Zgofovinsft zapisi Ciril Vnuk KRUH MOJIH To je spominski zapis tistega dela moje mladosti, ki sem ga preiivel pri stariihv Jastrebcih. Pripovedujem o takratnem delu in skrbi dru/ine za vsakdanji kruh, to se pravi o setvi, gojenju in Zetvi ter spravilu r/i, pienice, koruze, prosa in ajde ter predelavi zrnja v moko in izdelke iz nje. Kruh me torej ne zanima le kot "peieno iivilo iz moke, vode, kvese" (SSKJ), ampak iirie; zato opiiem tudi nekatere pripomoike in nporabo oziroma predelavo drugih delov iitne rastline, ki so vsi neiemu koristili, preden so se spremenili v humus ali toploto. Pozoren setn na nareine izraze infrazeologijo, ostanke starih navad in vrai, ki smo se jih drZali. Navajam tipiine jedi, izdelane iz moke oziroma kaie, v zvezi s tem pa ie nekaj orisov situacij, ko nam je bil kruh dobesedno dragocen. Uvod Kruh so bile kar pogoste sanje mojih mladih dni, deprav ne morem trditi, da se je meni in moji druZini godilo kaj bistveno drugade kot drugim v risrem naSem Pesov5daku (ugovzhodnem zaselku vasi Jastrebci); da je kruha obdasno primanjkovalo, je bilo povsem obidajno dejstvo, ki seie ljudi drZalo izrodav rod. Mati (Marija, roj. Lganjar, po domade Faturova Mima, 1902-1986) je pripovedovala (po spominu sestre Katike, 1927), kako so kot otroci ponodi, ko ladni niso mogli zaspati, prosili svojega odeta za kruh, pa jim je rekel, da jim ga ne more dati, ker "kriih zaj spi". V resnici ga je bilo tako malo, da jim ga ni mogel dati toliko, kot bi ga potrebovali in Zeleli. Dve skromni njivici pad nista mogli prehraniti ladnih ust, zato so vedino kruha zaslulili z dnino oziroma s teZa5kim delom, ko so poleti hodili mlatit kot najemniki pri bogatih kmetih po Medjimurju in Zagorju. Tudi marsikje drugod po Sloveniji tiste dase (5e v stari Avstriji) ni bilo drugade. Kruh je pad bil vrednota, ki se tako slikovito odrala v mnogih slovenskih pregovorih, njihov pomen pa je odseval tudi v frazah, ki se jih spomnim iz materinega govora. Opredelitev Z izbrano temo se bom omejil na obdobje otro5tva, ki sem ga preZivel na domu v Jastrebcih 5t. 20 (prvotno nekaj dasa 5t. 18), in sicer od pomladi 1945, ko se nekako zadnejo moji prvi zanesljivi spomini, pa do poletja 1957, ko sem preZivel tu svoje zadnje dneve pred odhodom "v svet". Pri tem se zavedam, da so MLADIH DNI spomini lahko popadena podoba resnidnosti, vdasih pa je resnidnost 5e bolj pretresljiva ... Zdi se mi, da sem Zivel v Pesov5daku v zadnji generaciji, ki je Se polno iivela stoleda staro, skoraj nespremenjeno kmedko Zivljenje, v katerega so po osvoboditvi naglo vdirale spremembe, ki jih je prina5ala nova drZava (FLRJ). Ze v zadetku 60. let se je za kmete marsikaj bistveno spremenilo, seveda tudi za male kmetije, kakrlna je bila naSa. Obenem je bilo to obdobje teZavno zamoje star5e, ker je bilo treba otroke drugega za drugim spravljati "do kri.iha" - dim dosegljivej5ega, saj za zahtevnejle Solanje ni bilo sredstev, Stipendijska politika pa je bila 5e slabo razvita; prednost so imeli otroci borcev in "borcev" ter dlanov partije, a moji star5i se v tem smislu tudi niso znali znajti. Moji prvi spomini so iz zadnjega obdobja nemske okupacije, predvsem v zvezi z zakljudnimi boji v aprilu 1945, ko smo izgubili dom in postali vojni begunci, zadnji pa so povezani z madZarsko vstajo leta 1956 in balonom, ki sem ga "skoraj" ujel in ki je na na5i njivi (pred kratkim smo posejali repo) odloZil nekaj kilogramov madZarskih lepakov z velikim napisom NEM in Se nekaj madZarskimi besedami, ki smo jih neveldi madZarskega drkopisa prebrali kot "nemzeti elenalasi mozgalom". Zadnji zgodovinski dogodek, ki se ga spominjam iz tega obdobja, pa je novica iz Kmedkega glasa, da so Rusi poslali v vesolje prvi umetni satelit, kar je zame bilo takrat komaj kaj razumljivo, a skrivnostno privladno. Na kratko o frontnem iasu Pesov5dak se je spomladi 1945 zna5el med dvema frontama - nem5ko obrambno linijo - ki je potekala po obseZnem obmodju Salovcev, Vitana, Vodrancev, Jastrebcev, Ladavesa in naprej in so jo Nemci pospeSeno gradili od jeseni 1944 - ter med zaledjem, ki so ga v hitrem premiku iz smeri Godenincev in Presike sredi dopoldneva na belo (po nekaterih podatkih cvetno) soboto (7. aprila 1945) zasedle bolgarske enote kot sestavni del Rdede armade. Nemcev tisti das ni bilo v obrambnih jarkih, le manj5e posadke, a tega Bolgari niso vedeli, zato so se bliskovito vkopali na poloZajih v Pesovddaku, dvesto do tristo metrov od nemske obrambne linije. Okrog poldneva je bilo vse drugade, saj so Nemci dobili okrepitve in kmalu je na obeh straneh zapokalo ... NaSa hiSa je zagorela in ogenj je prvi opazll bolgarski vojak. Cez nekaj trenutkov je bilo vse v plamenih. -79-- Zgofoobsftzapisi Odeta (Franc,1902-t992) ni bilo doma in vsi drugi so zadnji hip re5evali, kar se je dalo, in odna5ali v bunker, ki ga je ode uredil nekaj dni prej v gozdu. Kravi in telidka so nam re5ili Bolgari, svinji sta poginili in zgoreli. Vojaki so nam ukazali oditi v begunstvo. Ogenj ni unidil le yoza in pluga, ki so ju potisnili v sadovnjak, vse drugo orodje pa je zgorelo, zato smo si ga potem morali sposojati. Kravja "homota" sta zgorela, zato so si ju izposodili pri sosedu in z vozom odpeljali skromno imetje s seboj. Osem tednov smo nato preZiveli pri Kocenovih (Martinu in Geriki Kocen, Dubrava) v Medjimurju, kamor se je tisto nesredno soboto zateklo ved jastreb5kih druZin (okrog 30 ljudi). Po Stirinajstdnevnih bojih so se Nemci umaknili. Vmes so na5i molki hodili gledatpoLgane domadije. Ko so bili tam z Zivino, se je tele zasvetilo dvema bolgarskima vojakoma in brat lanez (1929), ki je pasel, ga je moral, ker sta grozila z oroljem, gnati z njima do Kerendida (domadija JoLeta Kerendida, nar. her.) v Jastrebcih, kjerje bikec kondal v voja5kem kotlu. Ode se je sicer pritoZil na sedeZu lokalnega odbora OF, a o kakr5ni koli od5kodnini ni bilo ne duha ne sluha. Prva leta po vojni Vsesplo5no pomanjkanje v prvem obdobju po drugi svetovni vojni je posebno prizadelo kmedke proletarce in male kmete ter njihove druZine. ie so priSle 5e slabe letine z neugodnim vremenom, je hrepenenje po kruhu bilo 5e izrazitej5e. Moj ode se v nasprotju s stricem Petrom (1910) ni vkljudil v Zadrugo (KOZ - Kmetijsko obdelovalno zadrugo); tudi politidno sta bila vsak na svojem bregu. Zato pa je odetovo kmetovanje na 4,5 ha skupne zemlje (od tega okrog 1,J3 ha nliv, 94 arov travnika/palnika/sadovnjaka, 1,53 ha