DUHOVNI PASTIR. Izhaja vsak mesec. — Velja 8 K na leto. Letnik XVII. V Ljubljani, septembra 1900. 9. zvezek. Praznik angelov varuhov. I. Kaj smo dolžni angelom varuhom? Kaj moremo dati temu svetemu možu, ki je s teboj hodil? Kakšno plačilo mu bomo dali ? Ali kaj more vredno biti njegovih dobrot? Tobija 12, 2. Tobija se je napravljal na pot iz svoje domače hiše v mesto Ragez, da bi tam od svojega sorodnika iztirjal nekaj denarja, ki ga je bil dolžan njegovemu očetu. Ko je ravno menil odpotovati, pridruži se mu neki mladenič — bil je nadangel Ralael, — ter se mu ponudi za vodnika in spremljevalca na poti. Veliko dobrega je storil angel Tobiji na poti; zdravega je ohranil na poti, sam je šel po denarje do sorodnika, ženo mu je dobil, pregnal od nje hudega duha, njega samega je obvaroval, da ga ni riba požrla, očetu njegovemu, ki je bil slep, je pomagal, da je zopet spregledal. In ko se je mladi Tobija domu vrnil, oče in sin samega veselja nista vedela, kaj bi storila, in sta premišljevala, kako bi poplačala angelu njegove dobrote. In oče je rekel sinu: Kaj moremo dati temu svetemu možu, ki je s teboj hodil ? Kakšno plačilo mu bomo dali? Ali kaj more vredno biti njegovih dobrot? Dragi kristijani! tudi mi smo že brez števila veliko milosti prejeli od svojega angela varuha; življenje je polno skušnjav in nevarnosti za našo dušo in telo, hudobni svet in satan sam nas skuša pahniti v grehe. In vseh teh nevarnosti, kdo nas varuje ? Naš angel varuh! Saj pravi sv. pismo: Svojim angelom je zapovedal zavoljo tebe, da naj te varujejo na vseh tvojih potih. Na rokah te bodo nosili, da kje s svojo nogo v kamen ne zadeneš. (Ps. 90, 11. 12.) In tudi vi vprašate, kaj ne, kako mu bomo plačali njegove dobrote, tudi vi pravite s Tobijem: Kakšno plačilo mu bomo dali? Danes na angelsko nedeljo vam bom nekoliko povedal, kako moramo pokazati angelom svojo hvaležnost. Dolžni smo svojim angelom varuhom: 1. Spoštovanje zaradi njih pričujočnosti; 2. hvatežnost zaradi njih dobrot in 3. zaupanje zaradi njih varstva. I. Angeli sicer niso vsegapričujoči, kakor Bog, niso na vsakem kraju. Pa vendar vemo, da naši angeli varuhi nam zmirom stoje na strani, nas gledajo, kaj delamo in nikdar ne gredo od nas proč. Da je to resnica, tega nas prepriča lahko naša pamet sama. Če je namreč, kakor pravi sv. pismo, Bog nam odločil angele varuhe, da bi nas varovali v telesnih in dušnih nevarnostih, tedaj morajo biti pri nas pričujoči, če nas hočejo varovati. Ali poglejmo v sv. pismo! Tam vidimo dostikrat zapisano, da so angeli vedno pri osebah, katere varujejo. Tako beremo v Tobijevih bukvah, da je angel molitev Tobijevo prinašal pred Boga in dobro vedel za vsa njegova dobra dela. Tega bi pa ne bil mogel, če bi ne bil vedno pri njem. In Judita, ki je Holofernu odsekala glavo, je naravnost rekla: Kakor resnično Gospod šivi, me je njegov angel varoval. (Judit. 13, 20.) In sv. apostol Pavel pravi, da so angeli služabniki božji, zato poslani, da bi tistim stregli, ki bodo prejeli zveličanje. Če pa angeli ljudem strežejo, morajo pa pač na vsak način pri njih biti. To resnico potrjujejo tudi drugi cerkveni učeniki. Tako pravi sv. Bernard: »Na vsakem kraju imej spoštovanje do svojega angela varuha; kajti tvoj angel je vedno pri tebi, da bi te varoval.« Kakor po besedah sv. apostola Petra, hudič kakor rjoveč lev okoli hodi in išče, koga bi požrl in vekomaj pogubil, tako so tudi angeli varuhi vedno med nami, da bi nas rešili in pripeljali v nebesa. Bodimo sami ali v družbi, delajmo ali počivajmo, molimo ali razveseljujmo se, delajmo dobro ali slabo, angel varuh je pri nas, in nas gleda ter na nas pazi. Če je pa angel varuh vedno pri nas, kaj drugega smo potem dolžni, kakor da mu skazujemo veliko spoštovanje zaradi njegove pričujočnosti? Tobijeva družina je pokleknila in se je svetega strahu tresla, ker je mladenič, ki je spremljal mladega Tobija, rekel, da je angel Rafael. Ali ne bomo potem mi tudi takega spoštovanja imeli do svojih angelov varuhov, ki so, če prav nevidni, zmirom pri nas? Če se vi, dragi kristijani, ne upate v pričo kakega poštenega človeka kaj hudega storiti, kako pa se predrznete pred svojim angelom, ki greh nad vse sovraži, Boga razžaliti? V resnici, ko bi vedno dobro pomislili in prevdarili: Moj angel varuh je pri meni, on me vidi in pazi na me, pač bi ne storili lahko greha. Nekega svetnika so vprašali, kakega pomečka se poslužuje, da je vedno tako zbran in ne stori nobenega greha; on pa je odgovoril: Vedno imam svojega angela varuha pred očmi, ki stoji na moji strani. In ta misel me navdaja s svetim strahom in mi brani kaj takega storiti, da bi razžalil svojega angela. Dragi kristijani! poslužite se še vi tega pripomočka, spomnite se večkrat na svojega angela varuha, da ne boste grešili. In če ste v nevarnosti, greh storiti, recite sami pri sebi: In če nobeden ne vidi, me vendar vidi moj angel varuh ; kako bi se upal pred njim kaj hudega storiti? In če vas vaša lenoba skuša odvrniti od molitve ali kakega drugega dobrega dela, mislite si: Moj angel varuh me vidi, ne smem biti tedaj len in mlačen, da ga ne bom užalil. Da, dragi kristijani, zapomnite si dobro to resnico, da je angel varuh vedno pri vas ; spomin na to resnico vas bo varoval greha in priganjal k dobremu. II. Preudarjajte pa večkrat tudi dobrote, ki vam jih je skazal vaš angel varuh, in bodite mu zato prav iz srca hvaležni. Kdo bi pač mogel našteti vse dobrote, ki nam so jih skazali naši angeli varuhi na duši in na telesu. Že precej v prvem trenutku našega življenja nas vzamejo v svoje varstvo in nas varujejo do konca življenja. V vseh nevarnostih življenja so nam na strani, razne nesreče odvračajo od nas in nam dele vsakovrstne dobrote. Le spomnite se, kar sem vam prej pripovedoval o Tobiju in angelu Rafaelu, koliko dobrot mu je ta skazal. Spomnite se na tri mladeniče v ognjeni peči. Strašen ogenj je švigal iz te peči, ter celo tiste pokončal, ki so mladeniče vrgli v peč, toda oni so ostali nepoškodovani, še obleke si niso zažgali. In kako je bilo to mogoče? Angel Gospodov, pravi prerok Daniel, je bil stopil v peč in je pahnil plamen iz peči in je napravil v sredi peči, kakor da bi veter pihljal in ogenj se jih ni celo nič dotaknil, ter jim ni nič žalega storil. (Dan. 3, 49. 