50502 SPLOSIVE SMERNICE ZA ODVZEM IN ZAMENJAVO NOVtANIC 1 n. Vil. 1945 Splošne smernice za odvzem in zamenjavo novčanic Vrhovna komisija za odvzem in zamenjavo novčanic razglaša sledeče SPLOŠNE SMERNICE za poslovanje Vrhovne komisije, Glavnih komisij in nji¬ hovih delegatov ob odvzemu in zamenjavi novčanic na ozemlju Demokratične federativne Jugoslavije. * Člen 1. Odvzem in zamenjava okupacijskih novčanic se izvaja po sledečih organih: 1. Vrhovni komisiji za odvzem in zamenjavo novčanic, 2. Glavnih komisijah za odvzem in zamenjavo novčanic, 3. Okrožnih delegatih za odvzem in zamenjavo novča¬ nic, in 4. Delegatih za odvzem in zamenjavo novčanic. L VRHOVNA KOMISIJA. Člen 2. V pristojnost Vrhovne komisije spada: a) da daje potrebna navodila glavnim komisijam, b) da dodeljuje potrebne količine novih novčanic posa¬ meznim glavnim komisijam, c) da zbira podatke o izvršenem odvzemu in zamenjavi, 1 č) da odloča o vseh spornih vprašanjih, ki bi se poja¬ vila med glavnimi komisijami, d) da zbira vse odvzete in zamenjane novčanice na po¬ sameznih področjih in e) da izvršuje vse posle, katere ji naloži zvezno finančno ministrstvo. Člen 5. Zvezno finančno ministrstvo daje Vrhovni komisiji za odvzem in zamenjavo novčanic količino novih novčanic, ki je potrebna za zamenjavo, na razpolago. Člen 4. Vrhovna komisija dodeljuje glavnim komisijam za od¬ vzem in zamenjavo novčanic količine novih novčanic, ki so potrebne za zamenjavo na njihovih prizadetih novčnih pod¬ ročjih, potrebno število zakonov in smernic ali navodil, kakor tudi vzorce za potrdila in navodila. Količino novčanic in zneske posameznih appoint-ov za posamezna novčna pod¬ ročja določa Vrhovna komisija. Za zneske novih novčanic, ki so jih prevzele, izstavljajo glavne komisije Vrhovni komisiji potrdila po sledečem vzorcu: Potrdilo na znesek po DFJ dinarjev n j) DFJ dinarjev v appoint-ih po DFJ Din 1.000*— . v itd., skupno v v T) 500*— (z besedo ). ki ga je glavna komisija v ..prejela od Vrhovne komisije v Beogradu, za potrebe odvzema in zame¬ njave okupacijskih novčanic na svojem področju. (kraj in datum) (podpis) Za sprejete vzorce potrdil izstavljajo glavne komisije Vrhovni komisiji potrdila po sledečem vzorcu: 2 Potrdilo za vzorce potrdil in sicer: serija . od št.. do št. po kosov » . » n itd. skupno kosov ki jih je glavna komisija v.prejela od Vrhovne komisije v Beogradu za potrebe odvzema in zame¬ njave okupacijskih novčanic na svojem področju. (kraj in datum) (podpis) Člen 5. Po končani zamenjavi, po potrebi pa tudi prej, zbira Vrhovna komisija okupacijske novčanice, ki so jih glavne komisije odvzele ali zamenjale, preostale nove novčanice kakor tudi neuporabljene vzorce za potrdila. Za prevzete odvzete okupacijske novčanice, preostale nove novčanice in za neuporabljene vzorce za potrdila iz¬ stavlja Vrhovna komisija glavnim komisijam potrdila po vzorcih iz predhodnega člena z ustrezno popravljenim be¬ sedilom in s pripombo, da se ta potrdila izstavljajo na od¬ govornost dostaviteljev glede točne napovedbe izročenih novčanic, oziroma potrdil do dodatnega pregleda te napo¬ vedbe po prejemniku. Vrhovna komisija izvaja prej ko mogoče in na prime¬ ren način komisijsko kontrolno štetje prevzetih okupacijskih novčanic, novih novčanic in neuporabljenih vzorcev za po¬ trdila in oprašča nato dotične glavne komisije od dolžnosti. Člen 6. Pisarnica Vrhovne komisije je razdeljena na dva odseka: 1. tajništvo in 2. knjigovodstvo. V pristojnost tajništva spada: a) da izvršuje dopisovanje; dopise podpisuje predsed¬ nik Vrhovne komisije, če pa je odsoten, dežurni član ko¬ misije; 3 b) likvidira stroške Vrhovne komisije, ki nastajajo v teku odvzema in zamenjave novčanic; izdatke v zvezi s temi stroški dovoljuje predsednik Vrhovne komisije, če pa je odsoten, dežurni član komisije; c) hrani arhiv Vrhovne komisije. V pristojnost knjigovodstva spada vodstvo knjig in sta¬ tistike, ki je v zvezi z odvzemom in zamenjavo novčanic potrebna. V ta namen odpre knjigovodstvo potrebne račune, oziroma evidence. Knjigovodstvo knjiži na podstavi listin in poročil glav¬ nih komisij, izdanih po vzorcu št. 1. Osebje Vrhovne komisije postavlja in mu določa na¬ grado predsednik Vrhovne komisije. Člen 7. Vrhovna komisija je dolžna, da prej ko mogoče po končani zamenjavi izroči zveznemu finančnemu ministrstvu obračun s poročilom o količini odvzetih in zamenjanih oku¬ pacijskih novčanic, o količini izdanih potrdil za odvzete okupacijske novčanice in o količini novih, v promet oddanih novčanic, vse to po posameznih novčnih področjih. II. GLAVNE KOMISIJE. Člen 8. V pristojnost glavnih komisij spada: a) da organizirajo in izvajajo odvzem in zamenjavo novčanic po obveznih smernicah Vrhovne komisije, b) da razdelijo svoja področja na okrožja in da dolo¬ čijo mesta zalog, c) da imenuje okrožne delegate, delegate, njihove na¬ mestnike in drugo osebje, č) da dajejo potrebna navodila delegatom, d) da prevzemajo nove novčanice od Vrhovne komisije in da dodeljujejo posameznim okrožnim delegatom količine teh novčanic, e) da zbirajo okupacijske novčanice, odvzete na njiho¬ vem področju, in da pošiljajo po končani zamenjavi, če se 4 pa pokaže potreba, tudi prej, te novčanice v mesta, ki jih odredi Vrhovna komisija, f) da zavarujejo varnost novih novčanic in odvzetih okupacijskih novčanic v blagajnah na svojem delovnem področju, g) da vodijo knjige in evidence o odvzemu in zamenjavi novčanic na njihovem področju, prav tako pa o izdanih količinah novih novčanic, dostavljenih okupacijskih novča¬ nic, kakor tudi o izdanih vzorcih za potrdila (po serijah in številkah), h) da zbirajo podatke o izvršenem odvzemu in zame¬ njavi in da jih dostavljajo Vrhovni komisiji, i) da obveščajo prebivalstvo na svojem področju glede časa in pogojev zamenjave z vsemi primernimi sredstvi (po radiu, s tiskom, z razglasi itd.), j) da predložijo Vrhovni komisiji po končanem od¬ vzemu in zamenjavi sklepni obračun, k) da vršijo vse posle v zvezi z odvzemom in zamenjavo novčanic, katere jim naloži Vrhovna komisija. Člen 9. Glavna komisija razdeli svoje področje na nekaj okro¬ žij tako, da se v vsakem okrožju ustanovi po ena zaloga novčanic. Za mesto zaloge določi glavna komisija večje kraje, v katerih je služba javne varnosti dobro organizirana in ki so po možnosti zvezani po dobrih prometnih zvezah z bližjo in daljno okolico. Hkrati določa glavna komisija okrožne delegate (po enega za vsako okrožje), le-tem pod¬ rejene delegate z oznamenilom njihove krajevne pristojnosti, kakor tudi njih namestnike. Člen 10. Glavne komisije sprejemajo od Vrhovne komisije in do¬ deljujejo okrožnim delegatom količine novih novčanic, ki so potrebne za zamenjavo v njihovih okrožjih, kakor tudi potrebno število zakonov, smernic ali navodil in vzorcev za potrdila in poročila. Količino novih novčanic in zneske po¬ sameznih appoint-ov za področje vsakega okrožnega dele¬ gata določa glavna komisija. 5 Glavne komisije so dolžne organizirati kolikor mogoče gosto mrežo mest zamenjave, zato da se zamenjava prej ko mogoče izvede. Člen 11. V zvezi s predajanjem novih novčanic in vzorcev za potrdila, kakor tudi odvzetih okupacijskih novčanic, pre¬ ostalih novih novčanic in neuporabljenih vzorcev za potr¬ dila, izstavljajo prejemniki potrdila po vzorcih iz členov 4. in 5. teh smernic z ustrezno popravljenim besedilom. Glavne komisije so dolžne izvršiti kontrolno štetje do¬ stavljenih okupacijskih novčanic, preostalih novih novčanic in neuporabljenih vzorcev za potrdila ter opremiti ovitke s temi novčanicami, oziroma vzorci s svojo overovitvijo, preden jih pošljejo Vrhovni komisiji, oziroma v mesta, ki jih je ta odredila. Člen 12. Pri svojem delu se morajo glavne komisije posluževati sodelovanja Jugoslovanske armade in vseh organov narodne oblasti. Vrhovna komisija preskrbuje glavne komisije z novimi novčanicami in ostalimi potrebščinami do sedeža glavnih komisij, glavne komisije pa preskrbujejo okrožne delegate. Člen 13. Glavne komisije si uredijo pisarne po zgledu Vrhovne komisije. Knjigovodstvo vsake glavne komisije mora imeti vse knjige, ki so potrebne za vodstvo evidence glede vseh poslov, ki so na njih področju zvezani z odvzemom in za¬ menjavo novčanic. Člen 14. Konec vsakega dne pošilja glavna komisija Vrhovni komisiji poročilo o stanju odvzema in zamenjave na svojem področju tekom dotičnega dne, kakor tudi o stanju blagajne v novih novčanicah in v odvzetih okupacijskih novčanicah in sicer na vzorcu št. 1. 