Zdravko Kokanović Koki Verzi Ljubezni Večmedijska samostojna razstava Kuratorka: Kristina Prah Galerija DLUM, Židovska ul. 10, Maribor 13. 2.–9. 3. 2024 Zdravko Kokanović – Koki 1 Zdravko Kokanović Koki Zdravko Kokanović – Koki 2 Zdravko Kokanović - Koki Verzi Ljubezni “Igram se, kamen na kamen, s kamena na kamen.” Zdravko Kokanović – Koki Redkobeseden ali bolje, pogosto preudarno tih. Črke rečni kamni, linije njihovih v stoletjih abradiranih in besede se mu lahkotneje in v rednem plimovanju oblin, njihova neponovljiva voluminoznost in raje zlivajo na papir, kot neumorno preskakovanje vabljivost stalnega in nesmotrnega glajenja porozne valov čez prodnike in kamne, čez katere kakor v zaletu površine. V igri s posameznimi prodniki rad navdiha tečejo njegovi verzi. V njih se zrcali Ljubezen preizkuša lastno ravnovesje v iskanju stičiščnih točk iz naslova razstave – opazovanje z vsem čudenjem ter težkih skalnatih grud, ki jih zlaga v očesu domala intimna, skoraj panteistična povezanost umetnika varljive in nemogoče stolpne postavitve. Povsem v Zdravka Kokanovića – Kokija z naravo. Še več, v maniri Michaela Graba (1984– ) preverja lastno njegovem ustvarjanju narava presega zgolj motivno uglašenost z naravo s postavitvijo največje prodne in tudi estetsko inspiracijo. V zaupnem odnosu gmote prav na vrh, umerjeno, a delikatno postavitev avtorja in vsemogočne narave se krepijo spoštovanje, pa fotografira v opomnik možnosti ubranosti z dopuščanje, igrivost in hudomušnost, ki poganjajo vseobsegajočim. umetnikovo kreativnost v popolnem zaupanju Na površini teh in drugih kamnov umetnik likovne smeri in v potrpežljivosti njene izraznosti. raziskuje različne podobe življenja, kot so silhueta Morda je zato Koki v svojih umetnostih – naj bo to deklice na polju, konj v galopu, figuri, prepleteni poezija, fotografija, kiparstvo ali slikarstvo – tako v plesnem koraku ali poljubu, sijoča marjetica ali predan, neutruden, marljiv in lahkotno vsestranski visokorasla breza, razmišljujoči in radostni obrazi, – ker ima ob sebi v naravi večno zaveznico. Na ki jih je z malo domišljije in variacije v individualni sprehodih po dravski strugi Kokija pogosto očarajo izkušnji moč prepoznati slehernemu opazovalcu. Zdravko Kokanović – Koki 3 Še tako drobni in subtilni simptomi pareidolije, tj. kontrolo umetnika, je Kokijevo priljubljeno sredstvo razbiranja obrazov in figuralnih zgodb v neživih ustvarjanja, ki pod njegovimi prsti premošča predmetih avtorju ne uidejo in jih ujame v fotografski prehodno uporabo do končnega izdelka in prehaja objektiv. Makro fotografije brez intervencije v neposredno v dragoceno, ohranja pa vsebinsko prostoru, a nemalokrat sekundarno poživljenih sporočilo metamorfozičnosti in etične vrednote vzorcev mineralov in skrivnostne igre barvnih razov narave. ter fosilnih odtisov v gledalcu prešivajo vrzeli med Pot gnetenja iz gline naizgled abstraktnih, a vendar znanim in dvoumnim, poleg tega pa zrcalijo lastne kipcev zaobljenih organskih form je Koki zastavil že interpretacije prostora, časa družbe in odnosov. Do v študentskih letih. Sprva bolj stroge in zadržane, neke mere dokumentarne fotografije spominjajo ostrejših robov in praviloma manj obdelane na črno-bele ledene formacije japonskega fotografa zunanjosti, so oblike priplavale iz nekega vodnega Ryota Kajita, vendar s pomembnim razkorakom: navdiha, iz katerega so se prelili polžki, školjčne Kajitini analogni