e-niivičke maj 2013 Dragi bralci, mesec maj zaznamuje Teden vseživljenjskega učenja in pod njegovim okriljem letos tudi Parada učenja. Ker smo želeli biti zraven tudi tisti, ki snujemo e-Novičke, majska številka nekoliko zamuja. Čeprav je tanjša kot običajno, sem prepričana, da prinaša novice, na katere ste čakali. Prijetno branje vam želim, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke ............................................................................................................................2-4 Obiskale so nas študentke programa Organizator socialne mreže ....................................................................2 Strokovni svet za izobraževanje odraslih se je sestal 16. maja.........................................................................2 Izobraževalni filmi o temeljnih zmožnostih .....................................................................................................2 Karavana študijskih krožkov bo v Črnomlju ....................................................................................................3 Projekti ESS..................................................................................................................................4-5 Usposabljanje o menedžmentu v e-izobraževanju............................................................................................4 Usposabljanje v omrežju svetovalcev za kakovost...........................................................................................5 Teden vseživljenjskega učenja 2013 ...........................................................................................5-8 Izšla je letošnja prva številka TVU novičk .......................................................................................................5 TVU 2013: Saj ni res, pa je! .............................................................................................................................6 Parade učenja so navdušile ...............................................................................................................................6 17. andragoški kolokvij .....................................................................................................................................7 Mednarodno sodelovanje.............................................................................................................8-9 Mednarodna konferenca Grundtvig projekta European InfoNet Adult Education III ......................................8 Evropsko leto 2013 ...........................................................................................................................9 EU dogodki pod sloganom EU Si ti..................................................................................................................9 Iz drugih virov ............................................................................................................................9-12 Anton Markmiller novi direktor dvv International ...........................................................................................9 Sodelovanje med revijo LLinE in InfoNetom ................................................................................................10 Izšla je druga številka glasila ADEES v letu 2013 .........................................................................................10 Osnovnošolsko izobraževanje mladine in odraslih.........................................................................................11 Izšla jedruga številkaglasila InfoNet Newsletter ..........................................................................................11 Društvo za karierno orientacijo Slovenije v pomlad s polnim zagonom in novimi dogodki ..........................11 Prvi Festival zatretje življenjsko obdobj e Maribor........................................................................................12 Kotiček je vaš............................................................................................................................13-16 Na konferenci PUM smo predstavili program za celostno reševanje posledic osigništva............................13 Mladi hišni prijatelji.....................................................................................................................................13 in še zapisi v rubrikah Ne prezrite, Posveti, konference in Novosti iz knjižnice ACS.......14-18 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education DOMAČE NOVICE CT) iskale so nas študentke programa Organizator socialne mreže V četrtek, 18. aprila, so nas obiskale študentke 2. letnika Ekonomske šole iz Celja, ki se izobražujejo po študijskem programu Organizator socialne mreže. Glede na želje, ki so jih izrazile, smo jim sodelavci ACS pripravili kratek program: • Darijan Novak jim je predstavil dejavnost in vlogo ACS na splošno, • mag. Zdenka Birman Forjanič jih je seznanila z vlogo ACS pri izobraževanju odraslih izobraževalcev, • Spela Lenič jih je popeljala po izobraževalnih spletnih straneh, še posebej jim je bila zanimiva Programoteka z našimi izobraževalnimi programi. Glede na vsebino študija, ki ga obiskujejo, so želele izvedeti nekaj več predvsem o dveh področjih: o ranljivih skupinah in programu Projektno učenje za mlajše odrasle - PUM. Zato jim je dr. Natalija Vrečer predstavila model izobraževanja odraslih za ranljive skupine, Natalija Žalec pa jih je seznanila s programom Mag. Zdenka Birman Forjanič (zdenka.birman@acs.si), ACS Strokovni svet za izobraževanje odraslih se je sestal 16. maja V četrtek, 16. maja 2013, je bila na Ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport 72. redna seja Strokovnega sveta za izobraževanje odraslih. Med drugim točkami so bile na dnevni red uvrščene Obravnava in sprejem mnenja v zvezi z gradivom Resolucija o nacionalnem programu izobraževanja odraslih za obdobje 20132020 (ReNPIO 2013-2020), Obravnava in sprejem mnenja v zvezi z gradivom Poročilo o realizaciji Programa izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za leto 2012 - MIZŠ, Seznanitev z gradivom Poročilo o delu sveta za kakovost in evalvacije v letu 2012 ter obravnava poročil dveh evalvacijskih študij, in sicer Motivacijski