Ana Paula Gutiérrez La Lucha Sigue: Izkušnje zapatistk z zakonom, patriarhalnostjo in pravicami 1. UVOD V razdrobljenem svetu, kakršen je naš, postajajo 'kulturna prizadevanja' kot del boja za identiteto čedalje močnejša. V tem kontekstu so 'nova družbena gibanja' v način razumevanja dinamike družbenih sprememb vnesla nove kategorije. Sodobna gibanja Latinske Amerike odkrivajo nove poti političnega delovanja in odpirajo prostor za nove dejavnike. V okviru družbenih gibanj v Latinski Ameriki bo ta prispevek osredotočen na zapatistično gibanje v Mehiki. Kot staroselsko gibanje so zapatisti uporabili instrumente hegemonskega političnega in pravnega sistema, da bi z njimi poudariti problematiko pravic staroselcev. Njihove strategije so prikazane tako v mednarodni kot tudi v nacionalni areni. Kot gibanje, ki temelji na svoji 'iden-titetni politiki', kot bi jo imenoval Manuel Castells, zapatisti razkrivajo številne obraze svojega boja. Boj je zasnovan na njihovi etnični identiteti, prepleteni z rasizmom, razredom in politiko. Gibanje razkriva pomanjkljivosti in neuspehe liberalnih držav v Latinski Ameriki; pokaže, kako so bile staroselske f populacije izločene iz političnega, pravnega in ekonomskega ustroja. V tem ok- f viru se poskuša staroselsko gibanje pogajati o avtonomiji in samoodločbi kot J _c del zahteve po priznanju in pravicah. f Zelo pomembna značilnost zapatističnega gibanja je bila vključitev novih ¡ o družbenih akterjev kot so staroselke. Staroselk kot manjšino znotraj manjšine | država ne zatira le zaradi njihove etnične pripadnosti, pač pa tudi zato, ker so 1 ženske. Ta 'drugost' jih postavlja v dvakrat neugoden položaj. Vendar pa je žen- .« ska vključitev v gibanje odprla prostor za njihovo uveljavitev. Ženske se danes | z uporabo uradnega diskurza države pogajajo s patriarhalnimi strukturami in ta- ¿o ko postavljajo v negotovost strukturo pravnega reda, 'desnosredinski pristop' in J diskurz človekovih pravic. Hkrati staroselke rekonstruirajo pomen avtonomije is in samoodločbe iz ženskega zornega kota. Kot manjšinska skupina odkrivajo 1 3 c£ c < 159 "vrzeli" znotraj države in komunalnega pravnega okvira in razodevajo, do je sistem moško usmerjen v razmerju do pravic in spoštovanja žensk. Ta članek bo prikazal splošno sliko položaja žensk znotraj njihovih skupnosti. Uporabljeni študijski primeri opisujejo kompleksen položaj, v katerem poskušajo staroselke nagovoriti kolektivno težnjo gibanja, medtem ko se istočasno nanašajo na boj za lastne pravice. Analiza temelji na etnografski raziskavi. Etnografije bodo prikazale pomembnost antropološkega pristopa za razumevanje notranje dinamike strukture skupnosti, kjer živijo te ženske. Etnografije, uporabljene v tem prispevku, so usmerjene na spol, hkrati pa odkrivajo odnose žensk z moškimi, tradicijo, zakonom, ekonomijo in družbo. Z uporabo teoretične metode pravne antropologije, z uporabo tega okvira, pristop bogati tematike etničnosti, pravic in spolov. Omogoča razumeti, da so pravni sistemi rezultat odnosov moči določenega družbenega okolja. Izkušnje staroselk bodo pokazale, kako je pravni diskurz mogoče uporabiti v prid ali proti določenim skupinam. Kakorkoli že, te ženske skozi svojo javno udeležbo odkrivajo, kako lahko manjšine uporabljajo isti diskurz in ga preoblikujejo, da bi se pogajale s strukturami