tema: e-bivanje irena hlede e-bivanje se seli v avtomobile Digitalne tehnologije se vrinjajo v vse naše življenje, digitalizirali so se telefoni, fotoaparati in kamere, digitalizirala sta se glasba in film, digitalizirajo se podatki, slike, tiskovine .. A vendar: ali kdaj pomislite, kako zelo analogni ostajajo naši vsakodnevni spremljevalci na poteh – avtomobili? Večina sestavnih delov je še vedno mehanska, »visoka tehnologija« v njih so še vedno npr. avtoradii, ki podpirajo format MP3, vgrajene naprave za prostoročno telefoniranje so pogosto prav neverjetno konservativne in okorele. Čeprav ima mobilni telefon že skoraj vsak malček od plenic naprej, so serijsko vgrajene naprave za njihovo rabo v avtomobilih še vedno redkost in prej izjema kot pravilo. Končno (čeprav pozno) razvoj dogodkov nakazuje, da se utegne položaj v kratkem korenito spremeniti. Prve lastovke: visoka tehnologija se seli k »malčkom« Marsikoga preseneča dejstvo, da sodobne tehnologije vstopajo v avtomobilizem na področju avtomobilov nižjega cenovnega razreda. Prvi, ki se je opogumil in jih ponudil kot serijsko opremo, je italijanski Fiat, model avtomobila pa je Punto, ki je v obnovljeni različici karoserije pridobil nadimek »grande«. Drugi proizvajalci prav tako počasi »tipajo« po rešitvah za vključevanje sodobnih digitalnih naprav v svoje mode- le, veliko pozornosti pa je prav pred kratkim požel drugi »malček« iz francoskega avtomobilskega giganta Renault, katerega serijsko proizvodnjo načrtujejo na slovenskih tleh, Twingo. Svojega miniuspešneža je proizvajalec v konceptni različici pred stavil na pariškem salonu kot vozilo mladih, zasvojenih z glasbo, zabavo in modo; vanj je predvidena vgradnja kar nekaj digitalnih dodatkov. Resničnost in sanje: pa si oglejmo, kaj ponujata eden in drugi model. 10 december | januar fiat grande punto in blue&me Fiat Auto se je pri razvoju povezal z gigantom računalniškega programja Microsoft. Skupaj so razvili Blue & Me, napravo, ki med vožnjo omogoča prostoročno telefoniranje, sprejemanje SMS-sporočil in izbiro ter poslušanje glasbe, »razmišlja« pa s pomočjo operacijskega sistema Windows Mo bile for Automotive. Fiat Auto se je pri razvoju povezal z gigantom računalniškega programja Microsoft. Skupaj so razvili Blue & Me, napravo, ki med vožnjo omogoča prostoročno telefoniranje, sprejemanje SMS-sporočil in izbiro ter poslušanje glasbe, »razmišlja« pa s pomočjo operacijskega sistema Windows Mobile for Automotive. Funkcije telefoniranja zahtevajo povezljivost telefonskega aparata Bluetooth, nalaganje glasbe pa se izvaja prek naprav z USB-vtičnikom, najpogosteje so to različni USB-ključi. Dva USB-priključka sta tako nameščena v predalu »za rokavice« pred sovoznikovim sedežem, zaslon za nadzor in izbiro funkcij je vgrajen v komandno ploščo z instrumenti, upravljanju z napravo pa služijo dodatni gumbi na volanu. Izpisi na zaslonu, ki so sicer dovolj veliki in z lahkoto berljivi tudi tistim s slabšim vidom, seveda ne zadostujejo za varno vožnjo, govorna navodila so neizogiben dodatek. Žal se tukaj ponovno kot slabost pokaže naša majhnost – naprava zahteva komuniciranje v enem izmed svetovnih jezikov, ti pa so za zdaj še le angleški, nemški, italijanski, francoski, španski, poljski, portugalski, brazilski in belgijski. Slovenščina bo aktualna šele takrat, ko bo število vgrajenih naprav preseglo kritično število, ki bo s komercialnega