o o 6) (3 o o o o G) <9 KAKO JE NASTAL NOVI «SOLS! prinaša v 47. številki precej zanimiv članek pedagoške vsebine: «Eine neue Erziehungsschule». Začetek te nove metode, ki se posebno ozira na duševno občevanje med deco in učiteljem, je Berthold Otto, izdajatelj lista «Hauslehrer». Po njegovem sistemu ima občina Friedenau od 10. oktobra t. leta zavod, ki sprejema sedaj le otroke, kojim je obisk" navadnih šol iz zdravstvenih ozirov prepovedan. Učiteljica Kati Lotz piše o tem zavodu tako-le «Središče vse naše vzgoje so razna opravila in dela. katera navadno izvrši učitelj z učenci. Vsak gojenec ima n. pr. par loncev cvetlic, katere mora oskrbovati. Pri zalivanju se obdeluje botanika. Otroci zvedo, kako cvetlica raste, kako dobiva hrano itd. Ob pondeljkih je navadno razgovor. Ta ali oni otrok je v nedeljo bil zunaj, obiskal panoramo ali šel s teto na sprehod. Vse to se sedaj porabi za pouk in na podlagi tega se otrokom razloži kaj je to panorama, muzej. Kaj je tam? Živali. Kakšne? Čveteronožne, ptice, libe itd. Naravoslovje se tedaj obdela brez knjige, pokaže se otrokom le potrebne slike. Računstvo seveda tudi brez računice. Otroci igrajo s kamenčki ali ploščami. Jeden rabi več kamenčkov. Koliko? Tedaj se igra spremeni v resno delo, računstvo se začne, tako da otroci tega niti ne opazijo. Geometrija pride ravno tako na vrsto. Plošče so štiri, pet, šest in več voglate. To more otrok vse dobro poznati, a nauči se to čisto na lahko brez vsega pritiska. Sprehodi so velike vrednosti. Zunaj se vidi to in ono. Tam stroj, tu voz, tam most, tu reko. Učitelj mora vse to porabiti, za svoj namen; otroci tega niti ne čutijo in z veseljem se lotijo dela, nauče se tega in onega, kar bi se v navadni šolski uri gotovo ne.» Kakor vidimo, je ta zavod nekaj novega. Posebno za bolehne otroke, kateri ne morejo sedeti ure in ure med štirimi stenami, je ta metoda priporočljiva. O priliki morda še kaj več. Janko Bratina Češki mladinski listi. Naprednost naših severnih bratov in njih kulturno stališče jasno označuje množina mladinskih listov. Nič manj ko 11 listov je češki mladini na razpolaganje. Seveda je vsebina teh listov različne cene. Saj je težko najti v češkem narodu istinito dobrih pisateljev za toliko predalov. Najboljši češki list za otroke utegne biti «DStsky Maj», ki ga izdaja učitelj v Nimburgu Fr. Hručič. Mladinska književnost ni male važnosti v razvoju otrok, v razvoju bodočih generacij. Mislim, da smo Slovenci še vedno premalo prepričani o istinitosti tega dejstva. Prostost v poučevanju. Scharlmann je napisal v II. delu (Weg zur Kraft) svoje knjige «Herzhafter Unterricht»: Upravičenost eksperimentalnega dela v šoli se mora v bodočnosti bolj povdarjati. Pedagogika je eksaktna znanost in kot takšna ima tudi pravico do tega in njena dolžnost je metoda eksaktnega proučavanja: poskus. A kje se temeljito poskuša? Kje se najdejo nove snovi, nove oblike pouka, kje se poskušajo, kje dopolnjujejo? Kdo izmed nas sploh še misli na prosto, svojo pot pri pouku? Ves svet je osvedočen, da je šola dragocen organizem, ki se smrtno rani, ako se le malo oddaljimo od ceste, po kateri se je doslej hodilo. Nič nepravilnejšega ni nad tem domnevanjem. To je postalo osodno za naš pedagoški razvoj. Šolskemu «organizmu» se žrtvuje vse življenje. Vedno tesneje nas obdajajo z uradnimi