Za odpravo krajevnega pla&lnega sistema v Istri. Poročal pri XVII. glavni skupščini »Zaveze« v Pulju Miroslav Anžlovar, učitelj-voditelj v Boljuncu. Vobče. Slavna skupŠčina I Bodi mi pred vsem dovoljeno konštatovati obstoj nekaterih za današnje razmere vobče jako značilnih, a za ljudskošolsko učiteljstvo deloma prav žalostnih, da, naravnost pogubnih dejstev, in sicer: 1. Draginja vedno in rapidno raste. 2. Kakor skoraj vsi ostali stanovi, tako tudi ljudskošolsko učiteljstvo zato skoro pri vseh svojih sestankih, zborovanjih, skupščinah in sejah razpravlja, o svojem neznosno slabem gmotnem položaju ter si ga izkuša izboljšati s tem, da pozivlja merodajne činitelje, naj čim prej in vsaj toliko odpomorejo temu zlu, da bo ljudskošolsko učiteljstvo vsaj moglo živeti kakor se to spodobi poštenim ljudem, ljudem, ki vse svoje življenje žrtvujejo v blagor domovini, napredku in blaginji naroda. 3. Vsi ostali stanovi dosezajo pri nastojanju za izboljšanje svojega gmotnega položaja precejšne uspehe, in le »učitelju vedno sreča laže; on živi, umrje brez d'narja«, ker so njega plače skoraj vedno iste — sramotno nizke. 4. Vse javne — toliko državne, kolikor avtonomne — oblasti in tudi nerazsodna, od učiteljskih nasprotnikov nahujskana množica, katerim faktorjem je isti učitelj izročen na milost in nemilost, dosledno in krčevito, če ne toliko v besedah in naravnost, pa vsaj po ovinkih in v dejanju, odrekajo in odtezajo vsako pomoč in izboljšanje njega obupnih razmer. Odkod vendar to? S čim si je bore učiteljstvo to zaslužilo? Ne smatram za potrebno, o tem obširneje govoriti, zakaj vsi dobro vemo, da tiči glavni vzrok vse učiteljske gmotne mizerije v tem, da našega dela, truda in uspeha dovoljno ne uvažujejo ter po vrednosti ne cenijo, ter nas zatorej omalovažujejo in zapostavljajo, izkratka, da govorim z znanimi besedami: Src nimajo za nas! Tem istinitim besedam bi dostavil le še, da jim manjka tudi pravega razuma za to, kako važna je ljudska šola in kako neobhodoo po trebno je učiteljstvo ter kakega negovanja je vredna prva in kako plačila zasluži zato poslednje. Ako bi bilo pri merodajnih činiteljih dovolj razuma za prosveto in blaginjo naroda, bi jima gotovo posvečali vei pozornosti ter bi njunima prvima temelj polagajočima in prl nadaljni zgradbi človeŠkega vseobčega napredka najkrepkejše sodelujočima pospeševalcema — ljudskemu učiteljstvu in kmetstvu — gotovo pri vsaki priložnosti izkušali olajšati njuno pretežko breme. Vendar, žal, to se, kakor nam je vsem predobro znano, ne godi. Pač pri vsem drugem ne štedijo in za vsa druga, dostikrat po vsem neproduktivna podjetja je dovolj milijonov, le za obnemagujoče učiteljstvo in kmetstvo se redkokdaj kaj malega stori in še to dostikrat na način, da jima več škoduje nego koristi. Te svoje trditve utemeljujem z nastopnim: Visoki deželni zbor mejne grofije Istre je z zakonom z dne 9. oktobra 1901, br. 35, sicer res nekoliko izboljšal preslabi gmotni položaj istrskega učiteljstva, ali ravnal je pri tem vendar tako, da učiteljstvo nikakor ne more biti zadovoljno, in sicer: 1. ker je zvišanje plač v omenjenem zakonu tako