Socialna struktura osnovnošolskih otrok na Jesenicah Z namenom boljšega poznavanja pogojev, v katerih živijo in delajo naši otroci, je ZPPS Jesenice izvedel krajšo anketo na vseh osnovnih šolah jeseniške komune. Med po-< membnejšimi in zanimivejšimi podatki, ki jih je anketa ( zajela, so podatki o socialni strukturi družin, ki imajo svoje t otroke v osnovnih šolah, ter starost učiteljev, ki poučujejo na šolah. Anketo so izpolnjevali učitelji po navodilih ZPPS. ( Iz ankete povzamemo: 43 o/o vseh staršev je oboje-»transko zaposlenih (oba starša), 690/0 otrok je brez nadzorstva v času zaposlitve, l,2o/o otrok je v šolskem varstvu. Podatek sicer ni nepričakovan, toda ponovno in ponovno nas opozarja na stanje otroškega varstva zlasti v komunah z velikim številom v industriji zaposlenih staršev. Če bi se ljudje zavedali veličine škodljivega pomena, da so otrooi sami v mrzlih stanovanjih zaklenjeni, bi se odpovedali marsikateremu avtomobilu, televizorju in podobno ter združevali denar za razvoj otroškega varstva. Zal otroci sami ne morejo učinkovito prepričevati nas starše, kako težko in škodljivo je zanje sa-mevanje. Pristno izrazijo to težo le, ko sleherni dan sprašujejo: mamica, ali boš danes doma pri meni, ali se boš hitro vrnila? 8.7 «/0 staršev je kronično bolnih, 5,90/0 je huje predanih alkoholu, 5,40/0 ne kaže skoro nobenega zanimanja za otrokov razvoj, 4,90/0 družinah vladajo trajni in globlji nesporazumi, 3,4 ®/o starši ravnajo grobo s svojimi otroki. Čeprav gornji odstotki niso seštevni in čeprav so^učijtelji subjektivno ocenili »tako stanje« v družinah, nam vseeno podatek pove marsikaj, kar je vredno upoštevanja pri obravnavanju našega šolarja. Res so otroci v razredu približno enako stari in približno enako veliki, vendar razen tega, da so v istem razredu, približno enako stari in približno enako veliki, so v vsem ostalem zelo različni. Otrok se osebnostno formira predvsem v svojem naravnem okolju, to je v družini, zato pa bi moral sleherni prosvetni delavec čimboije poznati to otrokovo pri-rodno okolje. Seveda ni dovolj, da smo o pogojih življenja naših otrok samo poučeni, ta spoznanja moramo pri obravnavanju otroka upoštevati in obenem v možnih merah vplivati na izboljšanje domačih pogojev dela našega otroka. Težiti moramo k temu, da bodo otroci v razredu resnično čimbolj enaki, toda temu cilju se je treba približevati z maksimalnim upoštevanjem vseh njihovih različnosti. Hkrati pa ne smemo pozabljati, da so za sodobno obravnavo šolskih otrok danes nepogrešljive šolske socialne in psihološke službe. IZOBRAZBA STARŠEV 2 °/o staršev je brez sleherne izobrazbe, 49 »/o očetov in 46 °lo mater nima dokončane osnovne šole, 1,3%> očetov in 0,7 °/o mater ima višjo izobrazbo, 1.7 »/o očetov in 0,3 “/o mater ima visoko izobrazbo, 10 «/0 družin ni naročenih na noben časopis, 40 %> na nobeno revijo. Ko čitamo gornje podatke, se nam poraja vprašanje • odvisnosti uspeha v osnovnih šolah od izobrazbene strukture staršev. Starši v velikem procentu ne morejo soremljati svojih otrok pri šolskem delu, hkrati pa se neposredni interes za boljše napredovanje otrok manjiša. Po obsegu naročenih časopisov in revij pogosto sodimo o kulturni ravni družin. Če to res pomeni kulturno raven družine ali ne, m toliko pomembno, gotovo pa je, da tudi od tega zavisi otrokov razvoj v šoli. Ker gledamo naše slabe učne uspehe v osnovnih šolah skoraj vedno enostransko tako vglede tega, kaj je narobe, kakor tudi glede predlogov, kaj je potrebno čimprej izboljšati, nam ti podatki lahko služijo za širši pogled na celoto, V zadnjem času vse bolj vehementno postavljamo zahtevo Po dodatni pomoči »slabšim« učencem v osnovnih šolah. Bati se je, da je vrednost te dodatne pomoči predimenzionirana. Šolski uspehi so mnogo bolj kompleksna stvar, kar nam ponazorujejo že *amo gornji podatki, ki še daleč niso vsi zbrani. A tudi če bi izhajali že samo iz navedenih ugotovitev, lahko postavimo trditev, da je veliko važnejše otroško varstvo, kakor sama dodatna pomoč. Dodatna pomoč lahko pomaga samo specifičnim primerom, ne more pa rešiti vseh kategorij in je torej v manjšini glede na celotne potrebe in pričakovanja. Otroško varstvo pomeni hkrati tudi dodatno pomoč in ne samo »paze-nje« otroka. Hhkrati pa je treba skrbeti za višjo izobrazbeno raven vseh občanov, višjo kulturno raven, višjo zdravstveno raven, višjo socialno raven itd. Na ta način bomo uspešno vplivali na uspešnost naših otrok v osnovnih šolah. STAROSTNI SESTAV prosvetnih Delavcev Naslednji samostojen, a nič manj pomemben podatek, ki ga je zajela anketa, je starost prosvetnih delavcev. Ugotovljeno je naslednje: skupno je na vseh osnovn.h šolah v občini 145 učnim moči, razmerje med moškimi in ženskami pa je 1:2. Femindzacija poklica ni na Jesenicah izjema, kajti v vsej republiki je najbrže še večji odstotek žena. Starost pa je naslednja: 19 do 25 let 41 28,3 «/o 26 do 30 let 26 17,9 «/o 31 do 35 let 24 16,5 Vo 36 do 40 let 17 11,7 Vo 41 do '45 let 21 14,48 Vo 46 do 50 let 4 2,8 Vo 51 do 55 let 5 3,5 Vo 56 do 60 let 7 ' 4,8 Vo Poprečna starost učnih moči je 33 let, kar je znatno pod povprečjem normalne starostne struk ture. Normalna srednja starost bi morala biti približno 39 let, to je kar za 6 let več, če upoštevamo obvezno dobo zaposlenosti za žene 35 let in za moške 40 let. Podatek ima več pomenov. Prvič, personal v prosveti je relativno mlad, kar bi bilo z enega vidika razveseljivo, ker bomo imeli se dolgo večino učiteljstva v občini na višku delovne moči. Pričakujemo lahko nadpovprečne delovne rezultate v prihodnjih letih. Ker pa nam ne gre za enkratne akcije, temveč za permanentno družbeno dejavnost, je tako nesinhro-no stanje nepoželjno. Nadalje nam ta podatek pove, da bodo možnosti za zaposlovanje mladih prosvetnih delavcev še dolgo podnormalne. Starostna struktura nad 50 let zavzema komaj 8 «/o vseh, starostna struktura nad 45 let pa komaj 11 odstotkov. To pomeni, da bomo lahko zamenjali v prihodnjih 13 letih (računajoč sredino moških in žensk) poprečno komaj 0,8 'Vo letno prosvetnih delavcev, medtem ko bi bilo normalno, da se jih zamenja S®/!) letno. Jeseniška občina ne bo torej še 13 let potrebovala rednega dotoka novih mladih šolskih moči, kar pa ni nepomembno za politiko štipendiranja, poklicnega usmerjanja in šolanja teh moči sploh. Vprašanje, koliko nestrokovnih moči dela sedaj na šolah, nam tudi ne daje optimističnega odgovora za zaposlovanje v bližnji prihodnosti. Čeprav je res še precej neustrezno zasedenih delovnih mest; pa te neustreznosti ne smemo razumeti analogno z raznimi ugotovitvami v gospodarstvu. Neustreznost je pogosto formalna, da Hudem manjka še nekaj malega do končnih diplom, včasih oa gre za nenatančno smer izobrazbe, medtem ko je stopnja izobrazbe dovolj visoka. Koliko bo porastlo število potreb glede na povečanje oddelkov in glede na razvoj novih dejavnosti, je težje predvidevati, vendar vsaj v bližnji prihodnosti ni vdrjeti, da bi te potrebe pokrile neuravnotežen starostni sestav sedanjega personala. Primera Jesenic ne moremo posploševati. Pričakovati pa je podobno stanje v drugih komunah, zato bi bilo potrebno take podatke ažurno spremljati in z njimi usklajevati našo šolsko politiko. TJ RAZGOVOR Z DIREKTORJEM ZAVODA ZA SOLSTVO SRS TOV. MIROM LUŽNIKOM Obsežna dejavnost zavoda za šolstvo VPRAŠANJE: Kot predstavniku zavoda za šolstvo SRS - institucije, ki ima gotovo dober pregled nad stanjem v našem šolstvu, bi vam radi zastavili nekaj vprašanj, s prošnjo, da nanje odgovorite. Najprej bi radi vedeli, katere so naloge, ki jih namerava zavod reševati v bližnji prihodnosti. ODGOVOR: Ze v samem začetku bi želel poudariti, da je nerešenih ali vsaj nezadovoljivo rešenih več problemov, kot bi jih zatfod glede na sve' t kadrovsko zasedbo v krajšem obdobju lahko uspešno uresničil. Razen tega so mnoge naloge tako kompleksne im zahtevne, da terjajo temeljite predhodne znanstvene raziskave, ki bi jih pri nas mogel opraviti le pedagoški inštitut