prepisi, nas kujejo v naredbe, vedno boli se usužnjuje osebnost na račun hladne stvarnosti, pedagogike brez krvi in moči. — Tako kakor zrak življenju nam je potreba prostost, svoboda, kateri predpisujejo meje ljubezen do otrok, in veselje do dela. Pobožne želje učiteljstva. Deveti občni zbor moravskih nemških učiteljev je obravnaval tudi vprašanje o daljšem razvoju ljudskega šolstva v Avstriji. Po razpravi in debati se je sprejela sledeča rezolucija: «V spoznanju, da ne zadoščajo reforme v ljudskem šolstvu avstrijskem, izražajo zbrani moravski nemški učitelji, da mora reforma opažati sledeče zadeve: 1. šolski izdatki naj se odvzamejo občini in deželi in naložijo državi, pri čemer vsak narod plačaj stroške za svoje šolstvo. 2. Šolske olajšave naj se ukinejo: otrok hodi osem let v šolo. Izstop se sme vršiti samo koncem šolskega leta. 3. Kjer je treba več nego pet razredov, ustanovi se meščanska šola za dečke in deklice. 4. Vse sedanje in bodoče meščanske šolo morajo imeti štiri razrede. 5. Nadaljni naobrazbi služi obvezna nadaljevalna šola za dečke in deklice, ki so končali ljudsko šolo. 6. Z vsako šolo bodi zvezan pripravljalni otroški vrtec. 7. Za slaboumne otroke naj se uredijo posebni zavodi. 8. Tako se imajo vzgojevati tudi gluhonemi, slepi otroci v posebnih zavodih. 9. V šolah naj se uvede občni pouk o nravnosti; za versko vzgojo brigaj se vsako verstvo zasebnim potom po šoli. Niti učitelji niti učenci niso primorani posečati verske vaje. 10. Negovanju telesa posvečuj se posebna pozornost. (Telovadba, igre, kopeli, zdravniška preiskovanja, šolski zdravniki). 11. Nauk o zdravju in nauk o zakonih naj se uvedeta kot učna predmeta občnih in meščanskih šol. 12. Pouk bodi brezplačen: šolnina se ima odpraviti, učila dobivajo učenci zastonj. 13. Z ozirom na pravilno in redno pohajanje šol in z ozirom na zdravje je prepovedati delo otrok;( revni otroci morajo dobivati hrano in obleko od občin. 14. Urejenje zakona o vzgoji in o obveznem pouku je neobhodno potreba. Oh, kako lepe, pobožne želje. Naši pravnuki morda dožive njih uresničenje. Želje in prošnje češkega učiteljstva. Predsedništvo zveze čeških učiteljskih društev je predložilo deželnemu zboru vrsto prošenj, v katerih se marsikaj zahteva, kar nedostaje tudi slovenskim učiteljem. To so te le želje: 1. Naj se izda pravičen disciplinarni red. (Predlog je priložen.) 2. Ako se ravnatelj šole kot član mestnega šolskega sveta ne more udeležiti seje poslednjega, bodi mu dovoljeno imenovati svojega zastopnika izmed učiteljev svoje šole. 3. Sto učiteljev ljudskih šol in 50 me- ščanskih šol sme izvoliti po enega zastopnika v okrajnem šolskem svetu; v deželnem šolskem svetu imej učiteljstvo ljudskih šol 2 zastopnika, toliko tudi učitelji meščanskih šol. 4. Doba učiteljevanja naj se skrajša na 35 let. 5. Ako po dvajsetih službenih letih učitelj ne postane voditelj ali ravnatelj, ima pravico do posebne do-klade, katera iznašaj 400 K in 300 K. 6. Učitelj I. reda, ki je sprejel mesto II. reda, imenuj se ad personam učiteljem 1. reda. 7. Učitelji I. reda ad personam naj se ne prestavljajo službenim potom na mesto I. reda. 8. Vsal< učitelj naj prejme pošteno stanovanje. 9. Vdovam po učiteljih in penzijoniranim učiteljem zvišaj se penzija po novem zakonu o učiteljskih plačah. 