PRED NOVIM PLANOM Znano je dejstvo, da je imela zamuda pri spirefjemanju piLanov megativne posledice za delo podjctij in nonmalno funlkokttiiraTije posamez-niih družibenih dejavnositi. Med drugkn so to zaimudo povaročale abčufcnejše spretmembe v go-spodarsikem si®temu, kakar tudi patreba, da se ot> p-oimainjikamju perapefctivnega plana razprav-ilija ob sprejetju planov o širših osnovaih naše e&onomsike politiike. Letos pa-ičaikujemio z gotavostjo, da bo druž-beni ipilam za leto 1957 Sjpirejet pravooasno. Lahko priičaikujemo, da ga bo Ljudisfca skupščina vzela v razpravo v novembru, da bi ta;ko lahko mesec dni pred njegovo uveljavitvijo gospodarske or-ganizaciije izdelale svoje plane im svojo usmeri-tev, pri čemer bodo izhajale iž osnovnih moti-vov družbenega plana in obveznosbi za na^lednje leto. Ta okoliščina ni nič marvjšega pamema tudi za Ijaidisike odiboore, fci bodo tako mogli pravo-čaano aprejeti svoje praračune in zagotoviti redno finainsir'a.nije svojilh skižb. Samo dejsstvo pcravočasne ugotovitve otbvazmosti gospodanstva v diružibenem plamu bo ugodmo vplivaio na b niiinno in urefjeno delo podijet3|j* Ker naj v letu 1957 stoipi v veljavo 'ndi naš perspektivni plan za naslednje nazdobje, je važ-no, da tekoči plan za leto 1957 ne bo porejudiciral v osnoviniih smereh razvotja našega goapodaratva tistih ukrepov Ln odnosov, ki morajo biti vzpo-stavljeni z dolgoročnim planom. Zaradi tega je tekoči piain izhajal iz tistih materialov in postavk, ki služijo za osnovo izd-elave dolgoročnega plana, čeprav sam ptlan še ni končan. Kjerfc&li pa je šlo za prableme, ki zahtevajo globlja in širša prouče-vanja, jih. je tek^či plan prepustii temeljiti c -ni na oanovi nadaljnjega dela zia dolgoročni p>lain, pri tem pa rezerviraJ nutjna sredstva v bi-lancah leta 1957. Tekoči plan je potem.takem imel omejeno nalogo, da nudi izhajajoč iz let&šnjega gorr^dar-slkega položaja Ln upoštevajoč gibanja. ki jih lahko pričakujemo v prBhodnjem 1'ti. r ' 'ebne instrumente, da se Iahko gospodarstvo neovirano naprej razvija. Temeljiia politika, ki "$e bila predmet razjpravLjanja na posveto\ anju o gospo-darskih piroblemih vri tovarišu Titu, kakor tudi resoluciije glavnega odbora Socialistifine zveze delovnega ljudstva o prJhocLnjih naiogah v go-spodarstvu, je bila osnova ?.% plan prihodnjega leta. LetoSruji gospodarskii razvoj je pokazal, da so osnovne postavke te politike piravilne in da so dale dobre rezultate. Stabilizacija gospodar-stva, sprememfoa v srt-rukturi iinvesticij, usmeri-tev k postapnemu dvigainju življenjskega stan-darda, kakor tudi hitrejši razvoj kmetijstva in trainspoirta, to so tudi temeljne linije po-litike v letu 1957. Gospodarska stabilizacija sa je izkazala kot popolnoina upiravičena, čeprav zaradi slabše žetve ni mogla dati polnih uspehov. Če bi usipeli z bojem za hifcrejši razvoj kmetijstva doseči stalnejše odnose v kmetijstvu, tedaj bi ta usmoi ritev bila dokončno kronana z uapehom. Izvozna poliiika Če pa temelji naše letošnja gosipodariike po-litike pri izdelavi družbenega plana niso bili vprašanje, to ne p^orneni, da v tem dtružbenem planu ni bilo pomenibnih razpravLjanj v zvezi z velikkni problemi nadaljinjega razvoja. Sama teanja k stabiliKaciji je postavila na dnevni red nove probleme, ki jih je bilo treba reševaiti delao že letos, še bolj radiikalno pa s pilanom za pri-hodmje leto. Mi bomo navedli satno nekatere iz-med teh problemjv. Znano je. da je p.riš!o letos r ^m^ji; na-daTjnjega paveČT,vi:i pTilzvn^nje v ii..dus''riji do nastajanja zalog in c probleuna realizacij-- Ma-ga. Taikemu položaju je Slo na roko tudi dejstvo, da je bila lefcos vzipositavloena resna kontrola nad posamezinimi vrstami potrošnje. 