RAZPRAVE B Strategije za spodbujanje privzemanja širokopasovnega dostopa in storitev1 Tomaž Turk'. Borka Jerman Blažič2 in Peter Trkman1 Ekonomska fakulteta, Kardeljeva ploščad 17, 1000 Ljubljana1 tom32.turk@ef.uni-lj.si; peter.trkman@ef.uni-lj.si Inšitut Jožef Stefan, Jamova 39, 1000 Ljubljana2 borka@e5.ijs.si Povzetek V zadnjih letih je v državah Evropske unije in drugod po svetu Čedalje ve£ ukrepov in projektov za spodbuianje privzemala širokopasovnega dostopa in predvsem razširjenosti uporabe storitev v gospodinjstvih. Dosedanje raziskave niso dale dokončnega odgovora o razlogih za razlike v razvitosti informacijske družbe in Se posebej razširjenosti širokopasovnega dostopa. Zato v članku najprej statistično analiziramo ključne kazalnike in ugotovimo tri faktorje, ki lahko pojasnijo večino razlike med državami EU To so: 1 spodbude in pogoji, 2. uporaba informacijskih storitev, 3. ukolje in razvitost telekomunikacijskega sektorja. V nadaljevanju prikažemo sestavo in medsebojno prepletenost faktorjev Rezultati naše analize so se izkazali kot primerna podlaga za razvoi okvira za oceno ustreznosti strateških politik, ki posamezno ukrepe razvrsti glede na vplivni faktor in tip vpliva. Okvir lahko uporabimo za analizo strategije na državni in regionalni ravni, za analizo študij primerov ali kot orodje za načrtovalce. Ključne besede: privzemale širokopasovnega dostopa do Interneta, uporaba storitev, faktorska analiza, informacijska družba, strategija Abstract STRATEGIES FOR ACCELERATION DF BROADBAND SERVICES ADOPTION Broadband adoption has drawn much of attention in recent years Governments nf European countries are taking acLiuns and measures to stimulate end-users, especially households A lot of research projects were undertaken, many of them were launched to find the reasons for differences in information society indicators and broadband adoption between countries and regions. Unfortunately, there is nn definitive answer yet This paper presents the study of common factors of information society development, where broadband access plays very important role. With the empirical study we found three main factors which can be described as ¿incentives and means', žusage of services' and ¿information and commuiiicaLiun technologies sector environment'. These factors are a complex mix of different information society indicators. The structure of this mix was used to develop a framework for assessment and evaluation of sustainable development strategies on tfie national and regional level. Keywords: broadband adoption, service usage, factor analysis, information society, strategy 1 UUDD U zadnjih letih ulade evropskih držav Čedalje več pozornosti usmerjajo u zagotavljanje širokopasovnega dostopa do internata (angl. brnadband). Njegova uporaba lahko prinese številne izboljšave v produktivnosti, izobraževanju, delovanju javne uprave, kreativnosti in inouativnosti, e-vključennsti itd. Te prednosti so privedle do splošnega mnenja, da je razširjenost širokopasovnega dostopa ¿smiselno spodbujati z ukrepi na (nad)nacionalni in regionalni ravni (Kavier, 2003), saj stopnja razvitosti pomembno vpliva tudi na konkurenčnost države v mednarodnem okolju (Lee, Chan-Olmsted, 2004). Analiza vzrokov za razlike in spodbujanje razširjenosti širokopasovnega dostopa v Evropi in svetu priteguje čedalje večjo pozornost na različnih ravneh (raziskovalni, strokovni, politični, sociološki), dokončnega odgovora na tako kompleksno vprašanje pa seveda ne more biti. Namen članka je predvsem iskanje tistih dejavnikov, ki bi kar najbolje razložili razlike med državami. Na podlagi teh spoznanj bomo razvili okvir, ki lahko služi odločevalcem in načrtovalcem na različnih ravneh pri pripravi ustrezne kombinacije strateških ' ffCJi-ijteivt' v članku so bile delno financirane v okviru projekta BReA TH Brnadband e Services and Access for tfie Home fštenf/te; FPG IST 3 015893-SSA) ter CRP Tehnično-ekonomski modeli razvoja širokopasovnih komunikacij in njihova uporabil na rumlnlh področjih Slovenije IV2 0211). 