Uprava, letnik IV, 1/2006 141 Praksa za delo v upravi Poro~ilo o projektu Fakultete za upravo Astrid Pra{nikar astrid.prasnikar@fu.uni-lj.si Obvezna praksa {tudentov po dosedanji ureditvi ni bila posebej vsebinsko opredeljena, zato se je velikokrat izvajala rutinsko, brez posebnih programov, ciljev in namena. V leto{njem letu pa smo na Fakulteti za upravo v Ljubljani pri~eli z izvajanjem aktivnosti in postopkov, na podlagi katerih bomo vzpostavili nov koncept opravljanja {tudentske prakse v okviru programa visoko{olskega {tudija po bolonjski deklaraciji. Pripravili smo že nov osnovni skelet projekta, tako vsebinsko kot metodo- lo{ko. Strate{ki cilji, ki jih zasledujemo pri razvoju {tudentske prakse, izhajajo z vidika ciljev pedago{kega procesa, kjer je praksa dejavnik, ki zagotavlja pridobi- vanje uporabnih znanj diplomantov Fakultete za upravo. Praksa tudi usmerja razvoj bolonjskih {tudijskih programov, prispeva k razvoju upravne discipline, pove~uje zaposlitvene možnosti diplomantov in pove~uje mednarodno izmen- javo {tudentov ter diplomantov pri pridobivanju delovnih izku{enj. S prenovo na~ina izvajanja prakse {tudentov želimo dose~i, da bi bila vsebina {tudijskega procesa usmerjena v opredeljevanje in merjenje znanj diplomantov in njihove uspe{nosti pri zaposlovanju v upravi. Na{ namen je tudi, da bi se programi predmetov izoblikovali in osredoto~ili na vsebine, pomembne za re{evanje nalog in problemov v upravi, in bi se v pedago{ki proces vklju~evali strokov- njaki iz prakse: neposredne (aktivne) in posredne (pasivne) prakse, da bi se pove~ala motivacija {tudentov za uspe{nej{e {tudijske rezultate in pove~evala odgovornost do pridobivanja znanja in delovnega mesta ter da bi se med delo- dajalci diplomantov izbolj{ala razpoznavnost {tudentov Fakultete za upravo po njihovi prizadevnosti in odgovornosti. Vsebinske in organizacijske osnove za izvajanje prakse smo že vzpostavili v juniju 2006, {e prej pa smo za~eli z izvedbo projekta vklju~evati strokovnjake iz prakse. Prakso smo smiselno v vsebinskem smislu razdelili na naslednja osnovna podro~ja: državna uprava, lokalna samouprava, druge osebe javnega prava in praksa v mednarodnih institucijah. Ob~ine bi v okviru sodelovanja v projektu Astrid Pra{nikar Praksa za delo v upravi Uprava, letnik IV, 1/2006 142 ponudile okolje, v katerem bi dolo~eno {tevilo (nekaj deset) {tudentov, ki bodo izkazali ustrezno zavzetost, delovalo v lokalnih skupnostih po sistemu aktivne prakse. To pomeni, da bi v ~asu prakse (predvidoma 4-5 tednov, obdobje maj, junij, september) delali pri konkretnih nalogah in hkrati pridobili ustrezna zna- nja. Ker bi bila praksa povezana s konkretnimi nalogami, ki bi jih predlagala ob~ina sama in bi te v~asih tudi presegale zahtevnost in ~as odmerjen za obve- zno prakso, bi {tudentje v nadaljevanju lahko rezultate prakse nadgradili v diplomsko delo ali pa bi v zvezi s konkretnimi vpra{anji celo izvedli skupaj z mentorji na fakulteti posamezne projekte, za katere bi bil v ob~ini interes. Tak{no sodelovanje bi lahko vodilo tudi do morebitne zaposlitve ali vsaj do evidenc, iz katerih bi v lokalnih skupnostih dobili pregled nad usposobljenostjo na{ih {tudentov, bodo~ih prosilcev zaposlitev, in posredno do ve~anja u~inko- vitosti ob~inskih uprav, kar je na{ skupni interes in cilj. Konkretni projekti bi bili tudi za ob~ine zanimivi in bi pripomogli k ve~ji zainteresiranosti ob~in za obvez- no prakso {tudentov. Zami{ljeni na~in izvajanja prakse pomeni hkrati tudi pripravljenost Fakulte- te za upravo, da prisluhne potrebam uprave kot bodo~ega delodajalca in vklju~uje javne uslužbence, ki bi prevzeli mentorstvo {tudentom, v pedago{ko udejstvovanje in druge možnosti sodelovanja pri razli~nih podro~jih delovanja Fakultete za upravo ter v prenos znanja iz tujine prek izmenjav Erasmus, pro- gramov Leonardo, raziskav, ipd.). Za izvedbo projekta