Poštnina plačana v gotovini Sped. in abbon. post. . II Gruppo Uredništvo in uprava: Gorica, Riva Piazzutta štev. 18 Poduredništ vo : Trst, Vicolo delle Rose štev. 7 Cena: Posamezna štev. L 25 Naročnina : Mesečno' L 110 Za inozemstvo : Mesečno L 190 Poštno ček. račun: štev. 24/12410 Leto VII. - Štev. 35 Ob desetletnici kato p**|jHggg Gorica - 1. septembra 1955 - Trst izhaja vsak četrtekj g Odpri letos kadar koli ljubljansko radijsko postajo, pa boš slišal povabilo na to ali ono spominsko proslavo ob desetletnici »osvoboditve« po raznih krajih Slovenije. —■ Naj se pa še naš časnik spomni ene take desetletnice. Dne 29. avgusta 1945 je izšla prva številka katoliškega tednika ' »Slovenski Primorec«, katerega nadaljevanje je današnji »Katoliški glas«. Pod fašizmom in med komunistično revolucijo smo bili zvesti sinovi Cerkve prisiljeni na molk, ker takrat ni bilo demokratičnih pravic za vse, ampak le za »izvoljence«. Tisk tistih hudih časov je ljudi potujčeval, oziroma razkristjanjeval, naj se je že tiskal v državnih tiskarnah ali v gozdovih. V začetku maja 1945 je pa naše kraje zasedla zavezniška armada in je ljudstvu zagotovila demokratično pravico svobodne besede in tiska. Takrat je bil ustanovljen v Gorici po dolgih letih presledka prvi slovenski pozitivno krščanski list. Naše goriško slovensko ljudstvo se ga je z ljubeznijo oklenilo. Zanimivo je listati po prvih številkah »Slovenskega Primorca«. Niti čisto verskih predpisov — na pr. o posvečevanju nedelj — ne bi smel list prinašati, češ da je to kršenje narodne discipline, ali kakor se je Boris Kraigher na javnem zborovanju v 'Trgovskem dppiu v Gajici izjavil: da list pod krinko katoliškega glasila »ruši enotnost odpora proti okupatorju.« Takoj je prišlo povelje, da list ne sme med ljudstvo. Začeli so ljudi strahovati, prodajalce pretepati, list pleniti in sežigali — o vsem tem poroča »Slov. Primorec« že v svoji 6. številki z dne 4. 10. 1945. (Seveda ti krščeni odpadniki niso hoteli razumeti, da so le oni sami tisti, ki s svojo brezbožno propagando kršijo edinost našega ljudstva). Boj je bil torej napovedan. Pa več ko je bilo napadov na list, bolj soglasen je postajal plebiscit zanj, kar se je posebno kazalo v seznamih darov, ki so prihajali od vseh strani dežele in še posebej v utemeljitvah, zakaj darove pošiljajo. List pa je vztrajal pri svojem programu, ostal je katoliški, naroden, objektiven in nadstrankarski. Seveda je nastopajoči teror izzval tudi pri listu obrambo. Najprej je tu izšel uvodnik z naslovom: Zakaj me biješ? Nato je priobčil »Pastirsko pismo« katoliških škofov Jugoslavije. Začel je prinašati načelne razprave o vladnih predlogih za novo ustavo v novi Jugoslaviji, na pr. o nameravani ločitvi države od Cerkve. Poročal je tudi o raznih govorih tamkajšnjih voditeljev, na pr. o izjavi Tila: Svetniki naj ostanejo v cerkvah. Čudeže bomo ustvarjali sami s svojim lastnim delom itd. (Takrat list še ni videl v bodočnost, sicer bi bil napisal: res, velik čudež so napravili v Titovini, iz nekdanje žitnice Balkana so ustvarili državo, ki moleduje za kruh po svetu ). Kako strupeno razmerje je takrat zavladalo med Slovenci, je list dokazal s ponatisom s stenčasa v 6. razredu ljudske šole v nekem predmestju v Ljubljani z dne 30. marca 1946, ki se glasi: »Verujem v Stalina, vsemogočnega stvarnika naše ‘svobode in komunizma. In v Jožefa Tita, namestnika njegovega, edinega tovariša, ki je bil spočet od partizanskega duha, rojen na zemlji trpinov pod italijanskim in nemškim fašizmom. Sel bo is pretepa in maščevanja'na desnico vsemogočnega Stalina in tu bo sodil fašiste in tirane. — Verujem v našo svobodo, osvobodilno fronto, občestvo mučencev in odpuščanje nedolžnih zaslepljencev, v vstajenje rdeče zvezde in srečno življenje. Amen.« Menda ni treba drugih dokazov, da je bil resen katoliški tednik v takih razmerah nujno potreben. Ne zaslužili bi imena katoličanov, ako bi se takim bogoskrunskim surovostim ne uprli. Potreben je pa še vedno, četudi je sonce »božanstva« Stalinovega celo pri komunistih zašlo in so nastopili novi »bogovi«, ki so svoj komunizem prepleskali zaradi zunanjega sveta z besedo »socializem«, ter se nekoliko civilizirali — ostali pa še vedno isti zakrknjeni brezbožci. Tudi danes, ko so v mednarodni politiki proglasili načelo koeksisten-ce, je katoliški list potreben, morda še bolj. da načelo koeksistence med političnimi bloki in političnimi ideologijami ne bo koga