Katolišk cerkven list. Danic« izhaja vsak petek na celi poli, in veljA po pošti za celo leto 4 gld. 20 kr., za polleta 2 gld. 20 kr.. začetertht* 1 gld. 15 kr. V tiskarnici sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za četert leta 90 kr., ako zadtn« na t;i d;:c praznik, izide Danica dan pcprej. Tečaj XXIV. V Ljubljani 19. vel. travna 1871. List 20. Egiptovski Jožef. Igra v petih dejanjih. Spisal Radoslav. (Dalje.) Geterti prizor. (Oče gre proti šotoru in pri vhodu zakliee:) Čuj, sin moj, Jožef, pridi urno k meni, Poslušaj in dopolni mi povelje! (Jožef pride.) V dolini bratje pasejo zeleni — Jožef. Preljubi oče, kaj so tvoje želje ? Oče. Poglej za brati, kje je, veš, dolina; Ce v miru so, in drugo vse pozvedi; V košari nesel boš jim kruha, vina; Poglej pa tudi, kak je kaj pri čedi; Ali ne še zdaj, ni ravno taka sila, Ker solnce danes silno je pekoče, Pozneje, ko vročina je minila. Jožef (vdano). Pripravljen sem, kedar češ, dragi oče! (Ljubeznjivo ga pogledavši:) Oče ljubi in naj bolj i, Oj, dovoli mi, dovoli, Da zapojem pesem krasno, Pesem lepo blagoglasno , Ki jo peti me učila Moja ranjca mati mila , In jo tudi sama pela, Mati ljubljena Rahela ! Oče. Rado serce dovolilo Bo, da poješ pesem milo , Saj tud mene nje milina Tvoje matere spominja, Ki počiva v grobu sladko; Poj mi njeno pesem gladko ! (Oba sedeta pred Šotor.) Jožef (poje). Slava Tebi! o presveti Stvarnik milostni Adama, Tebi hočem vedno peti, Naj sem v družbi ali sama. Ti si Noeta očaka Pred potopom groznim rešil, Nam ohranil si pervaka, Ko v pogin si grešne trešil. Ti očeta Abrahama Rodu močnemu si zvolil, Ni malikoin delal hrama, Vselej zvesto te jc molil. Ti neskončno si usmiljen, Vedno milosti skazuješ. In le z grehom si prisiljen, Da hudobneže kaznuješ. Torej Tebi bodein pela, Slavo Ti oznanovala, In Ti v pesmi čast vesela Za vse milosti dajala! OČe (ginjon). Glej, ljubi sin , kako je draga mati Pobožnega serca v resnici bila , Kak znala Božjo čast poviševati! Tud ti ohrani v sercu nje čutila; Jehova usmiljen jc , to je resnica, Če tudi pošlje britke nam težave In pripusti, da tare nas krivica, — Njegove vselej modre so postave. Nedolžnim je zgolj milost in dobrota, Izdihe njih ob času bo uslišal , Hudobnim so v pogin njih grešne pota, Pravične pa gotovo bo povišal. (Jožefu slovesno.) Le Njega kliči ti, moj sin, v skušnjavi, Pomoč dodelil ti bo On nenadno; — Zdaj pa za brati urno se odpravi, Sej že postalo je sedaj bolj hladno ' (Odideta.) (Zagrinjalo pade.) fDalje nasl.) Govor fir. Ceba&eka v kat. besednM v MJnb(Jani 9. mafnika M89i. (Dalje.) Resnica papeževe nezmotljivosti se opira na toliko dokazov, da nismo v stanu vsih našteti; ima toliko mič-nih strani, da ne moremo dana vsih ogledati. Le trojno prav tehtno zadevo te resnice hočemo kratko prevda-riti, namreč: I. V kaki zadevi in zvezi je naša resnica s cerkveno nezmotljivostjo sploh? II. V kaki zvezi je s cerkvenim pervaštvom in njegovim namenom? III. Kaka je njena zadeva do deržave in njenih zakonov? 