AKTUALNO 40 V Z GOJA & IZ OBR A ŽE V ANJE | D r . Moj ca J uriš ev ič in dr . Gre g or T orkar | Petnica – »K or ak v znan o s t «: m o del dobre pr ak s e izobr ažev anja nadarjenih | str. 40 - 42 | Dr. Mojca Juriševič in dr. gregor t orkar Univ erz a v Ljubljani, Pedagošk a f akult eta, C ent er z a r a zisk o v anje in spodbujanje nadarjenosti Kakšen je glavni namen konfe- rence »Korak u nauku«?  Konferenca ISP »Korak v znanost« je zaključna prireditev za udele- žence izobraževalnih programov in cikla seminarjev na ISP iz obdobja preteklega leta. Gre za priložnost, da se ti med seboj bolje spoznajo, izme- njajo izkušnje in pridobljeno znanje, naredijo načrte za v prihodnje ter o raziskavah razpravljajo tudi z razi- skovalci s fakultet in inštitutov. Prizadevamo si, da so na konferenci predstavljeni vsi najboljši razisko- valni projekti iz preteklega leta, ki ustrezajo merilom znanstvenega dela. Konferenca je namreč razšir- jena izobraževalna dejavnost, ki udeležencem omogoča, da se naučijo svoje delo tudi ustno predstaviti ter narediti znanstveni plakat, poleg tega pa še razložiti svoje dosežke vsem, tudi tistim, ki niso tesno po- vezani z njihovim področjem. Gre torej za enkratno priložnost za srečanje in druženje tolikšnega števila udeležencev, predvsem sre- dnješolcev, z različnih raziskovalnih področij, ki jih pokriva ISP . Katere so poleg konference te- meljne aktivnosti ISP? Kaj jih loči od klasičnega šolskega dela?  Izobraževalne dejavnosti ISP se ne opirajo na standardne šolske načrte ali običajne učne metode. Izobraževalni programi ISP so na- menjeni mladim, starim od 14 do 20 let. Zajemajo široko paleto disciplin naravoslovnih, družbenih in teh- ničnih ved. Prevladujoči cilj dela je pomagati udeležencem razviti spret- nosti opazovanja in sklepanja, teh- nike za zbiranje podatkov in dejstev, zmožnosti utemeljevanja in spo- razumevanja ter pripravljenost za nenehno učenje in bogatenje znanja in izkušenj. Udeležence spodbujamo k svobodnemu, logičnemu in kritič- nemu razmišljanju ter k sodelovanju s kolegi iz različnih kultur in držav. Čeprav je večina programov, tabo- rov in seminarjev ISP namenjenih srednješolcem, ponujamo različne aktivnosti tudi za učitelje in študen- te. V Petnici vsako leto sodeluje več kot 2000 mladih iz Srbije in številnih drugih držav, ki se udeležijo več kot 20 različnih aktivnosti. Ta ustanova je pridobila velik ugled zaradi svojih inovativnih metod dela in izjemnih rezultatov pri prepozna- vanju mladih talentov in podpiranju njihovega kakovostnega izobraževa- nja in razvoja. Prednostni cilj izobraževalnih de- javnosti v ISP torej ni širjenje fakto- grafskega znanja, temveč izboljšanje racionalnega in logičnega razmišlja- nja, sposobnosti prepoznavanja in reševanja problemov, načrtovanja in vodenja projektov, sklepanja, naj- Petnica – » korak v znanost« : Model dobre Prak Se izobraževanja nadarjeni H Petnica – “ A Step in Science”: Good Practice Model for the Gifted and Talented Education M ed 29. 11. in 1. 12. 2019 je v raziskovalnem centru Petni- ca v Srbiji (srb. Istraživačka stanica Petnica, v nadaljevanju ISP) potekala 18. letna konferenca Korak v znanost (srb. Korak u nauku) s približno 150 udeleženci. Na povabi- lo »Petničarjev« sva se iz Centra za raziskovanje in spodbujanje nadar- jenosti na Pedagoški fakulteti Uni- verze v Ljubljani udeležila konferen- ce ter pobliže spoznala filozofijo in aktivnosti centra. Ob tej priložnosti sva se pogovarjala z direktorjem izobraževalnih programov, Nikolo Božićem.  