LSTO III ANO ^JIGA V. LIBRO BUENOS AIRES 8 — VI — 1935 DUHOVNO ŽIVLJENJE - THE SPIRITUAL LIFE Weekly Eewiew Družinski tednik za slovenske izseljence L^YIDA ESPIRITUAL Krista Samanal A VIDi ESPIRITUAL Bevista Semanal DUHOVNO ŽIVLJENJE slovenska izseljenska splošno prosvetna tedenska družinska revija si je osvojila kot vodilo tale načela: Izbrana vsebina stalne vrednosti — številni in najboljši sodelavci — pesmi in povesti — poljudno znanstveni sestavki — socijalne razprave — življenje slo ven škili izseljencev — slavospevi lepot slovenske zemlje — opisi tujih ljudi in navad in dežela — vse kar spada v skrivnostno duhovno kraljestvo lepega, dobrega in resničnega — edina redna tedenska slovenska dopisna šola Naš mladi rod — Ženski vestnik — službeni vestnik Slovenske katoliške misije zn Južno Ameriko — mnogo slik — fin papir — nizka cena — letno okrog 1.500 strani. Ustanovitelj in glavni urednik: Josip Kastelic. Urednik SLUŽBENEGA VESTNIKA Slovenske katoliške misije za Južno Ameriko: Vsakokratni odgovorni izseljenski duhovnik. Urednica ŽENSKEGA VESTNIKA: Marija Vodopivčeva, Kosario. Urednica NAŠEGA MLADEGA RODU: Krista Hafnerjeva, učiteljica, Jesenice na Gorenjskem, Jugoslavija. Naročnina znaša: a) Za republiko Argentino in vse ameriške dežele, vključeno Severoameriške Združene države in Kanado, letno $ 5.— m/n (arg. pap. pesov), milreis 20.—, severoameriškili $ 1.50, uruguajskili pap $ 3.50, Cilen- ških $ 35.—. — b) Za evropske in vse ostale države: letno $ 6.— (šest argentinskih pesov v papirju) ali Din 70.—, francoskih frankov 25.—, Lir 20.—, mark 4.50, holandskih gold. 2.50, šilingov 10.—, Sterling 0.35, belgijskih frankov 35.—. Naročnino je najboljše nakazati naravnost upravi (glej spodnji naslov) bodisi v priporočenem pismu, bodisi potom bančnega čeka “sobre Buenos Aires”, bodisi s poštnim girom, bodisi našemu pooblaščencu g. Mirku Peljhanu proti službenemu potrdilu, bodisi na katerega izmed načinov, kakor jih spodaj navajamo, vedno s pripombo: za Duhovno življenje (La Vida Espiritual). Buenos Aires — Banco Germšnico, Av. L. N. Alem 150. — Baneo Holandčs, Bme. Mitre 234. Kdor ima hranilno vlogo pri kateri izmed teh dveh bank. mu ni treba pošiljati denarja, temveč lahko piše banki, naj nam ona izplača naročnino kar iz njegove hranilne vloge. Buenos Aires, La Paternal. — J. živec. Osorio 5087, sprejema naročnino in oglase. (Dalje na predzadnji strani ovitka) Naslov uredništva in uprave: Direcciön de la Redacciön v de la Administraeion: LA VIDA ESPIRITUAL Conclarco 5 4 5 Buenos Aires, Argentina Telefono: U. T. 63, Volta 2435. Bivši rektor ljubljanske univerze vseučiliški profesor dr. Aleš Ušeničnik Ljubljana Zakaj je dandanes na svetu tako hudo? Gospod profesor dr. Aleš Ušeničnik, ki se je tako ljubeznjivo odzval našemu vabilu in nam poslal Svoje misli na naše vprašanje zakaj da je po njegovem mnenju dandanes tako hudo na svetu, je brez dvoma prvi slovenski izvedenec v socijalnih zadevali, odličen in plodovit znanstvenik in izredno priljubljen znanstveni predavatelj. Njegovih znanstvenih knjig in spisov skoro ni števila. Zlasti ja tudi znan kut dolgoleten glavni urednik slovite slovenske znanstvene levije “čas”. Njegova socijalna predavanja na ljubljanski univerzi vedno privabijo polne dvorane slušateljev-akademikov iz raznih fakultet in različnega