Proti demoralizaciji v šolski upravi. Sami moramo dvigniti službeno moralo in vrednost svojega strokovnega in poklicnega dela! — Boj proli demoralizaeiji mora izvesti ačiteljstvo sauio. — Brez službene morale ne bo stmiovske morale In discipline. — Xajveč odločitve je v našlh robah. »Dan za dnem prihaja učiteljstvo skoro trumoma k prosvetnemu oddelku z najrazličnejšimi prošnjami, vprašanji itd., ki največkrat nimajo nobene podlage in ne bi bilo treba zaradi njih osebne zglasitve. Dasi sta za sprejemanie strank določena le vsak torek in četrtek v tednu in je to na vseh vratili napisano, se vendar obiski vrste neprestano, da je vsako mirno in nemottno poslovanje referentov malone onemogočeno. Zahteve teh neštetih obiskovalcev so prevečkrat neižvedljive in pretirane, njih utemeljitve so stvarno nezadostne, včasih pa si hoče kdo pomagati tudi s tem, da začne črniti svojega tovariša ali svojo tovarišico, kar je seveda za prošnika najslabše priporočilo. Mnogotere zadeve so tako malenkostne, da bi zaradi njih nikomur ne bilo treba trošiti časa in denarja za pot v Ljubljano, ker bi vse to lahko stranke opravile doraa pri šolskem upravitelju in pri svojem nadzorniku. To razvado jc treba odpraviti. Zato odrejam: Vsaka učna oseba, ki hoče v res nujni zadevi, ki je ne more urediti doma, k prosvetftemu oddelku v Ljubliano, se tnora pri dotičnem referentu zglasiti ob dneh, ki so določeni za sprejemanje strank, s pismeno izjavo svojega upravitelja(ice), da ima dopust, oziroma pristojnega sreskega šolskega nadzornika. da ie njena pot v Ljubljano neizogibno potrebna. Kdor se poslej ne bi mogel izkazati s tako izjavo, tega ne bo sprejel noben rcferent in uradnik prosvetnega oddelka. Odlok prosv. odd. v Ljubliani, št. 6354 od 20. avg. 1926. Demoralizacija v šolski upravi deluje zelo vznemirljivo na učiteljske vrste in ubija avtoriteto oblasti sami ter onemogočuje dvig šolstva in prosvete. V čem pa obstoja demcralizacija v šolski upravi.? V poedinih slučajih, ki s ponavljanjem demoralizujejo in korumpirajo učiteljstvo. Pa ne samo s partizansko pristranostjo, tudi z napačnim uradnim postopkom se vrši in pospešuje demcralizaciia ter se hote ali nehote korumpira učiteljstvo. Demoralizacija se pospešuje n. pr., če se izroči dekret o imenovanju direktno prosilcu in se o tem ne obvesti ne nadzornik in ne šolski upravitelj, tako da je nadzornik presenečen, ko pride v razred in najde v razredu novo učno osebo, o "katere namestitvi ni vedel ničesar. Demoralizacija se pospešuje, če se pri oddaji službenih mest ne postopa tcčno po predpisih za nameščanje ob razpisu. Demoralizaclja se pospešuje, če se na boljša službena mesta, ki bi morala biti praviloma razpisana, namešča stalno učiteljstvo brez razpisa po členu 71 čin. zakcna. Demoralizacija* se pospešuje, če se službeno mesto, ki je bilo razpisano, odda preden je namestilna komisija izvršila razpored oz. predlog za ministrstvo, učni osebi, ki je ali pa ni prosila za dotičrio službeno mesto. Demoralizacija se pospešuje, če se jemJje v postopek prošnja za službeno mesto ali v drugih slučajih, ki ni bila predložena instančnim potom in o kateri podrejeni neposredni uradi ne vedo ničesar. Demoralizacija se pospešuje, če podrejeni uradi ne izvršujejo nalogov nadrejenih oblasti, če zadržujejo dekrete all podobno. Demoralizacija se pospešuje, če pride uradnik k višjemu uradu preko nižjih oblasti razlagat morebitne pogreške svojega predstojnika, ne da bi se vsaka taka izjava takoj vzela na zapisnik in bi se ne zaslišal prizadeti. Demoralizacija se pospešuje, če se na pritisk politiških strank odstavlja nadzornike, ne da bi se