SVETI POTROŠNIKOV OBČAN - POTROŠNIK -PROIZVODI - STORITVE Varstvo interesov izhaja iz ustavnih določil kot posebna oblika kompleksnega samoupravljanja. Oblike varstva so lahko različne, bi-stveno pri tem je, da so organizirane in da pri tem sodelujejo tako ob-čani-potrošniki kot delavci v OZD, ki nudijo stofit^e ali proizvajajo proizvode za široko potrošnjo. Kot institucionalizirana oblika varstva so v statutih KS predvideni sveti potrošnikov, ki so različno aktivni in uspešni. Delovanje svetov potrošnikov je bilo doslej vezanole na bolj ali manj prostovoljno so-delovanje OZD, kjer pa ni bilo vedno dovolj pripravljenosti za sode-lovanje. Večkrat smo se srečali z miselnostjo, naj se potrošniki ne vti-kajo v poslovanje OZD, potrošniki pa pogosto niso sodelovali iz pre-pričanja, da ni pričakovati večjih rezultatov. Kljub temu kažejo rezul-tati nekaterih svetov potrošnikov, da se z organizirano akcijo da mar-sikaj doseči. Osnutek zakona o združenem delu v 17. členu institucionalizira var-stvo interesov potrošnikov kot pravico občanov in hkrati obveznost OZD. Osnutek tudi presega pogosto ozko gledanje na področje delo-vanja svetov potrošnikov (trgovina) teT predvideva vpliv tudi na ra-zvoj proizvodnje in storitvenih dejavnosti. Postavlja celo obveznost OZD, da ustvarjajo možnosti za delovanje svetov potrošnikov, spod-bujajo organiziranje potrošnikov blaga in storitev ter predvsem uskla-jevanje interesov potrošnikov in možnosti za zadovoljevanje teh inte-resov. Prav gotovo bomo morali tudi o teh medsebojnih odnosih sprego-voriti v javni razpravi o osnutku zakona o združenem delu. Poiskati bo treba vse možne oblike sodelovanja potrošnikov in delavcev v OZD. Nadalje bo treba doseči tudi vpliv potrošnikov na kakovost in kvali-teto proizvodov in uslug oblikovanja cen itd. Zelo konkretna je tudi možnost dogovarjanja o usodi sredstev, zbranih iz naslova kazni za prekrške v prometu v proizvodnji in storitev. Ta sredstva bi namreč morali izkoristiti za izobraževanje potrošnikov, raziskovanje aktivno-sti in rezultatov delovanja svetov potrošnikov. Kljub nekaterim rezultatom nam ostane torej še veliko dela. E. JAZBINŠEK