49 Edo [kulj PESMARICE SLOVENSKIH PROTESTANTOV 16. STOLETJA Slovenski protestantski voditelji so v kratkem obdobju 45 let (1550–1595) natisnili nič manj kot 56 knjig (Berčič, 1968), večinoma verske vsebine, med drugim leta 1584 celotno Sveto pismo v dokonč­ nem prevodu Jurija Dalmatina. Od teh 56 knjig jih kar osem ima glas bene note, kar je natanko ena sedmina vseh tiskov. Še več: že prva slo venska knjiga, Catechismus iz leta 1550, ima šest katekizemskih pesmi in litanije, vse z notami. Teh osem knjig z notami je zelo raz­ lič nih (Škulj, 2000). Že na prvi pogled jih lahko razdelimo na dve enaki skupini. V prvi skupini so priložnostni tiski ali tiski z drugim, ne prvotno glasbenim namenom, ki imajo tudi pesmi z notami; v drugi skupini pa so prave pesmarice. V tem članku bi upoštevali samo te prave pesmarice, ki so imele skupen naslov: Eni psalmi, ta celi catehismus 1567 oziroma obrnjeno Ta celi catehismus, eni psalmi 1574, 1584, 1595. ENI PSALMI, TA CELI CATEHISMUS 1567 Prva pesmarica slovenskih protestantov ima najprej slovenski naslov: Eni psalmi, ta celi catehismus inu tih vekših godij stare inu nove krščanske pejsni od P. Truberja, S. Krelja inu od drugih zložene, druguč popravljene inu pobulšane […] V Tibingi M. D. LXVII. Vmes je naslov v nemščini in v gotici: Der gantz Catechismus, ettlich Psalm, Christliche Gesäng, die man auff den fürnembsten Festen singet, in der Windischen Sprach, zum andern Corrigirt unnd gemehret. Pod nemškim naslovom je latinski moto: »Deut. 31. Scribite vobis canticum istud, et docete filios Israel: ut memoriter teneant, et ore decantent, et sit mihi RAZPRAVE, [TUDIJE 50 carmen istud pro testimonio inter filios Israel.« V sodobnem pre­ vodu: »Zdaj si torej napišite to pesem in nauči jo Izraelove sinove, položi jim jo v usta, da mi bo ta pesem za pričo proti Izraelovim sinovom.« (5 Mz 31,19.) Na drugi strani je slovenski uvod: »Gospud Bug hoče nekar le samuč skuzi tu pismu, pridigovane inu te s. zakramente, temuč tudi s tejm petjem te ludi h pravi veri perpraviti. Obtu je tim enim prerokom, možem, ženom, divici Mariji inu drugim vernim sujga s. duha dar podejlil, de so te potrebniše krščanske navuke, trošte inu molitve v pejsni zlužili, de se tih istih ti mladi inu preprosti ležej navuče inu zamerkajo. Natu vi, muji lubi Kranci inu Sloveni, pujte le–te pejsni v cerkvi inu doma zastopnu iz srca, rezmislite, kaj vsaka beseda, nekar, kar ta viža oli štima v sebi drži. Ne tulite, ne bledite nezastopnu, prez vere inu prez vse andohti koker ti farji, menihi inu nune ta latinski psalter le zavolo trebuha. Perložite h tim besedom cilu srce, molite, prosite, hvalite prov Boga! Inu de po tih besedah, kir so v le­tih pejsnih, verujete, Bogu služite, vaš stan inu leben pelate inu držite. H timu daj Bug sujga Duha inu pomuč. Amen. Vaš Truber.« (Rupel, 1934/1966:201­202.) Sledi posvetilo Juriju Khislu, v nemščini in gotici. Med drugim pravi: »Plemenitemu in spoštovanemu gospodiču Juriju Khislu s Fužin in Razborja, zakupniku v Višnji gori itd. Milost in mir od Boga po Kristusu […] Glasba in petje ob pravilnem in pobožnem izvajanju pri pravljata namreč človeška srca k pobožnosti in k notranjemu krščan skemu veselju. David je s psalmi in harfo krepčal Savla v nje govih težkih skušnjavah in hudičevih mukah. Elizeja je glasba spod bujala k prerokovanju. In tudi sami izkušamo, da postanemo mnogo bolj željni in zbrani za molitev, za poslušanje Božje besede, za pridi ganje in sprejem sv. zakramenta, če v cerkvi vneto pojo ob spremljavi inštrumentov ali brez njih. In kadarkoli so v Ljubljani v cerkvi peli Nun bitten wir den heiligen Geyst ali Oča, Sin, Duh, nebe ški Kral itd. peteroglasno ob spremljavi regala, pozavne, cinka in šal maja, sem vsakokrat v sebi občutil posebno veselje, pobožnost, ljube zen, željo in resnobo do pridiganja in molitve […] Zapisano v Deredin genu na dan sv. Jurija leta 1567. Tvoj zvesti služabnik Primož Trubar.