kot izrazita znanstvenoraziskovalna institucija. Sele na osnovi dobljenih izsledkov bi bilo mogoče preiti k Uveljavljanju novih rešitev v naši praksi. Znano pa je, da pedagoški institut tudi še ni tako kadrovsko številen, da bi lahko istočasno raziskoval več neproučenih in nedognanih problemov, na katere želi praksa dobiti zadovoljive odgovore. Navedeno misel navajam predvsem zaradi tega, ker ob najrazličnejših priložnostih slišimo mnenja, češ, saj to je naloga zavoda, instituta, ne da bi interpretatorjd takih gledanj imeli pred očmi celovitost problematike vzgojnoizobraževalne dejavnosti pri nas in v tem sklopu videli tudi možnosti delnih rešitev. ° Pri programiranju dela v prihodnjem obdobju je dolžan zavod upoštevati naloge, ki mu jih nalaga tako zakon o zavodu za šolstvo SRS prav tako pa tudi zakon o prosvetno pedagoški službi, pri čemer mora v prvi vrsti upoštevati težnje po nadaljnji rasti kvalitete vzgojnoizobraževalnega dela naših šol. Takšna orientacija, ki je osnovana na prizadevanjih po uresničevanju navedene temeljne obveznosti, pa pomeni, da se mora zavod vključiti v razreševanje nalog posameznih strokovnih, družbeno političnih, samoupravnih in upravnih organov naše republike za hitrejši razvoj šolstva in izobraževanja ' nasploh. Razumljivo je, da je zato delovni načrt zavoda rezultanta več elementov, predvsem pa naslednjih: — na pedagoškem terenu ugotovljenih potreb (ki jih pa seveda zaradi njihove frekventnosti ni mogoče takoj in v celoti vključiti v obravnavo); — zahtev prosvetno kulturnega zbora skupščine SRS, ki so v določeni meri tudi odsev potreb m zahtev pedagoške in širše družbene prakse; — nalog sekretariata za prosveto in kulturo SRS in seveda tudi nalog izobraževalne skupnosti SRS. Uvodno pojasnilo se mi je zdelo potrebno, da bi laže presojali in ovrednotili obseg in vsebino dela zavoda v letu 1968 in v naslednjih letih. Konkretne naloge zavoda so vključene v naslednje širše, vsebinsko zaokrožene dejavnosti: 1. naloge prosvetne pedagoške službe; 2. izdelava predmetnikov in učnih načrtov oz. njihovih osnov; 3. proučevanje učbenikov, učil in učnih pripomočkov; 4. posebne študijske naloge; 5. izdelava nomenklatur poklicev in profilov poklicev, ki jih moramo izobraževati v poklicnih šolah; 6. izobraževanje odraslih v okviru rednih šol in izobraževalnih centrov v gospodarskih organizacijah. Naloge prosvetno pedagoške službe opravljajo neposredno zavodi za prosvetno pedagoško službo, in sicer v celoti na področju predšolskih, in vzgojnovarstvenih ustanov, osnovnih šol, posebnih osnovnih šol ter poklicnih šol. Naš zavod pa je edini, ki lahko vsaj delno nadzira strokovoo-pedago-ško delo pri večini predmetov ali predmetnih področjih na srednjih, zlasti štiriletnih šolah, ker ima Otroško varstvo po novem zakonu Na zadnjih sejah republiških zborov je bil sprejet »Zakon o skupnosti otroškega varstva in financiranju nekaterih oblik otroškega varstva«. Veliko je že bilo napisano v našem tisku in povedano pri RTV, zakaj smo ga potrebovali, zakaj ga sprejemamo ravno takega in kakšne nove možnosti nam odpira. Zakon sam še ne more rešiti vseh problemov otroškega varstva in vseh pomankljivih oblik družbene pomoči družini pri vzreji in vzgoji otrok. Daje nam samo nekaj možnosti, da bo skrb za otroke bolj organizirana, da se bo odprl nov vir materialnih sredstev oz. da se bo že sedanji vir sredstev delil ne samo na fond za otroški dodatek, ampak tudi skupna sredstva za otroško varstvo. Novosti, ki jih zakon vnaša v našo prakso, so vzete iz potreb naše današnje družine. Te potrebe so precej drugačne, kot so bile po vojni, ko je višina otroškega dodatka znašala 1/3 povprečnega osebnega dohodka in je bil tudi »davek« — odvod na osebne do« hodke v taki višini. Sedaj pa otroški dodatek ne more več reševati problemov natalitete. Nobena mati se ne bo odločila še za enega ali še za naslednjega otroka samo zato, da bo dobila zanj otroški dodate, ampak le, če bo zanj zagotovljeno varstvo v času njene zaposlenosti. Predvsem zaradi teh in takih potreb je sestavljalec zakona predvidel, da se zbrana sredstva (tudi doslej smo jih zbirali kot 1,8-odstotni prispevek in v drugi polovici lanskega leta začasno 0,4 odstotni prispevek) delijo na del za otroški dodatek in nov del za otroško varstvo. Zbiral se bo pri občinskih skupščinah oz. njenih skupnostih otroškega varstva (ali pa že obstoječih izobraževalnih skupnosti, s čimer odpade del administrativnih stroškov), saj zo potrebe od občine do občine drugačne in oblike otroškega varstva bi se naj prilagodile tem različnim potrebam. V okviru občin se bodo torej poleg že dosedanjih virov zbirala še nova (minimalna) sredstva, treba bo pa še poiskati nove vire, ker so potrebe še vedno veliko večje, kot materialne možnosti. Zakon nam bo dal torej le nekaj možnosti, ljudje, ki živimo in delamo v svojih občinah in krajevnih skupnostih, pa bomo morali biti energični zbiralci sredstev, spretni organizatorji in vztrajni delavci. Obdržati bomo v ceno vsakega stanovanja. Občinske skupščine bodo morale tudi v bodoče preskrbeti sredstva za »preventivni« sklad in iz njega črpati stroške oskrbe v VVU za tiste otroke, kjer starši tega ne zmo: jo sami. Vsi starši pa se bomo .morali zavestno odločiti prej za oskrbnino v vrtcu, šele potem za pločevino v obliki raznih strojev ih pripomočkov. Ugovori nekaterih občanov (npr. sestavek v prvi dec. št. Prosvetnega delavca) niso dovolj utemeljeni in ne morejo dosti doprinesti k izboljšanju stanja v našem, še vedno neurejenem otroškem varstvu. Za skujome družbene dogovore — za zakonske, veseli, da imamo prvič po vojni predpise se vedno odločamo za- zakon, ki je posvečen predvsem vestno in razumsko v prepričanju, otroškemu varstvu. Kako bomo da je tako potrebno in tako pra- njegova določila izvajali, pa je vilno, čeprav bomo tudi včasih 0 d^bil kulturno mesto v svojem domačem kraki. Prosimo, da pešltete vse prispevke na žiro račun 1. osnovne šole Šoštanj, št. *074-3-?7S, s pripombo »za Kajuhovo spominsko sobo«. Vsem nedaaogom se vnaprei zahvaljujemo za pomoč pri tej akciji in .uh vabimo, da, v času eksk1,rz>5 s svo^mi d5B» AVNF V AT OZBE SLOVENIJE ZA LETO 1968 SVETOVNI KLASIKI V zbirki bo izdala založba štiri knjige treh slovečih avtorjev: • F. M. Dostojevski: BRATJE KARAMAZOVI l.-ll. V obsežnem opusu znamenitega ruskega psihološkega realista F. M. Dostojevskega spadajo »Bratje Karamazovi« v vrh njegove ustvarjalnosti. Delo bo izšlo v dveh zajetnih knjigah. 0 Stendhal: RDEČE IN ČRNO V romanu je Stendhal razodel tolikšno umetniško moč v prikazovanju časa in družbe, da ne velja samo za francoskega in svetovnega klasika, temveč tudi - za prvega kritičnega realista v evropski književnosti. • RIMSKA LIRIKA Sovretovi antologiji »Grške lirike«, ki je pred leti izšla pri DZS, se zdaj pridružuje skrbno pripravljena in prevedena »Rimska lirika«. Jedro knjige bodo zavzeli pesniki: Horac, Katul, Tibul, Properc in Ovid. Izdajo je uredil in večidel tudi prevedel dr. Kajetan Gantar. Knjige bodo tiskane na brezlesnem papirju, vezane v celo platno in polusnje ter vzorno opremljene. Cena za naročnike: celo platno 200 N-din (deset mesečnih obrokov po 20 N-din), polusnje 250 N-din (deset mesečnih obrokov po 25 N-din). Naročniki začno plačevati obroke v mesecu, ko se naroče na zbirko. V prosti prodaji bodo posamezne knjige znatno dražje. KULTURA IN ZGODOVINA: V zbirki bodo izšle štiri knjige treh avtorjev: • D. Taškovskl: ROJSTVO MAKEDONSKEGA NARODA Taškovskega knjiga obravnava narodno prebujenje makedonskih Slovanov in »proces konstituiranja« makedonskega naroda v drugi polovici 19. stoletja. • W. Shirer: VZPON IN PADEC TRETJEGA RAJHA l.