Da^ v luei dlefstev! V našem liatu smo (št. 23. z dne 3. junija) osvetlili v luči dejatev pokret političnega mačkovatva v Sloveniji. Če mačku stopiš na rep, zacvili. Ni sicer maček zacvilil, marveč »Slovenska zemlja«, ki izhaja v Ljubljani. Niarao je imenovali niti je nismo imeli v mislih, pa je le zamijavkala. Stari pregovor ae pač vedno ureaničuje. V svoji številki (12. v tem letu, dne 30. junija) nam »Slovenska zemlja« odgovarja, ker smo jo baje »zdelali«. Naših dejstev pa ne more zanikati niti zatemniti luci, ki sije iz teh dejstev. Dejatvo je, da je v Dubravi pri Zavrču raorala pred hrvatako zastavo izginiti alovenska zaatava. »Slovenaka zemlja« priznava, da tako ravnanje »naaprotuje enakopravnosti in kali medsebojnoat«. Ali naj je s to alabotno-milo sodbo stvar končana ? Za naa in za vse zavedne Slovencs ne. Dubrava je obmejni kraj, v katerem prebivajo tudi Slovenci. V tem kraju ni amel Slovenec v svoji laatni hiši poleg hrvatske zastave razobeaiti tudi alovensko. Ako bi bil vztrajal pri tem, da naj oatane alovenska zaatava, bi ae bogve ':aj zgodilo njemu in njegovi hiši. Zborovanje, ki se je vršilo v Dubravi, je bilo namenjeno tudi Slovencem, prav za prav bolj Slovencem kot Hrvatom, ker je bilo zaradi Slovencev sklicano v obmejni kraj. In kakšna čaat je bila skazana Slovencem in njihovi zastavi? Na zborovanju so nastopili poleg hrvatskih govornikov tudi zastopniki mačkovstva iz Slovenije, ki so branili slovensko čaat s tem, da so atrašno napadali dr. Korošca. Dejstvo iz Dubrave se ne bo pozabilo, ker razsvetljuje z bengalično svetlobo položaj slovenatva v mačkovatvu: umik slovenske zastave pred hrvatsko je simbol (znamenje) podrejenoati in manjvrednosti slovenstva v pokretu političnega mačkovstva, ki je narodno-hrvatski pokret. Ta pokret si je nadel v Sloveniji ime »kmečko-delavakega pokreta«. Mi smo v navedenem članku našega lista ugotovili, da je to geslo vzeto iz markaizma, da ao ga potem prevzeli liberalni kmetijci, sedaj pa z njim krošnjarijo po Sloveniji politični Mačkovci. V odgovoru na to ae je »Slovenska zemlja« razgostobesedila o sedanjih gospodarskih prilikah, ki ao rodile novo spoznanje in z njim nova prizadevanja, o misli družbene spremembe, ki je postala že toliko močna, da je nevarna tistim, ki bi imeli radi, da bi bil volk ait, a koza cela. Ne vemo, komu pripisuje člankar »Slovenske zemlje« vlogo volka in komu vlogo koze. Med vrstami bi ae to dalo čitati. Rajši pa odgovorimo na to, kar je zapisano v vratah samih. člankar govori s simpatijo o novodobnem delavskem gibanju Marxa in Engelaa, čigar osnovna miael da oataja reanična, miael namreč, ki jo je jasno označil Engela v poslovilnem govoru ob grobu avojega prijitelja in sodelavca Marxa, da je namreč 6dkril »preproato dejstvo, po katerem morajo ljudje pred vaem najprej jeati, piti, stanovati in se oblačiti, preden se morejo ukvarjati a politiko, z znanostjo, umetnoatjo, verstvom.« Res, to je preprr ,to dejstvo, znano povsod, saj ao mu že atari Rimljani dali izraza z znanim rekom: Primum vivere, dein philosophari (najprej živeti, potem je šele mogoče modrovati). Spričo tega hočemo, uporabljajoč člankarjevo primero o volku in kozi, to-le ugotoviti: Markaizem v Rusiji je volk, ljudatvo pa koza. In ta koza ni cela: ljudje v Rusiji nimajo jesti ne piti, nimajo človeka doatojnih stanovanj, nimajo obleke. Marksizem-volk pa je sit. Tak je marksizem v dejanstvu. Preoataje še, da od naziva mačkovakega pokreta (Kmečko-delavski pokret) obrnemo svojo pozornost do idejne vaebine tega pokreta. Kakšen je njegov program? Mi smo v članku, ki je »Slov. zemljo« ozlovoljil, ugotovili, da se mačkovstvo ne more povzpeti do resnega in atvarnega programa. Na to nam ta list odgovarja a težko prikrito nevoljo: »Ali moramo vedno govoriti gluhim ušesom, da niamo centraliati in ne unitaristi, ampak da smo njuno nasprotje? V tem je načelna biatvenost našega prizadevanja.« K temu pripominjamo: Taka načelnost ne zadostuje, ker je samo negacija (zanikanje), pa nima po« zitivne vaebine. Koliko izjav pada danea proti centralizmu? Vsak dan jih je na tucate. Sama JNS — volk v ovčji obleki — sebe proglaaa kot nasprotnico centralizma ter celo odklanja preveliki unitarizem, ki nasprotuje alovenaki samobitnosti. Gre za pozitivno vsebino. Gre za vprašanje: kako naj ae dejansko uredi naša država. In vprav tukaj molči g. dr. Maček. Trapistovska metoda molčanja za politiko ne velja. Mačkov učitelj štefan Radič je bil izredno gostobeseden in »prožen« v programih. V dobi abatinence (odsotnosti od Beograda)' je stalno prepeval melodijo: »Republika, vsemu svetu dika«, in proglašal načelo: Srbi, Hrvati in Slovenci so 3 narodi. Ko pa je 1. 1924 s svojimi poalanci prišel v beogradski parlam^nt in potem v vlado, je priznal brezpogojno centralizem in vse, kar je z njim v zvezi, ter avečano proglaail Slovence, Hrvate in Srbe za eden narod. Kaj je dr. Mačkov program, nihče ne ve. Nam pa se hoče jasnosti in doslednosti. »Slovenska zemlja«, bodi prepričana: program slovenstva korenini v slovenski zemlji. Mačkovstvo je za slovenstvo tuj element, ki v Sloveniji nima eksistenčne pra$ice.