Dopisniki »Gledališkega lista« Drame SNG v tujini: Mikolajtis Z i e m o v i t, Warszawa, za Poljsko; — dr. Miroslav Pavlovsky, Brno, za Češkoslovaško; — Ossia T r i 11 i n g , London, za Anglijo in Francijo; — dr. Friedrich L a n g e r , Wien, za Avstrijo; — Fred Al te n, Basel, za Švico; — dr. Paul Herbert Appel, Hamburg, za Zvezno republiko Nemčijo in Gerhard W o 1 f r a m , Berlin, za Demokratično republiko Nemčijo. Gledališki list Drame Slovenskega narodnega gledališča v Ljubljani. — Lastnik in izdajatelj Slovensko narodno gledališče Ljubljana. — Urednik Lojze Filipič. — Osnutek za naslovno stran; Vladimir Rijavec. — Izhaja za vsako premiero. Naslov uredništva: Ljubljana, Drama SNG, poštni predal 27. — Naslov uprave: Ljubljana. Cankarjeva cesta 11. — Tiska tiskarna Časopisnega podjetja »Delo«, Ljubljana — Številka 3, letnik XLI„ sezona 1961—1962 GLEDALIŠKI LIST DRAME SLOVENSKEGA NARODNEGA GLEDALIŠČA LJUBLJANA SEZONA 1961/62 — ŠTEV. 3 ENAINŠTIRIDESETI LETNIK IVAN CANKAR KRALJ NA BETAJNOVI IVAN CANKAR Kralj na Betajnovi Drama v treh dejanjih Režiser: SLAVKO JAN Scenograf: VLADIMIR RIJAVEC Asistenta režije: KEMAL LILO, sluš. AIU Kostumograf: MIJA JARČEVA JANEZ POVSE, sluš. AIU Lektor: prof. dr. ANTON BAJEC Tožef Kantor, fabrikant..................... Hana, njegova žena.......................... Francka, njuna hči............................. Francelj, desetleten I . Pepček, dvanajstleten / JU a 0 a { . Nina, sorodnica Kantorjeva, štirinajstletna Krneč, nekdaj štacunar in krčmar . . . Maks, njegov sin 2upnik ..................................... Franc Bernot, posestnik, absolviran tehnik Sodnik ..................................... Adjunkt.................................. Lužarica....................................... Kantorjev oskrbnik ......................... Sodnikova žena Adjunktova žena Poštar Poštarjeva žena Stražmojster Njegova žena Koprivec Kantorjevi gostje Kmetje STANE SEVER VIDA JUVANOVA ŠTEFKA DROLČEVA BORIS TROŠT MATJAŽ SELJAK METKA LESKOVŠKOVA, sluš. AIU MAKS FURIJAN BORIS KRALJ ALEKSANDER VALIČ LOJZE ROZMAN JANEZ CESAR DANILO BENEDIČIČ IVANKA MEŽANOVA JOŽE ZUPAN ELVIRA KRALJEVA MARIJA BENKOVA BRANKO MIKLAVC VIDA LEVSTIKOVA BERT SOTLAR HELENA ERJAVČEVA ANTON HOMAR STANE ČESNIK VINKO PODGORŠEK JANEZ ROHAČEK RUDI KOSMAČ ALI RANER MARIJAN BENEDIČIČ Zenske, otroci, žandarja Vrši se v jeseni, v malem trgu Betajnovi Sceno izdelale Gledališke delavnice pod vodstvom ravnatelja ing. arch. ERNESTA FRANZA Kostume izdelale gledališke krojačnice pod vodstvom Staneta Tancka in Eli Rističeve Inspicient: Branko Starič Odrski mojster: Vinko Rotar Šepetalka: Vera Podgorškova Razsvetljava: Lojze Vene in Silvo Duh Masker in lasuljar: Ante Cecič Frizerka: Andreja Kambičeva Prof. dr. Bratko Kreft: »KRALJ NA BETAJNOVI Cankarjev »Kralj na Betajnovi« je prva slovenska socialna drama. V njej je Cankar prikazal razvoj kapitalizma v kmečkem, patriarhalnem okolju. Brezobzirnost in obenem nujnost tega razvoja je poosebil v Kan-torju, ki se tega »brezsrčnega« razvoja in načina dobro zaveda, obenem pa ve, da mora po tej poti naprej, če hoče doseči svoj cilj. Cankar pritira svojega Kantorja celo tako daleč, da vidi v svojem početju ukaz in nujnost neke usode: »Ali ne vidiš, da je mor alo tako biti... Grešil sem, ker sem moral grešiti.« Tako zagovarja umor Maksa Krnca pred lastno ženo, toda te besede so obenem zagovor vsega njegovega početja, ki je kljub njegovim osebnim lastnostim, nagibajočim se k brezobzirnosti in skrajnemu gospodarskemu in političnemu stremuštvu, vendarle pogojeno v socialnih razmerah, ki ga pritiskajo in silijo naprej. Zaplet-Ijaji in spopadi z okolico so zato nujni, vprašanje je le, kdo bo zmagal. Če bi Kantor Maksa ne ubil, bi Maks organiziral kajžarje, ki so zaposleni v Kantorjevi tovarni in taka organizacija bi bila za Kantorja silno nevarna. Razvoja sicer ne bi ustavila, toda sproti bi ustvarjala Kantor-jevim dejanjem nasprotne sile. Kantor pa se je prevaril, če je mislil, da bo z umorom ustavil razvoj teh njemu, to se pravi, kapitalizmu nasprotujočih sil. Iz Cankarjevih »Hlapcev« sicer vemo, kako počasi in mukoma je šel ta razvoj ravno pri naših ljudskih množicah, toda šel je kljub temu, ker je moral iti. Nujnost gospodarskega in občno družbenega razvoja je to zahtevala. Zato pa tudi Kantor s svoje strani čisto upravičeno trdi, da ne more delati drugače, kakor dela. Njegov moralni princip je ekonomsko povzročen, brutalen je, materialistično vulgaren, toda resničen. Podobno, a z nasprotne strani, je z