julij-avgust 2017 Dragi bralci, v poletni dvojni številki e-Novičk Andragoškega centra Slovenije berete zanimive vsebine s področja izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja tako doma kot v tujini. Prijetne iztekajoče poletne dni vam želim, Simona Kavčič, urednica e-Novičk. VSEBINA DOMAČE NOVICE ............................................................................................................................... 4 Kam po znanje v šolskem letu 2017/2018? ............................................................................................................. 4 V letu 2017 postopek za Zeleni znak kakovosti prvič po novem Pravilniku .......................................................... 4 Najava Dnevov svetovalnih središč 2017 ................................................................................................................ 5 PROJEKTI ESS ...................................................................................................................................... 5 Projekt ESS: Informiranje, svetovanje ter ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja za zaposlene ................................................................................................................................................................. 5 MEDNARODNO SODELOVANJE ...................................................................................................... 7 Generalna skupščina EAEA 2017 in Letna konferenca EAEA »Engaging new learners« ..................................... 7 Vključevanje novih učečih se .................................................................................................................................. 9 Video o zmožnostih za življenje in delo ................................................................................................................ 10 POMEMBNE PUBLIKACIJE ............................................................................................................ 11 Objava zaključnega poročila o oceni stanja spretnosti za Slovenijo ..................................................................... 11 Izšel je slovenski prevod publikacije o raznojezičnosti in medkulturnosti ........................................................... 11 Knjiga o razvoju, problemih in dilemah neformalnega izobraževanja v EU......................................................... 12 Cedefopova študija Vlaganje v spretnosti se splača .............................................................................................. 12 Izšlo je poročilo z naslovom Innovating Pedagogy 2016 ...................................................................................... 12 IZ DRUGIH VIROV ............................................................................................................................. 13 Znani rezultati Ankete o izobraževanju odraslih 2016 .......................................................................................... 13 V reviji ELM o izobraževanju odraslih in podnebnih spremembah ...................................................................... 14 Izšla je junijska številka Aladin Online Alert ........................................................................................................ 14 Izšla je druga številka revije Open Praxis ............................................................................................................. 14 Temelj srebrne ekonomije je tudi vseživljenjsko učenje ....................................................................................... 15 Objavljen je razpis za izbor in sofinanciranje programov profesionalnega usposabljanja .................................... 15 Soglasje k obsegu vpisa v izobraževanje odraslih za šolsko leto 2017/18 ............................................................ 16 Več sredstev za uresničevanje letnega programa izobraževanja odraslih v prihodnjem letu ................................ 16 Usposabljanje na delovnem mestu za predvidoma 4.000 brezposelnih................................................................. 16 Novi termini uvodnih usposabljanj za kakovostno prostovoljsko delo ................................................................. 17 Objavljen je razpis programa Inkluzivno izvajanje izobraževanja za odrasle s posebnimi potrebami ................. 18 Najava javnega razpisa za povračilo šolnin ........................................................................................................... 18 Bodite aktivni – sodelujte v Evropskem tednu športa ........................................................................................... 19 Pridružite se dogajanju v Evropskem tednu mobilnosti ........................................................................................ 19 Povabilo k sodelovanju.......................................................................................................................................... 20 Objavljena gradiva konference Povezani gradimo skupnost ................................................................................. 20 Več novic iz tujih virov … .................................................................................................................................... 20 EPALE ................................................................................................................................................... 21 EPALE vabi k udeležbi: Spletna pisna razprava o pismenosti .............................................................................. 21 Najzanimivejše vsebine, ki smo jih na EPALE objavili v poletnem času ............................................................. 21 Glasilo EPALE ...................................................................................................................................................... 22 KOTIČEK JE VAŠ ............................................................................................................................... 23 Jeseniški utrinek s Karavane študijskih krožkov v Idriji. ...................................................................................... 23 Zaključek študijskega leta Univerze za tretje življenjsko obdobje Kočevje ......................................................... 24 Konferenca ZLUS: Ali se zavedate, da je v zaposlenih potencial, da postanejo vaša najboljša naložba .............. 25 POSVETI, KONFERENCE ................................................................................................................. 26 KNJIŽNICA ACS ................................................................................................................................. 28 Druga letošnja številka Andragoških spoznanj ..................................................................................................... 28 V Sodobni pedagogiki tudi o programu PUM-O ................................................................................................... 29 Rezultat iskanja slik za website logo http://www.acs.si cid:image001.jpg@01D003E5.7896FEA0 https://www.facebook.com/AndragoskiCenterSlovenije https://www.facebook.com/TedenVsezivljenjskegaUcenja https://www.facebook.com/ACS.knjiznica cid:image002.gif@01D06E00.2A8EA070 http://twitter.com/TVUslo Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja CPI: Center RS za poklicno izobraževanje EK: Evropska komisija EPUO: Evropski program za učenje odraslih (European Agenda for Adult Learning) EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi ESS: Evropski socialni sklad EU: Evropska unija MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport PU: Parada učenja PUM-O: Projektno učenje mlajših odraslih TVU: Teden vseživljenjskega učenja DOMAČE NOVICE Kam po znanje v šolskem letu 2017/2018? Želite nadgraditi svoje znanje, spretnosti in veščine? Obiščite spletno stran Kam po znanje (https://pregled.acs.si) Andragoškega centra Slovenije, kjer so predstavljene različne možnosti izobraževanja in učenja za odrasle v šolskem letu 2017/2018 v Sloveniji. ACS je v sodelovanju z MIZŠ in CPI na spletni strani objavil ponudbo izobraževanj preko 240 izvajalcev izobraževanja za odrasle (ljudskih univerz, srednjih šol, ki izobražujejo odrasle, zasebnih izobraževalnih ustanov, društev, zavodov, univerz za tretje življenjsko obdobje, višjih strokovnih šol, visokošolskih zavodov ter številnih drugih ustanov). Na voljo je več kot 3.000 izobraževalnih programov formalnega in neformalnega izobraževanja za potrebe poklicnega dela ali za splošne potrebe in prosti čas najrazličnejših vsebin. Na spletni strani Kam po znanje boste našli tudi druge koristne informacije o možnostih izobraževanja in učenja, aktualne novice s področja izobraževanja odraslih, posebna rubrika je namenjena izobraževalcem odraslih, kjer je predstavljena izobraževalna ponudba za izobraževalce odraslih, prikazan je Pregled izobraževanja v številkah ter mnogo drugih vsebin, ki bodo v pomoč pri informiranju o možnostih nadaljnjega izobraževanja in učenja. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS V letu 2017 postopek za Zeleni znak kakovosti prvič po novem Pravilniku V letu 2017 smo na ACS prvič izpeljali postopek za Zeleni znak kakovosti v skladu z novim Pravilnikom za podeljevanje in podaljševanje pravice za uporabo znaka kakovosti POKI, ki je začel veljati 1. 1. 2016. V začetku februarja smo objavili javno povabilo izobraževalnim organizacijam za pridobitev Zelenega znaka kakovosti oziroma njegovo podaljšanje. Organizacije so vloge za podaljšanje ali pridobitev znaka tokrat prvič oddajale preko posebne spletne aplikacije. Za uporabo aplikacije so se predstavniki organizacij usposobili oktobra 2016 na izobraževalnem srečanju na ACS. Do 15. marca, ko je bil rok za oddajo vlog, smo prejeli 22 vlog organizacij. Med pripravo vlog smo izvajalcem svetovali (večinoma po telefonu, nekaterim tudi po elektronski pošti) pri pripravi in izbiri ustreznih dokazil za pridobitev/podaljšanje znaka pa tudi pri uporabi nove spletne aplikacije za oddajo vlog. C:\Users\simonak\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Outlook\R5OHXQ43\slika za eNovičke 1.JPG Presojo vlog je Komisija ACS za podeljevanje in podaljševanje pravice do uporabe Zelenega znaka kakovosti opravila na podlagi standardov in meril, ki jih opredeljuje Pravilnik za podeljevanje in podaljševanje pravice za uporabo znaka kakovosti POKI. Komisija za Zeleni znak kakovosti je presojo vlog opravila s pomočjo spletne aplikacije za pregled in točkovanje vlog. Posamezno vlogo je Komisija ovrednotila in točkovala po opredeljenih merilih. K dopolnitvi vloge z dodatnimi dokazili in pojasnili je Komisija pozvala 6 organizacij. Komisija se je sestala na 13 sestankih za presojo vseh prispelih vlog in dopolnitev vlog. Skupaj smo v tokratnem postopku izdali 18 sklepov o podaljšanju oz. pridobitvi pravice (ena organizacija si je pravico do uporabe znaka pridobila na novo, druge pa so pravico uspešno podaljšale) in 4 sklepe o prenehanju pravice do uporabe znaka. ACS je izobraževalnim organizacijam, ki so dosegle obvezno število točk, izdal sklepe in potrdila o pridobitvi oz. podaljšanju pravice do uporabe Zelenega znaka za obdobje treh let. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS Najava Dnevov svetovalnih središč 2017 Tudi letos bodo tradicionalno v četrtem tednu v septembru – med 27. in 29. – potekali Dnevi slovenskih svetovalnih središč. Njihov glavni namen je promocija formalnih in neformalnih izobraževalnih programov v lokalnih okoljih in predstavitev svetovalne podpore odraslim v središčih ISIO. Za tri središča letos še posebej slovesno, saj obeležujejo 15-letnico svojega delovanja (središča ISIO Gorenjska, Postojna in Zasavje). V Dnevih bodo vsa središča izpeljala različne dogodke: večina med njimi bo vsaj en dan gostovala v enem od nakupovalnih centrov, izpeljevali bodo različne brezplačne dogodke, delavnice in predavanja. Tudi letos pripravljamo skupni časopis Info ISIO 2017/2018, v katerem bodo predstavljene različne možnosti formalnega in neformalnega učenja in izobraževanja, svetovalna podpora, ki jo odrasli v središčih lahko dobijo, možnosti sofinanciranja svetovalne dejavnosti ter izobraževanja. Y:\SSV\ISIO\Logotipi ISIO 2014\LOGO_info isio informiranje_BEL.jpg Vabimo vas, da spremljate spletno stran http://isio.acs.si, kjer bodo novice sproti objavljene, v sredini septembra pa bo objavljen tudi seznam vseh dogodkov, ki jih središča v teh dnevih pripravljajo za vse odrasle. Mag. Andreja Dobrovoljc (andreja.dobrovoljc@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Projekt ESS: Informiranje, svetovanje ter ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja za zaposlene ACS v okviru projekta ESS Strokovna podpora informativno svetovalni dejavnosti in vrednotenju neformalno pridobljenega znanja 2016–2021 le-to nudi izvajalcem iz cele Slovenije, izbranim na Javnem razpisu za financiranje dejavnosti informiranja in svetovanja ter za ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja od 2016 do 2022. Ti svojo dejavnost, v središču katere so manj izobraženi zaposleni in podjetja, izvajajo od junija 2016. V celotnem obdobju bodo v svetovanje vključili najmanj 20.000 zaposlenih. V okviru dejavnosti po javnem razpisu je zaposlenim na voljo brezplačna pomoč pri načrtovanju njihove osebne in karierne poti z izbiro primernega izobraževanja ali usposabljanja, ugotavljanjem že pridobljenega znanja in spremljanjem med izobraževanjem ter podpora ob zaključku le-tega. S pomočjo spletne aplikacije, ki smo jo za namen spremljanja dejavnosti izvajalcev razvili na ACS, lahko spremljamo aktivnosti udeležencev, dostopni pa so nam tudi statistični podatki o udeležencih in vsebini svetovanj. V letu dni izvajanja dejavnosti so izvajalci v aplikaciji zabeležili 4.457 udeležencev (od tega 63 % žensk in 59,2 %, starejših od 45 let), za katere je bilo zagotovljenih 6.687 storitev (od tega 6.113 svetovalnih obravnav in 574 obravnav vrednotenja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja). Svetovalci zaposlenim pomagajo, da raziščejo svoje interese in možnosti, ozavestijo svoje znanje, spretnosti in kompetence, ki jih že imajo, ter oblikujejo (elektronski) portfolijo o svojih dosežkih, s čimer postanejo bolj motivirani tudi za vključevanje v nadaljnje izobraževanje in usposabljanje ali spremembo in nadgradnjo kariere. Rezultati že zaključenih svetovanj, teh je skupaj 3.618, so prikazani v grafu (rezultati po zaključenem postopku informiranja, svetovanja ter vrednotenja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja), in kot lahko vidimo, se jih je največ (69,5 %) zaključilo z vključitvijo udeležencev v programe za pridobitev splošnih in poklicnih kompetenc, sledijo pa vključitve v javnoveljavne programe za pridobitev splošnih kompetenc (17,5 %). C:\Users\Simona\Desktop\Slika1.png Do konca leta 2017 pričakujemo še vključitev najmanj 1.500 zaposlenih in z zanimanjem bomo spremljali, ali bo prišlo do sprememb, v katere programe izobraževanja se bodo zaposleni vključevali. V nadaljnjem spremljanju pa analizirali tudi druge rezultate in učinke, ki jih lahko ima svetovanje za zaposlene. Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Generalna skupščina EAEA 2017 in Letna konferenca EAEA »Engaging new learners« Evropsko združenje izobraževalcev odraslih (European Association for Adult Education – EAEA) je organiziralo generalno skupščino v Gironi v Španiji. Skupščino je EAEA povezala še s podelitvijo Grundtvig nagrad za najboljše projekte na področju kreativnosti pri vključevanju novih učečih se odraslih in z letno konferenco EAEA z naslovom »Engaging new learners«. http://www.eaea.org/media/events/2017/june/cache/website-banner_registration-500x205.png Vseh treh dogodkov se je 27. in 28. junija udeležilo okoli 110 udeležencev iz 24 držav (predstavnikov članic in gostov). Kot predstavnika ACS sva se udeležila dogodkov Darijan Novak in avtor prispevka kot predstavnika članic EAEA iz Slovenije. Torek, 27. junij 2017 – Generalna skupščina EAEA Uvodni pozdrav in otvoritev generalne skupščine EAEA sta imela predsednik Upravnega odbora EAEA Per Paludan Hansen in Rosa M. Falgas, organizatorka in gostiteljica vseh treh dogodkov, predsednica ACEIF iz Girone. Zatem je Per Paludan Hansen predal besedo delovni predsednici Joyce Black, podpredsednici EAEA, ki je vodila statutarni del skupščine. Ker je bila volilna skupščina, so predstavniki prisotnih članic izvolili predsednika in člane Upravnega odbora EAEA. Za predsednika EAEA je bil ponovno izvoljen Per Paludan Hansen, Danska. Člani Upravnega odbora EAEA v novem dvoletnem mandatu pa so postali: Joyce Black, Združeno kraljestvo; Bernhard Grämiger, Švica; Kent Johansson, Švedska; Maja Maksimovic, Srbija; Mariana Matache, Romunija; Susana Oliveira, Portugalska; Pirkko Ruuskanen-Parrukoski, Finska; Klaudius Šilhár, Slovaška; Galina Veramejchyk, Belorusija in Liz Waters, Irska. http://www.eaea.org/media/news/2017/6/cache/6-750x500.jpg Po kosilu je sledila plenarna predstavitev Katarine Popovič, generalne sekretarke ICAE, v kateri je prestavila ključne poudarke in rezultate vmesnega poročila CONFINTEA VI ter podala ključne informacije glede UNESCOVE globalne konference na temo vmesnega poročila CONFINTEA VI, ki bo oktobra 2017 v Južni Koreji. Sledilo je delo v štirih vzporednih delovnih skupinah: 1. Nadaljnje delo in sodelovanje v EAEA; 2. Evropski