KRALJEVINA JUGOSLAVIJA PATENTNI SPIS ŠT. 7156 Johan W. Swendsen, Oslo, Norveška. Postopek za izdelovanje kolutastih stojal in kotev za dinamo električne stroje. Prijava z dne 31. maja 1929. Velja od 1. februarja 1930. Zahtevana prvenstvena pravica z dne 2. junija 1928. (Norveška). Izum zadeva izdelovanje kolutastih stojal in kotev za dinamo stroje. Najstarejši dinamo stroji so bili skoro vsi napravljeni s kolobarjastimi navoji. Ta oblika navoja pa ima izredno velik nedostatek, da se bakreni navoj na zunanji strani in notranji strani železne tuljave ne izrabi za zvišanje ušinka dinamo-stroja. Nadalje dela izdelovanje iz lamelirane pločevine sastavljenih kolutastih ali magnetnih jeder velike težave v kolikor je poželjno, namestiti tokovodne dele v kanalih lameliranja samega. Splošno znan postopek je oviti magnetno jedro iz kovinskega traku, ki je opremljen z izpreboji (izšlancanji). Ker je potrebno medsebojni razstoj teh izšlancanj vsled naraščajočega oboda jedra v tej meri kakor se trak navije zvečati, ni moglo izdelovanje dinamo-strojev iz takih jeder tekmovati z običajnimi iz lisastih pločevinskih plošč izdelanimi dinamo-stroji. Po izumu je omogočeno izdelovanje takih dinamo-strojev z bakrenim navojem katerekoli vrste na gospodarski podlagi potom postopka, pri katerem se izvrši izdelovanje tuljastnega magnetnega jedra z izštan-canji za navoj in druge svrhe potrebnimi žlebi odnosno luknjami v kovinskem traku v pripravi za izštancanje, čije relativni slan-čni korak se z ozirom na trak, ki se izšlan-ca v razmerju k zvišani obodni hitrosti tuljave, zviša, katero se ovija, ko se odnosni del traku navija na tuljavo. S tem se do- seže, da je mogoče različne dele magnetnega jedra dinamo-stroja v presenetljivo kratkem času in skoraj brez ročnega dela izdelati. Izdelovanje se izvrši v stroju, ki je označen s tem, da se vodi kovinasti trak primerne širine in debeline in iz primerne tvarine, ki se da magnetizirati, skozi pripravo za štancanje pločevinskega traku in se vodi dalje iz priprave za štancanje neposredno k navijalnemu stroju, ki ga navije skupo s papirnim trakom, ki loči pločevinske navoje. Mehanična zveza med posameznimi deli stroja je pri tem take vrste, da je šlan-čni korak štancnega orodja v gotovem razmerju k navijalni hitrosti navijalne tuljave, s čimer se doseže, da se razsloj n ed luknjami, ki se izštancajo, približno v razmerju k obodni hitrosti tuljave zveča, medtem ko se navija odnosni del Iraku na tuljavo, pri čemer se napako, ki nastane vsled potrebne dolžine traku med šlanco in tuljavo, odstrani s tem, da se ta razstoj med navijanjem praviloma zveča, da leže izštanca-nja pri končno naviti kotvi ali stojalu radijalno dugo nad drugim in tvorijo nepretrgane razpore ali kanale. Iz magnetnih jeder po izumu sestavljeni dinamo-stroj ima nasproti običajno uporabljenimi dinamo-stroji vrsto prednosti, med drugimi sledeče: Da se hitro in poceni izdelati z majhno izgubo bakra: ker leži masa kotva od gredi dinamo-stroja dalje odaljena, ima kotva Din. 30. zvišan zamašni učinek, ki napravi dinamo-slroj sposoben za sprejem nenadno naslajajočih obtežb. Ker so stojalo in kotve drug poleg drugega nameščeni, je mogoče zračno razporo med tema, potem ko je stroj sestavljen lahko naravnati. Navito stojalo je mogoče vsak čas preklopiti sa različne napetosti, frekvence in faze. Ako je stojalo nerabno, je mogoče istega v kratkem času brez uporabe posebnega orodja nadomestiti z novim. Z več deli, ki so izdelani kot po en samostojen dinamo-stroj, je mogoče napraviti drug dinamo-stroj dvojne ali večkratne sile. Napiranje gredi je pri takem dinamo-stroju ie vrste manjše kot pri odgovarjajočem dinamo-slroju druge konstrukcije, ker je dinamo-stroj krajši. Risbe kažejo nekatere primene izvedbe izuma