gozda,28 arov vinograda ter nekaj (ez 2 ara stavbnih zernlji5d) ni bilo deleZno niti tistih ugodnosti, ki so jih imeli dlani Zadruge. Lahko redem, da je bil Zrtev (ali pa so bili Zrtve oni drugi?) lastne trme in ponosa. Kmetovanje se je pri na5i hi5i po vojni zadelo skoraj od nidle, le zim5dina, ki je bila posejana jeseni 1944, je na sredo lepo obrodila, da smo lale preLiveli das obnove hi5e. Medtem smo Ziveli pri sosedu Majcenu, ki mu hiSa ni pogorela. Primanjkovalo je vsega, le otrok nas je bilo Ze Sest. - Mati je vedkrat pripovedovala, kako teZko je brlo za semena, saj je skoraj vse kondalo v ognju. Neki dan (v dasu begunstva) sta Sli s Hano (Hana iurin, por. Lesnidar) k svojemu ujcu/stricu (Francu eurinu) v Godenince. Pri Zemljidu sta naleteli na polno voja5tva. Mati je zagledala koruzo, ki jo je bolgarski vojak pri krmljenju konjev po nerodnosti raztresel po blatnem dvori5du. To koruzo sta potem pobirali, da bi jo tisto pomlad mati imela za seme. A pristopil je domadin (Oto Zemljid) in jo nadrl, dei da je to njegovo, ker je na njegovi zemlji. Mati je jezna in nZaljena spustila ogale predpasnika in vsula nabrano zmje nazaj v blato ter povedala nekaj gorkih njemu, ki ni bil pogorelec. Tako je morala seme naprositi pri razlidnih ljudeh, ki pa ga tudi sami niso imeli na pretek. RZ in plenica Pri nas je bilo vsako zrno dragoceno. Ko so njivo z rljo ali pSenico poLeli in snopje postavili v razstave, smo otroci po strni5du pobrali vse odlomljene in izgubljene klase, jih povezali v Sopke ter jih zatlkali za povresla snopov v razstavah. To delo nam je bilo dolgodasno, a smo ga potrpeZljivo opravljali, saj nas je mati znala stimulirati z obljubljenim "koladekom", majhnim hlebdkom, ki je bil v nasprotju z velikim koladem samo naS. Po spomladanskih mesecih, ko nam je kruha bolj ali manj primanjkovalo, je bil koladek pravo razko5je. Drugade pa je moja mati zelo rada pekla, de je le imela iz desa. - Moko smo mleli iz plenice, rZi in koruze v bliZnjih mlinih na mejnem potoku Santavcu (PoZganovem, Videdevem na hrva5ki strani, Klanjdarjevem - po domade Benetkovem, na Preseki), pa tudi na Damfu in na Vargazonovem v Sredi5du. Vseh teh se beZno spominjam, ko sem spremljal starej5e brate ali odeta, ko so nosili ali vozili z vozom Zito mlet. Sele po elektrifikaciji na5ega obmodja (1952) si je Slavek Strelec sezidal mlin v Jastrebcih, kamor smo nosili mlet poslej. Streldev mlin je tisti das pritegnil tazmeroma Siroko obmodje, saj so sem prina5ali mlet celo iz Velikega Brebrovnika (Kolmandidevi). Laini kruha Moralo je biti kako leto po tistem, kar je zadel mleti Slavek (verjetno 1954), ko se nikakor nismo mogli prebiti do nove letine, rL pa nt- in ni hotela dozoreti. Zato so na njivi Pri drevju poZeli en ogal in tako prisilno kondali zorenje. Na hitro so snopje posu5ili in omlatili, nakar je ode "Zakel" (vreda za kakih 30 kg) zrnja odnesel v Slavekov mlin. Jaz sem pasel kravi v Drevju in v veselem nestrpnem pridakovanju opazoval, kdaj bo prinesel moko. Zagledal sem ga, kako prihaja z nabito polno vredo na "riidah", z veselim, nekako svedanim obrazom in z vi5kom moke v "5iircu", saj se je Lito namlelo in je bil Zakel premajhen. Tokrat si mlinar Slavek prav gotovo ni vzel merice. Bogve, kako sta se z odetom zmenlla za pladilo. Obred prvega kruha Iz prve moke je mati spekla za nas ladne najbolj5i kruh. Z veslico ga je jemala iz pedi, vsakemu hlebcu z vlaZno krpo obrisala pepel in s dlenkom potrkala po njem. Iz zvoka je sklepala o primerni pedenosti; de ne -- 80 -- Zgodoohsftzapisi bi prav zvenelo, bi ga ponovno posadila v ped. Dovolj pedenega je odnesla v "hiZo", kjer je dez posteljo pogrnila rjuho iz grobega domadega platna, in ga pokrila. Seveda smo bili neudakani in bi ga Le radi jedli, toda obstajalje 5e en zadriek: prvi kruh iz nove letine je treba "nastaviti Vetreku". Ne vem, kako se je pri na5i hi5i.ohranilo to izrodilo, tudi ga nisem zasledil kje drugje. Se topel vedji koladek je mati vzela v roke, z velikim noZem napravila na spodnji strani znamenje kriZa in odrezala "nadetek". Ceprav je bil nizek, pri dnu "Spehast" (brez luknjic), nas to ni nid motilo. Ta nadetek je potem postavila med roZe (pelargonije in primule) v odprtem oknu, da je bil izpostavljen vetru - "Vetreku", kot nam je povedala - kjer se je ohladil. Ta obred je bil 5e zadnja ovira, preden smo smeli jesti novi kruh. Pozneje sem vedkrat razmi5ljal o tem poganskem "Zrtvovanju", morda kdaj prei namenjenem kakemu ostanku mita boZanstva Eola - najslavnej5ega Pozejdonovega sina - boga vetrov. Lahko da je bil v zyezi s hvaleZnosdo ljudi, da veter in ujme niso unidili Litana polju. To sklepam ztega,ker so pri nas Zivele 5e druge vrale oziroma njihovi ostanki Druga razlaga tega obidaj a pa je, da vrodega kruha ni zdravo jesti, zato ga je potrebno ohladiti, kar pa je neudakanim otrokom teZko dopovedati; zato pride prav taka zgodbica ... A pri tej razumski razlagi je motede to, da "Vetrek" dobi le kruh prve peke iz nove letine, ne pa tudi ostalih ... RZeni kruh RZeni kruh je sicer bil pri nas prej izjema kot pravilo, saj je mati najpogosteje pekla iz me5anice vsaj dveh ali treh vrst moke, ki si jo je sama dolodila glede na razpoloZljivost in po obdutku. Se najpogosteje je imel lastnosti koruznega, saj je koruze zraslo relativno najved in je tista leta sluZila v veliko vedji meri za prehrano ljudi kot Zivine. Koruzni kruh je prvi dan bil zelo dober, sladek, a ker se je hitro posu5il, je bil v naslednjih dneh prav trd in pust, zato ga nismo tako hitro pojedli. Ko sem si ga kos nesel v Solo za malico, mi je bilo nemalokdaj nerodno, de so sololci jedli pekovski kruh, namazan z ameri5ko rastlinsko mastjo od UNRA-e, ker so bili narodeni na Solsko malico. Mi "kmedki" smo za malico skrbeli sami. Ko sem torej z nahrbtnika vzel svoj koruzni kruh, ga je so5olec Kosov Franjo (z Robadja na Hrva5kem) vdasih hotel zamenjati s svojim pSenidno-rZenim, diiedim po janelu, kar se mi je zdelo skoraj neverjetno. Njemu pa je bil dober moj "karuzjak", ali pa se je le tako delal in mi je v resnici dal svojega iz usmiljenja. - Vdasih, posebno spomladi, je naS kruh zadel hitro plesneti, a ga nismo zavrgli. Odrasli (tudi sosedle) so celo spodbujali otroke, naj jedo plesnivega, de5 da bodo potem bolj modni ... Pridelava kru5nega zrnja Mali kmet je v desetletju po vojni kmetoval Se disto po starem, skoraj brez kemije - umetnih gnojil in zadditnih sredstev