dokumenti Vida Milosevic USPOSABLJANJE SUPERVIZORJEV ZA PODROČJE SOCIALNEGA VARSTVA V SLOVENIJI PREDLOG MODELA POGOJI ZA RAZVOJ SUPERVIZIJSKE MREŽE V Sloveniji obstaja potreba po razvoju supervizijske mreže na področju socialnega varstva, pa tudi socialnega dela v celoti. To pa pomeni, da se moramo odločiti za model or- ganizacije te mreže in zagotoviti vse potrebne pogoje, da bomo ta cilj dosegli. Temeljno načelo pri oblikovanju tega modela mora biti, da moramo čimprej ustvariti možnost za supervizijo čim večjemu številu so- cialnih in drugih strokovnih delavcev. Pri tem pa nikakor ne kaže hiteti na račun kvalitete supervizije, ki jo bomo razvili. Kako naj hkrati zadovoljimo ta nasprotujoča si cilja? Ocenjujemo, da obstaja takojšnja potreba po približno 100 kvalificiranih supervizorjih za področje socialnega varstva. V centrih za so- cialno delo kot primarnih institucijah socialne- ga varstva in tudi socialnega dela je najmanj šest področij dela, kjer bi strokovni delavci nujno potrebovali supervizijo. Gre za nasle- dnja področja: delo z družino (partnerski od- nosi) in razmerja med starši in otroki (kjer imamo supervizijo dobro razvito, vendar še ne za vse strokovne delavce), otroci in mlado- letniki z motnjami v telesnem in duševnem razvoju, otroci in mladoletniki z motnjami ve- denja in osebnosti, bolezni odvisnosti, pomoč obsojenim osebam. Strokovnih delavcev v cen- trih za socialno delo, ki se ukvarjajo s temi po- dročji, je verjetno okoli 300. Upoštevati pa moramo tudi druge instituci- je socialnega varstva in tudi druge, kjer delajo socialni in drugi strokovni delavci kot po- močniki ljudem z različnimi težavami, zaradi česar potrebujejo suport in možnost neneh- nega učenja s pomočjo lastnih izkušenj. Te in- stitucije so: domovi za stare ljudi, posebni so- cialnovarstveni zavodi, osnovne in srednje šole, zavodi za usposabljanje, psihiatrične bol- nišnice, splošne bolnišnice in druge zdravst- vene organizacije, vzgojne posvetovalnice, zbirni centri za begunce, nekatere delovne or- ganizacije in podobno. Ocenjujemo, daje v teh institucijah po Sloveniji približno 300 profe- sionalcev, ki bi potrebovali supervizijo. Upoštevati je treba tudi dejstvo, da je supervizija potrebna na vseh ravneh — za po- samezne profesionalce, strokovne time, od- delke večjih institucij in za celotne organizacije (Hawkins, Shohet 1992: 121). To bomo ne- dvomno zmožni zagotoviti šele v nekaj letih, trenutno pa je najnujnejše omogočiti indivi- dualno in timsko supervizijo strokovnjakom, ki pri delu vzpostavljajo tesne stike s strankami. Koliko supervizorjev bi torej potrebovali, da bi lahko zadovoljili te najnujnejše potrebe? Če upoštevamo holandski model, po katerem je idealno število supervizantov na skupino 3, dobimo število 200 supervizorjev, ki bi jih takoj potrebovali.^ In kje jih lahko najdemo? Rešitev tega vprašanja leži v odločitvi, da se pri vzpostavljanju supervizijske mreže na- slonimo na že obstoječi model supervizije na področju dela z družino in da takoj začnemo z usposabljanjem supervizorjev. Obstoječi model je primeren glede na to, ' Tako bi bilo v primeru, ko bi vsak supervizor vodil le eno supervizijsko skupino, kar pa nikakor ni nujno. Nasprotno, vsaj dobri supervizorji - po katerih bo tudi veqe povpraševanje - jih bodo gotovo vodili več, tako da je število potrebnih supervi- zoijev v resnici manjše. (Op. ur.) 527 DOKUMENTI da zagotavlja vertikalno povezanost, se pravi, da so vsi supervizanti posredno vezani na Vi- soko šolo za socialno delo, odkoder se prenaša znanje v sleherni center za socialno delo, hkra- ti pa se tudi preverjajo praktične izkušnje. Hkrati pa so strokovni delavci, ki delajo z družino, tudi horizontalno povezani v tako imenovane didaktične skupine, ki opravljajo vlogo supervizijskih skupin. Da bi začeli razvijati supervizijsko mrežo tudi na področjih, kjer je še nimamo, potrebu- jemo takoj najmanj 12 usposobljenih supervi- zorjev. Če hočemo doseči vsakega strokovnega delavca na vseh področjih dela, kjer je supervi- zija nujno potrebna, moramo kmalu organizi- rati supervizijske in intervizijske skupine v vseh slovenskih regijah (denimo, vsaj 8). V ta namen bi potrebovali 96 novih supervizorjev. Poglejmo, kakšne možnosti imamo za to: Na Visoki šoli za socialno delo imamo tri diplomirane supervizorje in še