- 25 - VLOGA IN UČINEK SOCIALNE POMOČI kot konkreten raziskovalni problem Maja Vojnovič, Andreje Črnak-Meglič Uvod Neposredna vzpodbuda za obravnavo vloge in učinke socialni*; po- moči so enostranske zahteve in ukrepi v nekaterih družbenopoli- tičnih dokumentih1 in v dnevnem časopisju. Nujno je sistemati- čno spremljati in proučevati učinke vseh socialnih dejatev, pono- vno proučiti obseg in način pridobivanja socialnih pravic, preve- riti upravičenost do socialnih pomoči in njihovo akumulacijo pri posameznikih idr., pa tudi gibanje neposrednih empiričnih poka- zateljev na tem področju v zadnjih dveh letih. Prispevek nina namena, da bi podal celovito teoretično razlago, pač pa želi- mo z njim opozoriti na določeno problematiko v družbeni stvarno- sti in na potrebo po znanstveni obravnavi teh vprašanj. Teoretični vidiki problema I. Zaradi družbenoekonomskih ali osebnih vzrokov v naši družbi vse družbene skupine in posamezniki ne morejo v enaki meri vplivati na izboljšanje svojega družbenega položaja, ne zadovoljeval je svojih osebnih in družbenih potreb ter ne razvoj delovnih in dru- gih pogojev življenja. Zato obstaja posebno področje družbenih dejavnosti, ki zagotavlja socialno in materialno varnost oziroma družbeno dogovorjeni življeriski minimum ljudi. To posebno podro- čje družbenih dejavnosti je socialno varstvo.^ V širšem pomenu socialno varstvo^ pokriva življenske rizik« za vse aj.i vsaj pretežni del prebivalstva, tako da že prerašča v socialno varnost.^ Večina gre pri tem za izgube ali zmanjša- nje osebnega dohodke, s čimer se prizadetemu poslebša njegov družbenoekonomski položaj (bolezen iti). Za pokrivanje teh - 26 - socialnih primerov in za nadomestitev nastalih stroškov in izgu- bljenih sredstev za preživljanje družba oblikuje sistem social- no-varstvenih pravic oziroma dajetev, ki so institucionalno in pravno kodificirane in ki se v skladu s preraščanjem socialnega varstva v socialno varnost širijo na vse prebivalce, aktivne in neaktivne, ter na pokrivanje vseh socialnih primerov. V ožjem po- menu pa je za socialno varstvo moč šteti tisto, kar v največji meri 3odi v socialno skrbstvo, pri čemer gre ali za storitve cen- trov za socialno delo in socialnih zavodov ali pa za denarne po- moči v minimalni višini osebam, ki so teh pomoči potrebne, torej za socialne pomoči. Tu gre za zagotavljanje družbeno dogovorje- nega življenskega minimuma tistim ljudem, ki si tega ne morejo zagotoviti z lastnim delom ali niso sposobni, da bi se vključili vanj. Danes še ni splošno opredeljeno, katere socialnovarstvene pravi- ce oziroma socialno-varstvene dajatve lahko štejemo za socialne pomoči. Nekateri menijo, da je treba izključiti vse pravice, ki izvirajo iz dela. Vendar ne bi smeli pozabiti, da večina dajatev, razen dajatev, ki jih zagotavljajo skupnosti socialnega skrbstva, izvira iz nekdanjega sistema socialnega zavarovanja in so torej tesno povezane z zaposlitvijo, z delom. V tem članku imamo za socialno pomoč tiste storitve in denarne dajatve, ki se dodelju- jejo na osnovi socialnih kriterijev in se pokrivajo solidarnostno. Da bi kasneje opredelili predmet obravnave in presegli neustrezno uporabo tej pojmov, je treba opozoriti na še en razloček v poj- mih. Gre za pojem socialni korektivi. Po svoji vsebini je to šir- ši pojem, tako od pojma socialne pomoči kot tudi od pojma social- no-varstvene pravice oziroma dajatve. Tu gre za cel niz ukrepov, ki popravljajo posledice različnih produkcijskih pogojev in ukre- pov, ki se uporabljajo za redistribucijo dohodka, pridobljenega na osnovi delitve po delu, in ki z regresivno in progresivno po- litiko (tudi davčna politika) izenačuje družbenoekonomski položaj - 27 - ljudi. Socialna korekcija je tako vzpostavljena znotraj socialno- -varstvenega sistema, ob že zagotovljenih socialnovarstvnih pra- vicah in socialnih pomočeh, kot tudi zunaj