-ll. Knjiga ameriškega pisatelja W. Shirerja posreduje avtentične zapiske o izsiljevalski diplomaciji Hitlerja, dobesedne posnetke pogovorov med Hitlerjem in Chamberlainom, Cianom, Molotovom, Stalinom, zapiske s sej, kjer so Hitler in njegovi generali načrtovali bliskovite napade na evropske države itd... Izredno zanimiva in obsežna knjiga je bila več let bestseller na ameriškem knjižnem trgu; v slovenščini bo izšla v dveh knjigah. • Hobsbavvm: OBDOBJE REVOLUCIJ Knjiga obravnava evropsko preteklost med leti 1789 in 1848, vendar ne gre za kako povprečno zgodovinsko delo, temveč za sijajno analizo, ki s pomočjo navidez drobnih ilustracij (vse od takratne telesne višine vojakov, preko prehrane, knjižnih naklad, analfabetizma, posestnih razmer, prava, uprave in financ do najsubtilnejših oznak književnosti, filozofije in umetnosti) omogoča, da bralec takorekoč z vso polnostjo zaživi z c^obo in njenimi ljudmi. Knjiga je tudi bogato ilustrirana. Vse štiri knjige'bodo tiskane na brezlesnem papirju, vzorno opremljene, dopolnjene z ilustracijami ter vezane v celo platno in polusnje. Cena za naročnike: celo platno 240 N-din (10 mesečnih obrokov po 24 N-din), polusnje 300 N-din (10 mesečnih obrokov po 30 N-din). Naročniki začno plačevati obroke v mesecu, ko se naroče na zbirko. V prodaji bodo posamezne knjige znatno dražje. ZBRANO DELO WILLIAMA SHAKESPEARA: Zbrano delo največjega dramatika vseh časov bo izšlo v trinajstih knjigah predvidoma v treh letih. Celotna zbirka bo izšla v mojstrskih prevodih pesnikov Otona Zupančiča, Mateja Bora in Janeza Menarta (soneti). Vsaka knjiga bo še posebej opremljena s potrebnimi pojasnili k posameznim tekstom. ZA LETO 1968 SO NA PROGRAMU ŠTIRI KNJIGE: • PRVA KNJIGA: Rihard III., Komedija zmešnjav. Dva gospoda iz Verone • DRUGA KNJIGA: Ukročena trmoglavka; Romeo in Julija; Sen kresne noči • TRETJA KNJIGA: Mnogo hrupa za nič; Vesele žene VVindsorske; Julij Cezar • ČETRTA KNJIGA: Kakor vam drago; Kar hočete; Hamlet Vse štiri knjige bodo tiskane na brezlesnem papirju, vzorno opremljene in vezane v celo platno in polusnje. Cena za naročnike: celo platno 189 N-din (10 mesečnih obrokov po 18 N-din), polusnje: 220 N-din (10 mesečnih obrokov po 22 N-din). Naročniki začno plačevati obroke v mesecu, ko se naroče na zbirko. Ker se bo naklada ostalih knjig ravnala po številu naročnikov prvih štirih knjig, se čimprej prijavite na zbirko. I BIOGRAFIJE V zbirki bodo izšle knjige, ki bodo prinesle življenjepisne romane treh pomembnih osebnosti: • J. Rousselot: LJUBEZNI RIHARDA VVAGNERJA Roman predstavlja velikega nemškega skladatelja v posebni luči: avtor se namreč ne spušča v razpravljanje o Wagnerjevi veličini in genialnosti, temveč ga zanimajo predvsem ženske, ki so tako ali drugače vplivale na njegovo usodo in življenjsko pot. • S. in E. Longstreet: UTRILLO — ČLOVEK Z MONTMARTRA Roman o velikem francoskem slikarju Utrillu riše življenje umetnika, ki se skozi pekel svoje mladosti in tragičnega življenja razvija v zrelega ustvarjalca, tako da na koncu laže razumemo ves mir in notranjo milino njegovih slikarskih del. • H. Lamb: HANIBAL SAM PROTI RIMU Znani ameriški pisatelj osvetljuje v knjigi o Hanibalu podobo te velike zgodovinske osebnosti, ki je dolga stoletja vznemirjala domišljijo s svojimi nedosegljivimi vojnimi junaštvi in burnim življenjem. Vse tri knjige bodo vezane v platno in polusnje, tiskane na brezlesnem papirju in vzorno opremljene. Cena za naročnike: celo platno 130 N-din (10 mesečnih obrokov po 13 N-din), polusnje 150 N-din (10 mesečnih obrokov po 15 N-din). Naročniki začno plačevati obroke v mesecu, ko se naroče na zbirko. Posamezne knjige bodo v prodaji znatno dražje. NAROČILNICA Obvezno naročam tele knjižne zbirke DZS: • SVETOVNI KLASIKI — pl. 200 N-din, pus. 250 N-din • KULTURA IN ZGODOVINA — pl. 240 N-din, pus. 300 N-din • BIOGRAFIJE — pl. 130 N-din, pus. 150 N-din • ZBRANA DELA VV. SHAKESPEARA (štiri knjige) — pl. 180 N-din, pus. 220 N-din Naročnino bom plačal: — v enem znesku — v desetih mesečnih obrokih Knjige mi pošljite: — na naslov stalnega bivališča — na kraj zaposlitve (Neustrezno, prosimo, prečrtajte!) Kraj in datum Podpis ......... j ! < Z >o o K < Z > o -I V) < z i rt u us STRAN 5 »ZGODOVINA Človeštva« — RAZVOJ KULTURE IN ZNANOSTI I Pri Državni založbi Slovenije Je te dni izšel 1. zvezek nove knjižne kolekcije — »Zgodovine človeštva«. Delo, ki ga zdaj začenjamo dobivati v prevodu, je vsekakor takšne vrste, da zasluži vso pozornost (kakršno je že vzbudilo drugod po svetu); razen tega smo Slovenci glede zgodovin sploh tako revni, da velja posebej pozdraviti tfsak tak pojav na našem knjižnem trgu. »Zgodovina človeštva« je začela izhajati v Londonu 1963. 1., in sicer pod pokroviteljstvom Organizacije združenih narodov za vzgojo, znanost in kulturo. Delo bo v celoti obsegalo 15 zajetnih knjig, v angleščini jih je doslej izšlo 7: 2 knjigi zajemata prazgodovino, 3 antiko in 2 dvajseto stoletje. Prvič se je zgodilo, da se je zbralo pri ustvarjanju zgodovinskega pregleda razvoja človeštva toliko strokovnih in kulturnih delavcev z vseh delov sveta: sodelovalo je okrog 500 avtorjev. Tako je nastal poskus obče zgodovine, ki je izviren prav v tem, ker si jemlje za: okvir virov vso mnogoternost sodobnih kulturnih razgledov in tokov. Prvič so poskušali v skladu z zgodovino zavesti podati vso zakladnico znanja, ki jo čuvajo posamezne sodobne družbe in kulture, ter sintezo pojmov, ki je v njih. Prvič skušajo podati zgodovino človeške misli, ki je sad misli človeštva v vseh značilnostih njegove sedanje narave. Prva knjiga, ki je pred nami, nosi naslov Prazgodovina I. Avtorica je angleška arheologinja Jacyuetta Hawkes, žena pisatelja J. B. Priestleya. Prazgodovina I podaja miselni razvoj človeštva od paleolitskih in mezolit-skih obdobij pa do časa pred manj kot 10.000 leti. Seveda bodo morali o knjigi in o zamisli sami izreči svojo sodbo strokovnjaki; naš namen je le, da opozorimo na delo. DZS namerava v 1. 1968 izdati še 4 knjige tega dela, v 1969 pa še 3 — potem bomo na tekočem glede izhajanja Posameznih knjig v angleščini. Svet moderne umetnosti (8) »V bodočnosti bo nastala neka nova umetnost, tako lepa in mlada...« Van Gogh: »Slikar v prirodi-« (olje) Vincent van Gogh (1853—1890) je le deloma, krajšo dobo sledil pobudam impresionizma. Impresionizem mu je bil preozek, da bi lahko sprostil svoja občutja in izražanja, vendar ni krenil kakor Seurat ali Cezanne na strožjo, bolj klasično pot slikarstva, marveč se je razmahnil v sproščeni svet barv in oblik subjektivnega doživljanja, kar mu daje svoje posebno mesto v tedanjem slikarstvu, s svojim načinom slikanja pa je dal pobude mnogim kasnejšim umetnikom, zlasti ekspresionistom. Svojska je življenjska in umetniška pot tega slikarja, grafika in risarja, vsekakor nerazdružljiva v času, ko se je van Gogh povsem preusmeril v slikarja. Po rodu Holandec, je sprva deloval kot trgovski pomočnik pri Goupilu v Haagu in Londonu, kjer se je v trgovini s slikami lahko seznanil z deli prejšnjih in tedanjih umetnikov. 2e tedaj ga je mamilo slikarstvo, toda oklenil se je religije ter kot siro- II. del slovenske književnosti 1945 -1965 Sele z izidom drugega dela »Slovenske književnosti 1945—1965« se nam odpira celovita podoba o zamisli in izpeljavi literarnozgodovinskega obravnavanja naše povojne poezije, proze, dramatike ter kritike in knjižne esejistike. Ko je narnreČ Slovenska matica jeseni natisnila II. del povojne domače književnosti, je zlasti poglavje o knjižni esejistiki in kritiki tisti nepogrešljivi vezni člen, ki odkriva specifične probleme in premike v dvajsetih letih povojne besedne ustvarjalnosti. Drugi del prinaša dramatiko, ki jo je obdelal Jože Koruza, ter književno esejistiko in kritiko izpod peresa Franca Zadravca. Zaključni del knjige pa tvorijo biografski in bibliografski podatki, ki sta jih sestavila Hermina Jug in Marko Kranjec. Pri dramatiki je Jože Koruza upošteval tista dramska dela, ki so bila bodisi natisnjena ali gledališko izvajana, ne pa rokopisov, pa tudi scenariji in radijske, televizijske dra- LETNA KNJIŽNA ZBIRKA PREŠERNOVE DRUŽBE Letošnja bera letnega programa Prešernove družbe šteje poleg koledarja Še troje praktičnih knjig ter tri leposlovne in oris slovenske literarne zgodovine. Po