tri učitelje z iz- kušnjami na različnih strokovnih področjih in tudi z znanjem in izkušnjami iz supervizije. Poleg tega imamo v Sloveniji na področju so- cialnega varstva približno 30 strokovnih delav- cev, ki so že doslej, čeprav brez formalnega usposabljanja, dobro opravljali supervizorsko delo. Tako je naše izhodišče relativno ugodno, najti moramo le način, da pritegnemo vse te potenciale k skupnemu delu. Za te strokovne delavce predlagamo eno- letno teoretsko in praktično usposabljanje iz supervizije, ki bi vodilo k nazivu „učitelj veščin supervizije na področju socialnega varstva" (ali socialnega dela). Zanje predlagamo dva enote- denska tečaja in sistematično spremljanje nji- hovega supervizijskega dela (supervizija nad supervizijo) v enoletnem obdobju, ki bi ga op- ravljali supervizorji na Visoki šoli za socialno delo. Ti profesionalci bi bili pozneje ključni nosilci nadaljnega izobraževanja supervizorjev in razvoja supervizijske mreže v Sloveniji. Med strokovnjaki, ki se ukvarjajo s supervi- zijo, so razprave, ali in kdaj novi supervizorji potrebujejo posebne tečaje, na katerih bi dobi- li potrebno teoretsko znanje o superviziji za svojo novo vlogo. Hawkins in Shohet (1992: 79) priporočata usposabljanje med prvim le- tom, ko že delajo kot supervizorji. Najpomem- bnejše je, navajata, supervizijsko spremljanje dela bodočih supervizorjev, torej zagotovitev supervizije nad supervizijo. To priporočilo, ki smo ga tudi sami že preizkusili, vsekakor kaže upoštevati. USPOSABLJAJE SUPERVIZORJEV IZHODIŠČA PRI PRIPRAVI PROGRAMA Zaradi nujnosti predlagamo pripravo in izvedbo dveh programov za usposabljanje supervizorjev. Prvi je program za usposabljanje učiteljev veščin supervizije, ki mu bo sledila specializacija iz supervizije. Te programe bo Visoka šola za socialno delo lahko izpeljala v več fazah. Specifična bo prva faza, namenjena formalni usposobitvi strokovnjakov, ki že opravljajo vlogo supervizorjev in jih bomo po- trebovali pri organizaciji nadaljnjega speciali- stičnega študija. Ves specialistični program bo potekal ob upoštevanju nekaterih temeljnih načel: a) Glede na to, da je bistvo supervizije učenje s pomočjo izkušnje, bodo specializanti supervizije najmanj dve tretjini časa, namenje- nega študiju, porabili za pridobivanje izkušenj in imeli bodo možnost, da jih reflektirajo. Razen tega, da bodo študenti neposredno delali v supervizijskih in intervizijskih skupi- nah, bodo v skladu s tem načelom pripravljeni tudi seminarji. Na delovni dan bosta organizi- rani največ dve predavanji po 45 minut, ves os- tali čas pa bo namenjen pridobivanju novih praktičnih izkušenj, ki so potrebne za supervi- zijo. Te izkušnje so, denimo, supervizijski pro- ces, vodenje supervizijskega srečanja, kako učimo druge, vzpostavljanje dobrega odnosa s supervizantom, prepoznavanje skritih čustev in problemov, dajanje in sprejemanje povratne informacije (feed-back), uporaba različnih vrst intervencije v superviziji in podobno. b) Vzdušje, v katerem se supervizanti počutijo varne, je eden temeljnih pogojev za supervizijo, saj je le tako mogoče skupno is- kanje v učnem procesu. To potrebo bomo v us- posabljanju za supervizijo upoštevali na dva načina: • med vajami na seminarju bodo študenti razdeljeni v čim manjše skupine (do 6 v vsaki); • pri organizaciji supervizijskih in intervi- zijskih skupin, kakor tudi pri določitvi super- vizorjev, bomo optimalno upoštevali želje specializantov. 528 USPOSABUANJE SUPERVIZORJEV ZA PODROČJE SOCIALNEGA VARSTVA V SLOVENIJI A po drugi strani spet ne moremo sestavlja- ti skupin, katerih člani se predobro poznajo in jih vežejo prijateljske vezi. Določene tenzije v supervizijski skupini so lahko konstruktivne in pripomorejo k učenju. Treba bo torej najti us- trezno ravnovesje, da bomo po eni strani one- mogočili preveliko domačnost, po drugi pa morebitne blokade. c) Od vsega začetka se moramo izogibati nadzornemu vidiku supervizije in to upoštevati pri formiranju supervizijskih in intervizijskih skupin. To pomeni, da nadrejeni in podrejeni sodelavci iz iste institucije ne morejo biti člani istih skupin. VPISM POGOJI Ker je potreba po supervizorjih pri nas veli- ka, se moramo odločiti za ustrezne in jasne vpisne pogoje za specialistični študij supervi- zije. Število študentov bo v vsaki generaciji omejeno, zato