njega. Solidarnost se kot instrument funkcioniranja družbenega sistema pri nas uresničuje v dveh osnovnih oblikah in sicer kot ekonom- ska in socialna solidarnost (Edvard Kardelj). Ekonomsko solidar- nost označujejo vzpostavljeni odnosi in oblike, ki preprečujejo ali blažijo negativne posledice odvisnosti do delovanja trga in neustreznih družbenih interevencij v primeru, ko delovne organi- zacije ali posamezni deli gospodarstva zapadejo v ekonomske te- žave (npr. rezervni skladi v gospodarstvu, skladi za kreditira- nje manj razvitih ipd.).Socialno solidarnost pa predstavljajo odnosi in oblike, ki kot anticipacija delitve po potrebah v skla- du z ekonomskimi možnostmi družbe, zagotavljajo socialno varnost ter zmanjševanje razlik pri pokrivanju in zadovoljevanju osnov- nih materialni in socialnih potreb ljudi; sem spada področje sku- pne porabe in znotraj nje tudi zagotavljanje sredstev za social- ne pomoč i. II. V socialistični družbi niso odpravljene vse oblike družbenih nee- nakosti, odpravljene so le tiste, ki nastajajo na osnovi razredne delitve družbe na lastnike proizvajalnih sredstev in neposredne proizvajalce. Dosežena stopnja razvoja oroizvajalnih sil ne omo- goča vsem ljudem enakih možnosti za zadovoljevanje potreb in iz tega izhajajo določene oblike neenakosti. Te neenakosti so prven- stveno proizvod družbene delitve dela in se ohranjajo tudi potem ko je bila razredno razlikovanje preseženo. Pri tem se seveda ne smemo omejevati le na neenako razdelitvijo ekonomskih dobrin, ki jih lahko najbolj splošno opredelimo z (osebnim) dohodkom in pre- moženjem, temveč moramo upoštevati tudi vlogo in učinek družbene (skupne) porabe v celoti, kot tudi vprašanje nematerialnih dimen- zij družbenih neenakosti v socializmu, npr. neenakosti v družbeni moči in prestižu. Prav tako ne moremo razdelitve obravnavati loče- no, neodvisno od načina produkcije^ in samo v njej iskati pogoje za zmanjševanje družbenih neenakosti. - 28 - Delitev po delu je poleg solidarnosti osnovno načelo v socia- lizmu. Njeno dosledno izvajanje naj bi spodbujalo ekonomski razvoj in širjenje ekonomskih resursov, ki so predpogoj za reševanje socialnih problemov in doseganje ciljev naše druž- be. Vendar delitev po delu istočasno povzroča tudi družbeno neenakost. Osebni dohodki občanov se načeloma oblikujejo na osnovi delitve po delu oziroma rezultatih dela. Rezultati dela pa niso le odraz osebne prizadevnosti, izobrazbe in stro- 7 kovne usposobljenosti posameznika, temveč vpliva nanje se niz širših dejavnikov (različni produkcijski pogoji - narav- ne okoliščine, stopnja razvoja znanosti in tehnologije, orga- niziranost proizvodnega procesa; delovanje trga; monopoli - kot rezultat produkcijskih tvorcev dela in kct rezultat ad- Q ministrativno določenih prednosti itd. Ti dejavniki se odražajo v različni uspešnosti delovnih organizacij. Nekatere delovne organizacije so ekonomsko zelo uspešne, druge pa so istočasno ob normalnih prizadevanjih ekonomsko neuspešne. Osebni dohodki zaposlenih so tako odvisni od uspešnosti pos- lovanja njihove delovne organizacije in zato prihaja do znat- 9 nih razlik v osebnem standardu delavcev.y V manj uspešnih organizacijah prihaja zato v večjem obsegu do potreb po social- ni pomoči. Upoštevati pa tudi moramo, da je pri nas osebni dohodek, zasnovan na delitvi po delu, vezan le na posameznika in njegovo reprodukcijo, ne pa tudi na reprodukcijo družine. Zato so številnejše družine praviloma v slabšem socialnem položaju kot manj številne. Pri oblikovanju osebnih dohodkov se tako ne izhaja iz dejanskih potreb ljudi, posameznikov in njihovih družin. Če bi izhajali iz njih bi bili v večji meri že pri delitvi dohodka in razporejanju osebnih dohodkov vklju- čeni socialni kriteriji. Neugotov!jene dejanske potrebe pred- stavljajo precejšnjo oviro tudi pri določanju višine minimal- nih življenjskih stroškov