Razlikujemo še hotno pomnenje (n. pr. učenje), ki ga spremlja hotna pažnja in se deli na: mehanično oguljen je«, verbalizem, ki je kratkotrajen, ali asociativno, logično ali judiciozno, smiselno ter mnemotehnično (inge-niozno), ki prihaja v poštev zlasti pri pravilih (slovničnih in dr.), a tudi drugače (Če si hočem zapomniti n. pr, mesece, ki imajo po 30 dni, si zapomnim začetnice: »apjunseno« i, p.). Sčasoma se še tako močne zveze zrahljajo, a popolnega pozabljenja ni. Mladostni vtiski se v poznejših dobah vedno znova obnavljajo in ostanejo živi še v starosti. Vse naše predstavljanje je izpostavljeno pozabljanju. Popoln spomin izkazujemo v hipnozi. Moremo tudi hotoma kaj pozabiti, če svojo pažnjo usmerimo hitro drugam in ne mislimo več na tisto, da tako skrajšamo trajanje spomina. Tudi čustvo vpliva na voljo, da si kaj več ali manj zapomnimo. Pomnež je podvržen razvoju. Raste počasi, šele s polno zrelostjo hitreje, s 25 leti približno pa doseže svoj višek. Po 40. letih prične upadati na splošno, lahko pa še raste v določenem okolju, ki pomnež in spomin lahko pospešuje. S starostjo pa se ta rast odločno zaokrene. Četudi doživljaji puščajo dispozicijo, da se obnove, vendarle se sčasoma sled do-življenih vtiskov v možganskih celicah toliko zabriše, da se izgubi vsaka možnost obnove. Nekaj drugega je zastranjevanje duševnih vtiskov in doživljajev v naši podzavesti, o Čemer govori in piše nedavno umrli dunajski psihiater Sigmund Freud. Zastranjeni doživljaji prihajajo ponovno v zavesi. (Dalje.) М&иоЉга kužba&a Prof, Ema Deisinger Psiha slovenskega naroda in i