« 51 Eni psalmi, ta celi catehismus 1567 so ohranjeni v enem samem nepopolnem izvodu. Ohranjeni sta le prva in šesta tiskarska pola po 16 strani. Na 1. strani je naslovnica, na 2. slovenski uvod, na straneh 3–7 je nemško posvetilo, 8. stran pa je prazna. Nato začne številčenje, ki gre od 1 do 8. Na straneh 1–2 je prva pesem iz Catechismusa 1550, ki se zdaj imenuje Ena pejsen iz s. Stariga Pisma, na straneh 6–8 pa druga pesem, ki ima zdaj naslov Te stare deset zapuvidi. Strani 9–72 niso ohranjene. Šesta pola ima oštevilčene strani od 73 do 88. Na strani 73 je konec neke molitve; na straneh 74–87 je himna S. Ambroža inu Avguština vera inu hvala božja, na strani 88 pa je začetek pesmi Na božični dan, od Kristusovega rojstva. To je vse. »Trubarjeva pesmarica iz 1567 je ena najbolj redkih knjig iz obdobja začetkov slovenske književnosti v 16. stoletju.« V knjižnici župnišča St. Mang v Kemptnu je knjigo leta 1951 odkril Mirko Rupel. »Do takrat sta o obstoju knjige pričala samo Trubarjevo posvetilo v pesmarici iz 1574, ki je bilo datirano z letnico 1567, in Dalmatinova omemba v posvetilu pesmarici iz 1584 […] Kakšna je bila knjiga v celoti, moremo sklepati samo po primerjavi s kasnejšimi izdajami pesmaric. Pri tem je odločujoče pomembna zanimiva podobnost med ohranjenim fragmentom naše pesmarice in njeno naslednjo izdajo iz leta 1574. V obeh knjigah so v enakem zapovrstju in na istih straneh objavljena ista besedila. Zato bo verjetno obveljala sodba, da je bila, kar zadeva izbor pesmi, pesmarica 1567 enaka pesmarici 1574.« (Berčič, 1967b.) TA CELI CATEHISMUS, ENI PSALMI 1574 Druga pesmarica slovenskih protestantov ima najprej slovenski naslov: Ta celi catehismus, eni psalmi inu teh vekših godij stare in nove krščanske pejsni od P. Truberja, S. Krelja inu od drugih zložene, tretič popravlene inu pobulšane […] V Tibingi 1574. Vmes je nemški naslov: Der gantz Catechismus, etliche Psalmen, und Christliche Gesäng, die man auff den fürnembsten Festen singet, in der Windischen Sprach. Zum dritten mal corrigiert und gemehrt. Pod nemškim naslovom je latinski moto iz Pete Mojzesove knjige: »Deut. 31. Scribite vobis canticum istud, et docete filios Israel: ut memoriter teneant, et ore decantent. Et sit mihi carmen istud pro testimonio inter filios Israel.« V sodobnem prevodu: EDO [KULJ RAZPRAVE, [TUDIJE 52 »Zdaj si torej napišite to pesem in nauči jo Izraelove sinove, položi jim jo v usta, da mi bo ta pesem za pričo proti Izraelovim sinovom.« (5 Mz 31,19.) Iz vsega besedila je jasno, da sta obe naslovnici popolnoma enaki razen tega, da leta 1567 pravi »zum andern corrigirt«, leta 1574 pa piše »zum dritten mal corrigiert«. Sicer pa sploh ni jasno, kdaj so bile leta 1567 pesmi drugič in leta 1574 tretjič popravljene. Zaenkrat je edina rešitev ta, da Trubar kot prvo popravljanje ali sploh izdajanje šteje pač Catechismus 1550. Obe izdaji – 1567 in 1574 – sta popolnoma enaki, saj so iste pesmi na istih straneh, kar je razvidno iz ohranjenih pol starejše pesmarice. Vendar ne gre za ponatis, kot da bi bil ohranjen tiskarski stavek, ampak je na novo postavljen. To je razvidno iz različnih črk in tudi iz popravkov, npr. omenjena »corrigirt« in »corrigiert«. Tudi v tej pesmarici naslovnici sledi slovenski uvod v latinici, nato nemško posvetilo v gotici. Zanimivo, da je ohranjen celo stari datum: »Zapisano v Derendignu na dan sv. Jurija leta 1567.