Meje politične Ljubljane so točno določene; bolj težko pa je omejiti vpliv gospodarske funkcije Ljub ljane na okolico. Ta omejitev zavisi od najrazličnejših faktorjev (naseljenost in zazidanost mesta in okolice, aglomeracija prebivalstva, osebni promet itd.). Gospodarski razvoj vsakega področja je v tesni zvezi z gibanjem prebivalstva. Poleg prirodne kakovosti in lege gospodarske pokrajine odloča pri oblikovanju njenih gospodarskih in socialnih prilik predvsem kva litativni in kvantitativni sestav prebivalstva.1 S tem v zvezi pa je tudi vprašanje delovne moči. Potrebno delovno moč pa lahko črpa iz dveh virov: s povečanjem lastnega prebivalstva (t. j. s prirodnim prirastkom), z doseljevanjem iz drugih krajev in z dnevnim dotokom. V okviru študij nas zanima samo dnevni dotok, to se pravi, koliko delavcev, ki bivajo izven Ljubljane, pride zjutraj na delo v Ljubljano in se po končanem delu (zvečer) vrača domov v okolico. To število se je v poslednjem času iz različnih vzrokov (n. pr. moderna prometna sredstva) jako povečalo. Najenostavnejšo sliko gospodarske funkcije Ljub ljane nam nudi statistika poklicev.2 Za leto 1910. na vaja za Ljubljano 6414 resničnih zaposlencev v indu- strijsko - obrtni stroki,* t. j. 1537%, s svojci pa 10.788 (25'85 %).3 Prva jugoslov. drž. statistika pokli cev iz leta 1921. beleži 7328 oseb, zaposlenih v indu striji in obrti (t. j. 1375 % celokupnega prebivalstva Ljubljane), z družinskimi člani pa 12.599, ali 2363 %.4 Torej napram letu 1910. padec za 1'62 % pri resničnih zaposlencih. Ista statistika iz leta 1931. pa navaja za Ljubljano 9121 resničnih zaposlencev, t. j. 15'26 %, torej porast za 1793 (1*81 %) pri prirastku 6471 ljudi (10'82 %);5 vendar pa odstotek iz leta 1910. še ni bil dosežen. Ako vzamemo v poštev še svojce zaposlencev, bomo videli, da je živelo leta 1931. od industrije in obrti 14.948 (25'03 %) Ljubljančanov. Če pa se ne oziramo na politično mejo Ljubljane in vzamemo v pretres Veliko Ljubljano s kasneje priključenimi ob činami Vič, Zg. Šiška in Moste, skupno 77.951 prebi valcev (brez manjših drobcev iz občin Dobrunje, Jezica in Polje — radi lažjega računanja), se bo odstotek v industriji in obrti zaposlenih precej dvignil. V tem primeru izkazuje ista statistika 13.772 (17'66%) res ničnih zaposlencev, s svojci pa 23.249 (29'82 %). Po drobno razporeditev po poklicih nam nudi tabela št. 1. * Brez gostilniške obrti. DNEVNI DOTOK INDUSTRIJSKEGA DELAVSTVA 226 KRONIKA V LJUBLJANI ZVONE HOČEVAR Tabela št. 1. Ljubljana po poklicu prebivalstva v letih 1910. -1931. Leto 1910. 1921. 1931. Skupina poklicev I. Poljedelstvo in gozdarstvo II. Industrija in obrt III. Trgovina, kredit in promet (z gostilniško obrtjo) IV. Javni in vojni nameščenci ter „svobodni poklici" Skupaj I. Poljedelstvo in gozdarstvo II. Industrija in obrt III. Trgovina, kredit in promet (z gostilniško obrtjo) IV. Javni in vojni nameščenci ter »svobodni poklici" Skupaj I. Poljedelstvo in gozdarstvo 11. Industrija in obrt III. Trgovina, kredit in promet (z gostilniško obrtjo) IV. Javni in vojni nameščenci ter »svobodni poklici" Skupaj Resničnih zaposlencev število 755 6.414 5.962 13.491 26.622 737 7.328 7.842 17.751 33.658 743 9.121 8.247 17.190 35.301 v °/o 1-81 15-37 14-29 32-33 63-80 1-38 13-75 14-71 33-49 63-33 1-24 15-26 13-79 28-75 59-04 1 Svojcev število v °/0 619 4.374 4.856 5.256 15.105 616 5.271 6.700 7.049 19.636 807 5.827 7.556 10.274 24.464 1-48 10-48 11-63 12-61 36-20 li6 9-88 12-56 13-07 36-67 1-35 9-78 12-64 17-19 40-96 Skupaj število 1.374 10.788 10.818 18.747 41.727 1.353 12.599 14.542 24.800 53.294 1.550 14.948 15.803 27.464 59.765 v % 3-92 25-85 25-92 44-94 100-00 2-54 23-63 27-27 46-38 100-00 2-59 25-03 26-43 45-95 100-00 Za leto 1938. so podatki črpani iz statistik OUZD, Trgovskega bolniškega in podpornega društva ter Zbornice za TOI v Ljubljani. Po teh podatkih je v ljubljanski industriji in obrti 15.100 zaposlencev. Ven dar pa nam navedene statistike ne dajo nikakih po datkov o stalnem bivališču teh zaposlencev ter o njih svojcih. Kolika je gospodarska funkcija Ljubljane, nam bo v skrčenem obsegu pokazala pričujoča študija, ki ob ravnava najvidnejšo gospodarsko panogo — industri jo. Zajela je le 4940 zaposlencev, t. j. 32'71 % vseh v ljubljanski industriji in obrti zaposlenih ljudi in upo števa le ona podjetja, ki zaposlujejo najmanj 20 de lavcev; potrebne podatke o njih stalnem bivališču je dalo na razpolago 70 podjetij. Proučavanje (na pod lagi osebnih poizvedb) je bilo izvršeno v marcu in aprilu 1938. Nastane vprašanje, koliki del teh zaposlencev biva stalno na teritoriju mestne občine ljubljanske in ko liko jih prihaja vsak dan na delo v Ljubljano iz oko liških občin. Nadalje nas zanima, kateri deli ljubljan ske okolice dajejo največ delavcev in kako daleč sega radij njih vsakdanjega prihajanja na delo v Ljubljano. Na podlagi podatkov, dobljenih od podjetij, zapo sluje vseh 70 podjetij 4940 delovnih moči. Od teh jih biva v Ljubljani 3314 (67'07 %), izven Ljubljane pa 1626 (32'93%). Odstotek izvenljubljanskih je vseka kor precej visok, kajti po priključitvi okoliških občin so bili k Ljubljani priključeni kraji, ki izkazujejo Ja ko velik odstotek v industriji in obrti zaposlenih ljudi (Vič 53'06 %, Moste 4491 %, Zg. Šiška 4814%); in pretežna večina delavstva, zaposlenega v ljubljanski industriji, biva ravno v inkorporiranih predmestnih občinah. Tabela št. 2 nam nudi podroben pregled zaposlen cev, tako ljubljanskih kot izvenljubljanskih, razvršče nih po posameznih strokah. (Vrstni red po jakosti izvenljubljanskih zaposlencev.) Največ zaposlencev, ki bivajo izven Ljubljane, iz kazuje tekstilna industrija, namreč 362 (7'33 % vseh zaposlencev) in zaostaja za ljubljanskimi le za 0'63 %. Drugo mesto je zasedla kovinska industrija, vendar pa je tu razlika v korist Ljubljančanov že večja (+ 213%). Na tretjem mestu stoji hranilna in tobačna industrija; tako visok odstotek gre predvsem na račun tobačne tovarne, ki sama šteje 165 izven ljubljanskih zaposlencev, t. j. 3'34 % celokupnega de lavstva ali 1014 % izvenljubljanskih. Kemična in ke ramična industrija (z industrijo kamna) sta zasedli