6 To poročilo mora biti izdelano po sledečih navodilih: a) poročilo se sestavlja na podstavi lastnih knjig in po¬ datkov na vzorcu št. 1, ki so prispeli h glavni komisiji v teku dotičnega dne od okrožnih delegatov brez ozira na datum teh podatkov, b) stanje blagajne v novih novčanicah in stanje bla¬ gajne v odvzetih okupacijskih novčanicah mora obsezati gotovino v teh novčanicah na celem področju glavne ko¬ misije, ne oziraje se na to, ali se nahajajo te novčanice v blagajni pri sami glavni komisiji, na potu med glavno ko¬ misijo in okrožnimi delegati, pri okrožnih delegatih ali pri posameznih delegatih, c) kolikor je to mogoče, pošlje glavna komisija to po¬ ročilo tudi po radiu in telefonu z naznanitvijo številke in datuma poročila, hkrati pa pošlje še istega dne to poročilo tudi pismeno (na vzorcu št. 1.) in naznani na vidnem mestu: »javljeno po telefonu« ali »javljeno po radiu«, č) pismena poročila (na vzorcu št. 1.) pošiljajo glavne komisije Vrhovni komisiji po možnosti vsakega dne, d) ta imročila podpisuje predsednik glavne komisije, če pa je on odsoten, dežurni član, e) poročila je treba poslati na naslov: Vrhovna komisija za odvzem in zamenjavo novčanic, Beograd, Brankova ulica št. 2, kolikor pa se ona pošiljajo po telefonu, jih je treba oddajati na telefonske številke 20-134, 20-139 in 29-517. Člen 15. Vse stroške za izvedbo odvzema in zamenjave novčanic nosi Vrhovna komisija. Vrhovna komisija pooblašča glavne komisije: a) da se za one stroške, kolikor nastanejo pred začetkom zamenjave, zadolžijo pri oblasti na svojem področju z obvezo, da bodo poravnale ta dolg po začetku zamene iz količine novih nov¬ čanic, ki so jih sprejele od Vrhovne komisije zaradi zame¬ njave, in b) da take izdatke po začetku zamenjave pokri¬ vajo neposredno iz količine novih novčanic, ki so jih pre¬ jele od Vrhovne komisije. Pobotnice za izdatke te vrste držijo glavne komisije v svoji blagajni kot gotovino, po končani zamenjavi pa so dolžne ob predložitvi sklepnega obračuna Vrhovni komisiji 7 predložiti tej komisiji tudi obračun izplačanih stroškov s pokritnimi listinami. Vrhovna komisija priznava samo stvarne in neobhodno potrebne izdatke. Člen 16 . Če zaidejo posamezne glavne komisije v položaj, da v danem trenutku ne razpolagajo z zadostnim zneskom novih novčanic in da bi se zaradi tega morala z ozirom na od¬ daljenost \ rhovne komisije začasno ustaviti nadaljnja za¬ menjava na njihovem področju, dokler ne prispejo nove ko¬ ličine novčanic, se dovoljuje tem glavnim komisijam, da se izjemoma preskrbijo z novimi novčanicami pri naj bližji glavni komisiji, oziroma njeni okrožni zalogi, o čemer je okrožni delegat dolžan obvestiti svojo glavno komisijo, obe glavni komisiji pa sta dolžni poročati o tem Vrhovni komi¬ siji zaradi knjiženja, ki je potrebno. Člen 17. Glavne komisije so dolžne, da po končani zamenjavi prej ko mogoče predložijo Vrhovni komisiji obračun s po¬ ročilom o količini odvzetih in zamenjanih okupacijskih nov¬ čanic na njihovem področju (po valutah in appoint-ih), o količini izdanih potrdil za odstranjene okupacijske novča- nice in o količini novih novčanic, danih v promet (po appoint-ih). Člen 18. Člani glavne komisije morajo ostati v svojem področju tudi po preteku roka za zamenjavo, dokler jih ne odpokliče Vrhovna komisija. III. OKROŽNI DELEGATI. Člen 19. V pristojnost okrožnih delegatov spada: a) da razdelijo svoje okrožje soglasno z glavno komisijo na področja posameznih delegatov in upoštevajo pri tem potrebo, da je v vsakem okraju vsaj po en delegat, 8 b) da prevzemajo od pristojne glavne komisije na za¬ logo za podrejeno jim okrožje nove novčanice, kakor tudi potrebno število zakonov, smernic ali navodil in vzorcev za potrdila in poročila in da razdeljujejo novčanice iz te zaloge, kakor tudi ostale omenjene potrebščine med posa¬ mezne, njim podrejene delegate po svojem preudarku. c) da zbirajo okupacijske novčanice, odvzete v njiho¬ vem okrožju, in da pošiljajo po končani zamenjavi, če se pa pokaže potreba, tudi prej, te novčanice v smislu navo¬ dila pristojne glavne komisije, č) da zberejo po končani zamenjavi preostale nove nov¬ čanice in neuporabljene vzorce za potrdila in da pošljejo te novčanice oziroma vzorce pristojni glavni komisiji. d) da poskrbijo za varnost novčanic v blagajnah svo¬ jega področja, e) da vodijo evidenco o odvzemu in zamenjavi novčanic v svojem okrožju, kakor tudi o izdanih novih novčanicah, o prevzetih okupacijskih novčanicah in o izdanih vzorcih za potrdila (po serijah in številkah), f) da zbirajo podatke o izvršenem odvzemu in zame¬ njavi novčanic v svojem okrožju in da obveščajo vsak dan o tem odvzemu in zamenjavi pristojne glavne komisije, g) da obveščajo prebivalstvo v svojih okrožjih z vsemi primernimi sredstvi o času in pogojih zamenjave na kra¬ jevno običajen način, h) da predložijo pristojni glavni komisiji ob sklepu od¬ vzema in zamenjave končni obračun. Člen 20. V zvezi s predajanjem novih novčanic in vzorcev za potrdila, kakor tudi odvzetih okupacijskih novčanic, pre¬ ostalih novih novčanic in neuporabljenih vzorcev za potrdila izstavljajo prejemniki potrdila po vzorcih iz členov 4. in 5. teh smernic z ustrezno popravljenim besedilom. Okrožni delegati so dolžni izvršiti kontrolno štetje pre¬ vzetih okupacijskih novčanic, preostalih novih novčanic in neuporabljenih vzorcev za potrdila in opremiti ovitke s temi novčanicami, oziroma vzorci s svojo overovitvijo, preden jih pošljejo pristojni glavni komisiji, oziroma po njenem na¬ vodilu. 9 Člen 21. Okrožni delegati skrbijo za to, da se izročene jim nove in odvzete okupacijske novčanice spravijo v blagajne in pazijo na varnost teh blagajn. V ta namen se morajo posluževati okrožni delegati so¬ delovanja Jugoslovanske armade in vseh organov narodne oblasti. Izdajanje novih novčanic in drugih potrebščin delega¬ tom iz svojega okrožja, kakor tudi prejem odvzetih okupa¬ cijskih novčanic, preostalih novih novčanic in neuporablje¬ nih vzorcev za potrdila od teh delegatov, izvajajo okrožni delegati na svojem sedežu. Člen 22. Pri vseh poslih, ki so v zvezi z odvzemom in zamenjavo novčanic v njihovem okrožju, vzdržujejo okrožni delegati evidenco, ki je potrebna, da morejo vsak čas ugotoviti: A. stanje blagajne v novih novčanicah v zalogi in pri delegatih in sicer: a) znesek sprejetih novih novčanic, b) znesek novih novčanic, ki so jih izročili podrejenim delegatom ali v smislu člena 24. teh smernic, c) preostale nove novčanice, prevzete od podrejenih de¬ legatov, č) preostale nove novčanice, ki so jih vrnili pristojni glavni komisiji, d) stanje novih novčanic v njihovi zalogi in pri posa¬ meznih podrejenih delegatih, B. stanje blagajne v odvzetih okupacijskih novčanicah v zalogi in pri delegatih in sicer: a) okupacijske novčanice, ki so bile položene pri pod¬ rejenih delegatih, b) od podrejenih delegatov prevzete okupacijske nov¬ čanice, c) znesek okupacijskih novčanic, odposlanih po navo¬ dilu pristojne glavne komisije, č) stanje odvzetih okupacijskih novčanic v njihovi za¬ logi in pri podrejenih delegatih, 10 a C. po serijah in številkah ugotovljeno stanje vzorcev za potrdila v zalogi in pri delegatih in sicer: a) število sprejetih vzorcev, b) število vzorcev, izdanih podrejenim delegatom, c) število neuporabljenih vzorcev, ki so jih delegati vrnili, č) stanje vzorcev v zalogi. Člen 23. Konec vsakega dne pošlje okrožni delegat pristojni glavni komisiji na vzorcu številka 1 poročilo o stanju od¬ vzema in zamenjave na svojem področju v teku dotičnega dne, kakor tudi o stanju blagajne v novih novčanicah in v odvzetih okupacijskih novčanicah tako, da vsebuje nje¬ govo poročilo stanje zamenjave in stanje blagajn v celem okrožju in ne samo v blagajni njemu podrejene zaloge. Za sestavo in pošiljatev teh poročil, ki jih mora sestaviti oblastni delegat na podstavi lastne evidence in podatkov, kateri so mu prispeli v teku dotičnega dne od podrejenih delegatov (prav tako na vzorcu št. 1), se uporabljajo pred¬ pisi člena 14. teh smernic ustrezno. Člen 24. Če zaidejo posamezni okrožni delegati v položaj, da v danem trenutku ne razpolagajo z zadostnim zneskom novih novčanic, in da bi se morala zaradi tega z ozirom na od¬ daljenost sedeža pristojnih glavnih komisij začasno ustaviti nadaljnja zamena na njihovem področju, dokler ne prispejo nove količine novčanic, se dovoljuje tem delegatom izje¬ moma, da si preskrbijo nove novčanice pri najbližjem okrožnem delegatu s področja iste ali druge glavne komi¬ sije, o čemer so prizadeti okrožni delegati dolžni poročati svojim glavnim komisijam zaradi knjiženja, ki je potrebno. Člen 25. Okrožni delegati morajo prej ko mogoče po končani zamenjavi predložiti pristojni glavni komisiji obračun s po¬ ročilom o količini odvzetih in zamenjanih okupacijskih nov- 11 čanic (po valutah m appoint-ih), o količini izdanih potrdil za odvzete okupacijske novčanice in o količini novih nov- čanic, danih v promet (po appoint-ih) v njihovem okrožju. Člen 26. Okrožni delegati morajo ostati na svojem sedežu tudi po preteku roka za zamenjavo, dokler jih ne odpokliče pri¬ stojna glavna komisija. IV. DELEGATI. Člen 27. V pristojnost delegatov spada: a) organiziranje mest zamenjave (okenc) na področju, kjer