Msgr. Lazar Demetrij Mladenov. (Po poročilih spisal N. L.) IV o so k lanski papeževi petdesetletnici prišli Banjsko in leži v severo-vshodnem kotu Mace-škofje iz raznih krajev v Rim, zanimali so se donije; dandanes šteje okoli 7000 prebivalcev. Rimci najbolj za moža, katerega sliko vidijo Njegov oče je bil občečislan pravoslavni du-tukaj čitatelji. Lepo moško postavo dela še lepšo hovnik imenom Demetrij. — Znano je, kako so se 1.1860. pravoslavni Bolgarji začeli približevati katoliški cerkvi in kako bi se bili brez zanimiva oprava. Moža ogrinja višnjeva halja (talar), prepasana z višnjevim pasom; na prsih ima zlat križec; glavo pokriva nekak cilinder brez krajcev, ki se imenuje „kali-mafka" ; čez njo poteguje črno pregrinjalo, „bulo", tako blizu, kakor ženska pajčolan. Dolgi lasje se usipljejo na rame in mogočna brada dela Častitljiv njegov obraz. Ta oprava je o- prava zjedmjenih škofov slovansko-grškega obreda. Podobna je precej o-pravi razkolnih škofov, samo da imajo ti črno obleko. Mož pa, ki ga nam kaže slika, je apostolski vikarij z j edin j enih Bolgar jev vMacedo- Msgr. Lazar Demetrij Mladenov. (Po fotografiji. dvojbe vsi povrnili v njeno naročje, ko ne bi bilo toliko o-vir, toliko vsakovrstnih sovražnih spletek in ko bi bili imeli dovolj bolgarskih katoliških duhovnikov. Razkol-niki so tedaj celo pošiljali svoje otroke v katoliške šole. Tudi pop Demetrij pri-jaše nekega dne leta 1864. s svojim La-zarčkom v Solun ter izroči desetletnega dečka misijonarjem svetega Vin-cencija Pavljanske-ga v vzgojo. Deček je kmalu pokazal izredno nadarjenost ter povsod prekosil svoje bol- niji - - Mladenov. Upamo, da ustrežemo čita- garske in francoske součence. — Dne 27. ki-teljem, ako podamo nekoliko črtic o njem, tem movca 1. 1867. se je ustanovilo v Solunu prvo bolj, ker se njegovo ime mnogokrat sliši v no- bolgarsko semenišče (malo semenišče, petit semi- vejsem času. Msgr. Lazar Demetrij Mladenov se je rodil 24. rožnika 1. 1853. v mestecu, ki se imenuje „DOM in SVET" 1894, št. 5. naire); naš Lazar je bil prvi gojenec tega zavoda. A Rusom ni bilo nič povšeČ to približevanje Bolgarjev proti rimski cerkvi, najmanj pa, da o 130 N. L.: Msgr. Lazar Demetrij Mladenov. se je zidalo celo semenišče. Zbali so se, da se katoličanstvo še bolj razširi, ter so zato napeli njim žal le prenavadno struno: med Bolgari se je kmalu razneslo nesramno natolcevanje, kako katoličani njihovo deco rede z oslovino, mišimi, žabami itd. Se huje! Govorilo se je celo, kako katoliški duhovniki dečke, ki so zboleli, obhajajo in potem — z vrvjo zadavijo. Tudi Mladenovova mati je to zvedela ter seveda vse verjela. Ubogo materino srce! Kako se je bala za svoje dete! Jokala, prosila in rotila je svojega moža, da naj pokliče sina domov. Pop Demetrij res pride v Solun po svojega sina, toda dečko se ne da nikakor odtrgati od učenja in tako ljubega mu zavoda. Treba je dečka preslepiti z zvijačo, da se napoti z očetom domov. Ko pa med potoma zve, kaj namerja oče v resnici, zmuzne se mu prebrisani sinko in jo ubere nazaj v Solun naravnost v svoj zavod. Oče spozna, da bi delal krivico sinu, ko bi ga še dalje motil, zato mu pusti popolno slobodo za bodoči stan. Da bi se nadalje izobrazil, gre 1. 