50) Spomnite se, da vam povem en zgled iz novega zakona, na sv. apostola Petra. V dve težki in močni verigi vklenjen leži v ječi, vojaki ga stražijo v ječi in zunaj ječe, že prihodnji dan bo moral umreti. Tu se mu po noči prikaže angel; verige mu odpadejo, železna vrata se odprč, čuvaji se niti ne ganejo, Peter gre iz ječe in je rešen. Pa ne mislite, dragi kristijani, da je angel varuh le nekatere in posamezne ljudi in svetnike varoval, ne, ampak angeli varuhi nas vse varujejo. Koliko nevarnosti nam preti od vseh strani v našem življenju. Odkar sta prva dva človeka grešila, so se vse stvari na svetu zoper nas uprle. Ogenj in voda sta nam sovražna in nevarna našemu življenju, živali so se uprle naši pokorščini, mi sami imamo slabo in revno telo, ki je podvrženo boleznim in zgubi kmalu svoje zdravje, moč in cel6 življenje. Kakor našemu telesu, tako prete tudi našemu premoženju od vseh strani nevarnosti. Ogenj, povodenj, toča, mraz, suša in še Bog ve koliko nesreč ga uničuje. Kdo pa je tisti, ki nas varuje v vseh nevarnostih našega telesa in premoženja ? Angel varuh! On nas spremlja skozi naše življenje in vse od nas odvrača, kar bi utegnilo škodovati, ter je za našo srečo nad vse skrben. Toda še večjo skrb kakor za naše telo, imajo pa angeli za našo dušo. Oni dobro vedo, koliko je vredna človeška duša in zato si na vse mogoče načine prizadevajo, da bi jo rešili. V starem zakonu je hotel brezbožni Balaam popotovati h kralju Balaku. Ko je nekaj časa popotoval, je šla naenkrat oslica, na kateri je jezdil, v stran. S silo in tepežem jo je spravil zopet na pravo pot; toda žival, zaradi tega vsa preplašena, ga je pritisnila na nek zid, ter mu je nogo poškodovala. Ves jezen stopi ž nje in neusmiljeno pretepa žival, da bi jo naprej spravil. Slednjič se mu vendar oči odpro in spozna, zakaj da je žival naenkrat tako trmasta; videl je namreč angela stati na poti z mečem v roki, ki mu je rekel: Jaz sem prišel tebi nasprotovat, ker tvoja pot je krivična. (4. Mojz. 22,32.) Balaam se je bil namreč zato na pot podal, da bi bil preklinjal Izraelsko ljudstvo, to pa je bilo krivično in zato ga je angel ustavil. Tako se ustavi angel varuh tudi ljudem, kedar hodijo po napačnih potih in hočejo delati greh. Ne ustavi se jim sicer z mečem v roki, da bi ga videli, ampak v njih srcu jih pregovarja, da naj nikar ne delajo greha. Vest, ki grešnika vedno peče, kaj je pač drugega, kakor oster meč, s katerim angel varuh ustavlja grešnika, da ne gre naprej po poti pregrehe in hudobije? Božja beseda na prižnici ali v spovednici je že dostikrat premogla, da je marsikdo nazaj dal tuje blago, zapustil pregrešno znanje, odložil jezo in sovraštvo, z eno besedo, poboljšal svoje življenje. Glejte, ta beseda je kakor meč angela varuha, ki seže grešniku v srce in ga spreobrne ter reši njegovo dušo. Da, v resnici, z mečem v roki se ustavi angel varuh grešniku in ga prisili, da zapusti svoje grehe. Kolikrat je naše zveličanje v največji nevarnosti, in mi še ne vemo za to! Kolikrat se vzbudi v našem srcu napačno nagnenje, ki ima lahko najhujše grehe za seboj, kolikrat zaidemo zaradi svoje lahkomišljenosti na pota, ki nas lahko pripeljejo v večno pogubljenje. Naš angel varuh, ki pozna nevarnost, nas varuje, on nas razsvetljuje, da nevarnost spoznamo, in nas opominja po naši vesti, da se še o pravem času poboljšamo in spreobrnemo. Kolikrat nas opominja v naši vesti: Zapusti hišo in kraj, kjer boš zapeljan, zapusti osebo, ki te bo storila nesrečnega za ta in za oni svet. To je glas angela varuha, ki nas hoče od hudega odvrniti in napeljati k dobremu. Najbolj nam pa angel varuh pomaga v naši smrtni uri. V tem strašnem trenutku zbere satan še enkrat vse svoje moči, da bi nas vekomaj pogubil, kajti to je njegov zadnji čas, v katerem ima še oblast čez nas. In zato nas naš angel varuh takrat ne zapusti, ampak nam daje moč, da vsako skušnjavo lahko premagamo, nas navdaja z zaupanjem in slednjič našo dušo spremi pred nebeškega Sodnika. Zato tudi duhovnik umirajočega kristijana priporoča angelu varuhu z besedami: Naj ga sprejme sv. nadangel Mihael, naj mu pridejo nasproti vsi angeli božji in naj ga popeljejo v nebeški Jeruzalem. če nam tedaj, dragi kristijani, angeli varuhi toliko dobrot skažejo na duši in na telesu, ali ni prav, da smo jim za to hvaležni? To hvaležnost pa jim bote najlepše s tem pokazali, če se jim boste vsak dan v svojih molitvah priporočali, in če boste dobro porabili vse dobrote, katere vam dele in jim ob enem pokazali svojo pokorščino s tem, da boste lepo krščansko in pobožno živeli. Če se jim boste na ta način zahvaljevali za njihove dobrote, potem smete tretjič tudi vse svoje zaupanje staviti v njihovo varstvo. III. Mi smemo popolnoma zaupati na angele varuhe, kajti ti so naši najmogočnejši in najboljši prijatelji. Njih moč presega vsako zemeljsko oblast. Lahko jim je na sam migljej božji pokončati cele vojske, razdejati bogata mesta in dežele; in zopet jim je na drugi strani lahka reč, posamezne ljudi, kakor tudi cela ljudstva braniti in varovati proti njihovim sovražnikom. Ali mar hočete dokazov za to resnico? Le poglejte v sv. pismo; tam berete, kako je angel v Egiptu vse prvorojene od kralja do zadnjega služabnika pomoril, kako je angel ob Davidovem času s strašno kugo udaril vse Izraelsko ljudstvo. In L sv. pismo nam pove, da je bil angel, ki je v eni noči 185.000 sovražnikov Izraelskih pokončal. Nasproti pa je tudi angel varoval Izraelsko ljudstvo, da so prišli skozi puščavo v obljubljeno deželo, angel je Daniela rešil iz jame, ter ga varoval, da ga niso požrle divje zveri. Ti in še sto drugih zgledov jasno kažejo, kakšno moč imajo angeli. In te mogočne stvari božje so naši najboljši prijatelji. Tako ne ljubita oče in mati svojega otroka, kakor angel varuh tisto dušo, kije izročena njegovemu varstvu. Kako veselje zanj, če tista duša ohrani svojo nedolžnost in se skrbno varuje vsakega greha. Toda kakšna žalost tudi zanj, če vidi, da vkljub vsej njegovi skrbi vendar tista duša zapusti pot čednosti in se poda na pot pregrehe in pogubljenja. Saj angel varuh dobro ve, kaj človek zgubi, če pade v smrtne grehe, on pozna nevarnost in strašno nesrečo, ki preti takemu človeku, on ve, kakšna strašna kazen ga čaka v večnosti. In zato se pa tudi neizmerno veseli, če se kak grešnik spokori in v resnici poboljša. Saj je rekel Jezus sam, da je v nebesih med angeli večje veselje nad enim grešnikom, ki se spokori, kakor nad 99 pravičnimi, ki ne potrebujejo pokore. Ker pa imajo angeli varuhi največjo skrb za naše zveličanje, zato so tudi naši najboljši priprošnjiki pri Bogu; neprenehoma za nas molijo in ljubega Boga prosijo, da bi imel potrpljenje z nami in da bi nam dal čas in milost za rešitev naše duše. Naš božji Zveličar je nekdaj povedal to-le priliko: Nek gospodar je imel figovo drevo, ki ni nikoli obrodilo. In zato je rekel svojemu vrtnarju: Glej, že tri leta hodim gledat k temu drevesu, in iščem sadu na njem, pa nič ne najdem; posekaj ga tedaj, da ne bo zastonj prostora jemal. Vrtnar pa mu je odgovoril: Gospod! pusti ga še to leto, jaz mu bom dobro pognojil in okopal ga bom, morda bo vendar kaj sadu prineslo.