Nikola Božić, programski direktor ISP AKTUALNO | 2020 | št. 1–2 | Vzgoja & izobražeVanje 41 denja kakovostnih virov informacij, komunikacije s kolegi in podobno. Programi ali tabori za srednješolce trajajo 4, 6, 10 oziroma do 15 dni. Isti dijak pa lahko dejavnosti obišče enkrat do štirikrat v istem letu ter se ponovno vpiše v program naslednje leto, vse dokler obiskuje srednjo šolo. Vsak naslednji prihod zahteva bolj kompleksno raziskovalno delo. Med poletnimi naravoslovnimi tabo- ri pa imajo udeleženci možnost de- lati tudi na samostojnih znanstvenih projektih, ki so jih sami predlagali in pripravili. Danes v ISP deluje 20 različnih pro- gramov s področja naravoslovnih, družbenih in tehničnih znanosti in več interdisciplinarnih programov. Programe po navadi vodijo doktorski študenti, programski koncept pa potrdijo področne programske ko- misije, ki jih sestavljajo predstavniki fakultet, inštitutov in podjetij. Po- gosto se zgodi, da uvajamo eksperi- mentalne programe, kot so podneb- ne spremembe, ekonomija in finance ter podjetništvo. Ko je vzpostavljen dober programski okvir, ti programi lahko postanejo redni programi, ki jih ponuja ISP . ISP v številkah?  V 37 letih se je zvrstilo že več kot 3500 seminarjev/delavnic in usposa- bljanj, ki se jih je udeležilo več kot 50.000 mladih. Mnogi med njimi so danes uspešni znanstveniki in pro- fesorji, pa tudi lastniki različnih pod- jetij. Nekdanje udeležence ISP lahko najdete kjer koli na zemljevidu sveta. Zahvaljujoč njim zlahka dosežemo najbolj znane predavatelje in mentor- je. Gre za mrežo alumnov, ki povezuje ISP z najprestižnejšimi institucijami in podjetji doma in po svetu. Kaj je glavna ideja, ki jo ISP ponu- ja svojim udeležencem?  V Petnici ni ocen, diplom, toge di- scipline in tipičnih učiteljev. Obsta- jajo pa fleksibilne inovativne dejav- nosti, interaktivni pouk in zanimiva znanstvena oprema. Pripravljenost razumeti in podpirati ideje srednje- šolcev in njihovih raziskovalnih projektov, pa tudi mlad strokovni tim in številni zunanji sodelavci, ki  ISP uporablja sistem medvrstni- škega izobraževanja, kjer študenti poučujejo srednješolce, to pa zago- tavlja neformalno okolje za učenje kot zagon za razvoj znanstvenih idej. Medvrstniški model izobraže- vanja je zelo koristen za mlade men- torje (študente) in njihove nekoliko mlajše kolege srednješolce. Osnovna filozofija ISP je namreč spodbujanje znanstvene pismenosti in pomoč srednješolcem pri razumevanju znanstvene metode. S praktičnim pristopom k raziskovanju in znano- sti se udeleženci programov v ISP naučijo brati ustrezno znanstveno literaturo, učijo se osnovnih razisko- valnih metod in zastavljanja lastnih znanstvenih vprašanj. Programi ISP srednješolcem omogočajo, da izobli- kujejo lastne predloge raziskovalnih projektov; ko je predlog projekta obravnavan in potrjen, imajo mož- nost, da sami izvajajo raziskave, analizirajo svoje rezultate in napiše- jo končni prispevek, ki je recenziran. Ob koncu vsakega koledarskega leta imajo srednješolci, ki so poleti delali na svojih raziskovalnih projektih, priložnost, da rezultate predstavijo na konferenci »Korak v znanost«. Svoje rezultate, vključno z more- bitnimi težavami, ki so nastali med raziskovalnim delom, predstavijo v obliki plakatov in predavanj pred udeleženci konference, kjer so poleg srednješolcev prisotni tudi mentorji, predavatelji in znanstveniki. Pisni prispevki, ki morajo izpolnjevati formalne zahteve za znanstvene članke, so objavljeni v posebni izdaji »Petniških zvezkov«. Kakšna je vloga ISP v kontekstu srbskega vzgojno-izobraževalne- ga sistema?  