16 Matej Majerič Izdelava učil za športno vzgojo s pomočjo informacijsko-komunikacijske tehnologije Creation of didactic means for physical education with ICT Abstract The purpose of the paper was to present the simplicity of the creation of didactic means for physical education with ICT. Didactic means are different tools used by the teacher to better illustrate the learning content. The use of these means can improve the quality of teaching. We have found that fort he physical education are the most useful didactic means posters, videos, question- naires and quizzes. In this paper we have presented the simple steps for their production with the most affordable computer programs. Keywords: ICT, competences, physical education, production, poster, video, questionnaire, quiz. Izvleček Namen prispevka je bil predstaviti pre- prostost izdelave didaktičnih pripomoč- kov za športno vzgojo z informacijsko komunikacijskimi tehnologijami. Pripo- močki so nosilci učne vsebine, s kateri- mi učitelj bolj ponazori vsebino in tako izboljša kakovost poučevanja. Lahko pa jih uporablja tudi za utrjevanje znanja ter preverjanje in ocenjevanje. Ugotovili smo, da so pri športni vzgoji najbolj upo- rabni didaktični plakati, video posnetki, vprašalniki in kvizi, zato smo z najbolj dostopnimi računalniškimi programi predstavili preproste korake za njihovo izdelavo. Ključne besede: IKT, kompetence, športna vzgoja, izdelava, plakat, video, vprašalnik, kviz. Slika 1. Spletna stran prve e-učeče skupnosti Sportfolio.si, ki kaže na to, da je bila Fakulteta za šport pri uporabi IKT od nekdaj zelo napredna (Majerič in Kolenc, 2007). športna vzgoja 17 „ Uvod Pri delu v šoli učitelji uporabljajo informa- cijsko komunikacijske tehnologije (IKT) tako v različnih fazah priprave na pouk kot pri njegovi izvedbi. Pri tem je uporaba razno- vrstna, odvisna pa je predvsem od pred- metnega področja (Altbach, Reisberg in Rumbley, 2009; Rafique, 2014; Alemu, 2015; Deng in Tavares, 2015; Duță in Martínez-Ri - vera, 2015; Keane, Keane, in Blicblau, 2016; Redecker, 2017; Purificación, 2018). Pri in- terdisciplinarnih področjih izobraževanja (NEO-9, 2017), med katere sodi tudi špor- tna vzgoja, se za nosilce e-vsebin večinoma uporablja različne računalnike, pametne te- lefone, fotoaparate, kamere in različne me- rilnike. Za zbiranje podatkov se uporabljajo različne spletne strani s posnetki in repo- zitoriji virov. Za video predstavitev vsebin se največ uporabljata Moodle in YouTube. Didaktična video gradiva se izdelujejo z različnimi računalniškimi programi, kot so Moviemaker, iMovie, Wink, VSDC, Blender, DaVinci Resolve, VideoPad, Editor ipd. Ze- mljevide se največ izdeluje s programom za montažo Kimera in Wondersheare Fil- mora. Za izdelavo didaktičnih plakatov se večinoma uporabljajo Powerpoint, Canva, Postermywall, Adobe Spark in Befunky. Za sprotno preverjanje znanja v obliki različ- nih vprašalnikov in kvizov se uporabljajo Moodle, H5P, Kahoot, Google Forms, Sur- veyMonkey, Typeforms, Polldaddy in 1ka.si. Didaktična gradiva učitelji še vedno največ objavljajo na šolskih spletnih straneh, kljub temu da je veliko bom uporaben Moodle. Nekateri so napredni in pri tem uporabljajo tudi QR-kode. Za sporočanje in obveščanje učencev se poleg e-pošte največ uporablja Moodlova spletna učilnica, ki je zaradi svo- je interaktivnosti zelo uporabna. Športna vzgoja je v primerjavi z drugimi predmetu nekoliko specifična, saj se lahko IKT upo- rablja tudi kot sredstvo za učenje