Štev 4. V Mariboru 28. januvarija 1893. \ Tečaj XXVI[ Izhaja vsak četrtek in velja s poštnino vred in v Mariboru 3 pošiljanjem na Posamezni listi dobe se v tiskarni in pri g. Novak-u na velikem trgu po 5 kr dom za celo leto 2 gld. 50 kr.. za pol leta 1 gld. 30 kr., za četrt leta Rokopisi se ne vračajo, neplačani listi se ne sprejemajo. 65 kr. — Naročnina se pošilja npravnlštvn v tiskarni sv. Cirila, koroške ulice Za oznanila se plačuje od navadne vrstice, če se natisne enkrat, po 8 kr., hštv 5. — Deležniki tiskovneea društva dobivajo list brez posebne naročnine dvakrat 12 kr., trikrat 16 kr. Zemljiščni ali gruntni davek. (Iz govorov poslanca dr. Gregoreca pred volilci 1. 1892.) Bližamo se za kmetske ljudi velevažnemu letu 1895. Takrat se bode vršilo občno pregledovanje novega sedanjega katastra za zemljiščni davek. Kdor misli, da so sedaj njegove parcele previsoko vcenjene in se mu je torej naračunalo od nje več čistega dohodka, kakor ga resnično dobiva, more si takrat pomagati. Vendar pripravljati mora se vže seduj, sicer bi mu vteg-nolo spodleteti. Izmed vseh davkov bil je zemljiščni prvi, ki je po naporih državnega zbora bil uravnan. Sedaj pridejo drugi davki na potrebno uravnavanje. Leta 1869. zasnovan je bil v to svrho prvi zakon ali postava, 1. 1881. pa drugi, namreč zatem, ko so bile vcenitve dokončane. L. 1881. je se torej sklenolo: naj se skozi 15 let t. j. od 1. januvarija 1883 do 31. decembra 1895 pobira zemljiščnega davka 2^7 % od vcenjenega čistega dohodka pri vsakej parceli. Tako se nabere vsako leto 37,000.000 gld. in v 15 letih 52.3,000.000 gld. Nova uravnava zemljiščnega davka je posebno koristila deželi Češki in Kranjski, ki ste poprej bili preobloženi, a druge so doplačevale premalo. Zato pa le-te sedaj plačujejo več. Najbolj zadete so tiste dežele, kder so cenilne komisije, podhujskane po hudobnih kričačih: »le visoko cenite grunte, bodo pa kmetje imeli več kredita«, res vseskozi previsoko cenile. Tem deželam pripada tudi Štajarska, izvzemši Celjsko glavarstvo, kder so se ravnali po kranjskih komisijah in vse nizko cenili. Sploh pa kmetski poslanci dokazujejo, da so zemljiščni davki vendar presilni: cena pridelkom pada, uimam ni konca ne kraja, stroški naraščajo, delavci, dekle, hlapci tirjajo zmiraj več. Tega tudi vlada ne taj». Finančni minister je očitno priznal, da treba kmetskim ljudčm tukaj hiteti na pomoč. Vendar je dostavil, da to ni mogoče, dokler drugi davki niso uravnani, zlasti osobna dohodnina, za kar je treba še nekaj časa. Zatorej se pa naj kmetski ljudje tem bolje pripravljajo na pregledovanje ali revizijo novega katastra. Naj si vže sedaj marljivo zapisujejo, kaj in koliko so skozi 15 let pridelovali, p • l '.vali, kaj jih je delo, družina itd. stala Sicer so vsled nasveta slovenskega poslanca Pfeiferja od vlade dobili župani nalog, za ove priprave skrbeti,-Toda najbolj skrbi, kdor se'tudi sam briga "za svoje koristi. Vzajemno podporno društvo v Ljubljani, registrovana zadruga z omejenim jamstvom. V osredji slov. dežel, v beli Ljubljani, se je osnovalo novo društvo, katero po svojem namenu zasluži, da ga tudi naši bralci izpoznajo. Mi dnes objavimo oklic pripravljalnega odbora, pa si pridržimo pravico, še katero o tem hvale vrednem početji v svojem času izreči. Oklic pa je tak-le: Vsestranski čuti se potreba po denarnem zavodu, ki bi na jedni strani spodbujal varčnost in jo omogočal tudi manj premožnim stanovom, na drugi strani pa dajal kredit pod pogoji, ki vstrezajo gospodarskemu stanju tistih stanov, ki ne razpolagajo z