YU ISSN 002 2 /9295 LETNIK XXV št. 5 24. MAJA 1 985 CENA 30 DINARJEV , 27. marca je študentski delegaciji pri Svetu ŠC uspelo zavrniti planirano zvišanje stanarin, ni pa mogla preprečiti nove cene sobe za pogodbene stanovalce (4250 din), kakor tudi ne nove cene kosil v študentskih razdeljevalnicah hrane. Še isti večer je bila ponekod preko zborov stanovalcev (predsedniki jih niso sklicali povsod) sprejeta odločitev o bojkotu plačevanja stanarin, utemeljena na prepričanju, da bo Svet ŠC hoteno povišanje stanarin hotel izsiliti na svoji ponovni seji, vsekakor pa jo udejanjiti čez poletje, ko študentov ni v Ljubljani. Istega večera so stanovalci po vseh ŠD podpisovali tudi odprto pismo javnosti, v katerem študenti opozarjajo na svoj izredno težek socialnoekonomski položaj in zahtevajo statusno rešitev ŠC, kakor tudi — sičer izredno sramežljivo — odprto šolstvo za vse tiste, ki so sposobni in imajo voljo do študija, ne glede na pripadnost katerikoli družbeni skupini. V zadnjih marčevskih dneh so po vseh domovih potekale izredno aktivne razprave in priprave na bojkot. V ta namen so po vseh domovih pripravljali plakate, katerih vsebina je opozarjala na socialno ekonomskipoložaj študentov, poslovanje ŠC, pa tudi na položaj univerze v družbi. Le v izjemnih in maloštevilnih primerih so bili nakazani preboji te — pogojno rečeno — sindikalistične vsebine. Tako uplakateni ŠD v znamenju bojkota so presenetili 1. aprila zlasti upravo ŠC, ki je svoje razburjenje razkazovala skozi sistematično odstranjevanje plakatov v vseh ŠD z izjemo Doma FSPN, kjer so plakati ostali nedotaknjeni. Istega dne je bilo odposlano odprto pismo vsem sredstvom obveščanja, na vse relevantne institucije ter vsem reprezentantom družbene moči in odločanja. 2. aprila je startal razpravljaiski »troj skozi katerega se je pričelo postopno vpenjanje bojkota v politični sistem samoupravljanja. Stanovalce ŠD sta -prestrašili” s svojimi stališči zlasti seansi ZK ŠC in delegatske konference ŠD, ki sta se dogodili tega dne. Obe zaradi svojega radikalizma: ZK ŠC je namreč podprla zahteve študentov — stanovalcev ŠD in tacite tudi bojkot, pri čemer je opozorila le na to, da je potrebno po domovih odstraniti vse tiste plakate, ki imajo protidrža-vno in protisocialistično vsebino, istočasno pa sprejela sklep, da vsi plakati smejo ostati tam, kjer so. Drugače radikalna je bila seja delegatske konference ŠD, ki je bila sicer neformalna in bi naj potekala v znamenju priprave za njen formalni sestanek naslednjega dne, na kateri so se sestali predsedniki domov skupaj s člani Koordinacijskega odbora. Delegatska konferenca je sprejela sklep, da bo v nadalje zastopala in se borila za spontano izražene zahteve stanovalcev ŠD ter jih poskušala realizirati skozi že utečene in »normalne« poti, skratka, da bo stvar vzela v svoje roke. Najpomembnejša novica tega dne je bila izjava direktorja ŠC, da podpira bojkot tudi Uprava ŠC, istočasno pa je opozoril na to, da na RIS že tečejo aktivna prizadevanja za najdenje sredstev za sistemsko rešitev ŠD (tistega dne je bilo na razpolago 7 milijard din)2 2) V razpravi so bile formulirane naslednje postavke: 1. Ali trenutno iskanje sredstev s strani RIS predstavlja statusno rešitev ŠC ali pa le gašenje požara: stanovalci vztrajamo na dokončni rešitvi položaja ŠC, pri čemer izrecno opozarjamo na to, da se v ta namen ne sme obremeniti že tako preveč obremenjenega »združenega dela«, pač pa naj se reorganizira njemu že odvzeta sredstva, saj sklepajoč po številnih megalomanskih prireditvah v SFRJ tipa Planica, Olimpiada in druga svetovna prvenstva, je denarja v tej državi dovolj. 