zavedlo na zmotno pot, da je možna ne koeksistenca, temveč sodelovanje med zmoto in resnico, med brezbožnim komunizmom in razodeto krščansko vero. Tu ni sodelovanja, čeprav ga nekateri laži kristjani oznanjajo. Zato pa kakor je Slov. Primorec pogumno in odločno razkrinkaval laž komunizma med nami — in danes vidimo, kako prav je imel, — tako mora njegov naslednik »Katol. glas« jasno iri vztrajno biti boj ne samo zoper brezbožni komunizem, temveč prav tako zoper njegove pomočnike, ki se skrivajo pod firmo krščanskega socializma in katoliškega levičarstva. Marsikomu to ni pogodu ter pošilja na uredništvo nepodpisana sramotilna pisma. Toda vemo, da tem ni bilo pogodu že leta 1945. da je »Slov. Primorec« razgaljal lažnivi komunizem. Zato nas njih pisma nič ne ganejo. »Katoliški glas« bo vztrajno hodil po poti »Slov. Primorca«. ker je ob desetletnici jasno bolj kot prej, da je to prava pot. — »OJ DOBERDOB, OJ DOBERDOB, SLOVENSKIH FANTOV GROB«, POJE NASA PESEM. V NJEJ ŠE VEDNO ŽIVI SPOMLN NA GROZNO KLANJE PRVE SVETOVNE VOJNE. ALI MED ŽIVIMI SLOVENSKIMI LJUDMI OB JEZERU JE SPOMIN NA TO ŽE SKORO UGASNIL. SANJE IN UPANJA NA BOLJŠE ČASE SO PREiRASTLE VELIKO TRPLJENJE. Kaj se dogaja v Severni Afriki Zaradi cenzure je težko dobiti iz te dežele zanesljive vesti. Gotovo pa je, da so ondi držali besedo, ko so napovedali hude dogodke za 20. avgust. Ta dan je namreč druga obletnica, odkar so Francozi odstavili maroškega sultana Ben YUsseff-a ter vrnili na prestol svojega kandidata Ben Arafa. Od takrat ni bito več v franc. Maroku miru. Da hi deželo pomirili, je poslala franc, vlada v Maroko za generalnega rezidenta, to je guvernerja, Gilberta Grandvala. Ta je rojen v Alzaciji, zato mu nacionalistični francoski koloni v Maroku očitajo, da je 'Nemec. Ta je namreč kazal težnjo, da bi ondotne domačine pomiril, četudi bi moral pri tem žrtvovati novega sultana Ben Arafa. Francoski koloni so se čutili pri tem ogrožene in so ponovno pokazali svoje nezadovoljstvo z Krščanska demokracija v Italiji zboruje Zborovanje njenega »Narodnega sveta« je zaključeno. Od tega zborovanja so si mnogi italijanski politiki obetali zanimivih zaključkov. Posebno socialisti in komunisti so upali- da se bodo notranje struje v stranki ojačile in jo oslabile. Saj je moralo strankino vodstvo v zadnjem času proti nekaterim disciplinarno postopati. Toda zborovanje je poteklo dokaj mirno. O delovanju vodstva je poročal glavni tajnik Fanfani. Govorili so tudi drugi, nekateri so tudi kritizirali vodstvo, a kritika je bila mila, skoro dobrohotna. Ob glasovanju so vsi enoglasno odobrili poročilo glavnega tajnika, la je med drugim povedal na Je da socialistom, ki še vedno upajo povezavo z demokristjani, da italijanski komunizem v krizi in se ne splača več zavezništvo z njim; ako je socialistom do sodelovanja s krščansko demokracijo, naj prelomijo s komunisti. Edino bivši glavni tajnik minister Gonella še dela težave in zahteva v nekem članku, ki ga je objavil v »Avvenire dTtalia«, sklicanje izrednega kongresa stranke, na katerem naj bi se izvolila nekaka strankina konzulta vidnejših osebnosti in državnih mož. Zdi se pa, da bo imel tudi minister Gonella malo somišljenikov devi. v tej za- Nadzorstvo nad oborožitvijo Predstavniki Vel. Britanije, Francije, ZSSR, ZDA in Kanade v pododboru OZN za razorožitev nadaljujejo v Nevv Yorku s svojimi zasedanji. Predsednik Harold Stassen, Ei-senhowerjev svetovalec, je prikazal ameriški načrt za nadzorstvo nad oborožitvijo, ki obsega naslednje štiri točke: 1. Izmenjava načrtov vojaških naprav in tovarn s točno označbo kraja ter o številčnem stanju in raa-mestitvi vojaških oddelkov. 2. Nadzorstvo nad vojaškimi, mornariškimi in letalskimi oddelki in nad osnovnimi strateškimi točkami. Opazovalcem bi se pridružilo neomejeno letalsko izvidništvo, ki pa ho pod nadzorstvom nadzorovane države. 3. Za delo opazovalcev in letalskih izvidnikov so predvidevane gotove olajšave. 