kot tudi dohodkovnih cenzusov za dodeljevanje socialnih pomoči. Vzroki za nastajanje socialnih problemov, ki jim je treba pos- vetiti večjo raziskovalno pozornost, ko obravnavamo področje socialnih pomoči, so torej v naši družbi kompleksni in več- - 29 - dimenzionalni in bi jih lahko v celoti zajeli le na abstraktno modelaki, ravni. Najbolj grobo jih lahko razdelimo na osebne in družbene (družbeno-ekonomske) vzroke. Ker pa se ti največkrat prepletajo, je zahteva po celostnem pristopu, ki enakovredno upošteva osebne in družbene dejavnike, nujna. V tej zvezi bi lahko ločili: 1. Klasične socialne prejemnike: to je krog ljudi, ki niso vključeni v združeno delo in so v večji ali manjši meri nes- posobni za delo. Pri njih prevladujejo osebni vzroki. Ti prejemniki socialnih pomoči so in bodo obstajali, naj bodo njihove potrebe materialne ali nematerialne. 2. Socialne prejemnike iz dela: to je krog ljudi, ki so delov- no sposobni(dejansko ali potencialno) in so bodisi vklju- čeni v delo začasno ali trajno izključeni iz dela. Ti ¿ lastnim delom ne morejo sebi in svoji družini zagotoviti družbeno dogovorjenega življenjskega minimuma. Tu gre pr- venstveno za globlje vzroke potreb po socialnih pomočeh, ki jih pogojujejo protislovja družbenoekonomskega razvoja, in jih brez fundamentalnih sociološko-ekonomskih proučevanj ni mogoče odkrivati, še manj pa odpravljati. Socialne pomoči so torej element skupne porabe in s tem del socialne solidarnosti, s katerimi zagotavljamo družbeno dogo- vorjeni življenjski minimum10 tistim ljudem, ki si tega ne mo- rejo zagotoviti z lastnim delom ali niso sposobni, da se vklju- čijo vanj v dokaj neuresničeni vlogi pa predstavljajo tudi sve- tovalno delo in pomoč ljudem v primeru osebnostnih stisk in težav pri vključevanju v okolje in družbo. Njihova vloga je v naši družbi brez dvoma protislovna. Kot del skupne porabe prispevajo k uresničevanju osnovne socialistič- ne usmeritve ki se zagotovi čim bolj enake pogoje za življenje in delo za vse ljudi. Na drugi strani pa lahko govorimo o so- cialnih pomočeh tudi kot o dejavniku "konzervacije" družbenih - Зо - neenakosti ter "pasivizacije" in ohranjanja nespremenjenega položaja pri prejemnikih socialne pomoči, zlasti še, če jih zreduciramo na obliko dajanja materialnih pomoči. Sele ob zmanjševanju pomena materialnih oblik pomoči, večjemu uvel- javljanju njihove začasnosti in povečevanju obsega storitev družbenih služb (na primer: večje možnosti za prekvalifika- cijo, dopolnilno izobraževanje, usposabljanje invalidov, pre- ventivno delo z mladino, svetovalno-terapevtsko delo z druži- no itd.), ki bi vzpodbudile sodelovanje prejemnikov družbenih pomoči pri ustvarjanju takih življenjskih pogojev, ko teh po- moči ne bi več potrebovali, bi uresničili pozitivne učinke in razvojno vlogo socialnih pomoči. Vprašanje socialnih pomoči moramo nujno obra navati v okviru celotnega družbenoekonomskega razvoja. Obseg materialnih so- cialnih pomoči je neposredno odvisen od ekonomske uspešnosti in učinkovitosti gospodarjenja v družbi. Čim bolj je uspešno, tem bolj se obseg koristnikov teh socialnih pomoči krči na delovno nesposobne, čim manj je uspešno, tem bolj se ta krog širi tudi na delovno sposobne in zaposlene ljudi. Ob realnem upadanju osebnih dohodkov, zmanjševanju življenjskega stan- darda itd. se začnejo povečevati potrebe po materialnih so- cialnih pomočeh. III. Pozornost obravnave pa moramo posvetiti tudi obstoječemu sis- temu socialnih pomoči preden skušamo ugotavljati motivacijske dejavnike, ki bi posameznike stimulirali, da bi si sami sku- šali izboljševati svoj socialni položaj, kot to večkrat omen- jamo v naši družbeni praksi. Ker je osvoboditev človeka v socializmu odvisna tudi od re- šitve vprašanj delovanja sistema, smo začeli pri nas razvi- jati poseben model delovanja sistema, kjer ne bi bilo odre- janja in podrejanja