posnetki beležijo bežeče trenutke in spiralne tvorbe, enako redno pa so se porajale vodnih preobrazb, medtem ko Kokijevi hranijo krožne in polkrožne kupice, kot namigi na dlani, sporočilo vztrajnosti in moči časa. gnezda, polna drobnih terakotnih kepic, kapljic, Glina, prvobitni material, v naravi spremenljiva in semen, klic, simbolov plodnosti in nedoumljivih zato v zgodovini umetnosti velikokrat spregledana, skrivnosti življenja. Nedavno se je umetnik v subverzivna in neizčrpna, že v minimalnih posegih evolucijskem likovnem razvoju začel ponovno urno odzivna in podvržena naključju, ki presega lotevati podob iste biomorfne družine. Te stvaritve Zdravko Kokanović – Koki 4 spominjajo na predimenzionirane stroke (arašidov, glinenih skulptur, ki v koži sorodnem barvnem fižola, graha, rožičev idr.) in zrna v kaljenju, na odtenku kar vabijo k dotiku. oklevajočo viskoznost stekla, posamič na žogo, Drugačne so glinene skulpture (male plastike), stisnjeno od pozabe, umetnik pa znova oživlja tudi raznoštevilne skupine človeških figur, ki jih lahko čašaste forme, izdolbene polkrogle, kot dlani ali v Kokijevem ustvarjanju intenzivneje spremljamo olupi sadežev, ki hranijo in se iz njih vsipajo drobni od leta 2020. Te še vedno rastejo v vehementih in okrogli in ledvičasti plodovi, za katere se v sušnosti ekspresivnih potezah iz matere Zemlje, sčasoma zemeljskega materiala zdi, da so tihožitna zrna želje, pa so se posamezne podobe – bližnji, za katere se ki nikoli ne bodo mogla pognati sadu. Posamezne je včasih zdelo, da stojijo skupaj iz prisile ali nuje, sorodne plastike konkavno-konveksnih kontrastov pogosteje pa iz strahu ali boleče navezanosti – začele Koki sporadično sopostavlja v dvojice ali pare, ali osamosvajati, figure niso več tako stisnjene druga k pa je ena sama kreacija prepolovljena – kar je pojav drugi, prav tako pa si niti občasno več ne obrnejo predvsem pri stročnatih tvorbah, kot znamenje hrbta, stojijo bolj suvereno, skupaj pa kakor samo modrosti razumevanja preživetja in smisla bivanja še zato, ker ravnajo po posluhu svojih občutkov in – drug ob drugem in drug za drugega. Nadalje oble odločitev. Zdi se, da so se Kokijeve skupine figur krivine skulptur subtilno, a brez izjeme aludirajo v likovnem sobivanju – od začetkov, ko so bile faličnost, joničnost ali pa mogočost videnja intimne skoraj soodvisne in so potrebovale bližino druga poezije človeškega telesa, zapeljivost oblik pa avtor druge, da so lahko akumulirale vsa hranila iz stopnjuje s skrbnim glajenjem žametne površine Zemlje za svojo skupno rast – postopoma duhovno Zdravko Kokanović – Koki 5 razvijale in neredko dosegle Aristotelovo Philie ex premišljeni ideji sporočila postavlja izbrane atribute arete (prijateljstvo iz ljubezni oziroma ljubezen iz narave, kot so kamni, listje, cvetne lističe itd. Še bolj vrednot), v kateri osebe druži izvornost v iskreni in intrigantno in izrazito pa se umetnikova kreativna brezpogojni elementarni enosti – ljubezni. esenca razkriva v občasnih soočanjih ali celo zlitjih Sorodna geneza glinenih plastik se dogaja tudi slikarstva in kiparstva, v potrpežljivi tehnični na gostoštevilnih – nastane vsaj ena, pogosteje pa preciznosti in prepuščanju naključju, pravzaprav več na dan – skicah, risbah oziroma akvarelih, pa toku narave, da sama ubere oblikovno izraznost naslikanih s hitrim in prepričljivim zamahom, vsake v globoki svojevoljni razpoki ilovice na