imelo proti njim kak tehten služben argument in ne da bi se jih prej zaslišalo in potom disciplinskega pravoreka izvršilo izmeno. Demoralizacija se pospešuje, če se stalno učiteljstvo v obliki kazenskega premeščanja premešča brez zaslišanja prlzadetega, brez disciplinskega postopka in brez disciplinskega pravoreka. Demoralizacija se pospešuje, če predstojniki ne obrazlože napak podrejenemu uradništvu, a jih upoštevajo v svojih poročilih nadrejenim oblastem; če se službeni pregreški prczro brez potrebnega opemina in ugotovitve napram kršilcu. Demoralizacija se pospešuje, ako se pri službenih zadevah in nameščanjih zaslišujejo in upoštevajo mnenja, ki jih po- dajejo lajiki, ki so povsem isubjektivna in brez zveze s službenimi dolžnostmi. Demoralizacija se pospešuje, če se pri službenih zadevah upošteva predvsem izvenslužbeno delovanje in se službeno, šolsko delo zapostavlja pri nameščanjih in v drugih slučajih. Demoralizacija se pospešuje, če vsebuje vsa naša prosvetna politika le-personalno prosvetno politiko, s čimer se ruši mirno delo učiteljstva in če se pri tem zapostavlja druge šolske in prosvetne naloge. Nujno potrebne bi nam bile posvčtovalne šolske korporacije, potom katerih bi se ventilirala in dvigala tudi druga šolska in prosvetna vprašanja. — Gre za dvig službene morale; gre za pcvzdigo službenega, strokovnega in poklicnega dela; gre za dvig šolstva in prosvete! Na razmerah, ki so nastale, je deloma krivo tudi učiteljstvo samo in kolikor je samo sokrivo, je sedaj tudi učiteljstva samega dolžnost, da izboljša zopet razmere in stori v poedinih slučajih vse, da zopet dvigne službeno moralo, da samo neizprosno zavrača zapostavljanje strokovnega in poklicnega dela in da samo zahteva tak postopek v vseh zadevah, ki bo služil v prospeh in dvig šolstva in prosvete. Vzpostaviti je treba zopet službeno instančno pot in sami bomo morali skrbeti, da bomo-bičali vsako postopanje, ki bo kršilo instančno pot in zahtevali od nadrejenih oblasti da same zavrnejo in onemogočijo vsak tak slučaj. Sreskim šolskim nadzornikom in upraviteljem je vrniti njih avtonomni delokrog pravic, v katerem bodo lahko sami odločali, pri centralnih oblastih pa je treba urediti enoten in konsekventen postopek. Višiih instanc dolžnost je, opozarjati vsakogar na dolžnost, iskati v prvi vrsti pojasnil v službenih zadevah pri nižjih instancah in le v slučaju če one uvidijo nujno potrebo osebne intervencije pri višjih oblastih, je to Izvesti instančnim potom. Vprašanje uradne tajnosti je posebno poglavje, ki v marsikaterem pogledu ruši službeno moralo in prinaša nepotrebna razburjenja in zavist v naše stanovske vrste. Odlok, ki ga prinašamo na čelu članka je prvi korak k izboljšanju razmer, k dvigu službene morale, k povzdigi strokovnega in poklicnega dela in k povzdigi šolstva in prosvete. Konsekventno izvajanje tega odloka bo pridobilo prosvetnemu uradništvu čas, da se bodo hitreje reševale uradne zadeve, vzpostavilo bo instančno pot, dvignilo avtoriteto in službeno ter stanovsko moralo. Prvi pogoj pa je, da se zahteva striktno izvajanje te odredbe od zgoraj navzdol in da se jo dosledno izvaja v prvi vrsti pri oblasti, ki jo je izdala. Organizacija bo ostala v zmislu novih smernic zvesta čuvarica oravičnega in objektivnega postopka napram vsem delom našega stanu in nanjo se lahko obrne vsakdo, ki se mu godi krivica in če se kršijo temelji službene in stanovske morale in discipline. Prepričani smo, da bo soglašalo z vzpostavitvijo službene in stanovske morale vse učiteljstvo, ki mu je na srcu povzdiga ugleda našega stanu, šolstva in prosvete, ker s tem dvigne vsakdo tudi sebe.