KAKO SMO V ŽELEZNIKIH OHRANILI PLAVŽ Plemenito delo za vrednotenje kulturno- zgodovinskih dejstev, predmetov in spomenikov je v Železnikih vzniknilo v burnem predvojnem času. Tedaj, ko je življenje železnlkarskega proletarca zahtevalo, da se izkoristi vsaka ipriložnost za iskanje vsakdanjega ikruha, tedaj je padla tudi odločitev, da poderejo »tum« v Železnikih, katerega kamenje in železo bi pomenilo nekaj dni obstoja za marsikaterega prebivalca Železnikov. Kot tajnik takratnega prosvetnega društva ibi javnosti rad ohranil natančni podatek, kdaj so v Železnikih pričeli rušiti plavž in postopek, kako smo že začeto rušenje preprečili. Bilo je 14. marca 1941. leta. Ze na predvečer mi je nekdo od prebivalcev povedal, da začnejo zjutraj ip>odirati »tum«. Takoj sem sklenil, da storim vse, kar je v mojih močeh, da to rušenje preprečim. Takoj, ko nki je zjutraj čas dopuščal, bilo je to okrog 8. ure, sem s kolesom pohitel na kraj žalostnega prizorišča. Toda ko sem prišel tja, sem videl, da je »tum« že brez strehe. Hitro obrnem kolo in z vso naglico poženem na stanovanje takratnega župana Nika Zumra, mu povem, kaj se na plavžu dogaja, in ga prosim, naj pomaga in ukrene karkoli, da se rušenje ustavi. Zupan Zumer je takoj vzel v roke telefon, poklical sresko načelstvo v Škof j i Loki in razložil, za kaj gre. Sreski načelnik (po naše okrajni glavar) Kakelj mu je odgovoril, da on tu ne more iposeči vmes, ker ni nobenega odloka, ki bi ščitil take objekte. Zuimer takoj zavrti 'drugo številko in pokliče univerzitetnega profesorja dr. Franceta Steleta, ki je bil pri banovini referent za umetnostno zgodovino. Po razlagi župana je takoj vedel, za kaj gre in v imenu banovine izdal odločbo, ki imenuje plavž za tehnični spomenik. Istočasno naroča škofjeloškemu glavarju Kaki ju, naj takoj ix>šlje žandarmerijo v Železnike na kraj rušenja, da se to takoj ustavi in izda nalog, da plavž postavijo nazaj v prejšnje stanje. Ko sta šla žandarja Maksimovič (l)adel v Srbiji) in njegov kolega Stojanovič na mesto dogajanja, je bUa ura 8 in 40 minut. Bilo je nekaj prerekanja, najhuje se je upiral Tone R. Plavž je bil tedaj porušen že do zgornjih lin (oken) in bolelo me je, ko sem videl, koliko je že škode, toda vseeno srečen, da se je podiranje ustavilo. Samo pičla ura je minila od začetka moje intervencije pa do nastopa žandarjev, pa že takšna škoda. Eno pa lahko z gotovostjo trdim: ko bi ne bil tako hitro ukrepal in ko bi ne imeli takrat v Zelezniikih župana, kot je bdi Niko Zumer, bi bil plavž še istega dne do tal porušen in Železniki bi bili izgubili edinstven tehnični spomenik. Ko sem se nekoliko iimiril, sem napisal dve pismi. Eno je bilo naslovljeno na sresko načelstvo v Skofji Loki, drugo pa na Prosvetno zvezo v Ljubljani. Pismi sta bUi naslednje vsebine: P. n. Sresko načelstvo Škof ja Loka 14. 3. 1941 Podpisano društvo sporoča naslovu. 271 kar je bil naslov že obveSčen od občine Železniki, da so upravitelji posestev »Fužina zgornji Železniki« danes pričeli podirati PLAVŽ, edino še ohranjeno visoko peč v Sloveniji, v kateri so v preteklih stoletjih topili železovo rudo. Prosvetno društvo obsoja podiranje takih zgodovinskih spomenikov, zato se bo proti rušenju tega plavža borilo z vsemi razpoložljivimi sredstvi in za obnovitev tega, kar je na omenjeni peči že porušenega. Naslov prosimo, da proti podiranju tega plavža nastopi z vso odločnostjo. Tavčar Jakob t. č. predsednik Zig Gortner Blaž t. č. tajnik Prosvetno društvo Železniki Pismu, ki je bilo prav tako tega dne poslano na Prosvetno zvezo v Ljubljano, pa je bil dodan še odstavek: Plavž je vzbujal pozornost in občudovanje tujcev, ki so prihajali v Železnike. Ima pa tudi zgodovinsko vrednost. Prosvetno društvo obsoja tako barbarsko odstranjevanje zgodovinskih spomenikov. Prosvetno zvezo prosimo, da se na odločujočih mestih zavzame, da se ta starinska visoka peč obnovi in postavi nazaj v prejšnje stanje. Sledijo podpisi in štampiljka kot na prejšnjem ipismu. Obe pismi sta ohranjeni v mojem zasebnem arhivu. Dne 9. aprila nas je zatekla okupacija in plavž je m,ed vojno ostal na pol ponosen. Šele zadruga kovinarjev »NIKO« Železniki si je leta 1949 zadala nalogo, da plavž obnovi, kar je tudi uspešno opravila. Toda na strehi je nastala mala sprememba, streha je prej imela kratko sleme, sedaj pa ima stožec. Ko smo leta 1968 odpirali miuzejsko zbirko v Železnikih, sem stal v bližini, ko sta se rokovala naš tajnik Niko Zumer in dr. France Štele. Ko sta se predstavila, je dr. Štele dejal: »O, dobro se vas spominjam kot takratnega župana, ko spno rešili in zavarovali ta tehnični spomenik. Trdim lahko, da je plavž in vaša muzejs'ka zbirka prvi zametek tehničnega muzeja v Sloveniji.« Po letu 1945 se je žal še mnogo rušilo: kabarnele, reštanci, vigenci in fužine; material so ix>rabili za nove stanovanjske zgradbe. Naj končam s stihom rojaka dr. Franceta Koblarja: »Ugasnile so v plavžih sdkie peči, le tih spomenik o njih govori.« Blaž Gortner 272