gibalnih znanj (npr. video kamera za analizo gibanja) in za razvoj gibalnih sposobnosti (npr. raz- lični merilniki energije npr. Fitbit in frekven- ce srčnega utripa Polar, Souunto, Garmin ipd.). Fakulteta za šport je bila ena prvih izobra- ževalnih institucij v Sloveniji, ki je še pred pojavom družabnih omrežij v razvojno raziskovalnem projektu »Model praktične- ga pedagoškega usposabljanja študentov Fakultete za šport« za izvedbo praktičnega pedagoškega usposabljanja študentov pri predmetu Didaktika uporabljala e-učečo skupnost učiteljev, študentov in profesor- jev s pomočjo blogov (Majerič in Kolenc, 2007). Že samo pregled najpogosteje uporablja- ne IKT v vzgojno izobraževalnem procesu kaže na to, kako močno je le-ta pri sodob- nem delu učitelja vpeta v njegovo poklicno delo. S tega vidika ni naključje, da IKT kom- petence že nekaj časa sodijo med temeljne kompetence učiteljev. Ne glede na to pa praksa kaže, da jih veliko učiteljev še vedno ni osvojilo, čeprav jim lahko v marsikateri stvari olajšajo njihovo delo pri pripravi in izvedbi pouka. Namen tega prispevka je predstaviti, kako lahko učitelji uporabljajo IKT za izdelavo didaktičnih plakatov, video vsebin, teore- tičnih vprašalnikov in kvizov. To je bil tudi del vsebine pilotnega projekta, ki smo ga izvedli v okviru razpisa »IKT v pedagoških študijskih programih UL«, s katerim sta Uni- verza v Ljubljani in Ministrstvo za izobraže- vanje, znanost in šport RS želela pridobiti različne primere dobrih praks poučevanja z uporabo IKT. Projekt sta podobno kot projekt »Model praktičnega pedagoškega usposabljanja študentov Fakultete za šport« delno financirala Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada. Temeljni namen obeh pilotnih pro- jektov, ki jih je izvedla Fakulteta za šport, je bil pri študentih in učiteljih preizkušati raz- lična IKT sredstva in tako razvijati njihove IKT kompetence za delo pri športni vzgoji. „ Izdelava didaktičnega plakata Plakat je učinkovito didaktično učilo, ki je pri športni vzgoji uporaben kot nosilec no- vih učnih vsebin v procesu učenja. V proce- su utrjevanja ali preverjanja znanja učencev pa je lahko sredstvo za ugotavljanje znanja učencev. Učitelj lahko za izdelavo didaktič- nega plakata uporablja različne računalni- ške programe in aplikacije npr. Canva, Po- stermywall, Adobe Spark, Befunky, Power Point ipd. Zaradi množične dostopnosti in uporabno- sti smo se odločili za predstavitev izdelave didaktičnega plakata z računalniškim pro- gramom Power Point za Windows. Primer plakata, ki ga prikazuje Slika 2, smo izdelali Slika 2. Primer didak- tičnega plakata. 18 Korak 1: Odpri program Power Point za Win- dows, izberi prazno predstavitev, jo poimenuj in shrani v ustrezno mapo v računalniku. Korak 2: Klikni gumb »Načrt« in izberi polje »Ve- likost diapozitiva« ter izberi želeno usmerjenost (pokončno ali ležeče) ter širino in višino diapo- zitiva (npr. A1). Za tiskanje plakatov pred nastavitvijo se pozanimaj pri tiskarju o velikosti formata, ki ga lahko natisne. Korak 3: Za lažje oblikovanje aktiviraj vodila, pa- metna vodila in mrežne črte. Za lažje oblikovanje plakata z desnim kli- kom na miški aktiviraj vodila, pametna vo- dila in mrežne črte. za vsebine zdravega življenjskega sloga in je dostopen na https://www.slideshare.net/ matej69/zdrav-ivljenjski-slog. Podobno kot didaktični plakat lahko učitelj s Power Poin- tom izdela učne, organizacijske in osebne kartone. V nadaljevanju smo s slikami v 10 korakih predstavili, kako