« Glejte, dragi kristijani, tak skrben vrtnar za našo dušo je naš angel varuh. »Že toliko let«, pravi Bog, »čakam, da bi se ta grešnik spreobrnil, pa zastonj; vzel ga bom tedaj s tega sveta in pahnil v večno pogubljenje. In zakaj tudi bi živel še dalj časa ta grešnik, ki se ne zmeni za nobeno božjo in cerkveno zapoved, zakaj hi še dalj časa živela ona grešniea, ki je sramota svojemu spolu in zapeljuje še druge v greh? Zakaj naj bo še naprej na svetu ta sin, ki s svojim grdim življenjem dela svojim starišem le žalost in sramoto, zakaj še dalje ona hči, ki daje pohujšanje celi okolici zaradi njenega živ- ljenja.« Tako in enako govori Gospod in že hoče grešnika kaznovati in pahniti v zasluženo pogubljenje. Toda angel varuh prosi pri Bogu za grešnika: Gospod! pusti ga še en čas; jaz mu bom v tem času prigovarjal, ga bom skušal pripraviti na dobro pot, morda se vendar poboljša. Da, dragi kristijani, tisoči grešnikov bi v sredi svojega pregrešnega življenja pomrli in se pogubili, ko bi angeli varuhi zanje ne prosili! Kako veliko zaupanje smete imeti tedaj do angelov varuhov. V nobeni stvari vas ne bodo vaši angeli varuhi zapustili, gotovo vas bodo vzeli v svoje varstvo in pri Bogu za vas prosili. Samo spoštujte jih in nikdar ne pozabite, da so vedno pri vas, da na vas vedno pazijo; in ta misel naj vas odvrača od vsakega greha in naj vas napeljuje k dobremu. Zahvalite se jim pa tudi za njih dobroto in to hvaležnost pokažite v dejanju s pravim krščanskim, pobožnim življenjem. Zaupajte na njih moč in varstvo in kličite jih radi na pomoč v vseh svojih potrebah, dušnih in telesnih, gotovo vam bodo pomagali. Saj pravi sv. pismo: Glej, jaz pošljem svojega angela, da hodi pred teboj in te varuje na potu in pripelje v kraj, katerega sem ti pripravil. Poslušaj njegov glas in nikar ga ne zaničuj! (II. Moz. 23, 20.) Amen. M. K. 2. Liturgična pridiga. Njih angeli v nebesih vedno gledajo obličje mojega Očeta, ki je v nebesih. Mat. 18, 10. Praznik sv. angelov varuhov ni zelo star. Do 16. stoletja je bil namreč praznik sv. Mihaela središčni praznik vseh blaženih duhov. Začetkom 16. stoletja pa so na Španskem začeli praznik angelov varuhov praznovati posebej in sicer dne 1. sušca. Za Španci so se uvrstili Francozi ter postavili poseben god angelov varuhov na prvi dan po 29. dnevu kimovca, ki bi ne imel že svojega svetnika višje vrste. Za tak dan je potrdil god angelov varuhov papež Pavel V. na prošnjo cesarja Ferdinanda Avstrijskega, ki je večkrat sam skusil čudežno moč svojega angela varuha. Papež Klemen X. pa je 1. 1670. za celo cerkev postavil praznik sv. angelov varuhov na dan 2. vinotoka, in sv. maša za današnji praznik je v mašnih bukvah postavljena na ta dan. Zopet pa je rimska stolica dovolila, da se praznik angelov varuhov pri nas praznuje v nedeljo, katera je najbližja prvemu dnevu meseca kimovca. Praznuje se z osmino. Kmalu se je ustanovila tudi bratovščina angelov varuhov po benediktincih. Sv. masa, ki se bere današnji praznik, slavi sv. angele z najlepšimi besedemi, katere vam v čast sv. angelov varuhov pojasnim v nadaljnem. 1. V vhodu sv. maše zakliče cerkev s kraljem Davidom: »Hvalite Gospoda vsi njegovi angeli, ki mogočni spolnujete njegovo voljo, ki poslušate glas njegovega govorjenja.« In zopet: »Hvali, moja duša, Gospoda, in vse, kar je v meni, njegovo sveto ime.« kaj bodo pa potem rekli časopisi !a — Torej liberalnih, brezvernih časopisov in brezverskih ljudij se je zbal — in ni hotel postati katoličan. In res je pred nekaterimi leti tudi umrl — ločen od katoliške cerkve, umrl kot krivoverec — iz strahu pred ljudmi. Tako se jih tudi dandanes veliko sv. vere sramuje, zato ker se ljudi boje, da bi jih ti ne zaničevali. — Zelo nespametno je, v verskih rečeh se bati ljudi. Saj nas sodnji dan ne bodo sodili ljudje, ampak Bog; saj nimajo ljudje pekla ali nebes v rokah, ampak Bog; saj niso ljudje umrli za našo dušo, ampak Bog; saj nas ne bodo enkrat ljudje v nebesa vzeli, ampak Bog — zato se ne ravnajmo po ljudeh, ampak po božji volji! Ponižnost je Kristusu kaj ljuba čednost, zopern mu je pa napuh, ošabnost. Prevzetni so pa bili ravno farizeji. Povsod so hoteli imeti prve sedeže, misleč, da toliko več veljajo, kolikor višji sedež imajo. Toda prvi sedež ali prostor človeku ne da nobene vrednosti in cene, če človek zarad svoje glave, blagega srca in dobrih del ni vreden spoštovanja. — Da bi na-puhnežev ne razsrdil, pokaže jim Jezus ta nauk v lepi priliki rekoč: »Kadar bo kdo izmej vas povabljen na kako ženitnino ali gostijo, se ne spodobi, da bi se vsedel na prvo in najimenitnejše mesto. Bodi imeniten kakor hočeš, lahko se zgodi, da je povabljen še imenitnejši od tebe; ne bilo bi pa lepo za-te, če bi prišel gospodar, tebe prijel za ramo ter nazaj posadil rekoč: »Ogni se temu, da pojde naprej, na višje mesto!« Kako sram bite moralo biti, če bi se moral vsesti na zadnje mesto, ko si si izbral prvo. Veliko lepše bo za te, če se vsedeš mirno na zadnje mesto. Če boš vreden višje časti, prišel bo gospodar, ter te prijel za roko rekoč: »Prijatelj, le višje pojdi!« To bo čast za-te vpričo povabljenih, če te bo gospodar tako počastil. — To je pomen Kristu sovih besed! — Tudi mi lahko rečemo: V resnici spoštovanja in časti vreden je le tisti človek, kogar gospodar vseh ljudi in stvari, Bog sam, počasti in hvali. Ljudje cenijo dandanes človeka le po bogastvu, učenosti, lepoti in telesni moči, skratka po časnih rečeh, ali kakor nekdo pravi, »da človek toliko velja, kar plača« — toda Bog, naš Gospod, sodi pa človeka po tem: ali živi po sv. veri in njegovih zapovedih ali ne. In le onega pohvali in mu obljubuje večno življenje, kdor živi po njegovih in njegove cerkve zapovedih. Zato se bo sodnji dan zgodilo to-le čudo: kaka preprosta pa-starica, n. pr. sv. Germana, ki je tu na zemlji goreče Bogu služila in za katero se svet še zmenil ni, kaka taka pastarica, pravim, bo od Boga visoko postavljena, prevzetni mogočneži tega sveta pa, katerim se je ves svet klanjal, bodo pa od Boga zelo ponižani in zavrženi, »človek le toliko velja, kolikor pred Bogom velja«, pravi Tomaž Kempčan. Pred Bogom pa le tisti kaj velja, kdor izpolnuje njegove zapovedi. Torej ne denar, ne lepota, ne učenost, ne imenitna služba, ne druge časne reči ne dajo človeku prave cene, pravo