Maksom. Upre se Kantorju, ker je osebno prizadeta njegova družina, ki jo je Kantor spravil na boben, ker je moralno ogorčen nad Kantorjevim početjem sploh, saj je umoril Nininega očeta in se polastil njegovega premoženja. Iz svojega socialno moralnega ogorčenja postane, točneje, hoče postati, Maks vsaj socialni reformator, če ne socialni revolucionar. Zato tudi hoče ugonobiti Kantorja moralno-pravno, ko mu dokaže, da je morilec. Maksovo socialno ogorčenje je predvsem etično. Marsikje je celo ind:vidualistično romantično, a zaradi tega nič manj pogojeno v tisti razvojni stopnji družbe, v katere okolju se godi Cankarjeva drama, ki nam prikazuje prvo stopnjo kapitalizma v patriarhalni vasi. Kantorjevi delavci še niso proletarci v modernem smislu besede, saj so kaj-žarji, ki imajo trohico zemlje, ki pa jih ne more rediti, zato so prisiljeni hoditi v Kantorjevo tovarno na delo. Vendar jih to v bodočnosti ne bo rešilo pred proletarizacijo, kajti kapitalizem se bo razširil in razbohotil ter jim bo nekega dne vzel tudi tisto bore zemljo. Toda to so že razgledi v bodočnost, ki nam jih Cankarjeva drama ne prikazuje, časovno je ujeta v dobo prve razvojne stopnje kapitalizma na vasi in zato ni le razumljivo, temveč nujno, da se konča s Kantorjevo trenutno zmago. Izidor Cankar meni v svojem uvodu h »Kralju na Betajnovi« (Cankarjevi Zbrani spisi, 5. zv.), da sta v življenju Kantor in Maks neverjetna, da sta pa kot predstavnika dveh idej popolna. V tem je hudo protislovje, kajti če sta Kantor in Maks le predstavnika dveh idej, potem sta le shemi, kar pa ni res. Oba, Kantor in Maks, sta najprej živi osebi v drami sami, toda nič manj nista živ in resničen odraz življenja in razmer, čeprav sta kot predstavnika dveh idejnih svetov tipizirana. Toda ta socialna tipizacija ne gre na račun osebne karakterizacije, na račun individualizacije. V tem je ravno mojstrstvo Cankarjeve drame. Kantor in Maks nista le predstavnika dveh idej, temveč tudi dveh nasprotujočih si družbenih sil, toda če bi bila le to, kot meni Izidor Cankar, bi sčasoma izgubila na svoji živosti; dejansko pa živita tudi kot osebi, kot značaja in tipa, kot živa in resnična indvidua. Cankar ni hodil po površini, temveč je šel do korenik, ki niso vedno naravnost vidne, celo malokdaj in malokomu so opazne v vsakdanjem življenju. Resnična umetnost ne more ustvariti nekaj življenjsko neresničnega, toda pod življenjsko resničnostjo, tisto dejansko in objektivno, ne smemo videti le zunanjega življenja. Saj vemo, da so zaradi prikazovanja zgolj zunanjih in vidnih pojavov življenja nekateri naturalisti ustvarjali sicer zanimive reportaže in fotografije, ki pa so sčasoma zbledele, ker so bile le vnanji odraz, ne pa tudi notranji. Kaj se pravi notranji? čisto preprosto: pisci niso odkrili vseh nasprotij in protislovij razmer, okolja in ljudi, temveč so se gibali le na površini in niso bili zato nič manj daleč od življenjske resničnosti kot tisti, ki so se zatekli le v svet domišljije, zanikajoč sleherno življenjsko stvarnost. V vsaki umetnini žive njeni junaki iz nje same in če je kot celota odraz resničnega življenja, tudi njene osebe ne morejo biti zgolj predstavniki nekih idej. če bi bile le to, bi v novi dobi, ko so take in take ideje, ki jih izpoveduje določena oseba v drami, že zastarele in mrtve, bi z njimi bila mrtva tudi oseba, ki jih v drami govori. In vendar vemo, da so osebe na primer iz Sofoklejeve »Antigone« še vedno žive, čeprav verujejo v poganske bogove, ker je pač živa Sofoklejeva umetnina. Isto moramo reči o Maksu Krncu, čigar politične ideje se zde danes marsikomu premalo ostro začrtane, premalo premočrtne, preveč romantične, podobno kot je mogoče to ugotoviti tudi pri ščuki v »Narodovem blagru«, če se mu približamo le s stališča modernega političnega in svetovnega nazora. Ideje Maksa Krnca moramo zato vrednotiti zgodovinsko razvojno, če hočemo biti pravični avtorju in njegovi drami, če strogo družbenoslovno raziskujemo dobo in razmere, v katerih je nastala Cankarjeva drama, ki je njih umetniški odraz, moramo priznati, da niti Maks niti Kantor ne moreta biti pri Cankarju drugačna, kakršna sta. Ali ni Maks tipična podoba slovenskega puntarskega razumnika iz tiste dobe, iz tistih naših še nerazvitih razmer? Ali nam naj bo za to man) simpatičen? Bil je predhodnik, toda brez predhodnikov ni nobenih velikih družbenih dogajanj, če se ozremo nazaj, moramo reči, da se vsaka stvar izvrši ob svojem času. »Nobena družbena formacija ne propade prej, preden se ne razvijejo vse proizvajalne sile, za katere je v njej dovolj prostora in novi, višji produkcijski odnosi se nikoli ne pojavijo prej, preden niso dozoreli materialni pogoji za njihov obstoj znotraj stare družbe. Zato se loteva človeštvo zmeraj samo takih nalog, ki jih je zmožno rešiti, zakaj če pogledamo natančneje, bomo vselej videli, da se poraja naloga šele tedaj, ko materialni pogoji za njeno rešitev že obstajajo ali pa so vsaj v procesu nastajanja,« pravi Marx o uvodu »H kritiki politične ekonomije.