4. Preverjanje in sporazumi o podrobnem delovanju, pravicah in dolžnostih opazovalcev. Stassen je ob koncu dejal, da je izmenjava vseh informacij o oboroženih silah in vojaških napravah ob istočasnem nadzorstvu Rusije in A-merike nujno potrebna za zavarovanje pred presenetljivim napadom. Ta izmenjava naj bi se izvršila v zaporednih etapah in po sporazumu med obema vladama. novim generalnim rezidentom. Domače prebivalstvo pa hoče imeti nazaj starega sultana. Nesreča je hotela, da je nastal upor tudi v Alžiru. Ondotni prebivalci so namreč mislili, da je 20. avgust ugoden dan, ker bodo francoske vojaške sile odšle v Maroko, ziasti ker je njih guverner dan prej izjavil, da je v Alžiru vse mirno. V Maroku in v Alžiru so se dvignili domačini in poklali po evropskih naseljih na stotine belokožcev. A uporniki so se ušteli. Francoske vojaške sile so bile pripravljene in posebno tujska legija je odgovorila na pokol s strašnimi represalijami. Nekatera naselja domačinov so najprej očistili oboroženih ljudi, ženske in otroke so odstranili, nato so prazne kolibe in šotore zapalili. Ker so nam še v spominu »rastrel-lamenti« iz pretekle vojne, si lahko predstavljamo, koliko je bilo med kaznovanimi »uporniki« nedolžnih žrtev. Izgube so telike med domačini in tudi v vrsti vojaških edinic. Kot je to običajno pri kolonialnih vladah, se število mrtvih, pogrešanih in ranjenih ter druge podrobnosti težko razvidijo :z uradnih poro-čd. Francoska vlada bo morala verjetno odstraniti sedanjega sultana Ben Arafa in pripraviti pot staremu sultanu Ben Yusseff-u; morda bo morala žrtvovati tudi sedanjega rezidenta. Za nemire je prišla pobuda od drugod, morda od arabske lige, ki želi povečati napetost med Francozi in domačini, kar se je tudi posrečilo; zakaj uprli so se tudi Ber-berci in nastopili skupno z Arabci proti Francozom, s katerimi so se doslej razumeli. Brez dvoma bodo Francozi težko daljšo dobo ohranili svojo suverenost nad to deželo. Težave so zaradi tega tudi v mednarodni politiki, ker so Francozi rabili za zadušenje upora vojni material, ki so ga prejeli od Amerike v službi Atlantskega pakta. Nekaj podobnega se je dogodilo svoj čas, ko sla Jugoslavija in Italija mobilizirali in postavili druga drugi nasproti vojni material, ki sta ga obe prejeli od iste Amerike. Adenauer gre v Moskvo Nemci si od tega potovanja od dne do dne manj obetajo. Zakaj zadeva, ki jih najbolj skrbi, je združenje obeh Nemčij. Za rešitev tega pa je malo verjetnosti. Rusija stoji na stališču, naj se glede tega sporazumeta vladi obeh področij. Vlada zapadnega področja pa noče vzhodne vlade niti priznati. slovenski Solniki FBI PROSVETNEM MINISTRU V soboto zvečer, 27. avgusta, je prišel v Trst prosvetni minister on. Paolo Ro si. Še isti večer je na sedežu Socialistične stranke Julijske Krajine sprejel razne delegacije in med drugimi tudi predstavnike . slovenskih šolnikov, ki so mu izrekli pozdrave in izrazili dobrodošlico. Minister^ Paolo Rossi je odgovoril, da je teh pozdravov zelo vesel, posebno še, ker mu jih izražajo slovenski šolniki. Dejal je, da si je postavil za nalogo, da uredi vprašanja slovenskega šolstva na Tržaškem tako, da bodo slovenski šolniki zadovoljni. Predstavniki slovenskih šolnikov so mu nato omenili glavne probleme slovenske šole, ki so mu jih že prej pismeno nakazali. Poudarili so, da je najnujnejša zakonska ureditev slovenskih šol. Na to je minister izjavil, da ima že pripravljen zakonski načrt za slovenske šole, ki bo prišel v pretres na prihodnji seji ministrskega sveta. Zagotovil je, da bo zakon upošteval vse točke Posebnega statuta in da je. to moralna in politična obveznost vlade, kakor tudi, da bodo določila posebnega statuta tolmačena velikodušno, z največjo uvidevnostjo in naklonjenostjo. Podrobnejša pojasnila o tem zakonskem načrtu bodo lahko prejeli pri generalnem direktorju ministrstva dr. Sacchetto, ki ga spremlja in ki se ho mudil nekaj dni v Trstu, da prouči tukajšnje šolske probleme. Gospod minister je tudi dodal, da ho vesel vseh tehtnih predlogov zn izpopolnitev omenjenega zakonskega osnutka. Poleg tega osnovnega vprašanja so se delegati zanimali še za rešitev drugih konkretnih socialnih in ekonomskih vprašanj, ki se tičejo slovenskih šolnikov. Med razgovorom je gospod minister pokazal vso svojo pripravljenost in razumevanje za slovenska šolska vprašanja. Ob zaključku se je še enkrat zahvalil za pozdrave in dobrodošlico. V nedeljo predpoldne so bili tudi predstavniki slovenskih šolnikov povabljeni k slovesnemu sprejemu na prefekturi. Izraelsko-egiptovska meja Izraelsko-egiptovska meja je po-stala v zadnjih dneh pozorišče novih incidentov. Izraelci so na področju Gaze izvedli dva napada. V noči 29. avgusta so se Egipčani vtihotapili na izraelsko ozemlje pri Nazaeionu, 25 km od Tel Aviva. Pri tem je bilo pet izraelskih civilistov ubitih, štiri pa so hudo ranili, izmed katerih je pozneje eden umrl. Vesti o incidentih se vrstijo. V