Ozvald (»Duševna rast otroka in mladostnika«) napoveduje, da »današnjc prizadevanje v psihologiji gre vcdno bolj za tem ciljem, doumeti in pa razrešiti tisto uganko, katera je vsak poedini človek čestokrat samemu se- bi in drugim«, velja to pač osobito za prizadevanje psihološke spoznave vasi in njenega otroka! Tu je osvojiti novo deželo, tu je opraviti pionirsko delo! Pot kut opazovanja vaškega otroka Tov. Mirko Vauda, nrrHscflr.il- flmštv^ .lUU^Maribor levi "breg, je predaval pri društvcncrn zborovanju o poskusu opazovanja vaškega otroka v njegovih življenjskih slikah. Iz svojega obširnega predavanja je povzel sledeče: Kerschen^teiner ugotavlja (v »Grundaxiom des Bildungsprozesses und seine Folgerungen fiir die Schulorganisation«): Izobrazbo posameznika (individua) omogočijo le one izobrazbene dobrine, čijih duhovna struktura je celotno ali delno individualni psihi adekvatna. Torej: 1. Dajte tudi vaškemu otroku one izobrazbene dobrine, ki ustrezajo njegovi duševni strukturi! 2. Dajte mu učiteljev, ki so za svojo posebno nalogo opremljeni s čim najboljšo predizobrazbo in ki za to svojo nalogo prinašajo s seboj oni podvojeni eros, kateremu Spranger (»Kultur u. Erziehung«) pravi »Lju- bav do duhovnih vrednot in ljubav do razvijajočih se duš, v katerih dremajo vrednotne možnosti!« 3. Dajte tem učiteljem vse pogoje za stanu primerno eksistenco in za tako potreben mir in stalnost pri njihovem visoko odgovornem in človeka izčrpajočem vzgojnoučnem delu, da bodo, srečno in zadostno povezani na našo vas, lahko vzgajali na kmetsko grudo tako povezani vaški naraščaj! 4. Dajte tem učiteljem razumevajoče predstojnike, ki ne bodo z istimi naočniki motrili mesta in podeželja! 5. Dajte učne načrte, ki se ne bodo le kvantitativno, ampak tudi kvalitativno razločevali od onih za mestno deco! Stiska zove, da mladinoslovjc in mladinska psihologija energično posvetita v vsa dotaknjena vprašanja, da tudi vaški otrok in njegova duhovna struktura postane predmet ljubavi in razumevanja polnega raziskovanja. Kdor je za to sposoben in poklican, naj bi pri tej nalogi sodeloval! In če g. profesor