142 uporabna informatika 2007 šlevilkaj Iclmk XV Tomaž Turk, Borka Jerman Blažit, Peter Trk man: Strategije za spodbujanje priviemanja širokopasovnega dostopa In storitev ukrepov za doseganje boljše izkoriščenosti novih tehnoloških možnosti. V članku najprej okvirno predstavljamo stanje v EU ter ugotovitve raziskovalcev, V tretjem poglavju opišemo metodologijo in ugotovitve faktorske analize. Na tej podlagi razvijemo okvir za analizo strateških politik za spodbujanje razširjenosti širokopasovnega dostopa ter opišemo nekatere možne politike. 2 PREGLED STANJA IN RAZL060U ZA RAZLIKE V RAZVITOSTI V splošnem lahko (ob nekaj izjemah) trdimo, da razširjenost Širokopasovnega dostopa v državah Evropske unije razmeroma hitro narašča, vendar so med državami precejšnje razlike. Oboje je razvidno tudi iz statističnih podatkov (Eu ros tat, 2006; Etiroba-rometer, 2006; OECD, 2006). Pretekle raziskave o razlogih za razlike med državami so pričakovano pokazale, da ima največ vpliva na razširjenost širokopasovnega dostopa ekonomska razvitost države, čmerjena z BDP na prebivalca. To spoznanje potrjuje tudi slika I, ki prikazuje odvisnost med razširjenostjo širokopasovnega dostopa in BDP Penetracijo SD (v %) 30 25 20 15 10 5 0 f— 5.000,00 na prebivalca, dodana pa je tudi regresljska premica. Nekatere bolj zanimive države so označene z besedo. Čeprav je pozitivna povezanost v splošnem dobro vidna, pa nekatere države pomembno odstopajo - v splošnem velja, da imajo države nad premico {npr. Koreja, Tinska, Danska, Nizozemska) višjo, države pod premico (npr. ZDA, trska, Grčija) pa nižjo razširjenost širokopasovnega dostopa, kot bi lahko pričakovali glede na njihovo gospodarsko razvitost. Različne raziskave so se tako usmerjale predvsem v odkrivanje drugih razlogov, ki bi pojasnili razlike med državami, pri čemer so bile uporabljene tako statistične primerjave (v danem trenutku ali v daljšem časovnem obdobju) kol tudi študije primerov posameznih, predvsem nadpovprečno razvitih, držav, regij ali mest. Druga najpomembnejša spremenljivka (za ekonomsko razvitostjo) je cena za uporabo širokopasovnega dostopa. Mesečna cena za DSL ali kabelski dostop v EU je namreč še vedno okoli 40 evrov (seveda je ta številka odvisna od razpoložljive pasovne širine) - po ocenah pa naj bi morala cena za splošno spreje-tost širokopasovnega dostopa pasti na 25 do 30 evrov * Danska. Ntzozamslui 10 000.00 15.000.00 20 000,00 25 000,00 30.000,00 35.000,00 40.000.00 45.000,00 R'!P na pruijtualUii (v USD) Slika 1 Povezanost med raiširjenostjo širokopasovnega dostopa in BDP na prebivalca v državah OECD Vir: OECD, 3006 2007 Številka 3 - letnik XV uponin** informatika 143 TomaŽ Turk, Bor Jefman Hl.wi; . Peter Trkman: Strategije za spodbujanJprivzemanja širokopasovnega dostopa in storitev (Flynn, 2002; Papacharissi, Zaks, 2006). Poleg cene se pogosto omenja tudi pomen učinkovite regulacije za spodbujanje razširjenosti širokopasovnega dostopa. Po drugi strani pa so si rezultati raziskav v nasprotju glede pomena preostalih spremenljivk, denimo: • stopnja izobrazbe: običajno imajo izobraženi poleg višjih dohodkov tudi večjo nagnjenost k sprejemanju novih tehnoloških rešitev; » znanje angleščine: ker je večina spletnih strani v angleščini, naj bi za prebivalce držav angleškega govornega področja širokopasovni dostop pomenil večjo vrednost. Vendar pa rast števila strani v drugih jezikiii