Didakta 192 43 SODOBNI PRISTOP K TEHNIČNIM VSEBINAM V OSNOVNI ŠOLI / Avtorica: mag. Andrejka Zver / OŠ Beltinci, Dobrovnik Kako pri današnjih otrocih doseči zanimanje za nekaj novega oz. še neraziskanega? Robot je vsekakor nekaj, kar pri otrocih spodbudi domišljijo, saj se z njim večinoma prvič srečajo v risankah, kjer je robot vsemogočna pojava, ki la- hko naredi karkoli. Zato je ta vpliv tako močan tudi še pozneje, ko so otroci že nekoliko starejši. V šoli učence najprej pritegne predvsem dejstvo, da je to vsekakor nekaj še neraziskanega, kar vsekakor tudi drži. In ravno ta radovednost je tista, ki nam daje možnost pridobivati z učenci nova znanja. Uporaba robotov pri pouku je še vedno slabo razširjena, čeprav so na razpola- go različni kompleti za delo z njimi. Obstaja več različnih verzij, s kateri- mi lahko popestrimo pouk pri nara- voslovnih predmetih in eden izmed uporabniku prijaznejših je vsekakor didaktični komplet Lego Mindstorms vsem znanega podjetja igrač Lego. Komplet daje možnosti uporabe na nivoju osnovne šole, srednje šole in fakultete, in sicer v smislu prirejenih različnih nivojev zahtevnosti progra- miranja. Medtem ko programiranje na ravni osnovne šole poteka v pro- gramskem okolju Lego Mindstorms EV3, srednješolci lahko uporabljajo sle- dnjega ali programski jezik MATLAB, ki je nekoliko zahtevnejši, saj upora- blja programski jezik C++, študentje pa uporabljajo v glavnem MATLAB, ki že omogoča izdelavo simulacij. Prav tako potekajo vsako leto tudi tekmo- vanja na različnih nivojih programi- ranja. Kako na zanimiv in zabaven način učence navdušiti za naravoslovje in tehniko? Eden izmed načinov je za- gotovo možnost skozi novo področje – robotike, ki nam s pomočjo Lego Mindstorms in drugimi orodji Lego Education odkriva nove možnosti posegati po naravoslovnih zakonito- stih. Večina hobijev in aktivnosti v prostem času je vezana na področje športa, umetnosti, humanistike ali družboslovja. Raziskave kažejo, da so tehnični hobiji v naši družbi zaposta- vljeni, kar je eden od vzrokov za manj- šo priljubljenost tehničnih študijev in tehničnih poklicev in se kaže v velikih težavah pri pridobivanju kadrov za delo v gospodarstvu. Naša naloga je torej pokazati, da so matematika, lo- gika, fizika in tehnika enako kreativna področja, na katerih se dogaja veliko zanimivega in zabavnega. Aktualen, zelo priljubljen in učinkovit način za osvajanje naravoslovno matematič- nega, logičnega in tehniškega nači- na razmišljanja je robotika. Poseben poudarek je seveda na spodbujanju ustvarjalnosti in inovativnosti, saj je robotika že sama po sebi namenje- na družbenemu in gospodarskemu napredku. Delo z roboti je v vsakem pogledu zelo zanimivo ter privlačno in tako kot pri vsaki novi oz. manj znani stvari za- četek ni enostaven. Zahteva skupek različnih dejavnosti, pa tudi različnih znanj. Delo z roboti je zabavno, zah- teva pa veliko priprav oz. dela, tako z materialnega kot tudi s strokovnega vidika. Izvajalec mora biti dobro stro- kovno pripravljen v smislu novih znanj s področja programiranja, ki si jih kot učitelj naravoslovnega predmeta, če nisi učitelj računalništva, predhodno ne dobiš. Delo z robotki poteka skozi več po- vezanih dejavnosti, ki se med seboj dopolnjujejo oz. nadgrajujejo. Izkušnje kažejo, da je delo najučinkovitejše, če poteka v tandemu ali v skupinah po tri učence, torej je zaželeno sodelovalno učenje oz. delo. Že dr. Sir Ken Robin- son je dejal, da se največ naučimo v skupinah, saj je sodelovanje ključ za rast. Naše delo se nanaša predvsem na mo- bilne robote, ki sledijo črti in sproti rešujejo ovire na poti. Poleg vožnje po progi raziščemo še različne možnosti robota, saj s priklopom različnih tipal robota dejansko spremenimo v različ- ne merilne naprave in zelo učinkovit učni pripomoček pri različnih pred- metih (fizika, tehnika, glasba, nara- voslovje …) Načrtovanje in izdelava delovne površine Izdelava oz. sestavljanje mobilnega robota Programiranje mobilnega robota Tekmovanje 44 Didakta 192 Raziskave School Education Gateway ugotavljajo, da imajo učitelji največji vpliv na učenčevo pridobivanje znanja v šoli. Z drugimi besedami, za dobre- ga učenca je potreben dober učitelj. Kakšen je dober učitelj? Strokovno znanje in spretnosti, značaj- ske lastnosti in učiteljev odnos do življe- nja in dela so nedvomno pomembni elementi. To velja tudi ta številne druge poklice. Nekateri pravijo, da morajo uči- telji dobro poznati snov, ki jo poučujejo, in vedeti, kako jo poučevati. S tem se lahko strinjamo, a ne odgovorimo na številna vprašanja in izzive učiteljskega poklica v barvitih razredih, ki so meša- nica različnih socialnih, ekonomskih, kulturnih in jezikovnih dimenzij. Moje izkušnje pri delu z učenci, ki jih zanimajo naravoslovna znanja, kažejo dobre rezultate še zlasti zaradi dela v tandemu oziroma manjših skupi- nah. Kljub začetnemu strahu pred neznanim in posledično morebitnim neuspehom ti učenci trdno delajo in dosegajo visoko zastavljene cilje ko- rak za korakom. Učenci čutijo pripa- dnost skupini in pomembnost njiho- vega dela, zato je delo z njimi osebno zadovoljstvo tako za učitelja kot za součenca.