Silke Bercht Totalnost mučenja DEFINICIJA MUČENJA IN NJEGOVIH CILJEV Verjetno na svetu ni ljudstva, ki ne bi nekoč v zgodovini izvajalo mučenja. Kljub temu je mučenje često obravnavano kot barbarski relikt posameznih preteklih dogodkov ter dob, povezanih z inkvizicijo ali z absolutizmom. Vendar lahko v evropski zgodovini opazujemo prakso mučenja, ki je od grško-rimske antike, srednjega veka in vse do 18. stoletja služila kot juridično orodje. Kot zavestna, ciljno usmerjena, nasilna telesna poškodba je bilo mučenje v teh časih legitimno, četudi ne nedvoumno sredstvo sodnih postopkov. Mučenje je bilo stalen del dokaznega postopka, zakaj vselej se je izvajalo za pridobivanje informacij, priznanj, torej "resnice". Tako je pravnik Azo v 13. stoletju definiral mučenje kot "iskanje resnice s trpinčenjem" (prim. Peters 1991, str. 21). Ker je bilo mučenje torej priznana pravna praksa, ga je bilo treba izvajati v skladu s točno določenimi pravnimi predpisi (prim. Foucault 1994). Poleg tega so mučenje uporabljali tudi za kaznovanja in discipliniranja, vselej, kadar so želeli prevzgojiti drugače misleče ali verujoče, tako imenovane odpadnike in odpadnice, kamor so na primer sodili kristjani v antičnem Rimu, heretiki, ki so bili v srednjem veku razglašeni za zločince, ali ženske, ki so jih zaradi njihovih medicinskih znanj razglasili za čarovnice.1 Z nasiljem nad njihovimi telesi so jih želeli umestiti nazaj v predpisane družbene okvire, katere so ogrožali. Tako je bilo mučenje vselej sredstvo, naperjeno proti grozečemu razpadu oblasti in orodje ohranitve obstoječih razmer. Zato se za mnogovrstnimi nameni mučenja skriva vedno njegova primarna funkcija dejavnika, ki konstruira in potrjuje oblast.2 1 Srednjeveški čarovniški procesi so dokazali, da mučenje ni služilo pridobivanju resnice. Ce je namreč ženska, osumljena čarovništva, med trpinčenjem priznala, da je čarovnica, je bila usmrčena. Ce pa je preživela mučenje, ne da bi priznala krivdo, je bilo to pripisano vplivu hudiča - tudi v tem primeru je bila usmrčena kot čarovnica. | 2 Ta vidik najdemo že v antični Grčiji. Njena družba je bila razslojena na sužnje in meščane. Mučiti je bilo ! dovoljeno samo sužnje, ki niso razpolagali z nobenim pravnim statusom in so bili zgolj del stvarne lastnine f meščanstva. S tem je bil poudarjen njihov status objekta, vladavina meščanstva se je na ta način vselej znova in trajno vzpostavljala (prim. Peters 1991). ® (D Z arzenali mučilnih orodij, ki so jih razvili v navedenih obdobjih, naj bi se izobčencem družbenega sistema na novo vgravirala prevladujoča ideologija ter njihov lastni položaj v tem normativnem redu.3 Končno velja omeniti tudi, da je bilo mučenje, podobno kot usmrtitev, često inscenirano kot javni spektakel; s tem je seveda preseglo namen poškodbe posameznika. Z javno polastitvijo teles je državna avtoriteta demonstrirala svojo vseobsežno oblast, dostop do vseh subjektov kot celote. Tako je izsilila in si hkrati zagotovila prilagojenost in konsenz. Bolečine mučenih so s tem postale tudi insignije oblasti. Dandanes mučenje sicer ni več legalni del zakonodajne oblasti: izločitev je uspela v dolgotrajnih, često prekinjenih procesih od obdobja razsvetljenstva naprej. Danes je mučenje instrument, ki se uporablja "v velikih in majhnih vojnah, v mučilnicah diktatur ter okupatorskih režimov, v taboriščih totalitarizma" (Sofsky 2001, str. 85). S tem, da je ločeno od sodnih postopkov, je bilo "predano tajnim policijam, milicam in posebnim vojaškim enotam" (prav tam). S tem, da je bilo mučenje tako potopljeno v območje skritega, so se spremenile tudi njegove strukture in prakse. Postale so brutalnejše, bolj neobrzdane in bolj tehnizirane. To, kar ostane nespremenjeno, so zgodovinske maske upravičevanja, ki utemeljujejo mučenje in ki se izražajo v današnji problematiki definiranja. Tako se mučenje opredeljuje najprej popolnoma na splošno, namreč kot "posebno ostra oblika okrutnega, nečloveškega in ponižujočega obravnavanja ljudi" (Potts/Praske 1993, str. 60), ki naj bi imelo "različne cilje" (prav tam). Takšno razumevanje mučenja ljudi je seveda zelo široko in načeloma zaobjema nadlegovanje, zlorabo in tudi prizadevanje neznosnih bolečin vse do usmrtitve. Konkretnejšo definicijo mučenja, kakršno priznava mednarodno pravo, najdemo v 1. členu Konvencije proti mučenju Združenih narodov iz leta 1984. Tam je mučenje opredeljeno kot "vsako dejanje, s katerim se neki osebi prizadevajo telesne ali duševne in mentalne bolečine oziroma