MENTORSTVO NOVOIMENOVANIM RAVNATELJEM MENTORSTVO NOVOIMENOVANIM RAVNATELJEM Poročilo za šolsko leto 2015/2016 Justina Erčulj Poročilo za šolsko leto Anja Sagadin Bedrač 2015/2016 Ljubljana 2016 Justina Erčulj Anja Sagadin Bedrač Ljubljana, 2016 MENTORSTVO NOVOIMENOVANIM RAVNATELJEM Poročilo za šolsko leto 2015/2016 Uredila: Dr. Justina Erčulj Anja Sagadin Bedrač Odgovorna oseba: dr. Vladimir Korošec Oblikovanje: Zajček d. o. o. Ljubljana, 2016 ©2016 Šola za ravnatelje CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 37.091.113:005.963.2(0.034.2) MENTORSTVO novoimenovanim ravnateljem [Elektronski vir] : poročilo za šolsko leto 2015/2016 / uredila Justina Erčulj, Anja Sagadin Bedrač. - El. knjiga. - Kranj : Šola za ravnatelje, 2016 ISBN 978-961-6989-08-4 (pdf) 1. Erčulj, Justina 286179328 VSEBINSKO KAZALO MENT ORS TV 1. PROGRAM MENTORSTVO NOVOIMENOVANIM RAVNATELJEM 5 O NO 1.1. Namen in cilji programa 5 V 1.2. Udeleženci 5 P OIMENO or 1.2.1. Izbor novoimenovanih ravnateljev 5 očilo za šols 1.2.2. Izbor ravnateljev mentorjev 6 VANIM RA 2. IZVEDBA PROGRAMA IN METODE DELA 7 2.1. Izvedba programa 7 ko le 2.1.1. Izvedba srečanj 8 2.1.1.1 Uvodno srečanje 8 t VN o 20 2.1.1.2 Finančno vodenje šole 9 ATELJEM 1 2.1.1.3 Novosti in odprta vprašanja na področju zakonodaje 5/20 in šolske inšpekcije 9 16 2.1.1.4 Spremljanje pouka 10 2.1.1.5 Načrtovanje 10 2.1.1.6. Zaključno srečanje 10 2.1.2. Individualna srečanja 11 2.1.3. Vmesne aktivnosti 11 2.2. Metode in oblike dela 11 2.3. Dokončanje programa in potrdila 11 3. SPREMLJANJE IN EVALVACIJA USPOSABLJANJA V PROGRAMU 12 3.1. Evalvacija novoimenovanih ravnateljev ob zaključku programa 12 3.1.1 Povzetek evalvacij novoimenovanih ravnateljev 12 3.2. Refleksija koordinatorjev skupin 14 4. POVZETEK IN PREDLOGI ZA IZBOLJŠAVE 15 5. PRILOGE 16 KAZALO PREGLEDNIC Preglednica 1: Udeleženci v programu v šolskem letu 2015/16 po regijah in ravneh izobraževanja 6 Preglednica 2: Vsebine prvega srečanja in vmesne obveznosti udeležencev 8 Preglednica 3: Vsebine drugega srečanja in vmesne obveznosti udeležencev 9 Preglednica 4: Vsebine tretjega srečanja in vmesne obveznosti udeležencev 9 Preglednica 5: Vsebine četrtega srečanja in vmesne obveznosti udeležencev 10 Preglednica 6: Vsebine petega srečanja in vmesne obveznosti udeležencev 10 Preglednica 7: Vsebine šestega srečanja 10 KAZALO PRILOG Priloga 1: Razpis programa Mentorstvo novoimenovanim ravnateljem, junij 2015 15 Priloga 2: Skupine udeležencev v programu 16 Priloga 3: Urnik srečanj za šolsko leto 2015/2016 17 Priloga 4: Vabilo na prvo srečanje skupine M-OŠ + V 17 Priloga 5: Evalvacijski vprašalnik 18 4 1. PROGRAM MENTORSTVO NOVOIMENOVANIM MENT RAVNATELJEM ORS 1.1. Namen in cilji programa TVO NO Namen programa je ponuditi strukturirano in sistematično podporo, pomoč in izmenjavo izkušenj ravnateljem, ki nastopijo svoj prvi mandat. V P OIMENO oročilo za šols Cilji programa so: • razširiti znanje in spretnosti s področja zakonodaje, načrtovanja, spremljanja pouka in V finančnega poslovanja; ANIM RA • z individualnim sodelovanjem mentorja in novoimenovanega ravnatelja olajšati in strokovno okrepiti delo novoimenovanega ravnatelja; ko le • z vmesnimi aktivnostmi spodbuditi sistematično obravnavo posameznih področij t VN o 20 ravnateljevanja; ATELJEM • omogočiti refleksijo o lastni praksi; 15/20 • spodbujati mreženje. 16 1.2. Udeleženci Program je namenjen novoimenovanim ravnateljicam in ravnateljem vzgojno-izobraževalnih zavodov v prvem letu ravnateljevanja. 1.2.1. Izbor novoimenovanih ravnateljev Junija 2015 smo objavili javni razpis (priloga 1) in ga poslali ravnateljem, ki so bili prvič imenovani v obdobju od 1. septembra 2014 do 30. septembra 2015. V program smo vključili vse prijavljene, in sicer osemnajst ravnateljev. Razdelili smo jih v dve skupini (priloga 2). V preglednici 1 je prikazan pregled udeležencev v programu v šolskem letu 2015/2016 po regijski zastopanosti in zastopanosti po ravneh izobraževanja. 