2. Naj uprava ŠC eksplicira kriterije za določitev ekonomske stanarine (4250 din), ki jo sedaj plačujejo pogodbeniki. 3. Naj SDK pregleda finančno poslovanje ŠC. 4. Pristojne institucije naj končno že ugotovijo zdaj že obče znano ekonomsko stanje študenta, njegov družbeni položaj in socialno strukturo študentov na ljubljanski Univerzi, strukturo štipendistov in štipendij (zlasti nas zanima KDO v tej družbi prejema Titove štipendije) in te rezultate tudi javno razgrnejo. 5. Študentje-stanovalci ne moremo formulirati dokončnih in do vseh potankosti določenih razrešitev obstoječega položaja, saj za to obstajajo pristojni organi (strokovne službe), od katerih zahtevamo, da pričnejo Korektno opravljati svoje delo, za katerega so tudi plačani. Zato se tudi strinjamo, da se v tej smeri angažirajo vsi naši delegati na vseh ravneh politične organiziranosti družbe in dokažejo svojo učinkovitost. (Zapisnik zbora stanovalcev Doma FSPN, 02. 04. 1985) V odprtem pismu sporočajo domovci slovenski javnosti tisto, kar sicer sama prav dobro ve, vendar pa se spričo umetelnosti sprenevedanja obnaša tako, kot da tega ne ve. Obče znano dejstvo je, da delež družbenega proizvoda namenjen za izobraževanje, upada, kar izkazujejo tudi naslednje številke: leto delež dr proiz. 1980 3,98 1981 3,86 1982 3,83 Če k temu dodamo še podatek, da je vrednost štipendije leta 1980 znašala 66 % povprečnega osebnega dohodka, leta 1984 pa le še 43 % in istočasno ugotovimo progresivno padanje čistega povprečnega osebnega dohodka in progresivno rast življenjskih stroškov: Čisti povprečni OD leto 1970 1980 indeks 100 91,4 Oibanje življenjskih stroškov leto indeks 1979 100 1980 138 1981 83,4 1981 188 1982 80,8 1982 242 1983 3,17% 1983 70,1 1983 339 moramo na podJagi tega podatkovja sklepati najprej na odnos družbe do izobraževanja, nato na samo kvaliteto življenja in naposled tudi na socialno-ekonomski položaj študenta. Razrešitev tega položaja mora prehoditi isto pot, kot jo je prehodilo njegovo nastajanje, vandar s to razliko, da se le-to dogajanje ne more uresničevati naslednjih sedem let upoštevajoč seveda stališče domovcev, ki kljub svoji zdajšnji odločnosti tako dolgo vendarle niso pripravljeni bojkotirati. Opirajoč se na statistične podatke bi namreč podaljševanje obstoječe prakse pomenilo v naslednjih sedmih letih komajda le še peščico diplomantov: Število študentov na ljubljanskih fakultetah 1979/80 1. letnik 4. letnik 8519 2185 1983/84 8755 1844 Tisto, kar v bistvu zahtevajo domovci, so pogoji in razlogi za študij. BOJKOT 68 - 85: KAKO SE PONAVLJA ZGODOVINA Sedemnajst let mineva od pomladi 68, od pomladi, ko mladinskim aktivistom ni bilo več treba pozivati svojih vrstnikov, naj bodo bolj aktivni; mladina je naenkrat postala preveč aktivna. Morda je golo naključje, da se danes dogajajo podobne stvari kot tedaj. Vseeno pa velja podobnosti vsaj omeniti. Za začetek se ustavimo pri širših družbenih razmerah. Pc nekajletnem padanju so realni osebni