trpljenje zato, da bi od nje ali od koga drugega izsilili izjavo ali priznanje, jo kaznovali za nekaj, kar je resnično ali domnevno storila sama ali kdo drug, ali zato, da bi to osebo ali koga drugega zastrahovali ali izsiljevali, ali s kakršnim koli drugim namenom, ki je osnovan na kakršni koli diskriminaciji. O mučenju govorimo v primeru, ko bolečine ali trpljenje povzroča ali naroča oziroma jim molče pritrjuje pripadnik javne službe ali kakšna druga oseba, ki deluje v uradni funkciji. K mučenju ne spadajo bolečine ali trpljenje, ki so posledica, del ali stranski učinek legalnih prisilnih ukrepov." (Bundeszentrale für politische Bildung 1995, str. 118) Za mučenje je torej vselej značilno zavestno in namensko fizično ali psihično I povzročanje bolečin človeku brez njegove privolitve. Zato vsebuje mučenje ustroj o _ _C - | 3 Franz Kafka je že leta 1914 v črtici V kazenski koloniji opisal mučilni postopek, pri katerem se zakoni oblasti - vpišejo v telo mučenca. V opisani koloniji so nekemu obsojencu z brano vrezali v telo zanj veljavne predpise. fc Sele v trenutku smrti postane besedilo v njegovih žgočih ranah zanj berljivo (prim. Kafka 1998, str. 41). CD ÖÖ 100 razmerja, v katerem sta udeleženi vsaj dve osebi, pri tem mora biti ena pod fizičnim ali psihičnim nadzorom druge. Nadaljnji bistveni značilnosti mučenja sta tudi naklepnost in ciljna usmerjenost. Čeprav je navedena definicija mučenja na prvi pogled precej obsežna, pa v njej vendar ni zaobjet njegov popoln pomen. Ne upošteva namreč tistih vrst mučenja, ki služijo drugim, v njej neopredeljenim ciljem, kot na primer sadizem ali mučenje za zabavo. Omenjeni sporazum prav tako ne ščiti pred mučitelji, ki niso niti "pripadniki javnih služb" niti ne delujejo v "uradni funkciji". Mučenja, ki jih izvajajo nevladne organizacije, kot na primer paravojaške skupine, so tukaj torej izvzeta. Amnesty International v tej zvezi zastopa mnenje, da moramo pripisati odgovornost tudi tistim državam, ki tolerirajo mučenje paradržavnih organizacij in jih ne kaznujejo po kazenskem pravu. (prim. AI 1985, str. 25) Poleg tega je problematično tudi dovoljevanje "legalnih prisilnih ukrepov". S tem se zakrinkajo mučenja, ki jih izvaja država, obenem pa se na ta način - v nasprotju s prvim delom konvencije - legitimirajo in normalizirajo prakse, ki jih izvajajo posamezne države in ki so v nasprotju z evropskih razumevanjem praks in vsebin mučenja. Sem sodijo na primer pohabljenja in kamenjanja v islamskih državah, specifične prakse zasliševanj v Turčiji (prim. Akcam 1991) ter izolacijske ječe v nekdanji ZRN (prim. Scheerer 1991). Konec koncev najdemo v tej definiciji tudi prej omenjene argumente, ki so že globoko zakoreninjeni v zgodovini mučenja in ki takratno ter današnje mučenje opravičujejo in osmišljajo z vidika storilcev. Definicija sicer poudari vzajemno povezavo med mučenjem kot naklepnim dejanjem oziroma kot sistematičnim postopkom na eni in njegovimi specifičnimi, namernimi cilji na drugi strani. Ker pa mučenje razume tudi kot posebno sredstvo, s katerim je od ljudi mogoče izsiliti izjave, informacije ali priznanje, kot izsiljevanje ali kaznovanje, se osredotoča na površinske motive mučilnih režimov ter podleže njihovim pretvezam. Tako je že od Aristotela naprej znano, da je možno z mučenjem pridobiti poljubne izjave; njihova vrednost je torej največkrat tako rekoč nična. S tem znanjem razpolagajo tudi današnji mučitelji. Poleg tega današnji represivni sistemi niso odvisni od posebnih informacij in priznanj posameznih oseb, razen v primeru, ko gre za uporniške skupine ali prepovedane stranke. Jan Philip Reemtsma (1991) opozarja na dejstvo, da služi pridobivanje informacij tudi v takšnih primerih zgolj kot opravičilo za mučenje; s tem se prikrijejo resnični cilji tovrstnih praks, namreč ohranjanje in izvajanje prevlade ter oblasti. Prav slednji cilj pa definicija Združenih narodov postavlja v ozadje, ko namreč navsezadnje le našteje, da se mučenje lahko izvaja tudi "s kakršnimkoli drugim | namenom, ki je osnovan na kakršnikoli diskriminaciji". f Če pa mučenja ne definiramo z vidika motiva mučilnih režimov, temveč, kot g pri Fernandu Bendtfeldt-Zachrissonu, z vidika učinka mučenja na mučeno osebo, a 05 101 se jasno pokažejo tudi njegovi resnični nameni, ki so povezani z oblastjo, prevlado in uničevanjem. Kot poudarja avtor: "Mučenje lahko opišemo kot skrajno in naklepno obliko nasilja, naperjenega proti Žrtvi, ki to nasilje doZivlja zavestno in ki nima nadzora nad njegovo