5 Preglednica 1: Udeleženci v programu v šolskem letu 2015/16 po regijah in ravneh izobraževanja Regijska zastopanost Število Goriška 1 Osrednjeslovenska 6 Gorenjska 2 Savinjska 4 Podravska 2 Pomurska 1 Spodnjeposavska 1 Obalno-kraška 1 Raven izobraževanja Število Vrtec 9 Osnovna šola 7 Srednja šola 2 Skupaj 18 1.2.2. Izbor ravnateljev mentorjev V šolskem letu 2015/2016 smo k sodelovanju v programu povabili izkušene ravnatelje, ki so v šolskem letu 2013/2014 končali tridnevno usposabljanje za mentorje. 6 2. IZVEDBA PROGRAMA IN METODE DELA MENT ORS Za razvoj in izvedbo programa skrbijo vodja programa, koordinatorji skupin in koordinatorica TV področij. O NO Vodja programa: V P OIMENO • usklajuje oblikovanje in posodabljanje programa ter skrbi za njegovo izvedbo; oročilo za šols • je odgovoren za evalvacijo programa; • glede na izsledke evalvacije in sodobne razvojne smernice pri vodenju v vzgoji in V izobraževanju pripravlja predloge za izboljšave na vsebinski in izvedbeni ravni; ANIM RA • pripravi in vodi zaključno delavnico z novoimenovanimi ravnatelji; k • vsebinsko pripravi najmanj tri sestanke s koordinatorji na leto; o le • skupaj s koordinatorico področij pripravi zaključno poročilo o programu; t VN o 20 A • usklajuje program z drugimi programi vseživljenjskega učenja ravnateljev. TELJEM 15/20 V šolskem letu 2015/2016 je bila vodja programa Justina Erčulj. 16 Koordinator skupine: • usklajuje delo skupine na izvedbeni ravni; • komunicira s člani skupine; • vodi skupna srečanja; • usmerja komunikacijo med mentorjem in novoimenovanim ravnateljem, kadar je to potrebno; • spremlja in spodbuja individualno delo in vmesne aktivnosti; • novoimenovane ravnatelje usmerja pri oblikovanju listovnika; • sodeluje pri oblikovanju programa; • se udeležuje sestankov koordinatorjev skupin; • pripravi poročilo o svojem delu v programu. V šolskem letu 2015/2016 sta bila koordinatorja skupin Aleš Žitnik in Breda Forjanič (glej prilogo 2). Koordinator področij: • usklajuje delo v programu na izvedbeni ravni; • skrbi za obveščanje udeležencev, koordinatorjev in predavateljev v programu; • sodeluje na sestankih koordinatorjev skupin; • sodeluje pri pripravi zaključnega poročila. V šolskem letu 2015/2016 je bila koordinatorica področij za program Mentorstvo novoimenovanim ravnateljem Petra Weissbacher. 7 2.1. Izvedba programa Program je trajal od septembra 2015 do junija 2016 in je obsegal 37 kontaktnih ur. Sestavljale so ga tri med seboj povezane oblike dela: 1. šest skupnih srečanj; 2. neposredno individualno sodelovanje mentorja in novoimenovanega ravnatelja; 3. vmesne aktivnosti novoimenovanega ravnatelja. Udeležence smo o urniku in vsebinah obvestili še pred prvim srečanjem. Datumov (predstavljeni so v prilogi 3) med izvajanjem programa nismo spreminjali. Program vsako leto dograjujemo in posodabljamo, saj sledimo razvojnim smernicam v mednarodnem in novostim v slovenskem izobraževalnem okolju, upoštevamo pa tudi ugotovitve iz evalvacij novoimenovanih ravnateljev in mentorjev ter poročil koordinatorjev. V šolskem letu 2015/2016 izvedba programa ni bila financirana iz Evropskega socialnega sklada, temveč iz kotizacij (za vsakega udeleženca je znašala 200,00 EUR brez DDV) ter iz denarja, ki nam ga je za program nakazalo Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport RS (14.000 EUR). 2.1.1. Izvedba srečanj Skupna srečanja so trajala po šest ur (razen drugega, na katerem so obravnavali finančno poslovanje šole/vrtca in je trajalo sedem ur) in so bila izvedena po ustaljenem urniku iz prejšnjih let, ki je razviden iz vabil na posamezna srečanja. V prilogi 4 je primer vabila na prvo srečanje osnovnošolske/srednješolske skupine. 