« Manjša razlika je samo pri Trubarjevem podpisu, ki ima v novejši izdaji do stavek: »Kranjec, tukajšnji župnik.« Pač pa je nov Trubarjev esej na straneh 9–16 o vlogi cerkvenega petja: Pričovane, de tu petje v cerkvi, kadar se zastopnu iz srca poje, Bogu dopade inu je pridnu tim mladim ludem. To Pričovane bosta iz spoštovanja do Trubarja nespremenjeno pona tis nili obe naslednji pesmarici: 1584 in 1595 (Lampe, 1894: 41–44). Tru bar med drugim o svojem delu piše: »Za tiga volo sem jest z dru gimi tudi le–te duhovske pejsni skuzi božjo milost, pomuč inu dar s. duha vkupe spravil, de ti mladi, preprosti se tejm ležej mogo tiga katehisma navučiti inu zastopiti inu de vejdo, za čes volo je Kristus človik ratal, umrl, od smrti vstal, v nebesa šal, sujga s. duha k nom poslal inu te ene psalme; ti nas vižajo inu vuče raven tiga očanaša, koku inu zakaj imamo Boga prositi.« (Rupel, 1934/1966:203.) Pred Pričovanem je posvetilo Juriju Khislu, in sicer v nemščini in v gotici, ki je po vsebini enako prejšnji pesmarici. Razlikuje se le po posameznih besedah in pri Trubarjevem podpisu, kjer je dodano, da je »Kranjec« in »Tukajšnji župnik«. Pesmarica obsega 169 strani. Na 169. strani začne Register, ki se nadaljuje do 171. Na straneh 172–174 je: 53 »Pregledane, v tim drukanu. V ti prvi pejsni v tituli za Pejsenis, berite pejsen iz S. Pisma. V tim CXXX. psalmi za globošini, berite globočini, inu potle v tim istim Psalmi za risenične berite resnične. V tih drugih bukvicah, v katerih je tiga Gospudi Brentia kratki Catechisem, v tih prvih trijeh pognih, je vti nemščini inu v tim slovenskim od dveju mladiv Slovencoma, kir sta na mujim mejstu corrigirala dosti inu preveč pregledanu, ali tu istu vsaki zastopni Sloven more sam lahku popraviti inu zastopiti, de so ti eni puhštabi prestavleni. Inu potehmal je meni vejdejoč, de ti eni bukvarji inu vezarji te slo ­ venske bukve predragu prodajo, zatu tih ti bozi ne kupujo inu bodo zadržane, obtu ima vsaki vejditi, de tacih slovenskih bukvih v Tibingi, kir so prez not, nejso pejsni, se vsakimu štiri pogne, v ti slovenski deželi pak tri, ampak le–tih samih, kir so s tejmi notami, v Tibingi le tri, v slovenski deželi le dva za en krajcar prodajo. Buli oli lažeši kup se ne mogo drukati. Tu tolmačene, pisane izlage inu zlage se vom Slove nom zabston sturi. Zatu Boga hvalite inu prosite, de taku delu gre posreči, Bogu na čast inu h timu izveličanu dosti duš. Amen. Inu jest te bukvarje, kir take bukve vežejo, prosim inu zvejstu opo­ minam, de vzemo od nih pravi, spodobni lon, de ne bodo sacrilegi, cerkovni tatje, s katerimi se Bug silnu srdi inu nje na tim svejtu inu v pekli ostru štrajfa. Pred tejm nje inu nas Jezus Kristus, naš gospud inu izveličar, milostivu obari. Amen. Vaš Primož Truber.