Ventil 2 / 2020 • Letnik 26 126 Najboljši načini praznjenja olja iz hidra- vlične opreme Pri menjavi olja v hidravličnem sistemu se lahko vprašamo, kakšen je najboljši način ali postopek praznjenja sistema, ki nam bo omogočil odstra- nitev največje možne količine olja. To je cilj vsa- ke menjave olja, še zlasti je to pomembno pri sis- temih, kjer je količina olja v rezervoarju majhna, dolžina in razvejanost cevovodov pa sta veliki (na primer pri gradbenih strojih, kot so bagri, vrtalne ploščadi ipd.). Obstaja nekaj korakov, ki jih lahko naredimo, da povečamo količino odstranjenega olja iz sistema [1]. Ena najboljših stvari, ki jo lahko naredimo, je zago- toviti, da so vsi hidravlični valji v zaprtem položaju. Ko so zaprti, ostane v sestavnih delih zelo malo olja. Enako velja za vse druge hidravlične sestavine, na- meščene v hidravličnem krogu, ki se gibljejo s po- močjo medija pod tlakom [1], [3]. Glede na zapletenost hidravličnega sistema je lah- ko za odtok olja predvidenih več odtočnih odprtin. Glavni rezervoar naj ima največjo odtočno odprti- no, kar bo olajšalo najhitrejše odtekanje iz sistema. Vendar imajo lahko nekateri sestavni deli posame- zne odtoke za odstranitev tekočine iz njih ali iz dru- gih nizkih območij krogotoka. Drug dober način za praznjenje sistema je, da od- stranimo vse povratne filtre. Ti filtri lahko zadržijo veliko olja, z odstranitvijo pa odpremo tudi povra- tne cevovode za dodatno praznjenje. Kadar koli izvajamo praznjenje, moramo v krogotok pustiti zrak, da s tem omogočimo odtekanje olja. Vsa mesta za odzračevanje morajo biti opremljena z odzračevalniki, s katerimi se odstranjujejo vlaga in delci iz vstopajočega zraka. Različni proizvajalci mobilne opreme imajo svoje postopke za proces menjave olja. Čeprav se lahko med seboj razlikujejo, so osnovna navodila enaka. Odstranimo odtočni čep, izpustimo olje, zamenja- mo filtre in napolnimo sistem z novim oljem. Te- žnost večino dela pri odtekanju olja opravi sama, z zgoraj naštetimi možnostmi pa lahko pospešimo postopek odtekanja olja. Prevozne filtrirne naprave se lahko uporabljajo ne samo za filtriranje svežega olja, ampak tudi za črpa- nje starega. Z uporabo teh naprav za praznjenje olja lahko zmanjšamo čas, potreben za odstranjevanje olja, in napolnimo sistem, ne da bi morali za dlje časa odpirati rezervoar in ga izpostavljati vplivom okolice. Če uporabljamo filtrirno napravo za pra- znjenje olja, ne pozabimo pri tem obiti filtrov. Na koncu shranimo filtrske elemente za dolivanje ali morebitno ponovno polnjenje olja. Običajne napake Pri zagonu novih hidravličnih sistemov ali menjavi olja lahko naredimo več napak:  Verjamemo, da so hidravlične komponente sa- mozadostne in se mažejo same – motorja svo- m enjava olja v Hidravličnem sistemu Milan Kambič IZ PRAKSE ZA PRAKSO Dr. Milan Kambič, univ. dipl. inž., OLMA, d. o. o., Ljubljana Slika 1 : Mobilna hidravlična oprema [2] Pri uporabi hidravličnega olja prej ko slej pridemo do trenutka, ko je treba olje zame- njati. Pri tem se zastavlja več vprašanj. Na kakšen način? Koliko starega olja bo ostalo v sistemu? Ali je novo olje združljivo s starim? V tem prispevku se bomo osredotočili predvsem na način menjave in ukrepe, ki olajšajo menjavo olja. Ventil 2 / 2020 • Letnik 26 jega avtomobila ne bi zagnali brez olja v ohišju, vendar se to pogosto dogaja z dragimi hidra- vličnimi sestavinami. Če se pri prvem zagonu ne upoštevajo pravilni koraki, se lahko hidravlične sestavine resno poškodujejo. V nekaterih pri- merih lahko nekaj časa delujejo v redu, vendar je že (pre)pozno, škoda, nastala ob zagonu, bo sčasoma pripeljala do njihovega prezgodnjega izpada. Zato je pomembno vedeti, kaj je treba storiti, in tudi ne pozabiti tega storiti.  Vgradnja neustrezne ali nezdružljive vrste hidra- vlične tekočine (na primer vgradnja hidravlične- ga olja na mineralni osnovi, namesto težko vne- tljive ali biološko hitreje razgradljive hidravlične tekočine).  Neizobraženost na področju hidravlične opreme. Zaključek Namen predstavljenih predlogov in opomb je poka- zati, da vam lahko veliko denarja spolzi skozi prste, če ste lastnik, upravljavec ali vzdrževalec hidravlič- ne opreme, pa niste seznanjeni z zadnjimi vzdrže- valnimi postopki na področju hidravlične opreme. Viri [1] Best methods for draining oil from hydraulic equipment. Dostopno na WWW: https:/ /www. machinerylubrication.com/Read/29830/hy- draulic-oil-draining [28. 10. 2019]. [2] Nikkei Asian Review. Dostopno na WWW: https:/ /asia.nikkei.com/Business/Komat- su-to-crank-out-automated-excavators [30. 10. 2019]. [3] How do I change hydraulic oil?. Dostopno na WWW: https://www.midlandslubricants. co.uk/agricultural/hydraulic-oil/how-do-i- change-hydraulic-oil/ [28. 10. 2019]. IZ PRAKSE ZA PRAKSO Ali ste vedeli?  Pri menjavi hidravličnega olja običajno ostane v sistemu 10–20 % starega olja. S primernimi ukrepi to količino lahko zmanj- šamo.  Prevozne filtrirne naprave olajšajo menjave olja v hidravličnem sistemu.  Odstranitev povratnih filtrov pri praznjenju sistema olajša odtekanje olja.  Sodobna hidravlična oprema zahteva re- dno izobraževanje lastnikov, upravljavcev in vzdrževalcev te opreme.