1869. mladi Lazar v Carigrad, 1. 1873. pa na Francosko, da bi se tam blizu „ zibelke sv. Vincencija Pavljan-skega", blizu nekdanjega Pouya učil govorništva. Naslednje leto pa vstopi v misijonsko družbo sv. Vincencija Pavljanskega in izreče svete obljube pred vesoljnim prednikom vseh „ misijonskih duhovnikov" (lazaristov) Ed. Bore-jem. Na to ga posvete 1. 1880. v mašnika latinskega obreda in pošljejo v Carigrad, da bi učil mladino v zavodu „St. Benoit". Leta 1882. se je začelo med Bolgarji novo gibanje; cele vasi so se vračale v naročje katoliške cerkve. Mladenova prime navdušenost ob teh veselih dogodkih, urno sklene posvetiti se misijonskemu delu, združevanju Bolgarov z Rimom. Pohiti v Solun in poprosi, da bi smel delovati za Bolgarje. Z dovoljenjem sv. stolice prestopi v bolgarski obred in začne takoj ognjevito delovati med Bolgarji v Macedoniji. V kratkem času so se videli sijajni uspehi. Papež Leon XIII. sam se je veselil teh bogatih sadov in ustanovil s pismom z dne 12. vel. travna leta 1883, ,iz ljubezni do Bolgarov pod turško vlado' (charitatis studio erga Bulgaros catho-licos, qui sunt in Ottomanico Imperio) apo- stolski vikarijat združenih Bolgarjev v Macedoniji ter izvolil Mladenova za apostolskega vikanja. Sv. oče je storil to tudi z namenom, da bi Bolgarjem dal Bolgarja za višjega pastirja. A kar mahoma poči glas, da Mladenov ni po rodu Bolgar, ampak Francoz. Celo v Rim so poslali sovražniki to poročilo. Toda njegovi rojaki se potegnejo zanj in naznanijo sv. stolici, kako so udani svojemu pastirju. Da bi deloval z večjo veljavo, posvete ga dne 5. velikega srpana 1. 1883. v Carigradu za škofa i. p. z naslovom škofa Satalskega (t. j. mesto Satale v mali Armeniji). Odtlej pa do dandanes deluje neutrudno za svoj namen, zjedinjenje Bolgarjev. Bilo bi preobširno, ko bi hoteli nadrobno popisati, kakšno je njegovo delovanje, kako hodi po svoji domači deželi od kraja do kraja, kako so mu zapreke in krivice delali grški eksarhi in pravoslavni duhovniki. „Danici" je častiti gospod Gorlin o tem že večkrat poročal kaj malega. G. Gorlin, ravnatelj solunskega semenišča, vrli pomočnik Mladenovu, je rodom Francoz, a pred nekoliko leti se je pobolgaril in svoje življenje in imetje posvetil bolgarski misiji. O Mladenovovem bivanju v Rimu nam je poročal nekdo, ki ga je videl, tako-le: „Ko bi stopili te dni v njegovo sobo, našli bi vedno nekaj škofov ali mašnikov pri njem. Ti so sicer Francozi, Lahi ali Nemci, a vendar z zanimanjem poslušajo, ko jim razlaga lepoto, starost in pomen slovanskega jezika in petja. Pred seboj ima mnogo zemljevidov Balkana, toda dosedaj ni mogel najti niti jednega resničnega, povsod se vidi mnogo političnega, narodnega ali verskega strankarstva." Tako je Mladenov na slovanskem jugu dandanes res znamenit mož. Tudi turška vlada pripoznava njegovo veljavo. Sultan mu je podelil 1. 