in kjer bi se medsebojni odnosi oprav- ljali bre posredovanja upravno političnega sistema in družbe- - 31 - nih elit na podlagi neposrednega dogovarjanja in delegatskega odločanja. Ta model je brez dvoma svojstven, že na analitični ravni pa zaradi svoje kompleksnosti danes zadeva na vrsto ne- rešenih vprašanj, v dejanski praksi pa ni povsem razvit in še ne presega zgoraj nakazanega modela in obstoja institucij in organov. Tako se danes tudi na področju dodeljevanja socialnih pomoči še vedno srečujemo s prevladujočo vlogo družbenih služb in organov ter njihovo pragmatično okovanostjo ter funkcionalno povezanostjo in vpetostjo v upravni sistem. Zgradili smo ši- rok in razvejan sistem socialnih pravic, ki pa ga v veliki meri spremlja večanje odvisnosti posameznika od institucij; popolna in velikokrat neracionalna ločenost posameznih so- cialnovarstvenih programov in s tem "razkosavanje" upravičen- cev do socialnih pomoči v naprej določene kategorije; yosoop- ki, ki so v veliki meri usmerjeni k stigmatizaciji; širjenje služb in množica administrativnih nalog, ki otežujejo resni- čen pristop k uporabniku socialne pomoči; prevladovanje družbeno denarnih dajatev nad storitvenimi oblikami nuđenja socialnih pomoči; neučinkovito spremljanje gibanja socialne problematike in učinkov socialne pomoči itd. S takšno prak- so je ovirana možnost, da bi presegli individualnost posamez- nih primerov oz. parcializacijo v metodah dela in da bi priš- li do diagnoze in povezovanja osebnih :n družbenih vzrokov ter do prehoda od kurativne k preventivni in razvojni funkci- ji socialnega dela. Nova zasnova sistema socialnih pomoči zahteva povezavo med ekonomsko produkcijo na eni ter socialno politiko in njenimi elementi v funkciji reprodukcije delovne sile na drugi strani. Da bi sistem socialnih pomoči odigral svojo pravo vlogo v kvalitativno zastavljenem sistemu socialne varnosti, mora preseči dosedanje shematično delo, ki poudarja formalno plat postopkov in kjer ni vzajemnosti in sodelovanja prizadetih ljudi. Vzajemnost in sodelovanje bi vodila k obvladovanju - 32 - lastnih in družbenih izvorov težav in pomagala oblikovati sis- tem, ki bo sposoben tudi spremljati dinamiko socialne proble- matike ter zaznavati in preprečevati korene osebnih in druž- benih vzrokov. Praktični vidiki problema (Nekaj empiričnih podatkov o trenutnem dogajanju na tem področju) Da bi razumeli sedanjo politiko socialnih pomoči, jo moramo postaviti v širši okvir politike skupne porabe in celotnega gospodarskega razvoja. Ta razvoj je bil v preteklem deset- letju zelo dinamičen, konec tega obdobja pa je prišlo do mo- tenj v globalnem procesu ekonomske produkcije, ki se danes odražajo v manjši gospodarski rasti, primanjklaju v plačilni bilanci in veliki zadolženosti v tujini, ter v visoki stop- nji inflacije in v administrativnih restrikcijah vseh oblik porabe. Ne moremo se ustaviti le pri sedanjem trenutku, am- pak moramo analizirati tudi prejšnje dogajanje, ki v veliki meri pogojuje sedanjo situacijo. Berislav Šefer dokazuje, da je bil poglavitni vzrok za nastanek sedanje krizne situa- cije prevelika investicijska poraba na področju gospodarstva in negospodarstva. Delež investicij v DP v preteklem deset- letju je znašal 39,7 te investicije niso prinesle ustrez- nih ekonomskih učinkov. V veliko manjši meri je vzrok takega položaja gibanje osebne in skupne porabe (stopnja rasti DP v obdobju 1970-1980 je bila 5,8 osebne porabe 5,2 % in skupne 14 porabe 6,9%). Gospodarske investicije so povzročile spremem- be v socialni strukturi prebivalstva (priliv prebivalstva v mesta, izboljšanje izobrazbene strukture ipd.) ter s tem na- raščanje in spremembe osebnih in skupnih potreb prebivalstva. Kot odgovor na to se je intenzivno, vendar velikokrat nena- črtno, širila mreža institucij družbenega standarda, s čimer se je na koncu tega desetletja