« (Rupel, 1934/1966: 208.) Pesmarica obsega 36 pesmi z napevi, štiri pesmi nimajo napevov, vendar je nakazano, po katerem napevu naj se pojejo, dve pa še tega nimata, in sicer: Ta stara velikanočna pejsen hudurajmana in Ta stara pejsen od S. Duha. Očitno sta ti dve pesmi predreformacijski; ker jih je ljudstvo znalo na pamet, napev ni bil potreben (Kumer, 1960). Skupaj je torej 42 pesmi. Poleg šest katekizemskih in litanij iz Catechismusa 1550 je še ena veroizpoved in Doktorja Martina Luterja vera. Nato so še ene litanije s tremi prošnjami in zahvalna pesem S. Ambroža inu Avguština vera inu hvala božja. Sledijo pesmi svetih časov, čeprav ne v povsem smiselnem redu. Zanimivo, da ni nobene adventne, pač pa so štiri božične; po­ zne je je znana pesem Media vita in morte sumus (brez slovenskega EDO [KULJ RAZPRAVE, [TUDIJE 54 podnaslova), ki bi lahko veljala za postno; dve velikonočni, poleg omenjene brez not (Grafenauer, 1942:91­93); dve binkoštni, od ka­ terih je omenjena brez not. Sledijo splošne pesmi, predvsem prepe s­ nitve psalmov, npr. Molitov izpuvid Davida (Ps 51) ali Ta CXXX. Psalm, ali obredne, npr. za pogreb. Zanimivo, da so tri himne iz Molitvenega bo go služja, kot se po bogoslužni prenovi Drugega vatikanskega kon­ cila imenuje oficij: Moja duša za večernice, Hvaljen za hvalnice in Zdaj odpuščaš za sklepnice. Pomeni, da so te dele oficija peli skupaj v cerkvi. Ta celi catehismus 1574 je ohranjen v enem samem izvodu. Unikat hranijo v univerzitetni knjižnici v Tübingenu (sig. Gi 377). TA CELI CATEHISMUS, ENI PSALMI 1584 Tretja pesmarica slovenskih protestantov ima slovenski naslov: Ta celi catehismus, eni psalmi inu teh vekših godov stare in nove kerščanske peisni od P. Truberja, S. Krelja inu od drugih zložene inu z dostemi lepimi duhovnimi pejsmi pobulšane […] V Bitembergi, Anno M. D. LXXXIIII. Vmes je vrstica iz Pisma Kološanom: »Coloss: 3. Verbum Christi habitet in vobis abundanter: in omni sapientia, docentes et commonentes vosmetipsos in psalmis et hymnis et canticis spiritualibus, in gratia canentes in cordibus vestri Deo.« V sodobnem prevodu: »Kristusova beseda naj bogato prebiva med vami. V vsej modrosti se med seboj poučujte in spodbujajte. S psalmi, hvalnicami in duhovnimi pesmimi v svojih srcih hvaležno prepevajte Bogu.« (Kol 3,16.) Zanimivo, da pesmarica nima nemškega podnaslova. Avtor sicer na naslovnici ni naveden, vendar je jasno, da je Jurij Dalmatin, ki je podpisan pod posvetilom Juriju Khislu. Na tretji strani je omenjeno Dalmatinovo posvetilo Juriju Khislu v nemščini. O svojem delu med drugim pravi: »Plemenitemu in pravičnemu gospodu Juriju Khislu s Fužin in Konjic, dednemu deželnemu lovskemu mojstru Kranjske in Slovenske marke, upra­ vičenemu dediču knežje grofije Goriške, knežje presvitlosti nadvoj­ voda Karla Avstrijskega itd. regimentni svetnik itd. mojemu milost­ nemu gospodu in patronu […] Izvodi pesmarice večkrat omenjenega gospoda Trubarja, ki so izšli v tisku leta 67­ega v slavnem imenu Vašega blagorodja, pa so že zdavnaj pošli; zbral sem torej večji del 55 starih in novih slovenskih pesmi in ker se mi je tukaj ponudila prilika, sem jih z lepimi podobami, okviri, notami in pisavo dal natisniti na svoje stroške in jih pokorno posvetil Vašemu blagorodju: ne samo zato, ker je prejšnja slovenska pesmarica gospoda Primoža bila posvečena Vašemu blagorodju in se torej že zato spodobi, da izide ta povečana in pomnožena zopet pod istim krščanskim slavnim imenom Vašega blagorodja kot njenega pravega lastnika in patrona, marveč tudi zato, ker sem hotel pokazati svojo hvaležnost in vdanost za mnogoterne dobrote, ki sta mi jih izkazala Vaše blagorodje in še zlasti Vaš dragi gospod oče, posebno takrat, ko me je slavni in častiti deželni odbor kranjski milostno poklical za pridigarja v Ljubljano. Ponižno in z vso vnemo prosim, da bi Vašemu blagorodju to moje in drugih poštenih kristjanov prizadevanje in dobra namera, ki smo se trudili s to slovensko pesmaričico, bila pogodu in da bi sprejelo moje ponižno posvetilo te pomnožene pesmaričice z isto milostjo kakor prvo […] Dano v Wittenbergu, na novega leta dan v začetku 84­ega leta. M. Jurij Dalmatin.