10. Učiteljice se smejo omožiti. Pomožne šole za slabo nadarjene otroke. Pruski minister za prosveto je izda! naredbo o ustanovitvi šol za slabo nadarjene otroke. Pouk takšnih otrok ni tako važen kakor vzgoja, navajanje k dobremu, vzpodbuja in negovanje njih duševnih zmožnosti, nravnosti in smisla za red. Ker je zboljšanje duševnih zmožnosti pri teh otrokih zelo važno, zavzemajo ročna dela poleg sistematičnih vaj za oko in roko važno mesto. Tudi duševno omejeni otroci morejo postati zelo sposobni za izdelovanje nekaterih predmetov. Posebno važna je razdelitev učencev po razredih v večrazrednih pomožnih šolah, ker veljajo tu čisto druga pravila nego v navadnih šolah. Ne sme se poskušati povzdigniti učni smoter v večrazrednih pomožnih šolah. Vendar pa se mora vedno fnisliti na to, da morajo učenci pomožnih šol nekako pripravljeni za življenje zapustiti šolo. Izkustvo se je izreklo proti razdelitvi dečkov in deklic v pomožni šoli. Zato tudi v malih mestih ni treba takoj dveh razredov. Odstotno razmerje slabo nadarjenih in polnoumnih otrok še ni dognano; misli se, da je t'„ za šolo godnih otrok slabo nadarjenih. Na vsak način se mora poskušati, spraviti vse slabo nadarjene otroke v pomožne razrede. To bode polagoma tudi mogoče, ker tnržnja staršev do pomožnih razredov vedno bolj slabi. V nekaterih mestih so nastali pravi vzori pomožnih šol: za to gre hvala mestnim uradom, ki so pomagali šolskim oblastim, učiteljstvu in zdravnikom pri težkem delu za oskrbovanje najnesrečnejših otrok. Naglušnost v šoli. O njej je govoril na štirinajstem shodu ušesnih zdravnikov berlinski prof. Hartmann. Spominjal je prisotne na odkritje prof. Bezolda, da ima velika večina gojencev gluhonemnic v lestvi glasov takozvane «sluhove otoke», torej tudi zmožnost slišati. Po uporabljanju teh ostankov sluha se je posrečilo sestaviti čisto novo uspešno metodo za pouk gluhonemih. - Žalibog da se danes še nič ne stori za bolne na ušesih. In ravno ti so najbolj potrebni pomoči. Ušesa so vrata vzgoje. Sluh posreduje pri občevanju z drugimi; zmožnost slišati druge je prvi pogoj pouka. Da torej izvršuje država eno svojih prvih dolžnosti, mora poskrbeti: 1. da se vse ozdravljive ušesne bolezni izlečijo: 2. da se poučujejo oni, ki bolehajo za neozdravljivo ušesno boleznijo Po soglasni izjavi različnih klinikov je nemara četrtina šolskih otrok bolna na ušesih. Polovica teh naglušnih otrok bi lahko ozdravela. Posebno slabo je, ako se naglušni, sicer na normalno razviti otrok zapre v razred za slabo nadarjene otroke. Da, celo v zavode za idiote so se že poslali takšni otroci. Za neozdravljive bolnike na ušesih priporoča Hartmann sledeča pravila: 1. Otroci, ki ne slišijo dalje od 2 metrov, naj sedijo blizu učitelja. 2. Treba se je večkrat osvedočiti, ali so naglušni otroci slišali ali razumeli. 3. Narekovani spisi se ne smejo razredovati. 4. Priporoča se, navezati naglušno dete na občevanje z inteligentnim sošolcem. 