1. Pervo vprašanje je: Kaka zadeva in zveza je med nezmotljivostjo cerkveno, ktero jc cerkev vselej za versko resnico učila, in nezmotljivostjo papeževo, ktero je seda) slovesno določila? To tehtno vprašanje je rešeno v slovesni določbi papeževe nezmotljivosti in sicer v dvojnem oziru; pred vsim je 1. nezmotljivost po svojem viru in vzroku le ena, in ne smemo misliti, da je ena lastna škofom na zboru, druga papežu, temuč katol. cerkev je nezmotljiva po pomoči Kristusa in sv. Duha, ki ji je zagotovljena; pa ta nezmotljivost se razodeva po okolišinah in potrebah cerkve: ali po vesoljnem zboru, v kterem zbrani škofje s papežem zedinjeni svoje sklepe naznanjajo; ali pa po poglavarju sv. cerkve, kteri naznani v slovesni določbi versko resnico s tem namenom , da so vsi dolžni jo sprejeti. Sej kakor je Jezus obljubil in rekel aposteljnom vsim s Petrom vred : „Prejeli bote moč sv. Duha, in mi bote piiče v Jeruzalemu, v Judeji, Samarii in do meje zemlje," in: „Niste vi, ki govorite, ampak Duh vašega Očeta je, ki v vas govori"; tako je enake obljube in povelja dal tudi Petru samemu ko poglavarju cerkve z znanimi besedami: „Ti si Peter, skala, in na to skalo bom zidal svojo cerkev, in peklenske vrata je ne bodo premagale," „za te sem prosil, da ne opeša tvoja vera, in ti, ko boš nekdaj spreobernjen, poterdi svoje brate." „Pasi moje jagnjeta, pasi moje ovce." Iz lacih obljub Kristusovih sklepamo: a) Da je aposteljnom s Petrom vred obljubljena pomoč sv. Duha pri službi keršanskih učenikov; b) da iz obljub, ktere je dal Kristus Petru, naravnost sledi, da je ta pomoč Kristusova tudi Petru samemu obljubljena, ter se po nji tudi sam ne more v veri motiti, in c) ker je Kristus obljube storil učencem s Petrom vred, da se tudi drugi škofje vdeležujejo nezmotljivosti; — da se pa ne more in ne sme misliti, da bi bili drugi škofje za se nezmotljivi, ampak papež sam ali pa drugi s papežem vred. S tim se vjema nauk sv. Pavla o cerkvi ko Kristusovem telesu. Cerkev je namreč skrivnostno telo Jezusa Kr., velika skrivnost, v kteri se shranuje delo božjega odrešenja, v kteri je božje in človeško pre-čudno sklenjeno, in Bog sam v zveličanje ljudi po člo-vekih ko vidnem orodju nadaljuje svoje delo do konca sveta. Čeznatorno življenje, tako rekoč duša te cerkve, je Kristus sam in sv. Duh, od kterega izvirajo vse čeznatorne djanja in moči v sv. zakramentih in v kerš. Dauku. Vidno telo te cerkve so ljudje, ki so vanjo sprejeti, in sicer po Kristusovi vstanovitvi predniki in podložni. Vidna cerkev pa ima tudi vidnega poglavarja in vidne pastirje, ki sv. cerkev na zemlji vladajo, sv. zakramente dele, in razodete resnice čiste ohranijo. Po tih pastirjih dela Kristus, pot, resnica in življenje, in Duh resnice vse Čeznatorno, namreč deli božjo gnado po sv. zakrameutih in varuje verske določbe svojih namestnikov vsake zmote. Kristus to dela ali po svojem namestniku samem, ali po okolišinah in potrebah svoje cerkve po Škotih sklenjenih s poglavarjem v vesoljnem zboru. Kakor je telo le eno, in ima več udov, vsi udje telesa so pa le eno telo, tako tudi Kristus in cerkev. Kratko: Bog sam je po svojem bitju nezmotljiv. Bog pa dela v svoji cerkvi po svojih namestnikih in služabnikih, da kakor po njih deli gnade, tako ohrani po njih tudi či-»te razodete resnice. Ti namestniki in oskerbniki so papež in škofje, in Bog daje svojo pomoč zoper zmoto ali papežu samemu ali škofom združenim s papežem. Vsi ti ali papež sam so le orodje nezmotljivosti , kterega se posluži Bog ko edini vir in vzrok nezmotljivosti, in sicer ali samega papeža, ali pa njega s škofi vred. To izreče zbor z besedami: „Po pomoči božji, ktera jim je obljubljena." 