svetovnega nazora. Mi torej našim vitateljem čestitamo na takem sodelavcu in jih prosimo, da njegove misli tako skrbno zasledujejo, kakor zaslužijo. čeprav ni naš list ne izključno, ne predvsem glasilo za temeljito znanstveno obravnavanje socijalnih vprašanj, smatramo vendar zadevo za tako važno, da smo želeli podati svojim cenjenim čitateljem mnenja nekaterih najodličnejših slovenskih mož o tako perečem vprašanju, ki se tiče vseh ljudi morda še posebej nas izseljencev. Oba spoštovana gospoda sodelavca, katerih mnenja smo že objavili, obravnavata, to važno vprašanje bolj teoretično, miseljno, dočim bodo zagrabili naši nadaljni gospodje sodelavci isto zadevo bolj od praktične strani. Jasno je, da je oboje važno in za resničen uspeli lieobhodno potrebno, saj pravi star slovenski pregovor: najprej premisli, potem stcri. Uredništvo Duhovnega življenja se dobro zaveda, da so ta razmotri-vanja nekoliko težka, za nekatere naše čitatelje morda pretežka in bodo nekateri tem globokim mislim le težko sledili. Tistih, ki se bodo za to po-t;udili, bomo posebno veseli m jim bomo hvaležni, če nam sporoče zadevna svoja mnenja, ki jih bomo tudi objavili, v kolikor nam ho dopuščal prostor. Tistim, ki se jim zde podobne razpravice pretežke, pa ponavljamo, da značaj naše revijice je in ostane: poljudno—znanstveno—leposlovna slovenska izseljenska družinska revija v kateri hočemo posebej poudarjati njen umetni-ško-leposlovni del. Uredništvo. Zakaj je vendar dandanes tako hudo na svetu ? Tako se vprašujeta kmet in delavec, tako se vprašujejo dekleta brez službe. Kmet dela in dela, pa vse nie ne pomaga: ni denarja za obleko, za obutev, za davke. Otroci že skoraj ne morejo več v šolo in cerkev, ker nimajo obleke. Žena, raztrgana, ne more več med ljudi. Sam kmalu ne bo mogel več na semnje. Sicer pa — čemu! Saj živina tako nima več nobene cene! Delavec je še večji .revež. Kako rad bi delal in si z delom služil kruli, a ni dela in ga ni. Že mesece je brezposeln, a družina, žena in otroci stradajo. In dekle brez službe, kam naj se obrne? Ali naj na cesti pogine? Zakaj? Včasih so imoviti meščani, ki so od zgoraj gledali na kmete in delavne ljudi, radi govorili: “Vrnite se h preprostemu življenju svojih prednikov, pa boste lahko živeli! Ali je kmetom in delavcem treba take gospoščine? Vsak dan meso, pa pijača, pa ta obleka! T, poglejte no tako kmečko ali delavsko dekle, kako se vam oblači! Prav kakor mestna gospodična! Kajpada ne more biti denarja za potrebne reči!” Neredko so bili taki očitki res nekam upravičeni. Ljudje so res preveč opustili staro, preprosto življenje, preprosto, a zdravo hrano, preprosto, a trpežno in lepo domačo obleko. Res so preveč hlastali za gospoščino. A dandanes? Danes ne gre več za gospoščino — saj je na videz gosposka obleka in prehrana dostikrat celo cenejša — ampak gre za življenje sploh. Kmet ves v dolgeh, delavec brez dela, dekle brez službe sploh ne morejo več živeti! Ne gosposko, ne kmečko, ne delavsko sploh ne! “A ste veliko premalo varčevali! Saj so bili boljši časi, zakaj pa niste ničesar prihranili? Ko bi ne bili vsega sproti zapravili, na bi sedaj vsaj skromno živeli ob prihrankih, dokler ne pridejo boljši časi!” Tudi v tem je zrno resnice. Ta in oni bi si bil lahko marsikaj prihranil, in bi se sedaj, četudi s težavo, preril skozi najhujše. Toda