« Cankar je videl globlje v naše takratne razmere kot vsa njegova okolica in doba. Kazal je našim razmeram njih zrcalno podobo, toda ker so se te razmere in ljudje bali videti svoje resnične obraze, so mu nasprotovali in očitali, da opisuje nemogoče razmere in nemogoče ljudi. Se leta 1927 je zapisal Izidor Cankar v uvodu h »Kralju na Betajnovi«: »... kljub temu je pesnik v ,Kralju na Betajnovi' nakopičil toliko neverjetnosti, kakor v nobenem drugem dotedanjem delu ne. Najbolj grobe so: Kantorjevo pogajanje z župnikom za mandat, sodna preiskava in nje efekt, pritrjevanje volivcev Kantorjevemu govoru, Kantorjeva nečloveška drznost in krutost, Maksov fanatizem.« Toda res je prav nasprotno. Podobnih pogajanj za mandat, kakor je Kantorjevo pogajanje z župnikom, je bilo nešteto v naši pretekli politični zgodovini, nič manj ni bilo takih čudnih sodnih preiskav, še več pa je bilo podobnih pritrjevanj volivcev itd. Prav naš čas je dokazal, kako resnični so ljudje in življenje, ki ga je Cankar upodobil v »Kralju na Betajnovi«. Kantor je morilec, toda Kantor je obenem »kralj Betajnove«, ugledna in mogočna oseba, ki se je bojijo vsi razen Maksa in ki mu nekateri iz strahu, drugi iz koristolovstva (župnik), tretji iz klečeplaznosti in odvisnosti izkazujejo spoštovanje. Zato sodnik niti noče verjeti, da bi bil Kantor morilec, drugi si pa tega še misliti ne upajo. Bocaccio je napisal v »Dekameronut rek, ki se tiče tudi Kantorja: če svet lopova ceni in spoštuje, mu zlih dejanj nikdo več ne veruje. Cankar je z vsakim svojim delom tudi osebno močno povezan, toda ta povezanost se včasih tolmači preveč mehanično, češ Maks — to je Cankar sam. Tako pretirano istovetenje sem videl pred leti, ko si je neki igralec Maksa nadel Cankarjevo masko. To je lahko odrsko mikavno, a nepotrebno. Maks Krneč je Maks Krneč, kakor je Leon Glembaj — Leon Glembaj in Hamlet — Hamlet. Vsi živijo in morajo živeti iz dela samega in ne iz literarno-zgodovinskih opomb in razlag. Res je, da je Cankar Maksa »doživel« po svoji lastni socialni usodi, kar je tudi priznal v pismu pisatelju Kraigherju 19. avg. 1900. leta, ko je snoval to dramo: »Pisati hočem kmečko dramo; tisti žalostni vsesplošni bankrot našega ljudstva, posebno po dolenjskih vaseh je nekaj tragičnega; vrši se počasi in komaj vidno, ali zato je še pretresljiveje. In malokdo vidi, koliko dramatičnega je v tem propadanju; ta strašna pasivnost je nekaj velikanskega. Mislil si boš morda, da pretiravam; ali meni se zdi, da vidim stvari dobro. Pomisli na primer — ali nismo mi vsi, — Ti, Zupančič in jaz, sinovi bankrotiranih ljudi? Polovica slovenskih študentov na Dunaju je na istem *■nknr r”i’« Toda vse to še ne dokazuje, da je Maks — fotografija mladega Cankarja. Cankar sicer ni napisal v »Kralju na Betajnovi« kmečke drame v smislu, kakor si jo s to oznako običajno predstavljamo, toda napisal je z njo vendarle moderno socialno ljudsko igro v najlepšem in najglobljem pomenu te besede. Res je, da je marsikaj v Kantorju iz Nietzschejeve miselnosti, ki pa ima svojega očeta v kapitalizmu. Cankar je daleč od tega, da bi Kantorja poveličeval, še manj, da bi hotel uveljavljati ideje nemškega filozofa, ki so si ga v našem času nacisti in fašisti pripeli na svoj ščit in prapor. Danes ponovno spoznavamo tudi po Kantorju, kako sta si taka filozofa in kapitalizem istovetna. V tem je bistvo Kantorjevega nietzschejanstva, kajti kantorstvo ni nič drugega, kakor zavestno prodirajoči in tudi ideološko oboroženi kapitalizem. »Kralj na Betajnovi« spada med Cankarjeva realistična dela. Vendar je treba ta realizem pojmovati v okviru Cankarjevega stilnega in umetniškega sveta. Stilno je enoten, čist, saj Cankar v njem nikjer ne preskakuje iz realizma v simbolizem in obratno, čeprav govorita tako Kantor kakor Maks včasih v simbolih in prispodobah. Tudi prizor, ko konec L dejanja Maks razkrinka Kantorja morilca, ni v nasprotju s tem Cankarjevim dramatskim in gledališkim realizmom. Marsikomu že se je zdel ta prizor s »hipnozo«, kakor so ga