Kajetan Gantar Poljanski rojak Aleš Ušeničnik -ne le filozof, ampak tudi pesnik* e^. M^ Aleš Ušeničnik, stolni prošt Ignacij Nadrah in Franc Ušeničnik med pogovorom na vrtu Alojzijevišča, leta 1947. (hrani Nadškofijski arhiv Ljubljana) 1 Poljanski rojak Aleš Ušeničnik (1868-1952) se je v slovensko kulturno in duhovno zgodovino zapisal kot eden naših najvidnejših in najpomembnejših filozofov in teologov. S svojimi objavami je v prvi polovici 20. stoletja odločilno vplival na idejne tokove in usmeritve v slovenskem prostoru. Njegova temeljna dela, kot sta npr. Uvod v filozofijo ali Filozofski slovar, so v marsičem še danes uporabni priročniki, ki jim tudi drugače misleči in idejni nasprotniki ne odrekajo veljave ter pomena. Na marsikaterem področju je opravil resnično pionirsko delo, npr. na področju sociologije, kjer je že leta 1910 v slovenščini objavil prvi sistematični učbenik za sociologijo, ki je za tiste čase presenetljivo moderen, s tem da poudarja pomen pragmatičnih raziskav in pomen sistematičnega zbiranja statističnih podatkov; z njim je za več kot pol stoletja prehitel naše marksistične sociologe. Članek povzema vsebino predavanja in diskusije na spominskem večeru 7. decembra 2008, v Kulturnem domu Poljane. ■k Kot filozof se je po eni strani skušal čim bolj distancirati od vsakodnevnih strankarskih trenj in razprtij, po drugi strani pa je s svojo znanstveno avtoriteto in ugledom, ki ga je užival, pogosto dejavno posegal v družbena dogajanja, zlasti ko je šlo za zahtevne podvige na področju znanosti in kulture. Njegova vloga je bila pomembna pri ustanavljanju ljubljanske univerze (1919), v katero se je kot ena prvih članic vključila Teološka fakulteta, ki je nastala iz bogoslovnega semenišča, kjer je Ušeničnik takrat predaval že več kot dvajset let. Ušeničnik je po štirih letih postal tudi rektor novo ustanovljene univerze, na kateri je nato nepretrgoma deloval še več kot dvajset let. Še pomembnejši pa so njegovi napori in prizadevanja za ustanovitev naše najvišje znanstvene ustanove - Slovenske akademije znanosti in umetnosti. Že kot mlad duhovnik se je pridružil skrivnemu društvu, o katerem nam je le malo znanega. Vemo, da so to društvo leta 1893 ustanovili ljubljanski bogoslovci in ga po vzoru nekdanje Academiae operosorum, ki je bila v stavbi ljubljanskega semenišča ustanovljena že pred dvesto leti, prav tako poimenovali Academia operosorum. Ušeničnik je bil - po pričevanju pisatelja Finžgarja - med najbolj delovnimi člani obnovljene Academiae operosorum, ki naj bi postala zametek prave nacionalne akademije znanosti, a je kmalu zamrla. Vendar Ušeničnik misli na ustanovitev nacionalne akademije tudi pozneje ni opustil, ampak ji je posvetil veliko svoje energije. Zato ni naključje, da je bil leta 1937 na ustanovnem občnem zboru izvoljen za predsednika Društva Akademije znanosti in umetnosti, iz katerega je bila naslednje leto tudi z zakonom ustanovljena Akademija znanosti in umetnosti, v katero je bil takoj nato uradno imenovan kot eden njenih prvih sedmih rednih članov. Znana je žalostna usoda, ki je zaslužno osebnost naše kulturne zgodovine doletela po koncu 2. svetovne vojne. »Ljudska oblast« je Aleša Ušeničnika tik pred njegovim 80. rojstnim dnevom »nagradila« s tem, da ga je 21. junija 1948 izbrisala iz seznama slovenskih akademikov. S tem pa njegovo ime nikakor ni bilo izbrisano iz kulturnega spomina: damnatio memoriae je kazen, ki je nesmiselna in neizvedljiva. Tega se je zavedal tudi takratni glavni tajnik SAZU Fran Ramovš, ki se akademiku Ušeničniku ni odrekel, ampak je pokazal državljanski pogum in mu že nekaj dni po uradnem izbrisu, 3. julija 1948, ob življenjskem jubileju poslal prisrčno čestitko, v kateri je med drugim zapisal: »Delo je bilo vsebina vašega življenja, delo, posvečeno dobri misli in poštenemu človeku.« Celo takratnemu predsedniku SAZU Francetu Kidriču (očetu Borisa Kidriča), ki je pred tem vladi izrecno predlagal potrditev vseh dotedanjih članov (torej tudi Aleša Ušeničnika), je bilo ob herostratskem dejanju takratnih oblasti nerodno. Tako lahko - vsaj med vrsticami - razberemo iz pisma, datiranega 25. junija 1948, v katerem mora Kidrič kot predsednik SAZU Ušeničnika obvestiti o uradnem izbrisu, a mu hkrati osebno izreka »najlepšo zahvalo za dosedanje delo v Akademiji« in izraža upanje, »da boste kot strokovni sodelavec blagovolili v naprej še sodelovati pri Komisiji za filozofsko terminologijo«. Pismo, kjer mu zagotavlja tudi nekatere (za tedanje razmere ne zanemarljive) gmotne ugodnosti, zaključuje z besedami: ^ S^.JIAIJB T.'JfS. lll'ICUKt Et*v. 71B/K) r p 4 » Sl^Hja t.l. Is t^nhedfiti Jolttftl.'' TlütL aedanji nJiil In dcrpleal filbcii ilcnda-SUnwLl ID wbDiU T LJublJatilf Ü yi FTTZI" JIJ nimjitfiiiie IBS t JO flnflt !>□ trtplJfcTltvl trpi UKWI, aianl Blotmaki» akvlBlJ» rnBsi[t lit ^i^ttlba^ cidbcfB pü dolfrabab Tq^ alCmui» PrmdtJ ilot«ii9lH nlbdeci^ ;» Hita do« VcA «bT» t(£i/i\i TnMilii Ljudska SICUIVUIJIB Uta T«* «vdJ* duBdu^D re^i In dcpinnii dlaiui t DsMitsr. Ba t> pfrll.«» J« rtBii^lJ Ljwltüa fl^upKlji« Zlilä * BkaiEC, If.tt. ICS t 1»atC411 a KImb. U. SoPtdjiajt v tM^maiii Vas lUjle^A« sahvald. OlioDBB roaum A t»^ da bdatr- kOt Klfritbval «utfllrrtc talk^Dim rtrfl t flafmj i» fotfFloVaU m KbIeIjI U txlwrmt» t»r=liiolD