zadnjih 12 urah je bilo po izraelskih virih šest spopadov. Poročilo egiptovskega vojaškega poveljstva pa poroča, da sta dve egiptovski letali prestregli dve izraelski, ki sta leteli nad področjem Rafaha na e-giptovskem ozemlju. Egiptovski letali sta začeli streljati in prisilili izraelske k umiku. Izraelski predstavnik pri OZN, Mordehaj Kidron, je dne 30. avgusta poslal predsedniku Varnostnega sveta pismo, • v katerem obtožuje Egipt, da nadaljuje politiko »namernega nasilja« na egiptovsko-izraelski meji in da je povzročil 21 incidentov od dneva, ko se je umaknil s konference, ki se je začela med obema deželama pod okriljem generala Burnsa, načelnika opazovalcev OZN v Palestini. General Burns je zahteval od izraelske in egiptovske vlade, naj ukažeta prenehanje ognja pri Gazi od 18. ure dne 31. avgusta. Egiptovska vlada je že sporočila svoj pristanek. katoliški glas" v vsako slovensko družino I NAŠ TEDEN V CERKVI 4. 9. 14. pob. ned.: sv. Rozalija (Zalka) 5. 9. ponedeljek: sv. Lovrenci j Justini jan 6. 9. torek: sv. Petronij 7. 9. sreda: sv. Regina 8. 9. četrtek: Rojstvo Marije Device (Mali Šmaren) 9. 9. petek: sv. Peter Klaver 10. 9. sobota: sv. Pulheriju ROJSTVO DEVICE MARIJE. Po starem sporočilu je bila Marija rojena v Jeruzalemu. Flisa je stala blizu Ovčjih vrat. Danes je tam cerkev sv. Ane, Marijine matere. 1. Sv. Joahim in Ana sta bila dolgo brez otrok. AJa goreče molitve jima je Bog poslal otroka, res čudežnega, ne toliko zaradi njune pozne starosti, pač pa, ker je bila Marijina duša brez madeža izvirnega IZ SVETEGA EVANGELIJA isti čas je rekel Jezus svojim učencem: »Nihče ne more služiti dvema gospodoma, ali bo namreč enega sovražil in drugega ljubil, ali se bo enega držal in drugega zaničeval. Ne morete služiti Bogu in mamonu. Zato vam pravim: Ne bodite v skrbeh za svoje življenje, kaj boste jedli, tudi ne za svoje telo, kaj boste oblekli. Ali ni življenje več kot jed in telo več kot obleka? Poglejte ptice pod nebom: ne sejejo in ne žanjejo in ne spravljajo v žitnice, in vaš nebeški Oče jih živi. Ali niste vi veliko več vredni ko one? Kdo izmed vas pa more s svojo skrbjo dodtiti svoji postavi en komolec? In za obleko kaj ste v skrbeh? Poglejte lilije na polju, kako rastejo; ne trudijo se in ne predejo, a povem vam, da še Salomon v vsem svojem sijaju se ni oblačil kakor katera izmed njih. Če pa travo na polju, ki danes stoji in se jutri v peč vrže, Bog tako oblači, ne bo li mnogo bolj vas, maloverni? Ne skrbite torej in ne povprašujte: Kaj bomo jedli ali kaj bomo pili ali s čim se bomo oblekli? Zakaj po vsem tem povprašujejo pogani. Saj ve vaš nebeški Oče, da vsega tega potrebujete. Iščite najprej božjega kraljestva in njegove pravice, in vse to se vam bo navrglo. Ne skrbite torej za jutri: kajti jutrišnji dan bo imel skrb sam zase; zadosti je dnevu njegova lastna težava. Udu po me 'o 1 1 rog ToTnim!* klinik in ambulaiiL socialnega zavarovanja. Člani socialističnih sindikatov so skušali zdravnike odstraniti. Pridružili so se nekateri simpatizerji zdravnikov in nastali so pretepi. Na poziv policije so se zdravniki razšli. Policija je imela posebno v petek veliko dela zaradi nenehnega kroženja zdravniških avtomobilov in motociklov po mestu. Stavke se je udeležilo več kot 13.000 zdravnikov in 2.400 zobozdravnikov. IZ ŽIVLJENJA NAŠIH LJUDI RIM. Meseca maja smo poročali, da se je v Rimu ustanovil dekliški krožek, ki zbira slovenska dekleta, živeča tam doli, da jim nudi poleg pobud za versko življenje tudi priliko za kulturno udejstvovanje. Kakor v pozimskern in pustnem času tako so tudi pred pričetkom poletne vročine dekleta pripravile šaljivo igro. ki je nad vsako pričakovanje dobro uspela, čeprav je bil oder le zasilno improviziran kar na prostem. Poleg igre je bilo na sporedu še petje, predavanje g. Kozine in deklamacije. Kako ginljivo se zdi človeku ob takih prilikah, če pomisli, da so to dekleta, ki ves teden vsak dan delajo v službi pozno v noč, a kljub temu najdejo čas, da se utr na pamet deklamacij in vlog, ob nedeljah pa žrtvujejo ediino prosto popoldne za vaje v petju in igri. Re9 so lahko v zgled vsem onim »gospodičnam« v domovini, ki jim je vsaka žrtev za kulturno delo pretežka. — Slovenci, ki bivamo v Rimu, smo požrtvovalnim dekletom in tudi šolskim sestram. ki dekletom stoje ob strani, iz srca hva.lfcžni za njih trud. Bog daj, da hi bilo takih deklet vedno več, saj jih je v Rimu še veliko, ki jih dekliški krožek