zaostrilo protislovje z eko- nomskimi možnostmi. Nasprotja med "investicijami za razvoj" in "investicijami za življenjski standard" s tem niso bila - 33 - obvladana in zato tudi to obdobje ne pomeni dejanskega napred- ka v povezovanju ekonomske in socialne politike. Primerjava kazalcev razvoja kot tudi realno upadanje osebnih dohodkov dokazujejo, da ni bila samo potrošnja prevelika, ampak tudi in predvsem proizvodnja premajhna.1^1 Navedene ugotovitve lahko deloma, (ker nimamo vseh podatkov, 17 ilustriramo tudi s konkretnimi podatki za področje Ljubljane. Za preteklo srednjeročno obdobje 1976-198o je za Ljubljano, zaradi ugodne gospodarske rasti (povprečna realna rast DP 4»7), pomanjkanja zmogljivosti in storitev družbenih dejav- nosti, ki ga je zaradi priselitev pogojevala intenzivna de- mografska rast (stopnja rasti 2,2), ter novega samoupravnega» organiziranja družbenih dejavnosti, značilen ekspanziven raz- voj na področju družbenih dejavnosti. Vendar pa sredstva za družbene dejavnosti v celotnem srednjeročnem obdobju v pov- prečju niso presegala rasti DP (povprečna realna stopnja ras- ti sredstev za družbene dejavnosti 4,o) in so zaostajala za njim za 15 V tem obdobju so se znatno povečale zmoglji- vosti (iz sredstev samoprispevka II), programi družbenih dejavnosti pa obogatili, pri čemer je treba poudariti, da so ostale družbene dejavnosti glede na reproduktivno sposobnost, kot tudi glede na osebne dohodke v slabšem položaju kot gos- podarstvo. Povprečni osebni dohodek v družbenih dejavnostih je bil v letu 198o za 9,6 % in v letu 1981 pa za 4,8 % višji kot v gospodarstvu. Če pa upoštevamo izobrazbeno strukturo zaposlenih, ki kaže na to, da je v družbenih dejavnostih 34,6 % zaposlenih z visoko in višjo izobrazbo ter v gospodar- stvu le 7»8 tega preseganja dejansko ni. V znatno zoženih okvirih gospodarske rasti v letih 1981 in 1982 rast sredstev za družbene dejavnosti, s katerimi se zagotavlja ohranitev doseženega družbenega standarda, ne presega rasti dohodka. Šele če upoštevamo sredstva za nove investicije republiške- ga pomena na področju zdravstvenega varstva in sredstva za funkcionalno delovanje novih investicij iz samoprispevka III, programi družbenih dejavnosti v okviru skupne porabe presega- - 34 - jo dogovorjene okvire, to je lo % zaostajanje za rastjo dohod- ka (nominalna rast dohodka v letu 1981 je 15o,5 in ocena v letu 1982 125, nominalna rast sredstev za družbene dejavnosti v letu 1981 je in ocena v letu 1982 121,7). Restriktivni administrativni ukrepi, ki so začeli v zadnjih treh letih omejevati skupno porabo, se odražajo tudi na giban- ju sredstev za socialne pomoči. V letu 1981 so bili sicer spre- jeti določeni ukrepi za zaščito življenjske ravni prebivalcev v Ljubljani (povečana je bila udeležba skupnosti otroškega varstva pri subvencioniranju cene oskrbe v vzgojnovarstvenih organizacijah od 5o % na 6o skupnosti socialnega skrbstva so bile oproščene plačila deleža sredstev za pospeševanje iz- voza, ki so ga morale prispevati vse ostale samoupravne in- teresne skupnosti ipd.), ki pa niso bistveneje vplivali na učinkovitejše obravnavanje problematike na tem področju. Omejene materialne možnosti ne omogočajo valorizacije višine socialnih pomoči, ki bi bile v skladu z rastjo osebnih dohod- kov, kaj šele z rastjo življenjskih stroškov. V okviru posamez- nih samoupravnih interesnih skupnosti se politika socialnih pomoči kljub tako zaostritvi, ne obravnava enotno, marveč lo- čeno in velikokrat povsem različno. Razpoložljivi podatki za Ljubljano tudi kažejo, da se število upravičencev ne povečuje, kot bi sicer ob velikem upadanju realnih osebnih dohodkov pri- čakovali. To si lahko razlagamo tudi tako, da se pogoji za pridobitev socialnih pomoči administrativno zaostrujejo, dohod- kovni cenzusi in s tem dogovorjeni življenjski minimum pa real- no znižujejo. Najizrazitejše