1888. zaslužno svetinjo „osmanje nišani". Ne samo to: pripoznal je njemu in njegovemu duhovenstvu v najnovejšem Času, kakor je poročal „Katol. List", razne pravice; te pravice je podelil sultan Mladenovu s posebnim pismom, in sicer te-le: i.Vladika ima pravico, da sodeluje v pokrajinskem svetu, kjer se razpravlja o vseh državljanskih in verskih vprašanjih. 2. Ima pravico, da se da zastopati v okrožnem svetu. 3. Sme, ako je treba, zahtevati na svojem poto- Anton Hribar: Dijoniz in Filoksen. — Anton Medved: Pomenek. vanju vojaško spremstvo za obrambo. 4. Pooblaščen je, da podeli takim duhovnikom, ki se posvete poučevanju, potreben naslov, katerega pripozna tudi vlada. 5. Vladika sme svojim vernikom razsojati pravico. Vsi njegovi odloki, ki se tičejo oporoke in pa ženitbe, kakor tudi vse njegove razsodbe imajo postavno veljavo. 6. Civilno sodišče ne sme soditi nobenega du- hovnika brez privoljenja škofovega; Če ga pa obsodi, mora prestati svojo kazen v škofovski stolici. 7. Mladenov ima pravico zastopati svoje vernike v vseh civilnih in ženitbenih stvareh. Iz tega vidijo bralci naši dosti jasno, da se na Turškem dani, in da se bližajo boljši Časi za katoliško cerkev. Dijoniz in Filoksen Ivo Dijoniz prijatelj Muz Je vladal mesto Sirakuz, Podanikov ni svojih ljubil In mnoge s smrtjo je pogubil. In pesmi zlagal Dijoniz In mnog v Olimp poslal je spis, Da tam so ga sodniki brali: A lovorik mu niso dali. Pa Dijoniza mož učen Obišče, pesnik Filoksen; Tiran poda mu spev in meni, Naj pesnik pesem mu oceni. Spozna brž pesnik spevov duh, Tirana in njegov napuh, Obsodi pesem in poeta: „Vladar, ta pesem ni zadeta!" To komaj Filoksen pove, Iz grada iti več ne sme. In Dijoniz pokliče straže, Odvesti v ječo ga ukaže. Iz ječe vede skrivna cev, Po kteri čuje se odmev, Kar kaznjenci vele v zaporu, Vse čuje Dijoniz na dvoru. Modruje pevec na večer: „Če vprašal še bi me kater, Drugač bi sodil pevske stvore, Ne delal tukaj bi pokore." Iz ječe čuje to tiran, Pokliče pevca drugi dan; In v milosti zagotovilo Privzame pevca na kosilo. Ko bere spev slabo skovan, Pred pevcem zopet de tiran: „Povej mi, pevec Filoksene, Ima li pesem ta kaj cene?" In misli pevec Filoksen, Značajen, trden, mož jeklen: Kedo bi hvalil dela taka? Če grajam, — pa zap6r me čaka. Zato se pesnik nasmehlja, Pokliče stražo, roke da: „Na, zopet mi ukleni roke, Odvedi v ječe me globoke!" Všeč Dijonizu je značaj: „Ne, v ječo več ne greš nazaj! Sodnik, ki nepristransko sodi, Naj brez strahu in prosto hodi!" Anton Hribar Pomenek. „ IN a ramah z vedrom, sivi oče, Kam stopate v dolino, kam?" „Rahljajo v gori prst za trsje, V dolino grem po vina v hram." „Kaj bode? Vinske kaplje daje Od leta manj do leta trs." „Bog ve, kaj bode!" meni starec, In vzdihljaj mu privre iz prs. „Ti mlad si, ognja poln in nadej, Učakaš morda lepših dob. Trgatev doživim jaz malo, Teže me leta — čaka grob." V dolino starec, jaz v gorico, Molče obrneva obraz. Na hladni grob pač misli starec, Na lepše dobe mislim jaz. Anton Medved. 9*