platnu. toliko namesto z barvo kar z glino in z enakim Neposredno delovanje nanešene snovi na nosilec motivom strnjenih človeških podob v zemeljskih sicer prikliče v spomin svojevrstno ustvarjanje odtenkih. Obrisi figur se podobno kot pri kipcih v Toneta Lapajneta (1933–2011) z barjansko zemljo, času postopno izvijajo iz nepremične togosti v večjo rezultat surove abstraktnosti in lepote negotovosti fluidnost in zračnost kompozicije, v katero Koki v ploskvah in vrzelih v delih Zdravka Kokanovića sem ter tja vnese sijoče barvne kontraste, poteze – Kokija pa je lasten zgolj njegovemu sprejemanju pa zabriše v igriv ples teles, ki se včasih zavije v izzivov nravnosti in realnosti ter budnega plavanja v abstraktno in pisano koreografijo pristnega sožitja. toku priložnosti novih navdihov. Neizčrpnost Kokijeve umetniške mnogoplastnosti se nemalokrat razkrije v instalacijskih postavitvah, Kristina Prah, januar 2024 v katere poleg svojih fotografij, slik oziroma kipov v Zdravko Kokanović – Koki 6 Zdravko Kokanović - Koki Biografija Rojen je 1959 v Gornjem Crnjelovu – Bijeljina (Jugoslavija, BiH). na srbskem in hrvaškem govornem področju ter v nekaterih Osnovno šolo je končal v rojstnem kraju, srednjo pa v Bijeljini leta svetovnih zbornikih (Švica, Teksas, Rusija, Tunizija ...). 1977. V Maribor se je preselil leta 1979. Leta 1983 je diplomiral na Član DLUM je od leta 1986, sicer pa je tudi član Fotokluba Maribor Pedagoški akademiji, leta 1993 pa na Pedagoški fakulteti Univerze (1989), Esperantskega društva (1981), Hrvaškega knjižnega v Mariboru, smer likovna vzgoja. Leta 1996 se je strokovno društva (2014) in Mariborske literarne družbe. Nastopal je na več izpopolnjeval v ikonopisju na inštitutu Svetega Tihona v Moskvi. samostojnih in skupinskih literarnih večerih, odprtih mikrofonih, Kipar, slikar, fotograf, pesnik, zaljubljen v naravo, iz katere črpa literarnih maratonih, raznih manifestacijah in promocijah (Maribor, navdih za svoje ustvarjalno delo. Zbira fosile in preučuje botaniko. Ljubljana, Piran, Nova Gorica, Novo mesto, Velenje, Ptuj, Ljutomer, Prvo razstavo svojih del je imel v G. Crnjelovu že leta 1978, od Lendava, Podlehnik, Lenart, Ruše, Škofja Loka, Bijeljina, Tavna, takrat pa je nastopil na številnih samostojnih in skupinskih Zvornik, Loznica, Ugljevik, Lopare, Beograd, Sarajevo, Novi Sad, razstavah s področja kiparstva, slikarstva in fotografije doma in Stari Ledinci, Jabuka, Požarevac, Lukavac, Koprivštica i Plovdiv, v tujini (Hilden, Madrid, Dunaj, Gradec, Bruck na Muri, Kijev, Pag, Rijeka, Korčula itn.) Moskva, Zagreb, Trakošćan, Osijek, Pula, Krčedin, Lukavac, Je avtor spomenika žrtvam NOV v Vidmu pri Ptuju. Skopje, Maribor, Šentilj, Slovenska Bistrica, Ljutomer, Rogaška Za svoje ustvarjanje je dobil več priznanj in nagrad. Bil je finalist Slatina, Piran, Murska Sobota, itn.). »Fabule« za kratko zgodbo leta 2009 in 2010, slovenski Vitez poezije Ukvarja se z oblikovanjem knjig, ovitkov knjig kot tudi z drugimi leta 2012 – po izbiri bralcev, nagrajenec DLUM leta 2000 in 2012. grafičnimi rešitvami. Njegove fotografije so objavili na več mestih. Živi in ustvarja v Mariboru. Svoje knjige sam oblikuje in pripravlja za tisk. S fotografijo se ukvarja od leta 1973. Motivi, ki jih upodablja, so portreti, narava, živali, žanr, dokumentarna fotografija. Izdal je triindvajset zbirk pesmi in razmišljanj. Od 1995 sodeluje na srečanjih ‘Sosed tvojega brega’. Objavlja