Književna poročila. 103 Književna poročila. Dr. Weber Hellmuth: Grundriss des tscheclioslowakischen Straf= reclites, Verlag von Gebriider Stiepel, Ges. m. b. H. Reichenberg 1929. Str. 114. To je knjiga silne pregnance izraza, pisana na način slovitega osnova nega orisa Grijnhutovega meničnega prava, ki si se ga moral naučiti na izust, ker je bila vsaka beseda važna. W e b e r je bil nekoliko let profesor kazenskega prava na nemški univerzi v Pragi, pa je pogrešal učbenika za svoje slušatelje. Prikazal je češkoslovaško veljavno kazen; sko pravo po zakoniku in stranskih zakonih kazenskopravne vsebine in uporabljal poleg češke novejše književnosti tudi odločbe kasacijskega dvora. Težko pa bodo poslednje začetniku ali tujemu kriminalistu hass nile, ko se ne da tako lahko priti do citiranih virov, (glej n. pr. obilico citatov na str. 40). Pri razlaganju splošnega dela pa se je poslužil prav srečno tudi prikaza določb načrtov za reformiranje češkoslovaškega kaz. zakonika. Njegov osnovni oris je zamišljen za tiste, ki naj se kazenskega prava šele učč, kot pripomoček za pametno sistematično razume« vanje celokupnega zakonskega gradiva, ki naj bi se študiralo vedno le souporabljajoč besedilo zakona. Drugim, torej praktičnim juristom, pa naj bi bil oris vir, da spoznajo značilni in idejno bogati nadaljni razvoj predprevratnega avstrijskega prava v češkoslovaški republiki. V. obojem pogledu hoče biti delo kažipot. Vendar se ozira manj na pravo v kar, patskih deželah. Pregnanca izraza bo mestoma učeče se mlade pravnike osupnila. ("e pravi W e b e r, da »reagira država na motitev pravnega reda s 104 Knjižeivna poročila. kaznijo«, je to samo deloma resnica. Kaj naj si predstavlja začetnik pod stavkom v § 15, ki govori o razlogih opravičenja: »Formell rechtss widrig ist ein tatbestandsmiissiges Verhalten«? Tudi stavek, ki pravi, da je »mera povračila (Vergeltung) zavisna od kulturnih nazorov, da pa je določena vsakočasno po ideji«, in »da povračilo določa količino zla kazni«, bo začetniku težko razumljiv. Zlasti če primerja na str. 32 se nahajajočo ugotovitev, da »tiči v kazni neka izravnava (Ausgleich)«, na str. 52 pa, da je »smrtna kazen, čeprav le v majhnem obsegu, pa vendar še danes potrebna«. Ali je smrtna kazen idejnoprosvetna izrav> nava? Lapsus calami je pač v poglavju zgodovine veljajočega kazen« skega zakonika, da je prišla na koncu »s r e d n j e g a« veka v Avstriji Constitutio criminalis Theresiana, ki je iz 1. 1768. Zelo posrečeno je poglavje o objektivnem dejanskem stanu (str. 14 do 16). Samo bi želeli, da bi bila razložena odgovornost za preter« intencionalno posledico, ki jo vsebujejo nekateri moderni osnutki za kazenski zakon, pa tudi naš § 17 novega kazenskega zakonika. V poglavju o subjektivnem dejanskem stanju se nam zdi trditev, da je v primeru, da nedostaje zavesti (vedenja) kavzalitete, samo »želja« podana, netočna. Ne o želji, ampak o nadi more biti tu govora. Dvom« Ijiva se nam zdi trditev, da je podan dolus eventualis, kadar bi »storilec baš tako ravnal, ako bi si bil kot možno predstavljano posledico pred« ntavljal kot gotovo«. To sicer trdi znani kriminalist Frank, vendar mislimo, da bi bil v takem primeru podan že dolus directus. Pri razlagi indirektnega dolusa (§ 1 in fine) pa ni bistveno vpra« sanje rešeno, ali naj »nehoteni uspevek«, ki je nastopil, znači tipično posledico v objektivnem ali v subjektivnem smislu. Zelo pregnantno je sicer povedano glede aberratio ictus: »hoteni uspevek ni