« (Rupel, 1934/1966:345­347.) Posebej je treba omeniti, da je s tiskarskega vidika Dalmatinova pesmarica daleč najlepša od vseh slovenskih protestantskih tiskov z notami prav zaradi lepih podob in okvirjev, ki krasijo vsako stran. Dalmatinova pesmarica ima 62 napevov. Iz pesmarice 1574, ki je imela 36 napevov, jih je sprejel 29. Zanimivo, da je izpustil sedem napevov, ki so tako samo v pesmarici 1574. Sicer pa je sprejel vseh sedem napevov iz Catechismusa 1550 in še Eno duhovsko pejsen 1567, ki so že bili v pesmarici 1574. Na novo pa je sprejel vse štiri napeve iz Treh duhovskih pejsni 1575 in Ta pervi psalm 1579. Tako imamo 34 napevov, kar 28 pa je novih! To je skoraj polovica. Tričetrt novih napevov, to je 21, ima Dalmatinovo besedilo. Ostali so anonimni, eden je prevod iz stare srednjeveške himne Patris sapientia. Vsi napevi iz pesmarice 1584 so prišli v pesmarico 1595. Tako je pesmarica 1584 do takrat najbolj popolna slovenska protestantska pesmarica. Tudi z jezikovnega in glasbenega vidika je najboljša pesmarica. Ta celi catehismus, eni psalmi 1584 je ohranjen v 11 izvodih, in sicer dva v Ljubljani, po eden pa v naslednjih mestih: Berlin, Bruselj, Dresden, København, London, München, Wittenberg, Wolfenbüttel, Zagreb. Leta 1984 – ob 400. obletnici – je v Ljubljani izšel reprint. EDO [KULJ RAZPRAVE, [TUDIJE 56 TA CELI CATEHISMUS, ENI PSALMI 1595 Četrta pesmarica slovenskih protestantov ima slovenski naslov: Ta celi catehismus, eni psalmi inu teh vekših godov, stare in nove kerščanske peisni od P. Truberja, S. Krelja, Jurja Dalmatina inu od drugih zložena inu z dostemi lepimi duhovnimi pejsmi pobulšane […] Tubingen, Skuzi Georga Gruppenbacha, Anno 1595. Naslov je pravzaprav enak onemu iz prej­ š nje pesmarice, le da je dodan Jurij Dalmatin. Vmes je kot v prejšnji pesmarici vrstica iz Pisma Kološanom: »Coloss: 3. Verbum Christi habitet in vobis abundanter: in omni sapientia, docentes et commo­ nentes vosmetipsos in psalmis et hymnis et canticis spiritualibus, in gratia canentes in cordibus vestri Deo.« V sodobnem prevodu: »Kri­ stu sova beseda naj bogato prebiva med vami. V vsej modrosti se med seboj poučujte in spodbujajte. S psalmi, hvalnicami in duhovnimi pesmimi v svojih srcih hvaležno prepevajte Bogu.« (Kol 3,16.) Tudi ta, kot pesmarica 1584, nima nemškega podnaslova. Kot v prejšnji pesmarici avtor na naslovnici ni naveden, vendar je jasno, da je Felicijan Trubar, Primožev sin, ki je podpisan pod posvetilom Juriju Khislu. V njem med drugim piše: »Blagorodni baron, milostni go spod! Tale knjižica psalmov, ki jo je prvotno priredil moj dragi oče v slovenskem jeziku po nemških duhovnih pesmih presvetlega Božjega moža, gospoda Martina Lutra, in drugih pobožnih mož ter jo po­ svetil Vaši milosti, je pošla ob velikem veselju in koristi. Razveselila je mnogo pobožnih src, jih okrepila v spoznani resnici in jih pripravila k veri ne samo v naši domovini, ampak do koder sega slovenski jezik […] Taki in podobni vzroki so napotili častitega gospoda, pokojnega magistra Jurija Dalmatina, da je na novo dal v tisk pesmarico zgoraj omenjenega mojega