so pristojni, kakor tudi vodstvo njihovega delovanja, b) imenovanje pomožnega osebja, c) prevzemanje novih novčanic in potrebnega števila zakonov, smernic ali navodil in vzorcev za potrdila in po¬ ročila od pristojnega okrožnega delegata in razdelitev teh novčanic, kakor tudi omenjenih potrebščin med posamezna mesta zamenjave po njihovem preudarku, č) zbiranje odvzetih okupacijskih novčanic na njiho¬ vem področju in po končani zamenjavi, po potrebi pa tudi prej, teh novčanic okrožnemu delegatu v smislu navodila okrožnega delegata ali glavne komisije, d) da zbere po končani zamenjavi preostale nove nov¬ čanice in neuporabljene vzorce za potrdila in da pošlje te novčanice, oziroma vzorce pristojnemu okrožnemu delegatu, e) da se briga za varnost prevoza in shrambe novih novčanic in odvzetih okupacijskih novčanic, f) da vodi evidenco o odvzemu in zamenjavi novčanic na svojem področju, prav tako pa tudi o izdanih novih nov- čanicah, prevzetih okupacijskih novčanicah in o izdanih vzorcih za potrdila (po serijah in številkah), g) da zbirajo podatke o izvršenem odvzemu in zame¬ njavi novčanic na svojem področju in obveščajo vsak dan o tem odvzemu in zamenjavi pristojnega okrožnega delegata, 12 h) da obveščajo na krajevno običajen način z vsemi primernimi sredstvi prebivalstvo na svojem področju glede časa in pogojev zamenjave, i) da predložijo konec odvzema in zamenjave pristoj¬ nemu okrožnemu delegatu sklepni obračun. Člen 28. Za izvršitev v točki a) predhodnega člena zadane na¬ loge ustanovijo delegati mesta zamenjave v okrajnih in drugih večjih krajih na svojem področju in upoštevajo pri tem potrebo, da so mesta zamenjave lahko pristopna vsemu prebivalstvu dotičnega kraja. Mesta* zamenjave določajo de¬ legati v vseh primernih ustanovah na svojem področju (pri denarnih zavodih, pri davčnih oddelkih, poštah, šolah, ob¬ činah itd.), pomožne organe pa si poiščejo med bančnimi, davčnimi, poštnimi, prosvetnimi in drugimi državnimi in zasebnimi uslužbenci, glede katerih ocenijo, da bodo lahko obvladali mehanizem zamenjave. Za vsako mesto zamene, na katerem delegati ne morejo biti stalno navzočni, postavi glavna komisija namestnike (člen 8., točka c). Člen 29. Za prevzem novih novčanic in potrebščin v zvezi z od¬ vzemom in zamenjavo novčanic, kakor tudi za predajanje odvzetih okupacijskih novčanic, preostalih novih nov¬ čanic in neuporabljenih vzorcev za potrdila, se podajajo delegati osebno na sedež okrožnih zalog in so dolžni po¬ skrbeti tudi za prevozna sredstva in za varnost prevoza. V zvezi s predajanjem novih novčanic in vzorcev za potrdila, kakor tudi odvzetih okupacijskih novčanic, pre¬ ostalih novih novčanic in neizkoriščenih vzorcev za potrdila izstavljajo prejemniki potrdila po vzorcih iz členov 4. in 5. teh smernic z ustrezno popravljenim besedilom. Člen 30. Prevzete okupacijske novčanice morajo biti vezane (po valutah in appoint-ih) v zvezke s po 1000 kosi, overovljene 13 po namestniku delegata in zavite v ovitke (omote) tudi po valutah in appoint-ili. Ti ovitki (omoti) morajo biti (zunaj in znotraj) oprem¬ ljeni s kontrolnim listkom, ki označuje vsebino po valutah in appoint-ih. Delegati so dolžni, da izvršijo pred zavijanjem kon¬ trolno štetje prevzetih okupacijskih novčanic in da opre¬ mijo kontrolni listek vsakega ovitka, v katerem so te nov- čanice, s svojo overovitvijo, preden ga pošljejo pristojnemu okrožnemu delegatu. Na isti način se morajo ravnati tudi pri preostalih novih novčanicah in pri neuporabljenih vzorcih za potrdila. Člen 31. Delegati skrbijo za shrambo izročenih jim novih in od¬ vzetih okupacijskih novčanic v blagajne in v druge varne prostore in se brigajo za varnost teh blagajn in prostorov. Tako kot glavne komisije in okrožni delegati se morajo tudi delegati pri izvrševanju naloge, ki jim je naložena, posluževati sodelovanja Jugoslovanske armade in vseh or¬ ganov narodne oblasti. Člen 32. O vseh poslih v zvezi z odvzemom in zamenjavo nov¬ čanic na svojem področju vzdržujejo delegati evidenco, ki je potrebna, da se da vsak čas ugotoviti stanje blagajne v novih novčanicah, stanje blagajne v odvzetih okupacijskih novčanicah in stanje vzorcev za potrdila (po serijah in šte¬ vilkah). Člen 35. Konec vsakega dne pošljejo delegati pristojnemu okrož¬ nemu delegatu na vzorcu številka 1 poročilo o stanju od¬ vzema in zamenjave na svojem področju v teku dotičnega dne, kakor tudi o stanju blagajne v novih novčanicah in v odvzetih okupacijskih novčanicah tako, da vsebuje njihovo poročilo stanje zamenjave in stanje blagajn na vsem nji¬ hovem področju. Za sestavo in pošiljatev teh poročil, ki jih sestavljajo delegati na podstavi lastne evidence in podatkov, ki so jim 14 prispeli v teku tega dne od podrejenih namestnikov delegata (prav tako na vzorcu številka 1), se uporabljajo predpisi člena 14. teh smernic ustrezno. Člen 34. Če zaidejo posamezni delegati v položaj, da v danem trenutku ne razpolagajo z zadostnim zneskom novih novča- nic in da bi se morala zaradi tega z ozirom na oddaljenost sedeža pristojnega okrožnega delegata začasno ustaviti na¬ daljnja zamena na njihovem področju, dokler ne prispejo nove količine novčanic, se dovoljuje prizadetim delegatom izjemoma, da si preskrbijo nove novčanice pri najbližjem delegatu s področja istega ali drugega okrožja, o čemer so ti delegati dolžni poročati svojim okrožnim delegatom za¬ radi knjiženja, ki je potrebno. Člen 35. Delegati morajo prej ko mogoče po končani zamenjavi predložiti pristojnemu okrožnemu delegatu obračun s poro¬ čilom o količini odvzetih in zamenjanih okupacijskih nov¬ čanic (po valutah in appoint-ih), o količini izdanih potrdil za odvzete okupacijske novčanice in o količini novih nov¬ čanic, danih v promet (po appoint-ih) na njihovem področju. Člen 36. Vsak delegat in njegovi namestniki morajo ostati v mestu zamenjave tudi po preteku roka za zamenjavo, dokler jih ne odpokliče pristojna glavna komisija, oziroma okrožni delegat. V. ORGANIZACIJA IN DELO PRI POSAMEZNIH MESTIH ZAMENJAVE. Člen 37. Da se pospeši zamenjava, je priporočljivo, da se odpre na enem mestu zamenjave večje število okenc za prevzem okupacijskih novčanic, toda samo eno okence za izplačilo novih dinarjev. 15 Člen 38. Ob predlaganju novčanic se mora vsak donosilec legi¬ timirati. Na vidnem mestu legitimacije pristavljajo organi, ki vršijo zamenjavo, s črnilom znamenje »zam.c, svoj podpis (paraf) in znesek izplačanih DFJ dinarjev. Člen 39. Predlaganje novčanic za tuj račun ni dovoljeno. Izjeme od tega pravila so sledeče: 1. bolezen lastnika novčanic, ki mora biti ugotovljena z zdravniškim spričevalom; v takem primeru predloži zastop¬ nik bolnega lastnika novčanic tudi njegovo legitimacijo zato, da se zabeleži znamenje, da je bila zamenjava izvršena; 2. prebivalci oddaljenih naselij smejo položiti tudi nov- čanice, ki pripadajo drugim osebam iz istega naselja, in sicer na podstavi seznama, v katerem morajo biti navedeni zneski in osebe, ki po drugem polagajo novčanice v zamenjavo; ta seznam mora biti overovljen po krajevnem Narodno-osvobo- dilnem odboru in priložene mu morajo biti legitimacije ozi¬ roma nadomestne izkaznice lastnikov zato, da se zabeleži na njih znamenje, da je bila zamenjava izvršena; 5. uslužbenci vseh narodnih oblasti, kakor tudi usluž¬ benci in delavci, ki so zaposleni pri zasebnih tvrdkah in podjetjih in drugih ustanovah, smejo položiti novčanice za zamenjavo po svojih predstojništvih oziroma tvrdkah, pod¬ jetjih in ustanovah, kjer so zaposleni; za te osebe se izvrši zamenjava novčanic po pooblaščencu na podstavi seznama, ki mora biti overovljen po predstojništvu, tvrdki, podjetju ali ustanovi in ki mu morajo biti priložene poleg novčanic tudi legitimacije oziroma nadomestne izkaznice lastnikov zato, da se zabeleži na njih znamenje, da je bila zamenjava izvršena. Pravne osebe polagajo novčanice po osebah, ki so jih za to pooblastile. Člen 40. Organi zamenjave prevzemajo od donosilcev okupacij¬ ske novčanice, ki so jih donosilci že zložili po valutah in appointih. 