stališča opravičilo stroške prevoda. To je edina velika »posebnost« (in za nekatere tudi slabost) sistema, kateri se je trenutno še treba prilagoditi. Sicer pa lahko prek glasovnega »komunikatorja« sprejemamo in izvajamo klice tako prek številk rešitev hitro privadiš in prebrano tudi razumeš. Sistem za glasovno prepoznavanje je narejen na napredni tehnologiji “SpeechIndipendent”, ki prepoznava ukaze ne glede na barvo glasu. Glasbo s predvajalnikov, ki se priključujejo na USB-vhod, Blue & Me prepozna, če je zapisana v formatih .mp3, .wma ali .wav. Če imamo sočasno zapisane tudi podatke o zvrsti glasbe ipd., si lahko zvočno »shemo« v avtomobilu oblikujemo tudi na tematski ali kakšni drugi osnovi. Sistem omogoča vozniku s telefonom s tehnologijo Bluetooth uporabo telefona tudi, če je ta v suknjiču ali torbi, pri čemer se samodejno zmanjša glasnost radia (če je ta prižgan) in se glas sogovornika samodejno preusmeri na stereozvočnike. Sistem je združljiv z večino sodobnih mobilnikov, ki so trenutno na tržišču, mogoče pa ga je tudi posodabljati, da ostaja uporaben in združljiv z novimi standardi in telefoni, ki jih trenutno še ni na tržišču. Na sistem lahko prijavimo do 5 različnih telefonskih aparatov, kot »default« pa bo sprejel tistega, ki se prijavlja najpogosteje. Telefonski imenik mobilnika je mogoče prenesti v avtomobil, pri čemer se imenik samodejno posodobi vsakič, ko sistem mobilnik ponovno prepozna. Zastopnik za prodajo avtomobilov Fiat Trgo Avto, bo določeno število vozil Fiat Grande Punto z vgrajenim sistemom Blue&Me v kratkem ponudil tržišču po posebno ugodni ceni, mogoče pa bo seveda tudi naročilo sistema kot dodatne opreme. Poleg Puntota je mogoče sistem Blue&Me trenutno - --- tema: e-bivanje december | januar 11 tema: e-bivanje avto za mlade po srcu in druge ov v notranjosti zagotavljajo veliko svetlobe, kar se še dodatno poudari urejenost twingo concept armaturne plošče. Preprosta in ergonom-osnovni tehnični podatki: Če bo kdo pripomnil, da je rešitev sistema novega malčka odlikuje kar najbolj prijazen sko učinkovita ureditev potniškega prosto-Mere d/š/v: Blue&Me nekoliko zastarela, da ne rečemo odnos do okolja – ima majhno porabo go-ra po načelih “Touch Designa” sledi logiko 3.600/1.727/1.411 mm konservativna, pa tega nikakor ne moremo riva in izpust CO2, ki znaša manj kot 140 intuitivnega dojemanja in ponuja rešitve, Pogon: reči za konceptni avtomobil, ki so ga kot na-gramov na prevoženi kilometer. ki so kar najbolj prijazne uporabnikom. štirivaljni bencinski turbomotor s slednika že skoraj legendarnega Twinga Ostre in samozavestne poteze karoseri-Kot smo omenili že na začetku, je Twingo 16 ventili spomladi letos predstavili na pariškem salo-je dajejo Renaultovemu konceptniku izra-Concept svoj navdih našel v kulturi mla-Moč : nu avtomobilov! Vznemirljivo zveni že nje-zit značaj, ki ga dodatno poudarja športni dih in njihovi ljubezni do glasbe ter svobo-73 kW/100 KM gova najava: »komunikativen avtomobil z izgled sprednjega dela avtomobila. Oblika de. Osrednja konzola ima priključek USB šeststopenjski ročni menjalnik živahnim in s športnim rodovnikom« ... Kot smernikov v sprednjih svetilih je usklajena z in vtičnice za naprave, kot sta Apple iPod multimedijska oprema: tak je čvrsto zakoreninjen v kulturi mladih grafiko, ki poteka po biserno modrih bokih in Nokia Smartphone. V armaturno plo-• osrednja konzola z vtičnicami – športu, glasbi in modi. in spominja na karirasto zastavico ter s tem ščo je vgrajena mešalna miza z vpadljivo za USB, Apple iPod in Nokia Živahno dušo Twinga Concept seveda na hitrost. K športnemu vtisu pripomorejo grafiko, katere zgornji del posnema vzorec Smartphone spremlja poskočno telo – nov turbomotor še temno kromirana 17-palčna platišča s stolpcev grafičnega regulatorja (graphic • mešalna miza 1,2 16 V TCE 100, poleg tega pa ga odli-poudarki Renaultove rumene barve, pou-equalizer), ki ga ljubitelji glasbe seveda do-• povezava Bluetooth, vgrajena kuje še veliko multi-darjena pragova in bro poznajo. Vzorec se ujema z ritmom kamera in mikrofon medijskih funkcij in Če bo kdo pripomnil, da je rešitev široki blatniki. nizkih tonov, ki jih oddajata zvočnika v vra-Partnerji: Apple, Nokia, Michelin in zelo bogata opre-sistema Blue&Me nekoliko zastare-V izrazitem kon-tih, in je sočasno v prijetnem kontrastu z Montupet. ma. Z dolžino ko-la, da ne rečemo konservativna, pa trastu s športno matirano površino spodnjega dela armamaj 3,6 metra se tega nikakor ne moremo reči za kon-zunanjostjo avto-turne plošče. avtomobil naslavlja ceptni avtomobil, ki so ga kot nasle-mobila je njegova Analogni merilnik hitrosti je nameščen na na rob zaslona. Skype-in videotelefoniranje predvsem na kup-dnika že skoraj legendarnega Twin-mladostna notra-sredini armaturne plošče nad 15-palčnim sta del »funkcionalnosti«, ki so vključene. ce, ki cenijo atrak-ga spomladi letos predstavili na njost “high-tech”, izvlečljivim zaslonom, ki se ga zaradi varno-Twingo Concept ima kot odraz svojega iztivne in športne pariškem salonu avtomobilov! Vzne-ki potnike popelje stnih razlogov lahko uporablja le takrat, ka-razitega značaja in izvirnosti v kabini namemestne avtomobi-mirljivo zveni že njegova najava: »ko-v svet mobilnega dar avtomobil miruje. Zaslon je povezan z ščen lasten “light show”. Ko stoji na mestu le ter nove komuni-munikativen avtomobil z živahnim in zvoka. Veliko pa-računalnikom z vsemi potrebnimi funkcija-in ima vključene multimedijske funkcije, kacijske tehnologi-s športnim rodovnikom« ... Kot tak je noramsko stekleno mi, ki potnikom omogočajo priklop na sve-njegovo notranjost obliva tehnično moje. Poleg tehničnih čvrsto zakoreninjen v kulturi mladih strešno okno in par tovni splet, h kakovosti videokomunikacije dra svetloba. Takoj, ko voznik pritisne na odlik Renaultovega – športu, glasbi in modi. vrat brez stebričk-s svetom pa pripomore kamera, vgrajena gumb za zagon motorja, se barva svetlobe 12 december | januar tema: e-bivanje spremeni v Renaultovo rumeno, ki v kabini pričara bolj športno vzdušje. Štiri potnike sprejme v samostojnih školjkastih sedežih z vgrajenimi zglavniki, ki zagotavljajo prvovrstno udobje in oporo. Temno modra tkanina sedežnih prevlek je v kontrastu s prefinjeno belo barvo ogrodja sedežev, ki z oddajanjem žarkov rumene svetlobe deluje kot odmev barvne lestvice v kabini. Vsi sedeži imajo svoje vtičnice, zato da lahko vsak potnik posamezno posluša svojo najljubšo glasbo. Majhen volanski obroč z ravnim spodnjim delom se lepo prilega dlanem in je pravi koncentrat tehnologije, saj ima kopico vgrajenih upravljalnih stikal za mobilne sisteme in celo mikrofon, ki omogoča sodelovanje v e-konferenci prek povezave Bluetooth. Velik ergonomsko oblikovan merilnik vrtljajev je nameščen na volanskem drogu v sredini vidnega polja