socialni sklad; 3. Erazmus+; 4. Mednarodni – globalni izzivi. Sam sem aktivno sodeloval v delavnicah Evropski socialni skladi in Mednarodni – globalni izzivi. Skupščino je zaključil predsednik EAEA Per Paludan Hansen. Prvi dan smo zaključili s svečano podelitvijo EAEA Grundvig nagrad za leto 2017: 1. Nagrado za najboljši projekt zunaj Evrope je prejel projekt »Agricultural skills and social activities in Kenya« Ndarugu Community Learning Centre iz Kenije; 2. Nagrado za najboljši Evropski projekt je prejel Second Chance project, koordiniran s strani CFA Jacint Verdaguer v Španiji; http://www.eaea.org/media/news/2017/6/cache/16-750x500.jpg 3. Nagrado za najboljši nacionalni projekt je prejel projekt Letters for Life project, koordiniran s strani Polytechnic Institute of Coimbra, s Portugalske. Sreda, 29. junij 2017 – Letna konferenca EAEA 2017 »Engaging new learners« Uvodoma so vse prisotne pozdravili in nagovorili Per Paludan Hansen, predsednik EAEA, Marta Madrenas i Mir, županja mesta Girona, in Eudald Casadesus, predstavnik regionalne katalonske vlade. Nato je generalna sekretarka EAEA, Gina Ebner, predstavila program konference in ga moderirala. Najprej je predstavila izzive pri vključevanju novih učečih se odraslih skozi ključne dokumente EAEA s poudarkom na Manifestu, ki ga je EAEA pripravila skupaj s članicami. Zatem je sledila plenarna predstavitev Paula Holdswortha iz DG EMPL, Evropske komisije, ki je predstavil ključne poudarke in izzive pri implementaciji dokumenta Upskilling Pathways. Sledila je predstavitev dobre prakse iz Združenega kraljestva s strani predsednice OK Foundation Cristine Omideyi. Predstavila je svojo uspešno karierno pot priseljenke iz Nigerije na področju usposabljanja na področju kuharstva in kulinarike. Opisala je pot volunterstva, mentorstva ter razvoja znanj in spretnosti, ki jih uspešno prenaša v lokalno okolje. Po kosilu je sledila predstavitev primerov dobrih praks v štirih vzporednih delovnih skupinah, in sicer: 1. Odrasli z nizko stopnjo temeljnih spretnosti; 2. Migranti in begunci; 3. SMEs izobraževalni programi; 4. Mladi odrasli. Sam sem se aktivno udeležil dela v delovni skupini Migranti in begunci. Uvodoma je bil predstavljen kot primer dobre prakse EPIC program s strani Brede Hegarty iz Business in the Community na Irskem. Nato se je razvila razprava glede stanja v drugih državah, aktivnostih na tem področju in rezultatih. Sam sem predstavil aktivnosti, programe in ukrepe v Sloveniji in vlogo ACS na tem področju. http://www.eaea.org/media/news/2017/6/cache/29-750x500.jpg Kolega Darijan Novak se je udeležil dela v delovni skupini Mlajši odrasli, o čemer piše v naslednjem prispevku. Po odmoru je sledila »tržnica« predstavitev trinajstih primerov dobrih praks in projektov s pojasnili in gradivi v obliki kroženja od primera do primera. Sledila je razprava glede zaključkov po delavnicah in priporočila za politiko na ravni organizacije. Razpravo je vodila Maja Maksimović. Uradni program sta zaključila Per Paludan Hansen in Rosa M. Falgas. Sledil je še krajši koncert pevskega zbora AKAN. Mag. Andrej Sotošek (andrej.sotosek@acs.si), ACS Vključevanje novih učečih se Dober informativni pregled dogajanja na konferenci povzema članek na spletni strani EAEA. Konferenca je vedno priložnost, da srečaš stare znance, že prijatelje, in nekaj novih obrazov, ki prinašajo svoje izkušnje s projekti in z njimi možnosti za sodelovanje v prihodnje ali vsaj vzajemno motivacijsko kramljanje o ključnih izzivih področja ob prigrizku. Takšna je bila tudi letošnja letna konferenca EAEA med 27. in 28. junijem v španski Gironi. Izpostavljam nekaj oseb, projektov, organizacij, ki so oplemenitile moje poslovno in osebno življenje, da, morda, tudi vas navdahne katera od dobrih zgodb. https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/cxodxev.jpg Christina Omideyi, pravnica, ki popoldneve namenja OK Foundation, skladu, ki ga je ustanovila, da pomaga ranljivim v Londonu. V zadnjem času se je izšolala za kuharsko mojstrico, da bi nadgradila ponudbo svoje dobrodelne ustanove, ki zdaj ponuja tople obroke brezdomcem in drugim, ki jih potrebujejo. »Izobraževanje odraslih lahko vpliva na posameznika pa tudi na njegovo skupnost,« pravi. Njena rešitev je skoraj preočitna: najranljivejše bo pritegnil prav topel in zdrav obrok. Žal in/ali na srečo … Christini sem se zahvalil za njena dobra dela. Oglejte si njen video (v angleščini). Christina je delila svojo zgodbo na konferenci pod točko pričevanje učečega se, je pa tudi ena od dobitnic priznanj, ki jih Združeno kraljestvo podeljuje v okviru njihovega festivala učenja. https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/wygbetq.jpg Dolgoletni organizator festivala NIACE, po katerem smo se zgledovali, ko smo začeli naš Teden vseživljenjskega učenja, se je lani z združevanjem prelevil iz Nacionalnega inštituta za nadaljevalno izobraževanja odraslih v Inštitut učenja in dela, Learning and work institute. Njihov YouTube kanal vsebuje izvrstne video portrete dobitnikov priznanj in druge vsebine, kar me kot soavtorja video portretov, ki jih pripravljamo pri nas, še posebej zanima. Poglejte še naš YouTube kanal in primerjajte. Stephen je imel kakšni dve uri poprej primeren uvodni govor v vzporedno delo v skupinah. Odrasle z nizkimi temeljnimi zmožnostmi ter majhna in srednja podjetja sem izločil takoj, kolebal med migranti in begunci ter mladimi in na koncu izbral mlade. Iskali smo načine, kako vključevati te ranljive ciljne skupine. Med dobrimi praksami sem na kratko predstavil naš PUM-O, nato precej časa odgovarjal še na vprašanja, trem pa dal e-naslov naše Natalije. Odličen povzetek dela v skupini je v sklepnem delu konference predstavila kolegica z Irske in iz moje predstavitve PUM-O-a izbrskala misel, da je za delo z ranljivimi bolj potrebno srce kot pa možgani. Predstavitev rezultatov je potekala po fishbowl sistemu, v prostem prevodu sistem akvarija, pri katerem so uvodne govorce na odru zamenjali tisti, ki so se počutili izzvane. https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/mogu3oo.jpg Na koncu pa smetana. Pevski zbor Akon. Sestavljen iz migrantov in beguncev. Dobrih dvajset. Obeh spolov. Vseh starosti. In vseh odtenkov kože, ki niso beli. To je prispevala energična dirigentka. Vsi pevci se učijo španskega jezika, verjetneje pa katalonskega. Peli so, po mojem, v katalonščini. Nekateri iz natisnjenih pesmaric niso dvignili oči. Dvomim, da so vsi razumeli vse, kar so odpeli. Večina si je z nogo dajala ritem. Katalonske nacionalne pesmi so peli s toliko zanosa, s širokimi nasmehi in žarom v očeh, in zdelo se je, da bolj iz neke hvaležnosti za to priložnost, v tej novi državi in na tem odru, da pokažejo, kar zmorejo. Zame so oni zvezde konference. Povzetek konference v enem stavku: Financiranje ostaja ključni izziv, nacionalno, lokalno … Celoten prispevek si preberite v EPALE spletnem dnevniku. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS Video o zmožnostih za življenje in delo Sredi junija smo na ACS gostili kolege z italijanskega Nacionalnega inštituta za analize javne politike (INAPP). To je javna raziskovalna ustanova, ki izvaja analize, spremljanje in vrednotenje politik trga dela in zavoda za zaposlovanje, politik izobraževanja in usposabljanja ter vseh tistih socialnih in javnih politik, ki vplivajo na trg dela. Raziskave inštituta so namenjene preučevanju pojavov, ki so strateškega pomena za skupnost, za zagotovitev informacij, znanj in orodij, koristnih za oblikovalce politik pri odločanju in državljane, pri oceni vpliva teh odločitev. http://arhiv.acs.si/images/Le_competenze_per_vivere_e_lavorare.jpg INAPP je konec maja na svoji spletni strani objavil film, ki pripoveduje o kompetencah (zmožnostih). Video z naslovom Kompetence (zmožnosti) za življenje in delo (Le competenze per vivere e lavorare) je prvi od dveh, ki se sooča s temo kompetenc (zmožnosti), kako se pridobivajo in zakaj je poznavanje mednarodne raziskave OCSE-PIAAC tako pomembno. Iz podatkov v Nacionalnem poročilu PIAAC, ki ga je objavil inštitut (INAPP), namreč izhaja, da je »kompetentno (zmožno) prebivalstvo« ključno za razvoj neke države, ne samo na ravni ekonomije, ampak tudi, na primer, v povezavi s socialno vključenostjo, aktivnim staranjem in s politikami, ki s pozitivne strani naslavljajo problem upravljanja migrantskih tokov. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Objava zaključnega poročila o oceni stanja spretnosti za Slovenijo V projektu Strategija razvoja in uporabe spretnosti (Skills Strategy Slovenia), ki ga Slovenija izvaja v sodelovanju z OECD, je pri koncu prva faza priprave ocene stanja spretnosti v državi. Sodelavci OECD so v koordinaciji MIZŠ in v sodelovanju s še osmimi ministrstvi (Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo, Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, Ministrstvo za finance, Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, Ministrstvo za zdravje, Ministrstvo za javno upravo, Ministrstvo za okolje in prostor, Ministrstvo za zunanje zadeve in Služba vlade za razvoj in evropsko kohezijsko politiko) pripravili oceno stanja na področju razvijanja, aktiviranja in učinkovite rabe spretnosti v državi. http://www.acs.si/upload/fck/Image/19417552_1244571562334959_7770513141724816303_o_1.png Zaključno poročilo o oceni stanja spretnosti za Slovenijo (zaključno poročilo v angleščini; povzetek zaključnega poročila v slovenščini) je bilo predstavljeno 26. junija 2017 na novinarski konferenci, ki je bila v Hotelu Union v Ljubljani (novica na spletni strani MIZŠ). Vir: vabilo na novinarsko konferenco Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšel je slovenski prevod publikacije o raznojezičnosti in medkulturnosti Zavod RS za šolstvo je izdal slovenski prevod publikacije FREPA - A Framework of Reference for Pluralistic Approaches to Languages and Cultures - Competences and resources (ROPP – Referenčnega okvira za pluralistične pristope k jezikom in kulturam: Zmožnosti in viri). Publikacija, ki je namenjena učiteljem vseh predmetov, izobraževalcem učiteljev, nosilcem odločanja, ustvarjalcem kurikula in piscem učbenikov za uporabo pluralističnih pristopov k jezikom in kulturam, je pomemben dokument Sveta Evrope na področju raznojezičnosti in medkulturnosti v izobraževanju. Osrednji del ROPP-a predstavlja nabor referenčnih opisnikov, ki jih lahko razvijajo pluralistični pristopi. Opisniki so razdeljeni na tri področja virov: znanje, stališča, spretnosti. Področje znanje, razdeljeno na jezik in kulturo, je najobsežnejše in vključuje petnajst razdelkov. Področje stališča ima šest in področje spretnosti sedem razdelkov. naslovna-ropp-2017 ROPP je brezplačno dostopen v Digitalni bralnici Zavoda RS za šolstvo. Več o projektu Sveta Evrope A framework of reference for pluralistic approaches si lahko preberete spletnih straneh tukaj in tukaj. Vir: Novice Eurydice 1.704 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Knjiga o razvoju, problemih in dilemah neformalnega izobraževanja v EU Pri Založbi FDV je izšla knjiga Vloga (priznavanja) neformalnega izobraževanja v evropskih integracijskih procesih avtorjev Blaža Vrečka Ilca, Tomaža Pušnika in Marinka Banjaca. http://knjigarna.fdv.si/iimg/798/247x350/i.jpg Monografija obravnava historični pregled vzpostavljanja politik na polju neformalnega izobraževanja na ravni Evropske unije, pomen priznavanja neformalnega izobraževanja za vseživljenjsko učenje ter dileme in problematike na obravnavanem področju. Podrobnejšo predstavitev lahko preberete na spletni strani FDV. Vabimo k branju! Vir: spletna stran FDV Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Cedefopova študija Vlaganje v spretnosti se splača http://www.acs.si/upload/pic/1663_.jpg Nova Cedefopova študija z naslovom Vlaganje v spretnosti se splača: Gospodarski in socialni stroški nizko kvalificiranih odraslih v EU (Investing in skills pays off: the economic and social cost of low-skilled adults in the EU) zagotavlja celovito in trdno bazo dokazov v povezavi z nizko kvalificiranimi odraslimi v Evropski uniji. Študija analizira trende nizkih kvalifikacij med odraslimi ter značilnosti, dejavnike in tveganja nizko kvalificiranih odraslih. Vir: spletna stran Cedefop Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Izšlo je poročilo z naslovom Innovating Pedagogy 2016 Skupina akademikov na Inštitutu za izobraževalno tehnologijo na Odprti univerzi je v sodelovanju z raziskovalci iz laboratorija za učne znanosti na Nacionalnem inštitutu za izobraževanje v Singapurju pripravila poročilo z naslovom Inovativna pedagogika 2016: Raziskovanje novih oblik poučevanja, učenja in ocenjevanja, za usmerjanje vzgojiteljev in oblikovalcev politik (Innovating Pedagogy 2016 : Exploring new forms of teaching, learning and assessment, to guide educators and policy makers). http://arhiv.acs.si/images/Innovating_Pedagogy_2016.jpg To peto poročilo, ki je izšlo v zbirki Innovation Report, predlaga deset inovacij, ki so se že razširile, vendar še niso imele velikega vpliva na izobraževanje: • učenje prek socialnih medijev (learning through social media), • produktivna napaka (productive failure), • učenje z razlago drugim (teachback), • načrtovanje razmišljanja (design thinking), • učenje, ki ga omogoča dostop do dragocenih virov znanja in mnenj množice (learning from the crowd), • učenje z uporabo video iger (learning through video games), • formativna analitika (formative analytics), • učenje za prihodnost (learning for the future), • fleksibilno in tekoče gibanje med jeziki (translanguaging), • veriženja blokov za učenje (blockchain for learning). Poročila o inovativni pedagogiki so namenjena učiteljem, oblikovalcem politik, akademikom in vsem, ki se zanimajo za to, kako se lahko izobraževanje spremeni v naslednjih desetih letih. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Znani rezultati Ankete o izobraževanju odraslih 2016 Statistični urad RS je objavil rezultate Ankete o izobraževanju odraslih (Adult Education Survey) za leto 2016. Namen mednarodne raziskave je ugotoviti, koliko so odrasli vključeni v katero koli obliko izobraževanja (formalno, neformalno in priložnostno), na kakšne načine pridobivajo znanje ter kakšen odnos imajo do izobraževanja – razlogi za (ne)udeležbo, zadovoljstvo z izobraževanjem, kako odrasli ocenjujejo svoje znanje tujih jezikov in rabe računalnika ter koliko se udeležujejo družabnih in kulturnih aktivnosti. Raziskava je bila prvič izvedena leta 2007 in drugič leta 2011 na populaciji v starosti od 25 do 64 let. Najnovejša raziskava je zajela populacijo v starosti od 18 do 69 let. V Sloveniji se je v zadnjih 12 mesecih pred anketiranjem izobraževalo (formalno in/ali neformalno) 47 % odraslih v starosti od 18 do 69 let. Izobraževalo se je nekoliko več žensk (48,4 %) kot moških (44,9 %). V formalno izobraževanje je bilo vključenih skupaj 11,1 % odraslih, od tega 10,3 % moških in 11,9 % žensk. Neformalno izobraževanje je obiskovalo 40,3 % odraslih, od tega 39,2 % moških in 41,5 % žensk. Priložnostno je znanje pridobivalo 63 % odraslih. Na portalu SI-STAT smo objavili končne podatke o izobraževanju odraslih v letu 2016. Podatki kažejo, da vključenost v izobraževanje s starostjo upada. V starostni skupini od 18 do 24 let se je izobraževalo kar 81 % ljudi, v starosti od 25 do 34 let se jih je izobraževalo 56 %, med 35 do 49 let je bilo takih 53 %, med 50 do 64 let še 33 % in med 65 do 69 let pa le še 16 %. Pomemben dejavnik pri vključevanju odraslih v formalno in/ali neformalno izobraževanje je njihova dosežena izobrazba. Odraslih z največ osnovnošolsko izobrazbo se je izobraževalo 19 %, s srednješolsko izobrazbo se jih je izobraževalo 43 %, z doseženo terciarno izobrazbo pa 69 % oseb. Podrobnejši podatki raziskave so na voljo na SI-STAT podatkovnem portalu. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS V reviji ELM o izobraževanju odraslih in podnebnih spremembah Tema junijske brezplačne evropske spletne revije o vseživljenjskem učenju in izobraževanju odraslih Elm (European Lifelong Learning Magazine) je izobraževanje odraslih in podnebne spremembe. Vsaka generacija ima svojo nočno moro apokalipse – naša so podnebne spremembe, ki predstavljajo največji učni izziv našega časa. http://www.acs.si/upload/pic/1662_.jpg Obiščite spletno stran Elm in preberite devet zanimivih člankov, v katerih avtorji pišejo o podnebni dilemi z različnih zornih kotov učenja. Vir: spletna stran Elm Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Izšla je junijska številka Aladin Online Alert Publikacija Aladin Online Alert je nastala kot skupna pobuda omrežja ALADIN. Ustanovljeno je bilo kot podpora povezovanju in krepitvi dokumentacijskih centrov in knjižnic, ki delujejo na področju izobraževanja in pismenosti odraslih. Član mreže je tudi (knjižnica) ACS. https://gallery.mailchimp.com/aebf51bce1587180e03069025/images/bb3d13fc-896c-4d2e-a2ed-3113f70410d1.jpg Najnovejša številka dvomesečnika Aladin Online Alert, ki ga izdaja UNESCOV inštitut za vseživljenjsko učenje, ponuja vpogled v najnovejše informacije in dokumente o izobraževanju odraslih, pismenosti v izobraževanju odraslih in vseživljenjskem učenju, poklicnem izobraževanju in knjižnicah z vsega sveta. Med zanimivimi publikacijami je objavljena študija z naslovom Free Digital Learning Opportunities for Migrants and Refugees: An Analysis of Current Initiatives and Recommendations for therir Further Use. Gre za končno poročilo projekta MOOCs4 – inclusion o učinkovitosti in uspešnosti prostodostopnega digitalnega učenja za integracijo migrantov. Kot optimalen se je pokazal pristop kombiniranega izobraževanja. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je druga številka revije Open Praxis Open Praxis je znanstvena revija, ki se osredotoča na raziskave in inovacije v odprtem ter prilagodljivem učenju in učenju na daljavo. Izdaja jo Mednarodni svet za odprto izobraževanje in učenje na daljavo (International Council for Open and Distance Education – ICDE). http://openpraxis.org/public/journals/1/cover_issue_26_en_US.png V najnovejši številki revije Open Praxis so zbrani izbrani dokumenti, ki so bili predstavljeni na konferenci Global Open Conference Consortium (Cape Town (Južnoafriška republika), 8. do 10. marec 2017). Poleg tega so v rubriki Inovativna praksa dodani še trije novi članki. Oglejte si najnovejšo številko: Open Praxis, volume 9 issue 2. Uredništvo revije vabi k objavi prispevkov za 4. številko, ki bo izšla konec leta 2017. Članki lahko predstavljajo kreativne in inovativne raziskave ter izpostavljajo izzive, izkušnje in dosežke v praksi učenja na daljavo in e-učenja iz vsega sveta. Rok za oddajo članka je 20. julij 2017. Podrobnosti lahko preberete tukaj. Vir: ICDE Newsletter, 5. julij 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Temelj srebrne ekonomije je tudi vseživljenjsko učenje 6. junija so se na 2. posvetu o srebrni ekonomiji, ki ga je organizirala Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani (SUTŽO), zbrali akademik prof. dr. Boštjan Žekš iz Urada predsednika RS in Marija Pukl iz Kabineta predsednika Vlade RS, predstavniki MDDSZ, MIZŠ, Obrtne zbornice Slovenije, ZDUSa, Slovenske univerze za tretje življenjsko obdobje, upokojeni strokovnjaki in drugi. http://www.zdus-zveza.si/images/novice/foto_platise-7857.jpg Udeleženci so menili, da je temelj srebrne ekonomije vseživljenjsko učenje, delo in razvoj. Prispevke s posveta najdete na spletni strani SUTŽO, članek dr. Dušane Findeisen o dogodku pa tukaj. Vir: spletna stran SUTŽO Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Objavljen je razpis za izbor in sofinanciranje programov profesionalnega usposabljanja Na spletni strani MIZŠ je objavljen Javni razpis za izbor in sofinanciranje programov profesionalnega usposabljanja za šolsko leto 2017/2018. http://eportal.mss.edus.si/portal/MIZS-blue-theme/images/mizs_logo_navbar.png Predmet javnega razpisa je izbor programov profesionalnega usposabljanja, ki se objavijo v Katalogu programov nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja za šolsko leto 2017/18, ter med njimi izbor tistih, ki se sofinancirajo iz sredstev proračuna Republike Slovenije. Programi profesionalnega usposabljanja so krajše oblike programov kariernega razvoja, ki so namenjene strokovnemu in disciplinarnemu razvoju posameznega strokovnega delavca oziroma strokovnega aktiva. Letošnje prednostne teme za sofinanciranje programov profesionalnega usposabljanja so Uporaba različnih didaktičnih strategij po predmetnih področjih, Preverjanje in ocenjevanje znanja, Vzgojno-izobraževalno delo v skupini in s skupino, Vzgojno-izobraževalno delo narodnih skupnosti, Inkluzija različnosti, Učenje z delom, Delo z odraslim udeležencem izobraževanja. Rok za oddajo ponudb je 31. avgust 2017. Podrobnejše informacije najdete na spletni strani MIZŠ. Vir: spletna stran MIZŠ Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Soglasje k obsegu vpisa v izobraževanje odraslih za šolsko leto 2017/18 MIZŠ je na svoji spletni strani objavilo Soglasje k obsegu vpisa v izobraževanje odraslih za šolsko leto 2017/18 v Republiki Sloveniji. Na podlagi tega je objavilo tudi Prilogo k soglasju, v katerih so objavljeni podatki o tem, katere izobraževalne programe za odrasle udeležence načrtujejo organizacije za izobraževanje odraslih v šolskem letu 2017/2018. http://eportal.mss.edus.si/portal/MIZS-blue-theme/images/mizs_logo_navbar.png Vir: spletna stran MIZŠ Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Več sredstev za uresničevanje letnega programa izobraževanja odraslih v prihodnjem letu Vlada je na včerajšnji 145. seji sprejela letni program izobraževanja odraslih za prihodnje leto. Pripravila so ga MIZŠ, MDDSZ, Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, Ministrstvo za okolje in prostor, Ministrstvo za zdravje, Ministrstvo za kulturo, Ministrstvo za javno upravo, Ministrstvo za notranje zadeve in Ministrstvo za pravosodje. http://4.bp.blogspot.com/-_rA3-h6HcMg/TpLqDqyF3fI/AAAAAAAAC3k/9MQmHQqLlgE/s1600/logo_vladaRS.png Letni program upošteva cilje Resolucije o nacionalnem programu izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za obdobje 2013–2020: dvigniti izobrazbeno raven prebivalstva in raven temeljnih zmožnosti, povečati zaposljivost aktivnega prebivalstva, izboljšati možnosti za učenje in vključevanje v izobraževanje ter izboljšati splošno izobraženost. Z letnim programom se po posameznih ministrstvih določajo izobraževalni programi in dejavnosti, ki se bodo izvajale in financirale iz državnega proračuna. Vključuje izobraževanje, izpopolnjevanje, usposabljanje in učenje oseb, ki so izpolnile osnovnošolsko obveznost. Pri pridobivanju javno veljavne izobrazbe se omejuje na izobraževanje odraslih po programih osnovnošolskega, poklicnega, srednjega strokovnega, gimnazijskega in višjega strokovnega izobraževanja. Za izvajanje letnega programa bo v letu 2018 zagotovljenih 82.728.952,78 EUR. Vsa vključena ministrstva bodo za namen izobraževanja odraslih zagotovila 10.937.612,08 EUR več kot v letu 2017. Od tega 7.380.790,08 EUR iz sredstev evropske kohezijske politike. Vir: spletna stran Vlade RS Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Usposabljanje na delovnem mestu za predvidoma 4.000 brezposelnih Evropski socialni sklad Zavod za zaposlovanje je sredi julija objavil javno povabilo za usposabljanje brezposelnih na delovnem mestu pri delodajalcih iz vse Slovenije. Brezposelni, predvidoma 4.000, si bodo tako izboljšali zaposlitvene možnosti, delodajalci pa bodo usposobili kandidate za konkretno delo. Za obdobje 2017/2018 je na voljo skoraj 7,37 milijona EUR, pri čemer 80 % sofinancira Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada, 20 % pa je zagotovljenih iz slovenskega proračuna. Brezposelni bodo z vključitvijo v program spoznali delovne postopke, naloge in opravila na določenem delovnem mestu pri delodajalcu; pridobili nova znanja, spretnosti in delovne izkušnje, ki povečajo možnosti za zaposlitev pri istem ali drugem delodajalcu; vključili se bodo v delovno okolje in spoznali nove ljudi, odprle se bodo nove priložnosti. V usposabljanje se lahko vključijo: • starejši od 50 let in prijavljeni med brezposelnimi neprekinjeno najmanj 3 mesece, • starejši od 30 let in prijavljeni med brezposelnimi neprekinjeno najmanj 12 mesecev, • starejši od 30 let s končano največ osnovnošolsko izobrazbo in prijavljeni med brezposelnimi najmanj 3 mesece, • posamezniki, ki se vključujete na trg dela po zaključenem programu socialne aktivacije. Na javno povabilo se lahko prijavijo delodajalci, ki so pravne ali fizične osebe, vpisane v Poslovni register Slovenije, in izpolnjujejo še vse druge pogoje za prijavo. Ponudbo za usposabljanje brezposelnih na delovnem mestu lahko oddajo do razdelitve razpoložljivih sredstev, najkasneje do 30. 11. 2018 do 12. ure, ko se izteče končni rok za prijavo na povabilo. Za več informacij kliknite na javno povabilo za delodajalce in predstavitev programa za iskalce zaposlitve. Vir: spletna stran ZRSZ Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Novi termini uvodnih usposabljanj za kakovostno prostovoljsko delo http://arhiv.acs.si/images/Prostovoljstvo.jpg Slovenska filantropija – Združenje za promocijo prostovoljstva vabi vse, ki jih mika prostovoljstvo, na Uvodno usposabljanje za prostovoljce. Poglobili se bodo v to, kaj je prostovoljstvo in kakšna je njegova vloga v družbi, kako poteka delo z raznovrstnimi posamezniki in kakšen je odnos do stigmatiziranosti v družbi. Več bodo izvedeli tudi o motivaciji za prostovoljsko delo, o odnosu med prostovoljcem in uporabnikom in veščinah dobre komunikacije. Pozabili pa ne bodo niti na pravice ter odgovornosti prostovoljcev ali na etična načela pri prostovoljskem delu. Usposabljanja pripravljajo v različnih krajih po Sloveniji, in sicer v: • Ljubljani (9. in 10. september, 7. in 8. oktober, 4. in 5. november ter 9. in 10. december), • Mariboru (7. in 8. oktober), • Metliki/Črnomlju (predvidoma 25. in 26. november) Več informacij in prijavnico lahko najdete na spletni strani prostovoljstvo.org. Vir: Prostovoljske E-novice 272 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Objavljen je razpis programa Inkluzivno izvajanje izobraževanja za odrasle s posebnimi potrebami Andragoško društvo Slovenije (ADS) bo letos že tretjič izvedlo izobraževalni program Inkluzivno izvajanje izobraževanja za odrasle s posebnimi potrebami. Program, ki ga bodo izvajali jeseni (od oktobra do decembra 2017), ima šest vsebinskih modulov. Vsak od prvih petih obravnava eno izmed ciljnih skupin odraslih s posebnimi potrebami, zadnji modul pa je namenjen posebnostim pri implementaciji andragoškega ciklusa glede na potrebe in posebnosti odraslega udeleženca s posebnimi potrebami. Prijavite se lahko tudi za posamezen modul. http://arhiv.acs.si/images/ADS.jpg Namen programa je osveščanje, razumevanje in prilagajanje učenja in izobraževanja drugačnim potrebam odraslih udeležencev in ponuditi dodatna osnovna znanja, metode in oblike dela izvajalcem oziroma učiteljem, o izobraževalnih potrebah, metodah, pristopih, vsebinah ipd., ki jih zahteva izobraževanje odraslih udeležencev s posebnimi potrebami. Več o programu lahko preberete v razpisu programa. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Najava javnega razpisa za povračilo šolnin Domov Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad RS je v Uradnem listu RS in na spletni strani objavil Javni razpis za sofinanciranje šolnin za dvig izobrazbene ravni I. Namen javnega razpisa bo povračilo šolnin za pridobitev višje izobrazbe do vključno V. stopnje izobrazbe. Do sofinanciranja bodo upravičeni tisti posamezniki, ki so pred programom, za katerega bodo uveljavljali šolnino na tem javnem razpisu, imeli zaključeno največ srednjo poklicno izobrazbo ali manj. Vloge bo sklad sprejemal od dneva objave javnega razpisa dalje do porabe sredstev, vendar najdlje do 7. septembra 2018. Odpiranje vlog se bo izvajalo po mesecih (vsak drugi torek v mesecu). Prednost v okviru posameznega odpiranja oz. obravnave vlog bodo imele popolne vloge tistih posameznikov, ki so imeli pred programom, za katerega uveljavljajo šolnino, zaključeno največ osnovnošolsko izobrazbo in/ali so ob vključitvi v program bili stari več kot 45 let. Več preberite na spletni strani Sklada. Vir: spletna stran Sklada Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Bodite aktivni – sodelujte v Evropskem tednu športa Evropski teden športa, pobuda Evropske komisije, bo v Sloveniji letos potekal že tretjič, in sicer med 23. in 30. septembrom 2017. Prva predstavitev Evropskega tedna športa 2017 Poglavitni cilj je spodbuditi najširši krog prebivalcev Evrope k redni telesni dejavnosti. Vloga nacionalnega koordinatorja v Sloveniji je bila zaupana Olimpijskemu komiteju Slovenije (OKS) – Združenju športnih zvez. Projekt sofinancira Evropska komisija preko programa Erasmus+. Več o projektu najdete na spletni strani projekta. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Pridružite se dogajanju v Evropskem tednu mobilnosti Evropski teden mobilnosti (16. do 22. september) je tradicionalna evropska pobuda, ki lokalne skupnosti spodbuja k uvedbi in promociji trajnostnih prometnih ukrepov. Prizadevanja za človeku in okolju prijaznejše načine mobilnosti vsako leto povežejo na tisoče sodelujočih mest. https://www.tedenmobilnosti.si/2017/files/cgp/ETM2016-pasica-300x250.png Letošnji slogan Združimo moči, delimo si prevoz povzema osrednjo temo Evropskega tedna mobilnosti. Z deljenjem prevoza zmanjšamo lastne transportne stroške in ogljični odtis, za nameček pa naša dnevna potovanja postanejo še zabaven družabni dogodek. Organiziranje deljenja prevoza je enostavno – pri tem nam lahko pomagajo številne aplikacije in spletne platforme – in ima izjemno pozitiven učinek na življenje v lokalni skupnosti. Študije so namreč pokazale, da vsak deljeni avto s cest in ulic spravi kar 15 zasebnih avtomobilov, s čimer v mestih ostane na voljo več prostora za pešce, kolesarje, javni prevoz in življenje na sploh. Poleg občin se lahko pestremu dogajanju z registracijo svojih aktivnosti na platformi MOBILITYACTIONS kadarkoli pridružijo tudi šole, društva, podjetja in druge nevladne organizacije. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Povabilo k sodelovanju http://arhiv.acs.si/images/2_EVSW.jpg Evropski teden poklicnih spretnosti 2017 – ETPS (European Vocational Skills Week 2017) bo v Bruslju potekal od 20. do 24. novembra 2017. Lani so med 5. in 9. decembrom uspešno izpeljali prvi Teden (fotogalerija). Pripravili so dogodke v Bruslju in organizirali na stotine dejavnosti na nacionalni, regionalni in lokalni ravni v državah članicah EU, državah EFTA in državah kandidatkah. Namen drugega festival s sloganom Odkrij svoj talent! je povečati privlačnost poklicnega izobraževanja in usposabljanja za posameznike vseh starosti. To želijo doseči s predstavitvami kakovostnih primerov, zgodb učečih se in drugimi dejavnostmi, ki bodo potekale v Bruslju in državah članicah EU. Na spletni strani Tedna si oglejte, kako lahko sodelujete, in se pridružite. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Objavljena gradiva konference Povezani gradimo skupnost Združenje izobraževalnih in svetovalnih Središč Slovenije je v sodelovanju z MIZŠ 6. in 7. junija 2017 v Rimskih termah organiziralo dvodnevno strokovno konferenco z naslovom Povezani gradimo skupnost. Na njen je sodelovalo 110 udeležencev iz različnih organizacij, ki pripravljajo in izvajajo različne programe izobraževanj in usposabljanj za ranljive skupine. http://www.ziss.si/files/2017/06/S1140339-1024x576.jpg Na konferenci so izobraževalci odraslih, predstavniki ranljivih ciljnih skupin, ministrstev ter strokovnih inštitucij razpravljali o nadaljnjem razvoju izobraževanja, namenjenega socialnemu vključevanju ranljivih ciljnih skupin (brezposelnih, migrantov in priseljencev, mlajših odraslih, starejših ter odraslih s posebnimi potrebami). Svoje izkušnje z vključevanjem v te programe so predstavili tudi udeleženci programov. Podrobnejši program izvedene konference je dosegljiv tukaj, utrinke s konference si lahko ogledate tukaj. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Več novic iz tujih virov … … najdete na naši spletni strani v rubriki Novice. EPALE EPALE vabi k udeležbi: Spletna pisna razprava o pismenosti Septembra bo EPALE mesečna tema posvečena pismenosti. V petek, 8. septembra, praznujemo mednarodni dan pismenosti in ob tej priložnosti na EPALE pripravljamo spletno pisno razpravo, ki bo potekala vse od ponedeljka, 4. septembra, do četrtka, 7. septembra. V okviru spletne pisne razprave boste lahko s kolegi izobraževalci iz vse Evrope izmenjali svoja mnenja in delili izkušnje o stanju pismenosti v Sloveniji. Razpravo bo moderiral David Mallows, EPALE tematski koordinator za področje kompetenc, potekala pa bo v angleškem jeziku. Aktivnost bo odprta za vse registrirane uporabnike EPALE, s komentiranjem pa boste lahko začeli v ponedeljek, 4. septembra. Če še niste registrirani, se lahko skupnosti izobraževalcev odraslih enostavno, hitro in brezplačno pridružite na tem spletnem naslovu. C:\Users\Simona\Downloads\EPALE_temameseca_učenje na delovnem mestu.jpg Dobra podlaga za diskusijo o pismenosti je tudi raziskava PIAAC, v katero je bila v okviru drugega kroga, ki je potekal med letoma 2012 in 2016, vključena tudi Slovenija. Več o raziskavi in lanski novinarski konferenci, ko so bili objavljeni prvi rezultati raziskave, si lahko preberete na EPALE. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Najzanimivejše vsebine, ki smo jih na EPALE objavili v poletnem času Tudi v juliju in avgustu, tako člani Nacionalne podporne službe EPALE kot tudi vi, uporabniki in uporabnice platforme, skrbimo za pestre vsebine s področja izobraževanja odraslih. Julija je bila naša mesečna tema posvečena osipnikom, zgodnjemu opuščanju šolanja in drugi priložnosti za izobraževanje, v okviru katere smo vam predstavili program PUM-O in aktivnosti, ki jih skupaj z mentoricami izvajajo »pumovci in pumovke« iz Ajdovščine. C:\Users\Simona\Downloads\EPALE tema meseca_July2017.jpg Projekt CroCooS, katerega aktivnosti so prav tako usmerjene k preprečevanju zgodnjega opuščanja šolanja, v njem pa sodeluje šest partnerjev iz štirih različnih držav, so predstavili kolegi s CPI, ki v projektu sodelujejo kot partnerji. Konec junija se je zaključil tudi letošnji TVU, uporabniki pa ste poročali o tem, kakšne aktivnosti so izvajale vaše organizacije ter kako ste z njimi obogatili dogajanje v vašem lokalnem okolju. V prispevkih, ki smo jih objavili na EPALE, si med drugim lahko preberete, kako so aktivnosti potekale v Celju, Kranju in Novem mestu. C:\Users\Simona\Downloads\EPALE tema meseca_Avgust 2017.png Ne spreglejte pa tudi zapisov sodelavk ACS, mag. Zvonke Pangerc Pahernik in Simone Kavčič, ki sta pripravili