pokojnega očeta, dodavši ji še nekaj drugih duhovnih pesmi. Prav kakor moj oče jo je vdano posvetil Vaši milosti. Ko pa so tudi ti primerki po večini in ne brez koristi za Cerkev pošli, sem menil, da bi bilo zelo potrebno in v prid Cerkvi, zbrani v slovenskem jeziku za gospoda Kristusa, če bi ob priložnosti, ki se mi je ponudila, izdal pesmaričico zdaj tretjič v tisku in jo pomnožil z mnogimi lepimi duhovnimi pesmimi. Vaši milosti pa, kot pravemu lastniku in zvestemu redniku Cerkve na Kranjskem, svojemu odlič­ nemu, milostnemu gospodu in zavetniku, sem jo moral in hotel 57 posvetiti, da bi s tem dokazal svojo vdano hvaležnost za vse imenitne in velike dobrote, ki jih je Vaša milost mnogo in milostno izkazala iz prave junaške vneme vsej krščanski reformirani Cerkvi na Kranjskem in obenem tudi meni, nevrednemu cerkvenemu služabniku […] Dano v Tübingenu, na dan sv. Katarine 1595. Vaše milosti vdani in poslušni m. Felicijan Trubar.« (Rupel, 1934/1966:392­393.) Sledi Trubarjevo Pričovane o cerkvenem petju, nato pa takoj začetek prve pesmi iz Catechismusa 1550. Paginacija se začne na tem mestu in gre do CCCLV. Notni tisk je jasnejši, črke so večje, celotna pesmarica pa je nekoliko manj pregledna. Felicijan Trubar je sprejel vseh 62 napevov iz Dalmatinove pe­ smarice 1584 ter dodal sedem novih. Tako je skupaj 69 napevov. Med novimi napevi je Marija dečla žegnana, ki so jo leta 1678 sprejele Bratovske bukvice Matija Kastelca, ki je prvi katoliški molitvenik s šestimi napevi. Prva prava katoliška pesmarica je izšla šele leta 1729. Tako Marijina pesem Marija dečla žegnana, ki je prepesnjen Magnifi cat, pne most med protestantskimi in katoliškimi pesmaricami; še več: med zadnjo protestantsko in prvo katoliško pesmarico! Ta celi catehismus 1595 je ohranjen vsaj v dveh izvodih, od katerih je eden v Ljubljani, drugi pa v Gorici. SPLOŠNA OPAZOVANJA Slovenski protestantski voditelji so za svoje pesmi črpali iz nem­ ških predlog, in sicer tako po literarni kot po glasbeni plati. Razlika je v tem, da so bili na literarni plati precej bolj samostojni kot na glasbeni. Večina pesmi so samostojne pesnitve. To velja tudi za tiste pesmi, ki imajo na začetku latinski ali nemški naslov. »Trubar vzame iz nemških pesmaric tekst, ga prevede in brez napeva priobči v slovenski pesmarici; k napevu pa zloži novo, smiselno sorodno pesem, tako da imamo pri teh napevih dvojno besedilo, prevod in samostojno pesnitev.« (Čerin, 1908:133­134.) Slovenski reformatorji niso samo utemeljitelji knjižnega jezika in spretni prevajalci, ampak tudi samostojni pesniki. Zato lahko mnogo besedil slovenskih prote stantskih pesmi imamo za izvirne pesnitve. Kakšno delo je EDO [KULJ RAZPRAVE, [TUDIJE 58 opravil Trubar v prvi knjigi Catechismus 1550, je natančno ocenil M. Smolik: »Pomisliti moramo, koliko truda je stalo Trubarja, da je oblikoval v teh pesmi kar 500 (504) verzov v štirih različnih oblikah kitic. Res, da so bile vse povzete po nemških vzorcih, a koliko je bilo treba poskušanja in brušenja posameznih besed, da so se zlile v pesem, ki jo je bilo mogoče peti in ki je bila zvesta tudi hoteni verski vsebini.