16 Člen 41. Organi zamenjave ne sprejemajo na zamenjavo novča- nic, ki so poškodovane za več kakor za četrtino, t. j. zame¬ njujejo se kot cele samo tiste poškodovane novčanice, od katerih se za zamenjavo predloži del, ki je večji, kakor tri četrtine. Člen 42. Med trajanjem odstranitve in zamenjave poslujejo vsi organi zamenjave ne samo v delavnikih, temveč tudi v ne¬ deljah in praznikih. Člen 43. Podrobna navodila glede poslovanja na okencih vsebu¬ jejo dopolnilne smernice. Beograd, 1945. leta. VRHOVNA KOMISIJA za odvzem in zamenjavo novčanic. Vrhovna komisija za odvzem novčanic in njihovo za¬ menjavo predpisuje sledeče DOPOLNILNE SMERNICE I. NAČIN ZAMENJAVE. Člen 1. Odvzem in zamenjava novčanic navedenih v čl. 3. teh Smernic se bo izvršila v roku, ki ga odreja Zakon o tečajih okupacijskih novčanic in o poravnanju obvez (v sledečih členih imenovan Zakon o tečajih). Vsi organi zamenjave so dolžni, da v času dokler traja odvzem novčanic iz prometa in njihova zamenjava, de¬ lajo ne samo ob delavnikih, temveč tudi ob nedeljah in praznikih, a delovni čas z občinstvom traja vsakega dne, po krajevnih razmerah, od 7. do 14. ure nepretrgoma ali pa od 7. do 12. in od 14. do 16. ure, a če je potrebno tudi preko tega časa. Člen 2. V mestu zamenjave se sprejemajo zaradi odvzema iz prometa okupacijske novčanice in boni, za katere se v točki 4., čl. 1 »Zakona o tečajih za odvzem iz prometa lirskih bonov in okupacijskih novčanic in o poravnanju obvez na denarnih področjih italijanske lire, nemške marke in penga (Slovenija)« predvideva na dotičnem področju odvzem iz prometa, ne pa tudi zamenjava. Člen 3. Zaradi zamenjave se sprejemajo, in sicer: A. Na denarnem področju italijanske lire — na terito¬ riju, ki je za časa okupacije do 9. septembra .1943 bil pod italijansko vojno in civilno upravo (Ljubljanska pokrajina): 18 lirski boni izdani od Denarnega zavoda za Slovenijo, novčanice italijanske lire, in takozvani Rupnikovi lirski boni — na vsem tem pod¬ ročju; B. Na denarnem področju nemške marke — na terito¬ riju, ki je v toku okupacije bil ves čas pod nemško vojno in civilno upravo (Štajerska in Gorenjska): novčanice nemške marke (izdanja Reichsbanke) — iia vsem tem področju; lirski boni, izdani od Denarnega zavoda za Slovenijo; C. Na denarnem področju madžarske penge — na teri¬ toriju, ki je za časa okupacije bil pod madžarsko upravo (Prekmurje): novčanice na penge — na vsem tem področju. Spisek in opis vseh navedenih bonov in okupacijskih novčanic se nahajata na kraju teh Smernic. Člen 4. V primeru predaje novčanic in bonov, ki se na odgovar¬ jajočem denarnem področju sprejemajo zaradi zamenjave po predpisih čl. 3. teh Smernic, je postopek sledeči: L Pri zneskih novčanic in bonov, katerih protivrednost obračunana po tečajih navedenih v čl. 3. Zakona o tečajih za Slovenijo, ne presega znesek od 5000.— D. F. J. dinarjev, se zamenjava vrši v celoti. \ tem primeru se ne izdajajo nikakršna potrdila. Na ta način izvršene zamenjave (t. j. brez izdanja potrdil) se vpisujejo v spisek, ki je v ta namen posebej sestavljen in ki ima sledeče kolone: 1. redno številko, 2. številko legitimacije odnosno izkaznice, 3. priimek in ime, odnosno naziv ustanove ali firme, 4. kraj iz katerega je prinosilec, 5. znesek donesenih okupacijskih novčanic oz. bonov in 6. znesek D. F. J. dinarjev, ki se izplačuje. Na denarnem področju lire (Ljubljanska pokrajina) in na denarnem področju marke (Štajerska in Gorenjska) se bodo v spisku odprle in izpolnjevale odgovarjajoče kolone za okupacijske lirske novčanice odnosno novčanice marke in za vsako vrsto lirskih bonov, v smislu el. 3. teh Smernic. V primeru da neka oseba prinese v zamenjavo dve ali več vrst plačilnih sredstev (čl. 3. pod A. in B. teh Smernic), 19 ter da protivrednost vseh teh plačilnih sredstev presega znesek (5000.— DjF. J. -dinarjev, izračunan po tečajih iz čl. 3. Zakona o tečajih za Slovenijo, se bo postopalo po pred¬ pisih odst. II. tega člena, t. j. v tem primeru se bodo izdajala potrdila. II. Ob priliki donošen ja okupacijskih novčanic in bonov, katerih protivrednost presega znesek 5000.— D. F. J. di¬ narjev, se zamenjava vrši v obliki izdajanja potrdila in del¬ nega izplačila v D. F. J. dinarjih. Za novčanice, ki se na ta način odvzamejo iz prometa, se izplačuje znesek 5000.— D. F. J. dinarjev, ne glede na višino zneska donošenih oku¬ pacijskih novčanic in bonov. Člen 5. Okupacijske novčanice in boni, položeni v smislu toč. 4., čl. 1. Zakona o tečajih za Slovenijo ter ustrezno čl. 2. teh Smernic, se sprejemajo samo v cilju odvzema iz prometa. Na novčanice in bone, ki se na ta način odvzamejo iz pro¬ meta, se donosi tel j eni izdajajo ločena potrdila, toda na podlagi teh potrdil se ne izplačuje nobena protivrednost v D. F. J. dinarjih. II. IZPOLNJEVANJE POTRDIL. Člen 6. V potrdila, ki se izdajajo na novčanice in bone, ki so zakonito plačilno sredstvo na dotičnem denarnem področju ali so z njim izenačeni, se vpisujejo celokupni sprejeti zne¬ ski okupacijskih novčanic in bonov, in sicer posebej zneski vsake poedine vrste. V primeru, da se prinosilcu izdata dve potrdili na novčanice in bone, ki so zakonito plačilno sred¬ stvo na dotičnem področju ali ki so z njim izenačeni, ker je prinesel več vrst plačilnih sredstev, ki se ne morejo za¬ pisati vse: v eno potrdilo, se bo v prvo potrdilo vpisal znesek izplačanih D. F. J. dinarjev, medtem ko se bo v drugo po¬ trdilo vpisal tekst: »Vrednost v D. F. J. dinarjih je izplačana na podlagi potrdila serija ..., štev-«. Potrdila se morajo izpolnjevati s čitljivim rokopisom, ustrezno pojasnilu na samem formularju potrdila. Potrdila se izpisujejo izključno s tintnim svinčnikom. Pri izpisavanju 20 potrdila se istočasno s pomočjo indiga izpolnjujejo tudi plačilni nalog za blagajno, položnica in kopija potrdila. Na linijo, izpod katere je natiskano: »Podpis delegata«, dele¬ gat oz. zastopnik delegata stavi j a svoj originalni podpis. Podpisi morajo biti čitljivi. En list indigo papirja (razdeljeni na tri dele) služi za izpolnjevanje enega potrdila z njegovimi prilogami, ter se lahko uporablja toliko časa, dokler je izpisani tekst na po¬ trdilih popolnoma čitljiv. Položnica mora biti podpisana, a podpisuje jo svojeročno prinosilec novčanic na predvidenem mestu, in sicer potem, ko je potrdilo izpolnjeno. Člen 7. Na način, objasnjen v predhodnem členu, se izpolnju¬ jejo tudi potrdila, ki se izdajajo na okupacijske novčanice in bone, odvzete iz prometa v. smislu odstavka 4., čl. 1., Zakona o tečajih za Slovenijo, z razliko, da se v tako izdana potrdila ne vpisuje znesek izplačanih D. F. J. dinarjev, ker se na podlagi teh potrdil ne vršijo nikakršna izplačila, ter se odgovarjajoče mesto v potrdilu mora prečrtati. V teh primerih prinosilec novčanic oz. bonov daje na položnicah tudi izjavo o načinu, kako je prišel do novčanic oz. bonov; ako bi prinosilec odbil, da da tako izjavo, delegat oz. zastopnik delegata utrjuje to okolnost na položnici. Člen 8. Na vsakem mestu zamenjave se potrdila morajo izdajati počenši z najmanjšo serijo in številko, in sicer po redu. V primeru, da se ob priliki izpolnjevanja potrdila na¬ pravi kakršna koli napaka, se ta potrdila z odgovarjajočimi prilogami (plačilni nalog blagajni, položnica, kopija po¬ trdila) puščajo v bloku potem, ko se z velikimi črkami preko celega potrdila poševno izpiše: »ANULIRANO«. Vsi neizkoriščeni formularji za potrdila v bloku, ki zadnjega dne zamenjave ni do kraja izkoriščen, se morajo anulirati na način, ki je v tem členu predviden. Pri dajanju končnega obračuna se ti anulirani formularji potrdil mo¬ rajo pokazati, kakor tudi vsi drugi anulirani formularji. 21 III. ORGANIZACIJA IN DELO PRI POEDINIH MESTIH ZAMENJAVE. Člen 9. Na enem mestu zamenjave morajo delati najmanj sle¬ deče osebe: delegat oziroma zastopnik delegata, blagajnik prejema okupacijskih novčanic, likvidator (pisar-obračunski uradnik), dva števca (oziroma števke) ter blagajnik izpla¬ čila novih novčanic. Starešina mesta zamenjave je delegat oziroma zastop¬ nik delegata, pod čigar se vodstvom vrši delo zamenjave; delegat oziroma zastopnik delegata ne more istočasno biti blagajnik, likvidator ali števec. Blagajnik prejema okupa¬ cijskih novčanic ter bonov s števci ureja ter prešteva done- sene novčanice in bone. V kolikor bi nastala potreba in v kolikor obstoja možnost, se priporoča, da na enem mestu zamenjave delata dva blagajnika prejema okupacijskih novčanic in bonov, od katerih eden sprejema novčanice in bone, ki se zamenjujejo v celoti, a drugi novčanice in bone, ki se odvzamejo iz prometa oziroma zamenjujejo proti iz¬ daji potrdila. Likvidator (pisar-obračunski uradnik) vodi spisek, predviden za vpisovanje zneskov, ki se zamenjujejo v celoti ter izpolnjuje potrdila, katerih izdajanje je pred¬ videno v odstavku II., čl. 4. in čl. 5. teh Smernic. Blagajnik izplačila vrši izplačilo novih novčanic. Člen 10. Potem, ko je blagajnik prejema okupacijskih novčanic in bonov legitimiral njihovega prinosilca ter s svojimi števci preštel sprejete novčanice in bone, ki se po predpisih čl. 4., odst. I., teh Smernic zamenjujejo v celoti (brez izda¬ janja potrdil), likvidator vnese podatke v spisek, čigar so kolone predvidene v istem členu teh Smernic. Ko je en list spiska izpolnjen, ga likvidator parafira, a podpisuje ga bla¬ gajnik prejema okupacijskih novčanic in bonov ter pošlje delegatu oziroma zastopniku delegata, ki kontrolira ob¬ račun zneska, ki ga je treba izplačati, podpiše spisek ter ga preda blagajniku izplačila. Blagajnik izplačila vrši iz¬ plačilo novih novčanic osebam zavedenim v spisek potem, 22 ko jih je predhodno legitimiral. Vsak spisek, na