spletne dnevnike o strokovnih dogodkih EPUO, ki so v maju in juniju potekali v sedmih različnih krajih po Sloveniji. Zadnji spletni dnevnik, ki nosi naslov Majhni dogodki z velikim dometom 2017 (7/7): Vključevanje starejših odraslih v učenje, delo in družbo, smo objavili v juliju in je dostopen na tej povezavi. Darijan Novak, prav tako sodelavec ACS, pa je na EPALE delil svoje vtise o udeležbi na konferenci EAEA, ki je konec junija potekala v Španiji. Mednarodno sodelovanje, ki ga strokovnim delavcem na področju izobraževanja odraslih omogočajo projekti znotraj programa Erasmus+, je bilo prav tako deležno pozornosti v teh toplih poletnih mesecih. Izpostavljamo prispevek Jana Pirnata, sodelavca Javnega sklada Republike Slovenije za kulturne dejavnosti, v katerem je opisal evropski projekt s področja izobraževalnih vsebin v ljubiteljski kulturi, in prispevek Mateje Šmid, ki je v spletnem dnevniku opisala mobilnost, ki so se je v francoskem mestu Bordeaux udeležili strokovni delavci, vključeni v projekt Z izobraževanjem nad demenco – Osveščanje. Zaznavanje. Zaviranje. Svoj prispevek, v katerem lahko delite svoje izkušnje pri izvajanju projektov in drugih aktivnosti, ki potekajo v okviru vaše organizacije, pa lahko na EPALE posredujete tudi vi! Prav tako vas vabimo tudi k sooblikovanju posebnih tematskih vsebin, ki jih na EPALE obravnavamo vsak mesec. V avgustu posebno pozornost namenjamo učenju na delovnem mestu, september bo zaznamovala tematika pismenosti, oktobra pa se bomo posvetili medgeneracijskemu učenju. Vabljeni k sodelovanju! https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/petje-na-recept-13.jpg Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Glasilo EPALE Poznate glasilo EPALE? Izhaja vsak konec meseca, registrirani uporabniki EPALE pa ga lahko brezplačno prejemate na svoj elektronski naslov. http://arhiv.acs.si/images/EPALE_newsletter-062017.jpg Glasilo izpostavlja najzanimivejše objave in prinaša povzetke aktivnosti, ki so v tekočem mesecu zaznamovale EPALE. Novice v glasilu so zbrane iz vseh 24 jezikovnih različic strani, ki so na voljo na EPALE. Bi glasilo želeli prejeti že konec avgusta? V svojem EPALE uporabniškem računu obkljukajte možnost »epale newsletter« in počakajte do konca tega meseca. ˘ Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS KOTIČEK JE VAŠ Jeseniški utrinek s Karavane študijskih krožkov v Idriji. Karavano študijskih krožkov sta letos gostila Idrijsko-Cerkljanska razvojna agencija in Društvo klekljaric idrijske čipke. Z izobraževanjem in predstavitvami smo prisostvovali učenju z medsebojnim spoznavanjem, prenašanju idej in izkušenj med krožki, učenju posameznih metod, veščin in pristopov k učenju in delu ter spoznavanju organizatorjevega okolja in dosežkov na področju študijskih krožkov. Program je potekal na stojnicah in na odru osrednjega idrijskega trga. Popoldan je bil namenjen delavnicam in predavanju za mentorje, ki ga je v ogrevajočem se dnevu v hladnih prostorih gimnazije izpeljal dr. Janez Nared z Znanstveno raziskovalnega centra SAZU. Po delavnicah klekljanja, priprave žlikrofov, ogleda Idrije in Scopolijevega botaničnega vrta ter za nekatere celo idrijskega rudnika smo se spet zbrali na tokrat že pregretem izhodišču ter prisluhnili Kanomeljskim puncam. Tudi LU Jesenice (LUJ) v okviru študijskih krožkov Ohranjanje kulturne dediščine v lokalnem okolju – Kako so včasih živeli vsako leto doživlja karavano. Poteka po krajih jeseniške občine, kjer se mentorice vsakič znova srečamo z navdušujočimi posamezniki, ki z nami skozi osebne zgodbe delijo svoje spomine. Podobno kot v Idriji spoznavamo raznovrstno in bogato zakladnico znanj in spretnosti krožkarjev, organizacij in posameznikov. Tako tudi na Jesenicah in v njihovi okolici z raziskovanjem kulturne dediščine ne le spoznavamo našo različnost, ampak se ob teh spoznanjih bogatimo na več načinov. Rezultat iskanja slik za karavana študijskih krožkov 2017 idrija Zdi se, da je v preteklosti posameznike veliko bolj določal kraj odraščanja in način življenja, kot to velja za današnji čas. Prebiranje zgodb krajanov Planine pod Golico, Hrušice, Koroške Bele, Javorniškega Rovta in drugih predelov Jesenic izraža posebno vez s temi kraji, katerih usode je, razumljivo, močno zaznamovala Železarna Jesenice, imenovana »mama fabrika«. Ali veste, da je bila nedavno na Ravnah na Koroškem pripravljena razstava s takim naslovom (Mati fabrika) in da je izpod peresa direktorice Koroškega muzeja, tudi same mentorice, nedavno tega izšla bogata knjiga s tem naslovom? Študijski krožki so res morda drobni in razpršeni ter jih sistemski napredek ne doseže, sežejo pa tako rekoč »v vsako slovensko vas« in po skoraj 25-ih letih že puščajo za seboj trajne sledi, predvsem pa neslutene povezave med kraji, ki jih veže primerljiva usoda. Spomini niso vedno le lepi in včasih se nam tudi orosijo oči. Udeleženka študijskega krožka Marija Skumavc je v Idriji na skupni Karavani izrazila spoznanje, s katerim se je lahko vseh približno dvesto udeležencev le strinjalo: »Tudi če v življenju kaj zamolčiš, v študijskem krožku lahko poveš, saj resnica pride iz srca.« Rezultat iskanja slik za karavana študijskih krožkov 2017 idrija S sodelovanjem Gornjesavskega muzeja, Občinske knjižnice in Občine Jesenice je LUJ v trinajstih letih izdala več kot 250 zgodb, objavljenih je bilo 660 fotografij in razdeljenih 11.000 knjižic. Kljub usahlim terenskim obiskom ACS v zadnjem obdobju se je koordinatorka projekta udeležila dveh zaključnih predstavitev (o jeseniški železarni in o tem, kako so se včasih na Jesenicah izobraževali), kjer je lahko prisostvovala izjemnemu odzivu domačinov ter pretresljivim moškim prispevkom. Idrijsko doživetje ne govori o tisočicah, vsekakor pa o srčnih nastopajočih, zanimivih zgodbah (ste vedeli, da tudi center Litije določa rudnik?), vročem dnevu, ki ga je hladila zelena idrijska okolica, visoka odličnost klekljaric in njihove gospe Boškin, ki je postorila vse in več za naše povabilo in dobro počutje. Za brezhibno organizacijo dogodka so zaslužni predvsem mlada Tina Lisac ter v njenem ozadju odlične izkušene pa tudi nove mentorice študijskih krožkov v tem delu Slovenije. Lea Zlodej (lea.zlodej@lu-jesenice.net), LUJ in Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si), ACS Zaključek študijskega leta Univerze za tretje življenjsko obdobje Kočevje V maju so se članice in člani Univerze za tretje življenjsko obdobje (U3ŽO) Kočevje, ki delujejo pod okriljem Ljudske univerze Kočevje (LUK), predstavili širši kočevski javnosti s predstavitvijo delovanja kreativnih študijskih krožkov ter slovesno zaključili študijsko leto 2016/2017. V prijetnem ambientu Grajske kavarne v središču Kočevja nas je skozi celotno iztekajoče študijsko leto s predstavitvijo popeljala koordinatorica U3ŽO gospa Majda Valda, mentorji posameznih študijskih krožkov pa so predstavili svoja dela. Udeleženci so bili navdušeni nad študijskimi krožki. Tako so se lahko začeli učiti ali poglobili znanje nemškega in španskega jezika, se učili računalniških veščin, ročnih spretnosti, obiskali krožek zdravilnih rastlin s terenskimi vajami, domoznansko-popotniški krožek in krožek digitalne fotografije. Prav omenjeni krožek je izdelal foto album Univerze za to študijsko leto, ki v sliki prikazuje aktivnosti v univerzi in je na ogled vsem občanom na spletni strani Ljudske univerze Kočevje. Utrinke prireditve in Foto album si lahko ogledate tukaj. Pester kulturni program so popestrile in pripravile mentorice jezikovnega izobraževanja, nemški jezik pod vodstvom Dragice Gornik in španski jezik pod vodstvom Griselde Cardozo Kočar. Koordinatorica Majda Valda, je ob zaključku študijskega leta čestitala vsem sodelujočim, se zahvalila za posluh in podporo financerju Občini Kočevje ter obljubila, da bo tudi v prihodnje delovanje univerze vključevalo študijske krožke, za katere občani izražajo potrebo in željo po realizaciji. Povabila je stare in morebitne nove člane, da se jim pridružijo tudi v jeseni. Majda Valda (majda.valda@lu-kocevje.si), LUK Konferenca ZLUS: Ali se zavedate, da je v zaposlenih potencial, da postanejo vaša najboljša naložba V aprilu sta Zveza ljudskih univerz Slovenije (ZLUS) in Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad Republike Slovenije organizirala konferenco z naslovom Ali se zavedate, da je v zaposlenih potencial, da postanejo vaša najboljša naložba? Glavni namen je bil izmenjati izkušnje, dobre prakse in potrebe med izvajalci programa Kompetenčni centri za razvoj kadrov ter izvajalci programov za usposabljanje zaposlenih, ki jih sofinancira MIZŠ. Dogodek sta sofinancirala Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada. https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/styles/200x150/public/zlus_konferenca.jpg?itok=P96bdSuR