VESTNIK delavcev na področju socialnega dela St. 5-6 letnik xn. 1973 v ;, » ■ j ■ v V s e b i n a Stran Tone Brejo - Franci Brine Dialog ob začetku leta 3 Franci Brine Varatvo družbe pred nevarnimi alkoholiki in možnoati za njihovo obravnavanje v delovno -zaščitnem zavodu 18 POBOČILA - Obravnavanje vedehjako in oaebnoatno motene mladine ter mladoletnih prestopnikov v Franciji ( nadaljevanje iz prejšnje številke Vestnika) 36 - Značilnosti mladinskega prestopništva v občini Ljubljana-Center 51 Sodelovanje mladinskih sodnikov a strokovnjaki različnih področij 62 IZ PRAKSE ZA PRAKSO - Redek primer izreka vzgojnega ukrepa mla- doletnici zaradi kaznivega dejanja zanemarjanja mladoletnika po členu 196/1 kazenskega zakonika (Analiza dela skrbstvenega organa 7o VESTI - Seminar za delo z osebnostno in vedenjsko moteno mladino 82 GLOSA Ko pride bolezen....... 86 IN MEMORIAM 89 Dialog ob začetku leta SKEPTIKJ Čas po novem letu je in rad bi se, kot je to običaj, z upajočim srcem predal snovanju načrtov za to leto. A glej, vedno se mi v to vpleta nezadovoljna misel na mojo službo, pravzaprav na področje socialnega 'varstva, kjer služim svoj kruh že nekaj let. Vse prepočasi teče po mojem mnenju tu razvoj. Sprašujem se, ali bo podoba socialnega varstva in e tem njegov položaj vedno tako močno odvisna od malih in velikih republiških in občinskih politikov, ali pa bo končno le zavladalo pri njenem oblikovanju edino primerno merilo - usposobiti jo za zagotovitev dostojnih in varnih življenskih prilik vsem, ki jim sicer v družbi ni dano, da bi to dosegli sami ? PHAGJVLATIK: Praviš,skeptik, da ti se ob snovanju načrtov za delo v letu 1974 vpleta v misel nezadovoljstvo s tvojo službo na področju socialnega varstva, kjer si že nekaj let služiš svoj kruh ! Zaslužiš moje občudovanje in iskreno hvaležnost. Mislim, da si redka izjema, ki najde ob novoletnem nazdravljanju predvsem za osebno srečo, še košček razumevanja in skrbi za razvoj svoje službe. V današnjem skomercializiranem, zbirokratiziranem in individualističnem načinu življenja, ki pogosto zapostavlja duhovne vrednote, humanost, altruizem in vse tisto, kar dela človeško življenje lepo in dostojno, kar vzbuja pri človeku zaupanje v človeštvo in pogum za jutrišnji dan, so resnično redki posamezniki, ki ne gledajo družbe in njenih vrednot le preko svojih ozkih osebnih interesov.Človek umre, človeštvo ostane. °stane tudi vse tisto, kar je posameznik storil ali doprinesel v korist drugih. V razvoju človeštva narava sama poskrbi za določeno ravnotežje. Ob dobrem se pojavlja zlo, saj le tako lahko ocenimo kaj je dobro, le smrt daje vrednost življenju, ^e če poznamo revščino in bedo, vemo kaj je bogastvo • in raskošje. Le, Če smo doživeli nesrečo in obup, vemo kaj je sreča in živijenska radost. V naravi človeka je, da si Želi vedno več, vedno boljži in lepši jutrišnji dan. Verjeti je pesniku, ko pravi: "Le v bodočnosti živimo, a sedanjost nas mori: vse premine, vse zbežj.; dr^go nam je, ko je mimo" Puškin Potemtakem je tudi tvoje nezadovoljstvo s stanjem socialnega varstva in skrb za njegov nadaljni razvoj čisto razumljiva in človeško sprejemljiva. Ko bi le taka skrb prevevala večino med nami ! Praviš, skeptik, da teče prepočasi razvoj na področju socialnega varstva. To počasnost vrednotiš seveda lahko le po svojem občutku, po svojem nekajletnem udejstvovanju v tej službi. Moram ti povedati, da je pravkar minulo 15 let, kar delam v socialni službi. Če se spomnim na leto 1959, ko sem nastopil delo na tem področju, me prevzame občutek olajšanja in hkrati občutek ponosa, da smo na slovenskem v pretekli dobi dosegli mnogo več, kot si je kdor koli tedaj lahko zamišljal. Pri tem ne gre pozabiti, da bomo Slovenci leta 1975 praznovali šele dvajsetletnico višje šole za socialne delavce in, da tudi sicer deset ali dvajset let v razvoju neke stroke ne pomeni mnogo, še posebno ne na področju družbenih znanosti, kjer minejo desetletja, da se teoretična misel prenese v živijensko prakso. Mislim, da smo socialni delavci lahko ponosni na prehojeno pot, ki ni bila lahka ter, da smo izpolnili vsa