še ni zajel. * NEMŠKI TURISTI V SLOVENIJI. Kakor vidimo po Trstu vse polno nemških turistov, podobno je tudi po Sloveniji. Vozijo se s krasnimi avtomobili in motorji. Po hotelih uživajo vse ugodnosti. Vrhu vsega še naše ljudi nekam zviška gledajo. Ljudje teh gostov nič kaj radi ne vidijo. Preveč blizu je še vse gorje, ki so ga morali prestati zaradi Nemcev. In sedaj sami večkrat stradajo, tuji turisti pa imajo vsega v izobilju. Čudno je to napredno gospodarstvo, ki se tako malo ozira na potrebe in na občutke ljudstva. SV. VISARJE. Višarje so bile zadnjo nedeljo spet bogato obiskane. Tržaških romarjev je bilo okrog sto: 60 iz Bazovice in nad 30 iz salezijanske fare z gospodom Resnom. 100 Korošcev iz Šmarjete je prišlo s svojim novomašnikom. Imeli so s seboj dober zbor, da je vse očaral. Vodi ga novomaš* nikova sestra. Prišlo je tudi okrog 100 Avstrijcev in veliko mladine iz Čedada. Vreme je bilo krasno. V 9obolo zvečer se je razvila procenja- okrog vrlia. Na Višarjah je bil preteklo nedeljo tudi g. Vinko Žakelj, izseljeniški duhovnik iz Belgije. Pripeljal se je na obisk z motorjem. Spremljal ga je nek slovenski dijak. ŽUPNIKA JANEZA KALANA v Knežaku, pri Št. Petru na Krasu, je zadela kap. Prepeljali so ga v Ljubljano, kjer so ga skrbno zdravili; vrnil se je na župnijo, vendar še ne more vršiti dušnopastirskih del. Želimo mu skorajšnjega popolnega okrevanja. ROMARSKI SHOD PRI MATERI BOŽJI NA OPČINAH V NEDELJO 11. SEPTEMBRA 1955 Leto se hitro obrne in zopet je tukaj september z našim skupnim praznikom v čast Materi božji na Opčinah. Vsaka župnija po svojih močeh večkrat na leto lepo počasti nebeško Kraljico, skupno se tudi vsako leto zbiramo na velika romanja k Njenim svetiščem; letos smo bili pri Gospe Sveti na Koroškem. Sedaj v septembru pa naredimo velik skupni marijanski praznik tu dotna na naši zemlji, da se tako lahko še v večjem številu zberemo in skupno obnovimo posvečenje Mariji! Pred sedmimi leti smo imeli prvi praznik na Opčinah, to je bilo po uspešno končanem Marijinem romanju po vseh naših vaseh. Od takrat naprej prihajamo na Opčine z vedno večjim veseljem; mnogi dobri verniki so se kljub težavam udeležili tega skupnega praznika i vsako leto! Tudi letos se potrudimo in naredimo v čast Matere Marije, kar največ moremo, Marija pa bo svoje častilce vedno varovala in zlasti v smrtni uri podpirala! SPORED SHODA: Ob 4. popoldne bo v župni cerkvi na Opčinah večerna sveta maša s skupnim petjem; zberimo se točno v začetku! Nato sledi slovesna procesija s kipom fatimske Matere božje, nato govor pred cerkvijo, skupna posvetitev, blagoslov z Najsvetejšim in končno bomo z godbo zapeli več skupnih pesmi v čast in slavo nebeški Kraljici. Vabimo vse, dajte to vabilo naprej prijateljem in znancem. Naj zvedo vsi naši verniki, da jih vabimo na skupni romarski shod na Opčine. Dekleta in deklice pridite v velikem številu v belili oblekah v procesijo. Vabljene vse naše organizacije; prinesite zastave in znake. Vsi cerkveni pevci, vsi Bogu zvesti verni možje stopite v skupno procesijo. Openci, potrudite se kakor vsako leto, da bo vnša cerkev in vas za ta praznik lepo okrašena, vsa župnija duhovno razpoložena! Praznik na Opčinah bodi vsako leto javno dejanje naše žive vere, naše lepe sinovske ljubezni do Matere Marije! Da se prepreči slab prevoz, zato se krajem: Sv. Barbara, Mač-kovlje. Dolina, Boljunec, Boršt, Birmanje. Katinara in Bazovica oznani sledeče: za vse le vasi bo organiziran dober in točen prevoz pod pogojem, da se pri svojih duhovnikih prijavite do četrtka 8. septembra. Storite kakor vam svetujemo in boste vsi zadovoljni! Za druge kraje in mesto je prevoz lahka stvar. Nikdar nam v življenju ne ho žal. kar smo storili v slavo in čast Matere božje, Device Marije. Pravo notranje in zunanje češeenje Matere božje nam ho vsem vir življenjske in posmrtne sreče! Da hi vsi slovenski verniki na 1 ržaškem to koristno češčenje ohranili, ga poživljali in tako dobremu Bogu in domovini lepo služili! To s tem vabilom želimo in vse vernike lepo pozdravljamo * DUŠNI PASTIRJI Iz življenja Cerkve PO SVETU NAOKROG Leto VII • 1955 - Stev. 35 KATOLIŠKI GLAfe Stran 3 vprašujete i odgovarjamo STARI KODEKSI SVETEGA PISMA. V razgovoru z neko znanko o sv. pismu je ta trdila, da je sv. pismo vse potvorjeno, ker nimamo starih prepisov, novi pa da so polni raznih i>rinjenih mest. Zato da se na sv. pismo ne moremo zanesti. Rada bi, da mi pojasnite, kako je