dejavniki v izobraževanju mladine in odraslih ter Profesionalni razvoj strokovnih delavcev v poklicnem in strokovnem izobraževanju (vabilo). Dodajamo le kratko novico o tistem delu sestanka, ki se ga je udeležil mag. Peter Beltram iz ACS. SSIO je podal pozitivno mnenje k ReNPIO 2013-2020 z dopolnitvijo, da je treba dodati vse pripombe, ki so bile podane v pisni obliki po seji Komisije za spremljanje izvajanja nacionalnega programa izobraževanja odraslih, in tiste, podane na tej seji strokovnega sveta. Člani SSIO so sprejeli tudi Poročilo o realizaciji Programa izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za leto 2012 - MIZŠ, pripomnili pa so, da mu je treba dodati poročilo Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izobraževalni filmi o temeljnih zmožnostih Manjša produkcijska ekipa se je lotila izdelave prvih izobraževalnih filmov za odrasle iz ranljivih skupin, ki jih bodo lahko uporabljali kot učno gradivo. Konec lanskega leta je nastal prvi od štirih izobraževalnih PUM. 2 filmov o temeljnih zmožnostih iz serije Na poti do življenjske uspešnosti. V letošnjem letu smo sredi priprav naslednjih treh filmov. Eden od ciljev novih filmov je izobraževati pripadnike ranljivih skupin o izbranih temeljnih zmožnostih na sodoben način. Vsak izobraževalni film bo zato imel v svoji zgradbi vrsto didaktičnih elementov, ki omogočajo učinkovito uporabo gradiva tako v izobraževalni skupini kot individualno. Filmi so tudi dobro promocijsko gradivo o temeljnih zmožnostih in njihovemu pomenu za vsakega odraslega. V prvem izobraževalnem filmu Temeljna zmožnost Učenje učenja je prikazana Simonova osebna zgodba. Spregovori o obdobju, ko je še delal v tovarni, o tem, kakšno krizo je moral prebroditi, ko se je nepričakovano znašel na zavodu za zaposlovanje in kakšno spremembo je zanj predstavljala vključitev v izobraževanje odraslih. Skozi to zgodbo uporabnik učnega gradiva spontano sledi temeljni zmožnosti učenje učenja od trenutka, ko je Simon še poln predsodkov o tem, da bi spet postal učenec, do doživetij olajšanja, ko se najde v vlogi odraslega učenca v primerni skupini drugih odraslih, pa vse do sklepnega dela, ko Simon zaupa gledalcu nekaj svojih najbolj smelih želja za prihodnost. V drugem izobraževalnem filmu nekdanji osipnik Nejc spregovori o samoiniciativnosti in podjetnosti, ki sta mu spremenili življenje. V tretjem predstavljamo zdomko Danijelo, ki se je po vrnitvi v domovino ubadala s tem, kako povečati zmožnost sporazumevanja v maternem jeziku. V četrtem filmu bomo predstavili upokojena zakonca, ki bosta pokazala, kako matematične kompetence in kompetence v znanosti in tehnologiji lahko pomagajo varčevati in vsakodnevno življenje napolniti z izzivi. Vabimo vas, da si preberete tudi daljši članek. Dr. Petra Javrh (petra.javrh@acs.si), ACS Karavana študijskih krožkov bo v Črnomlju V petek, 21. junija 2013, se bo Karavana študijskih krožkov ustavila v Črnomlju (fotografija je z lanske prireditve v Bovcu). Gostitelj tokratne prireditve bo Zavod za izobraževanje in kulturo Črnomelj (ZIK), ki ga vodi mag. Nada Žagar, udeležencem pa se bodo pridružili tudi predstavniki Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport ter črnomaljske občine. Tokratna Karavana je pritegnila nekatere, ki doslej še niso nastopili, in smo jih zato še posebej veseli. Organizatorji so pripravili zelo razgiban program (osnutek programa). Del predstavitev bo v obliki razstave oziroma demonstracije. Prvi sklop programa bo posvečen jeziku, zato ga zaključujemo z narečno delavnico, drugi sklop pa se nanaša na ročne spretnosti oziroma obrti/gospodarsko zgodovino. Sledila bo kulinarična delavnica (kosilo). V drugem delu dneva se bodo zvrstili posebni dosežki: • predstavitev nove brošure o krožkih, • poskusi čezmejnega sodelovanja z Italijo (predstavitev projekta Studijski krožki) in • nastopi tistih, ki doslej še niso stali na odru Karavane. 3 Program je torej pester kot so pestri študijski krožki. Če vas pot zanese v Črnomelj, vas vabimo, da to barvitost tudi doživite. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si'). ACS PROJEKTI ESS Us posabljanje o menedžmentu v e-izobraževanju Le tos smo drugič (prvič leta 2010) izpeljali usposabljanje v modulu 3: Menedžment v e-izobraževanju v okviru projekta ESS - Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2011 do 2014, naloga Spletni program o e-izobraževanju. Pred izvedbo usposabljanja smo posodobili spletni priročnik. Mnoge spletne povezave iz leta 2010 niso več delovale in jih je bilo potrebno nadomestiti z drugimi, skladno s tem pa pripraviti tudi novo besedilo s posodobljeno vsebino. Prijave za usposabljanje smo začeli zbirati že konec januarja. Odziv na poslano povabilo za usposabljanje nas je presenetil, saj so bila že v roku enega dne zapolnjena vsa razpoložljiva mesta. Videti je, da e-izobraževanje pridobiva na pomenu, saj se čedalje več odraslih zaposlenih ne zmore udeleževati usposabljanj, ki potekajo v živo (v predavalnicah, ob točno določenem času, običajno izven kraja bivanja) predvsem zaradi službenih obveznosti. V usposabljanje se je vključilo dvajset udeležencev iz ljudskih univerz, srednjih šol, zasebnih izobraževalnih organizaciji in drugih ustanov. Usposabljanje (na fotografiji uporabniški vmesnik modula Menedžment o e-izobraževanju) se je začelo z uvodno delavnico, nadaljevalo pet tednov v spletni učilnici in se končalo konec marca 2013 z zaključnim srečanjem. V času usposabljanja je bila zagotovljena tutorska podpora (dr. Lea Bregar in mag. Margerita Zagmajster), tehnična podpora (Radovan Krajnc) in organizacijsko-administrativna podpora (Karmen Rajar). Od udeležencev pričakujemo samostojno učenje iz spletnega priročnika, dejavno vključevanje v različne individualne ali skupinske učne aktivnosti, ki potekajo v spletni učilnici pod vodstvom tutork (diskusijski forum, blog, wiki ipd.), in pripravo individualne naloge. Udeleženci lahko izberejo temo za nalogo med predlaganimi temami ali po lastnem izboru s področja menedžmenta e-izobraževanja. Letos nas je razveselil izbor tem, saj se je večina udeležencev odločila za pripravo nalog, katerih rezultate bodo lahko koristno uporabili v svojih organizacijah - bodisi za uvajanje e-izobraževanja ali