2. Kakor vir ali vzrok, lako je tudi obseg nezmotljivosti ravno tisti pri vsi učeči cerkvi, kakor pri papežu. To namreč, v čigar določbi je cerkev po božji pomoči nezmotljiva, je razodenje božje, naj si obsega verske ali nravske resnice, in določba tega, kaj se s timi razodetimi resnicami vjema, kaj jim nasprotuje. To je ob vsih časih veljalo o zapopadku in obsegu cerkvene nezmotljivosti. In ravno to je zapopadek papeževe nezmotljivosti, ktera se od cerkvene ne more ločiti; zbor namreč govori: „Rimski papež je obdarovan s tisto nezmotljivostjo, s ktero je božji Učenik hotel obdarovati svojo cerkev pri določbi svojega nauka v verskih in nravnih rečeh," tedaj nikakor ne v druzih rečeh. Cerkev in papež namreč niso nezmotljivi o tem, kar zadeva zgolj človeške dela in svetne učenosti, n. pr. ali se zemlja suče ali solnce; ali so po zvezdah pametne stvari; ali je homeopatija boljši ali alopatija; ali je v politiki boljši samovlada ali ljudovlada; ali je Neptunizem ali Plutonizem bolj resničen itd.; vse take reči niso razodete, niso ne verske ne nravske resnice, in zato ni ne vesoljna cerkev ne papež v njih določbi nezmotljivi, ter si o njih nikoli niso nezmotljivosti prilastovali. Vse to je pripušeno človeškemu umu, in služi naravnost le v časne namene in zato ni bilo raz-odeto, ker je Bog le to razodel, kar je k zveličanju potrebno, na primer od božjih lastnost, od delovanja božjega pri stvarjenju, odrešenju sveta, od človeškega poklica in neumerjočnosti, od naših dolžnost do Boga, do sebe in bližnjega. Ako bi se mi v takih resnicah motili, bi zgrešili pot k zveličanju in pomočke taisto doseči; zato nam je Bog razodel, in hoče to čisto in nepokvarjeno ohraniti v svoji cerkvi po svojih namestnikih, zlasti poglavarju cerkve. Kaj bi sicer bilo za nas in naše zveličanje? Kakor bi brez odrešenja ne zadobili odpušenja, tako bi se brez nezmotljivosti ne bila obranila za vse čase čista resnica. II. Naše drugo vprašanje je: V kaki zvezi je papeževa nezmotljivost 8 cerkv. pervaštvom in njegovim namenom. Na to odgovorimo, da že namen cerkvenega pervaštva ali primata tirja papeževo nezmotljivost. Da je Kristus postavil sv. Petra za pervaka in poglavarja sv. cerkve, so ob vsih časih verovali vsi katoličani; kajti „kjer je Peter, tam je cerkev." (Amb.) Zakaj pa je Kristus Petra postavil poglavarja in mu zročil veči oblast, kažejo Kristusove besede same; že pri sv. Mat. 10. pravi: „Ti si skala in nato skalo bom zidal svojo cerkev in peklenske vrata je ne bodo premagale." Peter, poglavar, ima biti temelj cerkve, ktere nobena moč ne bo premagala; da bo pa cerkev tako terdna, nepremagljiva, mora biti terdna njena podlaga, skala, Peter. V čem pa mora biti cerkev in podlaga terdna? Gotovo v tem, kar je bistvo, jedro cerkve; to pa je razodenje božje, vera ali resnica in gnada. Da je tedaj cerkev nezmagljiva v veri, mora biti tudi njen temelj in to je Peter, papež; kakor je cerkev nezmotljiva, tako mora biti tudi Peter, papež, nezmotljiv. — Pri 8v. Luk. 22. Kristus opomni nevarnost v veri za vse učence, pa moli zlasti za Petrovo vero, da ne opeša, in mu povelje da, tudi brate v veri poterditi. Kristus sam prosi in obljubi, da Petrova vera ne bo nehala; ali je Jezusova prošnja in obljuba le prazna, ali se ni spolnila? Gotovo se je spolnila in Petrova vera je po nji neomahljiva. Tudi mu da Jezus povelje, brate v veri poterjevati; da to more, mora sam v veri poterjen, nezmotljiv biti; kako bo sicer ta, ki se sam moti, druge poterjeval?