svoji zahtevnosti je tudi letos redna zbirka na nivoju, kot je lasten Prešernovi družbi, le praktični del programa je bolj pretehtano odbran. Ce pričnemo pri koledarju za leto 1968, je treba ugotoviti privlačno novost; koledarski del ima čedne barvne reprodukcije slovenskih slikarjev; prav gotovo bi veljalo ustaliti to posrečeno novost. S pregovori sledi koledar mohorjanski tradiciji. Med teksti so smotrno odbrani zlasti teksti, ki ljudsko preprosto sledijo aktualnostim (Oktober, Slovenci v Furlaniji, mednarodne organizacije, olimpiada v Mexiku, države Srednjega vzhoda, vesoljska tehnologija ipd). Poleg praktičnih prispevkov je vključenih par krajših leposlovnih del, ki ne pridejo toliko do izraza in bi kazalo, ali opustiti krajše leposlovje ali pa pomnožiti take leposlovne tekste; morda slednje. Mikavnejši del letošnje zbirke so praktične knjige. Med poljedelci bo vzbudil pozornost priročnik Raula Jenčiča, kjer avtor govori o pogonskih strojih v kmetijstvu, o delovnih strojih, o ravnanju s stroji in varnosti pri delu. Besedilo, primerno dostopno podano, dopolnjujejo skice. »Kmetijski stroji« Raula Jenčiča so dobrodošel praktični informator, ki bo koristil kmetijcem — in morda koga tudi spodbudil k racionalni uporabi. Zenskemu svetu sta namenjeni knjigi Vlade Marcon »S pletilko in kvačko« ter Andreje Grum »Sodobno kuhanje v družini«. Prešernova družba je s »Sli vensko besedno umetnostjo« Frančka Bohanca nadaljevala zamisel, ki jo izpeljujejo, že tretje leto, namreč, da širokemu krogu bralcev predstavi podobo raznoterih umetnosti na Slovenskem. Franček Bohanec v svoji knjigi združuje dva momenta: literarnozgodovinskega in estetskega. Seveda bi kazalo posebej in obširneje spregovoriti o knjigi, o priročnem prikazu osrednjega razvoja slovenske književnosti od brižinskih spomenikov do socialnega realizma s Kajuhom in Borom, kajti »Slovenska besedna umetnost« prinaša tudi nekatere novosti (npr. periodizacija po moderni), pa tudi formulacije, ki utegnejo naleteti na ugovore. Vsem trem leposlovnim knjigam pa je skupno, da teže aktualno spregovoriti. večerniška povest Miška Kranjca »Na cesti prvega reda« odseva živo sodobno tematiko, ki je vsebinsko in etično mikavna, manjka pa ji estetske, trdnosti, zato pa preprosto oblikovano povest preveva optimizem. Albert Širok je iz nemščine prevedel povest Une Troy »We are seven«, tj. »Sedem nas je«, kjer se bralec ob splošno dostopni pripovedi srečuje z moralnimi konflikti in spoznanji, kakršni so možni drugod in pri nas. Mladinska povest Venceslava Winklerja »Tisti iz zelene ulice« daje vpogled v svet sedanje mladine, ki ga pogosto ne poznamo dovolj. me niso upoštevane. Gotovoda je pomanjkanje pomožnih virov otež-kočalo sistematično in vsestransko poglobljeno osvetljevanje problemov; že primerjalna vplivna odzivnost evropskih in svetovnih vplivov na povojni razvoj slovenske književnosti bi zahtevala ogromno pred-študijo, ki je tudi za posameznega avtorja nimamo. Spričo tega je bilo možno v takem okviru spregovoriti le o osnovnih, bitnih stičnicah, in to le tam, kjer gre za očitne pojave. Zato se je J. Koruza odločil za interpretacijo in sistematizacijo slovenske povojne dramatike. Na tej osnovi je porazdelil dramatiko na socialni realizem, krščanski realizem in novo klasiko, sentimentalno humanistični realizem, na vzporedne pojave in osamljena iskanja ter na ontološki nadrealizem. Ne glede na to, ali so take oznake v celoti sprejemljive ali ne, pa je avtor s kritično mero presojal posamezne dramatike ali drame, upoštevajoč zlasti estetski in razvojni faktor. Osrednji pojavi naše povojne dramatike pa kažejo v Koruzovi kritični osvetlitvi mnogo več kot zgolj ozko interpretacijo in sistematizacijo, saj posega tudi v strukturo drame, idejne premike, slogovne posebnosti, ipd., pri tem pa se je moral povečini nasloniti na temeljito raziskovalno delo. Zadravčeva razprava o književni esejistiki in kritiki sledi glavnim tokovom in nosilcem povojne kritike in esejistike, skratka tistemu, kar je sooblikovalo idejna in teoretična stališča v osredju slovenskega lepo-slovno-kritičnega dogajanja. Čeprav se tudi tu nadrobnosti odmikajo spričo časovne bližine leposlovnih in kritično-esejističnih tokov in pojavov, čeprav bodo še potrebne nadrobne študije o tem in onem poglavju, pa je očitna Zadravčeva mera za bitno in njegovo trezno vključevanje pojavov v kar se da celovit prikaz, ki v svoji Študijski osnovi v' originalni kompozicijski zamisli po-' vezuje tkivo širšega literarnega delovanja. Bržčas je prav Zadravčevo delo po svoji vsebini in krhkosti skorajda nehvaležno za obdelavo, vendar neizogibno povezujoče. Dvodelna kompozicija poglavij o tokovih in pojavih povojne esejistične, kritične misli je gotovoda originalna, v Zadravčevi zamisli dosledno izpeljana, možna pa bi bila tudi preprostejša, ilustrativnejša rešitev, s čimer pa se avtor ni hotel zadovoljiti. Krhko tkivo estetskega, praktičnega leposlovnega, teoretičnega, družbenega, političnega se prepleta v pojavni širini in odzivnosti povojnih dvajsetih žo. Morebiti naglašenost, proporc ob posameznih literarnih kritičnih pojavih, ni povsem uravnovešen, ponekod preskopo odmerjen. Ob zaključnih poglavjih je avtor kritično sumiral idejna stališča in kritična merila, pregled teoretičnih vprašanj in načel književne in gledališke kritike. Glede na povezujočo vlogo ob-čeliterarnega snovanja in pregibov povojnih dvajsetih let, ima Zadrav-čev delež gotovoda tehtno mesto v organski povezanosti z ostalimi avtorji. Pri taki knjigi so nepogrešljivi biografski, bibliografski podatki, kot sta jih sestavila H. Jug in M. Kranjec, upoštevajoč le knjižno natisnjena dela. Knjigi sta našli široko odzivnost med odjemalci, žal pa do širših kritičnih pretresov doslej ni prišlo, kakor bi to zaslužili po tehtni vsebini in problematiki. Ta informativni zapis naj dopolni misel, da bi bilo koristno, ko bi ob morebitnem ponatisu avtorji dopolnili knjigi z vključevanjem mladinske književnosti, veljalo bi razmisliti vsaj o filmskem scenariju in o radijski igri. Prav gotovo je izid obeh knjig »Slovenske književnosti 1945— 1965« dogodek, ki ima svojo veljavno težo in praktično veljavo, avtorjem pa gre priznanje za njihovo nelahko, pionirsko delo. mak hodil med siromašne rudarje belgijskega mesta Borinage pripovedovat evangelij. Z isto strastjo se je kasneje predal slikarstvu, ko 1881. razočaran zapustil Belgijo. Čeprav je že v Belgiji naredil prve risbe, pa se j* v domačem Fttenu seznanil s slikarjem Mauvejem, ki je gotovoda imel ugoden vpliv na začetno slikarsko ustvarjanje van Gogha, prav tu se van Gogh oklene slikarstva z vso strastjo, odkrivajoč v tem smisel in uresničevanje svojega življenja. Tedaj slika z vso humanistično zavzetostjo, ki jo je od nekdaj nosil v sebi, a je ni znal izraziti v taki meri. Po Brabantu je najvažnejše van Goghovo bivanje v Parizu 1886, saj je tedaj odkril impresioniste in ne glede na njihov vpliv napravil ogromno evolucijo v svojem slikanju. Tedaj je z žarom slikarja, ki je kljub kratkemu šolanju v glavnem ostal samouk, v osamljeni in trpeči ustvarjalnosti V sočnih, žgočih barvah razodel tisti svet in prirodo, ki ga je obdajal. Slikal je v Provansi pod žgočim, utrujajočim soncem, ki pravzaprav ni prijalo njegovi občutljivi, razdražljivi naravi, vendar ga je priroda z ljudmi priklenila kljub ostrini sonca. 