smo predvideli institucionalizacijo oblikovanja, izva- janja in evalvacije prakse na naslednjih ravneh: imenovanje posebnega organa predstavni{tva organizacij in imenovanje strokovnega tima. Predstavni{tvo organizacij, v katerih se bo praksa opravljala in smo jih razvrstili v matri~na {tiri podro~ja, bo imelo funkcijo vrhovnega projektnega sveta oz. krmilnega telesa na strate{ki ravni. Poslanstvo omenjenega telesa s skupno 16 ~lani (4 predsta- vniki državne uprave, 4 lokalne samouprave, 4 drugih oseb javnega prava in 4 predstavniki Fakultete za upravo) je sprejem na~elnih stali{~ o vsebini {tudent- ske prakse, sprejem norm in standardov glede na~ina opravljanja {tudentske prakse ter verifikacija formalnih razmerij med fakulteto, {tudenti in organizaci- jami, kjer se bo praksa izvajala (vklju~itev praktikantov v kadrovski na~rt, dolo~itev tipske pogodbe o praksi, dogovor o nagrajevanju mentorjev {tudentov v organih in podobno). Že takoj ob uvedbi projekta je bil imenovan strokovni tim s {tirimi podro~nimi projektnimi timi. Za izvedbo projekta je bila imenovana projektna skupina v sestavi: prof. dr. Sre~ko Devjak - vodja projekta, dr. Polona Kova~, dr. Primož Pevcin, Stanka Primc,dr. Janez Stare, mag. Nina Tomaževi~, vsi tudi kot vodje projektnih timov za posamezna podro~ja, Astrid Pra{nikar - za podro~je lokalne samouprave in predstavnik {tudentov. Astrid Pra{nikar Praksa za delo v upravi Uprava, letnik IV, 1/2006 143 Od lokalnih skupnosti pri~akujemo, da svojega predstavnika v predstav- ni{tvo organizacij predlagajo: obe združenji ob~in, združenje tajnikov ter minis- ter za lokalno samoupravo in regionalni razvoj. Sistem {tudentske prakse bi namre~ že od za~etka želeli zasnovati na strate{ki in na operativni ravni kot partnersko sodelovanje. Velja poudariti, da gre za strate{ko telo, v katerem naj bi sodelovali uradniki na najvi{jih položajih, ki strokovno poznajo podro~je dela. Vsebinsko bomo prakso oblikovali v okviru tem prakti~nega usposabljanja, ki jih bodo {tudentje izvedli pri opravljanju prakse. Teme bodo opredeljene tako, da bodo v njih vklju~ene vsebine, ki jih bodo {tudentje osvojili v okviru vpisanega programa {tudijskih predmetov. Teme bodo problemsko opredelje- ne glede na mesto oz. organizacijo, kjer bo {tudent lahko opravljal prakso. [tudent bo opravljal prakso ob mentorju v organizaciji, ki bo vnaprej sez- nanjen s terminom, temo in podatki o {tudentu. Mentor bo ocenjeval delo {tudenta in ugotovil znanja in druge rezultate prakse, ki jih bo posredoval Fakul- teti za upravo. Mentor se bo tudi udeležil uvodnega usposabljanja, aktualnih seminarjev in drugih usposabljanj v organizaciji Fakultete za upravo, povezanih s kakovostnim opravljanjem mentorstva. Za~etni seznam je projektna skupina Fakultete za upravo že pripravila. Na osnovi tega seznama so dodali teme {e ~lani strokovnih timov. V nadaljevanju pa pri~akujemo tudi predloge tem od organizacij, ob~in neposredno. Predlaga- ni seznam tem je za posamezne primere opremljen s kratkimi navodili (stroko- vnimi, organizacijskimi, metodolo{kimi) in z zahtevami za teme prakti~nega usposabljanja ter z vzor~nim primerom. Projektna skupina je predstavni{tvu organizacij že prestavila osnutke doku- mentov: dogovora o sodelovanju - fakulteta z ob~ino, pogodbe med ob~ino, fakul- teto in {tudentom, programa u~ne vsebine, ocenjevalnega lista, evidence razpo- rejanja praktikantov in predloge izbranih tem z vzor~nimi primeri obdelanih kon- kretnih tem. Da bi zastavljeni projekt prakse {tudentov zaživel v skladu s pripravljenimi izhodi{~i, nameni in cilji, bo odlo~ujo~e dobro sodelovanje z organizacijami- ob~inami in njihovimi predstavniki v organih oz. delovnih telesih projekta. Zato bomo veseli vsake pripombe ali predloga in predvsem hvaležni za pripravlje- nost posamezne ob~ine kot tudi združenj ob~in in tajnikov, da sodelujejo v projektu.