obliko in dolžino trajanja. Proizvaja bolečino in psihološki stres in ima namen uničiti voljo žrtve, da bi se ohranil določen red razmerij moči." (1988, str. 56) V tem primeru lahko razberemo, da je mučenje precej več kot zgolj sredstvo represije, ki ga uporabljajo države ali skupine zato, da bi zasledile, oslabile ali izsilile izjavo oziroma priznanje od določenih oseb in skupin, ki v resnici ali zgolj po pričevanju in presoji vladajočih oseb odstopajo od kodificiranega in dovoljenega obnašanja, mišljenja in verovanja. Mučenje moramo razumeti predvsem kot "rabo metod, ki jih izvajajo nad neko osebo, da bi uničili osebnost žrtve ali da bi zmanjšali njene fizične in psihične sposobnosti" (International Rehabilitation Council for Torture Victims 1999). Na ta način se mučenje, kot pravi Sofsky, navsezadnje izkaže kot to, "kar je vselej bilo in kar se je vselej samo zasilno prikrilo pod pretvezo izpraševanja: ne gre samo za represijo in ne zgolj za teror" (2001, str. 86). Mučenje moramo dojeti kot "nično točko družbenosti", kot "skrajno mejno točko družbene vzajemnosti" (prav tam, str. 88), saj po Reemtsmaju opredeljuje "totalno oblast človeka nad človekom" (1991, str. 13). Telo mučenega človeka postane pri tem objekt totalne prevlade, porazdelitev moči je popolnoma nedvoumna: mučitelji imajo vse, žrtve prav nobene možnosti. Mučenje je preračunljiva in odločna krutost, ki se izvaja, da bi zlomili osnovno zaupanje in voljo človeka ter trajno poškodovali njegovo individualno osebnost, kajti "bistveni cilj mučenja ni izsiljevanje priznanja, niti prisilna prevzgoja nekega človeka, temveč razbitje osebnosti, vsaj v deželah, v katerih se sistematično izvaja" (B0jholm 1991, str. 295). V tem kontekstu velja omeniti zlasti raziskave Silvie Amati (1977, str. 229) in Hansa-Rudolfa Wickerja (1993, str. 14), ki dokazujejo, da služijo izsiljena priznanja ter informacije praviloma zgolj kot pretveza za mučenje in da je psihično uničenje često edini razpoznavni razlog mučenja. Namen krutih metod sistematičnega mučenja je v izničenju psihičnih predelovalnih kapacitet žrtve, ki s tem mučenje dolgoročno nosi v sebi kot trajno duševno bolečino. V tem oziru je psihična posledica mučenja natančno takšna, kakršno so mučitelji že vnaprej nameravali doseči: dosmrtna travmatizacija žrtev. "Sistematični smoter mučenja je konec koncev najti v uničenju identitete samega individuuma s povzročitvijo psihične smrti" (Gurris 1995, str. 198). O tem pričajo tudi često citirane besede Jeana f Ameryja, ki je preživel koncentracijsko taborišče: "Kdor je doživel mučenje, se na i svetu ne more nikoli več počutiti domače. Ponižanja, uničenja ni možno več izbrisati. £ Zaupanja svetu, ki se skrha že ob prvem udarcu in ki končno popolnoma propade v Ž mukah trpinčenega, nikoli več ni mogoče ponovno vzpostaviti. (...) Kogar so enkrat 05 102 trpinčili, ostaja brez obrambe izpostavljen strahovom." (1977, str. 73) V nadaljevanju se mučenje dojema kot sistematično organizirano nasilje. Na tem mestu prihaja v vsakdanjem jeziku praviloma do zmešnjave pojmov - mučenje in organizirano nasilje se zmotno uporabljata kot nasprotna sinonima. Medtem ko je vsaka oblika mučenja organizirano nasilje, nasprotno ne velja: vsaka oblika organiziranega nasilja še ni mučenje. Tudi v dokumentih Svetovne zdravstvene organizacije (WHO), ki je leta 1986 definirala organizirano nasilje, zaobjema slednje "prizadejanje hude, nepotrebne bolečine, ki jo povzročajo ljudje in vlada neke države, nekega političnega režima ali organizirane skupine in ki izhaja iz izrecne ali neizrečene strategije in sistema idej in naravnanosti. Vključuje vsakršno nasilno ravnanje, ki je v nasprotju s splošnim človeškim občutenjem." (http:// www.amnesty.de/de/2900/pdf/ZPP dostop: 26. 10. 2002) Tukaj so mišljeni mučenje, nečloveško ali ponižujoče ravnanje in kaznovanje po 5. členu Deklaracije o človekovih pravicah (1948) ter tudi vsakršni namerni, nasilni ukrepi odvzemanja svobode, na primer z aretacijo ali zajemanjem talcev. V nadaljevanju je poleg tega govor o mučenju kot o politično organiziranem nasilju, in sicer opirajoč se na diferenciacijo Gisele Perren Klinger, ki tovrstna mučenja razdeli v tri skupine, namreč na "tista, ki jih izvaja državna oblast, tista, do katerih prihaja zaradi razbitja državne oblasti, ki zato ni več zmožna ščititi ljudi pred rivalskimi tolpami ter skupinami, ter tista, ki so plod strukturnega nasilja, do katerega lahko pride v vseh civiliziranih državah zaradi birokracije, eksekutive, zaporov ter psihiatrij" (prim. www.zebra.or.at/zebratl/2k1/5/ welten.htm, dostop: 18. 