—Pri sv. Jan. 21. reče Jezus Petru: „ Pasi moje jagnjeta, pasi moje ovce," s tim ga postavi pastirja namesti sebe in mu zroči svojo čedo, vso, ovce in jagnjeta. Pastir pa mora skerbeti za dobro pašo, po pravi poti voditi, nevarnost odvračevati, zgubljenih iskati, nepokorne strahovati, to je, v duhovnem pomenu, čiste resnice verne učiti, pravo pot zveličanja kazati, zmote in zapeljevanja odvračati, zmotene k resnici nazaj vabiti, in ako ne poslušajo, jih izobčiti. Ali bo pa viši pastir to mogel, ako je sam v zmoti, zmotljivosti v veri in nravi podveržen, kratko: ali bo sposoben za to sv. opravilo, ako ni nezmotljiv? Tedaj mu je zanesljivo ta, ki mu je naročil to delo, dal tudi potrebno nezmotljivost. Namen cerkv. pervaštva je dalje zlasti edinost sv. cerkve, „da vsi pridemo v edinost vere in spoznanja Sinu Božjega." Kristus je namreč postavil eno cerkev, in ker je ta cerkev vidna, ji je sklenil dati tudi vidnega poglavarja, da skerbi in ohrani edinost, in da je vsim očitna ta edinost. V čem pa morajo biti vsi udje cerkve edini? Gotovo v tem, kar gre k bistvu sv. cerkve, in to je razodeta resnica; vera in viri milosti božje, ki nam dotekajo po vidnih znamnjih, po sveti daritvi in ssv. zakramentih. Ali bo pa papež zmožen ohraniti to edinost v veri in ljubezni, ako ni nezmotljiv? Ali ni nevarnost, da bo s svojo zmoto edinost kalil, in bo tako ravno v njem zaderžek lepega namena, bistvene edinosti? Ali se bodo drugi škofje in učeniki edinili z njegovo vero, ali mu bodo pokoršino skazovali, ako mislijo, da se papež sam moti? Odgovor imamo ravno nad Dol-lingerjem in nekterimi nemškimi bogoslovci. Če je toraj Kristus hotel svojo cerkev edino in je v ohranjenje te edinosti papeža postavil, bo On po svoji modrosti in ljubezni tudi zato skerbel, da bo papež spreten, zmožen, to edinost ohraniti in jo vsim naznanovati, to je, daje mu predstvo nezmotljivosti, po kterem edinem je papež sposoben za ta namen edinosti. Ali svojemu namestniku v prid svoje cerkve ne bo dal tega potrebnega predstva Bog Sin, ki je nekdaj navdihoval svoje preroke in apo-steljne? Bog daje po svoji milosti slehernemu kristjanu po njegovem stanu potrebno gnado, da more vsak po svojem poklicu dolžnosti spolnovati. Tako daje zakonskim lastno gnado, da v keršanski ljubezni med seboj žive in svoje otroke rede. On daje duhovnom posebno gnado in oblast, da veljavno svojo službo opravljajo in sv. zakramente dele. Iz človeške moči bi tega ne mogli, ako bi jim Bog oblasti in milosti ne dajal. Gotovo tudi papež, poglavar vse katol. cerkve, ko nar viši duhoven in učenik vsih vernih od Boga prejema za to visoko službo potrebno gnado. Ta gnada za naj višjega učenika vesoljne cerkve, ktero sv. Duh vlada, ne more biti drugo, kakor nezmotljivost, to je, da se ne more zmotiti, kadar ko najviši učenik verne uči, kaj je Bog razodel. Kakor je Kristus večna resnica, tako mora tudi njegov namestnik učiti čisto resnico , da more biti vreden namestnik Kristusov. Ravno tisti Bog tedaj, ki daje vernikom in duhovnom potrebno gnado, daje tudi naj višjemu učeniku vernih, ki ima tudi duhovne in škofe učiti, dar nezmotljivosti. Zato je v kat. cerkvi ob vsih časih tako prečudna edinost, ki je znamnje resnice, in nezmotljivost naj višjega učenika je potrebna pogoja te edinosti v resnici. — Tudi sicer že lastna pamet spoznd in tirja, da mora biti naj viši učenik v veri nezmotljiv. Bog namreč tirja od nas vero za zveličanje: „Kdor veruje... bo zveličan, kdor ne veruje, bo pogubljen;" mi pa smemo od Boga tirjati in pričakovati popolnoma gotovost, da se nam oznanuje čista vera. Kristus nam daje to gotovost, ko je na Petra postavil cerkev in za njegovo vero molil; kdor stoji na tej skali, si je svest prave vere. Le ako je ta naj viši učenik nezmotljiv, nehajo vsi dvomi, vse zmote zastran vere, in