2e tako krhek v svoji duševnosti, je osamljen ob krizah zapadel duševnim motnjam, ki so ga naposled privedle v umobolnico. Nekaj časa se je zdravil v* San Remy-ju v Provansi ter se z izredno voljo predal slikanju, verujoč, da ga samo trdo delo lahko reši vseh kriz. V trenutku hude depresije je van Gogh segel po revolverju, hoteč se s strelom odrešiti vsega gorja, ki ga je nosil v sebi. Dva dni kasneje je podlegel rani. Van Goghova osamljena osebnost je v vsej eksistenčni tragiki, ob vsej vsakdanji preokupaciji, nezadovoljnosti s samim seboj, ob erotičnem kompleksu in stopnjevanih duševnih krizah, enkraten pojav v slikarstvu. Čeprav je nosil v sebi obupno osamljenost hkrati z nenehno željo po sočloveku in bližini ljudi, je tudi kot slikar ostal v tedanjem času malone povsem nerazumljen in nepriznan, vendar trdno verujoč v smisel svoje ustvarjalnosti. Vse življenje mu je stal blizu le bratovsko zvesti Theo van Gogh, njuna korespondenca ne priča le o pristnih duhovnih in človeških vezeh obeh bratov, pač pa daje dokaj nadrobno podobo Vincentove umetniške evolucije, njegova naziranja o slikarstvu, ki v mnogočem olajša spoznavanje in tolmačenje njegovih del. Ob trajnih stikih s Theom je mogoče govoriti le o krajših tovariških vezeh med Vincentom van v.„ G.,h, -z««« - .u. - a.« n,„ derne umetnosti zadobi ob Zadravčevi razlagi vsebinsko celovitost in problemsko te- Pismo uredništvu Goghom 1» nekaterimi drugimi umetniki ir. ljudmi, npr. z Gauguinom. Oba različnega temperamenta, sta se na van Goghovo vabilo sešla v Provansi, saj je van Gogh v du* ševni krizi hotel ubiti Gauguina, nakar se je ob spoznanju namere kaznoval tako, da si je odrezal uhelj. Sledi duševne prenapetosti se lahko v njegovih slikah in risbah odražajo v zadnjih delih. Zapustil je okoli 800 slik in okoli 900 grafik, risb in akvarelov — ogromna zapuščina, ki priča o. trdem, težaškem delu in iskanju. Celotna ustvarjalnost Vincenta van Gogha sicer razodeva isto umetniško roko, toda različna obdobja kažejo raznotero izrazno smer in način podajanja — pač pristen odraz umetnikovega razvoja in oblikovanja. Četudi je spočetka »realistično« programski — npr. »Jedci krompirja« — in slika v temnih barvah z vso socialno zavzetostjo, so že tedaj njegovi obrazi izrazito ekspresivni. Zadnjih štiri ali pet let ustvarjanja van Gogha je treba smatrati za dobo najintenzivnejšega slikanja in izražanja. Prihod v Pariz in srečanje z impresionisti je prelomnega pomena. Živeč na Montmartru se ob slikanju pariških predelov, mostov, ulic in parkov, opogumljen od sproščene barvitosti impresionistov, prepusti živim barvam. S črtkasto tehniko je znal razžariti motive mnogo bolj živobarvno kot impresionisti, ki so se koncentrirali na optično dojemanje, van Goghu pa je taka tehnika že postala svojsko barvno podajanje, ki se noče več podrejati zgolj vtisom — barva je postala vse bolj medij ekspresivne zavzetosti umetnika. Japonski lesorezi pa so van Gogha navedli na spoznanje, kolikšna je moč linije. Od impresionistov ni imel več kaj povzeti, saj jih je prerasel. Na nasvet Toulousa-Lautreca je odpotoval v Arles, hle*v peč po soncu, ki~ga je bilo v Provansi več kot dovolj. Z novim pogumom se je lotil slikanja, opustil lahkotne poteze impresionizma ter fragmentarno risbo, poteze so mu polne, konture' jasne, barve čiste, svetloba skoraj brez senc. Navdušen nad svojsko pokrajino Provanse, izgoreva v delu, slikajoč sončnice, vrtove, Arležane, svojo revno so.bo, obmorske motive, avtoportrete, žitno polje s cipresami. Toda poprej živo žolte barve, prusko modra in rdeča, postajajo ob stopnjevanih krizah potemnele in celo mrke. Čeprav je v krizah dvomil v vrednost svojega dela. je vendarle ohranil vero v dosežke svojega slikarstva, verujoč tudi v novo, prihajajočo umetnost: »v bodočnosti bo nastala neka nova umetnost, tako lepa in mlada ...« Van Goghova slika v olju »Sli- • kar v prirodi« je tako kompozicijsko kot barvno umetnina zrelega obdobja. Barve so izrazito močne, od sončno rumenega polja ali zelene livade, pa do vijoličasto obrobljenih gričev in modrikaste obleke. Oljna slika »Zvezdna noč« (1889) že razodeva dinamično življenjsko občutje v prirodi, cipresa v ospredju je kot statičen predmet podana tako kakor zublji ognja, nebesni svod pa se ne odraža kot vtis zvezdnatega neba, marveč kot gibljiva kozmična demonija, ki ovladuje prostor mirno speče vasice in pokrajine. Podoba neba van Goghu ni več statična lepota, kot jo mimobežno zazre občudovalec lepote narave, marveč dinamična podoba nebesnih teles, ki v svojem kroženju, gibanju daje kontrapunkt umirjeni negibni pokrajini. Iz bogate ostaline van Goghovih pisem so zanimiva zlasti tista mesta, kjer umetnik govori o svojem pojmovanju umetnosti, o svojem razvoju, pa tudi tragičnih občutjih. Nič manj pa manj poznana. »Zamislil sem si, da bi naslikal tako sliko, da bi se ribičem zazdelo, ko bi gledali v kajuti islandske ladjice, kakor da se gugajo v zibki, in spominjali bi se starih pripovedk svojih mater . . . Hotel bi v sliki izraziti nekaj tolažljivega, pomirjujočega kakor glasba. Zakaj tako dobro razumemo glasbenika in stopnjo njegove abstrakcije?« »Vse barve, ki jih je impresionizem uvedel v modo, se menjajo sčasoma. Zato se ne smemo plašiti pretirane silovitosti teh barv, čas jih bo ublažil.« »Ako človek vedno iskreno ljubi tisto, kar je zares vredno ljubezni in ne razsipa ljubezni za brezpomembne, ničeve, neumne stvari, potlej po malem vedno bolj pridobiva na spoznanju in postaja močnejši.« Tovariš urednik! (Nadaljevanje sledi) LOŠKI POTOK prosti delovni RAČUNOVODJA SOLE Pogoj: srednja strokovna menjene niti najmanj proti jugu, nim ljudem njihova individualna omenim, da je v Zagrebu prod temveč preprosto proti Dunaju, imena, enako moramo uveljavlja- kratkim izšla potopisna esejistična zoper nam vsem dovolj znanega ti mi sami isto pravilo pisanja za proza Matka Peiča pod naslovom dediča celjskih grofov Friderika ljudi, ki jih srečamo nekaj desetin Skitnje. To knjigo je kritika oce- razpoloženje. Vendar za sodoben IH, (katerega sarkofag smo videli kilom^rov onstran naše državne mila kot najboljši hrvaški povojni ^HoUko? kulturen potopis to ne more zado- v katedrali na desni strani). Zna- meje. Seveda če je to za prikaz potopis. Pisec opisuje svoja poto- 1e potrebno, da bolje, točneje, ias- Oelašam se z želio da bi po- ččati nai nam bodo v našem teh- no je prav tako, da je za krajši stvari pomembno. Zato sodim, da vanja po slavonski in sremski neje in iskreno pove tisto kar ima Pravil nekatere bolj' afi nJmj ničnem, r^ci^LIično usmer- čas Matija Korvin zagospodoval je skrajna površnost, da avtorica ravnini. In še to: med Balatonom g—, m to s «m manj bučnimi opazne površnosti in nesmisle v ienem svetu impresivni opisi še samemu Dunaju. ni zapisala imena dr. Gefina Gyu in Rčdicsem je dovolj hribčkov Potopisni reportaži S slavističnim tolikanj zaželeni. 2. »Pribinov naslednik Kocelj le, znamenitega zgodovinarja (»s,a- in gozdov, čudno, da avtorica tega društvom po Avstriji in Madžar- Predajanje pokrajinskiim vti- je dal tu zgraditi baziliko, potem ri župnik«). Ni točno, da je on »od- ni opazila. v Zalaegerszegu je : ski. Moje pripombe merijo pred- som ne more btti opravičujoč raz- ko se je otresel frankovske obla- rimske izkopanine, mozaik in cvetja ko malokje. j OSNOVNA SOLA Vsem na zaključni, madžarski del j0g površnostim in pomotam v in- sti in se naslonil na .velikomorav- star0 rimsko cesto, »saj ni arhe- Naivno je, iskati ob Balatonu • Potopisa. (Prosvetni delavec 1967, formaciji, v zgodovinskih oziroma skega kneza Rastislava.« Kdo je olog, temveč je napisal tri knji- ki bi znali slovenski, saj je ■ št. 20), to je zategadelj, ker so mi v geografskih podatkih. V tem, zgradil baziliko, Pribina (kakor bi ge zgodovine szombathelyske ško- prvi madžarski kolonizacijski S razpisuje organizatorji ekskurzije poverili kolikor imam v vidu madžarski sklepali iz Spisa o spreobrnitvi Iiie> v katerih se dotika tudi prek- tok (takoj po naselitvi konec 9. g mesti izdelavo programa in strokovno ^ rep0rtaže, avtorica preko vse Bavarcev in Karantancev, izd. murskih katoličanov (o tem pisal stoletja) segel skorajda do današ- : Vodstvo za pot od prestopa avst- mere in meje greši. Milko Kos, 1936) ali Kocelj (kakor Vilko Novak v predvojnem CZN). njih etničnih meja. Bolje bi bilo j t rtjsko-madžarske mejemedEisen- j. Sopran: »Nekaj časa je tu domneva arheolog Geza Feher, Bila je za nas posebna pozornost, omeniti, da je v županiji Zala [ izobrazba. Stanovanja ni. stadtom in Sopronom dalje. . ' Mat;ja Korvin (naš Kralj prim. Agnes Sos, Die Ausgrabun- da ne rečem počastitev, če se je ohranjenih največ slovanskih (slo- ; Nastop službe takoj. Pri izbiri krajev in kulturno- Matjaž) ko se je boril proti Tur- gen G. F.