2.1.1.1 Uvodno srečanje Preglednica 2: Vsebine prvega srečanja in vmesne obveznosti udeležencev Vsebine srečanja podrobnejša predstavitev programa medsebojno spoznavanje mentorjev in novoimenovanih ravnateljev predstavitev odgovornih in kontaktnih oseb na MIZŠ ter seznanitev udeležencev z novostmi na posameznih področjih vzgoje in izobraževanja Vmesne aktivnosti refleksija o izkušnji z obiska šole ravnatelja mentorja izbor do treh najkoristnejših dokumentov iz listovnika in utemeljitev izbora priprava vprašanj za predavatelja s področja finančnega poslovanja 8 MENT ORS Srečanje so izvajali: TV • Vladimir Korošec, direktor Šole za ravnatelje; O NO • Justina Erčulj, vodja programa Mentorstvo novoimenovanim ravnateljem; • koordinatorja skupin; V P OIMENO or • Vida Starič Holobar, Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport RS, vodja Sektorja očilo za šols za predšolsko vzgojo; • Boris Zupančič, Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport RS, vodja Sektorja za V osnovno šolstvo; ANIM RA • Slavica Černoša, Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport RS, vodja Sektorja za k srednje šolstvo. o le t VN o 20 Na uvodnem srečanju so vsi udeleženci prejeli priročnik. ATELJEM 15/20 2.1.1.2 Finančno vodenje šole 16 Preglednica 3: Vsebine drugega srečanja in vmesne obveznosti udeležencev Vsebine srečanja predstavitev finančnega poslovanja šole kot sredstva za zagotavljanje materialnih pogojev za delo šole Vmesne aktivnosti priprava vprašanj za predavatelje s področja zakonodaje in šolske inšpekcije Srečanje so izvajali: • koordinatorja skupin; • Tatjana Horvat, predavateljica Šole za ravnatelje. 2.1.1.3 Novosti in odprta vprašanja na področju zakonodaje in šolske inšpekcije Preglednica 4: Vsebine tretjega srečanja in vmesne obveznosti udeležencev Vsebine srečanja predstavitev novosti s področja šolske zakonodaje ter ugotovitev šolske inšpekcije Vmesne aktivnosti refleksija ravnateljev o dotedanji praksi hospitiranja Srečanje so izvajali: • koordinatorja skupin; • Ksenija Mihovar Globokar, direktorica Službe vlade RS za zakonodajo; • Tomaž Rozman, glavni inšpektor Inšpektorata RS za šolstvo in šport. 9 2.1.1.4 Spremljanje pouka Preglednica 5: Vsebine četrtega srečanja in vmesne obveznosti udeležencev Vsebine srečanja razprava o izhodiščih za spremljanje in usmerjanje učiteljevega dela ter o pomenu znanja in obvladovanja različnih spretnosti za uspešno spremljanje učiteljevega dela; udeleženci so na srečanje prinesli instrumentarije, ki jih uporabljajo pri hospitacijah, in hospitacijske zapisnike Vmesne aktivnosti presoja svojega letnega delovnega načrta glede na dana izhodišča Srečanje so izvajali: • koordinatorja skupin; • Justina Erčulj, predavateljica Šole za ravnatelje. 2.1.1.5 Načrtovanje Preglednica 6: Vsebine petega srečanja in vmesne obveznosti udeležencev Vsebine srečanja pomen in načela načrtovanja za kakovostno vodenje šole Vmesne aktivnosti izpolniti spletni evalvacijski vprašalnik Srečanje so izvajali: • koordinatorja skupin; • Mateja Brejc, predavateljica Šole za ravnatelje. 2.1.1.6. Zaključno srečanje Preglednica 7: Vsebine šestega srečanja Vsebina srečanja refleksija o prvem letu vodenja predavanje Tanje Skaza evalvacija programa Srečanje so izvajali: • Tanja Skaza, direktorica podjetja Plastika Skaza, d. o. o.; • Justina Erčulj, predavateljica Šole za ravnatelje in vodja programa; • koordinatorja skupin. 