veljavo mu daje le življenje po veri. In kakor Bog sodi, tako sodimo tudi mi. — Marsikak preprost človek, ki ni imeniten pred svetom, ki pa veruje v Boga, ljubi Boga in njegovega Sina Jezusa Kristusa, ki lepo krščansko živi — je pred Bogom in ljudmi večjega spoštovanja vreden, kakor pa kak brez veren mogotec, če se mu tudi morda vse klanja. Tistega človeka, ki Boga in njegovih sv. zakramentov ne spoštuje, tudi nam ni treba, vsaj v srcu ne, spoštovati. Govoreč o prvih in zadnjih sedežih nam Jezus priporoča ponižnost, a ne hinavske ponižnosti, da bi nalašč od zadej hodili, glave povešali, sami sebe na glas poniževali, zato da bi nas ljudje bolj hvalili. »To je hinavska ponižnost«, pravi sv. Avguštin, »in ni ponižnost, ampak napuh « Jezus nas uči nositi se pametno v pričo ljudi, in res v srcu ponižen biti. Ne smemo iskati svoje časti in hvale pri ljudeh in se ne nad druge povzdigovati — ampak spoznati moramo povsod, da smo popolnoma odvisni od Boga. Gospod Izveličar je v soboto, ki je bila v stari zavezi Gospodov dan, ozdravil bolnika in mu skazal dobroto. S tem je dal nam lep zgled, kako tudi mi posvečujmo nedelje! Posvečujmo jih zlasti še s tem, da te dneve opravljamo dobra dela usmiljenja: nevedne podučujemo, bolnike obiskujemo, deleč jim telesno in dušno pomoč. To so torej trije nauki, katere nam daje današnji evangelij. — Ne bojmo se ljudi, kedar se gre za izveličanje naše duše — ne sramujmo se sv. vere nikjer! Posvečujmo nedelje in praznike s tem, da smo pri sv. maši, pridigi, popoldanski božji službi — in tudi ta dan opravljajmo druga dobra delal — In slednjič bodimo ponižni! Zavedajmo se, da smo v vsem od Boga odvisni, da imamo vse le od Boga. — Ker je pa človek le slab, zato je treba prositi Boga! Naj vzame strah pred ljudmi iz našega srca in naj nam d& pravo ponižnost — da bomo enkrat v nebesih povišani. — Zakaj kdor se ponižuje, bo povišan. Amen. —k. 2. Posvečevanje nedelj in praznikov. Ko je šel Jezus v hišo nekega višega farizejev v soboto kruh jest, so oni nanj gledali. Luk. 14, 1. Ni ga v sedanjem času naroda, ki bi nedelje in praznike bolj posvečeval, kakor angleški. Ko je sedanji kraljevič prišel na nedeljo v neko vas že v drugič na lov, stopili so vaščani k njemu, in ga prav uljudno prosili, naj ne hodi k njim o nedeljah na lov, ker s tem daje vaščanom veliko pohujšanje. Tako vestno in natančno izpolnujejo tretjo božjo zapoved današnji Angleži. Zapoved »Posvečuj praznik«, so tudi Judje prav natančno izpolnovali. Da, farizeji so kakor druge reči, tudi to pretirali in so Izveličarju šteli v greh, ko je po besedah današnjega svetega evangelija ozdravil vodeničnega v soboto, ko je bil praznik stare zaveze; in razvpiti so ga hoteli kot takega, ki praznika ne posvečuje. Ali Jezus jih zavrne in osramoti s to-le priliko: Komu izmed vas bo osel ali vol v kapnico padel, in ga ne bo izlekel precej so hotni dan? Ako je tedaj dovoljeno, neumni živali sobotni dan v sili priti na pomoč; ali ni veliko bolj dovoljeno, človeku v bolezni pomagati? — Farizeji so morali omolkniti. Današnji čas ni potreba svariti pred pretiranostjo v posvečevanju nedelj, ampak pred skrunjenjem Gospodovih dni. Sedanji boj brezvercev zoper vero, krščanstvo in cerkev mej drugim velja zlasti posvečevanju nedelj in praznikov, ker brezbožneži vidijo, da je to dan, v katerem se ljudstvo poučuje in v veri utrjuje. Ce se hoče vera uničiti v katerem kraju, je treba odpraviti nedeljo kot Gospodov dan, kot sveti dan, kot dan, ki je zato postavljen, da se skrbi za dušno izveličanje — Ako se ne priliva olja, ugasne svetilnica; če usahne potok, se ustavijo mlinska kolesa — tako se godi z vero in s pobožnim življenjem. — Kadar se s pridigami ne bode več utrjevala sv. vera, kadar se ne bodo razlagale svete resnice, kadar se ne bodo prejemali več sv. zakramenti in bodo molitvene bukvice ležale v prahu in se bode rja prijemala svetega rožnega venca; takrat bode imela peklenska hudoba prosto roko, ljudstvo bode postalo surovo in bo zaspalo v pregrehi do tistega dne, ko ga bode zbudil angel smrti in ga vsega trepetajočega poklical pred božjo sodbo. Moje trdno prepričanje je torej to, da ni nobene imenitnejše stvari, kakor na to gledati in delati, da se prav vestno praznuje Gospodov dan. Kdor to stori, storil bo tudi vse drugo, kar mu je potrebno za večno zveličanje. Zatorej bom danes govoril o praznovanju nedelj in praznikov, ter razložil: 1. kdo skrunio nedelje in 2. kaj je treba storiti, da se ta Gospodov dan natanko po božji zapovedi posvečuje. I. Sest dni delaj in opravljaj vsa svoja dela; sedmi dan pa je sobota Gospoda, tvojega Boga; ne delaj nobenega dela ne tii ne tvoj sin, ne tvoja hči, ne tvoj hlapec, ne tvoja dekla, ne tvoja živina, ne ptujec, ki je znotraj tvojih vrat. (II. Moz. 20, 9—10.) Tak6 govori Bog sam. Prerok Jeremija pa ponavlja zapoved božjo, ter pravi: Varujte svoje duše in nikar ne prenašajte bremen sobotni dan; — in nobenega dela ne delajte, posvečujte sobotni dan. (Jer. 17, 21—22.) — To zapoved moramo tudi mi izpolnovati. Toda kolikokrat se prelomi ravno ta zapoved! Mnogo kri-stijanov je popolnoma zadovoljnih, ako so v nedeljo pri eni sami tihi maši, potem pa opravljajo svoje posvetne posle. Dobe se celo taki, ki opravljajo svoje rokodelstvo, ki opravljajo dela, ki so od-menjena za delavnike. Ne zmenijo se za drugo službo božjo, celi dan ne slišijo božje besede, ne mislijo ne na Boga, ne na njegove svete nauke. Gospodov dan praznujejo samo pol ure. Sodite sami, dragi v Kristusu, ako se pravi to nedeljo posvečevati? Ali se ne dela tako nečast Gospodovemu dnevu? Po svetu se pa še dobe goreči izpolnjevalci tretje božje zapovedi. — Ruski car Nikolaj I. je prišel na svojem popotovanju nekdaj v London, glavno mesto angleškega kraljestva. Mej drugimi znamenitostmi si je hotel ogledati tudi tvornico za železje nekega bogatega angleža, ki se je navadno imenoval »prvega kovača sveta«. Car pošlje k lastniku tvornice svojega poslanca, naj poizve, o kateri uri naj pride tje. Bila je nedelja. »Car naj pride, kadar mu ljubo v tvornico, toda danes so delavci prosti, ker je nedelja, in vse miruje v tvornici«, odgovori gospodar na prijazno naznanilo o carjevem prihodu. »To carju ne bode po volji«, pravi poslanec, »on želi videti, kako se v vaši tvornici, ki slovi po svetu, tudi dela«. »Tega pa jaz danes ne dopustim tudi za malo časa ne in ko bi mi car hotel dati, kar bodi.« »Kaj bi pa storili«, praša poslanec, »ko bi vaša kraljica to od vas terjala.