četrto, odnosno peto mesto s približno enakim odstot kom. Tudi med industrijo usnja in čevljev, ki je na šestem mestu, in lesno industrijo (z zamaški), ki je na sedmem, ni mnogo razlike (024 %). S poldrugim odstotkom zunanjih je zasedla papirna industrija (s kartonažo in knjigoveznicami) osmo mesto pred elek trotehnično. Najmanj zunanjih zaposlencev je v ti- skarsko-litografski stroki, saj jih je v devetih podjet jih, ki zaposlujejo 588 ljudi, komaj 44 (0'92 % vseh zaposlencev, ali 2'70 % zunanjih); to so predvsem hlapci, vozniki in podobno. KRONIKA 227 Tabela št. 2. I. II. III. IV. v. VI. VII. VIII. IX. X. Vrsta industrije Tekstilna in oblačilna Kovinska Hranilna, pijače in tobačna tovarna Opekarne, cementna, tov. peči, ind. kamna Kemična Čevlji in usnje Lesna in zamaški Papirna, kartonaža in knjigoveznice Elektrotehnična Tiskarne in litografije Skupaj Števil o obrato v 9 8 8 8 10 4 7 5 2 9 70 V Ljubljani število 395 375 849 187 383 160 143 195 83 544 3.314 | v •/„ 7-96 7-60 17-19 3-79 7-76 3-24 2-89 3-95 1-68 11-01 67-07 Izven Ljubljane število 362 270 254 159 154 135 123 78 47 44 1.626 v % 7-33 5-47 5-14 3-22 3-12 2-73 2-49 1-58 0-93 0-92 32-93 Skupaj število 757 645 1.103 346 537 295 266 273 130 588 4.940 v °/o 15-29 13-07 22-33 7-01 10-88 5-97 5-38 5-53 2-61 11-93 100-00 Visok odstotek izvenljubljanskih zaposlencev za znamujejo predvsem one industrijske panoge, kjer ni potrebna višja strokovna izobrazba, kot je to primer v tiskarsko-litografski stroki. Preden preidemo k podrobnemu proučevanju loka- lizacije bivališč zunanjih delavcev, si oglejmo na pod lagi karte št. 1 (po občinah iz leta 1931.), koliki od stotek prebivalstva je zaposlen v industriji in obrti (brez svojcev). V karto so prevzete le one občine, ki so dajale tudi v letu 1938. del teh zaposlencev Ljub ljani, to pa radi lažje primerjave s karto št. 3. Južni del Ljubljanske kotline tvori barje, ki je iz razito poljedelski predel. Po statistiki poklicev iz leta 1931. se giblje odstotek poljedelcev (brez svojcev) v barjanskih občinah od 62'59 % (o. Studenec-Ig) do 96'91 % (o. Pijava gorica); nasprotno pa v nobeni barjanski občini ni več kot 25'80 % v industriji in obrti zaposlenega prebivalstva. V tem oziru je vsekakor naj bolj značilna občina Pijava gorica, kjer karta ne izka zuje niti 1 %\ (0'43 % ). — Tako mala udeležba v indu striji in obrti ima svoje temelje predvsem v kolonizaciji barja. Kajti še pred razmeroma kratkim časom je bilo barje prava anekumena in dolgo časa odrezano od Ljubljane, ni bilo z njo nikdar v ožjih stikih. O priliki kolonizacije so kolonisti itak prišli na barje z namenom posvetiti se kmetijstvu. Iz teh vzrokov in ker na barju ni prav nikakih surovin, da bi se mogla razviti industrija vsaj v najmanjšem obsegu (doba šotne industrije je prav tako nenadoma prene hala kot se je bila pričela in prebivalci so se vrnili zopet h kmetijstvu), v tem predelu ni govora o indu strij sko-obrtni tradiciji, ki jo bomo srečavali v drugih delih ljubljanske okolice. Močnejšo udeležbo v industriji in obrti izkazuje zapadni in