v revijah Paralele, Locutio, Lirikon, Pesem.si, Vpogled, Šipak, Suština poetike, v več zbornikih Zdravko Kokanović – Koki 7 1. Okamenela slika, fotografija, 2011, 30 × 40 cm 2. Okamenela slika, fotografija, 2020, 30 × 40 cm 3. Okamenela slika, fotografija, 2010, 40 × 30 cm 4. Okamenela slika, fotografija, 2010, 30 × 40 cm Zdravko Kokanović – Koki 8 5. Okamenela slika, fotografija, 2010, 30 × 40 cm Zdravko Kokanović – Koki 9 6. Okamenela slika, fotografija, 2010, 30 × 40 cm 7. Okamenela slika, fotografija, 2010, 30 × 40 cm Zdravko Kokanović – Koki 10 8. Riba, 2023, kamen, les, 18 × 37 × 10 cm (otok Badija) Zdravko Kokanović – Koki 11 11. 9. Dve formi, 2023, glina, 14,5 × 20,5 × 16 cm / 14,5 × 25 × 16 cm Zdravko Kokanović – Koki 12 12. A 10. Forma, 2023, glina, 11 × 22 × 12 cm Zdravko Kokanović – Koki 13 11. Forma, 2023, glina, 11 × 21 × 12 cm 12. Forma, 2023, glina, 11 × 32 × 11 cm 13. Forma, 2023, glina, 14,5 × 25 × 16 cm 14. Forma, 2023, glina, 14,5 × 20,5 × 16 cm Zdravko Kokanović – Koki 14 15. Dve formi, 2023, glina, 10 × 31 × 9,5 cm / 10 × 32 × 11 cm Zdravko Kokanović – Koki 15 16. Forma, 2023, glina, 10 × 31 × 9,5 cm Zdravko Kokanović – Koki 16 17. Prijatelji, 2023, glina, 18 × 19 × 9,5 cm Zdravko Kokanović – Koki 17 18. Zapeljevanje, 2023, glina, 28 × 14 × 11 cm Zdravko Kokanović – Koki 18 19. Skupina, 2023, glina, 27 × 19 × 14 cm Zdravko Kokanović – Koki 19 20. Dva, 2023, glina, 32 × 15 × 14 cm Zdravko Kokanović – Koki 20 4. 21. Dvoje, 2023, glina, 30,5 × 16 × 13 cm Zdravko Kokanović – Koki 21 22. Brez naslova, 2023, glina, 25 × 18 × 14 cm Zdravko Kokanović – Koki 22 23. Par, 2023, glina, 29,5 × 11,5 × 12 cm Zdravko Kokanović – Koki 23 24. Instalacija, 2023, glina, listje, 25 × 120 × 95 cm Zdravko Kokanović – Koki 24 Zdravko Kokanović – Koki 25 25. Stara platana, 2023, mešana tehnika, platno, 100 × 80 cm Zdravko Kokanović – Koki 26 26. Telurska obljuba, 2023, mešana tehnika, platno, 100 × 70 cm Zdravko Kokanović – Koki 27 Zdravko Kokanović – Koki 28 27. Monolog v dvoje / diptih, 2023, mešane tehnike, vsaka 40 × 30 cm Zdravko Kokanović – Koki 29 28. Skica, 2023, akril, papir, 30 × 21 cm Zdravko Kokanović – Koki 30 29. Skica, 2023, akril, papir, 30 × 21 cm 30. Skica, 2023, akril, papir, 30 × 21 cm Zdravko Kokanović – Koki 31 31. Skica, 2023, akril, papir, 30 × 21 cm 32. Skica, 2023, akril, papir, 30 × 21 cm Zdravko Kokanović – Koki 32 33. Skica, 2023, akril, papir, 30 × 21 cm Zdravko Kokanović – Koki 33 Zdravko Kokanović – Koki 34 Kolofon Naslov kataloga: Zdravko Kokanović – Koki : Verzi CIP - Kataložni zapis o publikaciji Ljubezni, večmedijska samostojna razstava Univerzitetna knjižnica Maribor Katalog izdal: DLUM, Trg Leona Štuklja 2, Maribor Založnik: DLUM, Maribor 75(497.4):929Kokanović Koki Z.(083.824)(0.034.2) Zanj: dr. h. c. Vojko Pogačar KOKANOVIĆ, Zdravko Avtorica besedila: Kristina Prah Zdravko Kokanović - Koki : verzi ljubezni [Elektronski Oblikovanje in tehnično urejanje: Vojko Pogačar vir] : večmedijska samostojna razstava : Galerija DLUM : Avtor fotografij: Zdravko Kokanović – Koki 13. 2. - 9. 3. 2024 / [avtorica besedila Kristina Prah ; fotografije Zdravko Kokanović Koki]. - Maribor : DLUM, 2024 Razstava v galeriji DLUM, Židovska ulica 10, Maribor Način dostopa (URL): http://www.dlum.si ISBN 978-961-96556-2-7 Izid: Maribor, februar, 2024 COBISS.SI-ID 184103683 Sponzorji: 35 Zdravko Kokanović Koki Zdravko Kokanović – Koki 36