dohodki dosegli nivo iz druge polovice šestdesetih let. To ni edina podobnost. Leta 1965 začnemo izvajati t. i. gospodarsko reformo. Gospodarstvo naj bi dobilo tržnoblagovni karakter. Reforma pa je pustila precej neugodnih posledic: rekordno inflacijo leta 1965 (25 %), manjši izvoz in večji uvoz, ljudje začnejo odhajati v tujino, ker doma ni več dela za vse, reforma povzroči večja družbena razslojevanja. Začetek osemdesetih prinese novo reformo (reforma dobi ime stabilizacija). Cilj reforme: uvajanje tržnih zakonitosti. Stranski efekti: milijon brezposelnih, skoraj troštevilčna inflacija. Do prve »povečane aktivnosti« ljubljanskih študentov pride že leta 1964. študentje Ekonomske fakultete izvedejo anketo in ugotovijo, da je študentski standard katastrofalen: 27% študentov nikdar ni večerjalo, 13% študentov nikdar ni kosilo. Še bolj porazna je bila struktura študentov, vpisanih v I. letnik EF: 10% študentov je bilo kmečkega porekla, 22 % delavskega porekla (po popisu prebivalstva je bilo 70 % Slovencev kmečkega ali delavskega izvora). Anketi sledi »izreden« zbcr študentov, kjer študentje zahtevajo ureditev statusa. 20 let kasneje študentje FSPN izvedejo podobno anketo. Tudi rezultati so podobni, če ne še bolj zastrašujoči: le še 5% prebivalcev študentskih domov je kmečkega izvora. Povprečnemu študentu mesečno zmanjka 1400 dinarjev, če denar porabi le za kruh, mleko, stanarino in kosila, ki jih plača z boni. Raziskava ni zajela stroškov za kulturne potrebe, knjige, obleko, obutev,... Ostanimo še malo pri standardu. Osnovni pokazatelj standarda naj bi bila štipendija. Povprečna štipendija leta 1968 je znašala 267 dinarjev. Za ilustracijo (morda tudi neumestno): za ta denar se je dalo kupiti 195 kg črnega kruha; če bi hoteli danes kupiti enako količino kruha, bi morali odšteti 15 000 din. Prve dni junija 1968 se gibanje »uradno« začne. Študentom so štiri dni po dnevu mladosti pripravili lepo darilo: stanarine v domovih so povečali za 25 din. Že prej ogrožen standard nove podražitve ne bi prenesel. Študentje se odločijo za demonstracije. Od izvršnega sveta zahtevajo, naj pokrije deficit študentskih domov. Prve dneve pomladi 1985 hočejo »zacveteti« tudi stanarine v Študentskem centru. Študentje so odločitvi nasprotovali, po institucionalni poti problema niso mogli rešiti, zato so se odločili za bojkot plačevanja stanarin. Za konec le še nekaj parol iz let 1968—71, ki so nenavadno podobne letošnjim: 1968: Študirajo naj tudi otroci revnih, ne le bogatih družin! 1985: Zakaj je študij postal luksus? 1971: Le še trinajst let do 1984. 1985: 1.4 leta po Orwellu. 1971: Kruha in iger? Oglejte si potujočo razstavo kiča — kmečko ohcet. 1985: Hočemo kruha, iger imamo dovolj! Živimo v enem izmed tistih socializmov, v katerem je tudi za uporabo ljudskega stranišča treba plačati. Plačati pa je treba tudi dolgove in vojsko, da nas čuva, za kar si privoščimo več kot 13 % narodnega dohodka. Poleg tega pa je na tem računu še 2500 novih milijard dinarjev nepokritih tečajnih razlik, oziroma skoraj toliko, kolikor v enem letu ustvari jugoslovansko gospodarstvo. Pri tem še ni jasno, kdo bo to plačal, čeprav j® vsem popolnoma jasno, da bomo morali to sami storiti, in sicer hitro. Potem, ko v črno luknjo vržeš en tak Žakelj denarja, je seveda znanost in