krstili, neverjeten. V okviru drame je verjeten in tudi resničen, nič manj, kakor je resničen prizor »mišnice« v »Hamletu«, s katerim ima nekaj sorodnih potez. Tudi omenjeni prizor v »Kralju na Betajnovi« je mišnica, v katero se ujame morilec. Razloček je le v tem, da igra to »mišnico« Maks sam, Hamlet pa je sanjo uporabil igro potujočih igralcev. Cankar je pred »Kraljem na Betajnovi« prevedel »Hamleta«. Ali ni upravičena domneva, da je ta prizor daljni odmev tiste mišnice, saj gre poleg vsega še za rešitev podobnega vprašanja: ali je osumljeni res morilec ali ni? To seveda niti najmanj ne zmanjšuje vrednosti in izvirnosti te Cankarjeve dra-matslce umetnine. Sicer pa si je tudi Shakespeare sposodil mišnico v »Hamletu« pri svojem sodobniku, dramatiku Kydu. Najmanj verjetna je igra s puško v II. dejanju, ker je tudi v drami sami preveč naključna, toda brez utemeljitve vendarle ni. Bernot je po razgovoru s Francko zelo zmeden in prizadet in ko namigne sodnica pri slovesu na njegovo ženitev, ga to zmede še bolj, da ni nič čudnega, če pozabi vzeti puško s seboj. Pri takih neverjetnostih, ki jih ni malo v svetovni dramatiki, gre zmeraj le za to, kako jih na odru prikažemo. 103 J. Souček kot Macheath, P. Bibič kot Suni-Jaka ln D. Makuc kot Groš Matija v »Operi za. trt groše«. »Kot mogočna reka« PO GOSTOVANJU DRAME SNG S TORKARJEVO »SVETLOBO SENCE« NA PROSLAVI STOLETNICE SRBSKEGA NARODNEGA POZORISTA V NOVEM SADU DNE 5. DECEMBRA 1961. Ko bomo po končanih slovesnostih analizirali jubilejno revijo naših gledališč v Novem Sadu, bomo morali ugotoviti, da je ta revija na svoj način prinesla moralno satisfakcijo nekaterim ustvarjalcem in stvaritvam, ki jim do zdaj ni bila dana priložnost, da v Novem Sadu na pomladnih tekmovalnih pregledih pokažejo svoje kvalitete. Zadnja dramska predstava, »Gorski venec«, po samovoljni odločitvi selektorjev ni bila sprejeta na Sterijino pozor je (bila pa je sprejeta drama Draga Ivaniševiča »Ljubezen v črnini«, da zanesljivo izpriča samovoljne kriterije selektorjev). In zdaj je tu pisatelj, do katerega se je Sterijino pozorje vedlo skoraj mačehovsko. Igor Torkar je eden redkih, toda zelo aktivnih dramskih pisateljev, čigar dela je vsako sezono najti na nekaj naših odrih. In najsi bi imeli o Torkarjevih delili take ali drugačne kritične pripombe, ne smemo pozabiti njegove vztrajne delavnosti. Ugledu Pozorja bi bilo vsekakor v prid, če bi s kako naklonjeno gesto tudi favoriziralo aktivne in vztrajne dramske pisce. B. Brecht — K. \Veill: »Opera za tri groše«. Režija: F. Jamnik, scena: M. Korun. Na sliki: posnetek scene. Brecht — VVeill: »Opera za tri groše-«. Prizor v jefli. Ta jubilejna revija ni tekmovanje. Toda tudi že sama udeležba na njej predstavlja vsakemu udeležencu veliko moralno priznanje. Dobro je, da je bila tudi Torkarju, prav tako kot titograjskemu ansamblu dana možnost, da ob tej priložnosti dobita tako priznanje. Sama drama »Svetloba sence« (»dramska intarzija«, kot pravi pisec) pa ni ne boljša ne slabša, kot je večina del, ki so na repertoarjih po vsem svetu. To je pledoajč za bolj človeške odnose med ljudmi, krik v obrambo človekoljubja, optimistično bodreč klic pravičnika kot opomin in kot sporočilo, namenjeno dobronamernemu in miroljubnemu gledalcu. V prizorih, v katerih isti protagonisti in v glavnem isti igralci igrajo po več odrskih likov, niza Torkar več zgodb, od katerih je vsaka zase enodejanska igra, vse skupaj pa zares intarzija, mozaična dramska zgodba. Predstava je veliko delo Staneta Severja. Igralec, ki ga dobro poznamo, ki smo mu dostikrat ploskali na Pozorju, s to predstavo ni samo »potrdil svoje kvalitete«, kot bi se temu konvencionalno reklo. Kot režiser in kot nosilec petih vlog je tu ustvaril eno svojih mojstrovin. Ko se je prilagajal različnim karakterjem, ki jih je oblikoval, ko je nizal poanto za poanto, ko je stalno prikazoval in dokazoval svojo magično moč transformacije, je Sever presegel svoje igralske možnosti. V njegovi igri (in sploh v igri igralcev Slovenskega narodnega gledališča) je malo starinskega patosa, malo samozadovoljnega uživanja nad lepo govorico, samozaverovanosti v moč obvladovanja avditorija. Toda v tej igri je moč, ki v resnici suvereno obvladuje avditorij in ki si prav zaradi tega sme dopustiti svobodo počasnega ritma, kot bi mirno tekla tiha in mogočna reka. Ob Severju so v predstavi vsak v po nekaj vlogah nastopili odlični člani tega gledališča Majda Potokarjeva, Štefka Drolčeva, Andrej Kurent, Maks Furijan in drugi, sami večkratni znanci