10. 2002). V zvezi s tem političnim mučenjem opozarjajo avtorji, kot na primer Peter Suedfeld, na po njegovem mnenju dodatna področja religiozno motiviranega mučenja, kot v primeru Hisbollaha v Libanonu, ter ekonomsko motiviranega mučenja, kjer navaja mehiške preprodajalce drog (1990). Vendar se velja pri tem načeloma povprašati po tem, v kolikšni meri je tovrstno razlikovanje na politično, religiozno, ekonomsko, etnično ter spolno motivirano mučenje sploh smiselno in možno. Primer razpada in vojne v nekdanji multietnični Jugoslaviji namreč nazorno prikazuje medsebojno prepletanje vseh navedenih motivacijskih kategorij in kaže na dejstvo, da lahko vsako od njih razumemo kot subkategorijo političnega mučenja. Tako so se obrnile srbske ortodoksne skupine prebivalstva proti težnjam po neodvisnosti Hrvatov in Bosancev zaradi ohranitve politične dominacije, gospodarskega prostora ter dostopov do morja. Vojskovanje in mučenja, do katerih je prihajalo, so bila - glede na to ozadje - torej ekonomsko motivirana. Poleg tega sta obe vojskujoči se strani (srbska in hrvaška) pri tem f zasledovali koncept nacionalne države, ki izvira iz 19. stoletja in ki razglaša etnično f homogenost kot temelj državnosti. S tega vidika lahko trdimo, da so izhajali g masovni izgoni ter z njimi povezana mučenja iz etničnih nagibov. Mučenja, ki so a S elektrošok se največkrat uporabljajo kot električni pastirji za živino." Vse dokler naprav za elektrošok ne bodo J! prijavljali kot orožje in vse dokler njihov izvoz ne bo prepovedan, bo Nemčija soudeležena pri kršenju človekovih J pravic (iz oddaje Kulturzeit 3 SAT, z dne 15. 3. 2001). £ 7 Prim.: Genefke & Vesti (1990); Lunde et al. (1992); Graessner & Wenk-Ansohn (2000). _C J 8 Opis po: Keller (1991), Vesti & Somnier & Kastrup (1992). CD čo 108 - Ciljno usmerjeni udarci. Sem sodita tako imenovani "telephono", pri katerem se udarja z obema dlanema hkrati na obe ušesi, ter tako imenovani "falanga", to so udarci s palicami ali kabli na podplate. Žrtev po tem še dodatno prisilijo k temu, da bosa teče preko soli ali črepinj. - Prisilni položaji, pri katerih se žrtev ne sme premikati, kot stanje, čepenje, roke, iztegnjene navzven, sedenje na golenih z navzven obrnjenimi koleni ali prisilno pridržanje v miniaturnih kletkah, vklenitev žrtve v avtomobilske gume, pri tem jo kotalijo in butajo ob stene zasliševalnega prostora ter pretepajo. - Nezadostna prehrana in pijača ali prisilno požiranje blata, urina, delov trupel in onesnažene hrane. - Prisilne kopeli ali prhanje v ledeni vodi, ure in ure prisilnega stanja v vodi ali snegu, ki sega do kolen, ali pod vročim soncem. - Obešanje žrtve na rokah ali nogah v različnih položajih. - Mučenje z elektriko. Na posebej občutljivih delih telesa, kot so genitalije, dimlje, podpazduhe, uhlji ali jezik, izvajajo mučenje s pomočjo elektrod, ki so priključene na različno močan enosmerni ali izmenični električni tok. Trenutno so na razpolago majhna, do 300.000 voltov močna orožja za proizvodnjo elektrošokov, ki na telesu ne puščajo nobenih vidnih sledi. - Opekline. Te povzročajo na nešteto različnih načinov, na primer s segreto plastiko, razbeljenim železom, vročim voskom, s cigaretami, plameni, z vrelo vodo v vseh nepredstavljivih variacijah. - Vtikanje različnih predmetov v nos, usta, ušesa, zadnjično odprtino, sečnico, vagino; često gre tukaj za kovinske predmete, ki se potem priključijo na električni tok. - Pohabljenja. Sem sodi iztrganje nohtov na prstih rok in nog, iztrganje udov, amputacije, lupljenje kože, kastracija. - Mučenje s stiskanjem. Posebej občutljivi deli telesa, kot na primer moda, se z rokami ali s pomočjo orodja stiskajo ali zdrobijo. - Poskusi zadušitve. Glavo žrtve skoraj do zadušitve potiskajo v vodo ali gnojnico ali pa čeznjo poveznejo plastično vrečko. METODE MUČENJA S PRIMARNO PSIHIČNIM PRIZADEVANJEM BOLEČINE Razlog za neprestano naraščanje števila metod psihičnega mučenja je v tem, da so te metode bolj neopazne, saj na telesu žrtve ne zapuščajo dokazljivih sledi, "kajti mučenje mora ostati skrivno, in čeprav obstaja, mora ostati nedokazano" (Amati 1977, str. 232). f K sodobnim oblikam mučenja sodijo med drugim naslednje prakse: 8 | - Grožnje mučenja ali uboja žrtve, njenih svojcev ali prijateljev, grožnje, da se £ JZ žrtev nikoli več ne bo smela vrniti domov. a 05 - Poniževanje. Zrtev zmerjajo, žalijo, opljuvajo, prisilno