« (Smolik, 1986:45.) Mnogo manj samostojni so bili na glasbenem področju. Vsi tisti, ki so do zdaj proučevali slovenske protestantske napeve, so prišli do istih sklepov: Theodor Elze, Evgen Lampe, Josip Mantuani, predvsem pa Josip Čerin, ki je ugotovil, da so vsi napevi vzeti iz nemških predlog, predvsem iz pesmarice Valentina Babsta iz leta 1545. Kljub temu, da je bil Primož Trubar glasbeno dovolj izobražen (Škulj, 1986: 33­34), ne moremo o njem in njegovih sodelavcih govoriti, da bi bili tudi melodisti oziroma skladatelji. »Melodije slovenskih protestant skih pesmaric namreč niso domače slovenske, temveč so brez izjeme vzete iz nemškega protestantskega cerkvenega petja, najsi imajo potem svoj izvor v katoliškem cerkvenem ali pa v nemškem ali češkem narodnem petju. Teh melodij, ki bi bile brezdvomno postale prvi temelj našemu samotvornemu muzikalnemu razvoju, da jih ni ognju izročila protireformacija, slovenska glasbena literatura torej ne more smatrati za svoje.« (Čerin, 1908:228.) Andrej Rijavec se dotakne istega vprašanja z drugega, narod­ nostnega zornega kota: »Tako obstaja eno izmed ključnih vprašanj te glasbeno sicer vsestransko razgibane dobe do nadaljnjega odprto. Če bi bilo reformaciji usojeno daljše življenje, bi glasbena umetnost na Slovenskem doživela svojo slovenstvo in svojo slovenskost prej, vsekakor pred 19. stoletjem, ko se je samostojna slovenska glasbena kultura v ožjem in zaostrenem pomenu besede začela oblikovati v popolnoma spremenjenih idejnih, družbenih in umetnostnih raz­ merah.« (Rijavec, 1985:16.) 59 SEZNAM PESMI PO PESMARICAH 1567 1574 1584 1595 Ah, koku dolgu, Gospud moj 281 Bodi Bug visoku hvalen 206 Bug Oča, bodi per nas 111 148 262 Bug, bodi meni milostiv 136 176 305 Čast inu hvalo mi vsi Bogu dajmo 55 74 Čast ter hvalo daj Bogu 194 331 Daj mir sedaj, o Gospud Bug 258 Daj mir, o Bug, kerščenikom 155 146 256 Danas je Jezus nam rojen 99 156 Dobru bode timu možu 153 270 Gospud Bug je moj zvest pastir 164 288 Hvala bodi Bogu vsak čas 267 441 Hvala Bogu, moj čas je tu 259 427 Hvalimo mi danas Boga 88 86 136 Jagnje Božje nedolžnu 72 Jest hvalim, o Bug, tebe 238 396 Jest verjem v eniga Boga 17 17 23 Jest verujem v Boga Očeta 12 13 15 Jezus je v smrtni ječi bil 128 227 Jezus Kristus Odrešenik, od grehov 235 Jezus Kristus Odrešenik, kir je 53 68 Jezus ta je od smrti vstal, vragu 99 121 211 Jezus ta je od smrti vstal, inu je 116 Kadar bi Bug per nas ne bil 198 337 Kadar je Jezus v nebu šal, je 33 39 52 Kadar je Jezus v nebu šal, svojo 134 237 Kadar pride puslednji čas 255 422 Kaj žaluješ, srce moje 273 451 Kir hče Bogu služiti 6 10 12 Kriste, kir boš imenovan 246 408 Kristus naš Odrešenik 117 200 Kristusa mi vsi častimo 103 162 Litania 41 68 104 EDO [KULJ RAZPRAVE, [TUDIJE 60 Marija dečla žegnana 129 Mi verujemo vsi v eniga Boga 21 28 37 Mi, kir smo v zli globočini 151 204 345 Minila je vže strašna nuč 241 401 Mojo dušo, Gospud, h tebi 166 292 Naša bramba je Gospud Bug 173 301 Nate sim, o Bug, zavupal 170 297 Ne daj, Oča naš, lubi Bug 110 144 251 Nu pujte, pujte, vsi ludje 1 1 1 O Bug, bodi nam milostiv 181 312 O Bug, ne spi ter ne molči 142 189 322 O Bug, o Bug, veliki Bug 129 157 276 O Bug, zakaj ti dopustiš 184 315 O Gospud Bug, ti Oča naš, kir sam 163 214 361 O Gospud Bug, ti Oča naš, kir vse 248 411 O Jezu Krist, jest le h tebi 232 384 O Jezus, jest kličem h tebi 235 392 O Jezus Kristus, naš Gospud 94 91 145 O Krist, pravi Sin Božji 229 381 O ti mogočni, večni Bug 218 366 Oča naš, kir v nebesih sidiš 26 33 44 Oča, Sin, Duh, nebeški kral 25 32 42 Od nebes prido angeli 97 92 149 Poslušaj, človek, rezumej 9 7 7 Poslušajte, kerščeniki 221 370 Poslušajte, vsi človeki 43 57 Pridi, Sveti Duh, lubi Bug 106 141 246 Slednji človek, kir je živ 119 252 417 Spremimo h grobu tu telu 123 266 436 Srečen, kir se Boga