z zadevo starih prepisov sv. pisma, ker meni se zdi, da je moja znanka v zmoti. Hvaležna bralka * Gotovo, da je vaša znanka v zmoti, če je trdila, 'kot vi pišete. Božji previdnosti moramo biti hvaležni, da imamo tako stare prepise sv. fpisma kot o nobeni dragi knjigi. Zato tudi ni nobenega dvoma, da je sv. pismo ohranjeno v taki obliki, kakor je bilo napisano. Kot veste, so v starih časih morali vse knjige pisati na roko. Tudi sv. pismo je bilo napisano na roko, bodisi sv. pismo stare zaveze kakor tudi nove zaveze. Prvo-pisi svetih knjig se nam niso ohranili. To se pravi nimamo lastnoročnih pisem sv. Pavla ali rokopisa evangelijev, ki so ga napisali evangelisti. Če nimamo prvopisov, imamo pa zelo stare prepise, ki nam jamčijo, da se sv. pismo s prepisovanjem ni pokvarilo. Ker v starih časih niso poznali tiska, so vse knjige prepisovali. Tako se je godilo tudi s sv. pismom. Tudi to so v cerkvi prepisovali, da so ga mogli rabiti pri službi božji. Pri tem je bila Cerkev zelo stroga takrat kakor danes. Zelo je pazila, da se niso vrinile kake napake pri prepisovanju, saj je sv. pismo beseda božja in bi bilo veliko bogoskrunstvo, ee bi kdo božjo besedo nalašč potvarjal, ali spreminjal, oziroma dodajal. Poleg te strogosti Cerkve nam jamčijo za pristnost sedanjega teksta sv. pisma tudi stari prepisi. Ti namreč segajo v 4. stoletje po Kr. in so gotovo nastali po predlogah, ki so izvirale naravnost iz apostolskih časov ali so vsaj nastale apostolskim časom zelo blizu. Najstarejši tak rokopis je tako zvani »Vatikanski »kodeks«, ki se hrani v vatikanski knjižnici. To je najstarejši znani rokopis sv. pisma. Obsegal je celotno sv. pismo stare in nove zaveze v 'grškem jeziku. Nastal je sredi 4. stol. (okrovi leta 350 po Kr.j, najbrž v Aleksandriji. Drugi silno važen rokopis je »Sinajski kodeks«, ki ga je nemški svetopisemski učenjak Tischendorf slučajno odkril v samostanu sv. Katarine na Gori Sinaj v preteklem stoletju. Tudi ta kodeks je obsegal oboro vse sv. pismo ter je nastal ob koncu 4. stol. Sedaj se hrani v knjižnici v Leningradu. Tretji po važnosti je »Aleksandrijski kodeks«, ki je sto let mlajši od prvih dveh (nastal ob koncu 5. stol.). Tudi ta obsega vse sv. pismo v grškem jeziku. Hrani se v Britanskem muzeju v Londonu. Poleg teh treh kodeksov je še veliko drugih, ki so pa mlajši in zato nimajo iste važnosti. Na podlagi teh treh rokopisov, ki so tako stari kot morda nobena druga knjiga na svetu, moremo ugotoviti, da se besedilo sv. pisuna ni v bistvu prav nič spremenilo, saj se vsi trije, čeprav tako stari, ujemajo med sabo bolj kot kateri koli stari kodeksi latinskih ali grških klasikov. KAJ JE Z NAŠIMI PEVSKIMI ZBORI ? O KRIŽIH IN TEŽAVAH CERKVENIH ZBOROV NA TRŽAŠKEM Kar velja na splošno za vse kraje, velja tudi za Tržaško ozemlje: pevski zbori na splošno so sedaj v krizi, kakor tudi vokalna glasba sploh. Naši zbori so v nekem mrtvilu. Nekdaj so bili ponos vasi: vsakdo je govoril o svojem zboru z nekim zadovoljstvom, se z njim ponašal. V kakšnem razmahu so bili od leta 1900 dalje kakih dvajset let! Bili so številčno močni; večkrat so bile medsebojne tekme za nagrado, nekateri hranijo celo še sedaj svojo zastavo kot svetinjo. Danes vsega tega ni več, in se sedanji zbori ne dajo primerjati s tedanjimi. KRIŽ Z ORGANISTI Vsaj za cerkvene zbore bi rekel, da je prvi in največji vzrok krize pomanjkanje organistov. Ti so namreč največkrat obenem pevovodje. Trenutno na Tržaškem nimamo primerile šole, ki bi vzgojila nove organiste. Še pri mnogih sedanjih organistih opazimo precejšnjo nepripravljenost: tudi ni dovolj primerne razgledanosti: ne obvladajo n. pr. primerno širok repertoar pesmi, tako, da učijo ' za svoj zbor le omejeno število pesmi. In vendai imamo Slovenci toliko in tako lepih pesmi, kot malokateri narod, tako, da smo resnično lahko iponosni na njihovo število in lepoto. Z dobro voljo, bi se to pomanjkljivost odpravilo. Če bi imeli naši organisti več zanimanja in vneme, bi bili naši zbori na vse drugačni stopnji. Tudi v samem načinu dela moramo napredovati, da bodo pevske vaje bolj privlačne, posebno za sedanjo mladino. Način učenja bo moral biti bolj točen in jasen, brez nervoze in kričanja. Organist mora dati v pravem pomenu dober zgled svojim pevcem tudi v točnosti, saj je razvoj in napredek zbora odvisen predvsem od njega. Drugi razlog, da sabori ne napredujejo, je ta, da imajo marsikje slovenski zbori italijanskega