danes bi rekli popolnoma ekolo5ko. KroZenje naravnih snovi je bilo skoraj popolno, smeti v dana5njem smislu ni bilo. Nove sorte semen so se Sirile le podasi, stare pa so bile dodobra izrojene in kljub vsakokratnemu odbiranju rodile slabo. Prve kilograme umetnih gnojil smo zadeli uporabljati Sele v dasu po elektrifikaciji. V setvah so pogosto zrasli 5e mnogi razlidni pleveli, kot so grahorji, pahovka, poljski mak, kamilica, osat, plavice, kokolj in 5e vrsta drugih, niZjih po rasti, ki pa niso veljali zanadleine. Nekatere od teh plevelov smo z rodnim pletjem odstranili Se pred klasitvijo, a vseh nikakor nismo uspeli. Zato je bilo na5e zmje navadno precej pisano in neprimerno za seme. Takega smo odpeljali na diSdenje s trierjem, tj. s "strojem ali napravo za odstranjevanje primesi v Zitu (SSzu 1994). Ko je Zito (ri. ali plenica) dozorelo in je prilla Zetev, smo to opravili povsem rodno, sami ali z medsosedsko pomodjo. Zenske so i.ele s srpi, zelo spretno izdelovale "povresla" in nanje polagale nai.eto Lito. Mo5ki, tudi starejSi bratje, so vezali snopje. ie Zito ni poleglo, se je njive lotil ode s koso, na katero si je pritrdil razsohe ali veliko zanko iz dolge leskove Sibe, s dimer je ob zamahu spodrezano bilje enakomerno strnil in prislonil na 5e rastode. Zanjica, to je bila mati ali sestra Katika, je potem morala zelo umo oblikovati snope in jih polagati na povresla, ki jih je izdeloval pomodnik, navadno eden od bratov. Seveda je bil ta nadin Zetve produktivnejli, prayzapray Se najbolj odvisen od kosca. ie je bilo dovolj ljudi, so snop3" takoj postavili v razstave, drugade pa so to opravili po kondani Zetvi. V razstavi je bilo po osem snopov, ne preved, da se je hitreje posu5ilo. RZene razstave so zaradi stabilnosti nato v bliZini klasja povezali Se s slamnato kito. Tako se je Zito su5ilo na njivi, vdasih ved tednov, posebno de je bilo muhasto deZevno polede. Spominjam se nekega takega poletja, ko je zatelari.v razstavah Ze kaliti zaradi pr-eobilice vlage. Mlat Ko se je snopje primerno osulilo, smo ga z yozom (na5 voz ni bil pretirano velik, saj sta ga vlekli kravi) zuozlli na skedenj in ga nato zloiili v parmo. Ta je bila vdasih polna (tiste dase smo posejali pol njiv z rLjo in plenico, ostale povrline pa z drugimi polj5dinami). Prvi dve leri smo mlarili na razlidnih skednjih po vasi, saj lastnega Ie ni bilo. Gospodarsko poslopje je bilo postavljeno 1946 in 5ele naslednje leto je bila mlat na domadem skednju. Takrat je delo potekalo 5e vse rodno - s cepci in cepmi. pozneje, ko so si posamezniki pridobili n-rlatilnice, smo rodno mlatili Ie tisto rZ, ki je bila namenjena za Skope -81 -- $odwittsftzapisi oziroma "ritke". lzdelava ritk Ritke smo imenovali odi5dene in lepo urejene snope slame, namenjene za yez v goricah, ponekod pa so iz njih 5e izdelovali slamnate strehe (sosedje Majcen, HanZelid in stric Peter - vsi "5tale", le PoZgan v grabi tudi hi5o), pa tudi na5a klet v tipidnem panonskem slogu na Stanetinskem Bregu - na notranjih teZkih lesenih vratih je bila vrezana letnica 1798 - je bila krita s slamo. Take snope rZi je ode najprej "sdelil", to se pravi otepel zmje na podstavljenem lesenem sodu, ki je sluZil kot kad. Snop je prijel s obema rokama blizu ritine, ga dvignil nad glavo in zamahnil s klasjem po leZedem sodu, da je zrnje glasno za5tropotalo in se odbilo ob skednjevih vrat. Ko je to 5e nekajkrat ponovil, je poloZil otepen snop po dolgem na sod in s cepcem (kake 4 cm debelo in okoli 80 cm dolgo palico iz Lllavega lesa) 5e nekajkrat pretipal klasje, da ne bi kje ostalo kako zrno. Snop je nato odloZil in vzel naslednjega. Ko je imel Ze primeren kup, se je lotil "rihljanja" - desanja slame. To je delal na posebnem lesenem glavniku "riheljniku". Snop je razvezal in v bliZini klasja zajel z vsako roko Sop; z njima je zavlhtel nad glavo in potegnil nato slamo dez riheljnik. Pri tem so se listi rZene bilke zataknili za lesene zobce, se odtrgali in ostali na glavniku. Te gibe je nekajkrat ponovil, Sopa pa vsakikrat zataknil pod drugadim kotom. Tako je na riheljniku ostala vsa prekratka in polomljena slama, razni pleveli in listi; ostanek v obeh rokah je bil dist in se je zlato rumeno svetil. Previdno ga je poloZil na dvoje pravokotno k zidu poloZenih grabelj. Ko se mu je nabralo dovolj slame, je iz nje natandno oblikoval snope - "ritke", katerih spodnje konce je na tleh enakomerno poravnal, kot bi jih odrezal s strojem. Temu ravnanju pravi SSKJ ieljenje; torej gre za besedo enakozvodnico (knjiZ. deliti = ravnati; nar. deliti = otepati/otresati). ie tega ne vemo, ne moremo pravilno razumeti naredne fraze, da "si jelbo moral kdo hlade/gate sdeliti", kar pomeni, da mu je uSlo. Ritke so nato dobile prostor pod streho nad parmo ali skednjem, kjer so bile vdasih na odetovo jezo zadnje zatodi5de za miSi, ki so si v njih naredile gnezda, ode pa jih je imel namen prodati ali zamenjati za kaj drugega, kar smo potrebovali. Roina mlat Kar se je nabralo slame od rihljanja, jo je bilo treba ponovno omlatiti, tokrat 5e s cepmi. Na skednju smo ilovnata tla za mlat s cepmi lepo pometli, nakar smo na ta prostor natrosili to slamo ali nanj razgrnili sdeljeno snopje v dveh vrstah, obrnjeno s klasjem proti sredini. Tako je nastala nekak5na gredica - "Sara". To sta nato dva mlatca obdelovala (isti sektor) v ubranem ritmu, stojed si nasproti, da je slama ob vsakem udarcu veselo poskodila kvi5ku. Vedkrat seje za cep zataknilSop slame in potem zaplesal z njim po zraku v zamotani krivulji, v kateri je mlatec gonil svoje orodje. Ko sta "pretipala" vso Saro, sta z rodajem cepi in nogo spretno obrnila leZedo slamo, vsak eno polovico. Sledila je mlat z druge strani. Medtem se je slama toliko premelala iz urejene vrste, da jo je bilo treba naslednjid obrniti in pretresti z ruzsohami. Ko je bila slama prazna (za razumevanje fraze "mlatiti prazno slamo" na5e generacije niso potrebovale nobene razlage!), so jo ponovno pretresli z razsohami in jo zmetali na kup. Na tleh je ostala debelejla ali tanj5a plast zrnja, ki gaje bilo treba pogrniti na kup. - Mlatiti s cepmi smo se nau6ili tudi vsi otroci, zakar je bilo v dolgih poletnih dneh dovolj dasa. Obidajno se je mlat zadela sredi julija in se kondala dez mesec dni, okrog velike maSe, ko smo je bili Le vsi siti. Loiiti zrnje od plev Namladeno zrnje je bilo treba najprej loditi od "Sdinkov". To smo delali s pomodjo "mlatedkega re5eta" - velikega re5eta z mrel.o iz leskovih viter - ki smo si ga sposojali pri Majcenu ali HanZelidu. V to re5eto je ode nasipal nekaj "vejad" (velika lesena lopata iz enega kosa lesa - te so izdelovali Ciganit) namladenega zrnja, nakar je s kroZnimi gibi in udarjanjem ob stegno zrnje pretresel, v reietu pa so ostali Sdinki (pozderje, posamezni prazni klasi in vedli ali manj5i deli Zitnega bilja). Ti so bili za nasrilj. V tako obdelanem zrnju je bilo 5e vedno veliko primesi - plev, resja in drugega drobirja, zato gaje bilo treba 5e zvejati. Rodno je to delal ode z vejado, tako da je zajel zrnje in ga z vajeno kretnjo zavlhtel visoko v zrak. Pri tem je teLje zrnje odneslo dalje vstran, k steni, lahke pleve in drugo pa je zaplesalo v zraku in pristalo na tleh v vejadevi bliZini. Tako je "lodil zrnje od plev", kar je 5e danes priljubljena frazazaizraLanje jedrnatosti. Veliko bolj5i nadin vejanja pa je bil s pomodjo "vetrjaka" (lesene naprave z rodnim pogonom turbine za zra(,ni tok, ki je odnesel pleve, zrnje paje polzelo po stranskem Zlebu v podstavljeno posodo. Ta vetrjak sem z veseljem poganjal, saj je bil precej hrupen, Le pravi stroj. Sposojali smo si ga pri HanZelidu ali Klanj darju (B enetkovem Vandeku). Mlatilnice V zadetku 50. let so si posamezniki pridobili mlatilnice na trakrorski pogon. V Pesov5daku je prvi tako mlatil g. Franc Munda iz Vodranec. On je je imel tudi prvi traktor (po pripovedovanju naj bi pokvarjen I Tu uporablj am izraz Cigan/Ciganica/ciganski za uradno ime Rom/Rominja/romski, jih tedaj 5e ni bilo. -82-- Zgo[ooiruftzapisi obtical v Trnavi, ko so se vojske umikale. Tako ga je spretni Frandek popravil in potem z njim oral in mlatil. Sprva so mlatilnico postavili na enem kraju (na HanZelidevih vrateh), kamor smo potem vozili snopje z njive. Strojniki so bili stalni, drugo pomoZno osebje pa si je organiziral zainteresirani kmet. pri tem majhni otroci nismo imeli kaj delati, zato smo skakali okoli in se dudili tehniki. Vse naokoli je bilo polno slame, ki sojo nalagali na vozove injo vozili pod streho. Ljudje so bili sivi od prahu, ki se jim je lepil na preznojena telesa, zrnje pa se je natekalo v tri ali Stiri razlidne rrede - glede na kvaliteto. - Na na5em domadem skednju je prvi mlatil Kosov Matja5ek s Koga, ki je imel majhno mlatilnico, malo vedjo, kot je Ult vetrnjak. To mlatilnico je gnal samostojni motor na petrolej, ki pa ga je bilo treba prestavljati z vpreZno Zivino, strojnik pa je bil Vogrinec. ieprau je ti odetu rekel, ko sta se pogajala, da ima ',fini motordek", smo celo otroci videli, da je Mundova mlatilnica nekaj drugega. - Potem je naslednja leta mlatil tudi Munda na na5em skednju, deprav je bilo tu postavljanje mlatilnice tvegano zaradi majhne vi5ine in bodnih opornih tramov. Slama je tedaj tekla na spodnjo stran skozi skednjeva vrata in smo jo potem morali z muko spravljati nazaj in v parmo. To je bilo bolj dolgotrajno in napomo delo kot vse drugo prej, in pri njem brez modnih rok sosedov ne bi Slo. Skoraj vedno nas je preganjalo tudi vreme oziroma misel, kaj bi bilo, de bi suho slamo zalila nevihta ... - Tiste dase je nastal obidaj, da so dekleta, ko je bilo delo na enem mestu kondano, okrasile traktor in mlatilnico s sezonskim cvetjem. Zatlkale so ga za razne 5pranje, za kolesa in jermene, vdasih prav na gosto in bogato. prevladovale so sondnice, raznobarvne dalije, drobtinice in in Ie neke visoke mmene trajnice z dalljam podobnimi cvetovi, ki so rasle skoraj v vsakem kmedkem vrtu. po kondani malici se je mlatilnica preselila, strojniki so si vzeli "merico" za pladilo. pri tem je bil g. Munda po5tenjak in ljudi ni odiral. Skladi5ienje ie pridelek ni bil dovolj suh, smo ga na ponjavi posuSili na vrodem soncu, nato pa pospravili v leseni skrinji na podstre5ju hiSe, da ga ne bi ogroZale mi5i. Skrinjo je bilo treba predhodno podistiti, za kar sem bll jaz zaradi majhnosti zelo primeren. Dali so mi smeti5nico in "perot", da sem lepo pometel tudi prah. Preden je ode vsipal zrnje tz vre6e, sem moral na dno poloZiti dve blagoslovljeni Sibi iz "presmeca" v kriZ, potem smo jo napolnili. Druga, manj5a skrinja je bila polna ali pa ne, odvisno od letine, nekaj zrnja pa je navadno ostalo spodaj v vredah. Tako pospravljeno letino smo potem podasi znosili ali vdasih z vozom odpeljali v mlin. SIama Gotovo je bilo pri vsaki letini najved slame _ za zvrhano parmo. Bile so pad take sorte Zita. Vedino te slame sta pojedli kravi pome5ano s senom, za nastilj je sluZila bolj izjemoma; deleZni so je bili le svinja, kl je skotila, in njeni pujski. Drugi so se morali zadovoljiti s suhim listjem. Slama v parmi je bila vdasih pravi raj za igro, posebno ko ni bilo doma odeta. Spleiali smo na najvi5je trame in v raznih ',slogih" skakali v mehko slamo, se skrivali in si "mecali" v njej na skritih mestih hruSke "Skojidnice". Pleve Del plev se je porabil za nastilj, dolodeno kolidino pa smo spravili na "nahiZu" nad prikletom, kjer tla niio bila podeskana, zato so bili med stropnimi tramovi nekaklni predali. Tu je mati imela dez zimo debulo v plevah. Nekaj plev je porabila Se za svoja "zidarska,, dela kot dodatek ilovici, ki jo je zvlaLenjemumesila v nekaklno plevnato testo, s katerim je obnavljala odpadlo zmaz v kru5ni pedi in v 5tedilniku, ter de se je okru5ila stena. Tega dela se je lotila vsaj enkrat letnt. V pedi je lel.ala ob petrolejki ali svedi v razlidnih poloZajih po cele ure in obnavljala okrulene ogale, zap,olnjevala razpoke, odpadlo oblogo s "slepcev" (pednic) in kriZnih stropnih obokov ter dimnih odprtin in v Znublju. Ko je kondala, se je vsa bleda izvlekla iz notranjosti. Tudi s Stedilnikom je imela veliko dela, saj ga je bilo treba omazati odznotraj in zunaj, preden ga je pobarvala pepelnato sivo in "poltrofalal' i belo, drr,o in opednato barvo. V podstavku za roLe si je pripravila barvo, tako da je saje pome5ala s "plavi5em" (zadnjim produktom Zganjekuhe). Dobila je drno barvo, v katero je pomodila prste in jih z vajeno kretnjo stresla v navpidni smeri po sivo pobarvanem zidu. Ko je pozneje po5trofala Se z belo apneno in opednato barvo, je bil Stedilnik obnovljen in okra5en. Koruza Za prehrano smo porabili tudi vedino koruze. Tudi ta ni kaj prida rodila zaradi nekvalitetnega semena, a koruzna moka je bila skoraj obvezna in vdasih prevladujoda sestavina na5ega kruha. Iz nje smo kuhali Lgance, modnik in pekli razne vrste pogad. Njenl najvedja pomanjkljivost je bila, da