izdelati plakat s progra- mom Power Point za Windows. športna vzgoja 19 Korak 4: Oblikuj polja za naslov in besedilo. Klikni na gumb »Osnovno« in izberi polje z vnaprej pripravljenimi oblikami, kot so kro- gi, kvadrati. V tem polju med »Osnovnimi oblikami« izberi prvi znak – »Polje z besedi- lom«. Raztegni ga na želeno velikost, nato izberi polje »Polnilo« in v njem izberi želeno barvo. Korak 5: Vstavi slike ali fotografije. Klikni na gumb »Vstavljanje« in v predstavi- tev vstavi fotografije iz shranjenih map na disku računalnika ter jih postavi na želeno mesto na plakatu. Korak 6: Poudari različne vsebine z uporabo lo- gotipov. Prijavi se na spletni strani za brezplačno uporabo logotipov, npr. https://www.flati- con.com. Ta stran ti omogoča brezplačno uporabo in shranjevanje logotipov, ven- dar moraš v didaktičnem gradivu njihovo spletno stran navesti kot vir logotipa. Lo- gotipe prenašaš s klikom na gumb »Pre- nesi« (download). Priporočamo, da si pred uporabo logotipov iz drugih spletnih strani vedno prebereš navodila za uporabo ikon oz. logotipov. 20 Korak 7: V polja z besedilom napiši naslove in be- sedilo, oblikuj logotipe ter fotografije. V polje za besedilo napiši besedilo. Logoti- pe razvrsti. Klikni na gumb »Oblika« in skraj- no desno nastavi višino in širino logotipa in fotografij. Višino in širino lahko nastavljaš tudi z klikom na levi gumb miške. Korak 8: Ustvari skupine slik, besedil in naslovov. Za lažje oblikovanje lahko logotipe ali foto- grafije združiš v skupino. To narediš tako, da vsak logotip ali fotografijo označiš s klikom na levi gumb miške, nato pa s klikom na de- sni gumb miške izbereš polje »Združi«. Korak 9: Dokončno oblikuj in uredi besedilo ter logotipe. Zraven logotipov vstavi polje z besedilom in vpiši besedilo. Klikni na gumb »Osnov- no« in izberi polje »Barva pisave«. Izberi želeno barvo. športna vzgoja 21 „ Izdelava didaktičnega video posnetka Video posnetek je učinkovito didaktično pomagalo, ki je pri športni vzgoji največ- krat uporabno v fazi utrjevanja gibalnih znanj kot povratna informacija učencu z video analizo. Uporaben pa je tudi v pro- cesu učenja. Računalniških programov, s katerimi jih lahko izdelamo, je več, npr. iMovie, Wink, VSDC, Blender, DaVinci Resol- ve, VideoPad Video Editor, Move Maker ipd. Zaradi množične uporabnosti in dostopno- sti smo se odločili za predstavitev uporabe računalniškega programa Movie Maker za Windows. Izdelan video lahko nato objavi- te v osebnem kanalu, kjer imajo do njega dostop samo prijavljeni. To pomeni, da posnetek ne bo javen, temveč dostopen samo tistim, s katerimi ga boste želeli de- liti. Ne glede na to, ali uporabljate YouTube kanal ali ne, pa lahko na YouTube vsak po- snetek označite kot javen ali zaseben. Javen je dostopen vsem uporabnikom YouTuba, zaseben pa le tistim, s katerimi boste delili spletni naslov. Video posnetek, katerega iz- delava je prikazana v nadaljevanju, je javno objavljen na https://www.youtube.com/ watch?v=S3OOa2jZDGo. Slike v nadaljevanju prikazujejo 9 prepro- stih korakov za izdelavo video posnetka s programom Movie Maker za Windows in njegovo objavo na YouTubu. Ne glede na računalniški program za izdelavo video vsebin, pa si je večina le-teh glede na funk- cionalnost in enostavnost uporabe zelo podobna. Korak 1: Odpri nov video projekt in ga shrani. Odpri program Movie Maker. Izberi gumb »Datoteka«, izberi polje »Nov projekt« in ga shrani pod želenim imenom v ustrezni mapi na disku računalnika. Korak 10: Končno oblikuj plakat in ga shrani v pdf. format. Iz brezplačne spletne strani npr. https:// www.flaticon.com izberi želene logotipe, ki so ti všeč in se najbolj navezujejo na vsebino plakata, in jih shrani na disk raču- nalnika kot fotografijo. Poudari velikost na- slova in podnaslovov z izbiro velikih črk in dokončno oblikuj plakat. Plakat lahko pošlješ tiskarju preko spleta (npr. https://www.print-point.si/spletna-ti- skarna) ali pa ga objaviš kot pdf format na spletni strani ali še bolje v Moodle učilnici. 