moči. Ko zapatistke in ne-zapatistke vse ženske dvignejo svoje pesti kdo bo zanikal, Chiapas, da tvoj duh ni ženski? Concepción Suárez Aguilar, januar 1998 E f 2. POJASNJEVANJE DRUŽBENIH GIBANJ: NOVA DRUŽBENA GIBANJA V LATINSKI AMERIKI J 'Nova družbena gibanja' (kot se imenujejo) dajejo občutek novih popular- f nih gibanj, ki uprizarjajo nove prakse političnega delovanja, medtem ko 'stara' I gibanja, katerih sestavni del je bil zlasti delavski razred, vidijo družbo kot samo-~ stojno enoto, ki jo sestavljajo razredni odnosi, ti pa se lahko spremenijo samo 1 skozi 'Revolucijo'. | Za Alana Touraina je nemogoče definirati predmet proučevanja, imenovan I 'družbena gibanja', ne da bi najprej izbrali splošno metodo analize družbenega <| življenja. Touraine kategorijo 'družbena gibanja' rezervira za "skupek kulturnih modelov, ki vladajo družbenim praksam" (1988: 8). Čeprav Tourainova anali-ia za zadeva Zahodno Evropo, primer Latinske Amerike zanj vključuje direktne 3 akcije proti državi, ki išče rešitve za posamezne zahteve. Touraine ta gibanja de-1 finira kot 'družbene boje'. Slater in Forewaker verjameta, da nova latinskoame- c < 160 riška družbena gibanja pomenijo prisotnost novih političnih praks. Nova družbena gibanja so se uprla državni moči; organizirala so se sama ter pritisnila na vladne agencije in uvedla nove oblike politične reprezentacije in participacije. "Sedaj vidimo mnogorazredna gibanja, kot so feminizem ali boj za pravice isto-spolno usmerjenih, ki, čeprav delno izoblikovana z razrednimi odnosi, ne morejo biti reducirana na njih same. To pa zato, ker so vse identitete same po sebi odvisne od artikulacije političnih diskurzov" (Harvey 1998: 166). Partikularne karakteristike Latinske Amerike - visoke stopnje družbene neenakosti, revščina in avtoritarizem - so proizvedle različne tipe družbenih akterjev (ženske, matere izginulih aktivistov, naravovarstveniki, homoseksualci, staroselci itd.). Novi družbeni akterji uporabljajo družbene mobilizacije, da bi rekonstruirali svoje identitete in se pogajali s hegemonskimi sistemi. Gibanja izpostavljajo neuspeh države kot promotorja pravic in socialnih garancij. V tem smislu nekateri avtorji, kot je Henry Veltemeyer, obravnavajo družbena gibanja v Latinski Ameriki kot dinamiko razrednosti in identitete.1 Drugi, kot so Manuel Castells,2 Ernesto Laclau in Chantal Mouffe, pa so, raje kot da bi definirali pojem 'družbena gibanja', postavili kompleksen teoretični sistem, v katerem so kolektivne prakse lahko analizirane v pojmih procesa izoblikovanja identitet. Nova družbena gibanja za te avtorje pomenijo krizo tradicionalnih paradigem interesne reprezentacije namesto domneve o razločeni lokaciji politične ravni, kjer interesi, da bi našli reprezentacijo, temeljijo na družbeni sferi. Laclau in Mouffe trdita, da politizacija družbenih prostorov vodi do nastanka avtonomnih družbenih gibanj in zato razveljavlja tradicionalno sprejeto razmejitev med političnim in družbenim (Harvey 1998: 15). Ena izmed usmeritev za politične teme v različnih družbenih gibanjih Latinske Amerike je vprašanje etničnosti. Do njega so pripeljali trije dejavniki: prvič, nastanek staroselskih političnih gibanj na nacionalnem in mednarodnem prizorišču med letoma 1980 in 1990; drugič, razvoj mednarodne sodne prakse z naraščajočim zanimanjem za pravice