tista pričakovanja,ki so bila postavljena pred šolo za socialne delavce in s tem posredno tudi pred nas kot novi poklicni profil. V svojem obnovoletnem razmišljanju mečeš senco na male in velike republiške in občinske politike od katerih da je močno odvisna podoba in položaj socialnega varstva ? Res je, politiki so tisti, ki oblikujejo podobo družbe in njeno usmeritev. V sodobnih družbah se kot politično sredstvo vplivanja na družbo še vedno uporablja predvsem pravo. Pravo je in mora biti vedno prežeto s politično idejnostjo, s političnim osmišljevanjem in usmerjanjem, saj je sredstvo politike. Pravna norma pa mora biti obogatena z družbeno resničnostjo, sicer ostane le deklarativna, gola zahteva brez svojega življenja in uresničitve, čeprav mora biti v pravu tudi nekaj idealov. Deklarativne norme in njihova predimenzioniranost vodijo k banalizaciji prava na račun slabe politike, ki gleda preveč naprej ali nazaj, a ne vidi svojega časa, možnosti in razmer v katerih se oblikuje. Pravna norma, če je dobra, ne uresničuje svoje vsebine zato, ker jo je izdal določeni organ politične oblasti, temveč zato, ker je zajela vse momente družbenega življenja, ki jih pravna norma mora in more zajeti upoštevaje racionalne potrebe in možnosti tekoče in dolgoročne politike.Resničnosti ni mogoče posiljevati s pravnimi normami, toda z njimi lahko v precejšnji meri to resničnost spreminjamo in pospešujemo njene v določenem smislu naravne, spontane spremembe. To je znak, da je pravo le del zavestne politične akcije, ki je objektivno pogojena. Vsaka politika se skuša predstaviti v najlepši luči, svoje odločitve prikaže kot edino pravilne in globoko utemeljene. Vsaka politika je delno demagoška, politiki so potrebne mietifikacije, pravo pa je ena izmed političnih mistifikacij. Pravo vedno temelji na določenih političnih vrednotah, če teh ni, ali če niso zadosti zgrajene ali definirane, se pravo ne bo moglo resneje in dosledneje razviti. Politika daje pravu okvir, če mu ga ne da, ali če ga stalno spreminja, tedaj tudi pravo kot sredstvo izgubi svojo učinkovitost31. V družbi vladajo torej zapleteni odnosi med hoteno in izraženo politiko, pravom kot sredstvom te politike in družbeno resničnostjo, na katero je mogoče le delno vplivati s pravom. Ta nasprotja med hotenji in možnostmi, čutimo tudi na našem delovnem področju. Praviš, skeptik, da bi naj postalo edino primerno merilo za oblikovanje socialnega verstva usposobljenost za zagotovitev dostojnih in varnih življenskih prilik vsem, ki jim sicer v družbi ni dano, da bi to dosegli sami ? To je ideja, ki jo lahko pravo bolj ali manj podpre (socialna zakonodaja, odloki o družbeni denarni pomoči itd.), uresničevanje pa je odvisno od vsakokratnih resničnih družbenih možnosti. Ne dolgo tega, smo na primer razpravljali o zmanjševanju in odpravi socialnih razlik med ljudmi. Sestankov in besed je bilo dovolj. Bila so hotenja in prizadevanja, možnosti za učinkovito akcijo pa mnogo manjše. Ne da bi hotel zmanjšati pomen naših prizadevanj za zmanjševanje in odpravo socialne diferenciacije, menim, da je že sam pojem socialna diferenciacija dokaj nedoločen, še bolj pa so nedoločeni vzroki zanjo in je težko, če že ne nemogoče, nenadoma odkriti in pre-magati_vse_vzroke za njeno nastajanje. To je bilo potrjeno tudi X Opomba: *-i~li o pnvu in politiki eo zajete po člankih:Pihler: Pravo kot politično sredstvo,Pravnik,št.4-6,let.1971; Perenič: Socializem in pravo,Pravnik,št. 7-9, let.1971 na sestanku s socialnimi delavci (gradivo s sestanka je objavljeno v Vestniku, št. 1-2/1972), ko je bilo le izjemoma govora tudi o preprečevanju socialnega razlikovanja, čeprav je bil sestanek temu namenjen in niso bile predlagane nove, specifične naloge, različne od dotedanjih, ki naj jih opravlja socialna služba v zvezi s preprečevanjem socialnega razlikovanja. Kaj je merilo "dostojnih in varnih življenskih prilik" ? Menim, da ni splošnefa odgovora. Socialno varstvo je del družbene resničnosti. Družba s politiko in pravom daje okvir in sredstva socialnemu varstvu. Razvoj nekaj zadnjih let pa nam kaže, da je bilo ravno