-s in Zalavar, Madž. znan- stari (80-letni) zgodovinar sam venskih) krajevnih imen in da so j _ SLAVISTA zgodovinskem tolmačenju je bilo kom« Ce je kak zgodovinar ta stvena akademija, 1963) še ni do- ?° ???enjU najuglednejših mad- ; pRU ali p Odločilno silaviistično in ne ne- stavek nazliivo nrebral, se je ne- končno raziskano. Prav tako moti znamenitosti stolnice. Koliko ,6 žarskih znanstvenikov prav °d s ...... kakšno splošno turistično zanima- hote vprašal- kakšni Turki ven- avtoričino zaporedje stavkov, saj ta cerkev, postavljena konec 18. ga prebivalstva do tedaj nomad- : Osebni dohodki po pravilnik . n^eudetežencev^ ekskurzij e. To je K ^sobilitakra! nekje južno se je Kocelj naslonil na Rastisla- stoletja, »zgrajena v modernem ski Madžari prevzeli številne | Stanovanje po dogovoru. Na- Potrebno posebej poudariti, ker iz piCKl Savo jele tri, štiri desetletja va šele po Metodovi vrnitvi iz Ri- stilu«, puščam ob strani. kulturne nazive za poljedelstvo, . stop službe 1. 2. 1968. opisovanja avtorice reportaže (Na- po tem s0 pod Sulejmanom preko ma (Ciril-Konstantin 1. 869). Mo- 4. Ta cvetober bi lahko še in še krščanska obredja in nekaj ce- ...................................... da Kranjc) slavistični cilji poto- Beograda (1521) pridrli v Pamon- rala bi pa avtorica povedati da nadaljeval; veliki posrednik in i0 za upravo. ............................................. Vanja niso kaj posebno razvidni. sko ravnino, premagali ogrsko bazilika po svojih dimenzijah (21,5 prevajalec slovenske književnosti Ce bi to rekli, bi tisto pripove- j _ T . Cernu pač toliko besede in čude- vojsko pri Mohacsu itd. Nobenega metra dolžine in 12,10 širine s dr. Avgust Pavel je umrl 1. 1946 dOT-arije o čokoladi in kakau ne ■ OSNOVNA SOLA nja ob dunajskih turističnih at- ra?)i0ga toreji da bi Matija Korvin tremi ladjami in prizidanim bap- (ne 1945), pri navedbi prevoda pPišlc) tolikanj do izraza. ■ JURSlNCI PRI PTUJU ^akcijah, recimo ob Pratru (ob taboril v mestu ob današnji av- tisterijem) vzbuja mogočen vtis, kralja Matjaža nd jasno, da je to stvareh torej, ki so si jih tolikeri strijsko-maržarski meji takrat, zlasti če upoštevamo nerazsežnost novela Potepuh Marko in Kralj ^ ^ ................ Prosveto! delavci že zdavnaj og- ko naj bi se bojeval s sovražni- cerkvenih prostornin v 9. stoletju. Matjaž, Keszthely ob Balatonu je ni vseeno 'čeTe'Plečnikova [ m< ledali), na drugi strani pa nepri- komj oddaljenim, recimo, deset In zidovi jz kamna! In v samem prikazan povsem nezadovoljivo, cerkev v Turnišču (tako avtorica) j ” zadet, skorajda malomaren pogled dni Vojaškega pohoda. Ni naša Blatenskem kostelu, na otokih saj ni niti z imenom naveden, re- all v Bogojini (kako lepo je o tem j ba izkopanine bazilike pri Zalava- stvar ugotavljati, koliko je ljud- sredi močvirja, so bile po priče- či o lastniku gradu (Gy. Festeti- .sa] žg ^ veg kot tridesetimi S za nec ru?! sko pripovedovanje o »turških vanju Konverzije v najkrajšem scu), da je bil »ustanovitelj polje- ^ po,kojni Juj Kozak) itd ! Pogoj: Nočem spregledati da avto- bojih« Matije Korvina pomešalo času zgrajene tri cerkve, da osla- delske šole«, je toliko ko nič. Tovariš urednik, zakvaljujem 5 PA rica dovoli obvlada tok pripove- Matjaža z njegovim očetom Jano- hh po Slovenski Spodnji Panoni- Moti pripovedovanje o Mad- se Ti M potrpežljivost in Te lepo : Nastop službe 5. II. 1968. Vlo-dovania in da s svojim čustve- šem Hunjadijem (1. 1456 pred ji niti ne jemljemo v poštev! žarski »mrki, sivi deželi z dolgo- p0Mjravijarn. j ge sprejemamo 5 dni po ob- noosebnim in navdušenoprepro- Beogradom, prim. tudi Miklovo 3. Kakor pisci časopisnih re- časnimi hišami brez cvetja« Ker stim soreiemaniem vtisov na ne- Zalo!), dovolj je reči, da Matjaže- portaz, potujoči po Grenlandiji ;n se te prazne marnje o dolgo- Z d ' ' ’ . Posreden ^način oživlja izletniško ve trume iz Soprona niso bile na- po Mongoliji, privoščijo konkret- časni ravnini rade ponavljajo, naj Štefan Barbarič p““ ‘Wov~ UČITELJA i ZA MATEMATIKO nedoločen čas PRU ali absolvent [ javi. Učiteljski pevski zbor Slovenije »Emil Adamič«, Ljubljana, Trg revolucije 1, p. p. 287 želi vsem svojim podpornim članom srečno in uspehov polno novo leto 1968 in se jim ZAHVALJUJE za prispevke v 1967. letu. Z njimi so omogočili zborovo dejstvovanje za rast slovenske pevske kulture. Obenem VABI še vse ostale učiteljske skupnosti, da se včlanijo v podporno članstvo ter s tem sledijo temu zgledu. Podporni člani, ki se jim zahvaljujemo, so: Prosvetni delavec, Ljubljana Osnovna šola »Stane Rozman«, Ljubljana, Šentvid Osnovna šola »Valentin Vodnik«, Ljubljana, šiška Osnovna šola »Hinko Smrekar«, Ljubljana Osnovna šola Ljubljana, Vič Osnovna šola Ljubljana, Polje Osnovna šola Ljubljana, Bičevje Osnovna šola »Ketteja in Murna«, Ljubljana Osnovna šola Ljubljana, Trnovo Osnovna šola »Vita Kraigherja«, Ljubljana Osnovna šola »Vide Pregarčeve«, Ljubljana Osnovna šola Ribnica na Dolenjskem Osnovna šola Gorenja vas in Poljane Osnovna šola Preserje Osnovna šola Boštanj Osnovna šola Horjul pri Vrhniki Osnovna šola Radeče Osnovna sola Gorenji Logatec Osnovna šola Loški Potok Osnovna šola »Jožeta Kranjca«, Rakek Osnovna šola »Matija Valjavec«, Preddvor Osnovna šola Zgornja Velka Osnovna šola Renče Osnovna šola »Peter Kavčič«, Škofja Loka Osnovna šola Radomlje Osnovna šola Velike Lašče Osnovna šola »Janez Mrak«, Vrhnika Osnovna šola Postojna Osnovna šola Dobrovo v Brdih Osnovna šola Dolenjske Toplice Osnovna šola Brezovica pri Ljubljani Osnovna šola Ig Osnovna šola Polhov Gradec Osnovna šola »Janko Kersnik«, Brdo pri Lukovici Osnovna šola Šentrupert Osnovna šola Prestranek Osnovna šola Borovnica Osnovna šola Artiče Osnovna šola Spodnja Idrija Osnovna šola Cerkno Osnovna šola Šentvid pri Stični Osnovna šola Izlake Osnovna šola »Heroja Franca Bukovca«, Medvode-Preska Osnovna šola »V. Perko«, Domžale Osnovna šola Suhor Osnovna šola Loka pri Zidanem mostu Osnovna šola Dobravlje Osnovna šola »Ivan Cankar«, Vrhnika Osnovna šola »Franca Marna«, Vodice Osnovna šola Vipava Osnovna šola Deskle Osnovna šola Blanca Osnovna šola Raka Osnovna šola Tržišče na Dolenjskem Osnovna šola Krško Osnovna šola »Martina Kotarja«, Šentjernej Osnovna šola Črni vrh nad Idrijo Osnovna šola Jagršče-Cerkno Osnovna šola Kranjska gora Osnovna šola »Borisa Kidriča«, Ajdovščina Osnovna šola Trata Osnovna šola Gabrovka Osnovna šola Trebnje Osnovna šola »Ivana Cankarja«, Trbovlje Osnovna šola Tišina Osnovna šola Jakobski dol Osnovna šola Cirkulane Osnovna šola Gorišnica Osnovna šola Ljubno ob Savinji Osnovna šola jSenovo Osnovna šola »Miha Pinter-Tole-do«, Velenje L osnovna šola Šoštanj Osnovna šola Videm pri Ptuju Osnovna šola »Gustav šilih«, Velenje Osnovna šola Bodonci Osnovna šola Prevalje Osnovna šola Beltinci H. osnovna šola Celje Osnovna šola Cirkovce Osnovna šola Miklavž na Dravskem polju Osnovna šola »T. Žnidarič«, Ptuj Osnovna šola Ormož (Ivanjkovci, Rumeče, Hum) Osnovna šola Rogaševci Osnovna šola Gornja Radgona Osnovna šola Miklavž in Kog Osnovna šola »Ivan Cankar«, Ljutomer Osnovna šola »K. D. Kajuh«, Murska Sobota Osnovna šola »Bratov Dobrotin-škov«, Vojnik Osnovna šola Zavrč pri Ptuju Osnovna šola »Tone Čufar«, Maribor Osnovna šola »Dr. Fr. Žgeča«, Dornava Osnovna šola Starše Osnovna šola Tomaž pri Ormožu Osnovna šola Hajdina Osnovna šola Makole Osnovna šola Juršinci Osnovna šola »Ivan Cankar«, Bogojina Osnovna šola Mozirje Osnovna šola »Bogdan Tušek«, Miklavž Osnovna šola Vrh nad Laškim Osnovna šola I. celjske čete, Celje Osnovna šola Store Osnovna šola Ribnica na Pohorju HI. osnovna šola, Murska Sobota Osnovna šola »D. Sumenjaka«, Murska Sobota Osnovna šola Majšperk Osnovna šola Poljčane Osnovna šola »Prežihov Voranc«, Ravne na Koroškem IV. osnovna šola, Celje Osnovna