jugovzhodni del, torej obrobne občine Ljubljanskega barja in pa Gradaška dolina: občina Rudnik in občina Šmarje na jugovzhodni — ter ob čine Vrhnika, Brezovica in Dobrova na zapadni strani: Rudnik 2906 %, Vrhnika 3084 % in Dobrova 2570 % (od teh je zaposlenih samo v opekarnah 1/s). Najmočnejši odstotek prebivalstva, ki živi od indu strije in obrti, izkazuje severna in vzhodna okolica, torej obsavske občine od Medvod do Zaloga (od 23*69 % — občina Podgorica, do 49'44 % — občina Šmartno pod šmarno goro), podgolovška občina Do- brunje (49'42%) in že prej omenjene predmestne občine Vič, Moste in Zgornja Šiška. Od občin Skaru- čenske in Kamniško-Mengeške ravni pridejo v poštev predvsem oni kraji, ki ležijo južno od črte Medvode— Domžale. Ostale občine, s sicer visokim odstotkom obrtno- industrijskega prebivalstva (Stražišče, šmarca, Ho mec, Loka-Mengeš, Radomlje itd.), so za Ljubljano podrejenega pomena, ker so že v interesni sferi dru gih industrijskih središč (Kranj, škof j a Loka, Jarše- Mengeš, Litija). Dočim nam nudi karta št. 1 enostransko sliko in obravnava le oni del prebivalstva, ki je zaposlen v 228 KRONIKA industriji in obrti, nam karta št. 2 predstavlja štiri glavne skupine poklicev, od katerih živi prebivalstvo posameznih občin in velja kot dopolnilo h karti št. 1. Po celokupnem številu zunanjih zaposlencev stoji ljubljanski okraj daleč pred ostalimi: nanj odpade 1474 (90'67 %). Na drugem mestu je kamniški s 127 zaposlenci (7'81 %). Ostalih 25 zaposlencev, t. j. 1'52 %, si delijo: kranjski 10 (0'61 %), litijski 9 (0'55 %) in škofjeloški 6 (0'36%) zaposlencev. Po podatkih iz leta 1938. prihajajo vsak dan na delo v ljubljansko industrijo zaposlenci iz 180 krajev. Od teh je iz ljubljanskega okraja 140 krajev (7777%), iz kamniškega 26 (14'44 %<), iz litijskega 6 (3'33 %), iz kranjskega 5 (277%) in iz škofjeloškega 3 (1'69%) kraji. Ako razčlenimo teh 180 krajev po njih kapaciteti v devet skupin (gl. tabelo št. 3), dobimo naslednjo sliko: 52 krajev (28'88 %) prve skupine daje dnevno po enega zaposlenca; druga skupina (2—5 delavcev) je najmočnejša in izkazuje 62 krajev ali 34'44 %. Kraji prve in druge skupine ležijo večinoma v peri fernih predelih območja ljubljanske industrije, čim bolj pa se bližamo središču, tem večje število delavcev dajejo posamezni kraji. Maksimum je dosežen z 72 delavci, ki jih daje Devica Marija v Polju. Tabela št. 3. Skupina Zaposl. Krajev I 1 52 II 2—5 62 III 6-10 21 IV 11-20 20 v 21-30 U VI 31—40 5 VII VIII 41- -50 4 51-60 4 IX 72 1 V koliki meri prevladuje baš najbližja ljubljanska okolica, je razvidno iz naslednjega: 41 krajev (2270%) od četrte do devete skupine (izvzemši Vrhniko, Med vode, Trzin in Domžale) daje 67"53 % (1100) delav cev, torej dobri dve tretjini. Kot je že zgoraj omenjeno, motijo enotno sliko po stopnega naraščanja števila delavcev v smeri od peri ferije k središču Vrhnika, Medvode, Trzin in Dom žale. Ti kraji — razen Trzina — tvorijo manjša peri ferna industrijska središča. Zato pa izkazujejo te občine dokajšen odstotek v industriji in obrti zapo slenega