'Večje varčeva-nje pri proračunsfcih in socialnih i^sdatkih, zmanjšanje investiciij, amejitev porasta potroš^ nje na vasi.> Analize, na katerih izdelujejo plan, kažejo za prihodmije leto, da lahko 'ndustrijska pTokvodinja še naprej raste, in to v pomenfibnem odstobku (okrog 15 odstotkov). Blagovni skladi industriiskega blaga bodo znatno porasli in ' ko je treba razp.ravJjati o politiki ". ^delitve dohod-kov ali -eailizaciji blaga za posamezne vrste po-trošaje. Prva misel, ki se s tem v zvezi vsilouje, je, da je trcba izkoristiti tak položaj za največje možno povečanje izvoza. Znano je, da trpi naša plačilna bilanca zaradi večletnega deficiita, ki smo ga v prejšnjih letih krili s krediti Ln z ino-zemsko pomočjo. Če na5e gospodarstvo kaže znake naglega vzpona, bi nam morala biti prva misel, da p&veča,mo izvoz in pospeškno proces odprave zunanjetrgovinskega deficita. Letos ra-čunamo, da se bo izvoz zvišal za 19 milijard, prihodnje Ieto, pa se kažejo nadaljnje možnasti ^^agta za okrog 15 milijard dinarjev. Težko bi naišli pomembnejšo strateško nalogo v našem go^podaretvu. kaikor je boj za povečanje izvoM in odpravo deficita. Družbeni plan za naslednje leto je računal s tem, da so dani ugodni pogoji za nadaljn.ji po-rast izvoza tako na notranjem kakor tudi na inoteem.3ke.tn tržišču. Na dornačem trgu zarad-i. doseženih usipehov v stabilizaciiji cen industrij-skega blaga ni takega pri'tisika ^ strani povpra-Sevanja, da bi ta preprečeval izvoz. Nasiprotno, (Nadaljevanje na 2. strani.) (Nadalievaoj« j t. stranl) vsi domači proizvajaki iščejo zaradi težav reali-zaciije doma možnosti plasmaja za svoje blago na inozamsikem tržišču. No-va tržišča in razšLritev naše zunanjetrgoviaske zaraenjave so prav ugod-n?i klima za tako oirienitaoijo proizvajakev. bivesUcije Vendar izvoz ne bo mogel absorbirati pove-čanega dohodjta, ki ja pričakujetno prihodp^ft. leto. Ce gledamo po strukturi, se kaže poveč^ftje proizvodravil>nt sme-ritve potrošniikov k nakupu večjih koMčin Lo-dustrijskegi blaga bo odvisno tudi gibanje cen v prihodnjem letu. NadaJjnji pritiak na kmeti^i-ske p.ride!ke ' ''¦* privede z rada nadaljojega dviga cen samo do pcyliv->nja sredstev med posameznLmi kategorijamii prebivalstva. Določeno povečanje standarda "laihiko ugodno vpliva na in'teres za poveča.nje ilo ^prejeio staldšče, da je treba zimaaioša.ti abseg akumuii-ranja s temi instanunenti v podjetjih, ki so in-vestirala. To bi dosegli taiko, da bi vsa pcxije1?ja, ki plačujejo anu-itete tnprostiild obrfesti na osnovna sredstva za tisti del osnovnih sredatev, za katere plačajo anuiteto. Za šlevilma .podijetja bo to po-menilo zmamjšanje anuitetnih otoveznosti n« po]o*vico. Ko navajaitno samo najpomeinibneiiše apre-membe, noramo poudariti, da pamenijo vse spremembe iaboljšareje pcdožaja po3ti sod«Jova3o v ngegavi razdelitvi. Pravočasno eprejebje plana, nadiaijevi.noe ta-> čete politike sta'" IHzacije in zmanjšanje ofore-menitve goepodar tva z ra;zniimi obveanoateai latalko ugodno uiinkugejo na delr pcdjetij \n dajo vsetnu go^podarstvu pctmrio za nadaljruji na-pred^k.