108 S KNJIŽNIH POLIC Romana Fekonja: s odoben pouk (književnosti) in razlike med učenci – dr. Milena kerndl 108 Romana Fekonja Sodoben pouk (književnosti) in razlike med učenci – dr. milena Kerndl Na področju izobraževanja se v zadnjih letih dogajajo veliki premiki. Učitelji opažajo, kako pomemben je dobro organiziran pouk in predvsem priprava pred samim procesom poučevanja. Tradicionalne oblike poučevanja niso več dovolj, niso več učinkovite, učenci morajo biti med učenjem aktivni. Niso več pasivni poslušalci, ampak se veliko več na- učijo, ko so aktivno vključeni v proces pouče- vanja in učenja. Takšne ugotovitve prinašajo tudi nova teoretična dognanja in spoznanja strokovnjakov. Naloga učiteljev je, da sledijo novostim na teoretičnem področju in potem skušajo ta teoretična spoznanja prenesti v svojo vsakodnevno prakso, v razred, v svoje delo z učenci. Sodobni čas pred učitelja postavlja nove nalo- ge in s pojavom novih medijev in uveljavljanja IKT-ja pri pouku je postalo učiteljevo delo v sodobni šoli zahtevnejše, večji izziv. Razlog za to so tudi večje razlike med učenci – inkluzi- ja učencev s posebnimi potrebami, socialna razslojenost, multikulturnost, nižanje učne in bralne motivacije. Poleg tega naj bi učitelj upošteval tudi nova spoznanja in pojmovanja na področju znanja, poučevanja in učenja. Ta pa narekujejo večjo vlogo in aktivnost učenca v vseh fazah pouka. Glede na našteto in vizijo vseživljenjskega učenja se mora učitelj stalno spopolnjevati, reflektirati in evalvirati svoje delo, mora biti razmišljujoči praktik. V stalni profesionalni razvoj učitelja sodi tudi razvijan- je novih kompetenc. Avtorica dr. Milena Kerndl v knjigi z naslo- vom Sodoben pouk (književnosti) in razlike med učenci izpostavlja, kakšna naj bo šola za 21. stoletje, kakšno naj bi bilo učenje, kakšno znanje naj bi dala šola učencem, predstavi različne teorije učenja, vlogo učenca in učitelja v povezavi z različnim pojmovanjem znanja, izpostavi razlike med tradicionalnim in sodob- nim poukom, predstavi, kakšno je spodbudno/ učinkovito učno okolje in zakaj je pomembno učiteljevo raziskovanje lastne prakse. Med drugim v knjigi opisuje: • razlike med učenci vse populacije (zaznavni, spoznavni, učni stil) in tiste, ki še posebej vplivajo na pouk slovenščine (jezikovni in bralni razvoj, motivacija za branje literature, interes za branje, odnos do branja, literarnorecepcijski razvoj in pomen poznavanja horizonta pričako- vanja), • sodobne metode/strategije učenja in po- učevanja za podporo diferenciaciji in indivi- dualizaciji, razdeljene na splošne didaktične metode (sodelovalno učenje, projektno učno delo, igra vlog, šest klobukov, pouče- vanje z IKT) in literarnorecepcijske (poleg metode šolske interpretacije še: metoda preverjanja prvega zaznavanja in razume- vanja ključnih besedilnih signalov, metoda fokusiranja, metoda razvijanja zmožnosti domišljijskočutne predstave, metoda po- ustvarjalnega branja, integracijska metoda, metoda grafičnega ponazarjanja besedila, metoda tematskega pristopa, produktivne književnodidaktične metode; problemski pouk, diskusija), • elemente formativnega spremljanja učenca pri pouku književnosti, • obrazec sprotne priprave na pouk književ- nosti z vnesenimi elementi za diferencirano Kerndl, Milena (2016). Sodoben pouk (književnosti) in razlike med učenci. Murska Sobota: BoMa. 109 Šolska knjižnica, l jubljana, 25 (2016), 1/2, 109-110 oz. individualizirano obravnavo in formativ- no spremljanje, • učno podporno gradivo: kombinacija for- mativnega spremljanja dosežkov učencev in portfolia. V sodobni šoli se vse bolj poudarjajo načela individualizacije, diferenciacije in personali- zacije, šola naj bi se odzivala na potrebe vseh učencev in poučevanje naj bo organizirano tako, da vsakega učenca pripeljemo do zasta- vljenega cilja. To je zahtevna naloga za učitelje, v pomoč in podporo so jim sodobne meto- de oziroma strategije učenja in poučevanja. Med njimi veliko učiteljev (in knjižničarjev) že pozna in pri svojem delu uporablja sode- lovalno delo, projektno učno delo, igro vlog, šest klobukov, poučevanje z uporabo IKT-ja, osnovne ter izpeljane in prilagojene bralne učne strategije. Že nekaj let si svojo pot v izob- raževanje utira tudi formativno spremljanje, ali v celoti ali pa samo s posameznimi elemen- ti. Tudi slednje avtorica v svoji knjigi predstavi sistematično in s konkretnimi primeri. Primeri in konkretizacije v knjigi so na pri- meru poučevanja književnosti, vendar lahko veliko primerov učitelji prenesejo in prilagodi- jo poučevanju svojega predmeta oz. področja. V drugem delu knjige so rezultati empirične raziskave, ki kažejo, kako se diferenciacija/ individualizacija in elementi formativnega spremljanja odražajo v praksi pri pouku knji- ževnosti v heterogenih učnih skupinah tretjega vzgojno-izobraževalnega obdobja. Šolski knjižničarji lahko v knjigi najdemo veliko idej za izvajanje ur knjižničnih knjižnič- nega informacijskega znanja, kar je še posebej dobrodošlo in uporabno. Opisane so številne metode in oblike poučevanja, ki jih lahko vsi učitelji in knjižničarji prenesemo v svojo prak- so. Tako bosta pouk in učenje zanimivejša in bolj ‚po meri‘ posameznega učenca. Romana Fekonja zgodovina knjige skozi knjige S pojavom e-knjige in e-medijev smo bili priča revoluciji, ki še poteka. Prvi pojavi pa so sprožili ugibanja in vprašanja, kakšna bo usoda klasične knjige. Čas bo pokazal svoje. V knjigi Zgodovina knjige skozi knjige je lepo prikazan razvoj nosilca besede. Ne moremo reči knjige, saj pod pojmom knjiga pojmujemo po SSKJ ‚večje število trdno sešitih tiskanih listov‘. Vemo pa, da prva pisana (oz. risana) beseda ni na listih, ampak kar na skalah v jamah, kasneje na kakšni drugi podlagi, ki je bila pri roki in se je ohranila do danes. Medij oziroma nosilec, s katerim je človeštvo prena- šalo svoje znanje oziroma vsebine, se je ves čas spreminjal. Knjiga Zgodovina knjige skozi knjige prinaša zgodbo o 5000 letih knjižne zgodovine skozi 100 prelomnih knjig. Lahko so prelomne zaradi medija, na katerem se nahajajo, lah- ko pa tudi zaradi vsebine, koncepta ali izved- be. Avtorja Roderick Cave in Sara Ayad sta stro- kovnjaka s področja zgodovine knjige. Cave se ukvarja predvsem z zgodovino tiska, Ayadova pa z raziskovanjem in urejanjem slikovnega Cave, Roderick, a yad, Sara (2015). Zgodovina knjige skozi knjige. l jubljana: UMco.