delavstva (občina Vrhnika 30"84 %, občina Medvode 37'63 %, občina Trzin 2666 %, občina Dom žale pa celo 55'16 %). Tako je tod nastal kader izvež- banih delavcev, ki živijo predvsem od dela v tovarnah. Toda v letih gospodarskega zastoja so nekateri obrati prenehali, v drugih pa je prišlo do delne redukcije; tako je popolnoma naravno, da so si mnogi od njih poiskali delo v ljubljanski industriji. Najlepši primer za to nam je Vrhnika: od 23 delavcev je zaposlenih kar 18 v ljubljanskih tovarnah usnja (vpliv usnjarne na Vrhniki!), ostalih 5 je v kovinski stroki. Delavci iz Trzina, Domžal in Medvod so porazdeljeni precej enakomerno med vse industrijske panoge; pozna pa se vpliv usnjarne v Domžalah ter papirnic v Količe- vem in Medvodah-Goričanah; ti stroki izkazujeta večje število delavcev. Glavni rezervoar, iz katerega dobiva ljubljanska in dustrija vsak dan svoje zunanje delavstvo, so kraji, ki ležijo v krogu z radijem 5 do 7 km od Ljubljane. Da dajejo ti kraji Ljubljani toliko delavcev, je iskati vzroka v tem, da so se tu razvile industrije in obrti, ki se imajo za svoje prve početke zahvaliti potrebam Ljub ljane in obstojajo deloma še sedaj le zato, da krijejo te potrebe. Tako se je poleg drugih industrij razvilo mizarstvo v vseh vaseh od Zg. Šiške do Vižmarij, kar je gotovo tudi v zvezi z bližnjimi gozdovi in lego ob gorenjski cesti in železnici.'1 Isti vzroki veljajo tudi za vzhodno okolico (Vevče) ter na severovzhodu v oko lišu Domžale—Mengeš. Tu odloča torej predvsem tradicija in strokovna izvežbanost. Skrajno mejo vsakdanjega potovanja na delo po stavimo lahko v oddaljenosti 20 km od Ljubljane. Pri premotrivanju najbolj oddaljenih krajev dobimo sle dečo sliko: vsi leže ob železnici, ali pa ob njeni nepo sredni bližini (Kranj, Kamnik, Litija, Kresnice, Vrh nika, Stara Vrhnika). Vendar pa je tudi nekaj izjem: Horjul, Polhov Gradec, Vodice, Skaručna, Moravče; zato pa leže ti kraji ob važnejših cestah z avtobusnim prometom. Izredno zanimiv pojav nam nudijo polhograjski, golovški in zasavski hribi; celo sem gori (Žlebe, Sv. Katarina, Orlje, Podlipoglav, Podmolnik, Jančje), daleč od vsakih komunikacij, si je industrializacija že utrla pot, in hribovec, ki je znan kot najbolj kon servativen kmet, si je poiskal zaslužka v ljubljanski industriji. Ti primeri so sicer še osamljeni, a toliko bolj karakteristični za gospodarsko sožitje Ljubljane z njeno okolico. Na podlagi navedenega se je izkazalo, da število v industriji in obrti zaposlenega kmetskega prebival stva zavisi predvsem od konfiguracije tal, gostote pre bivalstva, tradicije in prometnih sredstev. To je pre sežek, ki ga zemlja ne more več direktno rediti in je prisiljen iskati si zaslužka v industriji in obrti. Pri tem pa ne smemo prezreti, da del tega presežka ni kmetskega stanu. To so doseljenci iz mesta, ki so se radi visokih cen življenjskih potrebščin pomaknili na skrajno mestno periferijo — v precejšnji meri že izven območja mestne občine — kjer ustvarjajo zna čilno sliko delavskih kolonij (Stožice, Nove Jarše, De vica Marija v Polju, Vrhovci). To