bojiš 149 202 342 Sveti Paul v enim listi 36 48 62 Svetiga Duha mi molimo 103 139 243 Tam per teh vodah Babilon 207 349 Tebe Boga hvalimo 74 58 78 V miri z velikim veseljem 210 354 Vzemi od nas, Gospud Bug 95 Zahvalite Boga, kir je dobrotliv 249 413 61 LITERATURA, VIRI Berčič, Branko (1967a): Spremna beseda. V Ena duhovska pejsen, V Tibingi 1567 (reprint: Ljubljana). Berčič, Branko (1967b): Spremna beseda. V Eni psalmi, ta celi catehismus, Tübingen 1567 (reprint: Ljubljana). Berčič, Branko (1968): Das slowenische Wort in den Drucken des 16. Jahr­ hunderts. V Abhandlungen über die slowenische Reformation, München, 152–265. Čerin, Josip (1908): Pesmi slovenskih protestantskih pesmaric, njih viri in njih poraba v poreformacijskih časih. V Trubarjev zbornik (Zbornik Matice slovenske X.), Ljubljana, 126–244, 284–288. Elze, Theodor (1884): Die slovenischen protestantischen Gesangbücher. Jahr­ buch der Gesellschaft für die Geschichte des Protestantismus in Oesterreich 5: 1–39. Florjanc, Ivan (1986a): Pesmi slovenskih protestantov v priredbah slovenskih skladateljev. Cerkveni glasbenik 79: 126–127. Florjanc, Ivan (1986b): Šest pesmi iz Trubarjevega Katekizma. Cerkveni glas benik 79: 62–64. Florjanc, Ivan in Edo Škulj (1996): Slovenski protestantski napevi, Ljubljana: Družina. Grafenauer, Ivan (1942): Ta stara velikonočna pesem. Čas 36: 91–93. Koruza, Jože (1984): Cerkvene pesmi in pesmarice slovenskih protestantov. V Ta celi catehismus, V Bitembergi 1584 (reprint: Ljubljana). Kumer, Zmaga (1958): Slovenske prireditve srednjeveške božične pesmi »Puer natus in Betlehem«. V Razprave SAZU, Ljubljana, 67–164. Kumer, Zmaga (1960): Predreformacijsko izročilo v slovenskih protestantskih pesmaricah in poznejšem razvoju. Slovenski etnolog 13: 41–64; 14: 115–130. Lampe, Evgen (1894): Najstarejše slovenske pesmarice. Cerkveni glasbenik 17: 33–37, 41–44, 49–54, 65–68, 76–77. Mantuani, Josip (1908): Slovenska pesmaričica: »Tri duhovske pesni«. Cerkveni glasbenik 31: 44–47, 50–53, 71–76, 84–88, 97–104. Mantuani, Josip (1913): Zgodovinski razvoj slovenske cerkvene pesmi. Cerkveni glasbenik 36: 1–3, 9–11, 17–19, 29–31, 41–43, 53–57, 65–68, 81–82, 93–96, 105–107. Nadrah, Anton (1969): Cerkvene ljudske pesmi v liturgiji. Ljubljana. Oražem, France (1986): Trubarjeve pesmi. Cerkveni glasbenik 79: 35–38. EDO [KULJ RAZPRAVE, [TUDIJE 62 Pokorn, Danilo (1986): Pesem slovenskih protestantov. V Pesmi slovenskih pro testantov v priredbah slovenskih skladateljev, 2–3. Ljubljana: ZKOS Rajhman, Jože (1977): Prva slovenska knjiga v luči teoloških, literarno­zgod o­ vinskih, jezikovnih in zgodovinskih raziskav. Ljubljana. Rijavec, Andrej (1967): Glasbeno delo na Slovenskem v obdobju protestantizma. Ljubljana: Slovenska matica. Rijavec, Andrej (1985): Primož Trubar in glasba protestantizma na Slovenskem. Cerkveni glasbenik 78: 13–16. Rupel, Mirko (1934/1966): Slovenski protestantski pisci, Ljubljana. Rupel, Mirko (1957): Spremna beseda. V Ta pervi psalm, 1579 (reprint: Ljub ljana). Rupel, Mirko (1970): Prva slovenska knjiga. V Catechismus (reprint: Ljubljana). Smolik, Marijan (1963): Odmev verskih resnic in kontroverz v slovenski cerkveni pesmi od začetkov do konca 18. stoletja, Ljubljana. Smolik, Marijan (1986): Trubarjeve katekizemske pesmi. Cerkveni glasbenik 79: 38–45. Škulj, Edo (1986): Oče prve slovenske pesmarice. Cerkveni glasbenik 79: 33–34. Škulj, Edo (2000): Cerkveni ljudski napevi I. Protestantski napevi. Ljubljana: Družina.