staroselcev kot človekove pravice; in tretjič, proces ustavne reforme, ki je nastal v številnih državah Latinske Amerike, prepoznavajoč pluri-kulturno naravo njihovih družb3. "Očitno so etnične zahteve osrednjega pomena za redefiniranje in rekonstitucijo države v Latinski Ameriki." (Sieder 2002: 5) Za nadaljnje branje glej Veltemeyer Henry, 1997: 139. V tem članku Veltemeyer govori o vstaji zapatistov kot o preporodu latinskoameriškega razrednega družbenega gibanja. "... družbena gibanja kot premišljene kolektivne akcije, katerih izid, v zmagi ali porazu, preoblikuje družbene vrednote in institucije." (Castells 1997: 3) Za več infornacij o različnih procesih v Latinski Ameriki, povezanih s stroselskimi pravicami, glej Sieder, 2002. Osrednja vprašanja družbenih gibanj staroselcev Latinske Amerike so (i) kulturno in fizično preživetje, (ii) spoštovanje njihovih človekovih pravic, (iii) pravica do avtonomnega izvajanja oblasti znotraj njihovega ozemlja (vključno z uporabo in nadzorom nad naravnimi bogastvi in spoštovanjem do njihove kulture in jezika). Staroselska gibanja postavljajo v negotovost verodostojnost zahtev moderne, liberalne konstrukcije osebnosti v latinskoameriških državah, znotraj katerih bi morali biti vsi državljani enaki pred zakonom. Zahteve, ki jih postavljajo staroselci, odpirajo prostore za pogajanja in za konstrukcijo realne 'participatorne' demokracije. Država, ki je nastala v drugi polovici 19. stoletja, je želela izpolniti politična načela evropskega liberalizma, čeprav se ta načela niso skladala z multikul-turno sestavo Mehike. Ideologija, ki je opravičila odrekanje pravic za etnične skupine, je bila tvorba moderne države. Kot opozarja Rachel Sieder, so v Latinski Ameriki v nasprotju z Evropo dominantne elite criollo vzele emancipatorni diskurz liberalizma iz 19. stoletja in ga uporabile za legalni izbris razlike, povezanega s korporativističnim kolonialnim režimom (2002: 4). Država ni samo zavrnila priznanja obstoja staroselcev in kultur, ki so ustvarile deželo, pač pa ji je spodletelo tudi prepoznati narod, zasnovan na multikulturni realnosti. Na začetku 20. stoletja je mehiška revolucija pretresla družbeno-ekonomsko sestavo države in kot eno svojih zahtev uporabila delitev in lastništvo zemlje. V šestdesetih so progresivni vladni antropologi Indijance označili za 'pred-mo-derno kastno strukturo' in ustvarili novo ideologijo, znano kot indigenizem,4 da bi pospešili nastanek 'modernega družbenega razrednega sistema'. "Materialni razvoj - vzpostavitev temeljnih družbeno-ekonomskih pravic - je bil ponujen kot kompenzacija za izbris staroselskih identitet v prid enotne 'nacionalne' I identitete" (Gledhill 1997: 91). _ C _ o 0 _c f 3. STAROSELSKO GIBANJE: ZAPATISTI-DRUŽBENA REVOLUCIJA ZA MANJŠINE 1 V sedemdesetih je pod vplivom gveril v Srednji Ameriki nastalo staroselsko ~ gibanje, ki je začelo dvomiti o obstoju homogenega naroda mestizo. Kongres i staroselcev leta 1974 se je kot eno prvih pomembnih multietničnih srečanj izkazal v soočenju, kjer so se številne staroselske skupine (Tzotzil, Tzeltal, Chol I in Tojolabal) začele bolj zavedati njihovega skupnega podrejenega položaja nas-¿| proti državi in populaciji mestizo. Ta kongres velja za preobrat v zgodovini sta-roselskega gibanja (Hernández 2002: 391). Po Zermeñu so kriza razvoja, polo-