minimalno, da smo, kar se tiče plače, še vedno na slabšem kakor drugi državni, deželni, občinski in zasebni uslužbenci in subalterni uradniki, kakor vratarji, šolski sluge, prosti financarji in žandarmi, razni pisarji, tajniki in kancelisti ter še množica drugih z mnogo manjšimi študijami, neprimerno manjšim trudom, dostikrat z nikakšno odgovornostjo; namesto da bi nas bil v plačilnih in pokojninskih zadevah zenačil z državnimi uradniki XI. X. in IX. činovnega reda. 2. ker je nas istrske učitelje visoki deželni zbor v omenjenem zakonu vkljub trem paradnim plačilnim vrstam porazdelil v nebrojao mnogo plačilnih vrst, in sicer v: učitelje I., II. in III. plačilnega razreda, učitelje na mestih s krajevno doklado po 200 K » » » » » » » 100 K » 200 K » 100 K v mestu Pulju z osebno v Opatiji in Lovrani » se vračuni v penzijo. se ne vračuni v penzijo podučitelje z izpričevalom usposobljenja s plačo 900 K » brez izpričevala » » » 800 K, Torej nič manj nego devet plačilnih vrst, h katerim pride še ravno toliko plačilnih vrst za žensko učiteljsko osobje, ki dobi 1 — — 1 rvas. .e 2 — 1 — a| alijan. - — 2 — 1 3 frst III. oven. CO 5 — 3 8 rvas. j= 2 4 1 6 3 4 2U alijan. ITE LJ IC definitivnlh v placilni vrst I- 1 .tri 1 w — 2 3 1 — ¦— — — — rvas. — — — — alijan. ¦-¦ 2 2 - — 4 — — | 8 II. loven. — — — — rvas. X! 1 3 — — 1 -! 5 alijan. - 6 3 4 2 8 — 23 III. !oven. 1 . . — — rvas. JS r-t 4 — 1 1 2 1, 9 alijan. 4«i 6 ] 3 9 1 9 82 U CITELJIC provizornih v placilni vrsti sloven. — — cd > t-i — — j italijan. — — - IL j sloven. — 1 1 >cn CTJ > u Xi — italijan. 1 1 — 3 III. sloven. 1 2 3 hrvas. ] 2 I 1 6 i italijan. 1 1 Q 9| PODUClTELJEV slov. defin. : - proviz. — — — hrva§. defin. i-l CM 1 4 proviz. 2 ¦1 i i 5| ital. defin. : 2 2 proviz. 4 1 3 9| PODUCITELJIC slov. defin. 1 — 1 proviz. 6 — 6 hrvasi. defin. 1 — 1 proviz. 1 3 4 11 ital. defin. 8 3 1 3 19 proviz. 12 5 2 6 36| SUPLENTOV slovenskih — — - hrvaskih — — - italij anskih o 21 SUPLENTINJ slovenskih — — - hrvaskih — — - italij anskih Q 1 1 5| VEROUClT. slovenskih — — 1 hrvaskih — — — italij anskih o 1 4 7| Ueit. Sensk. roŁnih del. slovenskih — 1 1 1 hrvaskih 1 1 4 6 1 italij anskih — — -1 VSEGA UCNEGA OSOBJA si 3 O a 44 40 24 26 46 36 216| zensk 49 31 + 1 36 13 + 1 36 10 + 5 175 + 7 .a a ¦o €> raz eno- dvo- tri- vec- Skupaj Razkaz § O L slovan- skih si .M >cn O E 55 21 4 2 82 cn B 4 4 1 — 9 2. italijan- skih J3 M >w O a 13 11 9 14 47 si nsk o 3 6 2 11 22 utrakvi- sticnih si osk a 7 5 — 1 13 si nsk o 1 — — — 1 m 83 47 16 28 174 Razkaz 3. V OKRAJU KOPER LOSlNJ POREC PAZIN PULJ in ROVINJ VOLOSKO Skupaj Sol slovenskih 10 11 21 hrvaskih 1 13 2 7 14 37 italij anskih 11 6 27 5 13 1 63 slov.-italijan. CO Illll 3 hrvas.-italijan. 3 3 4 9 3 1 23 slov. z obvezno italijanscino CM Illll 2 Islov. s prosto italijanscino CO Illll 3 o So >cii |5* > 3 Xi 2 4 11 17 1 hrvas. s prosto italijanscino 1 5 1 1 1 9 1 italij. z obvezno slovensiino I 1 1 1 1 1 — 1 italij. s prosto slovens&no 1 1 1 1 1 1 — 1 italij. z obvezno hrvascino 1 1 1 italij. s prosto hrvasiino 2 1 3 1 italij. z obvezno nemscino 1 1 1 1 1 "1 Skupaj 1 36 35 32 28 24 29 184 (Dalje.)