organista. Biti jim moramo sicer hvaležni, da vzdržujejo zbor s prav veliko požrtvovalnostjo, tako, da so lahko v zgled marsikateremu našemu organistu, a z druge strani ne morejo dati pesmi in pevotiiu tistega pravega duha, pač, zatp, ker ne poznajo jezika in ne morejo zajeti in podati pevcem smisla pesmi. TEŽAVA Z NARAŠČAJEM To je zelo resen problem za naše zbore. Današnji način življenja, težnja po zabavi, pomanjkanje smisla za vsako žrtev, vse to je krivo, da zbori nimajo naraščaja. Sedanji čas je tako preobrazil mladino, da težko spraviš mladega človeka, da bi se obvezal za pevske vaje teden za tednom. Ni tudi več tiste narodne zavednosti, ki bi navdušila mladino za slovensko pesem, bodisi cerkveno ali narodno. Tu moramo dodati še politično razcep- Božja previdnost je tako hotela, da so se ohranili na prav čudežen način tako stari rokopisi sv. pisma, da smo tem bolj gotovi, da se pri sv. pismu ni prav nič spremenilo. Vaša znanka je torej zelo v zmoti, če meni, da je besedilo sv. pisma potvorjeno, oziroma pokvarjeno. Ijenost naših ljudi. Zadnja leta nas je politika oddaljila drug od drugega, da nas tudi še tako lepa in nedolžna stvar kot je pesem ne more združiti. Tako imamo po vaseh in v mestu samem zbore opredeljene po svetovnem nazoru. Vsakdo lahko opazi, kako kvarno vpliva to na mladino, ko Q DUŠAN JAKOMIN ) je potegnjena že v rani mladosti v politične strasti in sovraštvo. Z druge strani moramo priznati, da se mlad človek približa, kjer vidi, da se kdo zanj zanima brez kakih stranskih namenov. Zdi se, da bi učitelji petja po naših šolah lahko mnogo storili, ee bi vlili v mlada srca ljubezen in veselje do naše pesmi. Ali se vam ne zdi, da tu nekaj manjka? Koliko mladih ljudi poišče potem, ko so končali šolo, kak pevski zbor, da bi v njem peli? TRENJA MED MLAJŠIMI IN STAREJŠI-MI PEVCI Marsikateri organist ali pevovodja ima precejšnje težave v zboru zaradi trenja med mlajšimi in starejšimi pevci oziroma pe vfkami. Že sami ipo sebi so mlajši nezaupni do starejših, ker ti vidijo v mladini samo napake: »Današnja mladina ni resna, se preveč smeje, vzame vse na lahko.« To so glavni očitki starejših do mlajših. »V naših časih,« tako pravijo starejši, »je bilo vse drugače. Kakšno spoštovanje smo imeli do pevovodje, celo bali smo se ga! Kaikšna disciplina je bila pri vajah, bili smo bolj pohlevni in poslušni. Danes pa ni več tako. Mlajši hočejo vedeti več kot pevovodja sam. Težko jim je kaj dopove-* dati.« Iz vsega tega se rodi nerazumevanje med mlajšimi in starejšimi pevci. Zato pravijo mladi »Stare proč, mi hočemo o-stati sami!« Tako imamo v zborih zaprte kroge, ki delajo nemalo težav in skrbi organistom in pevovodjem. A ustavimo se malo pri starejših pevkah. Koliko zaslug imajo one! Vztrajale so v zborih v najhujših časih. Marsikateri zbor obstaja še po zaslugi teh ljudi. So_ to tihi in skriti, a nič manj zaslužni ju-■ naki. Naši starejši pevci in pevke so pretrpeli strah in zaničevanje ne zaradi plačila, ampak 'zaradi ideala: iz ljubezni do Cerkve in svojega naroda. Dati jim moramo vse priznanje in hvaležnost. Mladi pojemo danes na podlagi njihove požrtvovalnosti in vztrajnosti. Če pa sedaj niso več kot bi si želeli, moramo misliti, da bomo prej ali slej prišli tudi mi na isto stopnjo. Starejši in mlajši se moramo srečati: mladi jim priznajmo njih zasluge, z druge strani pa morajo starejši tudi dati prostora mlajšim. To bo težko, a za njih častno! MATERIALNE TEŽAVE Materialnih težav ni malo. Predvsem opažamo pomanjkanje not. Novih skladb je zelo malo., (ponatisi so tudi zelo redki. Ogledal sem si marsikatero omaro na naših korih po Tržaškem, a so po večini (prazne. Kar pa je shranjeno, je precej zanemarjeno, raztrgano in polno prahu: vse v precejšnjemu neredu, tako, da se počasi zgublja še tista malenkost. Mote. ki jih imamo, so za nas dragocenost, enkrat zguibljene, ne bomo našli več drugih. Zato jih moramo hraniti z veliko skrbjo. Marsikje bi bile potrebne nove orgle ali bi morali celo zamenjati harmonij z orglami. V mestu predvsem nima zbor primernega prostora za vaje. Najbolje je, da niso vaje v ceitkvi. Večkrat se zgodi, da pevci pozabijo, da so v cerkvi. POMEN DUHOVNIKA ZA PEVSKE ZBORE Poleg posameznih pevcev in pevk je bil in je skoraj povsod duhovnik duša zbora. Čeravno ni bil on sam pevec ali ni učil petja, je pa skrbel in skrbi, da pridejo pevci skupaj, poskrbi note in jim tudi pripravi zasluženo razvedrilo, bodisi z izletom