so vseie jedi morale biti sveZe ali Ie tople, kajti hladne so hitro postale puste in neokusne. Koruzo je bilo treba pos_ejati najpozneje v dasu, ko sta kravi pojedli z njive rdedo deteljo (inkarnatko), kar je bilo nivadno irve dni junija. de je vreme bilo ugojno, je ta zadnja setev kmalu dohitela zgodnejle posevke in dozoreli skoraj ob istem dasu. Sejali smo jo s preprosto sejalnico (sposodili smo si jo pri razlidnih bliZnjih sosedih) na -83-- Zgo[ooinsft zapisi dveh kolesih, ki jo je vlekla krava. Njeno vodenje (poganjanje smo rekli temu) je najpogosteje doletelo mene. Rodno ("pod motiko") smo s koruzo zasejali le manj5e povr5ine ali dosejali mesta, kjer ni vzklila. Vmes med koruzo sta posejali mati ali Katika 5e visoki flLol in bude. Plevele smo po vzkalitvi unidevali z okopavanjem. Naptq smo medvrstni prostor "porajsali" s posebnim plugom z dvema stranskima noZema za spodrezovanje plevela in rahljanje, ki se je dal hitro preurediti z manj5imi posegi v "osipada". Porajsano povr5ino seje dalo hitro okopati. Ko je koruza zrasla kakih 20 ali 30 cm, smo jo osipali z osipadem, ki smo si ga sposojali pri HanZelidu ali pri stricu Petru. Potem je bilo treba red 5e "popraviti", se pravi poravnati preved zasute rastline, na koncih "pristrtigati" - podistiti naneseno zemljo zvrati in poravnati konce redov. S tem je bilo delo s koruzo kondano, le de je bila pregosta, smo jo s srpom zreddili za kravi, ki sta pojedli tudi pozneje zrasli plevel - lobodo in hrmelj. - Za nas pastirje je koruza postala zanimiva po cvetenju, avgusta in prve dni septembra, ko smo zadeli pasti na travnikih in pedi na bliZnjih njivah narabutane koruzne late, dokler so bili 5e mledni. Na boZjo zapoved "ne kradi" pri tem nismo mistili. Sezona ni bila posebno dolga, saj je zrnje kmalu otrdelo, koZuhinje se je obelilo in pri5el je das spravila. KoZuhare Koruzne late smo tiste dase trgali skupaj s koZuhinjem, navadno v nahrbtne koSe, ki smo jih praznlli v "kripe" inzZivino odpeljali na skedenj. Ko je bila tam vsa koruza, smo po vasi naprosili "koZiihade". Navadno je bilo proti koncu septembra alr Le oktobra, zato so pod na5imi goricami na Stanetinskem Bregu Le dozoreli kostanji, ki smo jih obravnavali kot del sadovnjaka, kot sadna drevesa, zato narnni bilo po volji, de jih je pobiral kdo drug. V na5em Pesov5daku kljub obilici gozdov kostanjev skoraj ni bilo, pa so jih bili ljudje Zeljni in so radi pri5li na na5o "koZiiharo". Posebnost te nale koZuhare so bili prav kuhani in pedeni kostanji, po drugi strani pa na5 kup koruze navadno ni bil posebno velik. Naredili smo ga na strani, na drugem delu skednja pa je nastajal kup skoZuhane koruze. Nekaj lepega latja smo po odetovem navodilu samo slekli in zvezali z lidkanjem v pare, da se je su5ilo na drogu pod kapom. Kot je bilo seme razlidne kvalitete in vrste, tak5en je bil tudi pridelek. Nekateri lati so bili rjavkasto rdedi, nekateri proti vrhu splo5deni; tem smo rekli da so "p6tlarovi" - beradevi (beradi naj bi v zahvalo za dar od Boga izprosili obilen pridelek; pri tem zahvaljevanju sta bila Irma in Franc, ciganski par iz Tmovca, zelo gostobesedna). Naslednje dni je bilo treba nakoZuhano koruzo prebrati "lagodno" (pi5kavo) za svinje, ostalo su5it na "nahiL"; koruznjak si je ode postavil Sele v poznejSih letih. - KoZuhare so bile tiste dase eno zadnjih skupnih vaSkih opravil in sem se jih udeleZeval vdasih z vedjim vdasih z manjSim veseljem. Otroci smo seveda predvsem vlekli na u5esa nekoliko bolj Zgedkljive pogovore odraslih; posamezniki so znali pripovedovati "5torije", kako je bilo nekdaj, zlasti med vojsko, tudi razne Saljive zgodbe - dolgdas skoraj nikoli ni bil. Starej5i fantje so nagajali dekletom injim grozili, dajih bodo naphali s kuZuhinjem, te pa so se upirale in cvilile po Sumedem kupu. Vmes je kroZila steklenica jaboldnika ali hruSkovca in kozarec ali plodevinast londek in vse je bilo lepo. Sdasoma si se ves zakopal med koZuhinje, navadno 5e nekoliko vlalno, a si si brlog z lastno toploto lepo ogrel, da ti hladen jesenski veder ni mogel do Zivega. Ko je proti enajsti bilo navadno vsega konec, si se skobacal iz kupa na dvori5de, kjer te je zazeblo od ostrega zraka in si komaj dakal, da te povabijo v hiSo. Sledila je vederja, kako pecivo iz kvalenega testa, kuhane hruSke (ozimike), grozdje, pri nas kostanji ... Na vedjih koZuharah pri kmetih so naprosili harmonikarja in potem se je 5e lep das plesalo, a mi smo se kmalu poslovili in Sli domov. KoZuhinje KoZuhinje (lidkanje) smo v naslednjih dneh posu5ili na dvori5du in pred hi5o. Najlep5e liste smo odbrali za posteljna leZi5da - "5trozoke". To so bile iz grobega domadega platna se5ite vrede v velikosti postelje, nekak5ni "prajogiji", in so imele na sredini prekrovni razporek, skozi katerega je mati vsako jutro premelala in zrahljala med spanjem potladeno koZuhinje. Tega smo menjavali po potrebi, navadno pa enkrat do dvakrat v letu. Iz koZuhinja je ode pletel tudi "riide" (oprtnice) - kake 4 cm Siroke kite iz treh pramenov. Na teh riidah smo nosili vrede v mlin. Koruzni laski so bili dobrodo5li namesto toaletnega papirja, ostanek koZuhinja pa sta prav radi pojedli na5i kravi. Koruzinje Koruzinje smo na njivi poZeli s srpi in snope zvezali z "goZvo", Sibo "pintovca" (iz nemS. "binden" =vezati) - vrsto zelo Lilave vrbe z zlato rumenim lubjem, ki je bila skoraj obvezno zasajena okrog va5kih mlak. Snope smo nato postavili v obseZne razstave na vrateh ali ob robu njive, da se je su5ilo. ie je bilo vreme ugodno in de je bil prostor, smo ga zvoziTi domov pod streho, sicer pa vsaj v bliZino doma - v sadovnjak, kjer je bilo v zimskem 6asu bolj pri roki. Skozi dolgo zimo sta ga kravi (dvakrat presekanega) pojedli, vdasih celo vsa tanj5a stebla. Z debelej5imi in trlimi ostanki stebel smo, ko se jih je nabralo dovolj, podkurili ped, da smo si obdasno ogreli prednjo hiZo. -84- Zgo[oztinsftzapki Rucki Suho latje smo lu5dili sproti po potrebi, le za vedjo kolidino smo si pri stricu Petru sposodili robkalnik, kar je bilo za nas otroke veliko bolj zanimivo. Rodno smo lu5dili z "ruckom". V desno roko si vzel rucek, v levo lat, nato pa z ruckom v dlani in s kroZnim gibom odlu5dil zrnje z lata; tako si si zavaroval koZo na dlani, ki bi drugade zdriala le kratek das. Ta rucek je postal zrabljen, zato si ga obdasno zamenjal. Tako so luldili odrasli, otroci pa smo imeli 5e prekratke prste, s katerimi si mora5 pomagati. Z