mi zadobimo popolnoma mir serca in tolažbo zastran čiste zveličanske vere, ker Petrova vera je Kristusova vera, ktero je On za zveličanje tirjal. Kako lahna je sedaj za slehernega pot do prave vere, čiste resnice; in vendar tako varna in gotova! Kako težavno je zgolj človeško preiskovanje, le nekterim mogoče, — in še nobene gotovosti ne daje ! Zdaj pa naj prostejši verni kristjan sme reči: Popolnoma svest sem si in prepričan resnice svoje vere, ker verujem, kar uči verovati namestnik Kristusov, poglavar sv. cerkve, ki se v veri ne more zmotiti. Verni kato- ličan hodi v luči belega dneva, in ne more zaiti, neka-toličan pa po megli in mraku, in se zanaša le na lastno bistro oko, ktero pa brez luči od zgoraj ne more zadostno viditi. Zato je neizrekljiva sreča vernega katoličana, ki ima v svoji cerkvi duhovno mater, ki ga je prerodila, in ga podučuje ; v papežu pa duhovnega očeta, ki cerkev in vse verne vlada, uči in zmote brani, in tako smo po ti svoji materi in tem očetu pravi otroci Božji, na popolnoma varni poti k nebeškemu Očetu. (Konec nasl.) Prošnja 98 arstrijanskih nadškofov in škofov do svetlega cesarja, Premilostni gospod! Odhod francoskih vojakov iz Rima in zamaknjenje Evrope v izid strašne francoske vojske je italijanska vlada v to obernila, da je že davno pričeto delo dokončala: 20. kimovca lanskega leta se je polastila Rima. Sardinsko kraljestvo je Lombardijo in Benečijo dobilo s tujim orožjem; Tošfcano , Modeno, Parmo, Neapelj, Sicilijo s tim, da je zvezo storilo s puntarstvom; cerkveno deržavo si je pa ugrabilo s očitno silo. Te nepravične pridobitve pa niso enake staviti s tim, kar je svet že tolikrat vidil: zakaj tukaj ni prašanje le samo za posestvo nekterih stotin štirja-ških milj, ampak tudi za naj svetejsi koristi dveh sto milijonov katoličanov. Papež mora biti vladar ali pa podložni, tretjega ni: ne more pa biti podložen, da bi se mu ne uzela prostost, ktere mu je potreba za spol-novanje njegovega svetega poslanja. Pokorni in zvesti podpisani, odkar so se pričeli napadi v papeževo deželo, so o tem velikrat in jasno svojo misel razodeli in tudi poslednje in naj hujše bogoskrunsko djanje nad sv. Stolom so očitno grajali. Vendar pa ko se je doveršilo djanje 20. kimovca, se neka opravičena nada ni spolnila. Vlada Vašega Veličanstva o določivnem času ni naznanila tistih želja in misel, ki jih ima Vaše Veličanstvo s 27 milijoni Vaših katoliških podložnikov vred o tem, kar tiče čisto za-trenje cerkvene deržave. Prepokorni in zvesti podpisani obžalujejo pritežnosti in nevarnosti, s kterimi se ima domovina že toliko časa upirati, in ne taje ozirov, ki se s tim nakladajo krone svetovalcem. Toda tudi besede so zmožne biti djanja, celo še takrat, ako bi za trenutek ostale brez vspeha: kajti one sežejo v prihodnjost. Milujemo toraj pisanje, ktero je bilo 13. kimovca odpravljeno do poslanca Vašega Veličanstva v Floren-cijo: zakaj namen laške vlade, da se hoče Rima polastiti, je bil takrat že na belem dnevu, in graja te naj osorniši silovitosti v omenjenem pisanji ni zapopadene Po drugi strani pa je bila vendar v ta j istem volja naznanjena, da naj se sv. Očetu ohrani samosvojnost in osebna varnost. Viditi je toraj , da je ministerstvo za vnanjstvo Vašega Veličanstva obetanja italijanske vlade več cenilo, kot so vredne bile. Res se je obetalo, da papežu zagotovljene ostanejo vse časti in pravice vladarja ; ali nemogoče je skazovati vse pravice vladarja brez samostojne 'dežele, Leonišče (Leonovo mesto) pa