10 MENT ORS 2.1.2. Individualna srečanja TV Novoimenovani ravnatelji in ravnatelji mentorji so poleg skupnih srečanj sodelovali tudi O NO na individualni ravni. Obvezna vmesna dejavnost je bil obisk novoimenovanega ravnatelja V na mentorjevi šoli po prvem srečanju, večina mentorjev pa je opravila obisk na šoli P OIMENO or mentoriranca, kar smo priporočali glede na evalvacije iz šolskega leta 2014/2015. Udeleženci očilo za šols so oboje ocenili kot zelo koristno. O datumih in načinih medsebojnega komuniciranja so se dogovarjali sami. Sodelovanje je potekalo po telefonu, elektronski pošti ali osebno. V Po končanem programu sta koordinatorja naredila povzetke najpogostejših tem, ki so jih ANIM RA ravnatelji obravnavali na individualnih srečanjih. Kot smo pričakovali, jih je bilo največ s področja zakonodaje, nekaj se jih je nanašalo na delo z zaposlenimi in uvajanje sprememb. ko le t VN o 20 A 2.1.3. Vmesne aktivnosti TELJEM 15/20 Po vsakem srečanju so morali novoimenovani ravnatelji opraviti vmesne aktivnosti, ki so 1 bile povezane s temami srečanj. Zasnovane so tako, da omogočajo poglobljen razmislek o 6 lastni praksi in pomagajo pri premišljenem uvajanju sprememb. Oblike in vsebina vmesnih aktivnosti so prikazane v prilogi 6. 2.2. Metode in oblike dela V programu smo uporabili različne oblike in metode dela: • individualne oblike: vodenje listovnika, refleksija, samoevalvacija, kritična analiza instrumentarija za spremljanje pouka; • skupinske oblike: profesionalno mreženje, kritično kolegialno presojanje, strokovne razprave, izmenjava primerov dobre prakse. 2.3. Dokončanje programa in potrdila Sedemnajst udeležencev je izpolnilo pogoje za dokončanje programa, saj so se udeležili vsaj petih srečanj ter opravili vmesne aktivnosti. V skladu s Pravilnikom o nadaljnjem izobraževanju in usposabljanju strokovnih delavcev (UL RS, št. 64/04, 83/05, 27/07, 42/09) so prejeli potrdila o izobraževanju, ovrednotena z dvema točkama. Ravnatelji mentorji, ki so svojo vlogo v šolskem letu 2015/2016 opravljali prvič, so v skladu s členom 17.č oziroma 20.c Pravilnika o napredovanju zaposlenih v vzgoji in izobraževanju v nazive prejeli potrdila o sodelovanju pri enoletnem razvojno-raziskovalnem delu v povezavi s Šolo za ravnatelje. 11 3. SPREMLJANJE IN EVALVACIJA USPOSABLJANJA V PROGRAM Program smo spremljali in evalvirali na različne načine: koordinatorji so spremljali delo v skupini in o ugotovitvah poročali na sestankih med programom (zapisniki sestankov so shranjeni v dokumentaciji programa), novoimenovani ravnatelji pa so ob koncu programa izpolnili spletni evalvacijski vprašalnik (priloga 5). 3.1. Evalvacija novoimenovanih ravnateljev ob zaključku programa Ob koncu programa so novoimenovani ravnatelji izpolnili spletni evalvacijski vprašalnik (priloga 5). V njem so novoimenovani ravnatelji ocenili, ali je program dosegel temeljne cilje, uporabnost vsebin, ustreznost oblik dela ter izvedbo programa. Vprašalnik je izpolnilo štirinajst ravnateljev. 3.1.1 Povzetek evalvacij novoimenovanih ravnateljev TEMELJNI CILJI PROGRAMA Usposabljanje v programu Mentorstvo novoimenovanim Povprečna ocena ravnateljem mi je omogočilo … spodbujati mreženje. 3,9 z individualnim sodelovanjem z mentorjem olajšati in 3,8 strokovno okrepiti moje delo. z vmesnimi aktivnostmi spodbuditi sistematično obravnavo 3,7 posameznih področij ravnateljevanja. razširiti znanje in spretnosti s področja finančnega poslovanja. 3,7 refleksijo o lastni praksi. 3,7 razširiti znanje in spretnosti s področja zakonodaje. 3,6 razširiti znanje in spretnosti s področja načrtovanja. 3,4 razširiti znanje in spretnosti s področja spremljanja pouka. 