22 Korak 2: Naloži fotografije in določi čas predva- janja. Klikni na gumb »Domov« in v orodni vrstici izberi polje »Dodaj videe in fotografije«. Iz- beri ustrezni video posnetek ali fotografijo in jo razvrsti na časovnico. Na časovnico lahko razporejaš logotipe, fotografije in video posnetke v poljubnem zaporedju. Premeščaš jih tako, da klikneš desni gumb na miški in ga z miško postaviš na želeno mesto. Korak 3: Naloži video posnetek, ga obreži in do- loči fotografijam odseke oz. čas predvajanja. V mapi, ki je shranjena na disku računalnika, izberi želeni video posnetek. V kolikor ga je potrebno urediti, ga lahko v projektu ob- režeš tako, da klikneš gumb »Orodja za vi- deo« in v njem izbereš polje »Orodje za ob- rezovanje«. S tem orodjem lahko poljubno obrežeš video posnetek. Fotografijam do- ločiš čas predvajanja tako, da klikneš gumb »Orodja za video« in izbereš ter nastaviš čas predvajanja fotografije. Fotografije, video posnetke in logotipe (kot fotografije) lahko poljubno nanizaš na časovnico in jim dolo- čiš čas predvajanja. Korak 4: Dodaj naslov in napiši besedilo. Klikni na gumb »Urejanje« in izberi polje »Dodaj naslov«. V polje napišeš naslov po- snetka. Na enak način napišeš besedilo k fotografijam in video posnetkom, ki se nato prikaže na fotografiji oz. video posnetku. športna vzgoja 23 Korak 5: Nastavi čas predvajanja posameznih odsekov. Klikni na gumb »Orodja za video« in v polju urejanje nastavi poljubni čas predvajanja naslova. Korak 6: Uredi prehode in animacije. Klikni na gumb »Animacije« in izberi želeno animacijo za prehod med fotografijami. Korak 7: Dodaj zvok ali glasbo. V mapi, ki je shranjena na disku računalni- ka, izberi želeni avdio posnetek. Za javno predvajanje avdio posnetkov rabiš dovolje- nje avtorja, zato je najbolje, da uporabljaš t. i. royalty free glasbo z CC licenco, ki je objavljena na različnih brezplačnih porta- lih, npr. https://audionautix.com/, https:// www.free-stock-music.com ipd. Avdio po- snetek, ki se razvrsti na časovnico projekta, lahko enako kot video posnetek poljubno obrežeš. 24 Korak 8: Projekt shrani kot video posnetek. Klikneš na gumb »Datoteka« in izbereš po- lje »Shrani film« in pri tem izbereš možnost »Priporočeno za ta projekt«. Korak 9: Video posnetek naloži na YouTube, ure- di podrobnosti (npr. stopnjo zasebnosti) in ga deli z drugimi. Z uporabniškim imenom in geslom se prijavi na www.youtube. Klikni na gumb »Ustvarjanje video posnetka ali objave«. Vnesi zahtevane podatke in video objavi. Na YouTube lahko odpreš tudi kanal, kjer omogočiš dostop do videa le uporabni- kom s tvojo odobritvijo. „ Izdelava didaktičnega kviza Kviz je učinkovit didaktičen pripomoček, ki je pri športni vzgoji uporaben v proce- su učenja, utrjevanja in preverjanja znanja. Učitelj pa ga lahko uporabi tudi za ocenje- vanja znanja. Izdelamo ga lahko z različnimi spletnimi aplikacijami npr. Google Forms, SurveyMonkey, Typeforms, Polldaddy, H5P ipd. Zaradi preproste uporabe in