šola Sentvid-Grobelno Osnovna šola Podčetrtek Osnovna šola Vitanje Osnovna šola Črešnjevec Osnovna šola »Anton Aškerc«, Maribor Osnovna šola Trbonje pri Dravogradu Osnovna šola Dvorjane Osnovna šola Kostrivnica Osnovna šola Žalec (Petrovče, Griže) Osnovna šola »Angel Besednjak«, Maribor Osnovna šola Ponikva II. osnovna šola, Šoštanj Osnovna šola Podgorca pri Slovenj Gradcu Osnovna šola Celje-Hudinja Osnovna šola »Fr. Kranjca«, Celje Osnovna šola Vransko Osnovna šola »Ivan Spolenjak«, Ptuj Osnovna šola Limbuš Osnovna šola Rogatec Osnovna šola Negova Osnovna šola Cankova Osnovna šola »Miloša Ledineka«, Črna na Koroškem Osnovna šola »Br. Rešev«, Dester-nik Osnovna šola Kapela Osnovna šola Orehek Osnovna šola Podsreda Osnovna šola Rače Osnovna šola Šmarje pri Jelšah Osnovna šola Šmartno ob Paki Osnovna šola Trnovska vas Osnovna šola Velika Nedelja Osnovna šola Kalobje pri Celju Osnovna šola Pristava-Mestnje Osnovna šola Dobovec pri Rogatcu Osnovna šola Šentilj v Slovenskih goricah Osnovna šola Žetale Osnovna šola Slovenska Bistrica II. osnovna šola Slovenj Gradec Osnovna šola »Ivan Cankar«, Maribor Osnovna šola Bakovci Osnovna šola Lenart v Slovenskih goricah Osnovna šola »Slavko Šlander«, Maribor Osnovna šola Šempeter v Savinjski dolini Osnovna šola Libeliče Osnovna šola Dobrna VI. gimnazija Ljubljana-Moste V. gimnazija Ljubljana-Sentvid Gimnazija Trbovlje Gimnazija Postojna Gimnazija Tolmin Gimnazija Murska Sobota Učiteljišče Celje Učiteljišče Murska Sobota Administrativna šola Nova Gorica Administrativna šola Celje Šola za zdravstvene delavce Celje Posebna osnovna šola Homec Posebna osnovna šola Idrija Posebna osnovna šola Maribor Čipkarska šola Idrija Gostinska šola Celje Posebna šola pri ortopedski bolnici Valdoltra Višja ekonomska šola Maribor Dekliško vzgajališče Višnja gora Vzgojni zavod »Janeza Levca«, Ljubljana Vajenska šola, gradbeni šolski center, Ljubljana Vajenska šola lesne stroke Sevnica Glasbena šola Idrija Glasbena šola Celje Glasbena šola Novo mesto Glasbena šola »Franca Koruna-Ko-željskega«, Velenje Nižja glasbena šola Ravne na Koroškem Fakulteta za strojništvo Ljubljana Zavod za prosvetno pedagoško službo Krško Zavod za prosvetno pedagoško službo Celje Zavod za prosvetno pedagoško službo Ljubljana I Zavod za prosvetno pedagoško službo, medobčinski, Novo mesto Zavod »Ivanke Uranjekove«, Celje Zavod za slepo in slabovidno mladino Ljubljana Vzgojno varstveni zavod Kranj Grošelj Edo. ing. prof., Maribor Grošelj-Krečič Vanda. Ljubljana Miklavc Desanka, Ljubljana Grošelj Roza, Ljubljana Grošelj Valerija, Ljubljana Rudolf Vida, Ljubljana Vršič Anica, Vitomarci pri Ptuju Gregoretič Stana, Maribor Lah Ana, Celje Iz uprave Samopomoči La ho 70 let, odkar je bila ustano. ... Samopomoč, ki je ena naijstarejših, gotovo pa naša nastarejša še obstoječa organizacija prosvetnih delavcev. Letni članski prispevek je sedaj 28 N-din. Lani je umrlo 67 članov; že vplačani presežek za 3 smrtne primere po 0,34 N-din bomo upoštevali v tekočem letu tako, da bodo vplačevali člani letos dejansko le po 27 N-din (t. j. 2700 S-din). Letni občni zbor bo v nedeljo, 3. marca t. .1., ob 10. uri dopoldne na šoli Majde Vrhovni-kove, Gregorčičeva ul., v Ljubljani. Ob tej priložnosti bomo obravnavali! predlog, da bi se z letom 1969 posmrtnina zvišala od 1000 N-din na 1200 N-din, letini prispevek pa temu sorazmerno od 28 na 34 N-din. Člane prosimo, da nam do občnega zbora sporočijo tozadevne predloge oziroma mnenja ustno, pismeno ali po poverjenikih. V jubilejnem letu si bomo prizadevali, da bomo še bolj razširili naš tovariški krog, ki šteje sedaj več kot 30C0 članov. Februarja bomo razposlali vsem članov Letno poročilo, v katerem bo navedeno individualno stanje njihovih vplačil, seznanili pa se bodo lahko tudi z običajnimi informacijami. Poročilo o občnem zboru bomo objavili v drugi marčni številki Prosvetnega delavca. Nova telefonska številka-»Prosvetnega d e! a vc a « Uredništvo »Prosvetnega delavca« se je preselilo na Poljansko ulico št. 6. Nova telefonska številka uredništva je zdaj: 315-585! V prejšnji številki našega lista smo objavili napačno telefonsko številko našega uredništva; do napake je prišlo zato, ker nam je PTT med tiskanjem lista . zhoVa spremenilo številko. V Radečah so odprli oddelek posebne šole__ in ilustracijami, tovrstni pouk. Vzdušje v razredu je prisrčno, domače, nekateri otroci so že precej razgibani, saj so se hitro vživeli v okolje. Dobro rišejo in zelo radi Z letošnjim šolskim letom so todičnimi učili v osnovni šoli Marjana Nemca potrebnimi za v Radečah odprli oddelek (1. in 2. razred) posebne šole, ki je podružnica osemletne posebne šole v Laškem. V prvem oddelku je 11 učencev, od tega je sedem učen- opravljajo šolske dolžnosti. Uči- cev v prvem, štirje pa so v drugem razredu. Oddelek vodi učiteljica Olga Ribičeva, ki študira izredno defektologijo na PA v Ljubljani. Učilnica je opremljena z me- teljica Ribičeva, Iti je sicer domačinka, je z njimi zelo zadovoljna in ji ni žal, da si je izbrala to, sicer naporno, pa mnogokrat tudi hvaležno delo. S. Skočir Razpisna komisija Osnovne šole dr. Vita Kraigherja LJURLJANA-BEŽIGRAD razpisuje prosto delovno mesto — RAVNATELJA Kandidat mora poleg splošnih, izpolnjevati še naslednje pogoje: — da izpolnjuje pogoje za učitelja osnovne šole (visoka, višja ali srednja strokovna izobrazba) — da ima vsaj 10 let vzgojno izobraževalne prakse Ponudbe z • življenjepisom in dokazili o izpolnjevanju pogojev naj kandidati pošljejo razpisni komisiji naslovne šole. Ponudbe sprejema razpisna komisija 15 dni po objavi razpiha. Razpisna komisija Osnovne šole , Borisa Kidriča LJUBLJANA, Matjaževa 4 razpisuje prosto delovno mesto — RAVNATELJA ŠOLE Kandidati morajo poleg splošnih, izpolnjevati še naslednje pogoje: — da imajo visoko izobrazbo in 5 let pedagoške prakse — da imajo višjo izobrazbo in 8 let pedagoške prakse — da imajo srednjo izobrazbo in 10 let pedagoške prakse Vloge s kratkim življenjepisom in dokazili o izpolnjevanju splošnih in posebnih pogojev sprejema razpisna komisija na zgornji naslov 15 dni po objavi razpisa z oznako »za razpisno komisijo«. PJiOSVmi Hill A Vi-£ List izdaja republiški odbor sindikata delavcev družbenih dejavnosti Slovenije — Izide štirinajstdnevno med šolskim letom - Ureja uredniški odbor. Odgovorni urednik Dra?;o Ham Naslov uredništva: Ljubljana, Poljanska 6-II, tel. 315-585 Naslov uprave:. Ljubljana. Na zorjeva 1. tel. 22-284. Poštni predal 355/V H. Letna naročnina 10 N-din (louo S-din), za šole in druge ustanove 20 N-din (2000 S-din). Štev. tek. računa: 501-8-26-1. Tisk: CZP Ljudska pravica. .....Hlinili...III.II.I.I.. ........... Zborov tekoči račun je 501-8-32/1 Mladi pevci in pevke! Stopite v naše vrste ter s tem nadaljujte 45-letno zborovo tradicijo, ki jo posebno krasita tudi osvojeno II. mesto v prvi kategoriji v Arezzu 1957. leta ter tretje mesto na tekmovanju za evropski pokal 1964 v Knokkeju. POPRAVEK V članku: »SE O ESPERANTU KOT DRUGEM JEZIKU ZA MEDNARODNO RABO« bi se moral glasiti 5. odstavek: »Mnogi naši znanci so se že udeležili raznih mednarodnih srečanj, toda v nobenem tujem jeziku ne morejo ljudje sklepati pristnih prijateljskih vezi. V katerem koli tujem jeziku se počutite v podrejeni vlogi. .. V sedmem odstavku: Na številnih mednarodnih srečanjih je prestal ostro preizkušnjo ... V osmem odstavku: Ugotovitev, - da esperanto ne more biti obravnavan kot tuj jezik, pač pa kot drugi lastni jezik za mednarodno rabo, je povsem na mestu ... V devetem odstavku — proti koncu: Čeprav ves svet spoznava, da današnja doba zahteva vedno več pristnih stikov in sožitja med narodi... S. S. Razpisna komisija Osnovne šole Mirana Jarca LJUBLJANA-BEŽIGRAD, Ipavčeva 1 razpisuje delovno mesto — RAVNATELJA Kandidat mora poleg splošnih izpolnjevati še naslednje po- f.