z gostovanj na Sterijinem pozorju. M. Kujundžič »Dnevnik«, Novi Sad, 7. december 1961, str. 8. MS STATISTIČNI PREGLED DEt>* Avto* Prevajalec Delo Režiser Asistent režije Scenograf 1 1 Kostumograf Glasba Razsvetljava Razni sodelavci 1. M. Držič BOTER M. Fotez ANDRA2 M. Rupel F. Jamnik N. Matul A. Bartlova B. Lesjak V. Lavrenčič L. Vene M. Mahnič (lektor) M. Jeras (koreograf) 2. M. Bor ZVEZDE SO VEČNE S. Jan M. Marin V. Rijavec M. Jarčeva U. Krek V. Lavrenčič L. Vene A. Bajec (lede tor) 3 'Rose-Budjuhn DVANAJST M. Klopčič POROTNIKOV S. Jan V. Rijavec M. Jarčeva V. Lavrenčič L. Vene M. Mahnič (lektor) 4. Tennessee ORFEJ F. Jamnik Williams SE SPUSCa M. Miheličeva N. Matul A. Bartlova B. Adamič L. Vene J. Boštjančič A. Bajec (lektor) M. Jeras (koreograf) 5. J. Anouilh ORNTFLE C. Kosmač ali SAPICA F. Jamnik N. Matul M. Jarčeva B. Adamič J. Boštjančič L. Vene A. Bajec (lektor) 6. W. Shakespeare SEN KRESNE B. Kreft O. 2upančič NOCl N. Matul M. Matulova F. Mendelssohn L. Vene V. Lavrenčič M. Mahnič (lektor) I). Zebre (dirigent) S. Suhi (koreograf) 7. L. Hansberry M. Miheličeva GROZDNA JAGODA V SONCU V. Molka V. Molka M. Jarčeva L. Vene V. Lavrenčič M. Mahnič (lektor) M. Sevnik- Polakova (koreograf) 8. Vandot- Stante KEKEC IN MOJCA M. Korun E. Franz A. Bartlova M. Vodopivec L. Vene V. Lavrenčič M. Mahnič (lekter) 9. D. Smole ANTIGONA S. Jan D. Ur is tov D. Tršar M. Jarčeva U. Krek L. Vene V. Lavrenčič A. Bajec (lektor) 10. F. S. Finžgar RAZVALTNA Življenja V. Molka V. Molka A. Bartlova L. Veric J. Boštjančič M. Mahnič (letkfcor) 11. B. Brecht F. Albreht OPERA ZA TRI GROSE F. Jamnik M. Korun A. Bartlova K. Weill L. Vene V. Lavi»enčič A. Bajec [lektor) B. Lesjak (instru-mentacija) 11. N. V .Gogolj J. Vidmar ŽENITEV I. Pretnar k. g. V. Rijavec M. Jarčeva L. Vene V. Lavrenčič M. Mahnič (lektor) 13. Nušič-Mihiz AVTOBIO-M. Klopčič GRAFIJA M. Korun M. Korun M. Jarčeva B. Adamič L. Vene V. Lavrenčič A. Bajec (lektor) 14. E. Ionesco NOSOROGI F. Jamnik J. Javoršek - V. Ri javec A. Bartlova B. Lesjak L. Vene V. Lavrenčič M. Mahnič (lektor) ,^AJWe SNG V SEZONI 1960-1961 Saturn prve uprizoritve ^fcniiera I na novo i ponovitev | Število i predstav Abonma (obisk) Izven in zaklj. v Ljubljani (obisk) Gostovanja (obisk) Skupni (obisk) 3. IX. 1960 32 8965 18229 0. IX. 1960 1300 1400 2700 23. IX. 1960 942 042 4. X. 1960 19 4834 1966 749 7549 21. X. 1960 19 4325 2612 482 7419 33 7036 8092 15128 36 7036 •5105 2579 14720 &oXn 29 11980 1800 13781 *• XII. l#60 24 7036 1823 1131 099« IS. II. 1961 13 3789 2062 0851 ?• tu. 17 4409 2374 078? l»6l 21 6548 1083 300 7931 7. Vi 116! ' 3 187 740 927 vi »•61 X* 3 187 341 52« 258 51734 42395 18348 112477 Od 258 predstav v sezoni 1960—1961 je Drama SNG odigrala 113 predstav za 14 rednih abonmajev (Premierski, A, B, C, D, E, F, G, H, K. S, U, Popoldanski, Nedeljski popoldanski); za Premierski abonma je bilo odigranih sedem del: Sen kresne noči, Grozdna jagoda v soncu, Antigona, Opera za tri groše, Ženitev, Avtobiografija in Nosorogi — dve obvesi izpolni Drama SNG v predsezoni 1961—1962; ostali abonmaji so videli naslednjih osem del: Boter Andraž, Orfej se spušča, Ornifle ali Sapica, Sen kresne noči, Grozdna jagoda v soncu, Antigona, Opera za tri groše in Ženitev, abonmaja P in Popoldanski sta imela na sporedu razen teh del še Razvalino življenja — kar da skupno navedenih 113 predstav za redne abonmaje; — 24 predstav za 4 dijaške abonmaje, 8 predstav za abonma TS, 6 predstav za abonma ZSJ; — 31 organiziranih oz. zaključenih predstav; — 39 »izven« predstav v domači hiši in 32 predstav na gostovanjih (od tega 4 predstave za abonma v Zagorju); — 5 predstav je prenašala RTV Ljubljana. Med ugotovljenimi 258 predstavami je všteta tudi generalka za »Ženitev« (13. IV. 1961), ki je bila javna, namenjena abonmaju Dijaški IV. — Večerni. Uradna premiera »Ženitve« je bila 14. IV. 1961, kar je razvidno iz tabelaričnega pregleda predstav. Zaradi adaptacijskih del je dramska hiša odprla svoja vrata Sele ob prazniku Republike 29. XI. 1961 s premiero »Sna kresne noči«, pred tem je Drama SNG odigrala 19 predstav v poslopju Opere SNG. ORGANIZIRANE OZ. ZAKLJUČENE PREDSTAVE (31) Zvezde so večne (2) 6. sep. 1960 — Občinski odbor SZDL Ljubljana-Bežigrad 21. jul. 1961 — V počastitev 20-letnice Vstaje Orfej se spušča (1) 5. jan. 1961 — Gimnazija iz Kranja Ornifle ali Sapica (1) 30. okt. 1960 — Občinski odbor SZDL Ljubljana-Bežigrad Sen kresne noči (4) 12. jan. 1961 — Osnovna šola »Simona Jenka« iz Kranja 21. feb. 1961 — Osnovna šola »Ivana