za analizo njegove učinkovitosti. V spletni anketi po zaključenem usposabljanju so udeleženci zelo dobro ocenili spletna gradiva, učne aktivnosti v spletni učilnici ter tutorsko in drugo podporo v spletni učilnici. Spletni priročnik, nekatera navodila in videovodiče si lahko ogledate na spletni strani usposabljanja. Mag. Margerita Zagmajster (margerita.zagmajster@acs.si), ACS 4 Usposabljanje v omrežju svetovalcev za kakovost V letu 2013 pripravlja ACS v sklopu projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2011 do 2014, aktivnost Usposabljanje in spopolnjevanje za kakovost v izobraževanju odraslih nadaljnje usposabljanje vseh delujočih svetovalcev za kakovost. Namen usposabljanja je: • oživiti delovanj e omrežj a svetovalcev za kakovost, • natančneje opredeliti, kdo je lahko svetovalec za kakovost in del omrežja svetovalcev za kakovost, ter • spodbuditi usklajeno delovanje svetovalcev za kakovost v izobraževalnih organizacijah (uresničevanje akcij, ki jih izberejo svetovalci za kakovost). Tako smo 10. aprila 2013 izpeljali prvo delavnico (od načrtovanih štirih). V uvodnem delu smo svetovalce za kakovost seznanili z vsebino načrtovanega skupnega dela v letu 2013 ter se skupaj z njimi pogovorili o predlaganih dejavnostih in načinu sodelovanja v omrežju svetovalcev za kakovost. Dosedanje delo v vlogi svetovalca za kakovost v izobraževalnih organizacijah so na kratko predstavili tudi udeleženci sami. Svetovalce za kakovost smo seznanili s spletno učilnico omrežja svetovalcev za kakovost, ki jo bodo uporabljali med usposabljanjem za uresničevanje dogovorjenih dejavnosti in medsebojno komunikacijo, namenjena pa je tudi uporabi na delavnicah, saj jim omogoča dostop do učnega gradiva. V nadaljevanju smo predstavili predlagane akcije v letu 2013, do katerih so se opredelili tudi svetovalci za kakovost ter se dogovorili za skupne akcije, ki jih bodo uresničevali v svojih izobraževalnih organizacijah. Milena Zoric Frantar (milena.zoric.frantar@acs.si), ACS tTT ' OMRF71F ' OMREŽJE SVETOVALCEV ZA KAKOVOST TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2013 Ip la je letošnja prva številka TVU novičk Do sedaj so TVU-Novičke, informativni bilten izvajalcev izobraževanja in učenja v Sloveniji, ki jih združujeta zanimanje za projekt Teden vseživljenjskega učenja in aktivno sodelovanje v njem, izhajale v tiskani in spletni različici. V letu 2012 zaradi varčevalnih ukrepov TVU-Novičk nismo izdali, v letošnjem letu pa začenjamo le z e-različico, ki pomeni tudi prehod na novo, svežo vsebinsko in grafično zasnovo. Letošnja prva izdaja TVU novičk je oblikovno prenovljena. V njej poročamo o Tednu vseživljenjskega učenja (TVU) 2013 in njegovih številnih razsežnostih, med katerimi opozarjamo zlasti na Parado učenja. Naj vam bo branje v veselje in naj vas spodbudi, da obiščete čim več dogodkov TVU! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 5 TVU 2013: Saj ni res, pa je! Kazalniki uspeha TVU 2013 spet daleč presegajo lanske, saj se je v koledarju nabralo že nad 8.900 dogodkov (lani okrog 7.800), ki jih organizira več kot 1.270 prirediteljev (lani 1.095). V času, ko berete ta prispevek, je TVU še vedno v polnem teku, okrog 60 % dogodkov se bo namreč dogodilo zunaj njegovega uradnega termina. Navdušuje nas število medijskih prispevkov - tokrat v izdatni meri tudi na nacionalni ravni. Doživljamo veliko podporo lokalnih oblasti, z nagovori so nas marsikje počastili najvišji predstavniki ministrstva za izobraževanje, pozna se častno pokroviteljstvo Slovenske Slovenija praznuje! nacionalne komisije za Unesco, sodelujejo tudi nekatere druge , = Število koordinatorjev: 41 i ustanove nacionalnega pomena, na primer službe Zavoda RS za zaposlovanje ter CMEPIUS. Tudi letos je uradni uvod v festival učenja požel obilo pozornosti. Nacionalno odprtje TVU je v sodelovanju z ACS uspešno izpeljala Ljudska univerza Nova Gorica, ki je s temo Ženska energija - energija prihodnosti opredelila ne le slovesnost, temveč tudi svoj dvotedenski program dogodkov TVU. Na odprtju so se zvrstili nadvse zanimivi govorci, navdušila nas je pevka Julija Kramar, največ pozornosti pa so pritegnili novi dobitniki priznanj za promocijo učenja in znanja odraslih (na fotografiji). Na spletni strani odprtja in na Facebook strani TVU bomo v prihodnjih dneh objavili kopico utrinkov in gradiv s prireditve, ki je nedvomno povečala prepoznavnost vseh njenih ustvarjalcev iz Nove Gorice in okolice, hkrati pa ponesla glas o TVU in dobitnikih priznanj po vsej Sloveniji. Naj še omenimo prvo Parado učenja (PU), ki je bila dodaten zalogaj za novogoriške organizatorje, obenem pa barvit uvod v šest nadaljnjih slovesnih dogodkov po Sloveniji. Njihovo politično-strokovno osmišljenost je potrdila tudi predstavnica Evropske komisije, ki se je udeležila novogoriških dogodkov. Vsem sodelujočim v TVU se zahvaljujemo za vaše prispevke, bralce pa vabimo, da v naslednjih tednih poiščete primerne dogodke zase ter širite vest o festivalu učenja med svojimi prijatelji in znanci. Naš namen je še vedno: prebiti krog prepričanih in pritegniti čim več tistih, ki še niso vključeni v vseživljenjsko učenje. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Parade učenja so navdušile Z gotovostjo lahko trdimo, da je TVU 2013 s Parado učenja (fotografija je z Nove Gorice) doživel nov razvojni in promocijski preboj. Dol neke mere smo to predvidevali na temelju izkušnje s Parado znanja (leta 2005 v Parku Zvezda v Ljubljani), kljub temu nas je presenetila in navdušila angažiranost vseh koordinatorjev PU, njihovih raznovrstnih partnerjev in medijev na lokalni ravni. Sodelavcem ACS, članom delovne skupine za TVU, ki smo se 6 udeležili vseh PU, pa je bil še posebej dragocen neposredni stik z udeleženci. Razpršenost dogodkov TVU po vsej državi je bila osemnajst let velika odlika našega festivala učenja, saj smo se ponašali s tem, da s TVU nagovarjamo tako prebivalce mest kot tudi podeželja. Zdaj se je kot enako pomembna izkazala zgoščenost prikazov vseživljenjskega učenja v sedmih krajih (Novi Gorici, Žalcu, Slovenj Gradcu - na fotografiji spodaj, na Jesenicah - na fotografiji levo, v Novem mestu, Murski Soboti in Radečah) in zdi se, da bi se lahko kombinacija obeh pristopov obdržala kot