na področju nudenja materialnih pomoči občanom veliko storjenega in priznati je treba, da ravno po zaslugi "malih in velikih republiških in občinskih politikov". Denarne dajatve različnim kategorijam prebivalstva se v zadnjih letih hitro zvišujejo (vsaj njihovi nominalni zneski), ravno po zaslugi političnega ozračja, ki je močno ugodno za socialno varstvo predvsem po 3. seji ZKS o socialnem razlikovanju, ^ato mislim, da prihaja do pomanjkljivosti na tem področju skrbi za ogrožene ljudi, pogosto le še zaradi tradicije (npr. miselnost, da zadostuje socialna podpora, če človek ob njej životari, toliko da ne umre !) in nedoraslosti posameznikov, ki jim je družba zaupala opravljanje nalog v socialnem varstvu, ne da bi se vsaj skušala zanimati za njihovo pripravljenost, da sledijo novim tokovom na področju socialne politike. SKEPTIK; Ali niso morda tudi "svetlejše perspektive", ki jih vidijo delavci, ki se bavijo s socialnim varstvom v ustanavljanju samo-upravnih skupnosti socialnega varstva, del političnega pristopa, k temu problemu, ki sicer lahko vzbuja upe malodušnežem, ki jih je že utrudila stalna kadrovska in denarna insuficienca, ne moremo pa ga že samega zase imeti za pot, ki bo pripeljala do takih sprememb v družbi, v katerih bo možen boljši in hitrejši razvoj socialne službe in socialnih dejavnosti nasploh ? PRAGMATIK: Mislim, skeptik, da imaš prav ! Prav gotovo je tudi ustanavljanje samoupravnih interesnih skupnosti na različnih področjih družbenega življenja del politike naše samoupravne družbe, ^e je to del naše družbene resničnosti, če je dozorela splošna zavest o nujnosti take poti za večji napredek na posameznih področjih, potem je in bo pravnikom lahko oblikovati ustrezne norme, ki bodo odražale resničnost in praktikom bo lahko doseči popolno skladje med politiko, pravom in resničnostjo v družbeni praksi. Danes ni časa za skepso na tem področju, temveč se je treba lotiti z vsemi močmi priprav za ta novi politični pristop tudi na področju socialnega varstva. Alesniuno menim, da nam ta pot obeta svetlejše perspektive, kar nam lahko vzbuja upe v boljšo prihodnost socialnega varstva. Sedaj ni čas za malodušje temveč sta potrebna elan in polna angažiranost nas vseh, da bomo tudi mi delavci v socialnem verstvu znali uporabiti možnosti, ki se nam odpirajo na novi poti naše samoupravne socialistične družbe. Govoriš, skeptik, o malodušnežih, ki jih je že utrudila stalna kadrovska in denarna insuficienca socialnega varstva? Da,res je tudi taki so. Vendar ne smemo pozabiti, da bodo taki posamezniki ostali tudi kljub najboljšim kadrovskim in denarnim pogojem delovanja socialne službe, fijihovo malodušje je pogosto subjektivno pogojeno, je prej izraz osebne nemoči spoznati resnič nost in se z njo na pravi način spoprijeti, kot pa objektivnih okoliščin. Po drugi strani pa menim, da za sedaj ni nobenih dokazov, saj jaz za njih ne vem, da bi kadrovsko in finančno močna socialna služba dosegala večje in boljše uspehe pri svojem delu kot pa kadrovsko in finančno insuficientna, če pri tem mislim na kaj več, kot na golo podeljevanje denarnih pomoči in nameščanje oseb v razne domove. Bistveno je namreč vprašanje, kaj je uspeh socialnega varstva ? kislim, da je to zelo podobno vprašanju, če veliko policije in sodišč in s tem veliko obsojencev bolj koristi ali škoduje ljudem. Iz kriminologije si sposojam rek:"Bolje je enemu preprečiti kaznivo dejanje, kot jih 4o obsoditi !" Poleg tega mislim, da bi se morali enkrat tudi na našem področju vprašati po stroških zn delovanje socialne službe in po koristi ("cost - benefit", "input - output"), ki jo prinaša družbi, pri čemer, kot sem že omenil, nikakor ne gre le za razdeljevanje družbenih sredstev med "socialne podpirance", kakor ne gre pravosodju samo za obsojanje in zapiranje ljudi. Zastavljam si vprašanje, ali bi bilo manj "socialnih problemov", manj nesrečnih in obupanih ljudi, manj vzgojno zanemarjenih in težavnih otrok, /nanj izven zakona rojenih otrok ali otrok iz razvezanih zakonov, manj kriminalitete, potepuštva, delomrzništva prostitucije, alkoholizma, narkomanije, samomorov