°je: „ . , — da izpolnjuje pogoje učitelja osnovne šole (visoka, višja ali srednješolska strokovna izobrazba) — da ima najmanj visoko in 5 let, višjo in 8 let ali srednjo z 10 let vzgojno izobraževalne prakse — da ima pedagoške in organizacijske sposobnosti Ponudbe z življenjepisom in dokazili o izpolnjevanju pogojev naj kandidati pošljejo razpisni komisiji v roku 15 dni po objavi razpisa. iuiiiiiiiiiiiiiiijf|ir.:iiii...piiiiiiiiiiiiiiiilpiin I Svet Zavoda za slepo in -slabovidno mladino v Ljubljani 1 1 razpisuje prosto delovno mesto J 1 — VZGOJITELJA | I Pogoji: 1 a) diplomant oddelka za posebno šolstvo PA, 1 b) učitelj ali vzgojitelj, ki se obveže dokončati jj I študij specialne pedagogike na PA. II Prijave z življenjepisom in priporočili pošljite v 15 dneh po | B objavi na naslov: Zavod za slepo in slabovidno mladino g 1 Ljubljana, Langusova 16. jj I 1 Podlistek ciganovega konja Ljudje z napakami kot slon ,XWXX^A.'WCW.XWX\^W'^X'OX\XXXVXXXXXXXXXXXXXXXXXX\XXXXXXXXXXXXXXXX'^.X>XX«XNX'XXXXX'Ov\N\X>.XXXX\ imajo vsi občani v želodcu. Leon Ž. je res precej družbeno aktiven, vendar je ta njegova aktivnost sumljive vrednosti, ker izvira iz ambicioznosti in ne iz brala izmed sebe nekatere idealne funkcionarje, ki so si zadali nalogo, da se bodo v bližnji prihodnosti pogovorili s p ros veter ji z napako, da jih v bodoče obča- družaben. Te dve lastnosti sta kot nalašč za funkcionarja, ki ga želimo. Izobrazbo ima resda pomanjkljivo, a česar še ne zna, se bo pa naučil. Mlad je še in vse prepričanja. Saj niti član zveze ni Hude redkve ne bi toliko vla- je še pred njim. Pa tudi lep je ,;. Udor ima dušo ne potrebuje gnoja. Kosovel Ste že kdaj slišali za občino Huda redkev? Najbrž še ne, a je prav, da jo spoznate. Leži na ravnini, ki je ob sedem gričev prislonjena, njeno prebivalstvo pa se ubada s proizvodnjo kravjega mleka in hude redkve, ki jo izvažajo v dežele s konvertibilno valuto. Občina ima svoj grb: podlaga je kravje vime, na njem pa so tri stilizirane hude redkve. Kljub majhnosti pa ima občina dobro razvite družbene službe, aktivno gasilsko društvo in bataljon šolnikov. In zdaj smo tam... Zgodilo se je, da je občinski socialist rotiral navzgor in tako Je ostal njegov oguljeni stol pra-Bem. Kadrovska komisija pri ustreznem forumu je staknila glave in skušala določiti novega socialista. Za to mesto so seveda iskali idealnega človeka, kot se spodobi. Zgolj iz finančnih razlogov je za stol kandidiralo več prosvetnih delavcev, nekaj občinskih tipkaric in tako dalje, iz komolčarskih razlogov pa še nekaj drugih idealnih občanov. Ustrezna kadrovska komisija je najprej obravnavala kandidate iz prosvetnih vrst in prišla do naslednjih zaključkov: Pepe K. ni primeren za to funkcijo, ker ni idealen občan. Solarji pripovedujejo o njem, da ima včasih umazano srajco in stlačene hlače. Pripetilo se je selo, da je stopil v razred s klo- bukom na glavi in odpetim šli-cem. Skratka, Pepe K. bo moral najprej poskrbeti, da bo odpravil te subjektivne napake. Pohujšanje v občini bi bilo preveliko, če bi ga stranka nekega dne zalotila v pisarni s klobukom na glavi in podobno. Jože Š. je bil menda na fakulteti zelo aktiven, funkcionar, zdaj pa je postal vse preveč ozek, saj mimo režij treh iger na leto ne napravi ničesar. Poleg tega govorijo po občini, da je imel razmerje s tremi amaterskimi igralkami, kar je pri izbiri, vsekakor potrebno upoštevati. Saj bi se lahko primerilo, da bi tovrstno telovadbo prenesel tudi v pisarno, bog pomagaj! Lojze E. je sicer spodoben občan, a ustrezna komisija je ugotovila, da gre vsako leto k polnočnicam. To pa se ne sklada s funkcijo, za katero je kandidiral. Poleg tega je pod krinko, da zbira starine, kupil v ljubljanski starinami sveto Genovefo, ki zdaj krasi njegovo spalnico. Skratka, nemogoč primer, primer z napakami kot .slon. Odpade! Simon N. bi sicer bil, a ni. Pred tremi leti se je ločil po njeni krivdi, a ločenec je ločenec. Ljudje to vedo in bi s čudnimi občutki prihajali k njemu v pisarno. Kar je res, je res. Kar v prosveti naj ostane, bo še najmanj moralne škode! Otroci niso tako strogi sodniki. Kandidat torej zaradi subjektivnih napak ni primeren za javno službo. Nace J.: Njegova kandidatura začeli fme^Fanfnaj^nafprej ure^ %to,_dadruge"^kaUdid^:"Tipkarice obravnavati so odpravili z levo roko z ugotovitvijo, da so sicer »fejst babe«, „. .. . „ lahko v kolonijo na morje, ob di svoje privatno življenje, se po- novem letu pa lahko icot dedek roči in^poskrbi za novega Hudo okhodi vse okoliške vasi, redkovčana, potem naj se sili e bedijo s kolinami. Po- i5g0;0 moškega kan- javnost. Otroci vedo povedati, da take ^ otroci pa se P^ev, ™Sra?f prihaja v solo večkrat neaaaspan, p^tožujejo, da jim zaradi njega- xa40 vzg0ii naraščaiia da" bodo skuštran in nepopravljen. Tudi £ afna^ ^ adajo ure cajo ^ tovariš ravnatelj ga je ze menda , in srbohrvaščine Pa s 3 • sKoao. Ki jo večkrat zalotil brez priprav. Res ^ “ofe “otroke ima s\abo ^zldnieTaKamo ucH nTvS je sicer, da je v jami ped sed- Zadmiič ie nie«ov sin zaanJe casf.sal™ Ul/l> na mirni griči našel neko še neznano S^kazal jezik naši Oleandri, ^feSrin hude redkveT- žuželko in jo do potankosti raz- si lahko predstavljate! Ne, ne! 7?^ h d d iskal ter izsledke objavil vnekein preveč napak ima. hteva svoje. inozemskem časopisu, a kaj hi ti- . Nato so kadrovci zalistali po sto. Žuželka je žuželka in kaj Branko J. sicer ni slab clo- trek vj0gah idealnih občanov, imajo žuželke opraviti z občinsko vek, a če izberemo njega, bi mu ugotovili so naslednje: funkcijo. Kar pri žuželkah naj morali dati novo stanovanje, ker ' . ostane in uredi svoje osebno se sedaj stiska z družino na ne- France S. ima vse pogoje za življenje. Bolje bo za njega! Si- kem podstrešju. Vprašljivo pa je, mesto socialista Doslej je bil ze cer bi občinsko pisarno spreme- če njegova zunanja uglajenost in ' urejenost ne skriva kakih madežev iz preteklosti. Po občini namreč govorijo, da ima nekje nekega nezakonskega otroka. Znabiti, da je res. Tovrstnih bikcev pa ne gre spuščati na detelj išče. Malo naj še počaka, mogoče se bo v in za šport se zanima. Nekoč je menda celo aktivno igral nogomet, kar kaže na njegovo požrtvovalno družbeno aktivnost. Skratka, idealen človek! Zadnji kandidat je bil Miha nil celo v zoološki kabinet, če bi mu dali možnost. Peter C. bi bil, če ne bi imel hude napake, da kdaj pa kdaj boksne kakega učenca pod rebra. Pripetilo se je celo, da je mahnil za funkcionarke pa ne pridejo^v ^ y svoji vlogi je navajal, da je bil doslej načelnik za krave molznice v Hudi redkvi in to je ustrezni komisiji zadostovalo, da ga je uvrstila med idealne občane. Komisija se je znašla pred težko nalogo, koga od treh prosilcev naj ustoliči na obrabljeni stol. Člani komisije se niso mogli sporazumeti, zato so določili posebno komisijo, ki bo še enkrat pretresla vse tri vloge in iznesla dokončen sklep. Obenem so se vsi člani komisije strinjali, da se pri prihodnjiiri tovrstnih razpisih doda klavzula, da naj prosvetni delavci ne kandidirajo za funkcionarje, ker imajo preveč napak, povsod drugod pa mrgoli idealnih občanov. Prosvetarji so za to klavzulo nekako izvedeli in so bili malce užaljeni. Norci, po- na sedemnajstih službenih mestih in si je tako nabral ...... izkušnje za delo z ljudmi. Dvakrat je bil sicer .odpuščen z ■ lovnih mest, ker ni upošteval delovne discipline, a do odpusta je prišlo, ker se France ni strinjal s šestilom no zadniici otroka ob- ““J, “7 '. z delovno politiko podjetja, kar zabih da prosvetarjem pripa- činskoga^ačelnika ^ža nrideiova- Prihodnje gledanje na moralo kaj priča, da ima prosilec samostoj- dajo 6astne in neplačane lunkci- - spremenilo. Tisto o nezakonskem ne poglede na to stvar. Govorijo, ie za Drofesionalce so drugi Komisija, ki jo je določila Mistarebmrvzgojhiimi^rijemi^pač pa '|'refra temeljito raz- da je iz dveh podjetij zaradi po- m® M^strahorhoSji^ Smu Ustrezna kadrovs&a komisija ® karltteriS v pisarno posledice bi bde po- pri ustreznem forumu je po ob- da je ^ vzoren Kazen ^Ttok^čno odločili kdo mJd es Otroka našega najvišjega načel- za, ker ni idealen občan. Se več! vscra ndI