nam potrjuje tudi tip urbanske hiše, ki je ponekod kmetski dom že močno potisnila v ozadje. S tem v zvezi je vsekakor zanimiva izjava neke ljubljanske tovarne, ki je za svoje delavce sezidala v mestu (ob Tržaški cesti) dve stanovanjski hiši. Uspe ha pa ni bilo, ker so delavci ostali rajši na periferiji. Več uspeha so dosegle Združene opekarne, ki so med svoje delavce razdelile (proti mesečnemu odplačeva nju) zemljo na Brdu, kjer so si postavili skromne domove in v prostem času obdelujejo svoj košček zemlje. Pa tudi podjetje ima od tega korist, kajti na ta način si je zasiguralo stalen kader izvežbanih de lavcev v najbližji okolici svojih obratovališč. Vsi kraji, ki oddajajo dnevno višek svojega prebi valstva ljubljanski industriji, ležijo večinoma ob glav nih prometnih žilah, po katerih je najhitrejša zveza med podeželjem in Ljubljano. Kar se tiče prometnih sredstev, je treba v prvi vrsti omeniti kolo in železnico, v manjši meri pa še tram vaj; avtobus skoraj ne pride v poštev. Za kolesarje ni bilo mogoče dobiti točnih podatkov; po cenitvah jih bo skoraj 2/3. Bolj zanesljivi so železniški podatki. Na podlagi de lavskih tedenskih legitimacij se je izkazalo, da se po- KRONIKA 229 služuje vlaka dnevno 1505 oseb; od teh odpade na delavce, ki jih proučuje študija, 562, t. j. 37'34 %. Na ta način smo dobili točno sliko: 562 (34'56 %) zunanjih delavcev, o katerih razpravlja študija, se dnevno pripelje v Ljubljano z vlakom. Najmočnejša je kamniška proga. Po njej se vozijo v Ljubljano 204 delavci (36'29 %). Večina jih vstopi na postajah od Domžal do Jezice. Od posameznih postaj so na prvem mestu Domžale z 69 delavci (t. j. 33'82 % kam niške proge). — Po jakosti je na drugem mestu proga Litija—Ljubljana s 132 delavci (23'48 %). Njen radij sega v glavnem do Zaloga, kjer je tudi izhodišče vsak danjega delavskega vlaka. Od Litije do Zaloga je šte vilo delavcev malenkostno, šele tu se začne glavni na val, tako da dasta postaji Zalog in Devica Marija v Polju 21 + 65 delavcev, t. j. 38'64 % + 4924 % = 87'87 %. — Tretje mesto pripada progi Vrhnika— Ljubljana (105 delavcev — 18'67 %); vrhniška proga daleč prekaša notranjsko progo (ki je na zadnjem mestu), saj se od Logatca do Brezovice pripelje ko maj 10 delavcev (1'77 %). — četrto mesto zavzema gorenjska proga od Kranja do Ljubljane (76 delav cev — 13'57 %). Glavni naval je v Medvodah, kjer vstopi 35 delavcev (46'05 %). Interesantno je, da v št. Vidu ne vstopi nihče. Temu je vzrok (poleg bližine mesta — kolo) tramvaj, ki nudi bolj ugodno zvezo z Ljubljano. — Na predzadnjem mestu stoji dolenj ska proga, kajti od Grosupljega do Ljubljane se pri pelje dnevno samo 35 (6'22 %) delavcev. Največ jih vstopi na Lavrici (40'00 %). Iz statistik ravnateljstva električne cestne železnice je razvidno, da je bilo v januarju 1938. izdanih 330, v februarju 327 in v marcu 293 tedenskih delavskih kart. Višek je v zimskih mesecih, saj izkazuje julij 1937. samo 149 kart. Po cenitvah ravnateljstva od pade največ delavskih tedenskih kart na šentviško progo in sicer okrog 70 %. (Te številke