recept za uspeh tudi v prihodnje. Letošnji koordinatorji PU so - navdušeni nad odzivom, ki so ga doživeli v svojih sredinah -napovedovali ponovitve Parade v naslednjem letu, sedem novih lokacij PU pa je načrtovanih in denarno podprtih v okviru projekta Uresničevanje prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih. V prihodnjih tednih bomo zbirali in urejali premnoge vtise, jih objavljali na spletnih straneh TVU in Parade učenja ter na Facebook strani TVU. Daljše, poglobljene prikaze bomo v sodelovanju s koordinatorji in prireditelji pripravili za drugo številko TVU novičk ter za glasilo Parade učenja, oboje v zgodnji jeseni. Na prizoriščih TVU oziroma Parade učenja smo zaznali, da so bile enako pogoste kot misli in besede o učenju in izobraževanju tudi tiste o upanju in zaupanju, etiki udeleženosti, povezovanju in sodelovanju, pogumnem soočanju z novim in neznanim, prodornim delovanjem v dobro posameznika in skupnosti ... - vse z odločenostjo, da z znanjem, razumevanjem in modrostjo presežemo sedanje okoliščine našega bivanja in delovanja. Takih spodbud želimo tudi vam! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 17. andragoški kolokvij Evropska komisija želi spodbuditi dejavno vključevanje ljudi v socialno in politično življenje, zato je med drugim leto 2013 razglasila za Evropsko leto državljanov (uradna spletna stran za Slovenije: http://www.evropa.gov.si). Svet Evropske unije je leta 2009 v sklepih Sveta o strateškem okviru za evropsko sodelovanje v izobraževanju in usposabljanju (ET 2020) poudaril: »Poleg spodbujanja osebnega razvoja, socialne kohezije in aktivnega državljanstva so učinkovite naložbe v človeški kapital prek sistemov izobraževanja in usposabljanja bistveni del evropske strategije za zagotavljanje visoke ravni trajnostnih, na znanju temelječih delovnih mest in rasti, ki so v jedru lizbonske strategije.« Socialne in državljanske kompetence sta Evropski parlament in Svet leta 2006 uvrstila med osem ključnih kompetenc, ki so pomembne za vsakega posameznika, da se lahko uspešno vključi v sodobno družbo. Tisti, ki teh ključnih kompetenc nima, tvega socialno izključenost. Te kompetence so pomembne tudi za ranljive skupine, ki so pogosto med socialno izključenimi. Zaradi navedenih razlogov smo se odločili, da si za 17. andragoški kolokvij (v nadaljevanju AK) zastavimo temo o tem, kakšne so možnosti aktivnega državljanstva za priseljence - zlasti v povezavi z izobraževanjem 7 odraslih. Izobraževalni sistem ima namreč pomembno vlogo pri zagotavljanju znanja in veščin, ki so potrebne za posameznika, da lahko dejavno prispeva k napredku družbe. Poleg tega posameznikom - tudi priseljencem - vključitev v izobraževalne organizacije omogoča razširitev socialnih mrež in s tem tudi njihovo integracijo v družbo. Kolokvij je osrednji strokovni dogodek Tedna vseživljenjskega učenja 2013 na državni ravni. ACS bo dogodek organiziral v sredo, 5. junija 2013, s pričetkom ob 9.30 v veliki dvorani Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport na Masarykovi 16 v Ljubljani. Na kolokviju z naslovom Izobraževanje priseljencev v luči Evropskega leta državljanov bodo teoretične poglede na izobraževanje priseljencev in aktivno državljanstvo predstavili dr. Jernej Pikalo, minister za izobraževanje, znanost in šport, dr. Mitja Sardoč s Pedagoškega inštituta, dr. Marina Lukšič Hacin z ISIM, ZRC SAZU in mag. Aleš Bučar Ručman s Fakultete za varnostne vede, primere iz prakse pa bodo predstavili predstavniki Centra za državljansko vzgojo, ACS, ZIK Črnomelj, RIC Novo mesto in Ljudske univerze Koper. Z načrti za prihodnost bodo kolokvij zaključili predstavniki treh ministrstev - za izobraževanje, notranje zadeve in kulturo - ter Info točke za tujce pri Zavodu RS za zaposlovanje. Program kolokvija najdete na spletni strani kolokvija (http://tvu.acs.si/ak/2013), kjer bodo objavljeni tudi prispevki. Vljudno vabljeni, da se dogodka udeležite. Prijavite se lahko do 27. maja na e-naslov tvu@acs.si. dr. Natalija Vrečer (natalija.vrecer@acs.si) in Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Mednarodna konferenca Grundtvig projekta European InfoNet Adult Education III V Talinu je med 16. in 19. aprilom 2013 potekala prva mednarodna konferenca Grundtvig projekta Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih III (European InfoNet Adult Education III). Splošni cilj projekta, ki poteka od oktobra 2012 do septembra 2015, je vzdrževati celovit informacijski portal o izobraževanju odraslih v Evropi. To vključuje izmenjavo informacij o dobrih praksah v sodelujočih državah in o evropskih projektih v izobraževanju odraslih. ACS sodeluje v projektu kot partner, in sicer v vlogi dopisnika, in sodeluje tudi pri širjenju informacij, povezanih z delovanjem InfoNeta. Na konferenci, ki sem se je udeležila kot kontaktna oseba za InfoNet v Sloveniji, je sodelovalo 31 partnerjev iz 22 evropskih držav (na fotografiji). S svojimi pogledi in izkušnjami smo prispevali k uspešni izvedbi plenarnega dela in dela v skupinah. Kot novost velja najprej omeniti sprejetje sporazuma o sodelovanju med revijo LLinE (Lifelong Learning in Europe) in InfoNetom. Veliko pozornosti je bilo namenjene delavnicam, katerih vsebine so se nanašale na kriterije pisanja člankov, aktualne izzive pri povezovanju Evrope in s tem povezano izbiro tem člankov, povratne informacije o člankih, komunikacijske kanale, uredniško delo in na širjenje, marketing in promocijo dejavnosti InfoNeta. 8 v / T-vJu 2 0 13 78^ 1996-2013 Vabimo vas, da preberete tudi podrobnejše poročilo s konference. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS EVROPSKO LETO 2013 EIU dogodki pod sloganom EU Si ti V Evropskem letu državljanov bodo Predstavništvo Evropske komisije v Sloveniji, Urad Vlade RS za komuniciranje in Informacijska pisarna Evropskega parlamenta za Slovenijo v sklopu projekta EU dogodki po Sloveniji s sloganom EU Si ti izvedli pet posvetov z najširšo možno javnostjo. Namen posvetov je zbiranje mnenj, stališč in predlogov evropskih državljanov o aktualnih evropskih temah. V dialogu vseh sodelujočih bodo spodbujali razumevanje procesa odločanja na ravni EU. Organizatorji bodo prisluhnili predlogom sodelujočih glede izboljšanja možnosti koriščenja pravic, ki jih imamo kot evropski državljani. Dva posveta sta že mimo: • 19. aprila je bil v Mladinskem centru v Velenju posvet z naslovom Pravica do izobrazbe in poklicnih kvalifikacij, • drugi večji posvet z naslovom EU Si ti. Dialog 9/5/13, ki je bil 9. maja, na dan Evrope, v Cankarjevem domu v Ljubljani, je obiskal tudi evropski komisar za okolje, Janez Potočnik (na fotografiji). Sledijo še trije posveti: • EU pravice potnikov in turistov - 7. junija 2013 v Kopru, • Pravica do aktivne (politične) udeležbe - 23. septembra 2013 v Novem mestu, • Pravica do iskanja zaposlitve in dela - 4. oktobra 2013 v Celju. Podrobnejše informacije bodo na voljo na spletni strani in v programski knjižici. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 1ÜEII Si bi IZ DRUGIH VIROV Ap ton Markmiller novi direktor dvv International Nemški inštitut za mednarodno sodelovanje pri Zvezi nemških ljudskih univerz (dvv international) bo v prihodnje vodil dr. Anton Markmiller. Več si lahko preberete v novici dvv international (v angleščini, v nemščini). Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 9 Sodelovanje med revijo LLinE in InfoNetom Glas izobraževalcev odraslih glede omejevanja brezposelnosti mladih bi moral biti v javni razpravi bolj odmeven. To dejstvo je bilo povod za letošnjo prvo izdajo spletne revije LLinE (Lifelong Learning in Europe). Številka je plod sodelovanja LLinE in InfoNeta in prinaša odgovore na vprašanje, kaj je v izobraževanju in politiki potrebno spremeniti, da bi zaustavili naraščanje brezposelnosti mladih. Osrednji del revije je edinstven pregled brezposelnosti mladih v 18 evropskih državah (A tour of 18 European countries). Del članka z opisom stanja brezposelnosti mladih v Sloveniji (How big is youth unemployment currently in your country? - Slovenia) je napisal sodelavec ACS, mag. Peter Beltram. Vzporedno s sodelovanjem pri izdaji te številke LLinE so dopisniki InfoNeta od izida prve številke glasila InfoNet Newsletter (februar 2013) objavili 20 novih člankov. Ogledate si jih lahko na spletni strani InfoNeta. Vir: spletna stran InfoNeta, 10. april 2013 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Izšla je druga številka glasila ADEES v letu 2013 Andragoško društvo Slovenije je objavilo aprilsko številko e-glasila v letu 2013, v kateri: • povzemajo sklepe 10. seje izvršnega odbora ADS; • vabijo svoje člane, da predlagajo kandidate za organe društva; • poročajo o dosedanjem delu društva in predstavljajo iztočnice za delo ADS v naslednjem mandatu; • objavljajo povzetek pisma združenj, ki delujejo v izobraževanju odraslih, ministru dr. Jerneju Pikalu ob imenovanju za ministra za izobraževanje, znanost in šport; • pišejo o tem, da je ACS s padcem Vlade ohranil samostojnost; • vabijo na srečanje z naslovom Izgorelost, premalo razumljena resničnost v izobraževanju odraslih, ki ga ADS organizira v sodelovanju z Ljudsko univerzo Murska Sobote; • poročajo o smrti slovitega britanskega andragoga, Colina Titmusa; • pišejo o akciji agencije Revera Age is more; • objavljajo vabilo na posvet Pravica do izobrazbe in poklicnih kvalifikacij - EU dogodki po Sloveniji; • razpisujejo izobraževanje, ki ga organizira Društvo organizacij za izobraževanje odraslih na srednjih šolah - DOIO z naslovom Ekonomika in načrtovanje v nepridobitnih organizacijah; • objavljajo povabilo na 2. mednarodni festival znanja in kulture starejših. Vir: e-sporočilo ADS Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 10 Osnovnošolsko izobraževanje mladine in odraslih Statistični urad Slovenije (SURS) je predstavil podatke o osnovnošolskem izobraževanju mladine in odraslih za konec šolskega leta 2011/2012 in v začetku šolskega leta 2012/2013. V začetku šolskega leta 2012/2013 je bilo v redni program osnovne šole vključenih 161.051 otrok, 1.724 otrok je obiskovalo prilagojeni program, 1.528 pa posebni program osnovne šole. V tem šolskem letu je prvič v šolske klopi sedlo 19.100 učencev. Med osnovnošolsko populacijo je bilo konec šolskega leta 2011/2012 že 6,2 % (10.000) otrok s posebnimi potrebami integriranih v redne programe osnovne šole. Konec tega šolskega leta je v osnovnih šolah in osnovnih šolah s prilagojenim programov poučevalo 16.120 učiteljev, v povprečju pa je bilo v razredu 19, 3 učencev, kar nas uvršča malo pod povprečje držav EU-21 (19,8 učenca v nižji stopnji v letu 2010). Po podatkih SURS je osnovnošolsko izobraževanje konec šolskega leta 2011/2012 izvajalo skupaj 871 šol s podružnicami, in sicer 785 osnovnih šol, 57 osnovnih šol in zavodov s prilagojenim programom in 29 osnovnih šol za odrasle. V tem šolskem letu je izobraževanje uspešno zaključilo 17.829 učencev, 304 učenci pa so zaključili izobraževanje brez dokončane osnovne šole. Konec šolskega leta 2011/2012 je bilo vpisanih 1.091 odraslih v osnovnošolske programe za odrasle, izobraževanje je uspešno zaključilo 197 odraslih, 40 odraslih pa je izobraževanje zaključilo brez dokončane osnovne šole. Zanimivo je, da se več kot polovica osipnikov iz rednih programov osnovne šole že naslednje šolsko leto vključi v osnovnošolske programe za odrasle. Več : http://www.stat.si/novica prikazi.aspx?id=5427 Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Izšla je druga številka glasila InfoNet Newsletter Vabimo vas k branju zanimivih člankov v drugi številki InfoNet Newsletter, kot so: • Zagotavljanje kakovosti v kvalifikacijskih ogrodjih (Quality assurance in quali fications frameworks, Bernadette Brady), • Poučevanje za raznolikost (Teaching _for Diversity, Tomas Sokolovsky) in • Druga možnost - Sistemski razvoj osnovnega izobraževanja odraslih (The "Second Chance "- Systemic development of elementary practice based adult education, Katarina Popovic). Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Društvo za karierno orientacijo Slovenije v pomlad s polnim zagonom in novimi dogodki V leto 2013 smo v Društvu za karierno orientacijo Slovenije (DKOS) zakorakali z novoizvoljenimi predstavniki, ki bodo skrbeli za nadgradnjo dejavnosti. Nova predsednica, Valerija Cuček 11 M STATISTIČNI URAD REPUBLIKE SLOVENIJE STATISTICAL OFFICE OF THE REPUBLIC OF SLOVENIA HVJlIfl Društvo za karierno iuillll orientacijo Slovenije Smoletova ulica 12 1000 Ljubljana, Slovenija Schmalzer, si je za cilj zastavila organizirati vsaj štiri izobraževalne dogodke letno. Ob tem nameravamo v prihodnjem mesecu obogatiti vsebine na spletni strani, v delu pa je tudi nova številka glasila DKOS. In nismo ostali le pri besedah: • 25. aprila smo izpeljali prvo delavnico z naslovom Sopotniki mladim na karierni poti (na fotografiji). Udeležili so se je svetovalni delavci osnovnih in srednjih šol in drugi karierni svetovalci. Danilo Kozoderc nam je predstavil nekaj praktičnih pristopov in metod dela z mladimi ter njihovimi starši. • Že 14. maja 2013 smo v sodelovanju z e-Študentskim servisom izpeljali še drugi posvet, tokrat z naslovom Pomen in beleženje neformalnih delovnih izkušenj. V prvem delu posveta sta nam primere dobre prakse predstavili gostji z belgijskega Ministrstva za izobraževanje, Hilde Wynen in Gerda Greunlinx, aktualno dogajanje na slovenskih tleh pa so povzeli Alenka Blazinšek (Zavod Nefiks), Katarina Bremec Slanič (projekt Moje izkušnje) ter Saša Miladinovič iz podjetja Simobil. Posvet smo nadaljevali s panelno diskusijo, kjer so strokovnjaki in praktiki iz različnih javnih ustanov spregovorili o njihovem delu na področju priznavanja in beleženja neformalno pridobljenih izkušenj. Upamo in trudimo se, da bo DKOS dejavno društvo, ki bo s skupnimi močmi prispevalo k temu, da se člani lažje in bolj strokovno razvijamo ter povezujemo. Za več informacij nam lahko pišete na spletni naslov: karierna.orientacij a@gmail .com. Maruša Goršak (karierna.orientacija@gmail.com), Društvo za karierno orientacijo Slovenije Prvi Festival za tretje življenjsko obdobje Maribor Poleg že tradicionalnega Festivala za tretje življenjsko obdobje, ki bo od 1. do 3. oktobra 2013 v Cankarjevem domu, je med 17. in 19. majem 2013 v Ledni dvorani premierno gostoval tudi Festival za tretje življenjsko obdobje Maribor, in sicer v času 2. Otroškega bazarja v Mariboru. Prireditev, s katero so želeli organizatorji okrepiti vezi med generacijami, je ponudila možnost za prenos izkušenj in znanj od dedkov in babic na vnukinje in vnučke. Obratno pa so otroci s svojo vedoželjnostjo, bujno domišljijo in neobremenjenim pogledom na svet razveseljevali prisotne starostnike. Kaj vse se je dogajalo, si lahko ogledate v programu, utrinki s prireditev pa so ob javljeni na spletni strani. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS fee© 1. FESTIVAL ZA tretje ŽIVLJENJSKO OBDOBJE Maribor 12 KOTIČEK JE VAŠ Na konferenci PUM smo predstavili program za celostno reševanje posledic osipništva pri mladostnikih Konferenca je bila 4. aprila 2013 v veliki dvorani Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport v Ljubljani (na fotografiji; foto Tomaž Lapoša). Organizirali smo jo predstavniki izvajalskih organizacij programa Projektno učenje za mlajše odrasle - PUM. Njen namen je bil seznaniti strokovno in širšo javnost z metodologijo PUMa, dobrimi praksami in uspehi ter opozoriti na potrebo delovanja programa v slovenskem prostoru tudi v prihodnje. Manuel Kuran z ACS je predstavil izsledke evalvacijske študije, ki potrjuje, da je program učinkovit pri večini zastavljenih ciljev. Govorili smo o značilnostih naše ciljne skupine mladih (osipnikov) in njihovih težavah v procesu socialne integracije, pri čemer nam je dal zanimiva izhodišča Bojan Pucelj, transakcijski analitik, ki že 13 let dela kot supervizor z mentorji PUM. Mentorji programa smo predstavili strokovna izhodišča za delo oziroma t.i. štiri stebre: izbirno projektno delo, produkcijsko projektno delo, individualni učni projekt in interesne dejavnosti. V predstavitvi konkretnih rezultatov projektov so sodelovali tudi udeleženci programa s svojimi stališči in izkušnjami. Dogodka se je udeležilo 105 gostov, med drugim tudi predstavniki Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport (MIZŠ), Boštjan R. Zgonc, Katja Dovžak, Ema Perme in Maja Kobal Merkun, skrbnica pogodbe PUM. V občinstvu so bili tudi predstavniki Zavoda za zaposlovanje, centrov za socialno delo, šolskih svetovalnih služb, nevladnih organizacij, javnih zavodov in drugih ustanov, ki se na različne načine povezujejo s programom PUM. S konferenco smo ponovno opozorili na vlogo programa PUM pri reševanju problematike osipništva in socialne izključenosti mladih ter na njegove učinke. V zaključni razpravi je bila izpostavljena problematika financiranja programa in potreba po stabilnosti. Pogodbe o financiranju programa se namreč vsem izvajalcem iztečejo 31. avgusta letos. PUM je javno-veljaven program in ga izvajamo v skladu z Odlokom ministra že od leta 1999. Štiri mesece pred iztekom pogodb imamo le ustna zagotovila predstavnikov MIZŠ, da se bo program v naslednjih dveh letih izvajal pod finančnim okriljem Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. Irena Fras (irena.fras@azm-lu.si), Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza Mladi hišni prijatelji Že savske vrane pojejo, da se je 6. aprila 2013 v Savskem naselju na igrišču ob Šerkovi ulici prvič 'dogajalo' z ekipo Mladih hišnih prijateljev. Jutranji pogled v nebo nam je narisal kisle obraze, a vztrajni in optimistični kot smo, smo se odločili, da akcijo kljub dežju izpeljemo. Iz minute v minuto se je vreme boljšalo in naša vnema je rasla. Dali smo 'zvočnik na pločnik', nato pa smo se lotili 13 pospravljanja igrišča in okolice. Bera raznovrstnih odpadkov je bila bogata - odpadlo listje, pločevinke, gumbi in rokavice, veliko črepinj in nekaj igel. Hkrati smo izdelovali korita za sajenje zelenjave ali rož, na kavo in klepet smo povabili stanovalce, mimoidoče in tiste najbolj radovedne. Najslajši del dogajanja je bila gotovo peka palačink z domačo lešnikovo kremo. Ustvarjalnost smo izražali v oblikovalskem kotičku, kjer smo skupaj s prebivalci lokalne skupnosti risali in iskali ideje za skupno grafično podobo celotnega 'savskega' projekta. Končni rezultat akcije nam je v veselje ter motivacijo za nadaljnje delo. Prišlo je veliko radovednežev, še več pa jih je opazovalo (in s pozdravi sodelovalo) kar skozi okna. Spletli smo nekaj svežih prijateljskih vezi (v dobrem že imamo vrček kave), veliko zanimanja in odobravanja je poželo zelenjavno/cvetlično korito in na splošno celoten projekt. Vas zanima, kdo smo? Vabimo