z navijalnim strojem in pripravo za štancanje. Sl. 1 je prerez v podolžni smeri skozi kratkostični motor, ki je sestavljen iz ovitih magnetnih jeder. Sl. 2 je odgovarjajoči prerez druge oblike izvedbe. Sl. 3 je prerez skozi kratkostični motor s tremi stojali. Sl. 4 kaže shematično pripravo za štancanje s pripravo za navijanje za kotvo ali stojalo. Sl. 5 kaže v povečanem merilu shematično prerez skozi gonilo v pripravi za štancanje, ki more istočasno štancati plo-čevinski trak za stojala in obe kotve. Sl. 6 kaže shematično brez ozira na veličinska razmerja izštancan pločevinski trak stojala in obeh kotev. Sl. 7 kaže izštancan pločevinski trak za stroj, pri katerem je ovito stojalo z lečastim prerezom in kotva z odgovarjajočo obliko. V risbi slika 1 je 1 stojalo, ki je v plašču 2 dinamo-stroja s pomočjo krakov 3 trdno držan. Poleg stojala so nameščene na centrično nameščeni gredi 4, kotve 5 in 6. Zračno razporo med lemi in stojalom 1 je mogoče po volji polom premikanja kotev na gredi v aksijalni smeri naravnati. Stojalo tega dinamo-stroja obstoji iz kolu-tastega cilindra, ki je kakor kaže slika 6 navit iz pločevinskega traku z izštancanji ali žlebi 8, ki imajo medseboj tak razstoj, da nastanejo pri navijanju traku, radijalne razpore v stojalih, ki so primerne za sprejem bakrenega navoja 9. Med vsako plast pločevine se uvede plast papirja kot izolacija. Kotve 5 in 6 dinamo-stroja se napravi potom navijanja pločevinskega Iraku 10 (sl. 6). Ta trak more smotreno obstojati iz magnetične železne pločevine, z v primerni razdalji izštancanimi luknjami 11, tako da tvori naviti trak radijalne žlebe, ki služijo za sprejem bakrenih palic 13, ki vežejo notranji obroč 14 in zunanji obroč 15. V sliki 2 je pokazan prerez skozi drugo obliko izvedbe dinamo-slroja. Da bi se o- mejilo izgube na bakru in železu dela stojala, ki ni usmerjeno proti kotvi, dobi stojalo prerez lečaste oblike. To se doseže potom navijanja stojala iz kovinskega traku 18 (sl. 7), ki je na začetku ozek in ima do sredine enakomerno naraščanje, nakar ta zopet pojema, dokler ne dobi začetne širine. Trak se opremi na isti način kakor zgoraj omenjeno z izštancanji 19, ki služijo za sprejem bakrenega navoja. Pri navijanju tega Iraku dobi notranji in zunanji del stojala ožji prerez kot srednji. Kotve se navije na isli način kakor prej omenjeno, iz traku, ki ima obliko, pokazano pri 20 v sliki 7, in je kakor zgoraj opremljeno z luknjami 21 za sprejem električnih vodnikov. Potom navijanja kotev dobe iste konkaven prerez, ki natančno odgovarja lečastemu prerezu stojala. S tem se doseže, da služi večji del bakra direktno za delo dinamo-slroja, s čimer se učinkazmožnost dinamo-stroja zviša. Ta dinamo-stroj obstoji vsled tega iz le-častega stojala 22, ki je s pomočjo krakov 24 v ohišju 33 motorja trdno križelo. Stojalo je opremljeno z bakrenim navojem 25. Na obeh straneh stojala so nameščene kotve 26 in 27, ki imajo zunanji oziroma notranji bakreni obroč 28 oz. 29 in so s prevodnimi palicami 20 vezani. Kotve so na gredi 31 potom pestov 32 pritrjene. Kakor kaže slika 3 je mogoče po izumu iz stojal in kotev take vrste sestaviti poljubno število kotev z odgovarjajočim številom stojal. S tem se dobi stroje večjega učinka. U sliki 3 obstoji dinamo-stroj iz kolobar-jasto navitih stojal 33, 34 in 35 z bakreno tuljavo 36. Med stojali in na vsaki strani istih so nameščene kotve 37, 38, 39 in 40. Kotve na čelnih straneh dinamo-stroja odgovarjajo kotvam, ki so opisane z ozirom na sliko 1. Obe srednji kotvi ste opremljeni z dvema skladoma vodnikov 41, 42. Stojalo in kotve tega dinamo-stroja se more samo ob sebi umevno izdelati tudi tako, kot je opisano z ozirom na sliko 2. Stojala 33, 34, 35 so potom krakov 51, 52, 53 prižeta na ohišje 50 motorja, dočim