3,4 Uporabnost vsebin Povprečna ocena novosti s področja šolske zakonodaje 3,8 izhodišča za spremljanje in usmerjanje učiteljevega dela 3,6 pristopi k načrtovanju za kakovostno vodenje šole in njegov 3,6 pomen finančno poslovanje šole kot sredstvo za zagotavljanje 3,5 materialnih pogojev za delo šole vloga in naloga ravnatelja in strokovnih delavcev v sistemu 3,5 načrtovanja vzgoje in izobraževanja pomen znanja in obvladovanja različnih spretnosti za uspešno 3,4 spremljanje učiteljevega dela ravnatelj kot upravljavec finančnih virov v odnosu do 3,2 pedagoškega vodje ugotovitve šolske inšpekcije 3,1 12 MENT ORS Metode in oblike dela Povprečna ocena TVO NO strokovne razprave v okviru srečanj 3,9 sodelovanje z mentorjem 3,7 V P OIMENO predavanja na srečanjih 3,6 oročilo za šols vmesne aktivnosti kot priprava na srečanja 3,5 Organizacija programa Povprečna ocena VANIM RA Način obveščanja udeležencev je primeren. 3,9 Gradiva so pregledna. 3,7 ko le Gradiva so uporabna. 3,7 t VN Časovna razporeditev v programu je primerna. 3,7 o 20 A Vsebinska razporeditev programa je primerna. 3,6 TELJEM 15/20 Novoimenovani ravnatelji so v evalvaciji povedali tudi naslednje: 16 • Program je bil zelo premišljeno načrtovan, uporaben in časovno vezan na posamezne naloge ravnateljevanja. Gre za izjemno dragoceno izkušnjo, in težko si predstavljam prvo leto ravnateljevanja brez vključenosti vanj. Rada bi pohvalila vse predavatelje v programu, posebej pa mentorico mag. Marjeto Šmid. • Program je odličen in zelo praktičen. Predlagam pa, da ga ne izvajate vzporedno s programom Ravnateljski izpit, saj se je večina srečanj obeh programov odvijala v istem tednu, kar zna biti za udeleženca zelo naporno. • Same pohvale! • Program je vezan na šolsko leto; morda bi bilo smiselno uvesti elastičnost pri tem, saj se nekaterim mandat začenja sredi šolskega leta. Torej sodelovanje v programu od decembra do decembra ali od marca do marca. • Zahvalila bi se vodji oziroma koordinatorki programa, gospe Bredi Forjanič, za kakovostno vodenje, sprotno obveščanje in vmesne spodbude, ki sem jih potrebovala. Dragocena izkušnja so tudi pripovedi ravnateljev, saj lahko njihove izkušnje prenesemo v svojo prakso, se seznanjamo s slabostmi in prednostmi in podobno. Prav tako je odlično to, da smo povezani s svojim mentorjem. • Človek bi se moral učiti vse življenje. Ko nastopiš tako odgovorno in zahtevno delovno mesto, je vsaka informacija, spodbudna beseda, pridobitev novega znanja, ozaveščanje o težavah, nasvet, da je treba biti pozoren na vrsto različnih stvari, zelo dobrodošlo. Res bi se zahvalila svoji mentorici, gospe Ivani Leskovar, in vsem, ki ste sodelovali v programu. • Odlično zastavljeno! • Mentorja bi novoimenovani ravnatelj moral dobiti takoj na začetku mandata, saj ga takrat najbolj potrebuje. Ko si ustvari mrežo ravnateljev v svoji okolici, to ni več tako nujno. 13 3.2. Refleksija koordinatorjev skupin Evalvacijo s koordinatorjema skupin smo opravili na delovnem sestanku 6. julija 2016. Delo v programu sta ocenila kot zelo pozitivno, različnost udeležencev glede na tip zavoda prinaša svojevrsten izziv, a tudi omogoči medsebojno povezovanje. Opazila sta, da je pomembno imeti precej časa za medsebojne pogovore, ki jih vodi koordinator skupine. Poleg možnosti za pogovor z mentorjem je to pomemben del programa. Medsebojni stiki so potekali največkrat po elektronski pošti, sledijo telefon in osebna srečanja. Veliko je bilo izmenjave gradiv in aktualnih informacij. Precej pozornosti smo tudi tokrat posvetili uporabi listovnika. Ker ga niti izvajalci niti novoimenovani ravnatelji niso znali prav umestiti v celoten program, smo se odločili, da ga bomo v naslednjem letu opustili. 