dosto- pnosti smo predstavili uporabo spletne aplikacije H5P (www.h5p.org), ki omogoča izdelavo številnih interaktivnih didaktičnih vsebin. H5P omogoča učencem sodelova- nje (pisanje mnenje, ocen, dodajanje emo- jev, fotografij …), ki poleg aktivnega učenja močno dvigne njihovo motivacijo. H5P je enostaven za uporabo in primeren za prikazovanje na pametnih telefonih in ta- blicah. Primer kviza je objavljen na https:// h5p.org/node/150588. Slike v nadaljevanju prikazujejo 6 preprostih korakov za izdela- vo kviza s spletno aplikacijo H5P . Korak 1: Na spletni strani www.h5p.org ustvari svoj račun. Na spletni strani www.h5p.org z uporabni- škim imenom in geslom odpreš svoj račun. športna vzgoja 25 Korak 2: Glede na vsebino, izberi orodje, ki ti naj- bolj ustreza. Izbiraš lahko različna orodja, ki ti omogoča- jo pripravo različnih vprašanj (odprtih, za- prtih, slikovnih, prav/narobe, z enim in več odgovori, stopenjskih …). Korak 3: Imenuj kviz in opiši vsebino (za primer vprašalnika oz. kviza s pomočjo orodja Quiz question set). V svojem računu imaš lahko več kvizov, zato vsakega ustrezno poimenuj (Polje »Ti- tle«) in izberi ustrezni tip. Za začetek pre- dlagamo uporabo Quiz (Question set) tipa. Korak 4: Napiši vprašanje in označi pravilen od- govor – primer za vprašanja z več odgovori. Za tip vprašanja izberi »Multiple choice«. V prazno polje vpiši vprašanje in pod njim dodajaj v poljih odgovore. 26 Korak 5: Napiši vprašanje in označi pravilen od- govor – primer za prav/narobe vprašanja. Za tip vprašanja izberi »True/False Ques- tion«. V prazno polje pod njim vpiši vpra- šanje. Nato pa v prazna polja vpiši poljubno število odgovorov. Pri vsakem odgovoru označi, ali je odgovor pravilen ali napačen. Korak 6: Shrani kviz in ga deli z drugimi. Po vnosu vseh vprašanj, kviz shrani in ga deli z drugimi. Kviz deliš z drugimi zelo preprosto, saj jim kopiraš spletni naslov in ga pošlješ (kot e-pošto) ali objaviš po raz- ličnih kanalih (Moodle, spletna stran, FB …). Po izpolnjevanju vprašalnika lahko dobijo učenci neposredno povratno informacijo o številu pravilnih odgovorov. Zaradi te funk- cionalnosti so tovrstni kvizi pripravljeni s H5P lahko zelo uporabno orodje za prever- janje znanja učencev. Uporabljajo se lahko tudi kot učilo v fazi učenja. „ Izdelava vprašalnika Z vprašalnikom učitelj lahko preveri ali oce- ni znanje večjega števila učencev sočasno. Kot ostala opisana učila pa je vprašalnik učinkovito didaktično sredstvo za učenje in utrjevanje znanja. Računalniških progra- mov, s katerimi ga lahko izdelamo, je več npr. Google Forms, SurveyMonkey, Type- forms, Polldaddy. 1ka.si ipd. Zaradi preproste uporabe in dostopnosti smo predstavili spletno aplikacijo 1ka.si, ki je v osnovi namenjen spletnemu anketira- nju. Zelo uporabna pa je tudi za preprosto izdelavo vprašalnikov, ki jih lahko upora- bimo v šoli za preverjanje in ocenjevanje znanja. Učitelju omogoča hiter in učinko- vit pregled znanja večje skupine učencev. Primer vprašalnika je objavljen na https:// www.1ka.si/a/147706. Slike v nadaljevanju prikazujejo 9 prepro- stih korakov za izdelavo vprašalnika s sple- tno aplikacijo 1ka.si. Korak 1: Na strani www.1ka.si ustvari svoj račun. Podobno kot pri ostalih spletnih aplikacijah z uporabo e-naslova najprej ustvari svoj uporabniški račun; določi uporabniško ime in geslo. Po preverjanju e-naslova prejmeš po e-pošti potrditveno povezavo in lahko začneš z delom. športna vzgoja 27 Korak 2: Imenuj anketo, izberi tip in vizualno po- dobo