še več je takih, ki že prej niso živeli v takih razmerah, da bi si bili mogli mnogo prihraniti. Potem pa — in to je poglavitno — kje so že prihranki? Sedanja beda traja že leta in leta! “A zakaj ste se izselili? Zakaj niste ostali doma. kjer bi bilo vendarle bolj ali manj za vas poskrbljeno?” Toda večina se jih je prav zaradi tega izselila, ker že doma ni mogla dobiti zaslužka. Potem pa, ali ni tudi doma beda? Saj je vsepovsod! Torej zakaj? Kaj je vzrok, da je tako hudo? Nekaj vzrokov je dosti vidnih. To so predvsem gospodarski vzroki. Zakaj so delavci brez dela in zaslužka ? Zato, ker jih tovarne in druga podjetja odpuščajo. A zakaj jih odpuščajo? Ker trgovina ne gre. A zakaj ne gre trgovina? Ker je vsega blaga preveč. A zakaj je preveč blaga? Zakaj je preveč blaga? Dva vzroka sta kar očitna. Prvi je ta, da se bolj in bolj uvajajo stroji. Premnogo del, ki so jih prej opravljali delavci, opravljajo sedaj stroji. A stroji tudi mnogo več izdelujejo. Stroji lahko teko noč in dan, in zaležejo za deset, za trideset, celo za sto in več delavcev. Stroji se tudi vedno bolj izpopolnjujejo. Tako je treba vedno manj delavcev, a se vendar vedno več izdeluje. To je tako imenovana “racionalizacija” gospodarstva, gospodarstvo se “umno” izpopolnjuje in po-cenjuje. A seveda, ker se vedno več izdeluje, je tudi vedno več blaga na trgih. Povpraševanje pa ni vedno večje, kupcev ni vedno več. Nekaj že zato ne. ker potrebe ne rastejo v eno mer naprej. Potem tudi zato ne, ker je treba vedno manj delavcev in je tako vedno več delavcev, ki nimajo primernega dela in zaslužka. Delavci brez zadostnega zaslužka so pa slabi kupci — kaj boš kupoval brez denarja? — in tako se število kupcev manjša. A je še en vzrok in sicer poglaviten, zakaj blago na trgih zaostaja. Dandanes je segel tehnični napredek po vsem svetu, železnice in ladje so zvezale vse dele sveta. Obenem pa so se po evropskem in ameriškem zgledu začela ustanavljati industrijska podjetja, graditi tovarne, uvažati stroji, po vseh deželah in državah. Japonska na primer je v kratkem času dohitela in prehitela marsikatere evropske države. Tako se isto blago proizvaja po vsem svetu. Blago pa mora na trge. Tako ga je na trgih vedno več, a kupcev ni vedno več. To tekmovanje industrije na svetovnih trgih blagu tlači cene, a če je le preveč blaga, se sploh ne more prodati. Kaj sledi? Podjetja, ki ne dobe za blago zadostnega izkupička skušajo izgubo prevaliti na delavce s tem, da jim znižajo plače Če to ni mogoče, skušajo poceniti proizvajanje s tem, da čim največ delavcev odpuste in uvedo še popolnejše stroje. Če tudi to ne gre. morajo proizvajanje omejiti ali podjetje popolnoma ustaviti Vedno so delavci tisti, ki so najbolj udarjeni. Ker se to ponavlja pri vseh industrijah in po celem svetu, ni čuda, da število brezposelnih delavcev vedno raste. Podobno je pri rudnikih in tudi pri pridelovanju poljskih pridelkov, ki se pridelujejo v velikih množinah, kakor žito, kava, riž, bombaž itd. Povsod je konkurenca vedno večja in močnejša, povsod padajo radi tega cene in plača. Zato propadajo kmetje. Zato mečejo žito in kavo celo v morje, da bi bilo manj blaga in bi se cena dvgnila. A zakaj odvišnega blaga ne razdele med reveže po svetu? Zato, ker bi to še bolj zmanjšalo povpraševanje po blagu in tako znižalo cene. v daljavo so pa še