14 4. POVZETEK IN PREDLOGI ZA IZBOLJŠAVE MENT ORS Evalvacije in razprava s koordinatorjema so pokazale, da programa ni treba bistveno T spreminjati. Vsebine so ustrezne, saj so vse dobile oceno, višjo kot 3 na štiristopenjski VO NO lestvici. Vsekakor pa je treba veliko pozornosti nameniti temu, da se vsebine in načini dela iz programa za pridobitev ravnateljskega izpita ne ponavljajo. V Glede na teme individualnih srečanj in analizo fokusnih skupin, ki smo jih z udeleženci P OIMENO or izvedli za program Vodenje in upravljanje inovativnih učnih okolij, menimo, da bi morali v očilo za šols program umestiti reševanje konfliktnih situacij. VANIM RA V šolskem letu 2016/2017 bomo vanj vnesli naslednje spremembe: • opustili bomo listovnik; ko le • individualna srečanja in vmesne aktivnosti bomo spremljali preko programa google. docs; t VN o 20 A • presodili bomo, kako v program umestiti reševanje konfliktnih situacij; TELJEM 15/20 • na zaključno delavnico bomo znova povabili gosta iz gospodarstva. 16 Organizacija programa bo ostala enaka, koordinatorja skupin bosta še naprej ravnatelja praktika, kar zagotavlja ustrezno povezavo med teorijo in prakso. 15 5. PRILOGE Priloga 1: Razpis programa Mentorstvo novoimenovanim ravnateljem, junij 2015 Razpisujemo program Mentorstvo novoimenovanim ravnateljem za šolsko leto 2015/2016. Program je namenjen ravnateljicam in ravnateljem vrtcev, osnovnih, glasbenih in srednjih šol ter dijaških domov, ki so prvič imenovani v obdobju od 1. 9. 2014 do 30. 9. 2015. Delo bo organizirano v skupinah, v katerih bodo sodelovali novoimenovani ravnatelji in ravnatelji mentorji. V obdobju od oktobra 2015 do maja 2016 bomo izvedli šest delavnic. Rok za prijavo je petek, 25. september 2015. Na razpis se prijavite na spletni strani Šole za ravnatelje www.solazaravnatelje.si/. Za dodatne informacije o programu pišite na anja.sagadin@solazaravnatelje.si. Kotizacija za udeležbo v programu znaša 200,00 EUR (+ DDV). v. d. direktorice mag. Vlasta Poličnik Ljubljana, 8. junij 2015 16 MENT ORS Priloga 2: Skupine udeležencev v programu TVO NO Skupina: M-V V Koordinatorica: Breda Forjanič P OIMENO or NOVOIMENOVANI RAVNATELJ MENTOR očilo za šols Brigita Česnik, Vrtec Kurirček Logatec Marjana Zupančič, Vrtec Pedenjped Jelka Čujež, Vrtec Šmarje pri Jelšah Marta Korošec, Vrtec Vodmat VANIM RA Tomaž Popović, Vrtec Slovenske Konjice Milena Brusnjak, Vrtec Šoštanj k Mateja Janežič, Vrtec Ig Janja Bogataj, Vrtec Škofja Loka o le Blaž Kölner, Vrtec Mehurčki Marta Samotorčan, Vrtec Vrhnika t VN o 20 Edita Feist, Vrtec Miškolin Ivana Leskovar, Vrtec Slovenska Bistrica ATELJEM 1 Jolanda Potočnik, Vrtec Zreče Majda Fajdiga, Vrtec Kekec Grosuplje 5/20 Mihela Stolnik Ketiš, Vrtec Radenci – Jožica Pantar, Vrtec Šentvid 16 Radenski mehurčki Helena Ule, Vrtec Bled Romana Epih, Vrtec Medvode Skupina: M-OŠ + SŠ Koordinator: Aleš Žitnik NOVOIMENOVANI RAVNATELJ MENTOR Saša Hiti, Srednja frizerska šola Ljubljana Primož Škofic, Srednja šola Domžale Irena Kodele Krašna, OŠ Danila Lokarja Marjeta Šmid, OŠ Jela Janežiča Ajdovščina Blanka Nerad, OŠ Frana Kocbeka Gornji Sonja Filipič, OŠ Janka Padežnika Maribor Grad Barbara Smolej Fritz, OŠ dr. Mihajla Irena Hlača, OŠ Šmihel Rostoharja Krško Tanja Vincelj, OŠ Lucija Polona Kenda, OŠ Simona Kosa Podbrdo Ksenija Jaušovec, Dijaški dom Maribor Cvetka Kernel, Srednja gozdarska in lesarska šola Postojna Neža Gruden, Glasbena šola Kamnik Martina Valant, Glasbena šola Jesenice Jure Žerjav, OŠ Josipa Vandota Kranjska Štefan Žun, OŠ Bistrica Gora Lidija Pulko, OŠ Kungota Alenka Cuder, OŠ Staneta Žagarja Lipnica 17 Priloga 3: Urnik srečanj za šolsko leto 2015/2016 OZNAKA 1. 2. 3. 4. 5. 6. SKUPINE SREČANJE SREČANJE SREČANJE SREČANJE SREČANJE SREČANJE Breda Forjanič M-V 12. 11. 2015 3. 12. 2015 6. 1. 2016 22. 3. 2016 21. 4. 2016 25. 5. 2016 Aleš Žitnik M-OŠ + SŠ 22. 10. 2015 8. 12. 2015 12. 1. 2016 23. 3. 2016 26. 4. 2016 25. 5. 