— 417 — Ocene, zapiski, poročila – Reviews, Notes, Reports urejanju besedila, sicer pa je delo lepo berljivo. Morda je naključje, da je bila mono- grafija izdana v času, ko slavimo 30. obletnico obstoja Republike Slovenije. Ob tej priložnosti smo v slovenskem tisku brali marsikaj o pridobitvah zad- njih tridesetih let, pogostokrat pa so avtorji ugotavljali, da zanemarjamo domovinsko vzgojo mladih generacij. Ob vsem ponosu in pripadnosti sloven- ski kulturi in tradiciji, ki jo izražajo in občutijo generacije slovenskih izseljen- cev in njihovih potomcev na oni strani Atlantika, se nam poraja vprašanje, ali moramo Slovenci res v tujino, da se zavemo svoje identitete in jo začnemo skrbno negovati. Vsekakor je zdaj v tej monografiji na enem mestu zbrano tisto bistveno, kar je bilo o angleško-slovenskem jezikovnem stiku v Severni Ameriki napisanega do sedaj. Dodana pričevanja v Ameriki živečih Slovencev pa nam tu v Slove- niji postavijo ogledalo: ob 30. obletnici samostojne Slovenije se vse premalo zavedamo, kaj imamo in da nam je bila naložena tudi dolžnost to državo, njen jezik in kulturo ceniti in ohraniti za prihodnje rodove. Preden sem začela pisati to oceno, mi je bilo ponujeno, da jo lahko na- pišem v angleščini ali slovenščini. Ko sem prebrala pričevanja Američanov in Kanadčanov slovenskega rodu, ni bilo več dvoma: naj ima slovenščina v tem primeru zadnjo besedo! Eva Sicherl Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani eva.sicherl@ff.uni-lj.si INOVATIVNO UČNO E-OKOLJE SLOVENŠČINA NA DLANI V zadnjih letih se skladno z digitalno preobrazbo družbe in šolstva močno spodbuja razvoj digitalnih učnih virov. Eden takšnih je tudi inovativno prosto dostopno učno e-okolje Slovenščina na dlani, nastalo v okviru istoimenskega projekta na Univerzi v Mariboru. Na- menjeno je obogatitvi jezikovnega po- uka slovenščine od 6. razreda do konca srednješolskega izobraževanja. Vsebu- je številne vaje in naloge za področje pravopisa (Vejico stresem iz rokava), slovnice (Slovnica v malem prstu), fra- zemov in pregovorov (Modrosti poznam do obisti) ter besedil (Berem med vr- sticami), pri čemer so poudarjene tiste vsebine, za katere se je izkazalo, da mladim povzročajo največ težav. Učno e-okolje je bilo zasnovano in razvito v sodelovanju Filozofske fa- kultete (UM FF), Fakultete za elektro- tehniko, računalništvo in informatiko (UM FERI) ter Pedagoške fakultete (UM PEF). Pri njegovi pripravi so se povezale raziskovalke in raziskovalci s področja didaktike, slovenistike, je- zikovnih tehnologij in programiranja. V vseh fazah projekta je bilo tesno so- delovanje vzpostavljeno tudi s petnaj- stimi vzgojno-izobraževalnimi zavodi z vse Slovenije (osnovne šole, gimna- zije, šolski centri).1 Pripravo e-okolja sta sofinancirali Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega soci- alnega sklada. Slovenščina na dlani je novost med učnimi e-gradivi. Temelji na sodobnih jezikovnih tehnologijah in upošteva prednosti digitalnega medija. V okviru 1 O izvajanju projektnih aktivnosti več v Ulčnik 2019 ter v monografijah Slovenščina na dlani 1–4. Prim. tudi projektno spletno stran http://projekt.slo-na-dlani.si/sl/. — 418 — Slavia Centralis 1/2022 Ocene, zapiski, poročila – Reviews, Notes, Reports projekta so bila razvita orodja za avto- matsko zajemanje primerov iz zalednih korpusov in avtomatsko vrednotenje odgovorov. Visoka avtomatizacija omo- goča tvorbo skoraj neomejenega števila vaj, ob tem pa tudi samodejne odgovore o uspešnosti reševanja in vodenje sta- tistike. E-okolje se prilagaja predzna- nju in potrebam vsake uporabnice oz. uporabnika, tako da ga usmerja med nalogami in z ozirom na rezultate tudi med različnimi zahtevnostnimi nivoji. Je prvo učno e-okolje za slovenščino, ki omogoča ustvarjanje povezane učne skupnosti, v kateri lahko učiteljice in učitelji dodeljujejo naloge učenkam in učencem, spremljajo njihovo delo in na- predek ter z njimi komunicirajo, učenke in učenci pa lahko vaje in naloge rešu- jejo v okviru dodeljenih obveznosti, ob tem pa jih lahko tudi samostojno izbi- rajo s seznama oz. se prepustijo učnemu e-okolju, ki jih vodi skozi vaje različnih