ankete. Najprej določi ime ankete ter njen izgled po pred pripravljenih predlogah, ki jih iz- bereš z desnim klikom z miško. Korak 3: Napiši vprašanje in izberi tip vprašanja. S klikom na gumb »Urejanje« pišeš in do- dajaš vprašanja, tako da v polje »+« dodaš vprašanje. Podobno kot pri pisanju kviza s H5P lahko dodajaš različna vprašanja (odpr- ta, zaprta, slikovna, prav/narobe, z enim in več odgovori, stopenjska …). Korak 4: Testiraj anketo. Po izbranih vprašanjih izberi gumb »Testi- ranje« in testiraj vprašalnik. Po izpolnitvi ti aplikacija javi osnovne podatke o anketi (število različnih vprašanj) ter napake in pri- poročila za izboljšavo. 28 Korak 5: Objavi anketo. Po testiranju vprašalnika klikni na gumb» Objavi«. Na ta način vprašalnik postane ja- ven za vse, ki imajo spletni naslov vprašal- nika. Za distribucijo vprašalnika preprosto kopiraj spletni naslov vprašalnika in ga po različnih kanalih pošlji učencem (e-pošta, spletna stran, FB …). Korak 6: Analiziraj podatke. Učitelj lahko pridobi pregled nad znanjem učencev s klikom na gumb »Analize«. Pri pregledu lahko točno, preprosto in eno- stavno ugotovi, na katera vprašanja so učenci odgovarjali z ustreznim znanjem. „ Sklep Preprosti koraki nazorno kažejo enostav- nost uporabe IKT za izdelavo didaktičnih plakatov, video vsebin, teoretičnih vpra- šalnikov in kvizov. Načrtna in sistematična uporaba IKT v šoli lahko učitelju olajša delo in izboljša kakovost poučevanja, s tem pa tudi raven znanja učencev. Seveda je (skladno z učnim načrtom) pri športni vzgoji glavni cilj razvoj gibalnih sposobnosti in znanj, zato je prav, da prak- tičnemu delu (vadbi) učitelj posveča veči- no časa. Priporočamo pa, da za učence (kot podporo učenju) uporablja e-gradiva in jim stalno dostopnost do njih omogoči v e-učilnicah v Moodlu. Nujno je, da učitelji IKT kompetence osvoji- jo že tekom študija. Priporočljivo je tudi, da jih zaradi vedno novih IKT sredstev stalno nadgrajujejo. Dejstvo je namreč, da je v so- dobni družbi in njenih vzgojno izobraževal- nih institucijah IKT sprejeto dejstvo. „ Literatura 1. Altbach, P. G., Reisberg, L., Rumbley, L. E. (2009). Trends in global higher education: Tracking an academic revolution. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. 2. Deng, L., Tavares, N. J. (2015). Exploring uni- versity students’ use of technologies bey- ond the formal learning context: A tale of two online platforms. Australasian Journal of Educational Technology, 31(3), 313–327. 3. Duță, N., Martínez-Rivera, O. (2015). Between theory and practice: the importance of ICT in Higher Education as a tool for collabora- tive learning. Procedia – Social and Behavioral Sciences 180, 1466–1473. 4. Keane, T., Keane, W. F., Blicblau A. S. (2016). Be- yond traditional literacy: Learning and trans- formative practices using ICT. Education and Information Technologies (21) 4, 769–781. 5. Majerič, M. in Kolenc, M. (2007). Sportfolio. si – e-učeča skupnost na področju praktičnega pedagoškega usposabljanja študentov Fakul- tete za šport. V Smernice za praktično uspo- sabljanje na Univerzi v Ljubljani (str. 20–22). Ljubljana: Univerza v Ljubljani. 6. NEO-9 (2017). IKT orodja za poučevanje in učenje. Predlogi in ideje za uporabo orodij pri kreiranju interaktivnih izobraževalnih vsebin v okviru projekta IKT v pedagoških študijskih programih UL. Ljubljana: Pedago- ška fakulteta. doc. dr. Matej Majerič, Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport matej.majeric@fsp.uni-lj.si