vas, da preberete našo daljšo predstavitev. Mladi hišni prijatelji (info@zavod-bob.si), Zavod BOB Andragoški zavod Maribor prejel pohvalo ministra za pravosodje Minister Pličanič je 9. aprila 2013 na posebni slovesnosti podelil priznanja Ministrstva za pravosodje najzaslužnejšim delavcem na področju izvrševanja kazenskih sankcij. Priznanja se podeljujejo vsako leto ob Dnevu Uprave Republike Slovenije za izvrševanje kazenskih sankcij. Kot zunanji izvajalec je bil med dobitniki priznanj izbran tudi Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza (AZM - LU). Na predlog Zavoda za prestajanje kazni zapora Maribor smo priznanje prejeli za prizadevanja pri izobraževanju in svetovanju obsojencem. Andragoški zavod Maribor v zaporu izvaja osnovno šolo za odrasle (kombiniran oddelek), motivacijske izobraževalne delavnice (projekt resocializacije zapornikov RES-ZA), študijske krožke, delavnice s področja kulture (mednarodni projekt Art Farers, program Kultura) in jezikovne tečaje. Posamezni obsojenci so vključeni tudi v srednješolske programe. Velik del naše dejavnosti v zaporu predstavljajo programi šolskega ministrstva in ESS: Usposabljanje za življenjsko uspešnost - Most do izobrazbe (UŽU - MI), program Splošnega neformalnega izobraževanja odraslih -SNIO (Skok v svobodo umetnosti, gledališka predstava) in svetovalna dejavnost v sklopu projekta Center vseživljenjskega učenja - CVŽU. Obsojenci zagotovo sodijo med ranljive ciljne skupine, ki si zaslužijo posebno skrb in obravnavo. Prav zato smo si v projektu CVŽU zadali nalogo, da bomo upoštevali sodobne evropske smernice, ki poudarjajo dostopnost izobraževanja, informiranja in svetovanja za vse, tudi za tiste, ki jih tovrstne storitve sicer ne bi dosegle. Septembra 2008 smo tako pričeli z izvajanjem poglobljene oblike skupinskega svetovanja v Zavodu za prestajanje kazni zapora Maribor. Specifično obliko svetovanja v zaporu je izvajala svetovalka, ki je v projektu izvajala t.i. mobilno svetovanje. V času izvajanja projektne aktivnosti smo v 360 urah neposrednega svetovalnega dela svetovali več kot 90 obsojencem. Menimo, da je naše svetovalno delo v zaporu obrodilo sadove, saj smo tej ranljivi ciljni skupini lahko pomagali že v času prestajanja njihove zaporne kazni: v okviru skupinskih dejavnosti so razmišljali o svoji nadaljnji življenjski in poklicni poti, o razlogih za situacijo, v kateri so se znašli, delno tudi o preprečevanju podobnih odklonilnih dejanj v prihodnosti. Naše 14 delo ima gotovo dolgoročne učinke, saj so bili obsojenci tudi po prestani kazni bolje obveščeni o tem, kam in na koga v lokalnem okolju se lahko obrnejo po pomoč. Zagotovo je tudi to eden od mnogih možnih načinov pomoči ranljivim, posledično pa tudi prispevek k zmanjšanju povratništva v zaporih. Velik doprinos k zmanjševanju povratništva je tudi projekt resocializacija zapornikov RES-ZA s postpenalno obravnavo za trg dela, v katerega smo bili vključeni kot partnerji. Postpenalna obravnava je namenjena zagotavljanju bivanjske blaginje in omogočanje zadovoljevanja osnovnih življenjskih potreb (stanovanjska problematika, zaposlitev, ustrezna izobrazba). Za učinkovit vstop bivših kaznjencev na trg dela je potrebno delovati tako na ravni bivših kaznjencev (psihoterapija, delovna terapija, zapolnitev vrzeli v izobraževanju) kot tudi na trgu dela, in sicer izvesti ozaveščanje delodajalcev, vključno s prikazom celovite problematike bivših kaznjencev, predvsem žensk in mladoletnikov. Irena Urankar (irena.urankar@azm-lu.si), Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza 'Slamnikarji' dobili občinsko priznanje za svoje delo pri postavljanju Slamnikarskega muzeja Studijski krožek Slamnikarstvo je bil ustanovljen v dogovoru med Gorenjskim muzejem in Kulturnim domom Franca Bernika Domžale, ki je želel, da mu muzej pomaga pripraviti Slamnikarski muzej. Štirinajst članov krožka, med njimi trije moški, so bili skrbno izbrani. Na svojih srečanjih so se sestajali Igor Kuzmič, veteran turističnega delovanja, Roman Kos, oblikovalec in najemnik za muzej primernih občinskih prostorov, Vilma Vrtačnik Marčun, učiteljica in mentorica zgodovinskih krožkov, Jožica Košak, šivalka slamnikov, Katarina Rus Krušelj, vodja galerijske dejavnosti pri Kulturnem domu, Vera Vojska, slavistka in članica uredništva lokalnega časopisa Slamnik, Barbara Zupanc Oberwalder, direktorica Knjižnice Domžale, Urša Justin, knjižničarka, Zora Torkar, direktorica Mestnega muzeja Kamnik, Helena Rant, muzejska dokumentalistka, Saša Roškar, etnologinja in avtorica člankov, knjižice in filmarka o slamnikarstvu, Ana Beno, domačinka in diplomantka etnologije, občasno pa je bil z nami tudi Matjaž Brojan, avtor knjige o slamnikarstvu ter zasebni zbiralec. Financiranje priprave muzeja je prevzela Občina Domžale prek Kulturnega doma Franca Bernika. Redne objave je v letih 2011 in 2012 omogočal lokalni mesečnik Slamnik. Med več akcijskimi cilji sta bila ključna dva zadnja: razstava za Dneve evropske kulturne dediščine (24. september do 6. oktober 2011 v domžalski knjižnici) in razstava 300 let slamnikarstva (20. april 2012) v Domžalah. Uspešen dialog v krožku je potekal zaradi upoštevanja pravil delovanja študijskih krožkov, moderiranja mentorice, Tatjane Dolžan Eržen, in dobrega vodenja celotnega projekta, ki ga je prevzel Milan Marinič. Občina Domžale je Študijskemu krožku Slamnikarstvo podelila Nagrado Občine Domžale (na fotografiji) za postavitev temeljne slamnikarske zbirke. Slavnostna podelitev je bila v sredo, 17. aprila 2013. Nagrajence je nagovoril župan, Toni Dragar. Naj za konec navedem njegove besede »Dragi nagrajenci, v vašem delu je veliko predanosti, prostovoljstva in strokovnosti, ki ste jo posredovali drugim, in pomoči, ki ste jo nudili tistim, ki so jo potrebovali. /.../ Ljudi, ki znajo, ljudi, ki hočejo, ljudi, ki jim ni vseeno, je med nami veliko. In vsekakor si zaslužijo, da jim enostavno povemo: opazili 15 smo vas, cenimo vas in hvaležni smo vam. Konec koncev je prav, da se na zaslužne in izjemne opozarja, tudi zato, ker nas zavedanje, kaj imamo, navdaja z optimizmom ...