provzročen, pro« vzročeni pa ni hoten«: vendar bi raje videli, da bi se nikoli ne govorilo o »nehotenem« uspevku, ampak samo o nehoteni »posledici«. Razlaga, da ni nebistvena zmota o kavzalnem poteku podana, če uspevek nastopi na drugem kot na predstavljenem, toda enakovrednem predmetu, se nam zdi vsaj za začetnike potrebna dopolnitve, da navzlic temu lahko pred« leži kaznivost (poskus ali delikt druge vrste). Eliptično izražena je tudi trditev, da je poskus tudi pri dolus eventualis mogoč (str. 20). Če n. pr. nekdo nastavi strupeno jed, da zastrupi mačko, pa si usvoji tudi izvršitev uspevka. da se do smrti zastrupi človek, pri čemer pa so drugi strupeno jed spoznali in odstranili, — ali naj bo kriv samo poskusa hudobne poškodbe živali (ki je pa celo nekazniv, če je žival njegova last), ali poskusa umora ali težke poškodbe človeka, ali celo obeh poskusov? Zelo pogojeno pa je razlaganje o po« skusu z nesposobnim sredstvom ali na nesposobnem predmetu. V nauku o malomarnosti (str. 2.1) ne bi hotel podpisati stavka, da je vse eno, ali je storilec za uspevek (nevarnost) naprej vedel ali ne. F.tične krivde brez vedenja posledic vsaj in abstracto si ne moremo predstavljati; edinole ne«vedenje in concreto je za nas odločilno ?.a ugotovitev malomarnosti. Kdor n. pr. pride iz dvajsetletnega zapora Književna poročila. 105 grsko«hrvatskega kralja Vladislava (Posthuma), je vendar splošno mnenje (tudi avtorjevo), da Vrbčeva zbirka ni veljala nikdar kot formalni zakon, ker kraljevemu podpisu ni priložen pečat, in zbirka ni bila nikdar promulgirana. Veljajo le v zbirki (na verodostojen način) posvedočeni pravni običaji kot taki. Ti običaji so še danes veljajoče pravo, ne le na Ogrskem, ampak tudi v naši Vojvodini (izvzemši nekdanjo vojno granico) in v Medjimurju, v kolikor niso derogirani po mlajših zakonih. Na Hrvatskem in v Slavoniji so veljali do uvedbe staroavstr. o. d. zakona dne 26. novembra 1852; danes spadajo tam že med predmete pravne zgodovine in se med njimi tudi predavajo na zagrebški pravni fakulteti. Predavatelj, g. Lanovič, je v gori oznanjeni, pravkar izišli knjigi zbral poglavitno vsebino tripartita in jo podal svojim slušateljem na domačem jeziku, ^očim je izvirnik pisan v latinščini. Knjiga ni pre« obširna, a tudi ne preveč zgoščenega besedila, tako da bo vrlo dobra ustrezala kot učbenik. Vsebuje pa mnogo več, nego pove naslov, ker se ne omejuje na privatno pravo tripartita, ampak obravnava tudi polno javnega (staležkega, pravdnega, celo kazenskega). Kar se tiče sistematske razvrstitve snovi, sledi avtor Vrbčevi trodelitvi (personae, res, aetiones, odtod ime »tripartitum«), a Vrbec se je držal enake Gajeve trodelitve. Tudi. sicer mrgoli v tripartitu rimskega in kanonskega prava, tako nf Književna poročila. brez podlage domneva, da je služila tripartitu za vzor starejša pravna zbirka »sunima legum«, katere avtor je zajemal iz del bolonjskih glossa« torjev (v prvi polovici 14. stol.). G. Lanovid je vso to snov skrbno izločil in tem pozornejše opisal institute, ki so plod domačih večstoletnih običajev. Cela vrsta jih je, ki so že odumrli ali odumirajo v današnji dobi vsesplošne kodifikacije prava (ženska četvrtina, djevojačko pravo, udovičko pravo, praefeetio, donaeionalni ustav, nasljedna prava in dr.), katere bo pa mlajša generacija po g. LanovJčevi zaslugi mogla spoznati iz njegove knjige. Čestitamo avtorju še zlasti, da je v tako kratkem času, odkar je zasedel zagrebško katedro, izdal dragoceno delo. Curinaldi A.: Priručnik parbenog postupka kot crkvenib ženidbenih sudova. Hrvatska knjižara. Split. Str. 224. Cena 100 Din. Naznanjena knjiga ima namen, da poljudno raztolmači sodno postopanje v bračnih stvareh pred cerkvenimi sodišči, kakor je urejeno to po cerkvenem zakoniku iz 1. 