ISP je samostojna in neodvisna nepridobitna organizacija, ki od leta 1982 deluje kot edinstven center za napredno, dodatno zunajšolsko izobraževanje in podporo mladim, ki kažejo zelo veliko zanimanje in spo- sobnosti na področjih naravoslovnih in družbenih ved ter sodobnih teh- nologij. Danes je ISP eden največjih evropskih centrov za profesionalno zunajšolsko izobraževanje mladih talentov v znanosti, inovacijah in tehnologiji. so polni entuziazma, so prispevali k temu, da je ISP postala srce srbskega alternativnega izobraževanja in, kar je še pomembneje, zelo priljubljeno zbirališče mladih, ki iščejo sveže znanje in razumevanje. Glavni cilji izobraževalnih dejavno- sti ISP so: • prepoznati nadarjene in visoko motivirane mlade iz vseh delov Srbije, zlasti tistih, ki živijo na provinci in nerazvitih območjih, ter jim zagotoviti individualno dodatno izobraževanje; • najbolj zainteresiranim udele- žencem omogočiti, da s pomočjo ustrezne znanstvene opreme in s podporo znanstvenikov in naj- boljših učiteljev realizirajo lastne raziskovalne projekte na podlagi reševanja resničnih, avtentičnih problemov; • usposobiti predvsem mlajše učitelje za uporabo sodobnih znanstvenih idej in konceptov ter najbolj kakovostnih učnih metod pri svojem delu; • spodbujati sodelovanje in izme- njavo znanja, izkušenj in idej med mladimi, ki obiskujejo različne šole ali visoke šole in se zanimajo za različna znanstvena področja. ISP želi prepoznati motivirane in zainteresirane srednješolce. Morda ti nimajo najboljših ocen ali pa ne tekmujejo. Če imajo radi znanost in se z znanostjo ukvarjajo že v svojem okolju, potem je ISP pravo mesto zanje. Dovolj je, da svoje interese in že izvedene dejavnosti uvodoma dobro predstavijo ter si tako zago- tovijo svoje mesto med udeleženci ISP-programa. ISP ima najsodobnejše kabinete in la- boratorije za kemijo, biokemijo, bio- logijo, fiziko, elektroniko, arheologijo in geologijo; laboratoriji in kabineti so večnamenski in prilagodljivi ter omogočajo mladim, da v sodelova- nju z odličnimi strokovnjaki izkusijo znanstveno raziskovanje resničnih življenjskih problemov, s pomočjo sodobne znanstvene opreme. Kdo so petničarji oziroma katerim udeležencem in mentorjem je ISP namenjena? AKTUALNO 42 V Z GOJA & IZ OBR A ŽE V ANJE | D r . Moj ca J uriš ev ič in dr . Gre g or T orkar | Petnica – »K or ak v znan o s t «: m o del dobre pr ak s e izobr ažev anja nadarjenih | str. 40 - 42 | Poleg rednih programov, taborov in seminarjev za srednješolce, ISP or- ganizira številne specializirane pro- grame in konference, najpogosteje namenjene mladim raziskovalcem in doktorskim študentom. Do zdaj so se taki programi uspešno izvajali na raznolikih področjih – arheologiji, astrofiziki, analitični kemiji, biome- dicini, psihologiji, biologiji, progra- miranju in strojnem učenju, pa tudi na področju muzikologije, fotografi- je, oblikovanja in 3D-tiskanja. V zadnjih sedmih letih je ISP or- ganizirala več kot 35 delavnic in poletnih šol za dodiplomske in podiplomske študente. Vsak tak program je izveden v sodelovanju z akademsko ustanovo. Nekateri od teh programov so bili izvedeni v srb- skem jeziku za udeležence iz regije nekdanje Jugoslavije (Hrvaška, Srbi- ja, Slovenija, Bosna in Hercegovina, Črna gora in Severna Makedonija), večina pa je bila organizirana za tuje udeležence v angleškem jeziku. Ne- katere teme teh delavnic in poletnih šol so: kozmologija (v sodelovanju s SISSA in ICTP (Italija), CERN in ETH (Švica)), fizika delcev (SISSA in ICTP (Italija)), astrofizika (SISSA in ICTP (Italija), Nova Gorica (Slovenija), Princeton (ZDA)), splošna relativ- nost (SISSA in ICTP (Italija), Nova Gorica (Slovenija), Princeton (ZDA)), strojno učenje (v sodelovanju z Mi- crosoftom), mikroskopija (Univerza v Beogradu in Tehnološka univerza v Budimpešti (Madžarska)). ISP je leta 2012 gostila vseevropsko šolo fizike visokih energij CERN (TECHEP). Kako filozofijo in prakso ISP pod- pira širša skupnost in država?  