vozni stroški preveliki. Tako nastane prečuden kolobar. Čim nižje so radi racionalizacije gospodarstva in konkurence na svetovnih trgih cene, tem več delavcev je brezposelnih. Čim več delavcev je brezposelnih, tem manj je kupcev. Čim manj je kupcev, tem nižje so zopet cene. Tako se vse gospodarstvo vrti v hudičevem kolobarju, delavni stanovi pa propadajo. Ali mora biti tako ? . Tu se začne vprašanje po zadnjih vzrokih. Ne. ni dabi moralo biti tako. Da je napredek gospodarstva človeštvu v prekletstvo namesto v blagoslov, tega je kriv človek! Človek je pozabil, čemu se pravzaprav gospodari. Gospodarstvo bi moralo služiti številnim potrebam, temu, da bi ljudje dobivali vsega, kar je potrebno za življenje. Pohlep po denarju in bogastvu je pa zvodil ljudi, da gospodarijo samo radi profita. Profit je vse. Profit je gibalo vsega gospodarstva. Dobiček, hiter in velik dobiček, to je postalo najvišje in edino pravilo in ravnilo vsega gospodarjenja; V tem gnan ju po dobičku so ljudje otopeli za ljubezen in pravičnost, Za vest in opomine vesti, niso več ločili pravičnih in nepravičnih pomočkov, poštenih in nepoštenih poti do bogastva. Vsak je skušal drugega prehiteti, vsak druge izkoristiti. Da bi lažje brez očitkov bogateli, so si izmislili posebne gospodarske postave. Gospodarstvo, so dejali, se ravna po svojih postavah. Za gospodarstvo ne veljajo božje postave. Vsak naj gospodari, kakor ve in zna, da bo čim bolje uspeval, za druge mu ne more biti mar. Vsak naj skrbi sam zase. Tudi država naj se ne vCqa v gospodarstvo. Svoboda; ! Svobodna pogodba in svobodna konkurenca, to sta in morata biti osnovni postavi vsega gospodarstva! To so nauki — imenujemo jih nauke gospodarskega liberalizma — ici so se uveljavili v gospodarstvu. Na videz so se zdeli kaj lepi — ali je kaj bolj mikavnega, kakor svoboda ? — a v resnici so ti nauki povzročili današnjo bedo! Svobodna delavna pogodba! To naj bi se dejalo, da naj delavec in delodajavee po svobodnem dogovoru sporazumno določita plačo in druge delavne pogoje, ne da bi imela pri tem kako besedo država ali kdorkoli drug. V resnici je pa izročil ta nauk delavca popolnoma samovolji in brezsrčnosti podjetnikov. Delavcev je veliko. podjetij pa malo. Tako so podjetniki stali močni nasproti delavcem. “Če hočeš sprejmi delo za to in to plačo, če nočeš, pa pojdi, bom že dobil drugega!” To je na videz zelo svobodno, a v resnici? Kam naj pa delavec gre? Ima ženo in otroke, ki prosijo •Fant iz Morave (Celioslovaška) kruha. Kje ga bo dobil? Sprejeti mora pogoje, naj so še tako-trdi. Tako se je začelo “svobodno” izkoriščanje delavcev. Svobodna konkurenca ! Tudi med podjetniki naj vlada svoboda 1 Vsak naj skuša drugega prehiteti, izpodriniti, tudi uničiti, če drugače ne gre. Zato pa stroji, novi stroji, vedno novejši, vedno večji, vedno popolnejši, da se bo blago čim ceneje izdelovalo in da drugi ne bodo mogli “konkurirati”. Zato spet reklama in reklama, da se bo firma uveljavila in prekosila druge. Zato vse praktike, kako druge izpodriniti s trgov. A vest? Gospodarstvo nima vesti. A pravičnost? Gospodarstvo nič ne ve. kaj je pravičnost, ampak le kaj je izguba in profit. A ljubezen ? Gospodarstvo nima srca, gospodarstvo pozna le načelo: gospodari tako. da ti bo gospodarstvo neslo, drugi ti niso nič mar! Ta gospodarski liberalizem je skotil