podlagi katerega so izvršena vsa izplačila, podpiše blagajnik iz¬ plačila. Spisku se morajo priložiti vse priloge — dokumenti (spremni akti državnih uradov, potrdila bolnikov, polno¬ močja in dr.). Člen 11. i Pri polaganju okupacijskih novčanic in bonov, ki so zakonito plačilno sredstvo na dotičnem področju ali so z njim izenačeni, in ki se zamenjujejo v obliki izdajanja potrdil in delnega izplačila v D. F. J. dinar jih po predpisih odst. II., čl. 4. teh Smernic, blagajnik prejema, potem ko je legitimiral prinosilca, urejuje in šteje s svojimi števci pri¬ nesene novčanice in bone. Ko je štetje izvršeno, likvidator v bloku izpolnjuje potrdilo, a istočasno s pomočjo indiga tudi plačilni nalog blagajni, položnico in kopijo potrdila. Blagajnik prejema okupacijskih novčanic in bonov in likvi¬ dator nato parafirata v bloku izpolnjeno potrdilo v spod¬ njem desnem oglu. Ko jie potrdilo izpolnjeno, se ves blok potrdil pošlje delegatu oziroma zastopniku delegata, ki po izvršenem pregledu točnosti obračuna podpiše potrdilo, a s pomočjo indiga tudi ostale tri formularje ter vrača blok blagajniku prejema okupacijskih novčanic in bonov. Bla¬ gajnik prejema okupacijskih novčanic in bonov, potem ko je izločil iz bloka potrdilo, nalog za izplačilo blagajni ter položnico na perforinanem mestu, daje prinosilcu novčanic in bonov potrdilo in položnico, ki jo prinosilec podpiše, a nalog za izplačilo internim potom pošlje blagajniku izpla¬ čila. Blagajnik izplačila novih novčanic in bonov more iz¬ vršiti izplačilo šele, ko od blagajnika prejema dobi plačilni nalog, od prinosilca novčanic in bonov pa podpisano polož¬ nico in potrdilo. Potem, ko je prekontroliral, da li se zneski v navedenih dokumentih ujemajo, blagajnik izplačila za¬ drži položnico ter plačilni nalog, a prinosilcu izplača znesek novih novčanic, ki je naveden v izplačilnem nalogu, ter mu vrne potrdilo. Blagajniku se izplačilo prizna samo, če ga opraviči z izplačilnim nalogom ter z odgovarjajočo polož¬ nico. Blagajnik izplačila urejuje položnice in izplačilne na¬ loge po serijah in številkah. Položnici se morajo priložiti vse priloge — dokumenti (spremni akti državnih uradov, potrdila bolnikov, polnomočja in dr.). 23 Člen 12. Postopek, naveden v predhodnem členu, se uporablja tudi v primeru izdajanja potrdil na okupacijske novčanice in bone ustrezno čl. 5. teh Smernic, samo da v tem primeru prinosilec daje na položnici izjavo o načinu, kako je prišel do novčamic in bonov ter podpisano položnico takoj vrne blagajniku prejema okupacijskih novčanic in bonov; pla¬ čilni nalogi za blagajno se v tem primeru ne trgajo iz bloka, ker se na podlagi teh potrdil ne vršijo nikaka izplačila v D. F. J. dinarjih. Za izdajanje potrdil v takih slučajih se morajo uporabljati ločeni bloki. Na potrdilih, ki se izdajajo v smislu tega člena, se vpi¬ suje tudi znesek novčanic in bonov, ki so zakonito plačilno sredstvo na dotičnem denarnem področju ali so s njim iz¬ enačeni, a ki jih je dotična oseba prinesla v zamenjavo. Člen 13. Način dela, ki je obrazložen v čl. 9., 10., 11. in 12. teh Smernic, se uporablja ustrezno tudi v primerih, da se v primeru potrebe pri istem mestu zamenjave odpre več bla¬ gajn prejema okupacijskih novčanic. Člen 14. Pred začetkom dnevnega dela delegat oziroma zastop¬ nik delegata daje potreben znesek novih novčanic blagaj¬ niku izplačil ter potrebno število formularjev za potrdila (v blokih) likvidatorju. Blagajnik in likvidator izdajata pobotnice na sprejete novčanice in sprejete formularje po¬ trdil po čl. 4. Splošnih smernic. V primeru potrebe delegati oziroma zastopniki delegatov izdajajo novčanice in formu¬ larje potrdil tudi v toku dela. Po končanem dnevnem poslu, delegat oziroma zastopnik delegata z blagajnikom prejema okupacijskih novčanic in bonov ter blagajnikom izplačil novih novčanic utrjuje dnevno stanje blagajne. Stanje blagajne v prejetih okupa¬ cijskih novčanicah in bonih mora biti enako vsoti zne¬ skov, sprejetih na podlagi potrdil (ki se dobi s seštevanjem podatkov iz kopij potrdil) in zneskov, 24 sprejetih po spiskih. Stanje blagajne v novih nov- čanicah mora biti enako znesku, ki se dobi, kadar se od skupnega zneska novih novčanic danih blagajniku izplačil na začetku posla odbije znesek izplačanih novih novčanic, na podlagi potrdil in izplačanih novih novčanic na podlagi spiskov. Potem, ko se utrdi točnost stanja blagajn prejema in izplačil, delegat oziroma zastopnik delegata prejme pre¬ ostale nove novčanice, okupacijske novčanice in bone in ves drugi material (neizkoriščene formularje za potrdila, bloke s kopijami izkoriščenih potrdil, plačilne naloge, po¬ ložnice in spiske s spremnimi akti) ter vrne pobotnice, ki jih je pri začetku dela vzel od blagajnika izplačil in likvi¬ datorja v smislu čl. 4. Splošnih smernic. V primeru, da se ob priliki pregleda utrdi kakršna koli nepravilnost, je treba o tem sestaviti zapisnik. Nato delegati oziroma zastopniki delegatov sestavijo dnevno poročilo na formularju št. 1, ustrezno navodilom, ki so navedena v čl. 26., 27., 28., 29. in 50. teh Smernic. Člen 15. Kontrolni list, ki je predviden v čl. 50. Splošnih smernic se stavi ja na vrh vsakega svežnja novčanic po 1000 ko¬ madov, nakar se ta sveženj mora križema vezati z vrvico. Na kontrolnem listu se mora z velikimi številkami označiti število novčanic odnosno bonov, njihovo posamezno vred¬ nost ter skupno vrednost tega svežnja (n. pr. 1000 kom. po 500.— lir, skupaj 500.000 lir, ali 1000 kom. po 100 mark, skupaj 100.000 mark). Na desno spodnjo stran kontrolnega lista stavljajo svoj čitljiv podpis blagajnik in števci, ki so šteli novčanice in bone, združene v ta sveženj, in izpod teh podpisov se mora čitljivo podpisati delegat oziroma zastop¬ nik delegata. Na levo spodnjo stran se stavlja označitev kraja, kjer je zamenjava izvršena in datum. Na isti način se izpolnjujejo kontrolni listi, ki se stavijo na pakete, sestavljene od več svežnjev po 1000 koma¬ dov novčanic in bonov, a overijo jih organi, ki so predvi¬ deni v čl. 50., 20. in 11. Splošnih smernic. 25 IV. KONČNI OBRAČUN. Člen 16. V najkrajšem roku po končani zamenjavi, zastopniki delegatov položijo končni obračun pristojnemu delegatu s poročilom za svoje mesto zamenjave, v katerem m-ora biti označeno: A. Nove novčanice, in sicer: 1. znesek sprejetih novih novčanic; 2. znesek novih novčanic, izdanih v zameno za okupa¬ cijske novčanice in bone, odvzete iz prometa, in sicer: a) na podlagi zamenjave v celoti (brez izdajanja po¬ trdil) z označitvijo števila oseb, ki so na ta način izvršile zamenjavo, in b) na podlagi zamenjave proti izdajanju potrdil z ozna¬ čitvijo števila oseb, ki so na ta način izvršile zamenjavo; 3. znesek novih novčanic, eventualno vrnjenih pristoj¬ nemu delegatu v toku zamenjave, in 4. znesek preostalih novih novčanic. B. Iz prometa odvzete okupacijske novčanice in boni (po valutah, vrstah in apoenih), in'sicer: 1. znesek iz prometa odvzetih okupacijskih novčanic, ki so bile zakonito plačilno sredstvo na dotičnem denar¬ nem področju ali ki so z njim bile izenačene, iin sicer: a) po spiskih (t. j. ki so zamenjane v celoti) in b) po potrdilih (t. j. ki so zamenjene samo delno); 2. zneske iz prometa odvzetih okupacijskih novčanic in bonov, ki niso bile zakonito plačilno sredstvo, niti z njim izenačene. V kolikor je zastopnik delegata v toku zamenjave pre¬ dajal delegatu okupacijske novčanice in bone, ima označiti v končnem obračunu tudi znesek že predanih novčanic in bonov, kakor tudi znesek preostalih novčanic in bonov, ki se ima predati s končnim obračunom. C. Potrdila, in sicer: 1. število sprejetih formularjev za potrdila po serijah in številkah; 2. število izdanih potrdil po serijah in številkah; 3. število anuliranih formularjev za potrdila po serijah in številkah; 26 4. število neizkoriščenih formularjev za potrdila po se¬ rijah in številkah. Stanje novih novčanic in stanje iz prometa odvzetih okupacijskih novčanic in bonov v končnem obračunu, se mora popolnoma ujemati s stanjem teh novčanic in bonov v zadnjem sporočilu na formularju št. 1. Člen 17. Na način, ki je v predhodnem členu izložen, položijo končne obračune nadrejenim organom delegati, oblastni delegati ter Glavne komisije, s sporočilom za svoja pod¬ ročja, pri čemer morajo v končnem obračunu izkazati (v delu pod A.) tudi zneske novih novčanic, danih sosednim organom zamenjave po predpisih čl. 16., 24. in 34. Splošnih smernic. Člen 18. Obenem s končnim obračunom morajo zastopniki dele¬ gatov predati delegatu: 1. preostale nove novčanice; 2. iz prometa odvzete okupacijske novčanice in bone, po valutah in vrstah; 3. neizkoriščene formularje za potrdila, urejene po serijah in številkah; 4. bloke s kopijami potrdil, urejene po serijah in šte¬ vilkah, in sicer od voj eno: a) bloke s kopijami potrdil, izdanih na iz prometa od¬ vzete