Seška« iz Kočevja 5. apr. 1961 — Gimnazija iz Kranja, Osemletka iz Stične 10. maja 1961 — Osnovna šola iz Velikih Lašč Grozdna jagoda v soncu (4) 8. feb. 1961 — Tehniška šola strojne stroke 10. feb. 1961 — Zaključena za šole 8. mar. 1961 — SZDL Bežigrad (v počastitev »Dneva žena«) 29. apr. 1961 — Komunalna banka Kekec in Mojca (17) 16. dec. 1960 — Osnovna šola Ljubljana-Center 3 (na Poljanah) 17. dec. 1960 — Osnovna šola »Majde Vrhovnikove« 21. dec. 1960 — Osnovna šola Litija 22. dec. 1960 — Osnovna šola Brezovica 23. dec. 1960 — Osnovna šola »Borisa Kidriča« 24. dec. 1960 — Osnovna šola »Prežihov Voranc« z Jesenic 25. dec. 1960 — Osnovna šola »Hinka Smrekarja« in tovarna »Elma« 28. dec. 1960 — Osnovne šole Cerknica, Sevnica, Laze pri Planini itd. 28. dec. 1960 — Osnovna šola »Zvonka Runka« 29. dec. 1960 — Osnovna šola v Železnikih 29. dec. 1960 — Osnovna šola »Vide Pregarčeve« 30. dec. 1960 — Sindikalna podružnica SNG 30. dec. 1960 — Osnovna šola z Bleda 31. dec. 1960 — Osnovni šoli Ilirska Bistrica, Kresnice, »Silva« itd 5. jan. 1961 — Osnovna šola St. Rupert na Dolenjskem ln druge 17. feb. 1961 — Osnovni šoli Sostro, Zg. šiška 19. feb. 1961 — Osnovna šola »Staneta Rozmana«, St. Vid Razvalina življenja (2) 8. mar. 1961 — Vajenska šola gradbene stroke 18. maja 1961 — Osnovna šola »Franceta Prešerna« iz Kranja »IZVEN« V LJUBLJANI (39), V DOMAČI HISI Boter Andraž...............................3 Orfej se spušča............................1 Ornifle ali Sapica.........................2 Sen kresne noči............................9 Grozdna jagoda v soncu ................... 5 Kekec in Mojca.............................8 Antigona ..................................1 Razvalina življenja........................2 Opera za tri groše.........................3 Ženitev....................................1 Avtobiografija.............................2 Nosorogi...................................2 39 GOSTOVANJA (32) Boter Andraž (10) 3. sep. 1960 — Križanke (za Ljubljanski festival) 10. sep. 1960 — Opera (za Ljubljanski festival) 3. okt. 1960 — Kočevje 12. okt. 1960 — Kranj (dvakrat) 24. feb. 1961 — Zagorje (dvakrat) 26. mar. 1961 — Trbovlje 1. jul. 1961 — Koper 2. jul. 1961 — Piran Zvezde so večne (3) 28. okt. 1960 — Novo mesto (dvakrat) 4. jul. 1961 — Brežice Dvanajst porotnikov (3) 23. sep. 1960 — Velika porotna dvorana sodišča v Ljubljani 1. okt. 1960 — Velika porotna dvorana sodišča v Ljubljani 25. apr. 1961 — Radovljica Orfej se spušča (2) 21. mar. 1961 — Zagorje 18. apr. 1961 — Kranj Ornifle ali Sapica (1) 21. okt. 1960 — Zagorje Grozdna jagoda v soncu (7) 16. dec. 1960 — Koper (dvakrat) 17. dec. 1960 — Portorož 18. dec. 1960 — Izola 13. jan. 1961 — Zagorje 10. mar. 1961 — Kranj (dvakrat) Kekec in Mojca (3) 27. dec. 1960 — Zagorje (trikrat) Antigona (2) 29. dec. 1960 — Zagreb 25. maja 1961 — Novi Sad ženitev (1) 4. jun. 1961 — Postojna PRENOSI RTV (5) 12. sep 1960 — Boter Andraž 24. okt. 1960 — Dvanajst porotnikov (iz velike porotne dvorane) 14. nov. 1960 — Ornifle ali Sapica 16 jan. 1961 — Antigona 21. jan. 1961 — Kekec in Mojca TUJE PRIREDITVE V DRAMI (8) V sezoni 1960/61 so v dramski hiši gostovale naslednje skupine: Slovensko ljudsko gledališče iz Celja (Mihalkov-Hieng: Robinzoni in dekleti — prenos RTV) 26. dec. 1960; Slovensko gledališče iz Trsta (Ionesco: Stoli) 6. feb. 1961; RTV Ljubljana (Popevka za tekmovanje Evrovizije — prenos RTV) 16. feb. 1961; Thčatre de l’Atčlier iz Pariza (Saganova: Dvorec na Švedskem) 4. apr. 1981; Slovensko narodno gledališče iz Maribora (Smole: Antigona) 17. apr. 1961; ŠKUD »Akademik« (Večer pesmi in plesov) 24. apr. 1961; Akademija za igralsko umetnost (Sartre: Muhe) 1. in 6. jul. 1961. TUJE DRAMSKE PREDSTAVE V OPERI (6) Srpsko narodno pozorište iz Novega Sada (Trifkovič: Izbiračica) 30. nov. 1960; (Davičo — Djurkovid: Pesem) 1. dec. 1960; (Vojvodina — poetična panorama) 2. dec. 1960 (dvakrat); Srpsko narodno pozorište iz Niša (Nušič-Mihiz: Avtobiografija) 6. mar. 1961 (dvakrat). IZ PREDNJEGA JE RAZVIDNO, DA JE BILO V SEZONI 1960/61 POLEG DOMAČIH 258 PREDSTAV NA SPOREDU SE 14 NASTOPOV TUJIH SKUPIN, KAR DA SKUPNO 272 PREDSTAV. 