obrijejo, onesnažijo z blatom ali urinom ali jo prisilijo k požiranju iztrebkov, prekršijo njene verske ali moralne tabuje, prisilijo jo v petje zbadljivk o svojcih in prijateljih, prisilijo jo v goloto ali se ji posmehujejo. - Tehnike deprivacije. Zrtvi se odreka zadovoljitev osnovnih, življenjsko važnih potreb, kot so higiena, prehrana, voda, socialni stiki, osnovna medicinska oskrba, senzorni stimulatorji kot svetloba ali zvok. Cesto za senzorno depri-vacijo žrtvi poveznejo čez glavo vrečo, izključijo se optični, akustični in drugi čutni dražljaji, nanjo spuščajo podgane, miši ali popadljive žuželke. Posledice deprivacije se kažejo v skrajnem nemiru, visoki stopnji razdražljivosti, v govornih motnjah, dezorientaciji ter v halucinacijah. - Navidezne usmrtitve. Učinki teh so masivni, prihaja do stanj skrajne groze, dezorientacije in cele dneve trajajočih psihotičnih stanj. Cesto se žrtve sploh ne morejo zavedati in občutiti, da še živijo. - Tehnike interakcije. "Dobri in zli" - dva mučitelja inscenirata razmerje, v katerem eden od njiju igra vlogo dobrega, razumevajočega, skoraj partnerskega nadzornika. Ta povzroči, da žrtev verjame, da ga želi sam zaščititi pred zlim, vendar samo pod pogojem, da mu žrtev posreduje željene informacije, kajti sicer nasilnemu kolegu ne bo mogel preprečiti nadaljnjega mučenja. Takšno prevaro žrtev le zelo redko spregleda. V tej zvezni pasti se običajno zlomi vsakršen upor do posredovanja informacij. Poleg tega delajo mučitelji s tehnikami double-bind, s tem želijo z dvoumnostjo doseči popolno zmedo, ki privede do zmanjšanega nadzora jaza. - Tehnike intervjujev: o neki drugi osebi zberejo zakulisne podatke, ki jih uporabijo za manipulacijo zapornika med zaslišanjem. - "Nemogoča izbira", imenovana tudi "tehnika nasprotnega učinka": žrtev prisilijo, da se odloči med dvema opcijama, pri tem je vsakršna odločitev nemogoča, ker vodi do uničujočih posledic. - Prisilno sedenje v položaju, v katerem žrtvi v enakomernih presledkih na glavo ali na čelo kapljajo kaplje vode (tako imenovano "kitajsko mučenje"). - Prisilno opazovanje mučenja drugih, na primer sojetnikov, svojcev, prijateljev. - Prisila v nasilna dejanja do sojetnikov. - Tehnike kondicioniranja: od žrtve izsilijo želene vzorce obnašanja s sistemi nagrajevanja in kazni. - Mučenje s farmacevtskimi sredstvi: žrtvi dajejo halucinogena zdravila in | psihotropna sredstva, ki izzovejo psihotična stanja in preprečujejo orientacijo; J poleg tega mučitelji prisilijo žrtev v jemanje drog, ki vodijo v odvisnost. JZ S 13 Tribunal ZN o vojnih zločincih je 22. februarja 2001 posilstva v vojnah in spolno suženjstvo prvič definiral kot | zločin proti človeštvu. Na visoke kazni sta bila obsojena dva moška srbske etnične pripadnosti, ki sta med ! bosansko vojno v koncentracijskih taboriščih sistematično posiljevala Muslimanke. Tretji zločinec je bil obsojen f zaradi posilstva in mučenja 12-letne deklice. S tem je bilo posilstvo prvič obsojeno kot sistematično nasilje, ;g ki je del vojne strategije, in kot specifično vojno preganjanje žensk (prim. TAZ, št. 6380, str.1). ® (D ¿0 115 upoštevati, kajti zdravniki so tam pogosto neposredno udeleženi pri mučenju, posredno pa takrat, ko izstavijo "lažno spričevalo."14 Kot posebno problematično velja omeniti tudi dejstvo, da se številne posledice mučenja ne pokažejo v vidnih telesnih simptomih, vendar kljub temu povzročajo notranje poškodbe in močne bolečine, kot na primer pri udarcih z vrečami peska, pri nekaterih oblikah električnega mučenja ter pri posilstvih. Poleg tega so metode izbrane tako, da ugotovljivih telesnih poškodb ni mogoče nedvoumno in brezdvomno pripisati mučenju.15 Ko mučitelji namerno uporabljajo takšne metode, preprečujejo dokazljivost sledi in tako poskušajo narediti žrtev neverodostojno. Dandanes že razpolagamo z znanjem o povezavi med nekaterimi fizičnimi poškodbami, ki so posledica mučenja, in uporabo specifičnih metod mučenja. Tako "ustrezajo organske težave preživelih načinu mučenja, ki jim je bilo prizadejano. Telo je zrcalo uporabljenih mučilnih metod." (Genefke & Vestri 1990, str. 15) Mučenje s falango, to je tepež po podplatih, denimo, vodi do trajnih težav pri hoji, do bolečin v ledvenem predelu hrbtenice ter do trajnega občutka pekočih podplatov. Udarci v glavo in po ušesih žrtve povzročajo kognitivne omejitve, kot na primer pozabljivost, ter specifične poškodbe bobniča, ki lahko privedejo do gluhosti. Kljub široki paleti človeških reakcij na mučenje se najpogosteje omenjajo