in duševnih bolezni, če bi imeli na vsakih lo ali loo prebivalcev po enega socialnega delavca, ki bi imel neomejene vire za razdeljevanje denarnih pomoči ? Menim, da se s tem resnično stanje med ljudmi ne bi prav nič izboljšalo. Preveč socialne kontrole po sodobnih spoznanjih, ljudem bolj škoduje kot koristi. Potemtakem je taka ali drugačna insuficienca kaj relativen pojem, podobno, kot velja za pri nas pogosto postavljen problem pomanjkljive organizacije in kadrovske zasedbe v davčnih službah. Ali pomanjkanje davčnih inšpektorjev koristi ali škoduje ? Odgovor je zelo enostaven, odvisno je le od tega, na katero stran se postavimo, ali na stran države, ki pobira davke, ali na stran davkoplačevalcev, ki so uspeli prikriti svoje resnične dohodke. Tudi za našo socialno službo torej velja, da lahko ocenjujemo njen resnični položaj v določenem okolju in kraju šele, ko spoznamo njene cilje, naloge, možnosti in vso družbeno resničnost, ki jo mora odsevati tudi socialna služba. Pavšalne ocene in vzdihovanja take ali drugačne vrste nam pri tem prav nič ne pomagajo. Ponovno izražam zaupanje v svetlejšo perspektivo socialnega varstva in ustreznih služb z ustanavljanjem samoupravnih interesnih skupnosti. Pri tem pa menim, da je treba ostati trezen v pogledu naših pričakovanj, kajti sama oblika delovanja neke službe, ali celo samo sprememba naziva, ne more sama po sebi vplivati na boljše delo službe. Pri tem je še bolj pomembno, da se mi sami delavci na tem področju zavemo, da nam drugi le zelo malo lahko pomagajo pri izboljšanju nase službe. (Mislim na politiko in na pravo, ki je sredstvo te politike, saj nejbrže ni nikogar, ki bi trdil, da smo imeli doslej slabo politiko in slabo zakonodajo ?) Kes je sicer, da družbeno vrednotenje kake discipline vedno tako ali drugače odseva v njej sami, ji daje pozitivne impulze ali pa jo zavira. Toda, pri tem imajo pomembno vlogo tudi nosilci discipline same, ki lahko marsikaj store, da je njihova stroka bolje ali slabše upoštevana, bolj ali manj spoštovana, bolj ali manj učinkovita, prej ali slej sprejeta kot nujni sestavni del danega družbenega življenja. Morda bi bil ravno ob pričakovanih spremembah čas, da nehamo iskati vzroke za različne insuficienoe službe le v nerazumevanju družbe in se obrnemo k nam samim, da načnemo somi nekatera vprašanja v naši stroki in jih pripeljemo do bolj sprejemljivih in bolj perspektivnih rešitev. Nočem biti enostranski in krivdo za sedanji položaj socialne službe pripisovati samo izven nje delujočim silam. Zdi se mi, da je tudi v sami usmerjenosti pri njenem delu možno videti dobršno mero razlogov za sedanje razmere. Tako bi bilo verjetno že sedaj drugače, če bi služba znala in hotela vedno in popol~ noma zastopati interese ljudi zaradi katerih je,in se ne podrejala drugim interesom. Obide me skrajno nezadovoljstvo, ko vedno znova ugotavljam, da imamo še službe, ki so jim bliže problemi občinske blagajne kot pa problemi ljudi, da se dogaja, da januarska upravičena prošnja za denarno pomoč počiva v predalu do kenca leta (nekaj denarja se pač prihrani), da so ljudje kot P.Č., ki v svojem družbo neogrožujočem samouničevalnem življenju bedno propadajo, ker nobena občina noče biti pristojna, saj poč nimajo stalnega prebivališča, da služba manipulira z ljudmi, da že vnaprej dviguje roke, češ, zadeva ni rešljiva.Ali nam je po vsem tem mogoče upati, da nem bo uspelo doseči večjo profesionalno zavest in odgovornost ? Kako ? PRAGMATIK: Položaj neke službe hkrati določata dva faktorja, tako objektivne danost kot nosilci same službe. Toda ne smemo pozabiti, da je vsaka državna socialna služba (drugače je to pri prostovoljnih cerkvenih sli drugačnih asociacijah v zahodnem svetu) razpeta med državno socialno politiko z določenim organizacijskim, kadrov skim in finančnim okvirjem ter med lastno poklicno etiko. Tako gre vedno za določen kompromis med hotenjem v skladu s poklicno etiko o nudenju pomoči in danimi možnostmi, ki so vsaj kar se tiče denarnih dajatev ali materialne oskrbe rezultat dane družbene situacije. Tako gre v konkretnih razmerah n J /