velikimi kapitalijami, marveč bolj ali manj živijo od perijodičnih dohodkov iz svojega duševnega ali fizičnega dela, tedaj v prvi vrsti uradnikov, malih trgovcev, obrtnikov, poljedelcev itd. Tej živi potrebi vstrezati je namen »Vzajemnega podpornega društva v Ljubljani«, ki se je osnovalo na temelji pravil z dne 30. decembra 1892.'lota. »Vzajemno podporno društvo v Ljubljani« je registrovana zadruga z omejenim jamstvom in razpada v odseke, kojih vsak traja 7 l/a lota. Vsako leto prične se nov odsek in vsak član pripada tistemu odseku, ki se je v. letu pristopa osnoval. Vsak, ki hoče biti član društva, vdeležiti se mora vsaj z jednim deležem, katerim jamči za vse društvene zaveze v zmislu § 76 zak. z dne 9. aprila 1873 štev. 70 drž. zak. Delež iznaša 195 gld. in se vplačuje v tedenskih obrokih po 50 kr. tako, da je popolnoma vplačan v 390 tednih, t. j. v 772letni odsekovi dobi. Vsak član ima pravico, na vsak delež takoj po vplačilu prvega tedenskega obroka v znesku 50 kr. zahtevati posojilo (predujem) v znesku 200 fl. pod pogojem, da dá v pravilih (§ 13) zahtevano varnost s poroštvom ali zastavo, Kdor sprejme posojilo, mora od prejema posojila dalje razun navadnih tedenskih obrokov plačati še od 100 gld. posojila na teden 14 kr. jedenkrat za vselej vpisnine 50 kr. Kedor n. pr. sprejme posojila 200 gld., plačuje potem vsega skupaj na teden 78 kr. in plača pri sprejemu posojila 1 gld. vpisnine. Pri točnem vplačevanji dolžnik nima druzega bremena. Le v slučaji zamude plačati so zamudne in opominjevalne pristojbine. Z napominanimi tedenskimi prispevki poplačan je po preteku odsekove dobe celi dolg z obrestmi vred in če ima odsek dobiček, sprejme dolžnik, kakor vsak drugi član, svojo dividendo (delež dobička). Po preteku 7'/»letne odsekove dobe se popolnoma poračuni. Izračuni se eventualni dobiček in razdeli med vdeležence. Če se pomisli, da se posojila obrestujejo z okroglo 7%- da pa se sme na drugi strani po celi osnovi podjetja in po izgledu uličnega Graškega društva (»I Allgemeine Grazer Selbsthilfegenossenschaft«) računati vsaj na okroglo 5% dividendo, kojo sprejme vsak član brez izjeme, se uvidi, da plača dolžnik za kredit le 2—3% da je ta kredit ceneji, nego oni vsakega druzega kreditnega zavoda — vspeh, ki je mogoč le vsled popolne vzajemnosti, na katero je zasnovano »Vzajemno podporno društvo« in katere vzajemnosti posledica je, da je v gotovem zmislu dolžnik zajedno svoj lastni upnik, da plačuje prave obresti večinoma le v pokritje režije med tem, ko je plačevanje onega zneska obrestij, ki presega donesek k režiji, prav za prav le štedenje, h kojemu osnova podjetja sili dolžnika, ne da bi se mu s tem nalagalo kako težavno breme. (Konec pri h.) ---<♦-- Cerkvene zadeve. Nebeški venec ali vesela reč med štirimi poslednjimi. Slovencem /.a novo leto 18J:i spisal kanonik dr. Ivan Križa nič. Z dovoljenjem pieiast. kn. šk. lav. ordinarijata. V Mariboru. Založba kat. tisk društva. Tisk tiskarne sv. Cirila. Vsaka stvar božja ima svoj namen in ona ga doseže rada ali nerada. Človek, edini človek izmed vseh božjih stvarij na zemlji pa nima samo namena, ampak tudi poklic za-n.j t. j. on more doseči svoj namen, ako to sam hoče. Pri njem ne velja: mora, ampak more, kajti človek se lahko odtegne svojemu namenu in če ne posluša na klic božji, ostane vse le pri klicu, do poklica pa ni treba, da pri njem pride. Namen človeka pa je, da pride po tem »revnem življenji« v drugo, v večno življenje — v sv. nebesa. Ali pa pride? To je veliko vprašanje in poleg milosti božje pride pri tem vse na človeka, na njegovo dobro voljo. Če nima za to dobre volje, kliče ga pač milost bo/ja, toda ne prikliče in ne pokliče ga h koncu — on oslane, ko mu izteče nit življenja, zunaj nebes in »pojde v večno pogubljenje« (Matth. 25, 46). Milost božja pa ima razne glasove in poslužuje se zdaj tega, zdaj drugega, da prikliče človeka, če je mogoče, na tisto pot, ki ga pripelje v sv. nebesa, in jaz mislim, da v sedanjem času, ko se dela v tisku, v bukvah in časnikih, toliko za pekel, tudi milost božja ne zamet.ujemtiska ter kliče tudi ona po njem ljudi na delo za nebesa. Nam Slovencem je v tem milost božja posebno mila. kajti mi imamo že dokaj dobrih knjig, v katerih se človek vnemlje za nebesa, upam pa tudi, da ne brez uspeha. Tako knjigo imam tudi dnes v rokah — »Nebeški venec« preč. dr. Ivana Križaniča, korarja stolne cerkve v Mariboru. Le-ta knjižica je sedaj že peta, kar jih preč. gospod spisuje slov. ljudstvu za novo leto. Nič ne dvomim, da bode tudi ona za marsikatero dušico — poklic milosti božje, gotovo pa je, da je ona za vse slov. ljudstvo klic milosti božje: na delo za sv. nebesa! In jaz ne rečem zastonj: klic milosti božje za vse slov. ljudstvo, kajti v »Nebeškem venci« piše še o »visocih nebesih«, toda ne previsoko ter lahko vsak človek, ako zna le nekoliko kršč. nauka, zastopi vsako besedo. Pri tem pa se blizo ves nauk razlaga tako mično, da človek težko pretrga branje, kedar začne brati, pa mu zmanjka časa izbrati vse do konca. Da pa se stori to brez škode, kedar je treba, razdeli se ves nauk v 19 kratkih poglavij in napisi teh poglavij so taki, da budijo v človeku radovednost, ne da se pove v njih vselej že na ravnost, o čem da bode v poglavji samem pravo za pravo beseda. Kar pa se tiče besede same, znano je že bralcem knjižic, kar jih izdaje preč. kanonik, da se ona v časih obrača na šaljivo stran, vendar pa tako, da resnica in resnoba, ki je je pri taki vsebini treba, ne trpite škode. Tako je tudi v »Nebeškem venci«, vendar pa v manji ineri, kakor v prejšnjih knjižicah. To tčrja vsebina sama, saj pa je ona že na sebi toliko vesela, da ji ni treba olepševanja. Česar pa more biti v drugih knjižicah ni v toliki meri, to so v tej besede sv. pisma. Ako knjižico bereš, zdi se ti skorej, da je ona le en venec, napeljan iz samih grolic, ki jih je sicer brati na različnih straneh v sv. pismu. Toliko bodi zadosti o knjižici sami! Da je pa vredna hvale in priporočila, vidi se tudi iz cerkv. od-obrenja. V njem pravijo mil. knezoškof Mihael to-le: »V lični knjižici se ne nahaja nič proticerkvenega, temveč se krščanski nauk o nebesih razlaga tako umevno, kakor mikavno in vabljivo. Obilnega blagoslova božjega je želeti vse priporočbe vrednemu delcu.« K temu priporočilu pač ni treba, da še jaz kaj dodajem in zato pristavim le je ceno knjižici. Ena stane po 18 kr. v tiskarni sv. Cirila, po pošti pa 20 kr. Najbolj pa kaže, ker se sicer izdaje brez potrebe preveč za pošto, če se oglasi več naročnikov za to knjižico skupaj, more biti pri domačih čč. gg. dušnih pastirjih. Dr. Mlakar. Grlica svetega Gregorija Velikega. Tri sto let je krvavela sveta cerkev Kristusova za svojega nebeškega ženina. Cesar Konstantin je pa ustavil prelivanje nedolžne krvi in od tedaj se ni bilo treba kristjanom več. skrivati po podzemeljskih votlinah, kjer so preje božjo službo opravljali. V jugcizhodnem delu rimskega mesta je stalo takrat obširno poslopje, lateranska palača. To zgradbo je izročil Konstantin naslednikom svetega Petra, rimskim papežem, in tudi pripomogel je, da se je tik palače pozidala cerkev svetega Janeza, ki je do današnjih časov ostala mati in glava vseh cerkev vsega sveta. Rimski papeži so s pomočjo nauka Kristusovega v kratkem ublažili nekdaj silno grabežljive Rimce in pa priseljence pagane, ki so leta 476 rimsko cesarstvo razdjali. Izmed vseh slavnih naslednikov Petrovih je pa eden najodličniših sveti Gregorij Veliki, ki je od leta 590 pa do 604 vladal sveto cerkev Kristusovo. Kedar koli prelepo življenje Gregorjevo premišljujem, spominjam se visoke pesmi Salomonove, kjer beremo: »Zima je minula in tudi deževnega vremena je konec; cvetlice so se prikazale v deželi naši: prišel je čas pevanja in grlični glas se čuje po naših pokrajinah«. (II. 11—12). Res minol je zimski čas preganjanja, ki je prve krščanske cvetlice, nedolžne otročiče, prehudi slani enako pomoril (Serino S. Aug. Ep. de Sanctis. 10); za njimi je še blizo 20 milijonov mučenikov za Kristusa darovalo življenje in kri. Paganska zima, ko je grozna tema nevere vso zemljo pokrivala, je minola in ^ačela se je vesela pomladj, v kateri se je luč krščanske vere iz Rima širila med vse narode. Ob enem s sveto vero so se pa udomačile pri nas tudi vede in umetnosti. V resnici, cvetlice so se prikazale v deželi naši; prišel je čas pevanja in grlični glas se je čul po naših pokrajinah. Izmed vseh umetnostij se namreč pri Slovencih ni nobena tako priljubila in razširila ko pobožno cerkveno pelje, ki je prava nebeška tolažba za ubogo, potrto srce človeško. Oče in pravi začetnik veličastnega c/rkvenega petja so pa sveti papež Gregorij Veliki. Njihovo prelepo ži\ljenje nam je popisal Janez Dijakon (Vita S. Greg. Papae v Wolfsgruberju, str. 106), in je sprejel v svoj spis tudi sledeče pobožno izročilo. Sv. Oče so premišljevali, kako bi zamogli cerkveno petje po vzgledu kralja Davida tako urediti, da bi s svojo milobo in resnobo pomagalo kristjane zbujati k pobožni molitvi. Ko so enkrat po noči zopet o cerkvenem petju premišljevali, se njim je v spanju prikazala častita gospa, z nebško svit-lobo obdana; gospa je pa bila podoba svete cerkve, izvoljene neveste Kristusove. Okoli sijajne in častite prikazni je bilo zbrano vse polno njenih ljubeznivih otro-čičev, ki so bili lepi kak >r sami angeljci nebeški. Koliko veselje je prevzelo svetega Gregorja, ko je začela uzorna gospa, spremljena od angeljskih otročičev, prepevati prelepe in srce pretresajoče nebeške pesmi. Sicer ni zapisano, kaj je pela, pa mislim, da bom resnico pogodil, če z Valjaveem rečem, da .Prepevala na jasen glas Je njega veličast in kras, K' je zemlje in neba vladar, Od katerega je vsaka stvar; Prepevala, kak božji svit Nebeščanom je vsem odkrit; Kak' angeljci lepo pojo, Lepo pojo, sladko pojo, Sveti Trojici strežejo, Marijo devico venčajo". Sveti oče so začeli v sanjah moliti in Roga prositi, naj njim posluh zbistri in palj« lli. Podrobne cenilnike dopoiilja brez- (si p lačno in franko. 1 fci i plačno Val>ilo. Hranilno in posojilno društvo v Ptuji ima svoj letošnji občni zbor dne 5. svečana t. I. ob 10. uri dopoldne v zadružnih prostorih. KiteTiii red: 1. Odobrenje letnega računa; 2. Razdelitev čistega dobička; 3. Slučajnosti. (le k občnemu zboru ne pride zadostno število zadružnikov, skliče se ob 11. uri dopoldne istega dne s taistim dnevnim redom drugi občni zbor, kateri sme brezpogojno sklepati. K obilni vdeležbi vabi 1-2 Zaloga mizarskega in pravosKep pobištra Konrada Wolflinga Haribor, goeposke ulice št. priporoča bogato asortirano zalogo žlebenega in narezanega pohištva za spalnice, postrežnih miz, miz za salone, pisarnih in napravnih miz, kakor tudi raznih lapetovanih garnitur za salone, diva-nov, balzakov, otoman sof, kanape-jev, naslanjačev. posteljnih vložkov in žimuic Tudi vsakovrstnih ptujedeželskih in domačih zrcal in podob vsake sorte s čednim okvirjem, pozlačenim in črnim, kurnis in roset W /"» najnivji ceni. .Va znhtevanje razpoši'jajo se ilustrovani ceniki brezplačno in franka. 13-20 Zahvala. Najsrčneje se zahvaljujeva vsem ča-stitim vdeležiteljem za čast, katero so skazali pri pogrebu našega drazega očeta Jožefa Horvata, nadučitelja v Ljutomeru, posebno visokočastitim gospodom duhovnikom , gospodom učiteljem, slavnim društvom in korporacijam kakor: Ljutomerski čitalnici, Cvenskemu požarnemu društvu, pevskemu zboru, krajn. šol. svetu, obč. zastopu in uč. društvu. Ljutomer, 19. prosinca 1893. Cencika in Marija Horvat. Razprodaja Kukovič-eve konkurzne mase v Brežicah in sicer vsega manufakturnega, špecerijskega in kolonijalnega blaga, železnine in deželnih pridelkov |io najnižjih cenah. 2—3 I. S tir «h ti. Vsakovrstne slamnike najnovejših oblik iz domače in tuje slame, izdeluje, prodaja in popravlja po kolikor vzmožno nizki ceni Franc Cerar. poprej J. Markužič, 3—3 v Domžalah — Kranjsko. Cenik poSlje se na zahtevanje franko. Tiskarna sv. Oii*ila priporoča naslednje knjige: 1. „Žalostna mati Božja-', spisal Fr. Bezjak, župnik pri Sv. Marku, 6. natis. Obsega pouk o češčenji žal. matere Božje, pobožnost sedem petkov v čast žal. materi Božji, razne molitve in pobožnosti za god sedem žalosti Marije Device, zbirko molitev za očitno in domačo službo Božjo in precejšnje število svetih pes-mij. Ta posebno za sveti postni čas primerna knjiga stane vezana v polusnje ....... gld. —"70 „ z zlatim obrezkom . . . . . „ —'80 „ v usnje z zlatim obrezkom . . . „ 1' 40 2. „Družbine bukvice za dekleta", spisal J o šef Rozman, pokojni Konjiški nadžupnik, 12. natis; namenjene v prvi vrsti dekletom Križevske družbe, pa tudi vsem dekletom sploh jako koristne, veljajo vezane v usnje z barvanim obrezkom . . . gld. 1' 30 „ „ rudečim „ . . „ 1'40 „ „ zlatim „ . . . „ 1-60 3. „Duhovni Vrtec", 4. natis, priporočanja vredna molitvena knjiga, posebno za mladino, stane v usnje ves.an z zlatim obrezkom .... gld. —'85 s kopčo . . ,, -"95 4. „Sveto opravilo", spisal Anton Slomšek, nekdajni visi ogleda sol, 5. pomnoženi natis; namenjeno šolarjem višili razredov, velja vezano.........gld. —"35 „ v polusnje z zlatim obrezkom . . . „ —'50 ,. v usnje z zlatim obrezkom . ... „ -60 5. „Ključek nebeški", spisal Ivan Skuhala, dekan v Ljutomeru, za šolarje nižih razredov, velja vezan . ........gld. —'30 „ v polusnje z zlatim obrezkom . . . . „ —'40 „ v usnje „ „....„ —'50 6' „Bukve božje v naravi", podomačil P. Hrisogon Majar, stane 20 kr. 7. „Božič" pridnim otrokom, spisal Alojzij V a kaj, stane 15 kr. 8. ,.Svete pesmi za šolarje", vezane 10 kr. 9. „Zbirka narodnih pesmij" I. snopič 10 kr. 10. „ „ „ II. snopič 10 kr. 11. „Ženitovanje" 15 kr. m* J^T želodec, katero želodec in opravila prebavnih delov života krepča in tudi od. prt život pospešuje, je tinktura za želodec, katero pripravlja Gabrijel PICCOLI, lekar „pri angelju" v fjjuOfJatti na Dunajski cesti- Cena 1 stoki. 15 kr. Izdelovatelj razpošilja __to tinkturo v zabojčkih po 12 steklenic in več. Zabojček z 12 stekl. stane gld. 1'36; s 24 gld. 2 60; s 36 gld. 3'84; s 44 gld. 426; 55 stekl. tehta 5 % s poštno težo in velja gld. 5 26; 110 stekl. gld. 1030. Poštnino plača vedno naročnik. Depot v lekarnah Bancalari in König v Mariboru. 4-30