ter dejstvo, da je za brskanje potrebno le pasivno znanje jezika, zmanjšujeta pomen te spremenljivke. Dejansko novejše Študije (npr. Ki-iski, 2002) niso ugotovile vpliva znanja angleščine na razširjenost širokopasovnega dostopa; • raven demokracije: manj demokratične države pogosto poskušajo omejiti razvoj širokopasovnega dostopa, saj bi le-ta lahko znižala njihovo avto-kratsko moč (Milner, 2006), Tipičen primer je denimo kitajski veliki požarni zid; • starost: mlajši praviloma hitreje sprejemajo inter-netne storitve, ki postanejo običajen del njihovih življenj; • pasovna širina storitev: večji nabor storitev, ki zahtevajo večjo pasovno Širino (interaktivne igre, prenašanje slik in zvoka ipd.) naj bi pomembno prispevalo k privzemanju širokopasovnega dostopa; . zanimivost vsebin; ne nazadnje širok nabor zanimivih storitev ne glede na njihovo zahtevano pasovno širino gotovo pomembno prispeva k odločitvi za nadgradnjo klicnega dostopa - slednja je v takem primeru običajno tudi stroškovno upravičena. Občasno pa so bili ugotovljeni Še bolj nenavadni vplivi - denimo vpliv religije na razširjenost širokopasovnega dostopa (Beiiock, 2003). Širok nabor preučevanih vplivov kaže na kompleksnost področja. V splošnem so pretekle raziskave sicer privedle do zelo zanimivih rezultatov, vendar so pogosto v nasprotju druga z drugo. Pogosto se tudi preveč poudarja samo analiza razširjenosti širokopasovnega dostopa ali interneta na splošno in premalo razširjenost uporabe storitev. Koristi za posameznika in družbo kot celoto namreč prinese šele uporaba storitev in ne razširjenost Širokopasovnega dostopa sama pa sebi. Zato se v naši študiji ne osredotočamo le na analizo razširjenosti širokopasovnega dostopa, marveč na širšo razvitost države v smeri informacijske družbe. 1'omembna omejitev je tudi, da večina študij analizira samo povezanost razširjenosti širokopasovnega dostopa z različnimi indikatorji, ne pa tudi medsebojne odvisnosti spremenljivk (Dutta, Roy, 2004-2005). Večina preteklih študij se ustavi pri povzetku in analizi situacije in ne ponudi okvira za odločevalce za analizo strateških ukrepov. Kljub navedenim pomanjkljivostim so pretekle raziskave koristne kot vodilo, katere spremenljivke izbrati za pojasnitev razlik med državami, zato smo jih upoštevali pri raziskavi. Naš pristop prinaša predvsem dve novosti: ■ veliko število spremenljivk je skrčil na tri vplivne faktorje, • razvili smo okvir, ki omogoča analizo Strategij z namenom doseganja vzdržljivega (angl. sustainable) razvoja. 3 EMPIRIČNA ANALIZA S statistično analizo smo želeli predvsem odkriti ključne faktorje, ki bi lahko pojasnili razliko med posameznimi evropskimi državami pri razvitosti širokopasovnega dostopa in povezanih segmentov informacijske družbe. Osnovni vir podatkov je bil Euros tat, kar je zagotovilo uporabo podatkov, zbranih po enotni metodologiji. Delno smo podatke dopolnili iz drugih virov (kol je razvidno iz tabele I), tako da smo vključili vse temeljne vplive in indikatorje razvitosti. V analizo smo vključili 23 držav, članic EU. Francijo in Malto smo izpustili zaradi številnih manjka joči it vrednosti v podatkih Eurostata. Zanimale so nas predvsem spremenljivke, ki lahko najbolje pojasnijo razlike med posameznimi državami EU, pri čemer smo zajemali iz širšega nabora kazalcev razvitosti informacijske družbe. Tako smo vključili 17 spremenljivk, ki so razvidne tudi iz tabele l. Podatke za leto 2004 smo analizirali s korelacijsko in faktorsko analizo. Korelacijska analiza je pokazala, da so spremenljivke medsebojno dobro korelirane in primerne za faktorsko analizo. Kot zanimivo ugotovitev navajamo neznačilno povezavo med razširjenostjo širokopasovnega dostopa in uporabo interneta