« »Kaj ta-cega«, odgovori tvorničar, »moja kraljica od mene ne bo tirjala in ne more tirjati«, in prvi kovač sveta se je zameril rajši čaru, ki ga bi bil častno odlikoval, kakor Bogu, ki zapoveduje o nedeljah opuščati hlapčevsko delo. Zopet najdeš druge kristijane, ki pač delajo razloček med nedeljo in delavnim dnevom; opuščajo navadna hlapčevska dela, in so ta sveti dan čisto brez dela ter se popolnoma udajo lenobi. Drugi pa celo še skrunijo Gospodov dan s pijančevanjem in raznimi drugimi pregrehami. Ali ni morda res, da se ravno ob nedeljah in praznikih največ greši? In se pravi to, posvečevati praznik ? Kako se vendar dandanes skruni Gospodov dan! Koliko pijanih ljudi se vidi te dneve, koliko vpitja se sliši, o kolikih pretepih se izvč! -— Da, nekateri v nedeljo več denarja zaigrajo in zapijejo, kakor si ga morejo celi teden prislužiti in prihraniti. Ali se sme tak dan Gospodov dan imenovati ? Ali ni veliko več za nekaterega dan pregrehe? Taki kristjani naj se bojijo kazni, ki jo je Bog v stari zavezi zažugal tistim, ki ne posvečujejo praznikov. In zopet druge najdeš, ki gredo sicer v cerkev, k pridigi in sv. maši, toda brez vsakega pripravljanja, kakor bi imeli v cerkvi kak posveten posel. Ko je že davno odzvonilo, pridejo v hišo božjo, — polni posvetnih misli. Kako malo spoštovanja imajo taki ljudje do službe božje, — do besede božje — do sv. daritve! Kakšno korist morejo pričakovati kristjani od take službe božje? Jaz moram prav resno reči: »Taka služba božja ni služba božja, — je zaničevanje svete daritve in božje besede!« II. Kako pa naj praznujemo nedelje in praznike? Nedelja je Gospodov dan, zato postavljen, da Boga častimo in molimo, in skrbimo za zveličanje svoje duše. Da pa naša duša more na Boga misliti in se ž njim pogovarjati, je treba, da telo počiva in da pozabi na vse posvetne skrbi. Kakor ni mogoče dvema gospodoma služiti, ravno tako ni mogoče služiti v nedeljo Bogu in se pečati s posvetnimi opravili. Zato so ob nedeljah in praznikih prepovedana vsa hlapčevska dela. V nedeljah in praznikih naj torej veliko molimo, božjo besedo pazljivo poslušamo, premišljujemo Jezu sove čednosti in naj opravljamo druga dobra dela. Tako služimo Bogu, skrbimo za svoje zveličanje in posvečujemo nedeljo. — Človek pa ne more vedno sam moliti. Srce je k temu dostikrat preleno in premlačno. Zatorej se snidemo skupaj v cerkvi, kjer drug druzega spodbujamo k molitvi in pobožnosti. — Da smo všeč Bogu, moramo poslušati in izpolnjevati njegovo sveto besedo. V cerkvi se razlaga njegova beseda, oznanuje njegova sveta volja; — naše dolžnosti se tukaj razkladajo in ogreva se naše mrzlo srce. Poslušajte tedaj, kristjani moji, večkrat radi in pazljivo božjo besedo. Mi smo kristjani! Mislimo tedaj v nedeljah večkrat na našega Gospoda in Odrešenika Jezusa Kristusa, po katerem se imenujemo kristijane. — Premišlujmo njegove lepe nauke, njegove zglede, njegove obljube in njegovo trpljenje. Sklenimo za trdno po njegovem nauku vestno živeti in sovražiti greh. K temu nas nagiba zlasti daritev sv. maše; kajti Odrešenik zapoveduje, da se med sveto daritvijo nanj spominjamo. Premišljujte tedaj, moji kristjani, med sv. mašo, Kristusov nauk, njegovo lepo življenje, njegove čednosti, njegovo ljubezen do nas, njegovo trpljenje, smrt in vstajenje. O koliko blagoslova bo nam to prineslo! Pa ne samo dopoludan, ampak vsa nedelja naj se praznuje. Berite pridno kake pobožne knjige, molite tudi doma, premišljujte o tem, kar ste slišali v cerkvi, in nabirajte si iz tega koristi za svoje življenje. V nedeljah in praznikih imate nadalje tudi priložnost, preiskovati svoje dosedanje življenje. V delavnikih vam vaša opravila to redkokedaj dopuščajo. Naj bode za to imenitno opravilo odločena nedelja ; premišljujte, kaj ste Boga razžalili skoz celi teden; — poglejte na svoje pregrešne misli, želje, govorjenje in dela; na dobro, kar ste opustili. Obudite kesanje nad vsemi grehi in sklenite poboljšati se, ter novi prihodnji teden vsega greha se varovati. Nedelje in praznike porabite tudi za druga dobra dela. Kdor ima priložnost, naj obiskuje bolnike ter jih tolaži; kdor je premožen, naj te dni daruje kaj za reveže. V nedeljah in praznikih se smemo tudi razveseljevati, toda le pošteno veselje je dovoljeno, in nikdar ne smemo pozabiti na Boga in svoje zveličanje. Krištof Kolumb, ki je leta 1492. našel Ameriko, je bil tudi goreč kristjan in zvest sin sv. cerkve. Nikoli se ni podal na pot v nedeljo ali praznik; na ladjah, katerim je bil poveljnik, se vsak dan skupno molili. Ce je bil na morju, je nedelje in praznike vestno posvečeval, nikoli ni dovolil, da bi njegovi mornarji v nedeljo brez največe potrebe opravljali kako hlapčevsko delo. V njegovem životopisu se bere, da so bile njegove ladje podobne plavajočim cerkvam, na katerih se je razlegalo češčenje božje. — Ljubi kristjan ! Ali ni tudi tvoje življenje podobno potovanju po nemirnem morju ? Ali se ne vzdigujejo tudi proti tvoji ladiji divji viharji in šumeči valovi, ki ti pretijo s smrtjo in pogubljenjem? Ali nimaš tudi ti dolžnosti vojskovati se zoper sovražnike, izda- jalce in tolovaje, kakor nekdaj Kolumb? Ali se ne pelješ tudi ti po morju življenja v majhnem čolničku v deželo večnosti, v deželo nebeškega miru ? Ali se pa upaš tje dospeti brez Boga, brez vere, brez molitve, brez službe Božje? Oj ne bodi nespameten! Kolumb naj ti bo zgled, da človek svoj namen doseže le z božjo pomočjo, samo, ako se Vsemogočnega tesno oklene. Naredi tudi ti iz čolnička tvojega življenja cerkvico, ki po nemirnem morju pluje, sprejmi v njo Jezusa, on je najzanesljivejši krmar. Posvečuj nedeljo in praznik; to ti bo dalo moč, ko te bodo viharji in valovi neusmiljeno semtertje metali na tvojem potovanju, to ti bo dalo zagotovilo, da prideš v nebeški raj, kateremu se vsaki dan približuješ. Amen. P. H. Sedemnajsta nedelja po binkoštih. Krščanska ljubezen do samega sebe. Ljubi svojega bližnjega, kakor sam sebe. Mat. 22, 38. Judje so imeli toliko raznoterih postav in zapovedi, da jim je bilo težko vse si zapomniti in prav razločiti, katera je ime-nitnejša. Zatorej so hoteli zviti farizeji Jezusa vjeti s tem, da so ga vprašali, katera je prva zapoved. Četudi je naš Zveličar vedel, da ga le skušajo, da jim ni tolikanj mar za poučenje, vendar jih je poučil rekoč: Ljubi Gospoda svojega Boga is vsega svojega srca, in iz vse svoje duše, in is vse svoje misli. Ta je največja in prva zapoved. Druga pa je tej enaka. Ljubi svojega bližnjega, kakor sam sebe. To tudi nam velja; tudi mi imamo veliko zapovedi, veliko dolžnosti vsak po svojem stanu, ki jih moramo vse izpolnjevati, ako se hočemo zveličati, čeprav