zahtevnosti in različnih vsebinskih po- dročij. Učeči se imajo na voljo razlage, ki se lahko prikličejo kot pomoč pri izvajanju aktivnosti, do njih pa se lahko dostopa tudi neodvisno od reševanja vaj (v zavihku Znanje; prim. sliko 1). S tem lahko e-okolje uporabljajo tudi neodvi- sno od učiteljeve pomoči in usmeritev. Vaje temeljijo na avtentičnih primerih rabe, kar je prav tako novost. Za e-oko- lje je značilno premišljeno vključevanje elementov igrifikacije, pri čemer je po- udarek na sistemu točkovanja in nagra- jevanja za dosežke (prejem virtualnih nagrad v obliki medalj, značk ipd.). Pri pripravi učnega e-okolja so bili izsledki didaktičnih, slovenističnih in jezikovnotehnoloških raziskav poveza- ni z razvojem digitalnih učnih virov. Slovenščina na dlani omogoča uvajanje prožnih in inovativnih oblik učenja ter formativno spremljanje učenk in učen- cev. Vključuje jezikoslovne strokovne novosti in zapolnjuje bele lise na po- dročju prenosa novejše jezikoslovne terminologije v šolski prostor. Izhaja iz smernic priprave digitalnih gradiv, jih smiselno povezuje in nadgrajuje. Poseb- no pozornost namenja grafiki in njenim elementom, ki so prilagojeni ciljni publi- ki in omogočajo intuitivno rabo. Učno e-okolje Slovenščina na dlani ima številne prednosti tako za učenke in Slika 1: Učno e-okolje Slovenščina na dlani (profil testne uporabnice) — 419 — Ocene, zapiski, poročila – Reviews, Notes, Reports učence ter nešolske uporabnice in upo- rabnike kot tudi za učiteljice in učitelje. Ponuja obsežen nabor raznovrstnih vaj in nalog za utrjevanje jezikovnega zna- nja ter strokovne razlage jezikoslovnih pojmov oz. knjižnonormativnih pravil. Omogoča obogatitev in posodobitev je- zikovnega pouka slovenščine. Pri uče- čih se prispeva k povečanju motivacije za učenje slovenščine in k razvoju je- zikovnih ter digitalnih kompetenc, pri učiteljicah in učiteljih pa k razbreme- nitvi pri pripravi in pregledovanju vaj ter spremljanju dela in napredka učenk ter učencev. Postopki avtomatizaci- je omogočajo, da ima vsak uporabnik oz. uporabnica z e-okoljem svojevrstno izkušnjo, ki ni nikoli enaka izkušnji drugega uporabnika ali uporabnice. Za e-okolje je značilen prost dostop do in- formacij, ki povečuje možnost spon- tanega in neformalnega pridobivanja znanj po principu kdor koli, kjer koli in kadar koli. Slovenščina na dlani predstavlja po- memben korak k digitalizaciji učnih gradiv za slovenščino. Od septembra 2021 je dosegljiva na povezavi https:// slo-na-dlani.si/prijava. Gre za prvo ver- zijo, ki jo je na podlagi evalvacije upo- rabniških izkušenj2 v prihodnje možno tudi nadgraditi (v smislu posodobitve izhodiščnih korpusov, širjenja vsebin- skih sklopov, dodajanja novih vaj in nalog ipd.) ter povezati z drugimi pred- metnimi področji, na primer učenjem tujih jezikov. Izdelano e-okolje s prosto dostopnostjo vsekakor omogoča, da bo slovenščina odslej vedno na dlani. Zato – kot pravi projektni slogan – preklopi- mo na slovenščino. REFERENCE Slovenščina na dlani 1. Ur. Natalija Ulčnik. Maribor: Univerzitetna založba Univerze, 2018. Dostop 6. 3. 2022 na https://press.um.si/index.php/ump/cata- log/book/341. Slovenščina na dlani 2. Ur. Natalija Ulčnik. Maribor: Univerzitetna založba Univerze, 2019. Dostop 6. 3. 2022 na https://press.um.si/index.php/ump/cata- log/book/447. Slovenščina na dlani 3. Ur. Natalija Ulčnik. Maribor: Univerzitetna založba Univerze, 2021. Dostop 6. 3. 2022 na https://press.um.si/index.php/ump/cata- log/book/545. Slovenščina na dlani 4. Ur. Natalija Ulčnik. Maribor: Univerzitetna založba Univerze, 2021. Dostop 6. 3. 2022 na https://press.um.si/index.php/ump/cata- log/book/615. Natalija ULČNIK, 2019: Projekt Slo- venščina na dlani. Slavia Centralis 12/2, 138–140. Natalija Ulčnik Filozofska fakulteta Univerze v Mariboru natalija.ulcnik@um.si 2 V letu 2022 poteka spremljanje odzivov uporabnikov in uporabnic ter izvajanje uspo- sabljanja za učiteljice in učitelje v okviru Programov profesionalnega usposabljanja (PPU); februarja in marca 2022 je bilo med osnovno- in srednješolskimi učiteljicami ter učitelji slovenščine za učno e-okolje izkazano precejšnje zanimanje.