to. kar imenujemo kapitalizem. Ta gospodarski liberalizem je zanesel v gospodarstvo nered in razdejanje. Ta gospodarski liberalizem je vrgel delavne stanove v bedo. Ta gospodarski liberalizem je z načelom konkurence zanesel gospodarski boj tudi med narode in države in skotil tako tisti strašni imperializem, ki žene države v strašne vojske. Ta gospodarski liberalizem koti zavist in sovraštvo med narodi. da se mirno ne sporazumejo med seboj in ne začno nove dobe miru in blagostanja. Ta gospodarski liberalizem je kriv, da je, kakor je dejal papež Pij XI. vse gospodarstvo “strašno trdo, kruto in brezsrčno”. To je poglavitno vzrok dandanašnje bede! A kje je pomoč ? Komunizem pravi: “Prevrnimo vse in ustanovimo' socialistično družbo!” Toda revolucija uničuje, a ne ustvarja. Socializem pa tudi ni zmožen rešiti socijalnega vprašanja, ker je sam izšel iz liberalizma in se je le izprevrgel v njegovo skrajno nasprotje. Liberalizem pomeni anarhijo, nered, socijalizem pa tiranijo, nasilje. Ne eden ne drugi pa ne priznava božjih in nravnih postav; ne eden ne drugi ne pozna pravičnosti in ljubezni; ne eden ne drugi ne mara izpremeniti človeka, ki je nazadnje najbolj kriv vse te bede. Človeka izpremeniti in tako ustvariti zares pravičen gospodarski in socijalen red, more le krščanstvo. Zato je pa najbolj potrebno in edino zares odrešilno za trpeče človeštvo, da se vrne h Kristusu-Kralju. Kajpada ne moremo pričakovati, da bi se tudi poganski na- Češke Narodne nošo rodi takoj izpreobrnili h Kristusu. Toda hudo današnjih časov tudi ni izšio od poganskih narodov, marveč od “krščanskih”. Krščanski narodi so zavrgli Kristusa-Kralja, njegove nravne nauke in zapoved1, zlasti zapovedi pravičnosti in ljubezni, in tako povzro- čili, da je gospodarstvo postalo pogansko. Bolj pogansko, kakor so poganski narodi! Poganski narodi vendarle še nosijo v svoji duši nekaj čuta za pravičnost, pohlep po profitu, ki se je utelesil v današnjem gospodarstvu pa mori vsak tak čut. Seveda se bo moralo gospodarstvo tudi gospod rsko preurediti. ne socijalisiieno, a soeijalno 1 Uravnati se bo moralo tako, da bo služilo ne v prvi vrsti profitu, temveč obči blaginji, blaginji vseh. Ki pa upanja, da bi se takšna preuredba gospodarstva posrečila, če ne bo zavladal v gospodarskem in soeij lnem življenju nov duh, duh krščanstva in krščanskih načel, duh krščanske pravičnosti in ljubezni, skratka : Kristusov duh. Papež Pij XT je v svoji veliki socijalni or.vožnici leta. 1931 vse to jasno razložil, in na koncu pozval na delo v katoliški akciji. To se pravi: ako hočemo, da pridejo boljši časi — prišli bodo le, če se človeštvo vrne h Kristusu — moramo vsi pomagati, vsi sodelovati. Začeti moramo sami pri sebi, potem pa širiti Kristusovega duha dalje in dalje, vsak po svojih močeh, vsak v svoji okolici in družbi. Le tako bo prišla nova, lepša doba. Naj nihče ne ugovarja: Kaj bom jaz, ki nič ne pomenim? Ne, vsak je zmožen in dolžan pomnožiti tisto moč, ki bo preustvaril i svet' Bog daje nadnaravno pomoč, a hoče, da se trudimo tudi sami, vsi za vsakega in vsak za vse. To je praktični nauk o krščanskem občestvu. Druge poti v boljše čase ni. Ali — ali. Ali krščanski prerod ali propast! SPOMIN Oj bratje in sestre! Čez morsko ravan do Vas naj pozdrav bo od mene poslan. Naj tam Vas popraša, kako je in kaj, bite Vaše misli