za igranje igric. To je verjetno posledica dejstva, da igranje igric na razširjenost širokopasovnega dostopa vpliva posredno (denimo prek pogostosti uporabe interneta), Po mnenju nekaterih (denimo Krikke, 144 uporabni informatika 2007-ilevilk3 3-letnik XV Tomaž Turk, Borka Jerman Blažič. Pelsr Trkman: Strategije za spodbujanje privzema nja širokopasovnega dostopa in storitev 2(103) je namreč tovrstna dejavnost ena najvažnejših neposrednih spodbud za Širokopasovni dostop v nekaterih gospodinjstvih. Naši rezultati pa potrjujejo ugotovitve drugih raziskovalcev {denimo Savage, VValdman, 2005), ki kažejo, da igranje igric ni tako močan dejavnik. Faktorska analiza omogoča poenostavitev kompleksnih odnosov med večjim številom spremenljivk na manjše število ključnih faktorjev. Informacija v večjem številu spremenljivk se zgosti v nekaj faktorjev, takoč da je izguba informacije kar najmanjša. Faktorska analiza tako odkrije medsebojno povezane spremenljivke in jih združi v enem faktorju in omogoči lažje razumevanje stanja, ki je bilo opisano z velikim številom spremenljivk Prednost tega pristopa je tudi, da niso potrebne predhodne predpostavke o številu ali sestavi faktorjev. Interpretacija faktorjev je odvisna od uteži posameznih spremenljivk v faktorju in je prepuščena raziskovalcu. Rezultati faktorske analize so prikazani v tabeli I. Faktorske uteži kažejo povezanost posamezne spremenljivke z obravnavanim faktorjem (višja vrednost pomeni večjo povezanost; vrednosti nad 0,4 so prikazane odebeljeno). Uporabili smo rotacijo varimax, ki doseže, da se posamezna spremenljivka tesneje poveže s posameznim faktorjem in omogoča lažjo interpretacijo faktorjev. Pridobljene faktorje smo interpretirali kot: 1. »spodbude in pogoji«, ki vključuje spremenljivke, kot so razširjenost širokopasovnega dostopa, uporaba teledela, prihodek gospodinjstva, cena širokopasovnega dostopa,- 2. »uporaba informacijskih storitev«, ki vključuje spremenljivke, kot so uporaba interneta za pridobivanje informacij, uporaba interneta za igranje igric, e-nakupovanje, pogostost uporabe računalnika in interneta; 3. »razvitost telekomtinikacijskega sektorja«, ki vključuje število telefonov, dostop do računalnika in interneta, izdatke za komunikacijsko tehnologijo in gostoto poseljenosti prebivalstva. Prvi faktor izraža po eni strani ekonomsko razvitost države (denimo prihodek gospodinjstva) ter kazalce, ki so pogoj za »informacijsko« razvitost (razširjenost Tabela 1 Faktorske uteži med faktorji in opazovanimi spremenljivkami Spremenljivka 1. faktor 2. faktor 3. faktor Razširjenost Širokopasovnega dostopa 0,904 0,243 0,066 E nakupovanje (NAKUPI 0,5« D,861 0,403 Uporaba interneta za igranje igric (IGRE) 0,114 0,827 -0,048 Uporaba interneta za pridobivanje informacij IINFO) D,460 0,821 D.281 Izdatki za mtnrmaciisko tehnologijo (IT-IZD) 0,583 0,631 0,212 Izdatki za komunikaci|sko tehnologijo 1KT-IZD1 ■ 0,326 0,078 •0,708 Prihodek gospodinjstva IPRIH1 0,737 0.262 0,409 Dostop do osebnega računalnika (PC-DOS) D.69B 0,345 0,560 Pogostost uporabe osebnega računalnika (PC-PDE) D,ED5 0,705 0,153 Dostop do interneta (INT D0S1 0,568 0,436 0,591 Pogostost uporabe interneta (INT P0G) 0,531 0,800 0,081 Dostop do interneta prek telefona (INT TEL) 0.219 0,224 0,865 BDP na prebivalca (BDP) 0,492 0,390 0,493 Cena širokopasovnega dostopa (CENA! (Vir; Múltiple play, 20Q5) - 0,693 -0,279 -0,284 Sátevilu talelunuv (TELEF) 0,261 0,482 0,586 Uporaha telsdela (TE LE DELO! 0,700 0,267 0,132 Gostota pose líenos ti IG0ST0) 0,303 - 0,376 0,77! E ducati on le vel 1IZ0B) EVir: Eurydice, 2005) 0,073 0,199 0,817 2007 ■ številka 3 - letnik XV u P Q N A ii N A informatika 1 ¿5 Tomaž Tiirk, Borka Jerman Blaiič. Peter Trkma