se nanašajo na vse delavstvo, ker podrobnejših statistik ravna teljstvo ne vodi!) SKLEP Namen študije, prikazati gospodarsko funkcijo Ljubljane in njen odnos do okolice, ni dosežen v pol nem obsegu, kajti izvedba vsega problema je radi pomanjkanja statističnih podatkov jako otežkočena. Kljub temu pa smo na podlagi proučavanja zaposle nosti v ljubljanski industriji prišli do zanimivih re zultatov. Ljubljana kot naselje je že davno prerasla občin sko mejo, se razvila čez njo in si priključila bližnje vasi, ki so razen v neznatnih ostankih izgubile kmet- ski značaj. Kolik je gospodarski vpliv Ljubljane na okolico, se vidi tudi v tem, da hodijo v mesto delavci in uradniki ter vsakovrstni uslužbenci tudi iz kmet- skih vasi, tako da zjutraj pridejo in se zvečer vračajo domov, nekateri peš, mnogi z železnico, kjer imajo znižano vozno ceno, največ pa s kolesi. Pred vojno je segal kolobar tega vsakodnevnega potovanja na delo največ 5 do 7 km iz mesta, toda v povojnih letih se je močno povečal in sega za kolesarje nekako 10 do 12 km, a za vlak še znatno dalje. Ako bi vsi ti ročni in duševni delavci bivali v Ljubljani, kjer so dejansko zaposleni, bi se prebivalstvo Ljubljane mo čno povečalo in poklicna statistika bi pokazala več v industriji in obrti, trgovini in prometu zaposlenih.7 Meja tega kolobarja je odvisna predvsem od fizi- kalnogeografskih faktorjev. Dočim se na severni in južni strani radi ravnine močno raztegne, se na vzho du, še bolj pa na zapadu, radi gričevja in hribovja (redka naseljenost, slabe komunikacije) ustavi mnogo prej. Poleg orografskega momenta moramo v Zasavju računati še z litijsko industrijo. Do daljave 5 do 7 km imamo pas, v katerem je prebivalstvo najintenzivneje zaposleno v ljubljanski industriji. To nam potrjuje tudi urbanska hiša, ki v tem pasu že močno izpodriva kmetski dom. Od kod relativno veliki odstotek zunanjih delavcev v ljubljanski industriji? V prvi vrsti je treba omeniti beg delavcev iz mesta v bližnjo okolico, industrijsko- obrtna tradicija manjših podeželskih industrijskih središč pa je ustvarila dovolj velik kader strokovno izvežbanega delavstva in končno je treba poudariti še dobre prometne zveze z mestom. SEZNAM UPORABLJENE LITERATURE 1. Die Quellen des Miinchener Wirtschaftslebens. Einzel- schriften des Statistischen Amtes der Stadt Miin- chen, Nr. 14. Munchen 1930. Str. 24. 2. A. Melik: Slovenija 1/2. Ljubljana 1936. Str. 617. 3. Berufsstatistik nach den Ergebnissen der Volkszahlung vom 31. Dez. 1910, 5. Heft des 3. Bandes der Volks- zahlungsergebnis.se. Wien 1915. 4. Prethodni rezultati popisa stanovništva u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca 31 jan. 1921 godine. Sa rajevo 1924. Statistički pregled Kraljevine Jugo slavije. Beograd 1930. 5. Stanovništvo po glavnom zanimanju u Dravskoj bano vini. (Neobjavljeni podatki Drž. statističkog ureda u Zagrebu, po štetju z dne 31. marca 1931.) 6. V. Bohinec: Ljubljanska mestna aglomeracija in njena antropogeografska meja. Geogr. vestnik 1926., št. 1., str. 31. 7. A. Melik: o. c., str. 619—620. 230 KRONIKA