so kotve 37, 38, 39, 40 potom peste 46, 47, 48, 45 fiksno pritrjene na gredi 49. Slika 4 kaže shematični naris s pripravo za štancanje zrezane naprave za navijanje za izdelovanje kovinskega traku. Da padejo ta izštancanja pločevine, ako je navita, natančno drug na drugega, je potrebno dovesti razstoj med izštancanji v gotovo razmerje premeru navitja, da leže izštancanja natančno drugo nad drugim. To se doseže na sledeči način: Na tuljavi 54 navit pločevinski trak se vodi skozi pripravo za štancanje 55 in pre- ko odgovarjajoče vodilne škripce 56 k pripravi za navijanje 57. Priprava za štancanje in priprava za navijanje so poganjane od skupne gredi 58 potom zobniškega gonila. Gred 58 se poganja z elektromotorjem ali na drug način na primer s pomočjo jermenice 59. Na gredi je nameščen ekscenter 60, ki je potom ekscentrovega droga 61 s priprave za čtancanje 62 v zvezi, ki more drseti v vodilu 63. Pri zasukanju gredi bo ta stanca v gotovih časovnih presledkih izštan-cala v kovinskem traku 65 luknje. Priprava za navijanje obstoji iz stožčastih zobatih koles 65, 66, dveh nepredočenih složčastih koles in enega zobatega kolesa 67 v zvezi z pravo pripravo za navijanje 57. Ta je vle-žajena na čepu 68, ki je pritrjen na ročici 77. Ročica 77 je nihalno pritrjena na zgor-njam koncu na gredi 69 zobatega kolesa 67. Vzmet 70 pritiska spodnji konec ročice proti plošči ekscentra 71, ki se vrti okoli osi 72, na kateri je polževo kolo 73 v vpri-jemu s polžem 74; ta se nahaja na gredi, ki nosi stožčasto zobato kolo 75, ki je v zvezi s stožčastim zobatim kolesom 76, ki se nahaja na omenjeni gonilni gredi 58. Ako naj se na primer navije kotva na pripravi za navijanje 57, tedaj se ekscen-trovo ploščo 71 tako uravna, da se plilega ročica 77 na oni njen del, ki je na risbi označen s križcem 78, to je spodnji konec ročice 77 se nahaja v najmanjšem raztoju od gredi 72. tzštancanje se nato vrši v gotovem razmerju z obratem navljalne priprave 57 in v tej meri kakor več in več traku na tuljavo 79 navije, narašča hitrost traku in vsled tega tudi linearni razstoj med izšlancani v traku. Med vsako plast navoja se uvede od papirnega valja 80 trak papirja 81, ki služi kot izolacija med plastmi. Ker se vrši izštancanje v danem razstoju od navijanja, nastane majhna napaka. Hitrost traku na pripravi za štancanje, ako se izvrši dano izštancanje je namreč nekoliko manjša, kot je hitrost traku, ako dospe isto izštancanje traku na obod tuljave 79. Da bi se to napako popravilo, je priprava za navijanje 57 obešena na nihalni ročici 77, čije razdalja se od orođa za štancanje 62 z naraščajočim premerom navilja zveča s hitrostjo, ki odgovarja naraščanju hitrosti traku, kakor hitro je kos traku od dolžine med tuljavo in med oro-dem za štancanje na tuljavi navit. S tem se doseže, da leže izštancanja natačno drugo nad drugim, tako da je izgotovljena tuljava opremljena z radijalnimi, za sprejem vodnikov služečimi kanali. Kotvo je mogoče na ta način izdelati v izredno kratkem času in z izredno majhnimi stroški. Jasno je, da mora v trenotku ko se vrši štancanje kovinski trak mirovali, ali pa mora biti, ako se giblje, orođe za štancanje zmožno, započeti odgovarjajoče gibanje. Prvoimenovani postopek izgleda, da je najenostavnejši, in da bi se to na enostaven način omogočilo, je samo potrebno, da je kontaktna plošča ročice 77, kjer se prilega palčno kolo na isto napravljeno prožno. Na sliki je to označeno s punkti-ranimi črtami, ko je kontaktna plošča 77a potom dveh spiralnih vzmeti 77b oprožno na tem mestu držana. Vsakokrat kadar se izvede stančni udorac in se tedaj trak ustavi, je vlečena ročica 77 v smeri proti štančnemu stroju in tedaj dopušča, da trak v prebijalnem stroju miroje, kljub temu da se kontinuirano navije-na tuljavo. V