2016 Predstavitev Skupna Ministrstva za Finančno Zakonodaja VSEBINA Spremljanje Načrtovanje delavnica izobraževanje, poslovanje in šolska SREČANJA VIZ dela VIZ dela in zaključek znanost in šole/vrtca inšpekcija programa šport Priloga 4: Vabilo na prvo srečanje skupine M-OŠ + V SKUPINA: M-OŠ + SŠ KOORDINATOR: Aleš Žitnik VABILO NA PRVO SREČANJE Spoštovani novoimenovani ravnatelji in mentorji! Vabimo vas na prvo srečanje v okviru programa Mentorstvo novoimenovanim ravnateljem, ki bo v četrtek, 22. 10. 2015, v predavalnici Storžič, Hotel Kokra, Brdo pri Kranju. Program bodo izvajali dr. Slavica Černoša, vodja Sektorja za srednje šolstvo, Boris Zupančič, vodja Sektorja za osnovno šolstvo, dr. Justina Erčulj, predavateljica Šole za ravnatelje, in Aleš Žitnik, koordinator skupine. Program dela: 9.00–10.00 Predstavitev programa 10.00–11.00 Predstavitev mentorjev in novoimenovanih ravnateljev 11.00–11.30 Odmor 11.30–13.30 Pogovor s predstavniki Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport 13.30–14.30 Kosilo 14.30–15.30 Pogovor v parih in priprava na naslednje srečanje Lep pozdrav. 18 MENT ORS Priloga 5: Evalvacijski vprašalnik TV EVALVACIJA PROGRAMA MENTORSTVO NOVOIMENOVANIM RAVNATELJEM O NO 2015/2016 V P OIMENO or Doseganje temeljnih ciljev in uporabnost vsebin očilo za šols Doseganje temeljnih ciljev VANIM RA Prosimo, da označite, koliko se strinjate s trditvami, ki izhajajo iz temeljnih ciljev programa Mentorstvo novoimenovanim ravnateljem. ko le Prosimo, obkrožite ustrezno številko: t VN o 20 A 1: sploh se ne strinjam TELJEM 15/20 2: se ne strinjam 3: se strinjam 16 4: popolnoma se strinjam 1: sploh se ne 2: se ne 4: popolnoma 3: se strinjam strinjam strinjam se strinjam Usposabljanje v programu Mentorstvo novoimenovanim ravnateljem mi je omogočilo … razširiti znanje in spretnosti s 1. 1 2 3 4 področja zakonodaje. razširiti znanje in spretnosti s 2. 1 2 3 4 področja načrtovanja. razširiti znanje in spretnosti s 3. 1 2 3 4 področja spremljanja pouka. razširiti znanje in spretnosti 4. s področja finančnega 1 2 3 4 poslovanja. z individualnim sodelovanjem 5. z mentorjem olajšati in 1 2 3 4 strokovno okrepiti moje delo. z vmesnimi aktivnostmi spodbuditi sistematično 6. 1 2 3 4 obravnavo posameznih področij ravnateljevanja. 7. refleksijo o lastni praksi. 1 2 3 4 8. spodbujati mreženje. 1 2 3 4 19 Uporabnost vsebin Prosimo, ocenite uporabnost vsebin programa Mentorstvo novoimenovanim ravnateljem za vodenje. Prosimo, obkrožite ustrezno številko: 1: nič 2: malo 3: srednje 4: veliko nič malo srednje veliko Uporabnost vsebin finančno poslovanje šole kot sredstvo za zagotavljanje 1. 1 2 3 4 materialnih pogojev za delo šole ravnatelj kot upravljavec 2. finančnih virov v odnosu do 1 2 3 4 pedagoškega vodje novosti s področja šolske 3. 1 2 3 4 zakonodaje 4. ugotovitve šolske inšpekcije 1 2 3 4 izhodišča za spremljanje in 5. 1 2 3 4 usmerjanje učiteljevega dela pomen znanja in obvladovanja različnih spretnosti za 6. 1 2 3 4 uspešno spremljanje učiteljevega dela pristopi k načrtovanju in 7. njegov pomen za kakovostno 1 2 3 4 vodenje šole vloga in naloga ravnatelja in strokovnih delavcev v 8. 1 2 3 4 sistemu načrtovanja vzgoje in izobraževanja 20 MENT ORS Drugi del: Ustreznost oblik dela TVO NO Prosimo, ocenite ustreznost oblik dela v programu Mentorstvo novoimenovanim ravnateljem. V P OIMENO oročilo za šols Prosimo, obkrožite ustrezno številko: 1: popolnoma neustrezno VANIM RA 2: neustrezno 3: ustrezno ko le 4: popolnoma ustrezno t VN o 20 A 1: popolnoma 4: popolnoma TELJEM 1 2: neustrezno 3: ustrezno 5/20 neustrezno ustrezno Uporabnost vsebin 16 1. predavanja na srečanjih 1 2 3 4 strokovne razprave v okviru 2. 1 2 3 4 srečanj vmesne aktivnosti kot priprava 3. 1 2 3 4 na srečanja 4. sodelovanje z mentorjem 1 2 3 4 Tretji del: Organizacija programa Prosimo, da označite, koliko se strinjate s trditvami o organizaciji programa Mentorstvo novoimenovanim ravnateljem. Prosimo, obkrožite ustrezno številko: 1: sploh se ne strinjam 2: se ne strinjam 3: se strinjam 4: popolnoma se strinjam 21 1: sploh se ne 2: se ne 4: popolnoma 3: se strinjam strinjam strinjam se strinjam Uporabnost vsebin 1. Način obveščanja udeležencev je 1 2 3 4 primeren. 