pa imamo mnogo različnih dolžnosti, obsegajo desetere zapovedi vse te dolžnosti. Ako vseh deset zapovedi zavoljo Boga izpolnujemo, smemo zaupljivo pričakovati večnega plačila. Se bolj na kratko, kakor Bog na Sinajski gori, nam je Jezus Kristus v današnjem sv. evangeliju povedal, kaj moramo storiti za izveličanje. Kdor Boga ljubi in zavoljo Boga tudi svojega bližnjega, ta je izpolnil vseh deset zapovedi; Boga ljubiti in bližnjega—to je postava in preroki. To je pač vsakemu jasno: Kdor prve tri zapovedi izpolnuje, lahko reče, da ljubi Boga in kdor izpolnuje drugih sedem more reči, da ljubi tudi svojega bližnjega. Kdor tedaj izpolnjuje prvo zapoved, trdno veruje vse resnice, ki nas jih uči sv. katoliška vera in razlaga sv. cerkev; kdor izpolnjuje drugo zapoved, božje ime vredno posvečuje z molitvijo in drugimi dobrimi deli, ter se varuje kletvine in vsega žalenja božjega imena v besedi in delih; kdor tretjo zapoved izpolnjuje, nedelje in praznike prav posvečuje in zlasti te svete dni vse obrača v božjo čast. Kdor vse to dela, on ljubi Gospoda, svojega Boga. Ravno tako se mora reči, da ima pravo ljubezen do svojega bližnjega tisti, ki spoštuje in ljubi one, ki so mu najbližji; tedaj otroci, če ljubijo svoje stariše; stariši, če skrbč za otroke; če dalje ljubi in spoštuje vse tiste, s katerimi mora skupaj živeti, ljubi in spoštuje pa tudi vse druge ljudi, da nikomur nič žalega ne stori ne na duši, ne na telesu, ne na premoženju, ne na dobrem imenu, ki ni pobijalec, ni tat, ni goljuf, obrekovavec in tudi v srcu nič hudega ne želi bližnjemu. Glejte vse to nam Jezus ukazuje v drugi zapovedi ljubezni. Pa še eno zapoved ljubezni omeni ljubi Zveličar z besedami: Ljubi svojega bližnjega, kakor sam sebe. In ravno ta tretja zapoved ljubezni je tako imenitna, da, kdor samega sebe krščansko ne ljubi, tudi drugih zapovedi ne bo spolnoval. Zato bom nekoliko izprego-voril o tej krščanski ljubezni do samega sebe in vam pokazal, da, kdor sam sebe prav krščansko ljubi, mora: 1. greha se varovati, 2. po grehu se pa precej spokoriti. I. Kdor druge ljudi le količkaj ljubi, se bo pred vsem varoval, da jim ne stori nobene škode, da skuša tudi vse hudo od njih odvrniti. Kdor se tedaj še toliko ne varuje, da bi bližnjemu ne škodoval, on nima ljubezni do njega. Enako je tudi z ljubeznijo, ki jo moramo imeti sami do sebe. Vsak, kdor sam sebe količkaj ljubi, si pač sam sebi ne bo hotel škodovati, temuč bo po moči vso škodo od sebe odvračal. Kdor tedaj sam sebe prav krščansko ljubi, se bo varoval vse škode na telesu in na duši. a) Varoval se bo prostovoljno in vedoma svojemu telesu, svojemu zdravju škodovati. Kdor sam sebe ljubi, se varuje vseh tistih razuzdanosti, o katerih ve, da mu škodujejo in krajšajo življenje. On se nikdar ne bo vdal nezmernosti in pijanosti, ker ve, da ga to pred časom spravi v grob; varoval se bo nečistosti in ponočevanja, ki telesno moč slabi; premagoval bo jezo in nevoščljivost, ki izpodjeda človeku življenje kakor črv; skrbel bo slednjič tudi za svoje dobro ime, ki je tudi toliko vredno, kakor telesno 42 življenje. Kdor vsega tega ne izpolnjuje, škoduje sam sebi in tedaj ne izpolnjuje zapovedi, ki veleva, da mora vsak človek krščansko ljubiti samega sebe. b) Razen telesa pa ima človek tudi še dušo, in kolikor je duša več od telesa, toliko bolj mora skrbeti, da ne bo trpela škode. Katera reč pa škoduje duši in jo stori nesrečno za čas in večnost? Vsi veste, da je to greh; kdor tedaj samega sebe v resnici ljubi, varoval se bo največje škode, največje nesreče, varoval se bo vsakega velikega greha. Kaj greh duši škoduje, vam ne bom še pravil; velikokrat ste že slišali. Smrtni greh dušo oropa, tako-rekoč ubije, vzame jej pri Bogu vse milosti in zasluženje. Kakor mrzla slana v eni noči pokonča najlepše cvetje na drevesu, ki je obetalo najlepše sadje, tako uniči en sam smrtni greh vse prejšnje prizadevanje. Smrtni greh vzame človeku mir vesele lahke vesti, da je že tukaj nesrečen in nezadovoljen sam s seboj. Smrtni greh pahne človeka v tisti grozoviti kraj, kjer je večno tulenje in škripanje z zobmi, kjer je tema, kjer ogenj nikdar ne ugasne in črv nikdar ne pogine, v tisti kraj, iz katerega ne bo nikdar rešenja za tistega, ki tje pride. Smrtni greh vzame človeku tisto večno srečo, tisto nebeško veselje, ki ga nobeno oko ni videlo, nobeno uho ni slišalo, in ki v človeško srce ni prišlo. Smrtni greh vzame človeku najvišje, Boga samega, Boga, v katerem edino človek najde mir. Zakaj naše srce, pravi sv. Avguštin, je ustvarjeno za Boga, in ne dobi miru, dokler v Bogu ne počiva. Tako neizmerno nesrečo napravi človeku smrtni greh. Po vejte mi, dragi v Kristusu, odgovorite sami, ali je pri pameti tisti, ali ima le iskrico ljubezni do samega sebe tisti, ki stori smrtni greh in tedaj vedoma in s premislekom samega sebe v toliko časno in večno gorje sili? Oh, on se ne ljubi, on sam za-se ne mara, samega sebe zavrže, sam sebi je najgrozovitnejši sovražnik, sam zoper sebe takorekoč z ostrim nožem divja, da bi se končal za čas in večnost. Ako tedaj še kaj sami zase maramo, ako sami sebe ljubimo, varujmo se greha; nobene reči na svetu se toliko ne bojmo, kakor smrtnega greha. Poglejmo svetnike božje, vse so raje pretrpeli, kakor da bi bili privolili v greh; dobro vede, da z grehom sami sebi nakopljejo večno nesrečo. Sv. mučeniki so raje trpeli vso naj-veče bolečine; raje so si dali odrezati roke in noge, vlivati v usta raztopljeni svinec; raje so se dali na ražnju žgati in na križ pribiti, kakor bi bili storili smrtni greh in tako pogubili dušo in telo. Menihi in puščavniki so vse popustili in šli v samoto, le zato, da bi se ložje varovali greha; in koliko so se prizadevali sv. mladeniči in sv. device, da bi se obvarovali greha. — Tako moramo tudi mi raje vse pretrpeti, kakor storiti kak velik greh, kakor z grehom sami sebe zavreči. Le nobenega greha, nobenega velikega, nobenega smrtnega greha! To naj bo zmiraj naš sklep, naše vodilo skoz življenje; to naj bo edino naše prizadevanje pri vseh mislih in željah, v govorjenju in dejanju, v življenju in smrti. Strah pred smrtnim grehom naj zmiraj pretresa naše srce. Ta strah in stud pred grehom skušajte vcepiti precej v mladosti v rahla srca svojih otrok. Na nobeno stvar jih ni treba tolikrat opominjati, ničesar tako ostro in vživo jim ne zatrjevati, kakor neizmerno škodo, ki nam jo naredi smrtni greh. Ko bi ljudje prav premislili in k srcu si vzeli toliko škodo, ne bilo bi mogoče, da bi še tako predrzno grešili. Neki duhoven pripoveduje, da je bil poklican k bolnemu vojaku, da bi ga spovedal in pripravljal za smrt. Vojak se je obtožil le nekaj malih reči. To se duhovnu čudno zdi, da bi se človek v tolikih nevarnostih, kakor je vojaški stan, mogel tako varovati; zatorej ga poprašuje po drugih večjih grehih, in ko se nima vojak nič velikega obtožiti, ga vpraša, kakšnih pripomočkov se poslužuje, da se more tako varovati. Oh, pravi vojak, naša mati so nas z mladih^ let zmiraj učili in rekli: »Otroci, ljubi otroci, le nobenega smrtnega greha!