« Mag. Tatjana Dolžan Eržen (tatjana.erzen@gorenjski-muzej.si), Gorenjski muzej Kranj NE PREZRITE M) vi seminarji za izobraževalce odraslih DOREA izobraževalni inštitut (DOREA Educational Institute WTF) je pripravil nove mednarodne tečaje za spopolnjevanje učiteljev za odrasle iz vse Evrope. Tečaji bodo potekali od septembra do decembra 2013, tokrat na Cipru, Češkem in v Grčiji. EDUCATIONAL INSTITU! Vsi trije programi trajajo pet dni in bodo zaporedoma izpeljani v jeseni (vsak štiri krat), tako da lahko izberete najprimernejši termin za udeležbo. Do vsebine in terminov tečajev sledite spodnjim povezavam: • Veselje z odličnostjo v poučevanju (Praga in Limassol) http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase/index.cfm?fuseaction=DisplayCourse&cid=36520; • Upravljanje raznolikosti v učnih skupinah (Atene, Limassol in Solun) http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase/index.cfm?fuseaction=DisplayCourse&cid=36497; • Reševanje problemov in odločanje (Praga in Limassol) http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase/index.cfm?fuseaction=DisplayCourse&cid=36528. Priredil Peter Monetti (peter.monetti@acs.si), ACS POSVETI, KONFERENCE Tih e Open and Flexible Higher Education Conference 2013: Transition to open and on-line education in European universities (Letna konferenca o odprtem in prilagodljivem visokošolskem izobraževanju: prehod na op prto in online izobraževanje na evropskih univerzah) Pariz, Francija, 24. do 25. oktober 2013 Konferenco organizira Evropsko združenje univerz s študijem na daljavo (European Association of Distance Teaching Universities -EADTU), gosti pa jo francosko Univerzitetno združenje za študij na daljavo (Federation Interuniversitaire de l'Enseignement a Distance -FIED). Prispevki bodo objavljeni v uveljavljeni strokovni reviji Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning. Vse informacije o konferenci najdete tukaj. CEADTU> 16 iMoot 2013 Virtual Conference (Letna iMoot virtualna konferenca) 23. do 27. maj 2013 iMoot je virtualna konferenca, ki bo potekala po svetovnem spletu 24 ur na dan od četrtka, 23. maja, do ponedeljka, 27. maja 2013. Cilj iMoot virtualne konference je, da bi na enem mestu resnično združili vse svetovne Moodle skupnosti, in tako strokovnjake in praktike povezali v enem trenutku, da presežejo jezikovne, časovne in ozemeljske meje ter si izmenjajo ideje, misli in pristope. Podrobnejše informacije najdete na konferenčni spletni strani. The imoot 2013 theme is: open approaches OGP liccnses standards resources G du Gfltion content experience tools sharing ___community soa™ef approaches BP' presentation - - moodle learning Held online from 23ra till 27ln May 2013 2013 ICL International Conference (Mednarodna konferenca ICL 2013) Kazan, Rusija, 25. do 27. september 2013 Konference o interaktivnem sodelovalnem učenj u (Interactive Collaborative Learning - ICL) so namenjene multidisciplinarni izmenjavi trendov in rezultatov raziskav ter predstavitvam praktičnih izkušenj, pridobljenih med razvojem in testiranjem elementov interaktivnega, računalniško podprtega učenja. Letošnja konferenca bo združena z 42. letno konferenco Združenja za inženirsko izobraževanje (International Society for Ingineering Education/Internationale Geselschaft für Ingenieurpadagogik - IGIP). Informacije so objavljene na spletni strani ICL. NOVOSTI IZ KNJIŽNICE ACS EVALVACIJA vloge delodajalcev za razvoj certifikatnega sistema/sistema nacionalnih poklicnih kvalifikacij [Elektronski vir] : končno poročilo / [avtorice poročila: Tanja Vilič Klenovšek ... [et al.]. - El. knjiga. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2012. - Način dostopa (URL): http://arhiv.acs.si/porocila/Evalvacija_certifikatnega_sistema-koncno_porocilo.pdf IN from the margins : adult education, work and civil society / edited by Ari Antikainen, Päivi Harinen, Carlos Alberto Torres. - Rotterdam : Sense, cop. 2006. - xvi, 351 str. : ilustr. ; 24 cm INNOVATION transfer and study circles / ed. by Paolo Federighi, Vanna Boffo. - Pisa : Edizioni ETS, 2009. - 94 str. : ilustr. ; 21 cm IZZIVI izobraževanja odraslih v Sloveniji v luči prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih 2012-2014, 16. andragoški kolokvij, Ljubljana, 22. maj 2012 [Elektronski vir] : prispevki. - El. zbornik. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2012. Način dostopa (URL): http://tvu.acs.si/ak/2012/index.php?nid=613&id=344 17 JAVRH, Petra Samoiniciativnost in podjetnost [Zvočni posnetek] : na poti do življenjske uspešnosti / avtorica Petra Javrh. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2012. - 1 CD (74 min, 6 sek) : stereo ; 12 cm + 1 spremna knjižica (17 str. ; 12 cm) KLEMENČIČ, Sonja, 1952- Kompetenčna zasnova spopolnjevanja izobraževalcev odraslih / Sonja Klemenčič, Tanja Možina, Natalija Žalec. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2012 ([Ljubljana] : Pleško). - 140 str. : ilustr. ; 30 cm KNOWLES, Malcolm Shepherd, 1913- The adult learner : the definitive classic in adult education and human resource development / Malcolm S. Knowles, Elwood F. Holton III, Richard A. Swanson. - 7th ed. - London ; New York : Routledge, 2011. - XII, 389 str. : ilustr. ; 23 cm LETNI posvet o izobraževanju odraslih 2012, 5. in 6. december 2012, Ljubljana, Hotel Mons, Pot za Brdom 4 [Elektronski vir] : vsebine. - El. zbornik. - Ljubljana : Ministrstvo za šolstvo in šport, 2012. - Način dostopa (URL): http://pro.acs.si/lp2012/vsebine. - Nasl. z nasl. zaslona. - Opis vira z dne 10. 1. 2013 MARZANO, Robert J. The new taxonomy of educational objectives / Robert J. Marzano, John S. Kendall. - 2nd ed. - Thousand Oaks : Corwin, cop. 2007. - XIV, 193 str. : ilustr. ; 25 cm MCNAIR, Stephen Migration, communities and lifelong learning / Stephen McNair. - Leicester : National Institute of Adult Continuing Education (England and Wales), cop. 2009. - 70 str. : ilustr. ; 30 cm. - (IFLL thematic paper ; 3) Peter Monetti (knjiznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta • v sredo in petek od 10. do 12. ure, • v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure. Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kociiancic@,acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS; dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorja: Peter Monetti, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.