spremembe so v zadnjih dveh letih pri otroških dodatkih. V sredstvih za dejavnost oz. program otroškega var- stva je delež sredstev za otroške dodatke v zadnjih dveh le- tih upadel, število upravičencev pa se je v letu 1981 zmanjša- lo za 25,6 % in v letu 1982 za 6 %. Do tega je prišlo zaradi administrativnega ukrepa, po katerem je v letu 1981 ohranjena višina dohodkovnih cenzusov iz prejšnjega leta, v letu 1982 pa - 35 - pa je lestvica valorizirana različno; oba najnižja dohodkovna cenzusa (31,0 32,1 %) nad rastjo osebnega dohodka (nominal- na rast OD v letu 1981 je bila 129,7), najvišji dohodkovni cenzus pa precej manj (7,7 %). Valorizacija višine otroških dodatkov je bila v letu 1981 povprečno 15 % in v letu 1982 35 Glavni namen teh ukrepov je bil, da bi tisti, ki so najbolj socialno ogroženi, dobili višje socialne pomoči. Nji- hov učinek pa je bil tudi nasproten. V absolutnih vrednostih se je obseg sredstev za otroške dodatke zmanjšal, neporabljena sredstva pa so se v letu 1981 prelivala v osnovni program (v letu 1982 je predlog za prelivanje teh sredstev za vzgojni program za vse otroke, tudi tiste, ki niso v WO), med drugim tudi v povečano udeležbo skupnosti otroškega varstva pri pok- rivanju cene storitev WO. Če upoštevamo podatek, da je bilo v Ljubljani v WO v letu 1981 vključenih manj kot 5o % pred- šolskih otrok in da je v notranji strukturi v WO nad 7n * otrok iz družin, pri katerih je znašal dohodek na družinskega člana nad 4.ooo din (najvišji znesek dohodkovnega cenzusa za dodelitev otroškega dodatka), se lahko postavi vprašanje o pozitivnem učinku te družbene akcije, še posebno, če na dru- gi strani ni bilo proučeno, kakšne posledice je izguba otroš- kega dodatka imela na prizadete družine. Otroški dodatki tudi kažejo, da se delež višine otroških dodatkov v povprečnem oseb- nem dohodku (v letu 198o 7,16 %, v letu 1981 6,38 % in v letu 1982 6,53 %) ter delež najvišje cenzusne meje v povprečnem osebnem dohodku (v letu 198o 35,25 v letu 1981 31,79 % in v letu 1982 28,9 %) zmanjšujeta, kar je prav gotovo eden od pokazateljev zmanjševanja dogovorjenega življenjskega minimuma na tem področju. Še naprej pa je nerazrešeno vprašanje funk- cije otroškega dodatka v naši družbi,in sicer ali so otroški dodatki v funkciji socialne pomoči ali ne, prav tako pa tudi vprašanje vzpostavitve domicilnega principa dodeljevanja otroš- kega dodatka (sedaj sedežni princip). - 36 - Njihova realna vrednost pada (dopolnilni vir za 18,5 začasne pomoči za 11 enkrat- ne pomoči za 1,1 % itd.). Povečuje se le realna vrednost edi- nega vira (za 7 %), verjetno zato, ker predstavlja življenjski minimum in s tem najbolj reprezentativno obliko socialne pomo- či. Dopolnilni vir, ki pomeni razliko do tega minimuma, ni obravnavan enakovredno. Ta neenotnost v valorizaciji ni razum- ljiva. Delež socialnih pomoči se v sredstvih za socialno skrb- stveno dejavnost sicer ne zmanjšuje, vendar ker predstavlja kar 65 % vseh sredstev, omejevanje sredstev toliko bolj nepos- redno vpliva na možnosti valorizacije in višino posameznih pomoči. Tako standard najbolj ogroženih skupin prebivalstva upada še veliko hitreje kot standard ostalega prebivalstva. Na področju zdravstvenega varstva je v letošnjem letu predlaga- na povečana participacija uporabnikov storitev v različnem od- stotku od vrednosti storitve, pri čemer bi oprostili plačila participacije, določene skupine prebivalstva. Tudi tu lahko nastopijo pomisleki, saj bi v dejanski praksi prišlo do pre- našanja pokrivanja stroškov reprodukcije delovne sile nazaj na posameznika. Sklepi Berislav Šefer trdi, da so administrativni ukrepi na področju socialne politike neustrezni in da jih največkrat pogojuje pomanjkljivo proučevanje stanja, povezanosti in vzrokov social- nih problemov, kar je predpogoj ustreznega oblikovanja social- ne politike in ustreznih poti in mehanizmov