« In to opominjevanje, ki smo je dostikrat slišali pri različnih priložnostih iz njenih ust, se mi je vtisnilo globoko v srce. In večkrat, ko sem bil že prav na tem, da bi storil kak greh, se mi je zdelo, kakor bi mi ranjca mati z onega sveta še klicali: Moj sin! le nobenega smrtnega greha ne! To opominjevanje me je obvarovalo vsakega večjega greha, tako da zdaj lahko in brez strahu umrjem. Zdaj vidite, koliko izda, ako je človek že iz mladega vajen, nobene stvari bolj se bati, kakor smrtnega greha. To naj bo tudi naš vedni sklep: »Le nobenega smrtnega greha ne!« Večje škode si ne moremo misliti, kakor je smrtni greh. II. Ako si pa bil, dragi kristijan, tako nesrečen, da si storil kak velik greh, moraš — ako želiš sam sebi dobro — precej zopet storiti pravo pokoro; zakaj kakor veste, sta samo dva pota, ki peljeta v nebesa: pot nedolžnosti in pot pokore. Ako si se hudo pregrešil, ti je zaprta prva pot, ostane ti le še druga. In tebi, kakor vsakemu grešniku, veljajo besede Zveličarjeve: Če se ne boste spokorili, boste vsi pogubljeni. Jezus sam, sama nebeška resnica ti govori: ako še sam sebi dobro želiš, sam sebe še kaj ljubiš, ti druzega ne ostane, kakor da se resnično spokoriš : Resnično se moraš spokoriti, svojih grehov se skesano spovedati, in precej drugače krščansko živeti. Ako tega ne storiš, si sam svoj sovražnik. a) Poboljšanje in spokorjenje pa se mora precej po grehu zgoditi, zakaj čas ni v naši moči. Ni prav, da bi rekel: »V enem letu, prihodnji mesec, prihodnji teden se bom poboljšal«. Ali veš, če boš prihodnje leto, prihodnji teden, mesec še živel ? Saj še ne veš, če boš učakal jutranji dan. Ne vemo ne dneva ne ure svoje smrti. Vsak trenutek nas lahko smrt prehiti; koliko ljudi umrje nagle in neprevidene smrti. Ali ne slišimo skoraj vsak dan, da je kdo umrl nagle smrti? Ta je utonil, onega je ogenj zadušil; enega zadene strela, drugega mrtvoud; mnogo jih pri tepežu dobi smrtno rano in morajo nagloma umreti. Skoraj se lahko reče, da smrt večjidel takrat pride, kadar človek najmanj pričakuje. Jezus Kristus sam tako uči, ko pravi: Sin človekov bo prišel ob uri, ko ne pri čakujete. Tedaj takrat, ravno takrat, ko ne bomo pričakovali, ko bomo najmanj pričakovali, nas bo poklical. Kratka bolezen pride ali pa še nič bolezni — in naenkrat bo vse zdelano. Če je pa tako, ali bi ne bila neumnost, predrznost, pokoro odlašati? Ali res sam zase tako malo maraš, da se tako zavržeš, da se postavljaš v večno nevarnost? b) Oh pa, koliko jih je, katerim je vse drugo mar, le sami nase, na svojo dušo pozabijo. In satan se na vso moč prizadeva jih zmotiti in jih v zmoti ohraniti. V raju je rekel prvim stari-šem: »Le jejta od prepovedanega sadu, ne bosta umrla.« Adam in Eva sta verjela, jedla sta in sta umrla; satan ju je goljufal. Tako želi tudi nas ogoljufati. Zdaj sicer nič več nikomur ne pravi: »Le delaj greh, saj ne boš umrl.« Tega ne pravi, zato ker bi mu nihče ne verjel; to zdaj vsi spoznajo, da bo moral vsakdo umreti. Toda tisti laži, ki jo je izrekel v raju, pristavi le še eno samo kratko besedico in ljudje mu verjamejo — vsi od kraja mu verjamejo. Grešniku namreč šepeta na uho in srce: »Le delaj naprej greh, čakaj s pokoro in poboljšanjem, saj še ne bos umrl«. Le edino besedico »še« pristavi k svoji prvi laži in ljudje mu verjamejo. Zato pa kar vsakdo misli in verjame, da še ne sme umreti, zato odlaša pokoro in poboljšanje od dne do dne. Vsi grešniki imajo to posebnost, da so hočejo spokoriti, le zdaj precej še ne, temveč pozneje enkrat. Mladenič si misli: »Zdaj sem še čvrst in močan, bom še dolgo živel; spokoril se bom, ko bom star.« Starček si misli: »Par let mi bo Bog že še dal; potlej se bom v resnici k Bogu obrnil in skrbel za dušo.« Zdrav pravi: »Spokoril se bom, kadar zbolim; v bolezni bom čas imel za to skrbeti.« Bolnik pa zdihuje: »Poboljšati se hočem, kadar mi Bog da zopet zdravje in moč, zdaj sem preslab in preveč truden.« Bogatin govori: »Ko se svojega bogastva prav navžijem in naveličam, potem hočem na Boga in na dušo misliti.« Revež pa se oglasi: »Zdaj moram delati in skrbeti, potem, kadar bom zadosti imel, bom pa poskrbel za dušo.« V samskem stanu se marsikdo tolaži in sklepa: »Vse drugače bom živel, vse bolj pobožno in pošteno, da le enkrat stopim v zakon.« Zakonski pa se zopet po svoje tolaži: »Kadar bom gospodarstvo odložil in sam zase živel, takrat bom delal za svoje grehe pokoro in skrbel za dušno zveličanje.« In tako imajo vsi dobro misel, da se bodo poboljšali, zgubljena nebesa spet dobili, ali le zdaj ne še precej, ampak pozneje enkrat, ko bo ugodnejši čas, kakor pravijo. Verjemite mi, dragi v Kristusu, veliko je bilo že tacih nespametnikov na svetu, ki so tudi tako mislili in odlašali, pa čas jih je prehitel; pekel je poln takih, ki so se hoteli spokoriti, pa se spokorili — niso. — Dokler je človek v smrtnem grehu, toliko časa je v nevarnosti se pogubiti. In zdaj mi pa povejte: Ali ljubi tak samega sebe, ali mara kaj sam zase, ki živi vedno v nevarnosti večnega pogubljenja? — Ne, tak ne ljubi samega sebe, tak ljubi nevarnost. Kdor pa nevarnost ljubi, pravi sv. pismo, bo v nevarnosti poginil. Dragi v Gospodu! ako še veste, zakaj vas je Bog ustvaril, zakaj ste na svetu, ako imate le še iskrico ljubezni in skrbi sami za se : storite tako, kakor sem spet danes nasvetoval: ako ste še na poti nedolžnosti, glejte da ostanete, varujte se prvega smrtnega greha; če vam pa vest očita, da ste to ali ono zapoved zelo prelomili, večkrat prelomili, da imate že navado jo prelamljati, že staro navado: Oh prosim vas, imejte usmiljenje sami s seboj — usmilite se svoje duše: če bo izgubljena, bo vam izgubljena. Ako izgubite premoženje, zapravite dom in vse, kar imate, si še lahko pomagate: beraško palico vzamete v roko in dobri ljudje bodo poskrbeli, da lakote ne umrjete; ako pa svojo dušo zapravite, vam nihče več ne more pomagati, tudi sam Bog ne — tedaj usmilite se sami sebe, usmilite so svoje neumrjoče duše. Zdaj vam Bog še vsak dan ponuja odpuščanje v zakramentu svete k. pokore. Poslužujte se tega zveličavnega pripomočka in delajte pokoro. Pot vam kažejo sv. spokorniki in sv. spokorniee, sveti Avguštin, sv. Magdalena in drugi. Njih zgled posnemajte in deležni bote tudi njih plačila. Amen. A. K. Priložnostni govori. Nagovor v dekliški Marijini družbi. Zgodi se v nekaterih Marijinih družbah, da črez nekaj časa ena ali druga izmed družabnic nima več tistega veselja za družbo, kakor ga je imela od začetka. Tudi se je celo slišalo, da je kateri žal, ker je vstopila v družbo Marijinih hčera. Da bi tudi pri nas ne prišlo do tega, sem si namenil danes pojasniti, kako ste srečne, ker se prištevate Marijinim hčeram in kako bi morale zato biti Bogu hvaležne. Zakaj pravim, da ste srečne, ker ste v Marijini družbi? 