5. Učitelji in starši naj mnogo govore z naglušnimi otroci. Šola brez učne osnove. Predlogi za reformo šol se javljajo sedaj na Nemškem kakor gobe po dežju. Ni dolgo temu, kar se je izdal poziv za ustanovo posebne šole, šole brez učne osnove, ki se ima ustanoviti v Halenseeu. V njej se bode vršil samo »priložnostni pouk». Nova šola mora uporabiti prirojeno vedoželjnost otrok in mora dovoliti vsakemu učencu vprašati kolikor hoče. To ne bode učeča šola, ampak delajoča šola. Namesto prisilnega učenja na pamet se uvede organiško razumevanje. Na temelju praktičnih nalog, ki se pojavljajo med igro, se ima razširjati znanje. Praksa stopa pred teorijo. Najpreje se pestujejo poznavanje oblik, merstvo, štetje, risanje in poznavanje barv. Ne poučujejo se vsi enako, ampak individualno. Obiteljski večeri imajo nujati tesen stik rodbine in šole. Občevanje učiteljev in staršev. «Vestnik» priporoča občevanje učiteljev s starši učencev. Učitelj naj obiskuje starše. Tako učenec spoznava v učitelju osebo, katera se briga za njegovo bodočnost. Ne boji se več tako svojega učitelja, in to zelo dobro vpliva na pouk. Seveda se morajo obiski vršiti ob času, kadar se srne misliti, da staršev ne motimo pri delu. Kronika. Občna učiteljska zveza. Na Češkem se pripravlja vseučiteljska zveza; profesorji vseučilišč, srednjih šol, strokovnih šol in ljudskih šol učitelji bodo odslej vzajemno v istem društvu delovali za razvoj in svobodo moderne, novodobne šole. Pri nas bi bilo to tudi želeti. Naši učitelji srednjih šol so nam tuji. Malokdaj jih vidimo v naši sredini. In vendar delujemo vsi za isti cilj. Ali mari ne začnemo mi, kar oni potem dopolnjujejo in dovršujejo? Zlasti v teh časih, ko hrepenimo po tem, da tudi zadnja šola, vseučilišče, osreči narod slovenski? Tečaji za učiteljice ročnih del. Odbor moravske zveze učiteljskih društev je odposlal dež. zboru prošnjo za urejenje pravnih in gmotnih razmer učiteljic ročnih del ter zahteva dvoletne tečaje za vzgojo učiteljic ročnih del. Povdarja, da so takšni tečaji postali posebno sedaj potrebni, ko je četrti razred meščanskih šol ustanovljen, ki ima podajati deklicam višjo naobrazbo, torej tudi dovršeno znanje ročnih del in gospodinjstva. Pedagoška razstava v Barceloni. V mesecih od aprila do septembra 10Co bode otvorjena v Barceloni pedagoška razstava pod protektoratom kralja Alfonza in kraljice Marije Kristine. Razstava bode mednarodna. Nujala bode pregled čez vse predmete, ki služijo pri pouku, kakor: knjige, table, zemljevide, orodja, pohištva itd. Imela bode sedem oddelkov: početno šolstvo, srednja šola, višja šola, strokovne šole, arhitekturne šole, šolski materijal in šolska higijena. — Razen tega se bode uredil poseben oddelek za umetniško obrt in za industrijo, v kolikor so v zvezi s poukom. Izleti in potovanja ogrskih dijakov. Ogrska šolska oblast je izdala pred nekolikimi tedni naredbo o dijaških izletih. Iz narodnostnih ozirov se smejo izleti vršiti samo doma, v očetnjavi. V tujino smejo potovati dijaki skupno samo z dovoljenjem ministrstva. Razen glavnega mesta se priporočajo tipiški kraji, ki se odlikujejo s prirodnimi krasotami, zgodovinskimi spomeniki ali industrijalnimi podjetji. Izlet se ima vršiti pod nadzorstvom učiteljstva in po prejšnji pripravi. 20 dijakov ima svojega vodnika, ki je prost voznine po državnih železnicah. Program in proračun se morata preje vposlati šolski oblasti v potrjenje. Daljša potovanja se smejo vršiti samo začetkom šolskega leta in o Veliki noči. Pri vpisovanju imajo ravnatelji državnih zavodov zahtevati od vsakega dijaka po 1 K. Iz tega se zloži fond, ki se posebe upravlja. Ta fond se uporablja v to, da se plača vožnja siromašnim in šolnine prostim dijakom. zeAoSifn^ vhjdvd ur SlCl^ BLHAO&IJ,