Vzgojno-izobraževalne dejavno- sti v ISP temeljijo na široki mreži več kot 800 strokovnjakov, ki kot gostujoči predavatelji, mentorji ali svetovalci sodelujejo pri ustvarjanju in izvedbi različnih delavnic in tabo- rov. Prihajajo z več kot sto fakultet ali znanstvenih inštitutov in večina med njimi so alumni naših progra- mov. ISP z veseljem deli svoje izkušnje s kolegi, ki imajo podobne dejavnosti ali ideje. Tako k nam redno prihajajo učitelji iz Slovenije, Hrvaške, Italije, vedeli, a želijo zdaj sodelovati kot predavatelji in mentorji. Če strnem, je ISP ekosistem znanja, v katerem se vsakdo nekaj nauči, včasih zavedno, včasih nezavedno. V čem je skrivnost uspeha ISP? Kako ste uspeli zagotoviti tako visoko kakovost dela v vseh štirih desetletjih svojega delovanja?  Mislim, da je odgovor na to vpraša- nje predvsem v kontinuirani evalva- ciji in dejstvu, da se v ISP vsi nepre- stano učijo oz. učimo. Natančneje, v našem delu je evalvacija vseprisoten proces. Udeležence in njihovo delo sproti evalvirajo njihovi vrstniški vodje dejavnosti ter mentorji, njih pa po drugi strani evalvirajo vodje programov in vodstvo ISP . Strokovno delo posameznega vodje programa in kakovost programskih vsebin spremlja oz. ocenjujeta vodstvo ISP in Svet ISP , ki ga sestavlja 24 univer- zitetnih profesorjev in članov srbske akademije znanosti. Poleg tega ima vsak program svojo programsko ko- misijo, ki jo sestavlja približno deset strokovnjakov iz različnih domačih in tujih inštitucij. Njihova naloga je predlagati smernice za načrtovanje dejavnosti in vsebin programa ter predavatelje in mentorje, poleg tega pa na koncu tudi pregledati rezulta- te dela udeležencev in njihove pro- jekte. Radi rečemo, da se vsi v Petnici učijo, in prav to je rezultat nenehne- ga spremljanja in ocenjevanja vsake dejavnosti. Vsi si želimo, da bi bilo vse v Petnici boljše. Rusije, Izraela in nekaterih drugih držav. Spodbujamo mreženje ozi- roma aktivno sodelovanje med so- rodnimi organizacijami. Srednješol- ce izmenjujemo s kolegi iz Nemčije, Hrvaške, Izraela in Italije. Država ISP podpira moralno in finančno že od njene ustanovitve naprej. Čeprav so se formati te pod- pore skozi desetletja spreminjali pa je dejstvo, da približno 25 % letnega proračuna ISP zagotavljajo ministr- stvo za izobraževanje, ministrstvo za znanost ter lokalne samouprave. Statut ISP namreč zaradi ohranja- nja svoje neodvisnosti ne dovoljuje financerjem, da bi presegli 35 % financiranja. Po drugi strani imamo vseskozi tudi moralno podporo v izobraževalni politiki in drugih in- stitucijah. Kar se politikov tiče, smo imeli tudi težave, saj ni enostavno razumeti, da smo kot majhna neod- visna institucija tako uspešni ves ta čas in da smo se razvili v prestižno evropsko institucijo. Kakšna je vizija ISP?  Naša želja je vse motivirane in zainteresirane mlade naučiti uporabljati znanstvene metode na njihovem interesnem področju, jih spodbuditi h kritičnemu razmišlja- nju ter jim pomagati znajti se v mor- ju informacij. Nato se morajo seveda sami odločiti, kakšna bo njihova življenjska pot in na katerem druž- benem področju bodo delovali. Na srečo ne nadaljujejo vsi znanstvene kariere; med našimi alumni so tudi uspešni poslovneži, profesorji in uči- telji, umetniki, ekonomisti, politiki. Poslanstvo ISP je izoblikovati mlade tako, da se bodo s svojim znanjem in spretnostmi laže spoprijeli z izzivi prihodnosti, da bodo laže reševali poklicne, življenjske, družbene in druge izzive. Nekdanji udeleženci programov ISP imajo velikokrat potrebo, da se, ko profesionalno uspejo, vračajo v Petnico in podprejo naše programe. Zahvaljujoč njihovi pripravljenosti imamo danes na razpolago znanje in izkušnje nekdanjih udeležencev, ki so razpršeni po vsem svetu (vključno s Slovenijo), poleg tega pa tudi nji- hovih kolegov, ki za Petnico prej niso