te telesne poškodbe, ki jih potrjuje tudi berlinski Center za pomoč ljudem, ki so preživeli mučenje (BZFO): mišična oslabelost, gastrointestalne motnje, poškodbe kože, dermatološke motnje, bolečine v sklepih in hrbtu, glavoboli, motnje pri hoji, poškodbe kit, motnje srca in pljuč, bronhitična astma, motnje prekrvavitve, občutki gluhosti, problemi zobovja, ginekološki simptomi, oslabitev ali izguba sluha in možganska atrofija (prim. Adam 1993; Peters 1991, str. 221; Graessner/ Wenk-Ansohn 2000). Poleg tega lahko žrtve na travmatični dogodek mučenja reagirajo z vrsto psihičnih in psihiatričnih motenj, kamor sodijo na primer občutki strahu in panike, depresije, bolezenske zasvojenosti, disociativne motnje in psihotične epizode. Posebej pogosto naletimo tudi na poročila o oslabitvi spomina in koncentracije, razdražljivosti, utrujenosti, nočnih morah, motnjah spanca, zmedenosti, nemiru ali o občutkih krivde. Prav tako pogosto se pojavljajo psihosomatska obolenja, kot na primer bolečine brez ugotovljenih organskih poškodb. Bolečine se pri tem pojavljajo kot dolgotrajni učinki mučenja v vseh možnih pojavnih oblikah, so razpršene in prisotne po vsem telesu ter niso izraz konkretne organske Amnesty International dokumentira v delu Prescription for change: health professional and the exposure of human rights violations (London, ai/AI Index: ACT 75/01/96) neposredne udeležbe zdravnikov pri mučenju in tudi njihovo posredno udeležbo s tem, ko izstavljajo lažna poročila o posledicah mučenja. Izčrpne prikaze somatskih poškodb in posledic mučenja je najti v Cathcart/Berger/Knazan (1979), Warmenshoven et al. (1991) in Marcussen (1991). poškodbe, temveč jih je treba razumeti simbolno: "Pojavijo se z zakasnitvijo kot dodatni izraz občutka bolečine, ki med samim mučenjem ni bila dovoljena ali je ni bilo več mogoče občutiti. Pojavijo se tudi kot klic na pomoč in signal nezavednega zavednemu po mučenju: Sprejmi poškodbe, vključi resničnost izkustva mučenja v stare vzorce sebstva." (Gurris 1996, str. 52) Kot posledice mučenja lahko seveda ostanejo tudi vidne pohabljenosti ali pa na videz nepoškodovane osebnosti, ki ne kažejo nobenih vidnih simptomov. Izkušnja mučenja torej ne pušča stereotipnih posledic. Ker pri ljudeh, ki so doživeli skrajne oblike travmatizacije, ne obstaja splošno veljaven vzorec simptomov, različnih posameznikov po izkustvu mučenja ne moremo obravnavati šablonsko. Prav nasprotno: posameznega človeka prizadene to, kar mu je bilo prizadejano, "povsod", v vseh njegovih fizičnih, psihičnih in socialnih razsežnostih in tudi, kot že omenjeno, v sedanjosti in prihodnosti prostora njegove družbenosti. Zatorej zrcalijo večplastni, "neoprijemljivi" simptomi in hude motnje na telesnem, duševnem in medčloveškem področju nedoumljivost izkušnje mučenja, ki se izraža na vseh ravneh osebnosti. Poleg tega se te izkušnje ogrožanja življenja, ponižanja, vdora v osebno celovitost telesa in duha ter lastnega poraza kažejo kot travma, ki se kot gravura vtisne v psiho preživelega. POSKUSI REŠEVANJA V situaciji mučenja se lahko človek posluži različnih reševalnih mehanizmov. Ti so del notranjega, psihičnega dogajanja, zato jih vrednotimo kot zelo individualen odgovor na travmatizacijo mučenja, ki ni odvisen le od trajanja in intenzivnosti situacije, temveč tudi od osebnostnih lastnosti, vrednostnih predstav, kognitivnih struktur ter notranjih rezerv žrtve. Kljub temu kaže teorija in praksa pri obravnavi travmatiziranih oseb, ki so preživele mučenje, na nekatere karakteristične in razmeroma splošne poskuse reševanja, ki se konec koncev izražajo tudi v klinični sliki posttravmatskega stresnega sindroma (PTSD). Pri tem je cilj vselej v zmanjšanju bolečine in čustvene razrvanosti, v poskusih "ohranitve obraza" ter v poskusu ponovne vzpostavitve občutka varnosti. Eno najpogostejših zaščitnih funkcij izpolnjuje pri tem disociacija. Ta omogoča mentalni izhod iz realnosti (derealizacija) in iz telesa (depersonalizacija). Na ta način lahko žrtev na mučenje gleda kot na neko dogajanje, ki se vrši izven nje same. To ji omogoči izključiti občutek življenja in bolečine, hkrati si s pobegom v fantazijske svetove ustvari in ohrani nasprotno pozicijo, ki zagotavlja ostanke f občutkov avtonomije: "Vedel sem, da bodo uničili moje telo, vendar mene ne morejo | imeti." (cit. po Kordon et. al. 1988, str. 101) Arestivo (1992, str. 29) takole opisuje g JZ tak odklop iz neznosnosti: "Pribežališče (...) se kaže kot razmejitev od situacije m CD čo