izobraževanje huda obremenitev za naše gospodarstvo, delovne ljudi in občane. Vsak študent nas nekaj stane, vsak učitelj, vsak raziskovalni projekt prav tako. Drago je vzdrževati izobraževalni sistem, vsaka zahteva po dodatnih sredstvih Sp^št^v^ri br‘l- cl Urcdnifitv' Stud -tu* ?' < pi KATSDKu ^pmvljn n crg-.ni ncr^čr.iŠk' nlužb:. Pr-ni''*', di v r hj 1A d"! p-Sljc * r-rcMtn' ndp^v« d rmdn- IJp’ п"Г■ f- • -Jai Cl v tor r ч-u - V i n. iaj'v- , t |pt tudi vnaprej up'3^ vii • t сс-1л1* tn' r-.-.j o0,~' ii . i r .1 , >, pr-v-.-б г.-г' ‘r.ii1:. 'y ' -1 -I pivjanjlh Kt, v r 11>- -. t з d ostane smiselno izkoristiti tisti majhen delček njegove delovne sile, ki ga porabi za političnost, prav za tako predstavljanje svojega dela. Zagotoviti je treba organizacijo, ki je dovolj stabilna, da vzbuja zaupanje. Organizator mora biti sogovornik znanstveniku, raziskovalcu. Ne zadostuje torej zgolj brezhibna tehnična izpeljava organizacije. To mora biti samoumevno. Sogovornik mora vsaj slutiti, kakšno znanje mu lahko posreduje znanstvenik, raziskovalec. Organizator kot sogovornik mora znati artikulirati vsebino svojega organizacijskega dela. Pogovor med organizatorjem in znanstvenikom, raziskovalcem mora privesti do prekritja motivov. Druga stran organizatorjevih poslov je, da zna nagovoriti interese. Njegova ponudba mora biti med možnostmi, s katerimi lahko nagovorjeni (nagovorjeni z obvestili v sredstvih javnega obveščanja, z vabili in še kako drugače) zapolnijo svojih 1,5 % družbenega delovnega časa, ki ga imajo na voljo za političnost, tako zanimiva, za motive tako privlačna, da se nagovorjeni odločijo prav zanjo. presežnih odnosov je računal na lebdeče, nevezane potrebe; torej na izsek članov skupnosti, ki imajo pogoje za razvoj prav takega presežka. Pri tem pa ni vedel, kolikšna je ta skupina in kakšni so ti nevezani interesi. Zdaj pa bi produkcijsko povezovanje pomenilo dosti bolj jasen izsek; obenem pa bi prišlo do vezave interesov, zavzetosti. Produkcija je najprej artikulacija odnosov, razmerij med udeleženci, členi produkcije; nato pa artikulacija razmerja produkcijske enote do okolja. Predlog, ki gaje razvil iz teh premišljevanj, se cepi na raziskovalni in izobraževalni del, med katerima pa so vzpostavljene povezave. Predlog je ponudba za organiziranje določenega časa določenim skupinam družbene skupnosti. Del te ponudbe, izobraževanje, predlaga specifično organiziranje dela obveznega časa študentov. Specifičnost je v povezovanju tega izobraževanja z raziskovanjem oziroma znanstvenim delom. II. EKSPERIMENT Z NARAVOSLOVJEM O naravoslovju kot enem izmed splošnih izobraževalnih predmetov govorimo posebej, ker gre za uvajanje nečesa povsem novega. Ostali splošni izobraževalni predmeti naj bi sicer doživeli spremembe, vendar gre v temelju za ohranjanje določenih hotenj, ki so bila izražena, uveljavljena že pred leti z vpeljavo splošnih družboslovnih predmetov v redne programe študija na Višji in visoki stopnji. Pri pogovorih o naravoslovju je opazna temeljna nerazčišCe-nost, kakšno znanje, pa tudi znanje o čem naj bo posredovano v programu. Ali gre za naravoslovne vede ali za tehniko + tehnologijo (se pravi za dve veščini: izdelovanja orodij in izdelovanja dobrin). Če pristanemo na tako delitev, moramo predlagati dva programa, .ki naj