njenega uresni- čevanja.1^ Pragmatične odločitve na področju socialne politi- ke so prav gotovo preveč nevarne, saj so socialne spremembe po naravi kompleksne in dolgoročne. Če izhajamo iz osnovne usmeritve v naši družbi, da bi zagoto- vili čim bolj enake pogoje življenja in dela za vse ljudi, ki se uresničujejo v veliki meri s "skupno porabo", bi le-ta ne smela zapadati pod tako močne restrikcijske ukrepe, da bi bilo to izhodiščno načelo preveč ogroženo. Posledica pritiska - 37 - na krčenje teh sredstev je pokrivanje čedalje večjega dela dobrin skupne porabe iz družinskih proračunov neposrednih koristnikov, s čimer se dejansko povečujejo družbene neena- kosti. Šele v primeru višjega (brezplačnega) družbenega stan- darda na račun osebnega, ki zaostrene gospodarske razmere manj prizadele nižje situirane sloje prebivalstva. Na osnovi nave- denih podatkov in ugotovitev lahko podvomimo ali je upravičeno iskati izhod iz gospodarskih težav prvenstveno v omejevanju rasti sredstev za skupno porabo in v njenem okviru sredstev za socialne pomoči ter v zniževanju vrednosti delovne sile ob tem, ko veliko premalo poudarjamo, da je predvsem nujno oži- veti proizvodnjo. - 38 - Opombe: 1- Npr. Stališča in usmeritve 3. konference Zveze sindikatov Slovenije o vlogi in nalogah sindikatov pri uveljavljanju delavcev kot nosilcev socialne politike in zagotavljanja socialne varnosti delavcev; Koncept dolgoročnega razvoja Jugoslavije - osnove in strategije socialnega razvoja; Samoupravni sporazum o skupnih izhodiščih za zagotavljanje socialne varnosti v obdobju 1981-1985 ..'. 2. Eden od razlogov, ki danes v veliki meri omejuje znanstveno obravnavo področja socialne politike v ce oti, pa tudi nje- nih posameznih področij, je pomanjkanje konceptualnih in teoretičnih utemeljitev socialne politike ter nedodelanost osnovnih teoretičnih pojmovanj kategorij. Socialna politika je še vedno ločena od sociološke teorije ter brez koncep- tualne in normativne avtonomnosti v klasifikaciji znanstve- nih disciplin. Pomanjkljivost, ki izhaja iz tega je, da zaenkrat nista razvita model in teorija, ki bi bila ustrez- na za razlago socialne politike kot družbenega fenomena. Robert Pinker: Socijalna teorija i socijalna politika, Biblioteka socijalnog rada, Zagreb, 19?4 (predgovor dr. Milan Škrbić). 3. "Socialno varstvo je trajno organizirana družbena funkcija, ki jo poleg posebnega institucionalnega sistema služb in ustanov uresničujejo tudi drugi nosilci socialne politike, kot so delovni ljudje, OZD, interesne skupnosti, družbe- nopolitične skupnosti itd. (M. Milosavljevič) in ki izraža interes in obveznost družbene skupnosti, da ščiti svoje člane, ko pridejo ali da ne pridejo v stanje socialne pot- rebe (potrebe po družbeni pomoči), da v skladu s principi solidarnosti nudi pomoč članom skupnosti - posamezno, sku- pinsko ali na nivoju organiziranja skupnosti - vedno v odnosu na celoto njihovih pogojev, jih stimulira in uspo- sablja, da obvladajo težave, ki jih ovirajo, da normalno - 39 - v skladu s človeško naravo in standardi družbe zadovoljujejo svoje življenjske potrebe, vršijo svoje vloge v družbi, koris- tijo družbene vrednosti nasploh in ustvarjajo svoje človeške lastnosti in pravice" (A. Bečin). M. Milosavljevič: Sociološki prilog odredjivanja pojma socijalna politika. Sociologija 3-4/1976, Beograd, str. 355-356. Pri nas socialno varstvo povezuje socialno skrbstvo, otroško varstvo, pokojninsko in invalidsko zavarovanje, zaposlovan- je in zavarovanje za primer brezposelnosti in varstvo v sta- novanjskih razmerjih in predstavlja bistveno sestavino socialne varnosti ter določa načela, ukrepe in merila za zagotovitev tega varstva. Dr. Aleksander Radovan: Socialna varnost, Center za samouprav- no normativno dejavnost, Ljubljana, 1978, str. 5- Socialna varnost je nov pojem, ki nadomešča pojem social- nega zavarovanja in pojem