rucki smo se otroci igrali kot z lego kockami. Gradili smo "zdence" - polagali po dva in dva predno, da je sredi nastajala oglata luknja, dokler je "zgradba" zdrLala; cilj je bi1 seveda dim viSe. Pri tem smo se seznanjali z nekimi osnovnimi prvinami statike. Rucki so bili nepogreSljivi v likalnikih na oglje, in de je bilo treba na hitro dobro podkuriti v Stedilniku. Ostrgane smo uporabljali namesto plutovinastih zama5kov, za krtadenje blatne obutve in kondno kot zama5ek za vbodno rano, ko smo imeli koline. Koruza za prehrano Tudi na5o koruzo so zmleli bliZnji mlini, potem ko smo jo "prepistili", to je v tankem curku na rahlem vetru z vi5ine presipali v vedjo posodo, navadno v leseno korito. Veter je pri tem iz curka odpihnil na stran laZje luske, ostanke koruznih laskov, tako da je bilo zrnje spodaj v posodi disto in pripravljeno za v mlin. Pravzaprav smo "prepii5dali" vsako zrnje, preden je 5lo v mlin. Koruzna moka je bila zelo uporabna. Ko jo je presejala skozi gosto sito, jo je melala s "prek semleto" p5enidno moko za kruh. Dosti smo je pojedli v obliki Lgancev - z mlekom za zajtrk, zabeljene in z zeljem ali repo za kosilo. Pogosto je mati kuhala koruzni modnik z mlekom, najbolj5e od vsega pa so bile "zlevenke". Iz podobne mase, a bolj goste in nalite na debelo (2,5 do 3 cm) je pekla rudi "koruzjade". Ko je maso razgrnila v pekadu, jo je podevala 5e s suhimi slivami, ki jih je na hitro pokuhala in jim odstranila ko5dice. Pedene koruzjade je premazala s smetano in (de je bil pri hi5i) potresla s sladkorjem. Take pogade so pogosto nadomestile kruh. Za svinjsko prehrano je bila koruza bolj izjema (samo krmljenec); nekaj so je dobile koko5i in pure. Proso Na manjSih njivicah smo sejali proso, ki je bilo tedaj kar pomembno za prehrano. Seme je bilo treba "opaliti", to se pravi "prepistiti" v plamenu. To je delala mati v velikem lesenem koritu, v katerem je zanetila vedji Sop slame. Ko se je dvignil plamen, je v tankem curku sipala iz "slavjade" proso v ta plamen; ta je bil bolj kratkega veka, zaro sem ji bll za pomodnika, da sem dolagal sveZo slamo in skrbel za plamen. Takrat se nisem preved zanimal za smisel tega podetja, saj je bll zame pomembnej5i sam ogenj. Mislim, da smo tako razkuZili seme (snetljivosi) oziroma povzrodili hitrejSe kaljenje, saj je v plamenu napokala kremenasta mekina (ovojnica prosenega zrna). Mati je rekla, da "opaljenega prosa ne podukajo vrane". Proso je, de je le bilo kaj primerne vlage, hitro vzklilo in pozneje kar dobro prestalo sulo ter pred prvimi jesenskimi slanami bogato obrodilo. poZeli in zrnlatili smo ga rodno kot drugo Lito, ga predistili in "prepistili" na vetru, nakar je v vredi podakalo. da ga je ode dal v mlinu predelati v p5eno, nekaj so ga pojedli mladi piSdanci, del pa je vedno ostal za seme. Iz pSena smo kuhali sladko mledno ka5o za vederje in izdelovali na kolinah "bele durke" (ka5ne klobase). Marsikdaj je bila prosena ka5a zakuhana v sladkih juhah s korenjem, debuldkom in peter5iljem, prav posebno slastna pa je bila kot "proseni koh,' - neke vrste narastek. Tudi prosena slama je bila dobrodo5la za priboljSek na5ima kravama, saj je bila mehkejSa od p5enidne ali rZene. Hajdina Tista leta smo sejali rudi hajdino (ajdo). Kor posevek je sledila rLi ali plenici, vendar se ni obnesla vsako leto, saj je bila bolj kot proso odvisna od primerne vlage. Vdasih je zacvetela ie prav nizka in tedaj je komaj kaj obrodila. ie je bila prepozno sejana, jo je rada prizadela slana. Za ajdo smo namenili "Vodranjsko" ali "skrvajak" oziroma kake "Spice", torej po nekaj arov, tako da izgube ravno ni bilo velike, a smo jo vseeno pogresali, saj je bilo treba ka5o potem kupiti. Rodno omladeno zrnje ie bilo treba skoraj obvezno posuliti; de je bilo 5e toplo sonce, na ponjavi, drugade pa na pedi, ki je bila ropla, ko smo pekli kruh. "Hajdin5nica" (ajdova slama) je prav tako kondala v kravjih vampih. Ajdo je potem ode odnesel v mlin na Preseko ali v Sredi5de, kjer so imeli stope in so lahko izdelovali kaSo. Nekod seje sam lotil izdelovanja ka5e. Surovo ajdovo zrniz je poparil in nato posu5il na pedi. Med su5enjem je zunanja luska odstopila in trirobo zrnje je zvezdasto "zacvetelo". Potem ga je med dlanmi omesil, da so se semena olu5dila in nastala je kaia. Vsako kayo je bilo treba pred uporabo 5e prebrati, potem pa smo jo porabili za "durke" (sive in drne) ali praLeno s debulo k zelju ali repi ali zakuhano v sladkih juhah iz domade zelenjave. Ajdove moke in jedi iz nje nismo poznali; najbrZ je ajde zraslo premalo, pa tudi mazavo testo kuharici ni ugajalo. -85- Zgotninsftzqpisi Beraii Ajdove ka5e nisem posebno maral, 5e manj po tistem, ko je neko jutro mati z njo postregla staremu beradu Filipu, ki je bil ves kosmat. Zlico, s katero je jedel, je brat Vilko (1936) na dnu zaznamoval z nekak5nim kvadratom, da smo se je potem vsi izogibali. Kljub na5emu skromnemu Zivljenju, da ne redem siroma5tvu, smo v primerjavi z nekaterimi drugimi relativno dobro Ziveli. NaSa mati je imela Siroko in radodarno srce, zato je rada obdarila in pogostila vsakega berada ali Ciganico, de jih je prineslo v hiSo. Bili so zadovoljni s kosom kruha ali kakim ostankom hrane. Cigani so prihajali k nam s Hrva5kega, iz Trnovca, in to zelo redno - z bisagami dez ramena in z dojendki v majhnih koritcih in so govorili medjimursko naredje. Obidajno niso kradli ali pa so to napravili tako spretno, da nismo opazili. Mo5ki so ponujali izdelke iz lesa - krnidke in krnice, koritca in korita, vejade in vedje lopatice za zajemanje zrnja ali moke. Pri nekaterih hiSah, npr. pri HanZelidu, de je rasel primeren les, so se pogodili in posekali palmo (agned) in iz debla kar tam izdelali vse mogode izdelke in jih potem prodajali. Radi so lagali (ljudska fraza "lale( kak Cigan"); posebno njihove Zenske so bile glede tega prave mojstrice. Svoj (nedvomno) slab poloZaj so slikovito podprle z zaklinjanjem, in de so kaj dobile, se je izlil iz njih plaz zahval darovalcu v imenu Boga, Marije in vseh svetnikov, potem pa si 5e nekaj povedale v svojem jeziku, verjetno kaj manj poboZnega. Odnesle so s seboj tudi vso Zarko mast in "zabel" (zaseko), vse poginule kokoli in svinje, tudi de je bilo Ze kak dan v zemlji. Govorilo se je, da crkovino priveZejo in potopijo v Dravo ter da je dez nekaj dni uZitna. Ali je bilo res, je teZko redi; vsekakor je bila to za nas svojevrstna tolalba, da nekdo tolde 5e trle Zivljenje. TeZave