•V* Skozi učiteljske vrste gre udar peruti novega časa. Učiteljstvo je dolgo, predolgo deklamiralo o kulturnem pionirstvu. Skozi vsa naša paradna zborovanja je šla ta be« seda tekom desetletij tako vztrajno in su; gestivno, da je pomenil najtišji dvom nad resnico te legende že izdajstvo lastnega stanu in poklica. Toda dvomi so postajali vedno glas* nejši, vedno pogostejši; resnica in legenda nista združljivi drugače nego v prenesenem, metaforičnem pomenu. Naše pionirstvo pa ni postalo samo metafora — kdo bi se za boga spodtikal ob njo — ampak grda pro= zaična prevara samega sebe. V nas je da= nes precizen občutek, da se jc prepad med nami in ljudstvom poglabljal toliko bolj, čim višje je donela himna na naše kulturno pionirstvo. Konkreten program, ki si ga je postas vilo slovensko učiteljstvo na letošnji po« krajinski skupščini v Kranju pomeni pre= lom s preteklostjo, detronizadjo legende o dosedanjem našem »pionirstvu« ter polo* žitev temeljev za resničen kulturen most med ljudstvom in njegovim učiteljstvom. Čim trdnejši bo postajal ta most v teku bodočih ,let požrtvovalnega razumevajo* čega dela učiteljstva med narodom, tem rahlejša bo legenda, ki bo končno postala meso. Pot do tega visokega cilja je dolga in težavna. Ne delajmo si iluzij! In ker no= čemo iluzij, je potrebno, da smo proti sa* mim sebi neizprosni, da podvržemo svoje delo strogi kritiki v preteklosti ter izkori« stimo tako pridobljene izkušnje za delo v bodočnosti. Ne da bi hotel zidati na samo= voljnih supozicijah, trdim lahko z vso po* trebno doslednostjo, da bomo morali izra* biti v dosego svojega načrta vse svoje sile brez izjeme. Program, ki si ga je organiza* cija postavila, ne sme ostati na papirju, ne dokument za parado, kajti čas, v katerem živimo, ne prenese harlekinad drugače, ka« kor da harlekine prej ali slej pomete na zgodovinsko smetišče. Klic naroda in ods mev stotin src najboljših iz vrst ljudskega učiteljstva ne sme ostati »klic v puščavi«. In da se to zgodi, je nujno in neizogibno, da opremimo svojo organizacijo z vso po= trebno avtoritativnostjo. V organizaciji moramo vzgojiti javno mnenje, ki bo enkrat za vselej onemogočilo pasivno 'večino članstva. Vsi brez izjeme moramo sodelovati na veliki nalogi. Ni to zgolj ekonomski moment, marveč predvsem e t i č e n moment organizacije. In ko to razmišljamo, naj ugotovimo dejstvo, da je v naši organizaciji od 2700 članov preko 1800 učiteljic. Tovarišice! Ali se zavedate tega dejstva z vso potrebno resnostjo in odgovornostjo? Številno raz* merje vas privilegira. Privilegiji nalagajo pa dolžnosti. Noblesse oblige. Prvo spoznanje, ki se nam vsiljuje iz tega številčnega razmerja, je to, da se brez uciteljic ne bo dosegel stik z ljudstvom. da bo ravno