najhujšega strahu: ne čutite več, kar naenkrat ne trpite več, vaše telo se odkrči, nehate se boriti za življenje. Čeprav je žrtev pri zavesti, se razcepi: njeno telo ostaja potopljeno, vendar je nekje drugje. Sedaj je potopljena v topel svet, poln fantastičnih doživetij, pobegne v tiste medčloveške odnose, ki ne ganejo njenega notranjega sveta, v resnično halucinacijo samoobrambe."16 Poleg tega prihaja do vpliva regresijskih in adaptacijskih mehanizmov. Na podlagi pregledov preživelih iz uničevalnega taborišča Sobibor razlikuje Willi Schumacher (1984) tri vrste individualnih obrambnih reakcij: 1. Regresivna reakcija s pobegom iz realnosti in s ponovno obuditvijo simbiotičnih želja, kot na primer spojitvenih fantazij. 2. Adaptivna reakcija, pri kateri pride do realnega ali fantazijskega podrejanja storilcu. 3. Progresivna reakcija, s katero se poskuša nadzorovati položaj s pomočjo pretirane budnosti. Bruno Bettelheim (1990) in David Becker (1992) to dopolnjujeta z naslednjimi možnostmi: - zanikanje, to je izjava o neobstoju dogajanja in potlačitev; - odcepitev od doživetega, da se obvlada strah; - izničenje čustev, podobno kot pri disociaciji, za lažje prenašanje strahu in bolečin. Poseben pomen ima pri tem regresivna reakcija. Osrednji element, ki struk- turira ta travmatični položaj, je radikalen razpon moči oziroma nemoči v razmerju mučitelja in mučenega. Eden od preživelih opisuje: "Najprej sem mislil, da me bodo ubili. Na to sem bil pripravljen - ko bi me vsaj zares ubili! Ampak najhujši od vsega so bili premori; nikoli nisem točno vedel, ali me bodo spet trpinčili in kdaj. Namesto tega so me mučitelji počasi vsrkavali, z opazkami o mojem spolu ter s podlimi šalami. Samota po mučenju je bila bolj kruta od bolečine, takrat se mi je mešalo. Počutil sem se kot žival, kot obrcan pes, ki kljub vsemu postaja vse bolj odvisen od sadističnega gospodarja." (Gurris 1996, str. 49) Lastni obstoj postane nerazpoložljiv, nahaja se v izključni lasti storilca, kar mora privesti do smrtnega strahu, ki preplavi jaz. Po Ehlertu in Lorke ustreza intenzivnost tega strahu davno pozabljenim strahovom zgodnjega otroštva, ko je bil odnos do najbližjih oseb še določen z odvisnostjo in popolno izročenostjo na milost in nemilost: "V tem položaju je torej jaz napaden z dveh strani: enkrat od "zunaj", od nekontroliranih dražljajev, ki grozijo, da ga bodo popolnoma preplavili, drugič od "znotraj", z reaktiviranjem infantilnih strahov, ki jih ne more zanesljivo razlikovati od resničnosti." (1988, str. 506) Tako ta dialektika med storilcem in žrtvijo z mobilizacijo tovrstnih "občutkov spomina" povzroči močan tok regresije. Kdor je namreč prestrašen in nemočen, £ 16 Arestivo opisuje mučenje, med katerim so ga skoraj do zadušitve potopili v kopalno kad, napolnjeno z fe iztrebki in odpadki. (D o5 se nagiba k regresiji v otroštvo, kajti kot otroku so mu "vsemogočni odrasli" lahko priskočili na pomoč. V tej travmatični regresiji poskuša mučena oseba ponovno vzpostaviti situacijo otroštva, ki naj bi mu omogočila zaščito staršev. Tukaj gre za potrebo in za poskus jaza, da bi prepustil ta travmatični položaj, v katerem sam ne more prav ničesar več storiti, drugim. Zato opisujeta Ehlert in Lorke ta proces kot "iskanje pomožnega jaza" (prav tam, str. 507). Pri tem občuti žrtev tudi željo po spojitvi s temi dobrimi, omnipotentnimi objekti svojega otroštva. Toda v tej travmatični situaciji ne obstaja nihče razen storilca, to mučenega v njegovem eksistenčnem hrepenenju po pozornosti in naklonjenosti prisili v to, da mučitelja prenese v položaj imaginarnih staršev iz preteklosti. Žrtev, ki nazaduje v otroka, torej projicira svoje hrepenenje po zaščiti, varnosti in ljubezni v mučitelja, da bi na ta način pridobljeno podobo storilca lahko ponovno vključila vase in si tako ustvarila notranjo predstavo o dobrem, skrbnem storilcu. Carlos Arestivo, paragvajski psihiater in hkrati človek, ki je preživel mučenje, opisuje ta proces opustitve jaza in s tem povezano željo po ljubezni primarnega objekta v treh stopnjah: "Ne glede na to, ali je veren ali ne, kliče Boga. Počuti se kot nemočen otrok, ki so ga vsi zapustili, in kliče mamo. Vendar ga nihče ne odreši: niti Bog, niti mati se ne prikažeta. Sedaj odpre oči in ugleda človeka, ki je edini, ki bi mu lahko pomagal: to je mučitelj, ki ga ubija. Nobena druga možnost mu ne preostane: mora mu zaupati, in zato tudi zaupa. V tem trenutku občuti zaupanje, ki je tako dramatično in intenzivno, da ga poveže z globokim