1917. V lahko umljivi obliki razpravlja pisec najprvo o pristojnosti teh sodišč, podaja zatem sliko njih organi; zacije ter preide nato na oris postopanja samega. Cerkveno postopanje se razlikuje v mnogočem od našega civilnega sodnega postopanja, ono je v prvi vrsti pismeno postopanje, sodniška ocena je vkljub izreku, da je svobodna, vendarle vezana v mnogočem na dokazna pravila. Vse to ima svoj izvor v naravi sodišč kot cerkvenih. Zato tudi pisec, kolikor se sploh spušča v teoretično razmotrivanje posameznih procesu; alnih odredb, ki jih moderno procesno pravo deloma pojmuje drugače in jim tu pa tam tudi odkazuje drugačno funkcijo v postopanju, te utemeljuje zgolj s cerkvenega stališča. Omenjeni, uvodoma naznačeni svrhi to stališče piščevo ni v kvar: podal je lahko umljiv in točen pregled celotnega postopanja od vložitve tožbe do pravnomočnega sod« nega izreka. Želeti bi bilo le, da bi razpravljal pisce tudi o koliziji sodstev katoliških cerkvenih sodišč in sodstev drugih, bodisi cerkvenih bodisi državnih sodišč v naši državi. To vprašanje je pisec popolnoma pre.šel. Takšna knjiga nam je bila, ko velja v mnogih pokrajinah cerkveno bračno pravo, zelo potrebna. Zato ni dvomiti, da je dobrodošla in da bo nudila dober pripomoček onim, ki bodo iskali pravne zaščite pri katoliških cerkvenih sodiščih. Dr. R. Sajovic. Maklecov Aleksander: Trest smrti v odborne liieratufe a v novem tiestnim zakonodarstvi kralovstvi SHS. Posebni odtisek iz »Sbornika ved pravnich a statnih« (Praha). 1929. Kratko in pregledno poročilo prinaša popoln prikaz o tem, kako se je obravnavalo v naši pravni literaturi vprašanje smrtne kazni in kako je ta kazen zagrožena po najnovejši jugoslovenski zakonodaji. Pri tem izraža upanje, da bo sčasoma smrtna kazen omejena le v meje, postav; Ijene ji z novim kazenskim zakonikom. 110 Razne vesti. Dr. Nikitovič M. Časlav: Vojni krivični zakonik. Beograd. 1930. Str. 96. Drobni zvezek prinaša tekst novega vojnega kazenskega zakonika od 11. februarja 1930. Opremljen je tekst z obilico opomb, nanašajočih se na razlago zakonskih določb, kakor tudi takih, ki kažejo na pozvana mesta v zakoniku samem. Dr. Hiinigsberg Lav.: Zakonik o sudskom krivičnem postopku. II. dio. Tipografija. Zagreb. 1930. Str. 372. Cena 120 Din. V tem zvezku je zbral dr. H 6 n i g s b e r g vse uredbe, ki so izšle doslej h kazenskemu postopniku in zakonu o izvrševanju kazni na pro« stosti. Uredbo o poslovnem redu za kazenska sodišča je opremil tudi 7, obširnimi opombami in s prilogami vseh obrazcev, ki so vpeljani na novo za kazenska sodišča. To in pa okolnost, da jc v knjigi zbrana celotna snov, daje knjigi vrednost. Dr. Dolenc M.: Pregled za zdravnike najvažnejših določb novega kazenskega zakonika. Posebni odtis iz »Zdravniškega vestnika« 1929. .Str. 12. Dr, Bilimovič Aleksander: Grenzkosten und Preis. (Kritischc Bc« merkungen zur objektiven NVerttheorie von Franz O p p e n h e i m e r.) Posebni odtisek iz »Zeitschrift fiir Nationalčikonomie. Band 1, Heft 3. \Vien. 1929. Dr. Stepančič H.: Razmišljevanje o kleveti in 2. odst. § 104 srb. kaz. zak. z ozirom na tozadevno vrhovno judikaturo in na nove določbe kriv. zakonika. Samozaložba. 1929. Celje. Str. 17.