je samo zase čisto nezmožno, da bi bilo kaka samostojna okrajina. Nade, ki si jih je delalo ministerstvo Vašega Veličanstva za zunanjstvo, so toraj do čistega šle po vodi in sila dogodb nikakor ne dopušča, si jih še kteri-krat delati. Kdo bi si po dogodbah, ki nam jih poslednji mesci naznanujejo, še terditi upal, da je v Rimu pri sedaj gospodujočih oblasteh zavarovana tudi le oseba sv. Očeta, koliko manj pa še njegova polna samostalnost? Samostalnost za Leonišče so bili že precej perve dni odstranili, in zdaj že celo neoveržljive lastninske pravice, ki jo ima sv. Sedež do Vatikana, več ne spoštujejo. Vse ondotae umetniške zbirke s prostori vred, ki so zanje odmenjeni, še celo sobe in pokrite mo-stovže, ktere je Iiafael ozaljšal s svojimi slovečimi slikami na presno, ste zbornici v Florenciji razglasile za narodno lastino. Koliko sob bodo poslednjič pustili Njih Svetosti, se ne ve. Cerkvi sovražue postave, s kterimi je vlada v Torinu kupila podporo Macinistov, so se zdajci pričele vstanovljati in tako gre dalje stopnja za stopnjo. Civilni zakon se je prikošatil v Rim ; šolstvo se prestroja v tem pomenu , da se od vere loči; med šolskimi vodniki so judje. Rimskega jezuitovskega vstava se je večidel že vlada polastila za svoje koristi; zatertje osmerih naj znamenitiših samostanov je oklicano; in pri tem ne bo ostalo. Cerkev, njeni učeniki, njene naprave in papež se smejo samovoljno zasramovati ; naj ostudniši podobe in skrunjenja se na ogled postavljajo. Vlada Viktor-Eman-velova je bila še v Torinu, ko je o vsaki priliki ter-dila, kako je potrebno, da se Rim obsede, ter bode ondi pravico in red branila. Vendar pa, odkar vihra tribar-venica na Kapitolu, je Rim, ki je imel poprej popolni mir, izročen sleherni puntarski pohlepnosti. Prihrumenje italijanskih trum v Rim je bilo spremljano od ostudnih djanj, ki bi se bile toliko ložej odvernile, ker je bilo takrat vender dosti bajonetov pri rokah; in ko so novo vlado vstanovili, se v prestolnem mestu cerkvenega poglavarja ni mogel duhoven na poti pokazati, da bi ne bil nadleganju nastavljen; prederzne derhali so motile Božjo službo in hladile svojo besnost nad pobožnimi molivci po cerkvah. Tako je še zmiraj v Rimu, če prav se ravno sleherni dan velike hudodelstva ne dogodijo. Od braniteljev pravice in reda, ki jih je postavila nova vlada, imajo preganjani katoličani malo upati; v cerkvi „al Gesu" so se s svojim orožjem v moleče vernike zagnali , namesto da bi bili razgrajanje ukrotili, ki ga je počela besna derhal ob vratih Božje hiše. (Konec uasl.) Tri mesce na JFufroeein. LXI. V Bejrutu. — I'. V;m-Hxm in kj.- je veda. — Kuhar JclaČica bana. — Tudi iz Ljubljane kdo v Bejrutu. — Kanolar Stefanelli. — Od-li*>d. — <>t"k < iper iu njegov«* z^nde in m/gode. Mieht-b- Cvrillo. — Abd-iil-'>ami mi olika liberalcev. Sobnik J. Kovač« vič in nia- »enist A. Likmi.) Bejrut. — 26. majnika sem sveto mašo opravil pri altarji čistega spočetja v jezuitovski cerkvi. Posebno soznanil sem se s č. o. Van-Ilam-om , S. J., ki je bil 13 let bogoslovski profesor (v 11<»landii ali Belgii), zdaj pa je na povelje svojih višjih popotoval več let po Ju-trovem ter je imel nalogo, učeno popisati Palestino in druge jutrovske kraje. Tako ta red vedno veliko dela za učenost na vse strani; liberaluhovska učenost dandanašnji je pa ta, da jezuite in papeža zasramujejo po umazanih časnikih. Bejrut, kakor sem zdaj zvedil, ima med kacimi So« h iT) prebivalci 20.000 musulmanov, 20.000 razkolniških grekov, 15.