okupacijske novčanice in bone, ki so bile zakonito plačilno sredstvo na dotičnem denarnem področju ali so z njim bile izenačene, v kolikor isti niso bili predani dele¬ gatu že v toku zamenjave, b) bloke s kopijami potrdil (in s formularji izplačilnih nalogov), izdanih na iz prometa odvzete okupacijske novča¬ nice in bone, ki niso bile zakonito plačilno sredstvo na do¬ tičnem denarnem področju, niti niso bile z njim izenačene; 5. položnice s spremnimi dokumenti, urejene po serijah in številkah, in sicer ločeno: a) položnice za donesene okupacijske novčanice in bone, ki so bile zakonito plačilno sredstvo na dotičnem de¬ narnem področju ali pa so z njim bile izenačene, in b) položnice za donesene okupacijske novčanice in 27 bone, ki niso bile zakonito plačilno sredstvo na dotičnem denarnem področju, niti niso bile z njim izenačene; 6. izplačilne naloge, urejene po serijah in številkah na podlagi potrdil, izdanih na iz prometa odvzete okupa¬ cijske novčanice in bone, ki so bile zakonito plačilno sred¬ stvo na dotičnem denarnem področju, ali pa so bile z njim izenačene; 7. spiske v celoti izvršenih zamenjav s spremnimi do¬ kumenti, in 8. ves preostali material (papir, indigo, veze, vrvica in drugo), ki ni bil uporabljen ob priliki odvzema iz pro¬ meta in zamenjave. Preostale nove novčanice, iz prometa odvzete okupacij¬ ske novčanice in boni po valutah in vrstah in ostali našteti material se morajo ločeno vezati v pakete, a na zavojih paketov mora biti označena njihova vsebina (pri neizkori¬ ščenih formularjih za potrdila, pri blokih kopij potrdil, pri položnicah in izplačilnih nalogih se mora označiti tudi ozna- menilo serije in števila). Predaja se vrši po čl. 5. Splošnih smernic, a o činu predaje se sestavlja zapisnik. Člen 19. Na način, izložen v predhodnem členu, predajajo de¬ legati oblastnim delegatom nove novčanice, iz prometa od¬ vzete okupacijske novčanice in bone ter ostali material. Preostale nove novčanice oblastni delegati polagajo pri najbližji filiali Narodne banke, za račun svoje Glavne komisije a v korist Vrhovne komisije. Neizkoriščene formularje za potrdila in material ozna¬ čen v točki 8. predhodnega člena oblastni delegati predajajo svoji Glavni komisiji, a Glavne komisije Vrhovni komisiji. Kopije potrdil oblastni delegati deponirajo pri filialah Narodne banke, Državne hipotekarne banke, Poštne hra¬ nilnice in Denarnega zavoda za Slovenijo za račun svoje Glavne komisije, a na ime Vrhovne komisije. Zastopniki delegatov oziroma delegati morajo predajati bloke kopij potrdil, izdanih na iz prometa odvzete okupacijske nov¬ čanice in bone, ki so bile zakonito plačilno sredstvo na do¬ tičnem denarnem področju ali pa so z njim bile izenačene, in to vsakodnevno oblastnim delegatom takoj, ko so izkori- 28 ščeni (izpolnjeni) skupno s poročilom na formularju štev. 1. To pomeni, cla se blok. čim je izkoriščen, mora predati ob¬ lastnim delegatom, ki bodo njihov prejem potrjevali s po¬ botnicami. V pobotnicah se morajo označiti serije in šte¬ vilke kopij v bloku, kakor tudi skupni znesek okupacijskih novčanic in bonov, ki so odvzete iz prometa proti izdaji po¬ trdil, katerih kopije se nahajajo v tem bloku. Oblastni de¬ legati, ko prejmejo bloke, jih takoj dostavljajo filialam zgoraj navedenih zavodov, in to vsakodnevno. Filiale iz¬ dajajo na sprejete bloke pobotnice z isto vsebino. Oblastni delegati morajo deponirati v pripravne pro¬ store, prvenstveno pri najbližjih filialah Narodne banke, Državne hipotekarne banke, Poštne hranilnice ali Denar¬ nega zavoda za Slovenijo iz prometa odvzete okupacijske novčanice in bone in ves ostali material, ki je naveden v toč. 5. do 7. vključno predhodnega člena, pri čemer sami oblastni delegati držijo ta depo pod svojim pečatom do predaje Glavni komisiji. V kolikor filiale navedenih za¬ vodov ne bi imele možnosti, da oblastnim delegatom stavijo na razpoloženje pripravne prostore v ta namen, bodo ob¬ lastni delegati spravili novčanice, bone in ostali material na drugo mesto, ki nudi potrebno varnost. Glavne komisije vršijo prejem novčanic in ostalega materiala od oblastnih delegatov, kontrolirajo njihovo vsebino ter jih od dneva prejema držijo pod svojim pečatom v filialah navedenih denarnih zavodov, oziroma na drugih pripravnih osigurandh mestih. Do daljnje naredbe Vrhovne komisije se iz pro¬ meta odvzete okupacijske novčanice, boni in ostali nave¬ deni material morajo držati ločeno po oblastnih delegatih. Člen 20. Glavne komisije stavljajo svojim podrejenim organom na razpolago potrebne zneske za stroške v zvezi z izvedbo odvzema iz prometa in zamenjave iz sredstev navedenih v čl. 15. Splošnih smernic. Pobotnice na tako dvignjene zneske v novih novčanicah Glavne komisije izkazujejo kot goto¬ vino. V zadnjem poročilu na formularju štev. 1, izpod tablice V. (»Stanje blagajne v novih novčanicah po apoenih«) Glav¬ ne komisije označujejo v primedbi koliko od novih novčanic navedenih v stanju izkazujejo v obliki navedenih pobotnic. 29 Potemtakem znesek novih novčanic, puščenih v promet, ki se izkazuje v končnem obračunu, ne vsebuje znesek novih novčanic puščenih v promet za kritje stroškov. V nobenem primeru oblastni delegati, delegati in za¬ stopniki delegatov ne morejo, zaradi kritja stroškov v zvezi z izvedbo odvzema iz prometa in zamenjave, jemati potrebne zneske iz kontingenta novih novčanic, ki jim je stavljen na razpolago zaradi zamenjave okupacijskih nov¬ čanic in bonov. V. SPLOŠNE ODREDBE. Člen 21. Vsa lastna gotovina državnih uradov, ki se zateče v njihovih blagajnah ob času zamenjave, se mora zamenjati v polnem znesku brez izdajanja kakršnih koli potrdil. Tem uradom se zamenjujejo vse okupacijske novčanice in boni, navedeni v čl. 1. Zakona o tečajih za Slovenijo, ne glede na to, ali so te novčanice zakonito plačilno sredstvo v kraju, kjer se polagajo v cilju zamenjave ali pa ne. Pod lastno gotovino se razume vsa gotovina, ki je lastnina teh uradov in ki se je zatekla v njihovih blagajnah na dan predaje novčanic in bonov organom zamenjave, ki so za njihovo področje pristojni. Ti uradi prinašajo organom za zame¬ njavo novčanice in bone is službenim aktom starešine urada, v katerem se mora navesti znesek, ki se izroča zaradi za¬ menjave ter izjava, da je ves ta denar lastnina dotičnega urada. V tem aktu mora biti navedeno tudi ime osebe, ka¬ tera za urad prinaša novčanice in bone v zamenjavo. Za¬ menjave, ki se na ta način izvršijo, se morajo zavesti v spisek, v katerega se zapisujejo vse zamenjave, izvršene v smislu odstavka I., čl. 4. teh Smernic. Na obrazcu štev. 1, in sicer na zadnji strani, se mora vsakega dne označiti zne¬ sek okupacijskih novčanic in bonov, ki so ga državni uradi položili zaradi zamenjave, kakor tudi izplačana protivred¬ nost v D. F. J. dinarjih; vsakemu sporočilu na formularju štev. 1 mora razen tega biti priložen tudi spisek vseh dr¬ žavnih uradov, ki jim je zamenjava izvršena v celoti, pri čemer morajo biti označeni za vsak poedini urad zneski položeni v zamenjavo in zneski izplačanih D. F. J. dinarjev. 30 Kot »državni urad« se smatra vsaka oblast ali ustanova, ki v krogu svoje pristojnosti vrši neko državno funkcijo. Potemtakem se kot taki moneijio smatrati samo oblasti in ustanove (ne tudi podjetja) demokratske federativne Jugo¬ slavije in poedinih dežel, kakor tudi Narodno-osvobodilni odbori ter sodišča vseh stopenj. Kot državne ustanove se imajo tretirati tudi vse ustanove socialnega osiguranja in javne službe za posredovanje dela in oskrbo brezposelnih delavcev, in sicer: Glavni urad za osiguranje delavcev in njegovi mestni organi, Bratovske skladnice, Penzijski za¬ vodi za privatne nameščence, Bolniški in Penzijski fond osebja državnih prometnih ustanov, vsi ostali bolniški in penzijski fondi državnih in javnih uradov in ustanov kakor tudi Osrednja uprava za posredovanje dela, Glavne uprave za posredovanje dela, Javne borze dela in njihove filiale, ekspoziture in poverjeništva. Člen 22. Pripadnikom Jugoslovanske armade se zamenjava oku¬ pacijskih novčanic in bonov vrši po predpisih Posebnih smernic in pričujočih Dopolnilnih smernic. Člen 23. S privatnimi depoziti v novčanicah in bonih, ki se pri narodnih oblasteh čuvajo v efektivnem denarju, se postopa kakor z vsako drugo gotovino privatne posesti. Donošen je v zameno teh novčanic in bonov izvršuje ustanova, pri kateri se novčanice in boni čuvajo v depozitu, za račun lastnika depozita in na njegovo ime. Člen 24. V primeru, da je prinosilec pravna oseba (ustanova, del¬ niška družba in slično) podpisuje položnico oseba, ki je pooblaščena, da za pravno osebo vrši polaganje novčanic in bonov (čl. 40. Splošnih smernic, zadnji odstavek). Izjavo o načinu pridobitve, ki se daje ob priliki polaganja nov¬ čanic in bonov, ki niso zakonito plačilno sredstvo na do- tičnem denarnem področju, niti niso z njim izenačene, pod- 31 pišu je jo v spremnem pismu za pravno osebo one osebe, ki so pooblaščene, da to pravno osebo polnovažno obvezujejo. Nepismene osebe in osebe sploh, ki iz kakršnih koli raz¬ logov ne morejo same podpisovati položnice, niti dajati iz¬ jave (slep, brez roke itd.), podpisuje ter daje izjavo po diktatu prinosilca eden od organov zamenjave, ki dela na šalterju, z overitvijo drugega organa zamenjave, ki dela na tem istem šalterju. Podpisovanje se v tem primeru mora izvršiti na sledeči način: organ zamenjave podpisuje ime in priimek prinosilca novčanic oziroma bonov, a izpod tega stavi j a označbo »podpisal ga« in svoje ime, a izpod njegovega podpisa drugi organ zamenjave stavi ja označbo »overuje« ter svoj podpis. V primeru, da se novčanice in boni polagajo na ime bolnih oseb, položnico podpisuje oseba, ki zastopa bolnega lastnika novčanic in bonov. Podpisovanje se mora izvršiti na ta način, da zastopnik bolnika najprej podpiš.e ime last¬ nika novčanic in bonov, a izpod tega označi »podpisal ga zaradi bolezni« ter stavi svoj podpis. Prilikam polaganja novčanic in bonov na ime nepismenih, bolnih in sličnih oseb, se mora pokazati njihova legitimacija, a organi zamenjave sta vi ja jo na njo znak »Zam.