spominom na prejšnje izkustvo. [...] Mučenec, kateremu je odvzet vsakršen stik z družbo, vzpostavi perverzno alianso z mučiteljem, s tem da polagoma, korak za korakom, uniči vse svoje politične ideale, ki si jih je ustvaril v življenju: tako je premagan." (1992, str. 29) Ko mučitelju uspe, da ga žrtev dojema kot ljubeči in dobri primarni objekt, se mora ljubezenski odnos do njega, ki ga žrtev doživi kot razmerje, od katerega je eksistenčno odvisna, ohraniti. To je možno samo s popolno podreditvijo preganjalcu, in sicer tako, da mučena oseba sama prevzame podobo, ki jo o njej ustvarja storilec. To je podoba zlega, slabega in hudobnega objekta, ki ga zato velja kaznovati. Mučenec popolnoma prevzame in ponotranji to podobo, ki ga razvrednoti in jo vključi v svojo samopodobo. Ker bi bilo to travmatično introjekcijo možno razrešiti samo z resnično ljubeznijo in spravo mučitelja in žrtve, ostaja mučitelj kot tujek znotraj psihičnega dogajanja žrtve. S tem je mogoče utemeljiti pogosto notranje fiksiranje preživele osebe na storilca. Z odcepitvijo, ali ko si takšna žrtev sama povzroča poškodbe, se prizadeti ljudje pogosto poskušajo znebiti tega travmatskega introjekta, da "travmatičnega doživetja in afektov, ki so z njim povezani, ne bi pustili v f stiku z njihovim siceršnjim življenjem" (Ehlert/Lorke 1988, str. 254). f Cesto pa se mučena oseba ščiti, pobegne ali otrpne na tak način, da tovrstne £ reakcije njen sram pred samo seboj še povečajo. "Ce odrasel človek postane J 05 popolnoma nemočen, če joka in prosjači za milost, če v paničnem, nekontroliranem strahu izloči urin in blato, če si teli, da bi ga končno ie ubili in mu ne bi bilo treba se naprej takole vegetirati, in če se mu odreka celo ta poslednja avtonomija, potem vse to ne spada v dobro znane in običajne sheme razmišljanja ter vrednotenja. Golo biološko preživetje lahko mučenega privede tako daleč, da bo izdal vse in vsakogar." (Gurris 1996, str. 51) "Modrost nezavednega" (prav tam) je tista, ki daje v takih skrajnih okoliščinah na razpolago ustezne vedenjske vzorce, ki se kažejo v reakcijah pro-sjačenja, joka, rotenja ali izdaje. Hkrati pa so prav te reakcije tiste, zaradi katerih prizadeti pozneje prezirajo, obtožujejo in izobčijo same sebe. Poskusi rešitve, ki v neznosnosti situacije mučenja nudijo oporo, se deloma prevzamejo in prenesejo tudi v življenje po mučenju, kjer poskušajo kot vrsta avtomatiziranega mehanizma nadaljevati osvoboditev tudi po konkretni travmatični situaciji. Pri tem je mednarodno postalo običajno, da se jih obravnava kot kompleks simptomov, povzetih v kategoriji tako imenovanih posttravmatičnih stresnih motenj (PTSD). BERLINSKI CENTER ZA POMOČ LJUDEM, KI SO PREŽIVELI MUČENJE (BZFO) Prvi sistematični terapevtski poskusi pomoči žrtvam mučenja so se pričeli leta 1973 v Cilu med množičnimi represijami Pinochetove diktature (Rasmussen 1990, str. 47). Cilenski socialni delavci in delavke, ki so bili tudi sami žrtve pregonov in mučenja, so pričeli razvijati terapevtski koncept "vinculo comprometido", to je koncept poglobljenega in obvezujočega razmerja oziroma zveze (Becker 1992, str. 226). V kritičnem pristopu do ortodoksnih psihoanalitičnih metod zrcaljenja in vzdržnosti so spoznali, da je tisti faktor, ki je bistven pri delu z osebami, ki so preživele mučenje, prav nasproten postopek, namreč opustitev nevtralnosti. Namesto nje je potrebno priznavanje storjene krivice kot realnosti, ki povzroča travmo in obolenje. Ko se terapevt izrecno postavi na stran prizadetega, ko poudari svojo politično solidarnost z njim, je v središču pozornosti ideja nehierahičnosti terapevtskega razmerja. Močna nagnjenja k pobegu, ki jih kažejo ljudje, ki se jim je posrečilo ubežati čilenski vojaški diktaturi, so evropsko javnost soočila s problematiko mučenja in jo prisilila v obravnavo tega pojava. Po seminarju, ki ga je leta 1978 v Atenah organizirala Amnesty International pod naslovom Violation of Human Rights: Torture and the Medical Professions, se je tudi v Evropi pričel razvoj prvih sistematičnih poskusov tovrstne terapije. Pri tem so izbrali Kopenhagen kot kraj, v katerem naj bi zaživela prva evropska klinika za pomoč I osebam, ki so preživele mučenje in zdravljenje žrtev. Klinika je bila ustanovljena 1 leta 1982 in se je imenovala Rehabilitation and Research Centre for Torture ^ Victims (Rasmussen 1990, str. 47). Kasneje so podobne centre za medicinsko in JZ á psihosocialno obravnavanje oseb, ki so preživele mučenje, pričeli ustanavljati