Razmišljanje ob koncertu skupine Art Zoyd Umetnost ritma Ime te skupine in oris njlhovega koncerta bom uporabll le kot osnovo za zapis nečesa, kar pona-vadi manjka večlni popularnlh in afirmlranlh skupin, čeprav |e prlmerjava med Art Zoyd in popular-nimi skuplnamf načeloma neprlmerna. Art Zoyd so skupina, za katero je značilno ekspe-rimentiranje z ritmi, vendar tega ne delajo na splošno priznan način, ampak uporabljajo povsem specifične metode. Skupino sestavlja pet članov, od katerih vsak, razen klaviaturistke, obvlada vsaj dva instrumenta. Teh instrumentov ne uporabljajo tako kot večina, tj. za izražanje nekih tonskih ali melodič-nih kvalitet, ampak z njimi izvajajo prfedvsem rlt-mične eksibicije. Pri njih so skladbe večinoma po klasičnem sistemu: uvod, jedro in zaključek, vendar za osnovo nimajo melodične, temveč neko ritmično temo. Za to osnovo skrbi že posneti ritern, ki je pod-laga za kasnejše razvijanje njega samega. Zanimivo je, da med njihovimi instrumenti nisem zasledil elek-tronskih bobnov, kar spet potrjuje tezo, da ritem izražajo predvsem z glasbili, ki so sicer namenjena ustvarjanju melodičnih glasbenih kvalitet. Tu je predvsem pomembno omeniti oba klaviaturista, ki sta z medsebojno usklajenim igranjem (kar ni v na-vadi) dajala osnoven ton njihovemu ustvarjanju. Na podoben način so delovali tudi ostali trije, basist in še dva člana, ki sta igra!a zelo različne instrumente — od tolkat do trobil. Vsi ti instrumenti skupaj so nudili idealno podobo nekega ritma, ki je priše) iz neke ab-straktne osnove in se potem utelesil v tej trdi glas-beni zgradbi. Seveda pa je bila na račun ritma zapo-stavljena melodika, kar je bilo najbolj opazno pri obeh klaviaturistih, ki sta akorde za izvajanje ritmov očitno izbrala zelo površno. Če pa njihovo glasbo dojemam le kot specifičen poskus z ritmi, potem mi-slim, da je popolnoma uspel. Vendar pa še vedno nisem zasledil skupine, ki bi ti dve glasbeni kvaliteti znala združiti v eno samo zaktjučeno celoto. Ali sta melodija in ritem med seboj res tako zelo različna, da med njima ni moč najti vsaj nekaj skupnih točk? Koncert je bil v Cankarjevem domu, ki je skoraj idealno okolje za ne samo čustveno, ampak tudi ra-zumsko dojemanje glasbe; to je iahko preprečilo le nekoliko preglasno ozvočenje. Poseben prijem sku-pine nakazuje tudi odmor med nastopom, ki poslu-šalca napelje na misel. da hoče skupina dati poslu-šalcem čas, da si po delu nastopa ustvarijo mnenje, potem pa drugi del nastopa spremljajo botj pozorno, saj pričakujejo potrditev le-tega. Andrej Remškar