nedvomno ne bo mesta za vse, ki bi se želeli usposabljati za supervizijo. Ven- dar je pomembno, da ravno v prve generacije pridejo najboljši strokovnjaki, saj bodo to no- silci razvoja supervizijske mreže na področju socialnega varstva v Sloveniji v naslednjih le- tih. Od teh študentov pričakujemo, da so dobri praktiki s solidnim strokovnim znanjem, da že imajo nekaj delovnih izkušenj in da imajo tudi nekaj pedagoških sposobnosti. Toda kako naj te kriterije preverimo? Vsekakor morajo biti pogoji nekoliko raz- lični za vpis prve skupine praktikov, ki že imajo supervizijske izkušnje in bodo prevzeli vodilno vlogo pri snovanju bodoče mreže supervizije kot učitelji veščin, in tistimi, ki jim bodo sledili v programu specializacije. Vpisni pogoji programa za usposabljanje učiteljev veščin supervizije: • končana prva ali druga stopnja študija socialnega dela ali sorodne stroke, • pet let delovnih izkušenj pri neposred- nem delu z ljudmi v socialnih težavah, • uspešno končan podiplomski študij (spe- cializacija ali drugi verificirani program, ki us- posablja za delo z ljudmi), • najmanj dveletne izkušnje iz supervizije v vlogi supervizorja. Vpisni pogoji specialističnega programa za supervizijo: • končana druga stopnja socialnega dela ali druge ustrezne smeri, • najmanj tri leta delovnih izkušenj pri delu z ljudmi, • dokončano podiplomsko izobraževanje (specializacija, verificirani program usposab- ljanja ali seminarji). Pri sprejemanju kandidatov pa bo treba pa- ziti še na dodatne kriterije, ki so pomembni za oblikovanje enakomerne mreže za supervizijo po vsej Sloveniji. Sprejeti moramo primerno število študentov z vsakega področja social- nega dela in iz vsake slovenske regije. Vendar pa ti dodatni, „zunanji" kriteriji ne smejo na- domestiti zgoraj navedenih. Pomenijo lahko le dodaten kriterij, ki bo pomagal izbirati med več kandidati, ki bodo ustrezali razpisanim po- gojem. OSNUTEK ŠTUDIJSKEGA PROGRAMA • Opredelitev supervizije, • supervizija in druge oblike vodenega učenja, • učni proces in učni problemi, • razvoj supervizijske metode, • supervizija in profesionalizacija socialne- ga dela, • cilji supervizije: učenje, suport in usmer- janje (nadzor?), • omejitve supervizije, • pogoji za supervizijo, • vloge v supervizijskem procesu — nepo- sredne: supervizor in supervizant; posredne: stranka, institucija (delovno okolje), • proces in faze supervizije: predhodna, uvajalna, delovna in sklepna; vmesna in sklep- na evalvacija; konec supervizije in slovo, • vzporedni proces v superviziji, • vsebina in elementi supervizije: komuni- kacija, zgodba, refleksija, konkretizacija, ge- neralizacija, supervizijska vprašanja, feed-back, supervizijska analiza, evalvacija, • vrste supervizije: individualna, skupin- ska, teamska, intervizija, diadna supervizija in supervizija študentov in pripravnikov, • modeli supervizije: reševanje problema, razvojni, procesni, sistemski in drugi modeli, • stih in kultura učenja, • vrednote in etika v superviziji, • supervizijsko srečanje. 529 DOKUMENTI • tehnike za spremljanje supervizije: po- dokumentacija o superviziji: zapisovanje, sne- ročila, dnevnik, študij primera, igranje vlog; manje (avdio, video). NAČRT IZVEDBE Usposabljanje učiteljev veščin supervizije: februar 1995 - februar 1996 (do 36 oseb) a) Seminar 1: februar 1995 b) Vodenje supervizijske skupine (3 člani) pod vodstvom supervizorja na VŠSD c) Intervizija (po 4 člani v skupini) d) Seminar 2: november 1995 e) Izpit iz supervizije (pisni in ustni): april 1996 Specializacija iz supervizije v socialnem delu: oktober 1995 • oktober 1997 (do 36 študentov) a) Seminar 1: oktober 1995 b) Delo v intervizijski skupini (s 3 kolegi) pod vodstvom učitelja veščin: od oktobra 1995 do oktobra 1996 c) Seminar 2: februar 1996 d) Delo v supervizijski skupini v vlogi supervizorja pod vodstvom učitelja veščin: od oktobra 1996 do oktobra 1997 e) Seminar 3: oktober 1996 f) Seminar 4: februar 1997 e) Specialistični izpit (pisni in ustni): december 1997 Literatura H. Hanekamp (1992), Intervision. Hogeschool Nijmegen (separat). P. Hawkins, R. Shohet (1992), Supervision in Helping Professions. Philadelphia: Open University Press. V. miloševič (1994), A Model of Training for Supervisors in the Field of Social Welfare in Slovenia. Hogeschool Nij- megen (diplomsko delo). 530