Po uvodnih nagovorih (mag. Bojan Hajdinjak. Predsednik ZLUS-a, mag. Aleš Vidmar iz Javnega štipendijskega, razvojnega, invalidskega in preživninskega sklada RS, mag. Katja Dovžak iz MIZŠ, ga. Polona Šega iz MDDSZ) so primere dobrih praks iz kompetenčnih centrov predstavila podjetja (Martina Krajnc, vodja službe za pravo, kadre in splošne zadeve, Snaga Maribor, Petra Furlan Dodič, vodja sektorja za kadrovske in splošne zadeve, Intereuropa, Vanja Budna Evačič, Vodja izobraževanja in usposabljanja Helios) ter izobraževalci (Eva Mermolja, Ljudska univerza Ajdovščina, mag. Maja Radinovič Hajdič, Ljudska univerza Jesenice, Maja Rotar, Cene Štupar – CILJ). V drugem delu so organizatorji in udeleženci konference prevzeli aktivno vlogo odkrivanja pasti in posledično rešitev za učinkovit razvoj kadrov v podjetjih. Skozi konstruktivni pogovor so udeleženci napisali priporočila ministrstvom ob pripravi novih ukrepov in prišli do novih spoznanj. Navajamo le nekatera: • Obseg, raznolikost ter kakovost dela ljudskih univerz in drugih izobraževalcev odraslih so pozitivno presenetila predstavnike iz gospodarstva. • Krepitev tiste kompetence posameznika, ki koristijo obema (delodajalcu in zaposlenemu). Nadgradnja poklicno specifičnih kompetenc, znanja jezikov, mehkih in IKT kompetenc. • Za gospodarstvo so smiselni krajši, prilagojeni – tailor made programi s posluhom za zaposlene ter manj administrativno zahtevni. • Izobraževanja razširiti tudi na druge ciljne skupine zaposlenih. • Vlaganje v inovativnost in v mlade (preprečiti beg možganov). • Opuščanje neučinkovitih programov. • Razvoj kompetenc za krožno gospodarstvo (kaj potrebujemo namesto kaj želimo). • Promocija deficitarnih poklicev pri mladih in sistemsko urejanje vpisov v gimnazije in »popularne« študije. • Kompetenčni centri naj se še krepijo, upoštevajoč vidik podjetja. Glavno spoznanje je, da sta razvoj kadrov in izboljšanje poslovnega procesa neizbežno povezana. Bolj izčrpno poročilo konference si lahko preberete na spletni strani zlus.si. Mag. Bojan Hajdinjak (bojan.hajdinjak@cene-stupar.si), predsednik ZLUS POSVETI, KONFERENCE Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju Slovenija, Ljubljana, ZRC Sazu (Novi trg 2, Ljubljana) Pedagoški inštitut ter Slovensko društvo raziskovalcev na področju edukacije tudi letos organizirata nacionalno konferenco. Ta ima kot svoj osnovni cilj – poleg diseminacije rezultatov raziskav ter izmenjave izkušenj – identifikacijo ključnih problemov, izzivov in ovir v vzgoji in izobraževanju ter spodbujanje in razvoj raziskovanja nasploh. Več najdete tukaj. 2nd World Open Educational Resources (OER) Congress (2. Svetovni kongres o prosto dostopnih http://en.unesco.org/sites/default/files/styles/img_327x200/public/oer_logo_0.jpg?itok=UgI7GBgx izobraževalnih virih) Slovenija, Ljubljana Slovenija skupaj z UNESCOM ter v sodelovanju z medvladno organizacijo za promocijo prosto dostopnega izobraževanja Commonwealth of Learning (COL) in Fundacijo William in Flora Hewlett organizira kongres, na katerem bodo zbrani ministri za izobraževanje, odločevalci, pristojni za razvoj človeških virov, raziskovalci, strokovnjaki in ostali pomembni deležniki na tem področju. Udeleženci bodo iskali rešitve pri vpeljavi prosto dostopnih izobraževalnih virov v izobraževalne sisteme po svetu ter se seznanili s primeri dobrih praks na tem področju. Podrobnejše informacije najdete na UNESCOVI spletni strani. EAEA Younger Staff Training (Usposabljanje EAEA mlajših zaposlenih) Belgija, Bruselj EAEA bo tudi letos organiziralo usposabljanje mlajših zaposlenih v izobraževanju odraslih (Younger Staff Training). Letošnje usposabljanje se bo osredotočilo na tri ločena področja: politiko in zagovorništvo, stik z novimi učečimi se in komunikacija ter tudi neformalne metode poučevanja v izobraževanju odraslih. Letos usposabljanje prvič podpira EPALE Belgija. Infografika prikazuje vse, kar morate vedeti o usposabljanju za evropske strokovnjake za izobraževanje odraslih. Več najdete tukaj. 2. nacionalno znanstveno konferenco Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes Slovenija, Ljubljana http://arhiv.acs.si/images/Raziskovanje_v_vzgoji_in_izobrazevanju_danes.jpg Na letošnji nacionalni znanstveni konferenci Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes kot vabljena predavatelja nastopila prof. Harvey Siegel (Ed.D., Harvard University) iz Univerze v Miamiju s predavanjem Should Teachers Aim for Student Belief?: The Case of Evolution (predavanje bo potekalo v angleščini) ter red. prof. dr. Mirjana Ule s Fakultete za družbene vede s predavanjem Izobraževanje je kot spakirati nahrbtnik in se odpraviti na pot – Razmerja med učitelji, starši in otroci in njihov vpliv na izobraževalne poteke in izbire v Sloveniji. Informacije o programu in prijavi si lahko ogledate na spletni strani konference, podrobnejše informacij pa vam bo posredovala Ana Mlekuž (E:ana.mlekuz@pei.si, T: 01 4201 251). 17. Festival za tretje življenjsko obdobje (F3ŽO) Slovenija, Ljubljana F3ŽO je edinstvena prireditev za starejše v Sloveniji in največja tovrstna prireditev v Evropi. Ustvarja prostor za sodelovanje med generacijami, civilno družbo, prostovoljnimi organizacijami, gospodarskimi, akademskimi in političnimi sferami ter s tem po svojih močeh prispeva k trajnostnim medgeneracijskim rešitvam. Na njem se že šesto leto zapored predstavlja tudi ACS s partnerji. http://www.f3zo.si/_cache/rsklan/CD/thumb/1000x160/upload_F3ZO17_glava_1000x160px_v1_20170206_SLO.png Več o festivalu najdete tukaj. Prva konferenca v projektu Prenova poklicnega izobraževanja 2016–2021 Ljubljana, Slovenija CPI organizira prvo konferenco v projektu Prenova poklicnega izobraževanja 2016–2021, ki ga izvajajo v okviru operativnega programa 2014–2020, prednostna os 10, prednostna naložba 10.2. http://arhiv.acs.si/images/CPI.jpg Na konferenci bodo predstavljena izhodišča za opravljeno delo pri pilotnem uvajanju vajeniškega modela poklicnega izobraževanja. Strokovne delavnice, ki se jih bodo udeležili tudi tuji gosti, bodo namenjene izmenjavi izkušenj in iskanju izvedbenih rešitev v projektu. Third International Conference on Learning Cities (3. Mednarodna konferenca o učečih se mestih) Irska, Cork City Globalni cilji, lokalni ukrepi: k vseživljenjskemu učenju za vse v letu 2030 je tema tretje mednarodne konference o učečih se mestih. Konferenca bo združila voditelje mest in predstavnike nacionalne vlade, mednarodnih organizacij, nevladnih organizacij in partnerje iz zasebnega sektorja ter strokovnjake na področju izobraževanja, vseživljenjskega učenja in razvoja mesta, da bi oblikovali prihodnost. Več o konferenci najdete tukaj. . KNJIŽNICA ACS Druga letošnja številka Andragoških spoznanj https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/1652_2.jpg »Socialni psiholog in raziskovalec konfliktov z Univerze v Bielefeldu v Nemčiji, Andreas Zick, ki je lansko leto prejel nemško znanstveno priznanje za komuniciranje na področju raziskav diskriminacije in nasilja v družbi, s svojimi sodelavci že vrsto let dokazuje, da se z višanjem izobrazbe in večjo blaginjo v družbi predsodki, stereotipi in diskriminacija ne zmanjšujejo.« Tako v uvodniku nove številke revije Andragoška spoznanja piše Marta Gregorčič. V številki namreč skušajo predstaviti premišljanje, osvetljevanje in osmišljanje angažiranih, kritičnih in emancipatornih pristopov. Tako med drugim najdete prispevek o determinantah antirasističnega izobraževanja, antirasističnem opismenjevanju, etnični diskriminaciji med šolanjem v RS in druge. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS V Sodobni pedagogiki tudi o programu PUM-O https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/spp.png Izšla je druga letošnja številka revije Sodobna pedagogika, v kateri beremo tudi o rezultatih raziskave o stališčih mlajših odraslih do migracij na primeru programa PUM-O. Na podlagi raziskave so ugotovili, da na stališča do migracij vplivajo informacije iz medijev, do katerih so sicer precej kritični. Na podlagi dobljenih rezultatov avtorji prispevka ocenjujejo, da na stališča mladih do migracij pomemben vplivajo izobraževanje, mediji, družina in lastne izkušnje z migracijo ali migranti. To je le eden od prispevkov v reviji, ki jo že najdete tudi na naših knjižnih policah. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Urednica: Simona Kavčič (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Simona Kavčič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | V. d. izvršne urednice: Simona Kavčič (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Simona Kavčič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog