CENE AVGUŠTIN Andrej Pavlovec (1929-1995) Če ne bi bila usoda tako neizprosna, bi z Andrejem Pavlovcem, umetnostnim zgodovinarjem, muzealcem, likovnim kritikom in dolgoletnim ravnateljem Loškega muzeja letos skupaj praznovali sedemdesetletnico njegovega plodnega življenja. Rojen je bil 15. aprila 1929 v Ljubljani kot sin slovenskega slikarja Franceta Pav lovca. Po opravljeni diplomi na umeinosinozgodov inskem oddelku Filozofske fakultete v Ljubljani leta 1956 je nastopil službo v Skofji Loki kot rav natelj tamkajšnjega muzeja, ki je takrat še domova! v tesnih prostorih Puštalskega gradu. Ko so bili leta 1959 muzeju do deljeni prostori na Loškem gradu, se je z vso mladostno zagnanostjo lotil ureditve in dopolnjevanja muzejskih zbirk z namenom, tla bi ob sodelovanju Muzejskega društva, katerega dolgoletni tajnik je bil. kar najbolj nazorno prikazal oblike in način življenja na območju loškega gospostva od nastanka freisinške posesti do današnjih dni. Ob sodelovanju domačinov sta se loški zbirki nekoliko pozneje pridružili spe cializirani zbirki v Železnikih in Zireh, kmalu zatem pa se je Andreju Pavlov cu pos rečilo zbrati tudi vrsto Groharjevih mladostnih del in jih predstaviti v slikarjevem ro jstnem kraju Sorici (1960). Že leta 1962 je bila na loški grajski vrt prenesena iz Puštala Skoparjeva kmečka hiša. kot pivi zarodek muzeja na prostem v slovenskem pros toru. Hišo so v naslednjih letih dopolnili tudi drugi objekti, značilni za kmečko gospodarstvo loškega okoliša. Muzej v Skofji Loki se je tako v nekaj letih razvil v eno najbolj obiskanih in po sodobnih načelih urejenih muzejskih ustanov pri nas. pri čemer je veljal poseben poudarek pedagoškemu delti. Urejene zbirke, stalna vodstva po muzeju in občasnih razstavah in še posebej t. i. pedagoške učne ure so privabljale obiskovalce iz vse Slovenije in od drugod. Loški muzej je postal pravi muzej odprtih vrat. Z ureditvijo galerijskih prostorov na Loškem gradu leta 1965 se je muzejski de javnosti pridružila tudi galerijska, ki je počasi zorela že od leta 1960 in je postala naj pomembnejše področje Pavlovčevega dela ob trdnem prepričanju, da mora muzej 447 I.OSKIR.\y.<;uun /<> spremljali tudi utrip sodobnega življenja in da so likovne in druge občasne razstave enako potrebne kot druge muzejske postavitve. S številnimi, dobro pripravljenimi razstavami se je muzej v Skofji Loki razvil v eno najpomembnejših likovnih središč pri nas. V galeriji na Loškem gradu so se desetletja dolgo vrstile razstave del naših in tujih likovnih umetnikov. V letih, ko so se mnoge galerije pritoževale nad slabim obiskom, so otvoritve na gradu privabljale številne ljubitelje likovne umetnosti iz vse Slovenije, še posebej iz Ljubljane, /a kritje stroškov razstav je Andrej Pavlovec znal animirati domače in tuje poslovneže in kot eden prvih pri nas uvedel sponzorstvo kot način financiranja kulturnih prireditev. Galerijskih prostorov Andrej Pav lovce ni namenjal samo poklicnim umetnikom; v njih so razstavljali in se oblikovali tudi nadarjeni samorastniki, ki jim je Andrej rad posredoval svoje znanje in izkušnje ali že pokojnim orisal njihovo življenjsko in umetniško pot. Tudi nekateri danes priznani likovni ustvarjalci so zrasli prav ob nje govem mentorstvu, ki se je udejanjalo po vsej Sloveniji. Tako poklicne kot samorast- niške likovnike je povezal v Veliki Groharjevi koloniji v prepričanju, da je prav loš ki svet z Groharjem in Šubici ena od zibelk slovenskega slikarstva, in s tem ustvaril eno najbolj odmevnih likovnih kolonij pri nas. Pozabil ni niti na najmlajše, ki so v Mali Groharjevi koloniji našli idealen prostor za svoje prve stvaritve'. Za delo na muzejskem in galerijskem področju je Andrej Pavlovec leta 1982 prejel Valvasorjevo nagrado. Ob stalnem stiku z ustvarjalci, ob razstavah, v številnih likovnih kolonijah, ki jih je vodil v najrazličnejših krajih Slovenije, in ob drugih likovnih srečanjih se je Antlrej Pavlovec razvil v enega najvidnejši!) likovnih kritikov pri nas. Poznamo ga kot pis ca komaj preštevnih člankov, likovnih ocen. razmišljanj, uvodov v kataloge itd. Do likovnikov, o katerih je pisal, je imel vodno prijateljski odnos. Nikoli se ni izogibal poglobljenemu razgovoru z razstav ljaleem. saj je bilo le tako mogoče prav razumeti in oceniti njegovo delo. V likovnih prispevkih, ki jih je objavljal v različnih revijah, časopisih in samostojnih publikacijah (Loški razgledi. Snovanja. Naši razgledi. Sinteza, Sodobnost, Dolenjski razgledi. Delo. Gorenjski glas. Dnevnik. Železar itd.) je zaobjel izredno širok krog naših in tujih ustvarjalcev, s katerimi se je srečeval v Škotji Loki in v drugih slovenskih galerijah in razstav iščih. Naj omenim le tiste, ki jih navaja SB do leta 1976, v času Pav iovčevega najbolj aktivnega delovanja: Peter Adamič. Miroslav Adlešič. /vest Apollonio. Milan Batista. Marjan Belec, Dragica Belkovič. Gvidon Birolla, Pavle Bozovičar, Jure Cihlaf, Jože Ciuha, Dragica Čadež, Franc Gade/. Alojz Čampa, Peter Čeme, Vladislav Danč. Barbara Demšar. Anton Dolenc.Janko Dolenc. Miligoj Dominko. Marjan Dovjak. Danilo Emeršič,Jože Eržen, Rudi Gaberc. Jože Gašperšič, France Godec. Jože Gorinšek. Boštjan Guncar, Janez Hafner, Štefan llauko. Josep Hausev. Gabrijel Humek, Viljem Jakopin. Gustav Januš, Stane Jarm, Ivan Jenko. Alojz Jerčič. Boris Jesih. Peter Jovanovič, Marija Kaj/ar. Janez Kališnik. Marjan Keršič. Alenka Kham-Pičman. Lojze Kirbiš. Skupina Klas, Dore klemenčič-Maj. France Kokalj. Silvester Komel, Leon Koporc, Gojmir A. Kos, Janez Kovačič, Ione Kralj. Zorana Kristan. Tomaž Kržišnik. Saša Kump, Aladin Lanc, 'Ione Lapajne, Boris Lavrič. Kamilo Legat. Lojze Logar. Tone Logonder,Jovan Lukič, Viktor Magvar, Marino Mahnič, Ž. Majstorovič, Miha Maleš. Henrik Marchel. 448 AMiRVI PA\XO\"EC (1929- 1995) Jože Meglic. Franc Mesaric. Kiar Meško. France Mihelič. Merčin Novak, Franc Novinc, Zora Novšak. Polde Oblak. Marija Orthaber, Werner Tatschl, Jože Tisnikar. Greta Pečnik. Rudi Pergar. Lojze Perko. Dušan Petrič, Jože Peternel, Konrad Peternel, Anton Plemelj. Dora Plestenjak. [gor Pleško, Marjan Pliberšek, Marko Pogačnik, Albin Polajnar, Tanja Premk. Dušan Premrl. Polonca Puja, Janez Ravnik. Ljubo Ravnikar. Anton Repnik. Ignac Ribič. Evgen Sajevic, Boris Sajovic, Kun Schmidt. Janez Sedej. Maksim Sedej, Edi Sever, Rudi Simčič, Štefan Simonič, Stella Skopal. France Slana. Nejc Slapar. Viktor Snoj, Lojze Spacal, France Stare, Ive Šubic, Rajko Šubic. Lojze Tarfila. Tone Tomazin, Jaka Torkar. Vinko Tušek. Koman Ukmar. Viktor Unger. Janez Vidic. Zora Vladen-Zavrnik. Melita Vovk. Eva Wasikie\vicz Wolnicka. Franc Zupet-Krištof. Stane Žerko in drugi. Tako se je zvrstila pred nje govimi kritičnimi očmi malodane vsa srednja in mlada generacija takratnih sloven skih umetnikov, poleg njih pa kopica starejših likovnih ustvarjalcev, kot so Andrej Ramschissl. Matija Braclaška. Ivan Grohar. Riharcl Jakopič itd. Andrej Pavlovec je vrsto let za revijo Sinteza pripravljal likovno kroniko Gorenjske. Leta 1989 je sode loval pri izdaji obsežne monografije o Francetu Paviovcu in s spomini na očeta dopolnil biografijo tega pomembnega slovenskega slikarja. Pavlov čeva bibliografija je zelo obsežna in želeti je, da bi kdaj v prihodnje našla mesto tudi v Loških raz gledih. Andrej Pav lovec umetnikovega dela nikoli ni ocenjeval s suhim razumom. Po duši je bil slikar, tako kot njegov oče. Znal se je vživeti v psiho ustvarjalca. Imel je redek dar neposrednega podoživljanja in razumevanja umetniškega dela. Za oblikami je iskal vsebino, čustveno in razpoloženjsko ozračje, v- katerem je neko likovno delo nastalo. Prav v tem je bila moč njegove besede, ki jo je zaradi njene nezapletenos- ti razumel vsakdo. Tako je tudi njegovo zadnje besedilo o slikarju in prijatelju Henriku Marchlu, ki ga je napisal dva dni pred svojo smrtjo ob slikarjevi razstavi v Vodnikovi domačiji v Ljubljani, a njene otvoritve ni dočakal. V katalogti k razstavi razgrinja svoje misli o vlogi in poslanstvu likovnega kritika: "Odnosa kritika do skri tih in velikih stvari slikarskega poklica ni mogoče razumeti, če ne poznašslikarjeve- ga dela. njegovega razmišljanja, premišljevanja in njegove izpovedne moči. In če umetnik dolga leta vztraja na pozicijah iskrenega izpovedovanja svojega umet niškega čreda, potem mora tudi kritik verovati v slikarjem izpoved, ki jo moramo vrednotiti zaradi njene osebne iskrenosti in zvestobe ustvarjanju". 449