ali z družabnimi večeri. Težko bi pravilno ocenili, kaj so naredili med našim narodom naši duhovniki tudi v tem oziru. Vsakdo, ki objektivno presoja to delo, bo priznal, da v veliki večini teh zborov ne bi bilo, če bi duhovnik ne pritegnil ljudi, jim znal vliti veselje do petja in jim vedno znova razlagal pomen pevskih zborov. V mnogih primerih pa so duhovniki ustvarili zbore, jih vodili in morda se jm je potem šele posrečilo najti pevovodjo. Navadno so vzgajali in vzgojili duhovniki tudi pevovodje. Duhovnik in cerkveni zbor sta pač vedno bila tesno povezana. (Nadaljevanje prihodnjič) Pazimo na vzgojo otrok! TRIJE USODNI POGREŠKI STARŠEV PRI VZGOJI OTROK. Ameriški škof Ful-ton Sheen, eden izmed najpopularnejših duhovnikov v Združenih državah, ki je spreobrnil h katolicizmu mnogo velikih osebnosti, med njimi tudi ameriško veleposlanico v Italiji Claro Luee, je pred kratkim dal sledečo izjavo glede mladoletnih kriminalcev: Glavna krivda mladoletnih 'kriminalcev leži na starših. Niso toliko zunanji vplivi, ki odločajo o vzgoji otrok, kolikor vpliv družine, v kateri otrok zraste. Predvsem pridejo tu v poštev tri vrste staršev: popustljivi, vdani alkoholu in ločeni starši. POPUSTLJIVI STARŠI. Mnogo je očetov in mater, ki menijo, da mora njihov otrok dobiti vse, kar si želi. Disciplina, ukori in kazni so izločeni iz takih družin pod vplivom zgrešenega mišljenja o človeškem dostojanstvu. Popustljivi starši se nič ne brigajo, kaj njihov otrok dela, kaj misli in govori, pustijo ga, da se prosto kreta, kjer in kamor hoče. Ni čuda, če tak otrok postane sebičen in zahteven in hoče vedno nad vsemi gospodovati. Mirno, urejeno življenje mu ne prija, vedno je na preži za novimi senzacijami. Pogostoma se zgodi, da se taki otroci, ko dorastejo, vdajo gr-dim razvadam kakor alkoholizmu, mamilom ali celo razbojništvu. Eden najbolj razvpitih zločinov zadnjegaf časa je brez dvoma zločin, ki so ga izvršili otroci bogatih staršev le iz želje po senzacijah, ko so umorili svojega sovrstnika. Še pogostejša je razvada kraje. Taki otroci ne kradejo iz potrebe, saj se navadno dobe v taikih tolpah otroci bogatih staršev, ampak le za-to, da zadostijo svojemu grešnemu instinktu. Otroci popustljivih staršev stopijo v življenje nepripravljeni. Nimajo čuta odgovornosti in dolžnosti, njim je vse dovoljeno, zato se jim zdi samo po sebi umevno, da morajo živeti na ramah drugih. STARŠI ALKOHOLIKI. Druga težka posledica za otroke je pijančevanje v družinah. V takih družinah so otroci neprenehoma pod vplivom najgrših razvad, kar jih premore človeška narava. Starši so brezbrižni za njihovo vzgojo, zato rastejo prepuščeni samim sebi, čestokrat brez prave hrane in brez ljubezni. Tako vzdušje pripravlja pot dvojim zlim posledicam: zlorabam proti tuji lastnini in proti tujini osebam. Doma ne slišijo lepe besede, vedno so v strahu, da jih bo pijani oče, ali še hujše mati nabila, zato gledajo v vsakem človero vsi prisotni igrali, se je nabralo precej escudov. Zvečer ob 21.45 je bil prvi kulturni večer. Časnikar nam je razlagal o Braziliji in neka pesnica nam je čitala svoje verze. Za naslednji dan so bile napovedane pomorske vaje in sicer za 10 uro. Ko je bil dan znak za alarm, se je moral vsakdo znajti na zanj določenem mestu opremljen z rešilnim pasom. Vežbanje je trajalo pol ure. Po-časi smo dospeli na otoke Capo Verde. Barčica »Lia« nam je prišla nasproti in nas odpeljala k sv. Vincencu. Prvi pogled nas jo prepričal, da tu vlada uboštvo. Ljudje so stegovali roke za milodare iti bili vsega veseli. Pocestni prodajalci ponujajo razne igrače, kakor barčice, igrače iz školjk in drugo. Prodajajo tudi banane, ananas in sladkorni trs. Opazila »cm, da žene opravljajo zelo težka tlela. V prista- nišču nosijo težke vreče na glavi, na hrbtu pa še majhnega dojenčka. Ob devetih smo zapustili afriške otoke in se obrnili naravnost proti Južni Ameriki. Nh ladji je bilo največ Portugalcev, precej Spancev, nekaj Nemcev, 10 Italijanov, a jaz sem bila edina Slovenka. Nedelja; Imeli smo skupno sv. mašo na krovu ladje. Daroval jo je patriarh i' južne Afrike de Loreuzo Marques. V njegovi škofiji bo verjetno prihodnji mednarodni evh. kongres. Mornarski orkester je lepo spremljal sv. mašo, portugalski duhovnik je vodil petje, mali ladijski uslužbenci so stregli, romarji smo peli. Ko je bila na vrsti pesem Povsod Boga, sem jo pela kar slovensko. (Nadaljevanje) BRAZILSKA POKRAJINA PRI MESTU SALVADOR