« ustrezno predpisu čl. 39. Sploš¬ nih in 25. teh Smernic. Člen 25. Izjemno od predpisov čl. 39. Splošnih smernic se prino- silci novčanic in bonov morejo legitimirati samo z legitima¬ cijami, izdanimi od Narodno-osvobodilnih oblasti, a v koli¬ kor iste v poedinih krajih še niso izdane, se morajo legiti¬ mirati z izkaznicami, izdanimi od istih oblasti v to svrho (Službeni list št. 13 od 16. marca 1945, razpis Poverjenika za notranje zadeve štev. 345 od 5. marca 1945). Označbo, da je zamenjava izvršena (»Zam.«) sta vi ja na legitimacijo oziro¬ ma na izkaznico blagajnik prejema okupacijskih novčanic in bonov, a legitimacijo oziroma izkaznico izpod te označbe parafirata i blagajnik prejema i blagajnik izplačila. Poleg označbe, da je zamenjava izvršena, se mora zapisati tudi znesek izplačanih D. F. J. dinarjev. Diplomatskim zastopnikom tujih držav (vojnim misi¬ jam, konzulatom in sl.) se njihova lastna gotovina zame- 32 n ju je v celoti po predpisih čl. 21. teh Smernic. Šef diplomat¬ skega predstavništva dostavlja novčanice in bone zaradi za¬ menjave s službenim aktom, v katerem mora označiti znesek, ki se polaga zaradi zamenjave, s pripombo, da ta znesek predstavlja lastno gotovino dotičnega predstavništva. Tuji državljani morejo polagati novčanice radi zame¬ njave s predložitvijo rednega dovoljenja za bivanje, izda¬ nega od naših oblasti. V kolikor dovoljenje za bivanje ne vsebuje istočasno tudi osebno legitimacijo, izdano od naših oblasti, morajo tuji državljani razen dovoljenja za bivanje pokazati tudi osebno legitimacijo. Na vseh teh dokumentih se mora vpisati označba, da je zamenjava izvršena, po pred¬ pisih prvega odstavka tega člena. Sicer pa se tem osebam vrši zamenjava v vsakem pogledu ustrezno veljavnim pred¬ pisom o zamenjavi novčanic privatnim osebam. VI. IZPOLNJEVANJE FORMULARJA ŠTEV. 1. Člen 26. V rubriko 1 (»Iz prometa odvzete novčanice in boni, za¬ menjani v polnem znesku — brez izdajanja potrdil«) ta¬ blice I se vpisujejo vsi zneski iz prometa odvzetih okupacij¬ skih novčanic in bonov, ki so zakonito plačilno sredstvo na dotičnem denarnem področju, ali pa so z njim izenačene, in za katere je po čl. 3. in 4., odst. I., teh Smernic predvidena možnost zamenjave za novčanice D. F. J. dinarjev brez iz- dajanjfa potrdil, t. j. vsi zneski, ki se zamenjujejo v celoti po odrejeni relaciji. V zadnjo kolono te rubrike (»Izplačano v D. F. J. dinarjih«) se zapisujiejo celokupni zneski D. F. J. dinarjev, izplačani za na ta način dz prometa odvzete oku¬ pacijske novčanice in bone. Rubrika 1 tablice I ima tri za¬ poredne številke (1, 2 in 3). Pod štev. 1 (»Zamenjano do-«) se vpisujejo zneski zamenjanih okupacijskih novčanic in bonov (v prvih šest kolon), oziroma izplačanih D. F. J. di¬ narjev (v sedmo kolono) do dneva, ko se dela sporočilo. V prvem sporočilu ta redna številka ostane neizpolnjena v vseh kolonah. Pod štev. 2 (»Danes zamenjano«) se vpisujejo zneski zamenjanih okupacijskih novčanic in bonov in izpla¬ čanih D. F. J. dinarjev onega dne, ko se dela sporočilo. Pod štev. 3 (»Skupno zamenjano«) se zapisujejo vsote podatkov 33 iz rednih štetilk 1 in 2 te rubrike, in to v vseh kolonah, ki so izpolnjene. "V rubriko 2 (»Iz prometa odvzete novčanice in boni, pre¬ jete na podlagi potrdil ob delnem izplačilu v D. F. J. dinar¬ jih«) tablice I se vpisujejo vsi zneski iz prometa odvzetih okupacijskih novčanic in bonov, na katere se izdajajo po¬ trdila o delnem izplačilu v D. F. J. dinarjih. To pomeni, da se tu zapisujejo podatki v tistih primerih, ko so novčanice in boni, ki se odvzemajo iz prometa, zakonito plačilno sred¬ stvo na dotičnem denarnem področju ali so z njim izenačene, toda se oni polagajo v večjih zneskih, tako da je tukaj predvideno izdajanje potrdil, ustrezno predpisom čl. 3. in 4., odst. II., teh Smernic. Ker se potrdila izdajajo na celokupni znesek okupacijskih novčanic in bonov, ki se polaga zaradi zamenjave, se v poedinih kolonah, ki ustrezajo kolonam iz rubrike 1 te tablice, morajo vpisovati skupni zneski, dono¬ šeni zaradi zamenjave. Podatki, ki se vpisujejo v sedmo kolono te rubrike (»Izplačano v D. F. J. dinarjih«), pred¬ stavljajo vsoto zneskov, izplačanih na podlagi potrdil. Ta rubrika ima prav tako tri redne številke (4, 5 in 6), ki se iz¬ polnjujejo na način, ki je obrazložen v gornjem pojasnilu v prvem odstavku tega člena. V rubriko 3 (»Iz prometa odvzete novčanice in boni, pre¬ jeti na podlagi potrdil, brez izplačila v D. F. J. dinarjih«) tablice I se vpisujejo podatki glede iz prometa odvzetih oku¬ pacijskih novčanic in bonov, ki niso zakonito plačilno sred¬ stvo na dotičnem denarnem področju, niti so z njim izena¬ čene, ki se pa odvzemajo iz prometa, v smislu čl. 2. in 5. teh Smernic. Ti podatki se jemljejo neposredno iz izdanih po¬ trdil, na podlagi katerih niso izplačani nikakršni zneski v D. F. J. dinarjih. Ta rubrika ima tri redne številke (7, 8 in 9), ki se izpolnjujejo na isti način kot rubriki 1 in 2 te tablice. Ta rubrika ima šest kolon (sedma ne obstoja, ker tukaj ni predvidena možnost izplačila v D. F. J. dinar jih). Člen 27. V tablico II (»Pregled po višini izdanih potrdil, pre¬ računanih v D. F. J. dinarje, po odbitku izplačanih zne¬ skov«) se vpisujejo podatki, ki se dobijo, kadar se položene okupacijske novčanice in boni, ki se zamenjujejo proti po- 34 trdilom in delomičnim izplačilom v D. F. J. dinarjih v smislu čl. 4., odst. II., teh Smernic, preračunajo v D. F. J. dinarje po predvidenih tečajih, pa se od njih odbije izplačani znesek D. F. J. dinarjev. Ta tablica ima tri redne številke (1, 2 in 3), ki se izpolnjujejo na način, ki je naveden v prvem odstavku čl. 27. teh Smernic. Tako dobljeni zneski se grupirajo v šest grup, katerih višino navaja tablica II. Vsota vsake poedine grupe se zapisuje v ustrezajočo kolono, in sicer pod be¬ sedo »znesek«. Za vsako grupo se mora naznačiti število potrdil, ki spadajo v to grupo, in ta številka se vpisuje pod besede: »Število izdanih potrdil«, V sedmo kolono »Skupaj« se zapisuje skupno število izdanih potrdil in skupni znesek D. F. J. dinarjev, ki se dobi, če se seštejejo zneski iz pred¬ hodnih šestih kolon. Člen 28. Tablici III in IV se morata izpolnjevati vsak dan, a ta¬ blici V in VI samo v poslednjem sporočilu, in sicer po na¬ vodilih, ki se nahajajo na samem formularju štev. 1. Člen 29. Na zadnji strani vsakega sporočila na formularju štev. 1 mora biti označeno sledeče: 1. število oseb, ki so tega dneva prinesle novčanice in bone v zamenjavo, in sicer: a) število oseb, ki jim je zamenjava izvršena v celoti (brez izdajanja potrdil), in b) število oseb, ki jim je zamenjava oziroma odvzem iz prometa izvršena na podlagi izdajanja potrdil. 2. Znesek okupacijskih novčanic in bonov, položenih zaradi zamenjave od strani državnih uradov po predpisih čl. 21., odst. I., teh Smernic. Člen 30. Sporočila na formularju štev. 1 se izdelujejo v duplikatu, od katerih se eden pošilja vsakega dne nadrejenemu organu, medtem ko se drugi zadržuje v arhivu in predaja nadreje¬ nemu organu po končani zamenjavi obenem s predajo ob¬ računa. 35 V primeru, da se sporočila na formularju štev. 1 pošiljajo telefonično ali pa preko radija, mora organ, ki pošilja spo¬ ročilo, v vsakem pogledu postopati po predpisih čl. 14. Sploš¬ nih smernic. Vsako, na ta način dobljeno sporočilo, se za¬ pisuje na posebnem listu formularja štev. 1, ki se kasneje primerja s pismenim poročilom od istega dne. V kolikor se sporočili ne ujemata, mora organ, ki je sporočilo sprejel, te¬ lefonično ali preko radija izvršiti ustrezajoče korekture v svojem sledečem sporočilu višjemu organu. SPISEK m OPIS okupacijskih novčanic, ki se odvzamejo Lira 1. Lirski boni: Denarne nak. HLP po 1000, 500, 100 in 50 so izdani na podlagi odloka šefa pokr. upr. z dne 14. 