voznika. Njegova grafika zagotavlja največjo mogočo berljivost. Na koncu še analogen »piškotek«: pločevinke z energetskimi napitki potniki hranijo in hladijo v posebej za to namenjenem predalu v prtljažniku. Ker je Twingo Concept kot »trendovski avtomobil« zasnovan predvsem za posamično ali skupno uživanje ob glasbi, je njegovo poslanstvo še, da deluje tudi navzven, ne le v notranjosti avtomobila. To v praksi pomeni, da sta ob dvignjenem pokrovu prtljažnika v njem vgrajena zvočnika obrnjena navzven, zato se ob didžejevem mešanju glasbe lahko zabava nadaljuje še pozno v noč, prtljažnik vozila pa se takrat prelevi v shrambo hladne pijače. Avto za žur, bi temu rekli. Komentar Glede na to, da je bil opisani Twingo predstavljen kot konceptni model, ni nobenega jamstva, da bodo v njem predstavljene rešitve vgrajene tudi v serijsko izdelovanem avtomobilu. A idejno je avtomobil svež in zanimiv, zato je skrajni čas, da se v avtomobile serijsko vključi več priključkov na sodobne naprave in komunikacijske sisteme. Glede na njihovo vsesplošno razširjenost je skoraj nerazumljivo »zavlačevanje« avtomobilske industrije. Mladi so z digitalnimi napravami tako rekoč neločljivi in verjetno od tukaj izvirajo vzroki, da so skoraj vse novosti vezane na njihovo ciljno skupino. To pa še zdaleč ne pomeni, da teh naprav ne uporabljajo tudi starejši, poslovno aktivni ljudje. Ti imajo poleg glasbe in zabave še veliko drugih potreb, saj jih veliko v avtomobilu preživi svoj delovni dan. Udobje neomejenega komuniciranja pogosto ni edina njihova zahteva in nestrpno čakamo dan, ko bodo tudi oni uslišani. apple pristaja na letalih S čim drugim kot z »revolucionarnimi« iPodi? Letalska industrija je bila dolgo tista, od katere je avtomobilska »kradla« rešitve. V tem primeru pa to ni tako, saj je kar nekaj digitalnih miniatur v letalih nezaželenih zaradi vibracij, s katerimi motijo občutljive naprave. Zato je Apple svojo rešitev brezšivnega povezovanja iPodov in letalskih sistemov zabave razvil v sodelovanju z letalskimi družbami Air France, Continental, Delta, Emirates, KLM in United. Te bodo prve začele potnikom pri sedežih ponujati povezave, ki napajajo in polnijo iPode med letom ter na zaslonih omogočajo ogled videovsebin, ki jih imajo potniki na svojih iPodih. Povezljivost iPodov bo v letalih teh družb na voljo v začetku leta 2007, da bi se razširjenost storitve še povečala, pa Apple nadaljuje sklepanje pogodb, trenutno z družbo Panasonic Avionics Corporation. Kdaj bo na vrsti Adria, še niso sporočili ... ipod Družina dodatkov za iPod se še naprej povečuje, saj je zanje že v tem trenutku na voljo več kot 3.000 dodatkov. Napovedujejo, da bo v več kot 70 odstotkih novih ameriških modelov že v letu 2007 serijsko vgrajena možnost povezovanja z iPodi. iPod in iTunes vodita digitalno glasbeno revolucijo, saj zagotavljata najboljše možnosti poslušanja glasbe na poti, doma, v avtu in od zdaj tudi na letalu. Z več kot 70 milijoni prodanih kosov je iPod najpriljubljenejši svetovni digitalni predvajalnik glasbe in videovsebin, iTunes pa je vodilna spletna prodajalna glasbe z več kot 1,5 milijarde pesmi. Prodajalna iTunes (www. itunes.com) ponuja več kot 3,5 milijona pesmi, 65.000 podcastov, 20.000 zvočnih knjig, 5.000 glasbenih videospotov, 250 TV-serij in več kot 100 filmov produkcijskih hiš Walt Disney Pictures, Pixar, Touchstone Pictures in Miramax Films. december | januar 13