1. Najprej zato, ker greste vsak mesec k sv. obhajilu. Saj veste, koliko je vredno eno samo sv. obhajilo. Glejte, koliko je angelov v nebesih^ ki so bolj popolni, kakor ve, in ne enkrat jim Bog ni dal te milosti, da bi prišel k njim tako ali na podoben način, kakor pride h kristijanu pri sv. obhajilu. Ve pa tolikokrat smete prejemati svojega Odrešenika! Angeli v nebesih z najmanjšim grehom niso nikoli žalili Boga, in vendar se jim nikdar ne izroči tako popolnoma, kakor se nam pri sv. obhajilu! Ve ste pa Boga že dostikrat žalile, in vkljub temu vam dovoljuje, da ga smete tako pogostoma prejemati ! To je velika sreča, katere Bog ne da vsakemu kristijanu! In komu se imate zahvaliti, da smete tolikokrat k mizi Gospodovi? Za to se imate zahvaliti samo Marijini družbi! Le nikari ne mislite, da bodo tiste, ki niso v Marijini družbi, prejemale zakramente vsak mesec! Spoved se kaj lahko odloži, kakor vsakdo sam izkuša. Marijine hčere že pridejo vsak mesec k spovedi, ker jih k temu silijo pravila. Dekle pa, ki ni v družbi, bo kaj rada začela opuščati sv. zakramente, in kaj pride iz tega, same veste! Marijina družba je torej neizrečeno velika dobrota za vas, ker vas vsak mesec pripelje h Gospodovi mizi, da prejmete angelski kruh, ki bi ga sicer prav gotovo ne prejele tolikokrat! Če bi to premislile, bi morale res hvaležne biti, da vam je Bog dal to milost, da ste v Marijini družbi. 2. Seveda zastonj pa ni nobena reč na svetu. Tudi vam Bog ni dal zastonj te milosti, da vas je pripeljal v družbo Marijinih otrok; ampak kot plačilo zahteva, da se malo premagujete, da se trudite res po krščansko živeti in da izpolnujete pravila Marijine družbe. Ravno to je pa drugi vzrok, zakaj vas blagrujem in pravim, da ste srečne. Zakaj izpolnjevanje pravil Marijine družbe vas bo obdržalo na pravi poti, ki bi jo bile sicer morda izgrešile. To pač ni težko, če se tu in tam nekoliko premagujete in se varujete slabih družb ali plesov! Saj se ne premagujete samo ve, ampak sploh vsak človek se mora premagovati, če hoče, da bo kdaj prišel v nebesa. Nebeško kraljestvo silo trpi, in le silni, to je, le taki, ki si na vso moč prizadevajo, si je bodo priborili! (Mat. 11, 12.) Tako pravi naš Zveličar. Med ljudi, — ki jih Kristus imenuje »silne«, spadate zdaj tudi vč, pa le dokler zvesto izpolnujete pravila Marijine družbe. In Boga morate zahvaliti, da vas je pripeljal v tako družbo; kajti kdo vč, kako malo bi se ta ali ona premagovala, ko bi ne bila v Marijini družbi. Zato bi bilo naravnost Bogu nehvaležno tako dekle, ki bi se naveličalo Marijine družbe samo zato, ker se Marijina hči mora včasih malo premagati in ker ji ni vse od kraja dovoljeno. Saj se morajo vsi ljudje premagovati, kakor sem omenil poprej, in pa še zelo, če hočejo, da bodo kdaj zveličani, kajti nebeško kraljestvo silo trpi! 3. Posebno bi pa morale Boga hvaliti tiste, ki so bile sprejete v Marijino družbo že v zgodnji mladosti, recimo s 16. ali celo 15. letom. Zakaj neizrekljivo srečen je člčvek, ki je že v zgodnji mladosti nastopil pot pobožnosti in popolnosti! Ne jaz, ampak sv. pismo pravi, da, kdor se v mladosti navadi hoditi po poti popolnosti, navadno ostane na tej poti vedno in tudi v starosti ne stopi ž nje. (Preg. 22, 6.) To govori sv. Duh v bukvah pregovorov! Zato blagor deklici, ki je bila že v zgodnji mladosti sprejeta v družbo hčera Marijinih! Navadila se bo čednostnega življenja, da sama ne bo vedela kdaj, in v poznejših letih ji bodo izkušnjave pol manj škodovale kakor kaki drugi! Dečke in deklice, ki s 14. letom zapuščajo šolo, gledam vedno le z žalostjo in si mislim: »Bog ve, kaj še bo iz teh otrok?« Otroci v tej starosti se mi zdč podobni poletnemu oblaku, o katerem se nič ne ve, kaj bo prišlo iz njega: ali blagodejen dež, ali pogubna toča. Toliko bolj sem pa vesel, ako se 151etna ali 16Ietna deklica oglasi za Marijino družbo, ker to pomeni, da bo iz dotične deklice gotovo kaj dobrega. Stara resnica je namreč: čim preje se človek poprime čednostnega življenja, tembolj gotovo bo ostal dober do smrti! Zato pravim, da so posebno srečne tiste izmed vas, ki so bile v družbo sprejete že v zgodnji mladosti! Drugod so dekleta ponosna na to, če so v Marijini družbi. Nekatere, posebno po mestih, se celo podpisujejo tako, da k svojemu imenu vselej pridenejo še besede: hči Marijina! To so res prave hčere Marijine! Te vedo, kakošna sreča je, če se kdo sme prištevati Marijinim otrokom! Upam, da bo tudi pri nas tako, in da bote vedno bolj spoznale, kako veliko milost vam je Bog podelil takrat, ko vas je pripeljal v našo družbo! Amen. J. Godec. Pogled na slovstivo. 1. Dušni vodnik v srečno večnost. Molitvene bukve za bogoljubne odraščene ljudi, kateri žele v duhu in resnici Boga častiti. Sestavil J. P., duhovnik škofije ljubljanske. Drugi natis Z dovoljenjem visokočastitega ljubljanskega knezoškofijstva. 1900. 614 strani 12°. V usnje vezan izvod z marmorno ali rdečo obrezo stane 2 K, z zlato obrezo 2 K 60 h — Ker je prvi natis znanega priljubljenega molitvenika „Du.šni vodnik” pošel in ker so mnogi po knjigi popraševali, založilo je ^Katoliško tiskovno društvo” drugi natis. Odlikuje se po posebno velikih črkah in je prav primeren za slabovidne in stare ljudi. 2. Razlaga drugega lista sv. apostola Pavla do Korinčanov. Spisal J. Zidanšek, kn. šk. duhovni svetovalec, profesor bogoslovja itd. Ponatisek iz ^Voditelja”. V Mariboru, 1900 Založil pisatelj. Tiskala tiskarna sv. Cirila. Vel. 8°. Str. 44. Cena 50 h. — Jasna in temeljita razlaga velcučcncga gospo 'n profesorja bo prav izdatno pripomogla, da bodo duhovniki in bogoslovr pridom brali prelepi drugi list sv. Pavla do Korinčanov in spoznali nje; > apostolsko gorečnost, ki jo je kazal pri vsaki priliki, bodisi, da je učil, ali da je moral opominjati in svariti. Založba ..Katoliške Bukvarne”. Tisk ..Katoliške Tiskarne" Odgovorni urednik: Alojzij Stroj.