s kravjo prehrano Mogode se zdi dudno, kaj vse sta pojedli nali kravi, Breza in Cifra, pozneje Ruma in Srna, ki sta bili njuni potomki. Vendar je na na5ih travnikih zraslo premalo, mnogo manj kot danes, saj teh povr5in in sadovnjakov nismo gnojili. Edini gnoj sta kravi pustili med pa5o (v sadovnjaku pri hi5i in v Drevju ter po vrateh dez celo leto, na travnikih pa jeseni). Tudi kravi je torej bilo teZko prehraniti skozi zimo in ju obdrZati v primerni kondiciji za spomladanske setve, oskrbovali pa sta nas tudi z mlekom in vsem, kar smo iz njega naredili. Ni dudno, de nas je vsaka njihova bolezen ali po5kodba livo prizadela in smo bili z livino neprimerno bolj povezani, kot je to dandanes. Stanje "p6lage" (Zivinske prehrane) je bila redna tema pogovorov. Nekaj dobrega sena je bilo treba prihraniti za dneve oranja, brananja, oblikovanja grebenov za krompir itd. To se je najpogosteje prihranilo na podstrehi kleti na Stanetinskem Bregu. Nekod pa je ode seno tudi kupil od ge. Ko5arjeve, katere "Safar" je bil takrat Pavel Dvor5dak. V spominu mi je ostalo zato, ker so to seno naloZili v ponjavo in ga stehtali na treh povezanih drogovih obe5eni potezni tehtnici, nakar je Pavel dodal 5e ene razsohe za namedek. Tega senaje bllo za nekaj skromnih obrokov in smo ga pripeljali "v garicah" (manj5a kolidina na kratkih lestvah voza). Tako je bila spomladi tudi Livina la6na svojega "kruha". Vrhovljanarji Slabo so Ziveli tudi vrhovljanarji - prebivaci vrhov, nekdanji vinidarji. Moralo je biti leta 1954 ali 1955, ko je zmanjkalo moke pred Zetvijo. Nekomu je pri5lo na misel, da bi nabrali lipovo cvetje in ga nesli Videcu na hrva5ki strani; mogode bi v zameno dobili kaj moke. Mati je v "akcijo" poslala brata Frandeka (1940), ki je tudi sicer bil njen "nabavni", ko je bilo treba nesti naprodaj jajca in v zameno nabaviti najnujnej5e potreb5dine za gospodinjstvo (5e zdaj mi zveni po u5esih: "Frtal ciikra, pol kile soli, frank, projo ..."). Potem sta se odlodila, ali se gre k Bolfenku (na Kog) ali k Franceku (v Stanetinec na Hrva5ko) - kje se bo bolje menjalo. Cene so tiste dase bile bolj stabilne, zato sta vse prej vsaj pribliZno preradunala ... Brat se je torej odpravil z nabranim lipovim cvetjem proti Videcu. Gospa je bila zadovoljna, ko pa je prosil, de lahko da kaj moke, je cvetje stehtala in nekaj premlevala v svoji glavi. Nato mu je dala nekaj koruzne moke v manj5i "Zaklid". - Za god (5. juhJa) mi je mati iz te moke spekla "bidrico". Prihranil sem sr-jo za pojedino, ko sva se s Katiko odpravila suSit na "Zlak". Veselil sem se tega daru, kot se lahko veseli le Iadni, deprav sem vedel, da je namesto kvasa dodala sodo bikarbona, katere okus mi ni bil posebno v5ed. Ko sva Ze skoraj naredila "Sajbe" na sondnih lehah med drevjem, je od nekod prineslo Katikino znanko, Hrvatico z otrokom, ki je ves das jokal. Bil je droben in sestradan, saj so bili vrhovljanarji 5e revnej5i od nas, njihovi otroci pa 5e bolj podhranjeni. OdloZila ga je in nekaj dasa pomagala pri travi, da smo dokondali. Potem je Katiki pri5lo na misel, da je otrok morda samo laden, zato je na moje veliko razodaranje vzela mojo bidrico in jo razlomila ter ponudila otroku in njegovi materi ... NajbrZ bi tudi zame ostal kak griZljaj, a mi uZaljenost ni dovolila, da bi poskusil materino darilo. Otro5ki jok je nato ponehal, a mene takrat to ni moglo napolniti z zadovoljstvom. - Slaboje livela tudi Stankovica (v resnici se je pisala Znmljid), ko5dena in suha, a bistroumna Zenska, ki je iivela kot vencrlca v hi5i na5ega mejaSa. Imela je hdere Kristino, Liziko, (ki se je porodila? s Cirilom Kerendidem v Jastrebcih) in Slaviko, (ki je bila odlidna Sivilja) ter sina Romana in Ferdeka, ki ni -86- Zgo[oainsft zapisi mogel govoriti in je bil moj vrstnik. Tudi Stankovica je bila hvaleZna za vsako skorjo kruha ali drugo hrano, ki smo si jo prinesli, ko smo delali v goricah. ie je imela 6as, nam je v zahvalo rada kraj5i das kaj pomagala. Vdasih pozimi je pri5la na obisk in potem so se dolge ure pogovarjali in izmenjavali novice. Takrat je vedno bila pri nas na obedu, ki mu je mati rada 5e kaj dodala. Moko Moko smo hranili v vredi, belo ("grijesnico") pa v kakih 20 ali 25 litrov drLedizeleni plodevinasti Skatli, poslikani s kvadrati, v katerih je bila narisana rdeda paprika, in z nekimi napisi v madZar5dini. Ta Skatla je bila navadno blizu pedi ali na njej, da ni bila moka vlaLna. Vsako moko je bilo treba pred uporabo presejati skozi gosto sito iz Zime, da se je odistila otrobov in drugih primesi, ki jih mlin ni dovolj zdrobil. Mati je znala sejati zelo spretno. Sito je poganjala med dlanmi v znadilnem, udarjajodem ritmu in kaj kmalu je imela na "nudlpretu" (na kot miza veliki leseni deski) stoZdast kupdek presejane moke. Ko je ocenila, da je je dovolj, jo je z obrobja s "perotjo" pometla na kup. Perot Perot - to je bilo primitivno omelo za moko. Navadno je bila purja ali koko5ja, in sicer zadnji del perutnice. Morala je biti v5edne barve in gosta, zdrava. Surovo je odrezala in sklep za kratek das pokuhala v kropu, nato pa posu5ila. Tako pripravljeno "orodje" je nato lahko uporabljala celo leto. Ko je pekla potice za bratvo in velike praznike oziroma nekak5ne okrogle buhteljne - "bufkade", kot smo jim pravili - je uporabila perot namesto dopida in je z njo premazala s stepenim jajcem to pecivo, preden ga je postavila v ped ali v "protrol" (pedico Stedilnika). Peka kruha S peko kruha je mati imela dela ves dopoldan in da do enih ali dveh. Ze zjutrajje nasejala potrebno kolidino moke, ki jo je pred tem su5ila na soncu ali na pedi in Stedilniku. Tehtnice ni nikoli uporabljala, vse je bila izku5nja ali pa kvedjemu "kihada" skledasto izdolbena velika lesena ilica s kratkim rodajem. Ko nas je bilo pri hi5i sedem, je vzela najvedje korito in vanj nasejala potrebno kolidino moke, jo enakomerno razgrnila in naredila po sredini jarek. Vanj je vlila z vodo razmehdan domadi kvas in toplo osoljeno vodo, nakar se je zadelo naporno mesenje. S pestmi je gnetla maso, jo premetavala in po potrebi dolivala toplo vodo, da je bila v lica vsa rdeda. Rekla je, da pri mesenju mora z vsakega lasa pritedi znoj. Korito, ki je bilo na "Stokrlu" (tj. stolu brez naslonjala) podloZeno z dolgim polenom, se je pri tem zrahljal o, zatoje poleno bilo treba vedkrat popraviti. Po dolgotrajnem gnetenju je bila gmota kondno primerna. Lepo jo je oblikovala in na vrhu z dlanjo