110 IGRALSKI NASTOPI ČLANSTVA DRAME SLOVENSKEGA NARODNEGA GLEDALIŠČA V SEZONI 1960-1961 IGRALCI : 1. MIHA BALOH (dlje časia pri filmu) Grozdna jagoda v soncu Walter Lee Younger 36 Opora za trt groše Robert-Zaga 2 38 2. BENEDIČIČ DANILO (skoizi vso sezono v JLA) Zvezde so večne Anton 1 3. BENEDIČIČ MARJAN (tudd inspicient) Zvezde so večne Vaščan 1 Opera za tri groše Pastor Kimball (vsk.) 1 Av tobiogra f i j a Profesor naravoslovja 3 Duhovnik (alt.) (2) 5 4. BLBIC POLDE Zvezde so večne Gašper 5 Orfej se spušča Mož 19 Grozdna jagoda v soncu Bobo 36 Opera za tri groše Suni-Jaka 17 Avtobiografija Jokavi Nušič, Jovič Knjigarnar 3 80 5. CESAR JANEZ Boter Andraž Bo.ter Andraž 32 Zvezde so večne Dr. Kamin 5 Dvanajst porotnikov Porotnik št. 3 4 Ornifle Profesor Galopin 18 Avtobio gra f i j a Človek s podbradkom 3 62 6. Cesnik stane Zvezde so večne 1. partizan 5 Orfej se spušča Dog »Pes-m Hamms 19 Opera za tri groše Jimmy 17 Avtobiografija Oče, Poštar 3 Nosorogi Gasilec 3 47 7. DRENOVEC LOJZE (upokojenec) Dvanajst porotnikov Sodni sluga 4 Sen kresne noči Egej 33 Avtobtografija Profesor materinščine 3 40 S. FURIJAN MAKS Boter Andraž Zid Sadi 32 Dvanajst porotnikov Porotnik št. 4 4 Orfej se spušča Stric Pleasant 19 Sen kresne noči Trlica 33 Grozdna jagoda v soncu Karl Lindner 36 Opera za tri groše Smith 17 Ženitev Zevakin 21 Avtob ioigra f ij a Stari gospod (Nušič) 3 165 9. GREGORIN EDVARD (umrl 31. 12. 1960) Dvanajst potratniiko-v Porotnik št. 9 S Otmlfle Mach etu & 11 10. HOMAR ANTON Boter Andiraž Rimski oštir 52 Zvezde so večne Anton (vsk.) 4 Orfej se spušča Mož (vsk.) 18 Sen kresne noči Nos etn (vsk.) 5 Eilostrat (vsk.) 2 Kekec in Mojca Gostilničar 29 Opera za tri groše Edi 17 Av tofo iogra f i j a Profesor kemije. Železničar 3 Nosorogi Stacunar 3 lil 11. JAN SLAVKO (tudi ravnatelj Drame in režiser) Dvianajst porotnikov Glas sodnega pisarja 3 12. JERMAN IVAN (tudi načelnik gradbenega odbora Drame) Dvanajst porotnikov Porotnik št. 11 4 Opera za tri groše Stražnik 17 A v tobiogra f i j a Stric 3 24 13. KOSMAČ RUDI Zvezde so večne 2. partizan 5 Dvanajst porotnikov Glas predsednika sodišča 3 Orfej se spušča Mož 19 Sen kresne noči Demetrij 33 Grozdna jagoda v soncu Josseph Assagai 36 Antigona Zbor (vsk.) 10 Opera za tri groše Berač 17 Av tobiogra f i j a Profesor latinščine. * Časnikar, Casnikar-reporter 3 Nosorogi Kavamar 3 129 14. KOVIC PAVLE Dvianajst porotnikov Porotnik št. 10 4 Omifle Maehetu (vsk.) 11 Razivalina življenja Sirk 13 Opera za tri groše Pastor Klmball 16 Avtobiografija Pr o ta 3 47 15. KRALJ BORIS (dlje časa pri filmu) Zvezde so večne Mokorel 5 Dvanajst porotnikov Porotnik št. 12 4 Orfej se spušča Daivid Cutrere 17 Antigona Haimon 14 Avtobiografija Igralec, Načelnik ministrstva 3 43 16. KURENT AND RET Boter Andraž Drejče 32 Zvezde so večne Andrej Brinar (alt.) 3 Dvanajst porotnikov Porotnik št. 5 4 Sen kresne noči Tezej 33 Antigona Zbor 14 Haimon (vsk.) 10 A vtobiogra f i j a Mož, Odvetnik. Drugi zdravnik 3 Nosorogi Jean t 102 17. MAKUC DRAGO Boter Andraž Zveedie so večne Omifle Sen kresne noči Kekec in Mojca Opera za tri groše Avtobiografija Nosorogi Medež Boštjan Faibrice Pisk Korošec (vsk.) Gro6-Matija Zaskrbljeni Nušič, Živko Berenger 19 13 1 17 3 113 18. MIKLAVC BRANKO Boter Andraž Rimski oštir 32 Zvezde so večne Capi ta no Gobini 5 Orfej se spušča Klovn 19 Omifle Doktor Subites 19 Kekec in Mojca Prisank 28 Antigona Teiresias (alt.) 4 Avtobiografija Uradnik S Nosorogi Logik 3 113 19. PODGORŠEK VINKO (tudi inspicient) Boter Andraž Zvezde so večne Orfej se spušča Omifle Avtobiografij a 20. POTOKAR LOJZE (upokojenec) Zvezde so večne Razivalina življenja 21.POTOK AR STANE Zvezde so večne Dvanajst porotnikov Sen kresne noči Razvalina življenja Ženitev Avtobiografija 22. PRESETNIK FRANCE Zvezde so večne Dvanajst porotnikov Orfej se spušča Sen kresne noči Ženitev Avtobiografija 23. RANER ALI Boter Andraž Zvezde so večne Orfej se spušča Sen kresne noči Kekec in Mojca Antigona Opera za tri groše Avtobiografija Birič 32 Vaščan S Gospod Dubinsky 18 Novinar 19 Apotekar 3 77 Župnik Dagarin 5 Urh Kante 13 18 Kaplan Gnidovec 5 Porotnik št. 9 (vsk.) 1 Dunja 33 Martin 13 Podkoljosin ti Stacunar 3 76 1. belogardist-ministrant 5 Porotnik št. 7 4 Serif Talbott 19 Smuk 33 Jajčni ca tl Katehet, Kaplar Ljuba 3 85 Služabnik Ondarda de Augusta 32 Kurir 5 Mož 18 Spak 33 Rožič (vsk.) * Paž (alt.) 21 Filch 17 Prvi odrski delavec S m «3 114 24. ROHACEK JANEZ Kekec in Mojca Kmet 29 Opera za tri groše Klicar 17 Ženitev Robert-2aga (vsk.) (15) Anučkin 21 Av to biogra f i j a Profesor geografije, Zdravnik. Hišni zdravnik 3 Nosorogi Botard 3 73 25. ROZMAN LOJZE Orrfej se spušča Val Xavier 19 Sen kresne noči Oberon 33 Antigona Stražnik 24 Avtobiografija Profesor matematike, Igralec 3 Nosorogi Dudard 3 82 26. SEVER STANE Boter Andraž S imen 32 Zvezde so večne Fonza 5 Dvanajst porotnikov Porotnik št. 