sviho izdelovanja kovinskih trakov 17 in 20 (sl, 7) za stojala lečastega prereza poleg odgovarjajočih kotev se more namestili stančno pripravo na primer v zvezi z uredbo za samodelno prerezanje traku, čigar širina odgovarja celotni širini kotev in stojal. Smotreno se vsled tega navije popoten sklad istočasno. Krak, čigar širina odgovarja celotni širini dveh kotev in enega stojala more biti, kakor je opisano z ozirom na sliko 4, navit na tuljavi 54 in se more na primeren način voditi skozi pripravo za štancanje in na pripravo za navijenje 57 navili. Pred štancanjem delijo noži 117 trak za kotvo in stojala. Da pri tem širina pločevine stojala in pločevin kotve primerno narašča in pojema, se vodijo noži 117 (sl. 4) prisiljeno. Noži so potom prevodov zobatih koles ali vijačnega prevoda v zvezi z gonilno gredjo tako, da se napravi običajno širino pločevine. Trak se vodi nato skozi pripravo za štancanje na primer kakor je shematično pokazano na sliki 5. Ta obstoja iz dveh štancnih okvirjev 82, 83, ki so v vodilih na skupnem spodnjem delu 84 drsilno nameščeni. Ti okvirji so medseboj potom sovzemalca zvezani z vijakom 85 z levim in desnim navojem, ki je v zvezi s polževim kolesom 86 in polžem 87, ki se nahaja na gonilni gredi 88. To zvezo je mogoče izvršiti potom stožčastega kolesa 89, ki more biti v prijemu ali s stožčastim kolesom 90 ali pa drugim stožčastim kolesom 91, ki se jih more na gredi 188 premikati. Pri izštan-canju trakov je stožčasto kolo 89 v vrpi-jemu ali z zobatim kolesom 90, ali 91, tako da je mogoče štančne okvirje 82 in 83 z natačno isto hitrostjo, s katero se izvrši prerezanje trakov, drug od drugega oddaljiti ali približali. Ako je navoj napol izvršen, se stožčasto kolo 90 izklopi in se zobato kolo 91 vklopi, pri sodelovanju obtežne sklopne ročice 118, ki je pri 119 nihalno pritrjena in ki se prilega v enem njenih položajev na čep 120 na mufi s stožčastimi kolesi 91, 90 in njenem drugem položaju na čep 121 na isti muf*. Ako se gred 88 vrti, se vodi z zavojem opremljena na te gredi nameščena mufa 122 navzgor odnosno navzdol in bo prišla z navzdol se pomikajočimi podaljšanji 123, 124 sklopne ročice 118 v vprijem in bo povzročila, da ta ročica okoli točke 119 niha in izmenja stožčasta kolesa 191 od ene strani na drugo, tako da se bo vijak 85 z levim in desnim zavojem v nasprotni smeri zasukal. Stančni okvirji 82, 83 se nato vodijo v nasprotni smeri in trak stojala se v širini zmanjša. Vsaka posamezna priprava za štancanje ima orođa za štancanje 92 in 93, ki so skladna s podložki 94 in 95. Deli 92 in 94 služijo za izštan-canje istih stojala. Orođe za štancanje 92 je zvezano potom ekscentrovih drogov 96, 97 z ekscentri 98 in 99, ki so pritrjeni na gredeh 100 in 101. Gredi 100 in 101 so s pomočjo prikladnih zobatih koles 102, ki se dajo izmeniti, zvezani z gredjolo 104. Orođa za prebijanje 93 so polom ekscentrovih drogov 105, 106, zvezani z ekscentri 107, 108, ki so pritrjeni na gredi 104. Gred 104 ima zobata kolesa 109, 110, ki so z zobatimi bobni 111, 112 v vprijemu, ki so pritrjeni na gredi 188 in so polom stosčasti koles 113, 114 in zobatih koles 115, 116 z gonilno gredjo 58 v zvezi. Različne sklade zobatih koles je mogoče samo ob sebi umevno po želji izmenjati, da absolutno ni potrebno vršili izštancanja traku stojala z izštancanji traku kotve v taktu. Pri tem stroju se tedaj pri navijanju stojala in kotve istočasno Irak prereže in se stavi v pogon pripravo za štancanje. Vse izdelovanje magnetnega jedra motorja se tedaj napravi samodelno. Ker sta stojalo in kotva izrezana iz istega traku, odgovarja njih oblika drug drugemu natačno, tako da se more zračno razpore med stojalom in kotvami poljubno natačno naravnati. Pripravo za štancanje kakor gori opisano je mogoče