2. Gradiva so pregledna. 1 2 3 4 3. Gradiva so uporabna. 1 2 3 4 4. Časovna razporeditev v programu je 1 2 3 4 primerna. 5. Vsebinska razporeditev programa je 1 2 3 4 primerna. Če bi radi v zvezi z usposabljanjem v programu Mentorstvo novoimenovanim ravnateljem še kaj dodali, vas prosimo, da to zapišete. Hvala za sodelovanje. Priloga 6: Vmesne aktivnosti novoimenovanih ravnateljev Po prvem srečanju Novoimenovani ravnatelj zapiše refleksijo o izkušnji, ki jo je pridobil na prvem obisku šole ravnatelja mentorja in ki jo bo lahko vnesel v svoje ravnateljevanje. Zapis naj vsebuje od 300 do 500 besed. Pri tem si pomaga z naslednjimi vprašanji: • S kakšnimi pričakovanji ste prišli na obisk šole/vrtca ravnatelja mentorja? • Kaj vas je na obisku presenetilo? • Katero pozitivno izkušnjo ste zaznali ob obisku? • Kaj boste vnesli v svoje ravnateljevanje? Iz listovnika, ki ga je novoimenovani ravnatelj vodil v programu šola za ravnatelje, izbere od enega do tri dokumente (lahko tudi članke, seminarske naloge …), ki so mu ob nastopu ravnateljevanja najbolj koristili. Na kratko utemelji, zakaj je izbral ravno te dokumente, in zapis v dolžini največ 300 besed prinese na naslednje srečanje. Novoimenovani ravnatelj pripravi tudi do tri vprašanja s področja finančnega poslovanja in jih najmanj teden dni pred izvedbo drugega srečanja pošlje koordinatorju. 22 MENT ORS Po drugem srečanju TV Novoimenovani ravnatelj pripravi do tri vprašanja s področja zakonodaje in šolske inšpekcije O NO poslovanja in jih najmanj teden dni pred izvedbo drugega srečanja pošlje koordinatorju. V P OIMENO or Po tretjem srečanju očilo za šols Novoimenovani ravnatelj zapiše refleksijo o svoji dotedanji praksi hospitiranja v obsegu 300 do 500 besed. Pri tem naj si pomaga z naslednjimi vprašanji: VANIM RA • S katerimi dilemami ste se srečevali, preden ste začeli hospitirati? • Kaj vam je pri hospitiranju posebej uspelo? ko le • Kje ste čutili primanjkljaje (npr. v svojem znanju, usposobljenosti, slabih preteklih izkušnjah ipd.)? t VN o 20 A Zapis pošlje koordinatorju dva tedna pred izvedbo četrtega srečanja. TELJEM 15/20 Po četrtem srečanju 16 Novoimenovani ravnatelj presodi svoj letni delovni načrt po naslednjih izhodiščih: • Kdo vse je sodeloval pri načrtovanju letnega delovnega načrta? • Kdaj ste začeli pripravljati letni delovni načrt oziroma kdaj ste začeli načrtovati? • Kaj ste prevzeli iz letnega delovnega načrta prejšnjega ravnatelja? • Katere bistvene novosti ste uvedli? Zapis v obsegu 300 do 500 besed pošlje koordinatorju najmanj teden dni pred izvedbo srečanja. Po petem srečanju Novoimenovani ravnatelj izpolni evalvacijski vprašalnik, ki ga dobi po elektronski pošti najmanj dva tedna pred šestim srečanjem. Izpolnjenega skupaj z listovnikom prinese na delavnico. Vsebina listovnika: • poročila o vmesnih aktivnostih; • gradiva z individualnih medsebojnih srečanj z mentorjem; • drugo gradivo (zapiski, priročnik, prebrani članki, zapisi opažanj …). 23 Priloga 7: Spremljava individualnega sodelovanja SPREMLJANJE INDIVIDUALNEGA SODELOVANJA Skupina: _____ Mentor: ______________ Novoimenovani ravnatelj: _________________ OBDOBJE KRATKA VSEBINA Obdobje med 1. in 2. skupnim srečanjem Obdobje med 2. in 3. skupnim srečanjem Obdobje med 3. in 4. skupnim srečanjem Obdobje med 4. in 5. skupnim srečanjem 24 MENTORSTVO NOVOIMENOVANIM RAVNATELJEM MENTORSTVO NOVOIMENOVANIM RAVNATELJEM Poročilo za šolsko leto 2015/2016 Justina Erčulj Poročilo za šolsko leto Anja Sagadin Bedrač 2015/2016 Ljubljana 2016 Justina Erčulj Anja Sagadin Bedrač Ljubljana, 2016