A. FAKIN: Še o kvalifikaciji, nameščenju in izvenšolskem delovanju.* V svoiem članku »K besedi o nastavi^vah« v 25. številki »Učit. Tov.« sem zavzel stališče. da naj bi se pri v siužbi vestnem in točnern ter moralno živečem učiteljstvn nrioštevala pri nastavitvah v rrvi vrsti službena starost; a pri ostalem uč;telist\T.i r:a kvalifikaciia in i.otem šele drugo. — Iz cega je razvidno. da ne omaloyažn.iem kvalifikaci.e. sem celo še njen odJločen nristaš. a ne individualne in kraie^'iie. niarveč splošno enotne. Sedanja službena ocena. ki obsega že sest točk: 1. zmožnost, 2. rnetoda. 3. marljivost, točnost in vestnost. 4. uDorabnost. 5. veden.ie. 6. oipomnja in ki nai bi po mnenju nekaterin dobila še nar novih točk. ie dlakocepska in se bliža navadnemu šolskei.m spričevalu. — Učiteljišče moira skrbeti. da se strokovna in snlošna ter metodična naobra/.ba v učitel.iu združi in nm preide v dušo. Ako ie s&dai tak učite!i marijiv. vesten iij točen v s.voji službi. ni brez zmožnosti in metode in tudi se na'brže nieerova uporabnost s službenimi leii scotovo stop_...u?e. Učiteli ire bodi metodično vklen.ien temveč svoboden v dkviru splošnih metodičnih načel. Zato nai bi obsegala službena kvalifikaciia učiielia le majljivost. vestnost in točnost. občevanje in vspeh: a to nai se ne oceniuje s petimi. marveč le s tremi redovi. Dobi se nadzornik, ki ne nozna slabšega kvalifikacijskeira reda od »izvrstno«. a Jriieri oa ne bnlišesa od -hvalevredno« itd. Tako ie lahko dober učitelj v enem kraiu siabse k\ alificiran t,d slabejšega v drugem o!_raju. 'ladi jc Dreztiv.jnaiu, uu bl učiteij. i.i siiižinije na z učili uobio pireskrbl.ieni šoli labku boljše, gotovejše in v.spe.šnejše imstopal. nego ucitel.i na šoii brez vsakih učil. Isto se. doga.ia z učitel.icin v dovolj veliki. zruon in' s\etli, sobi itd. Na ta iiačin sta lahko še celo v lastnem okraju dva cnako zmožna učitelja različno kvalificirana. Tudi učni materijal na deželi. inestu in trgu se razlikuje. lz rega ie pač iasno. da ori iiarneščenjih ne sn?e službena kvalifikacija igrati absolutiio prvo ulogo in je v takih slučajih (.piri t.ikem učitelistvu) vsekako boliše v prvi vr.ti upcšrevati službeno starost. Teonzirati o kvaliiikaciji ie iako lepo iu lariznati niorani. da se rni izvajanja tovariša Potočnika v njes.>;o\reiu članKu v stfv. 29. »Učit. Tuv.« Drav uopad-jo; a žalibog- v praks. ni vse tako., V svojem članku nisem smotrenega iz\enšolSikeKa delovanja samo najrradil — kot Dra\i tovairiš Potočnik v 29. številki /Učit. Tov.« — s frazo »hvalevredno«. temveč sem .je učiteljstvu tudi »toplo priroročal«. 1'rdim. cia učiteli. ki se ne zavcda. da ic učiteli naroda —¦ ni pravi učitei... Vendar pravi učiteli ne bo iskal za izvenšolsko delovanje priznaiija in nagra- de v kvaliiikaciii in delo on.esra učitelja, kl dela izven šole le zaradi kvalifikacije, ;o zelo dvomljivega uspeha. Poznam to\?ariša. ki se pusti 'voliti v vsa inogoča društva in kornoracije. zgubi z neplodniini seiami teli društev velikanskega dray;ocenesa časa. ki bi se sicer dal v prosueh šoli plodcnosno izkoristiti. Zato naj ne pov.abimo učiteljstva na izvenšoisko delovanje s kvalifikaciio, ker s tem bomo šoli več škodovali nego koristili. Tudi ne vem, kako bi klerikalni nadzornik klasificiral izvenšolsko delo učitelja pri Sokoliii — pri Orlih in -¦ narobe. Po mojem mneniu bodi učiteli na svoiem mestu v prvi vrsti v šoli: pndobi otroke — ima kmalu tudi njihove scarše. Zafo se mora vsak učiteli vsak dan za vsako uro na noiilV dobro in temeliito priDraviti. zasledovati znanstvcne rcvije in najnovei.e kn.ii.sre. pc-nravl.iati pismene vaie iij .naiotte ita. - Prosti čas. ki ostanf učiteliu .:-o vseni tem delu na razoolago. inora — ako hoče biti učiteli naroda — ..osvetiti širši narodni prosveti; a to le zaradi naroda samcga. a ne zaradi kvalif-kacije.* * Z dana§njim člankom smatramo poleiniko med tov. Fakinom in tov. Potočnikom za končano. Opom. ured. * Ker so vprašanja kvalifikacije, namcščenia in delovanja izven šole važna. bi tilo dobro. da bi ta vprašanja okrajna thnštva abravnavala in svoie sklepe predložila poverjeništvu U.IU.