socialnega varstva. Socialna var- nost prerašča pojem socialnega zavarovanja glede kroga upo- rabnikov in obsega socialnih primerov, saj se razširja na vse aktivne prebivalce, člane njihovih družin in tudi na neaktivno prebivalstvo ter pokriva vse socialne primere. Socialna varnost pa prerašča tudi pojem socialnega varstva in sicer glede vsebine in kriterije-', saj pomoč pretvarja v pravico zaščitene osebe, socialne dajatve pa postajajo neodvisne od ekonomskega položaja posameznikov. A.Radovan, isto tam, str. 6. Ivan Bernik: Družbene neenakosti v socializmu, Teorija in praksa, št. '7-8, Ljubljana, 1982, str. Ioo4 in loo6 7. Razlike v delovnih sposobnostih in nadarjenosti niso to- likšne, da bi dovoljevale in opravičevale znatne neena- kosti v dohodkih in drugih družbenih dobrinah, razen te- - 4o - ga pa so razlike v nadarjenosti in delovnih sposobnostih v znatni meri strukturalno in kulturno determinirane (Bol- čič, 1975, str. 6o4) Ivan Bernik, isto tam, str. I003 8. Nada Bule - ttikič: Osebni dohodki v SRS z vidika razponov v obdobju 1964 - 1974, RS ZSS, Javno mnenje/55, 1975, str. 8 in str. 13 9- Nedopustno visoke razlike v dohodkih v raznih sektorjih istih ali različnih panog in področij dejavnosti s podob- no naravo, obsegom in kvaliteto dela vodico do hudega ru- šenja delitve po delu. Mag. Živka Črnivec: Socialna politika med normo in dejanskos- tjo, Raziskovalni center za samoupravljanje, Vidiki samoup- ravljanja, Ljubljana, 1982, str. 28 10.Županov razlikuje absolutni minimum (v odnosu na stroške ohranitve gole eksistence - biološko determiniran standard) in relativni minimum (v odnosu na kulturno definirano mi- nimalno raven življenjskega standarda). Josip Županov: Smanjivanje socijalnih razlika - kampanja ili politika? Naše teme, št. 3, marec 1973, Zagreb, str. 593 11.Dr. France Bučar: Upravljanje, Misel in čas, Cankarjeva založba, Ljubljana, 1981, str. 24 12. Dr. France Bučar, isto tam, str. 3o in 44 13- Berislav Sefer: Socijalna politika u samoupravnom soci- jalističkom društvu, Informator, Zagreb, 1981, str.53 14. Berislav Šefer, isto tam, str. 36 in 124 15. Berislav Šefer, isto tam, str. I30 - 41 - 16. Branko Horvat: Neke teze postavljene su naopako, Zbor 11/1981, Zagreb, str. 27 1?. Vir podatkov za Ljubljano: Zavod za družbeno planiranje Ljubljana, Samoupravne interesne skupnosti mesto Ljub- ljana. - 42 - Viri: 1. Bule - Mikič Nada: Osebni dohodki v SRS z vidika razponov v obdobju 1964 - 1974, RS ZSS, Javno mnenje/55, 1975 2. Bernik Ivan: Družbene neenakosti v socializmu, Teorija in praksa št. 7-8, Ljubljana, 1982 3. Bučar France: Upravljanje, Misel in čas, Cankarjeva založ- ba, Ljubljana, 1981 4. Črnivec Živka: Socialna politika med normo in dejanskostjo, Raziskovalni center za samoupravljanje, Vidiki samouprav- ljanja, Ljubljana, 1982 5. Has Zdenko: 0 nekim izvorima društveno neprihvatljivih so- cijalnih razlika, Naše teme, št. 3, marec 1973, Zagreb 6. Fromm Erich: Marksovo shvatanje čovjeka, Grafos, Beograd, 1979 7. Integralna socijalna politika u Jugoslaviji, Študije i istraživanja, Jugoslovenska konferencija za socijalne de- latnosti, Beograd, 198o 8. Lakičević Dušan: Uvod u socijalnu politiku, Savremena admi- nistracija, Beograd, 198o 9. Marx Karl: Kritika gothskega programa, Marx Engels Izbrana dela, 4. zv., Ljubljana, 1968 10.Pinker Robert: Socijalna teorija i socijalna politika, Biblioteka socijalnog rada, Zagreb, 1974 11.Radovan Aleksander: Socialna varnost, Center za samouprav- no normativno dejavnost, Ljubljana, 1978, 12.Resolucija X. kongresa ZKJ s področja socialne politike (1974) 13«Socialno razlikovanje, Komunist, Ljubljana, 1972 14. Županov Josip: Smanjivanje socijalnih razlika - kampanja ili politika? Naše teme, št. 3, marec 1973, Zagreb 15«Župančič Milan: Osvrt na neka teorijska odredenja društve- ne nejednakosti, Naše teme, št. 3, marec 1973, Zagreb