Štev. 14. V Mariboru, 25. julija 1891. Tečaj XII. Izhaja 10. in 25. dne vsakega meseca Stoji za celo leto 3 gld. — pol leta 1 „ 60 četrt „ — „ 80 (Posamezne štev. 15 kr.) jNaročnino sprejema u prava listu: -'eza-Krško" p/ ^ nanila, i iv i a t * natisnena, od vrste 15 kr. Oznanila in reklamacije pošiljajo se uprav ništvu v Maribor. POPOTNIK. Glasilo ,,Zaveze slovenskih učiteljskih društev". X z cL stj a,t @ 1 j in uiednik: M. J. Nerat, nadučitelj. Odprte reklamacije so poštnine proste. Spisi in dopisi pošiljajo se u r e d n i š tvu v Maribor. Pismom, na katere se želi odgovor, naj se pridene primerna poštna znamka. Na anonimne dopise se ne oziramo. Nefr&nkoTana pisma se ne sprejemajo. Rokopisi in na oceno poslane knjige se ne vračajo. Pomen, metoda in tvarina zgodovinskega pouka v ljudski šoli. (Konec.) Sedaj, ko je tvarina zgodovinskega pouka določena, se pa vpraša, kak pomen pa ima zgodovina za našo mladino? Ali seje uči samo za to, da jo pozna: iz zvedavosti? Ne, ampak zato, da bode mogel učenec o svojem času dejansko pokazati, kak učinek so na njega napravili zgodovinski nauki, kolike vrednosti so za njega. Se le potem, ko je pred njim razgrnena preteklost, bode zamogel prav zapopasti sedanjost. Korist zgodovine za^djiavljane je v tem, da jim krepi značajnost, da jih spodbuja k domoljubnim dejanjem in jih za nje navdušuje. Kako pa more kdo svojo domovino ljubiti, ako je ne pozna? Kje pa more spoznavati domovino bolje ko v zgodovini? Gotovo vsak dobromisleč državljan opazuje z zanimanjem tiste čase, tiste može in jih dejanja, ki so pripomogli k ustanovitvi, razvoju in obrambi domače države; gotovo mu to opazovanje ukrepi sklep, posnemati take vzglede na čast in korist svoje domovine. Domača zgodovina naj torej krepi mladini domovinsko zvestobo, srčnost iu požrtvovalnost; vzbuja naj jej ljubezen do skupne domovine. Kar pa se tiče poučevanja tega predmeta samega po sebi, naj učitelj pripoveduje zgodovino prosto, brez knjige; zgodovina je tudi pripovest, pripovest pa se mora pripovedovati. V pripravljalnem tečaji pripovedujejo se pripovedke in pripovesti iz zgodovine. Vsak duševno zdrav otrok ima vže neko posebno hrepenenje po pripovestih, celo jedno in isto pripovest posluša vsikdar z jednakim zanimanjem. Pripovest pa je tudi najpripravniše sredstvo, ifčenca vaditi jezika. Učitelj naj zato pripoveduje le lepe pripovedke in pripovesti; gleda naj na slovniško pravilen govor, rabi naj le dostojne izraze. Daje pa naj tudi učencu priliko, da o tem, kar se mu je pripovedovalo, pripoveduje še sam; v začetku je to sicer težavno, pa nekaj je vže, ako ga spraviš do tega, da si upa prosto pripovedovati, s časom se vedno bolj privadi, slednjič pa bode dober pripovedovalec. Govor je umetnost, zato pa potrebuje mnogo vaje. Ni dobro in ni priporočati, da bi učitelj, če je kako pripovest pripovedoval, učence o njej izpraševal; če se pripovest na ta način razkosa, zgubi pravi vtis, ki ga je prvotno naredila na otroke in se jim potem tudi več tako ne dopade. Otrok naj sam zopet pripoveduje o-tem, kar se mu je pripovedovalo. Na ta način vadi se deloma v govoru, kar je za jezikovni pouk posebne važnosti, deloma pa dobiva zmožnost, daljša zgodovinska pripovedovanja umeti in zasledovati. Ko se učenec na ta način navadi, zgodovino razumevati in jo v zvezani obliki zasledovati, prične se pravi zgodovinski pouk. Tudi zgodovino domače države naj učitelj pripoveduje prosto, brez knjige; tu je umestna prosta, živa beseda, ne pa knjiga. Učenec naj zgodovinske dogodke posluša, zgodovina naj se pred njim razvija. Zgodovina se nikakor ne sme čitati iz čitanke, ker bi takemu pouku manjkalo potrebne živahnosti, zgubil bi se vpliv na srce učenčevo; besede, ki se čitajo, so mrtve, ne naredijo na učenca nikakega pravega vtisa. Za učitelja je seveda bolj ugodno, če zgodovinske odstavke či.ta iz čitanke, ali jih celo čitati da, nego, če zgodovino prosto pripoveduje, ker prosti g