zarisala vanjo kriZ ter vso na tenko potresla z moko. Korito je nato prekrila s disto rjuho iz domadega platna, saj se je kruh moral na toplem "zdigavati" -vzhajati. Medtem je zakurila ped,.Zapei, smo pripravili posebna polena - enkarat daljla kot za Stedilnik. Najprej je zgorelo nekaj suhega Sibja, potem pa je naloZila drva. Ko je testo v koritu zadelo kipeti, je iz njega v krnidki oblikovala "kolade" ter z njimi napolnila slavjade, sklede in druge primerno velike posode in jih razporedila po toplih prostorih, da so ponovno vzhajali. - V pedi je medtem ogenj navadno Ze dogorel, zato je oglje z "grebljico" pogrnila na vse strani, le pod Znubljem ga je potisnila zadasno na oba kraja. Potem je z "rimelom" (omelo iz sveZih borovih vej ali nekih drugih olesenelih grmidev, ki cvetijo rumeno in imajo drne semenske strodke, in ki smo jih otroci nabrali ob gozdnem robu) lepo pometla pepel in ogorke s tlaka pedi; de se ji je zaradi vrodine zatelo smoditi, je fmelo hitro potisnila v vedro z vodo, ki je obvezno stalo v bliZini. Ko je kondala, je vzela velik lesen lopar, ga poloZila na "kfmen" in ga pomokala ter nanj iz slavjade prevalila surovo testo. Z dlanema je nato popravila, de se je kaj deformiralo, in kolad hitro polidila z lidilom. Tega si je prej pripravila iz moke in mleka. V sredo je na vrhu napravila s prstom vdolbinico, nekakSen popek, in jo zalila z lidilom, ki se je 5e pocedilo, ko je stisnila pest. Roko je na hitro splaknila v vedru in Ze je z obema rokama prijela lopar ter posadila kolad v oddaljeni kraj pedi. Potem je to urno ponavljala in razporejala hlebce po pedi in sproti komentirala, kot bi se z njimi pogovarjala. Ko je kondala, je z grebljico pregradila oglje 5e pod Znubljem in ped zaveznila z oZganimi lesenimi vrati. Cez das je pogledala, kako se "neti" (od vrodine barva). Z "\reslico", kovinsko ravno lopato, ie posamezne kolade jemala iz pedi in jih obradala, da jih bo prijelo 5e z druge strani. Tega ali onega je prestavila, da jim je izenadevala razmere. Po dobri uri je bil kruh navadno peden. Kriihovjaie Iz ostankov kruSnega testa je mati spekla koladeke za otroke, vedkrat pa tudi "krtihovjade" - kaka dva centimetra debelo poga6o, ki jo je po vrhu precej gosto napikala z vilicami in hitro spekla v protrolu. Vrodo je pomazala s kepo zabele in Se toplo smo navadno hitro "pospravili". Palenka Na podoben nadin je naredila palenko. Tenko, kar z roko razvaljano testo okrogle oblike je na robu privihala in spekla v pedi. Tudi to je pomazala z -87 - Zgo[oohsftzapisi zaseko. Pogosto je uporabila primero "tenki kak palenka", de se ji kdaj kruh ni dovolj vzdignil. Pogaie Za praznlke in ob nedeljah je mati delala pogade. To so bile najvedkrat "zdigance" s sirom, rada pa je spekla tudi "krampirdde", iz krompirjevega testa in iz dveh mlincev z notranjim jaboldnim in zunanjim sirovim (skutnim) nadevom. Tiste dase je pekla v pedi, v velikih starih "cimpletih" (okroglih glinastih pekadih -zaradirazpokanosti vklenjenih v Zidno mreLo - ki so preZiveli vojno), saj nas je bilo dosti pri hiSi. Delala je tudi razne "Striiklje" - sirove, jaboldne, tikvine, zelleve - glede na sezono pad, - iz vledenega testa, le jaboldne in sirove tudi iz kva5enega. Razume se, da takih pogad ni bilo, ko kravi nista dojilil potem je spekla kaj drugega, recept si je vdasih kar izmislila. Pri nas se je reklo: "Sobota pogade vktip kota, nedela vse pogade pojela." Sklep Kljub obdasnemu pomanjkanju kruha in povedanemu hrepenenju po njem prave in dolgotrajne lakote v na5i druZini tista povojna leta nismo tolkli, saj se je vedno na5lo 5e kaj uZitnega na vrtu in v sadovnj aklh. Ze zelo zgodaj pa sem spoznal vrednost kruha in predobro Nevenka Korpii razumel, ko nas je mati spodbujala, de5, "viidite se, ka nate motike za rep vladili, ka bote pri5li do svojoga krtiha". Ni kaj dodati - domadi zgled je bil na svojstven nadin zelo prepridljiv. Danes tudi kmetje kupujejo kruh v trgovinah, le redkokje ga 5e spedejo sami. Kruha pri nas le malokdo strada. Zato pa se mi je zdelo vredno tiste dase, ki so bili v tem smislu zelo drugadni od dana5njih, ilustrirati s temi spominskimi zapisi. Viri in literatura: - !a5a Mrgole: Vojna Skoda na obmodju OrmoZa. V: OrmoZ skozi stoletja III. dernel - Rogina, Radizel. OrmoZ, 1988. - Maks Pleter5nik: Slovensko-nem5ki slovar. Reproducirani ponatis. Cankarj eva zaloLba, Lj ublj ana, 1974. - SAZU: Slovar slovenskega knjiZnega jezika. DZS, Ljubljana, 1994. - Rajko Topolovec: Pot do kruha. Brazde, Ljubljana, 1998. Ustni informatorji: - Katarina Vnuk (1927), Janez Vnuk (1929), Franc Vnuk (1940). PRAZNIK KOLIN Koline ima.jo v naiih krajih ie vedno poseben pomen. Za itevilne druiine pomenijo drul.inski praznik. Ob prazniku kolin se zbere vsa druZina, sorodniki in sosedi. Na kolinah se odvijajo itevilne iege, ki so se v Ormoiu in okolici ohranile ie iz preteklih iasov. Uvod Svinja je domada Zival, ki ima pomembno vlogo v kmedkem gospodinjstvu, je pa star predpoganski in poganski simbol. Pri razlidnih narodih so jo dastili in jo 5e dastijo na razhdne nadine, o njej imajo ljudje ustvarjene razliine predstave, v zvezi s svinjo pa so pri posameznih narodih povezani tudi razlidni simboli.l Tudi v slovenskem ljudskem izrodilu je mogode najti (kljub kr5danstvu, ki je sku5alo pregnati poganska in predpoganska pojmovanja) predstave in prvine, ki jih v zvezi s svinjo oziroma pra5idem vsebuje prastara svetovna simbolika. Ta simbolika je npr. skrita v daranju plodnosti, ki je povezana s pra5idem, pa tudi v povezavi med svinjo in da5denjem prednikov. Mradni zimski das je bil namred das duhov. Tako so duhovi prednikov prihajali tudi na koline in zahtevali svoj deleZ. Simbolika se pojavlja tudi v predstavah, kjer je ob kolinah z obrednim uZivanjem pra5ida oziroma jedi, pripravljenih iz njegovega mesa, povezan obdutek skupnosti, obilja, srede v naslednjem letu in podobno.2 Koline so bile Ze nekod predvsem vesel praznik. Vzrok za to je iskati predvsem v dejstvu, da so si le takrat lahko nmoge druZine privoSdile vedje kolidine mesa. Zimski das je bil Ze od nekdaj das, ko so se po navadi odvijale koline. Ze na zatetku zime se je bilo namred treba preskrbeti za dolgi zimski das. Zato so gospodarji vse leto praiida(e) dobro redili in pitali, da so lahko pozimi obhajali najvedji domadi praznik v 2 Damjan Ovsec, Praznovanja na Slovenskem, str. 37. -88- I Damjan Ovsec, Praznovanja na Slovenskem, str. 37.