8 4 Ornifle Omifle 19 Sen kresne noči Klobčič 33 Antigona Teiresias (alt.) 20 Opera za tri groše Jonatan Jeremija Peachum 17 130 27. SOTLAR BERT Zveede so večne Andrej Brinar (alt.) 2 Orfej se spušča David Cutrere (vsk.) 2 Grozdna jagoda v soncu George Murchison 36 Opera za tri groše Brown 17 Ženitev Kočkarjov 21 Avtobiografij a Žepar 3 81 28. SOUČEK JURIJ Boter Andraž Her Hans 32 Zvezde so večne Kajetan 5 Dvanajst porotnikov Porotnik St. 2 4 Omifle Oče Dubaton 19 Sen kresne noči Lisander 33 Antigona Kreon 24 Opera za tri groše Macheath 17 Avtobiografij a Nasmejani Nušič 3 137 29. STARIČ BRANKO (tudi lnspident) Zvezde so večne Radijski napovedovalec 5 30. SKEDL DUŠAN (tudi v. d. tajnika Drame in arhivar Drame) Boter Andraž Rimski oštir 30 Zvezde so večne 2. b elogardis t-mi n is tra nt 5 Orfej se spušča Mož 19 Gospod Dubinsky (vsk.) (D Omifle Novinar 19 Sen kresne noči Filostrat 31 Antigona Glasnik 24 Avtobiografija Profesor nemščine (alt.), Duhovnik (alt.) 1 31. VALlC ALEKSANDER Boter Andraž Popiva tt Dvanajst porotnikov Porotnik 4t. 6 4 Orfej se spuš6a Pee Wee Binnlmgs lt Sen kresne noči NosSn M Kekec In Moj ea Skazč 89 Opera za tiri groše Valter-Cmeriha 17 Ženitev Stlepan 21 Avtobiografija Krakar S Nosorogi Stari gospod 1 15T 32. ZUPAN JOŽE Boter Andraž Ondardo de Augusta U Zvezde so večne Dominik S Dvanajst poirotnikov Porotnik — predsednik 4 Orfej se spušča Jabe Torrance 1» Ornlfle Glas v telefomu 1» Kekec in Mojca Korošec 28 Razvalina življenja Forian 13 Opera za tri groše Pevec morltatov IT Ženitev Star ikov 21 Avtobiografija Girnnazdlskl ravnatelj S Profesor nemščine (alt.) (2) Nosorogi Gospod Papl.Uon t IM IGRALKE: 1. MARUA BENKOVA (dlje časa na bolniškem dotpustuj Boter Andraž Natakarica ————— A Zvezde so večne Vaščamka 4 Ornlfle Novinarka 15 Antigona Paž (al dela mladih -slovenskih pesnikov in pisateljev. Zbirka ne predstavlja samo zrcalo sodobnih prizadevanj mladih ustvarjalcev, temveč tudi nazorske in miselne silnice tiste generacije, ki zmeraj bolj odločilno posega v duhovni svet književnosti. V zbirki TOKOVI CASA so doslej izšla naslednja dela: Vladimir Kavčič: Ne vračaj se sam (roman); Tone Pavček: Sanje živijo dalje (pesniška zbirka); Smiljan Rozman: Obala (roman); Marjan Rožanc: Mrtvi in vsi ostali (zbirka novel); Vladimir Kavčič: Ognji so potemneli (roman); Janez Menart: Časopisni stihi (pesniška zbirka — razprodano); Leopold Suhodolčan: Človek na zidu (zbirka novel); Valentin Cundrič: Pojoči grm (pesniška zbirka); Marjan Kolar: Prazno nebo (zbirka novel); Saša Vegri: Naplavljeni plen (pesniška zbirka); Saša Vuga: Račke po reki plavajo (zbirka novel). Državna založba Slovenije Ljubljana, Mestna trg 26 POSLOVNO ZDRUŽENJE PREVOZNIŠKIH PODJETIIJ LJUBLJANA, TITOVA CESTA ST. 48 (NA GR) Teleloni: direktor 33-676 splošni sektor (pravna služba) 33-797 komercialni sektor 33-797 prometno-telinični sektor 33-797 gospodarsko-računski sektor 33-648 nabavna služba 33-648 PREKO SVOJE MREŽE POSLOVALNIC OSKRBUJE TOVORE ZA PREVOZ S TOVORNIMI AVTOMOBILI PO VSEM TERITORIJU FLR JUGOSLAVIJE Izstavlja prevozne in obračunske listine za izvršene prevoze. Vrši brezplačno kontrolo vseh prevoznih in ostalih tovornih listin. Podjetja - tlanl poslovnega združenja SLOVENJA TRANSPORT PREVOZNIŠTVO, Celje SLAVNIK, Koper PREVOZI, Ljubljana AVTOPREVOZ, Maribor MEHANIČNA DELAVNICA in AVTOPREVOZ, Medvode TRANSAVTO, Postojna AVTOSPED, Rakek AVTOPREVOZ, Zagorje ob Savi AVTOUSLUGE, Celje AVTOPREVOZ, Dravograd AVTOPROMET, Idrija AVTOPREVOZ, Ivančna Gorica AVTOPROMET, Kranj AVTOSERVIS, Jesenice na Gor. TRANSPORT, Maribor AGROTRANSPORT, Ptuj TRANSTURIST, Škofja Loka AVTOPREVOZ, Tolmin TRANSPORT, Videm-Krško GLOBUS-SPEDICIJA, Ljubljana LJUBLJANA TRANSPORT, LJUBLJANA GAP, Maribor AVTOPREVOZ, Podvelka INTEREVROPA, Koper TRANSPORT, Cerkno AVTOPREVOZ, Slovenj Gradec AVTOPROMET, Ljubljana Vsi, ki žele koristiti usluge poslovnega združenja, naj se neposredno obračajo na poslovalnice v krajih: CELJE, Kidričeva 19, tel. 20-80 in 31-56 MARIBOR, Tržaška 54, tel. 27-49 in 24-16 KRANJ, Škofjeloška 1, tel. 941 - 25-84 in 29-84 LJUBLJANA, Smartlnska c. 26, tel. 32-943 in 30-548 KOPER, Ulica JLA 6, tel. 239 JESENICE, Kidričeva 36, tel. 956 - 298 RAVNE NA KOROŠKEM, tel. 1 - int. 481 NlS, Ulica 12. februar 33, tel. 37-22 ZRENJANIN, MoSa Pijade 32, tel. 13-99 V kratkem bodo pričele s poslovanjem še poslovalnice v Beogradu, Rijekl, Zagrebu, Osijeku, Smederevu in Novem Sadu, ki bodo z dosedanjo mrežo in s svojim kadrom zagotovile strokovne in solidne usluge.