9. 1944; po 10, 2, 1 in 0.50 so izdani na podlagi odloka šefa pokr. upr. z dne 28. no¬ vembra 1944. 2. Lirski bon Denarnega zavoda Slovenije po 1 liro, 5 lir, 10 lir in 100 lir, izdani po DZS pri Predsed¬ stvu SNOS na podlagi odloka Predsedstva SNOS z dne 20. II. 1944. 3. Novčanice italijanske lire (1 lira = 100 centezimov): 1000 lir (v vodotisku glava Italije in Krištofa Kolumba); 1000 „ (v vodotisku I glava Italije, v vodotisku II Banco dltalia, v vodotisku III Lire 1000); 500 „ (v vodotisku glava Leonarda da Vincija); 500 „ (datum izdanja 31. III. 1943, rozardeče barve); 100 „ (v vodotisku glava Italije); 100 „ (v vodotisku glava Merkurja); 100 „ (v vodotisku glava Italije in Danteja); 50 „ (v vodotisku glava Julija Cezarja); 50 „ (v vodotisku glava Neptuna); 10 „ (na prednji strani levo v okviru slika Viktorja Emanuela, desno v belem okviru vodotisk žen¬ ske glave — Sirakužanke); 5 „ (na prednji strani, levo v ovalu, oprsje Viktorja Emanuela); 2 „ (državno izdanje); 1 „ (državno izdanje). Vse novčanice so izdanja Italijanske narodne banke (Banco d’Italia), izvzemši novčanic od 2 in 1 lire, ki so dr¬ žavnega izdanja. 37 Ne sprejemajo se niti zaradi odvzema niti zaradi zame¬ njave novčanice na lire izdane od zavezniških vojnih obla¬ sti, ki se razlikujejo od novoanic italijanske narodne banke tako po obliki takor tudi po besedilu in na katerih je napi¬ sano: Allied military currency. Nemška marka. 1. Novčanice izdan j a Deutsche Reichsbank (Reichsbank- note): 1000 mark (datum izdanjia 11. oktober 1924); 1000 100 100 50 50 20 20 10 5 22. februar 1936); 24. junij 1935); 11. oktober 1924); 30. marec 1933); 11. oktober 1924); 22. januar 1929); 16. junij 1939); 22. januar 1929); 1. avgust 1940). 2. Novčanice izdanja Deutsche Rentenbank (Rentenbank- scheine): 5 mark (datum izdanja 2. januar 1926); 2 marki ( „ „ 30. januar 1937); 1 marka ( „ „ 30. januar 1937). Ne sprejemajo se niti zaradi odvzema niti zaradi za¬ menjave boni rajhovskih kreditnih blagajn (Reichskredit- kassenscheine). Pengo (1 pengo i= 100 filerov) Novčanice: Vse novčanice so izdanja Madžarske narodne banke (Magyar nemzety bank). Razen navedenih novčanic se ne sprejemajo nikakršne druge novčanice na pengo, bodisi da jih je izdala Madžar¬ ska narodna banka, bodisi Komanda Rdeče armade. 38 Vrhovna komisija za odvzem novčanic iz prometa in njihovo zamenjavo predpisuje sledeče POSEBNE SMERNICE 3 za zamenjavo novčanic in bonov na denarnih področjih lire, marke in pengo (Slovenija), ki se bodo zatekle v blagajnah vojnih enot Jugoslovanske armade ali pa se bodo nahajale v detenci pripadnikov teh vojnih enot. Člen 1. Zamenjava okupacijskih novčanic in bonov, ki se bodo v času zamenjave nahajale v blagajnah vojnih enot Jugo¬ slovanske armade, se vrši pri istih mestih zamenjave, pri katerih se vrši zamenjava okupacijskih novčanic in bonov za civilno prebivalstvo, po postopku, ki je predviden v sle¬ dečih členih teh Smernic. Člen 2. Blagajne brigad, vojne enote v sestavi brigad in pri¬ padniki teh vojnih enot vršijo zamenjavo okupacijskih nov¬ čanic in bonov preko blagajnika odnosne brigade. Blagajne višjih vojnih enot (divizija korpusov in dr.), kakor tudi vojne osebe v službi v njihovih štabih, vršijo to zamenjavo preko blagajnika teh enot. V primeru, da se v poedinih krajih nahajajo samo vojne enote manjše od brigad, a ne tudi blagajniki brigad, ali pa komande, ki nimajo blagajnika, se dovoljuje starešini te enote ali komande, da za podrejeno mu enoto ali komando in za njihove pripadnike izvrši zamenjavo okupacijskih novčanic in bonov neposredno pri najbližjem mestu zame¬ njave. Starešina vojne enote ali komande lahko za ta posel pooblasti enega njenega pripadnika. 39 Člen 3. Blagajniki oziroma starešine vojnih enot ali komand, predvidenih v -čl. 2 teh Smernic, vršijo zamenjavo novčanic in bonov na sledeči način: a) zamenjavo okupacijskih novčanic in bonov iz svoje blagajne, oziroma iz blagajn podrejenih enot, blagajniki oziroma starešine vršijo na podlagi službenega akta sta¬ rešine dotične edinice ali komande, v katerem morajo biti označeni zneski novčanic, ki se polagajo zaradi zamenjave, z izjavo, da so se te novčanice in boni zares nahajale v bla¬ gajni enote ter da izvirajo iz službenega posla; b) zaradi zamenjiave okupacijskih novčanic in bonov pripadnikom vojnih enot ali komand bodo blagajniki ozi¬ roma starešine teh enot ali komand zbrali od pripadnikov teh enot ali komand novčanice in bone, o čemer se morajo sestaviti spiski po edinicah ali komandah, in to v dveh iz¬ vodih (en izvod se mora predati Finančnemu oddelku Mini¬ strstva narodne odbrane, medtem ko služi drugi za potrebe dotične vojne enote ali komande) s sledečimi kolonami: 1) redna številka; 2) ime in priimek polagatelja; 3) čin po- lagatelja; 4) znesek novčanic in bonov, ki se polagajo zaradi zamenjave (s potrebnim številom kolon za poedine vrste plačilnih sredstev); 5) znesek D. F. J. dinarjev, ki se imajo izplačati, in 6) podpis prejemnika, pri čemer se morajo na kraju spiska označiti vsote položenih okupacijskih novčanic in bonov kakor tudi vsota D. F. J. dinar jev, ki se ima izpla¬ čati; spiski morajo biti overovljeni od strani starešin ustre¬ zajočih vojnih enot ali komand; c) primeri, pri katerih prihaja v poštev izdajanje po¬ trdil ob delnem izplačilu v D. F. J. dinarjih, se vpisujejo v posebne spiske in to na isti način, kot je to izloženo pod b); ti spiski se izdelujejo v treh izvodih (eden za Finansijsko odelenje Ministarstva narodne odbrane, drugi za potrebe dotične vojne edinice ali komande in tretji zaradi predaje na mestu zamenjave); d) blagajniki oziroma starešine vojnih enot ali komand, predvideni v čl. 2 teh Smernic, polagajo zbrane okupacijske novčanice in bone, potem ko so izvršili kontrolno štetje, naj¬ bližjemu mestu za zamenjavo, in sicer: okupacijske novča¬ nice in bone iz blagajn vojnih enot ali komand s spremnim 40 službenim aktom starešin teh enot ali komand, a okupacij¬ ske novčanice, ki so bile v detenciji pripadnikov vojnih enot ali komand z ločenim službenim aktom, v katerem se mora naznačiti skupen znesek novčanic in bonov, ki se polagajo zaradi zamenjave, kakor tudi število pripadnikov, za katere se vrši zamenjava; za primer pod c) se poleg akta vroča tudi ustrezajoči spisek. Blagajnik oziroma starešina vojne enote ali komande potrjuje prejem teh novčanic in bonov na sa¬ mem spremnem aktu; e) v kolikor bi se posameznim pripadnikom imela iz¬ dajati potrdila na položene okupacijske novčanice in bone, se ta potrdila izdajajo ločeno za vsakega pripadnika, a na podlagi sprejetega spiska; f) po izvršeni zamenjavi okupacijskih novčanic in bonov pri najbližjem mestu zamenjave, blagajniki oziroma sta¬ rešine vojnih enot ali komand vršijo izplačilo sprejetih novih jugoslovanskih novčanic ter predajo sprejetih potrdil istim potom, kakor so bile zbrane okupacijske novčanice in boni. Člen 4. Blagajniki oziroma starešine, ki vršijo zamenjavo, mo¬ rajo izvršiti kontrolno štetje sprejetih okupacijskih novča¬ nic in bonov ter poskrbeti, da se sprejete okupacijske nov¬ čanice in boni, še preden se predajo na mestu zamenjave, zvežejo (po vrstah in apoenih) v svežnje po 1000 komadov in da se stavijo v omote (pakete) tudi po vrstah in apoenih. Člen 5. Okupacijske novčanice, lire, marke, penge, tako imeno¬ vani Rupnikovi lirski boni, ki niso zakonito plačilno sred¬ stvo na področju mesta zamenjave, se vojnim blagajnam in pripadnikom vojnih enot ali komand izjemoma zamenju- jejo, kot da so zakonito plačilno sredstvo na tem področju. Člen 6. Blagajniki oziroma starešine vojnih enot ali komand ne bodo sprejemali zaradi zamenjave novčanice in bone, ki so poškodovane več kot ena četrtina, t. j., zamenjavale se 41 bodo kot da so cele samo tiste novčanice in boni, pri ka¬ terih se zaradi zamenjave polaga del, ki je večji od treh četrtin. Člen 7. Delegati za odvzem novčanic iz prometa in njihovo za¬ menjavo ter njihovi organi ne bodo vršili zamenjave oku¬ pacijskih novčanic posameznim pripadnikom Jugoslovanske armade. Izjema je dopustna samo v. primeru, če ti pripad¬ niki predložijo službeno izkaznico, iz katere se lahko potrdi, da se v tem mestu nahajajo na službenem potovanju ali pa na dopustu; organi, ki vršijo zamenjavo, bodo v teh prime¬ rih na prednjo stran izkaznice na vidnem mestu stavili s črnilom označbo »Zam.« ter svoj paraf. Člen 8. Ena vojna komanda oziroma enota ali komanda lahko položi okupacijske novčanice in bone zaradi zamenjave vsega enkrat, razen v opravičenih primerih, ki se morajo navesti v spremnem službenem aktu. Beograd, 1945. VRHOVNA KOMISIJA za odvzem novčanic iz prometa in njihovo zamenjavo *