uporabiti tudi za izdelovanje dveh kotev in stojala s pravokotno na os kotve potekajočimi čeličnimi stranmi. V tem slučaju se pripravo za poimk štančnih okvirov 82 in 83 in nožev 117 izklopi. Patentni zahtevi: 1. Postopek za izdelovanje magnetnih jeder za električne stroje, ki so tuljavasto navili iz pločevinskega traku, opremljenega z žljebi, označen s tem, da se vrši izštan-canje za navoj in druge svrhe potrebnih izrezkov odnosno lukenj v pločevinskem traku, v pripravi za štancanje, čije stančni korak se v soglasju z obodno hitrostjo v plasti navile tuljave, v katero gre zadevni del traku, samodelno uravna. 2. Postopek po zahtevu 1, označen s tem, da se navije kovinski trak iz primernega materijala prikladne širine in debljine, skupno s papirnim trakom (81), na tuljavi (68), pri čemer je mehanična zveza med posameznimi deli take vrste, da je stančni korak orođa za štancanje v gotovem razmerju s kotno hitrostjo navijalne tuljave (68) tako, da razstoj med izrezki v kovinskem Iraku narašča v razmerju z zvišanjem obodne hitrosti pri navijanju se nahajajoče tuljave, pri čemer se v svrho korekture napake, ki izjaha iz razstoja odnosno dolžine traku med stanco in navijalno tuljavo, la razstoj odnosno dolžina traku med navijanjem praviloma poveča, v svrho, da leže izštancanja pri gotovo naviti kotvi ali stojalu radijalno drugo nad drugim in tvorijo nepretrgane razpore ali kanale. 3. Postopek po zahtevu 2, za istočasno izdelovanje stojala in kotve za dinamo-slroje, označen s tem, da se kovinski trak, ko zapusti tuljavo (54), od nožev prereže, ki so s pomočjo prikladnih sredstev z navijalno tuljavo v prisilni zvezi, tako da se samodelno uravnajo, da bi najprej širino pločevine stojala povečali in nato isto zmanjšali, tako da dobi prerez navitega stojala lečasto obliko in da dobe kolve obliko, ki se natančno prilega stojalu. 4. Stroj za izvedbo postopka po zalite-vih 1 in 2, označen s tem, da ima paroma nameščena orođa za štancanje v prisilni zvezi z navijalno pripravo za izštancan trak, pri čemer se razstoj med gredjo navijalne priprave s pomočjo ekscentra, vijaka ali slične prisiljeno gibane uredbe (71) samodelno spremeni. 5. Siroj po zahtevu 4, označen s tem, da so orođa za štancanje nameščena tako, da se dajo v prečni smeri naravnati s pomočjo vijaka (85) ali sličnega, čijih vrtenje je z gonilno gredjo orodji za štancanje v prisilni zvezi. 6. Stroj po zahtevih 4. (in 5.), označen s tem, da so nameščeni v zvezi z orodji za štancanje noži (117), katerih medsebojni razstoj v prečni smeri se prisilno v zvezi z gonilno gredjo orođa za štancanje določi. 7. Dinamo-stroj s stojalom in kolvo, ki sta izdelana iz kovinskega traku, navitega v obliki tuljave, označen s tem, da je nameščena na eni in isti gredi vrsta kotev in da je med vsakim posameznim parom kotev nameščeno stojalo. 8. Dinamo stroj s stojalom in kotvo po zahteva 7, označen s tem, da je stojalo v aksialnem prerezu na vsaki strani osi vrtenja lečaste oblike, in da je delu kotve ali kotev, ki je obrnjen proti stojalu, podeljena odgovarajoča konkavna oblika. 9. Stroj za izdelovanje jeder stojala in kotve v obliki perforiranega, v obliki tuljave navitega, kovinskega traka, označen s tem. da se kombinirajo uredbe za postopno pomikanje kovinskega traku v neenakomernih stopnih dolžinah k slrančni mizi z orodjem za štancanje, ki služi za izdelavo željenih izrezkov v kovinskem traku, z uredbami, ki ženejo orodje za štancanje s tempom, ki odgovarja postopnem gibanju kovinskega Iraku. Frčr_z_ 4S *6 '47 48 Tr¥9 T in_4 Adpatent broj 7/56. 65 -- '&M 73 7/ o o er// o auiiiJuirLnrinr'ir'irir^iJ u u u ir Lnn.nnn /a n n n .n n n n 6 7 n n n n S IL |Q G//, 0 /g O riq_ n /i o o 70 n7 Q —;—Q— n { ^rrrr^rinrTfVnf^ /O /8 . utniuo A d patent broj 7156. rin~. cr