568 Vebrov bistvogledni dokaz za praistinitost Boga Dr. Alfred Šerko „Že pravi pojem samega niča zahteva določno priznanje Boga." Knjiga o Bogu. Str. 416. „Že iz vsakdanjega življenja, še bolj pa iz znanstvenega udejstvovanja nam je kaj dobro znana razlika med tako zvanimi posameznimi in bolj ali manj splošnimi pojavi." »Tako govorimo n. pr. o tem in tem posameznem človeku, o tej posamezni gori, o tem konkretnem trikotniku, — govorimo pa tudi o človeku sploh, o gorovju ali gorah v obče, o trikotnikih v splošnem, ne da bi imeli pri tem kako konkretno osebo, goro, odnosno trikotnik v mislih. To prehajanje od posameznosti do splošnosti pa pomenja tudi „neko izrazito stopnjevanje, ki ga lahko nazivamo stopnjevanje .navzgor' ali tudi stopnjevanje .navzdol'." „Da gre v resnici za neko stopnjevanje je razvidno iz nadaljnjega dejstva, da je tudi sem spadajoča ,posameznost' ali .splošnost' že na prvi pogled lahko večja ali manjša." In sicer je posameznost pojavov tem večja, čim manjša je njih splošnost in obratno. Tako gre n. pr. .človeku v obče' značaj večje splošnosti kakor .Evropejcu' ali celo .gospodu X'. Razlika med splošnimi in posameznimi pojavi je v tem, da ima posamezni pojav več predmetnih določil nego splošni. O trikotniku v obče n. pr.. ne moremo trditi, da ima enake stranice, pa tudi ne, da ima neenake. „V tem ko gredo posameznemu trikotniku vse njegove lastnosti v istini (actualiter), pa gredo .trikotniku samemu' iz obilice teh lastnosti v istini samo nekatere (n. pr. da ima tri stranice in da znaša vsota njegovih kotov 180°), vse druge pa samo po možnosti (potentialiter)." „V tem ko je vsak posamezen trikotnik glede svojih lastnosti povsem določen, pa je sam trikotnik enako določen samo glede nekaterih teh lastnosti, glede drugih je pa nedolo-č e n." „Kar pa velja o trikotniku, velja seveda v enaki meri tudi o vsakem drugem pojavu sveta in življenja." „Splošnost pojava je toliko kakor njegova nedoločenost, posameznost pa toliko kakor njegova določenost." „Vse to pa obenem pove, da gre pri omenjeni splošnosti in posameznosti za prave predmetne razlike, ki jih ne smemo zamenjati z onim zgolj dušeslovnim stanjem, ki je potrebno, ako naj se od zaznavanja posameznih pojavov povzpnemo še do dojemanja bolj splošnih prikazni. Tu gre zlasti za posebni dej tako zvanega odmišljanja, ki je seveda vse kaj drugačnega nego pravo (.konkretno') zaznavanje; ali ta razlika ima... tudi svojo nedušeslovno torej zgolj predmetno osnovo: pravemu zaznavanju odgovarja namreč neka visoka stopnja .določnosti' tega, kar tako zaznavamo; večjemu ali manjšemu .odmiselnemu' zaznavanju pa odgovarja večja ali manjša .nedoločenost' tega, kar tako zaznavamo." Ako pa je vse, kar kakorkoli opazujem, še bolj ali manj določeno (bolj ali manj posamezno) in še manj ali bolj nedoločeno (manj ali bolj splošno), tedaj „se samo po sebi vsiljuje vprašanje, kako določiti zakonite točke največje ali najmanjše take določenosti (posameznosti) in nedoločenosti (splošnosti)." V ta namen nam je treba samo pomisliti, da je vsak manj določen pojav do pristojnega bolj določenega pojava v razmerju vrste