obsegata vsak po 30 ur. V prvem bi predstavljali prodore s področja naravoslovnih ved (in ob predstavitvi prodorov pojasnili temelje, ki so vezani na določen prodor), torej fizike, biologije in kemije. Pri tšm bi upoštevali vso pestrost podzvrsti in medsebojnih povezovanj. Seveda bi to bil splošno izobraževalni ciklus, ki bi se povezoval zlasti s predmetom filozofija med druž-boslovanimi predmeti. V drugem bi predstavljali razvoj tehnike + tehnologije; pogoje za uvajanje sodobnih tehnologij in razvijanje produktivnih sil. Ohranili bi lahko primerjavo naravoslovja s filozofijo iz filozofije so izšle posebne družboslovne vede; iz naravoslovja so izšli tehnični dosežki in se osamosvojili kot avtonomna področja. Vendar! koordinirali z urnikom ostalih skupnih predmetov (družboslovni predmeti: filozofija, sociologija, politična ekonomija in politologija; primerjaj s predlogom.za te predmete v nadaljevanju). Predavanja so edina oblika dela, ki je mogoča v tako kratkem trajanju ciklusa (največ dva meseca in pol, 16—20 ur) in pri tolikšnem številu študentov z različnih šol. Študijska literatura bi bila razdeljena na temeljno in aktualno. Delitev je vezana na zamisel, da bi bili naravoslovni ciklusi dvoletni; aktualna literatura bi se vezala na temo vsakokratnega ciklusa, temeljna pa bi zagotavljala temelj, kontinuiteto. Temeljna literatura, ki bi bila obenem predlagana kot predpriprava za predavanja, bi bilo 13. poglavje v 1. knjigi Kapitala Karla Магха: Mašinerija. Aktualna literatura pa bi bilo avtorsko polo (16 strani) obse- . žno besedilo predavanja — kar pomeni: brošura, ki obsega 130 do 160 tipkanih strani, študent bi moral tako predelati za izpit skupaj 250—300 strani besedila. Za organizacijo predavanj to pomeni, da bi morali vsaki dve leti zagotoviti novo brošuro z novimi besedili. Zagotavljanje besedil bi pomenilo dogovarjanje o produkciji znanja; saj bi potrebovali določena besedila, ki bi bila usklajena s predvidenim programom ciklusa. Publikacija bi izšla med potekom ciklusa, tako bi ohranili privlačnost predavanj — omogočili pa študentu izbiro, da študira po zapiskih ali po brošuri. Za prvi ciklus predlagam naslov, ki je dovolj širok, da bi lahko zajeli, vse štiri elemente: produkcijo, distribucijo, cirkulacijo in konsumpcijo. Obenem je dovolj privlačen, da lahko pričakujemo odziv (obisk): HRANA. Koordinator ciklusa bi bil nekdo z Višje agronomske šole. K sodelovanju bi povabili profesorje mariborskih šol, ljubljanske univerze pa tudi strokovnjake iz raziskovalnih oddelkov SOZD-ov ABC Pomurka, Hmezad, Tima . . . Naloga koordinatorja bi bila, da spomladi 1985 naveže stike s predavatelji in se z njimi dogovori za avtorsko polo dolge prispevke _ besedila predavanj. Metodološko izhodišče za obdelavo vseh štirih elementov bi bil predlog, da naj avtorji zastavijo svoje prispevke kot dialog s knjigo Huberta Požarnika, Alternative. Tako bi med dvema poloma: svojim znanjem in poznavanjem zadeve na eni strani in Požarnikovimi trditvami na drugi strani razvili predavanje, v katerem bi lahko Požarnikove trditve o tehnologiji v poljedelstvu in prehrani ovrgli ali začeli drugače razmišljati o svojem delu. Naslednji predlog predavateljev je izmišljen; z nikomer ni bilo doslej še prav nič dogovorjeno; predavatelji so poiskani v seznamih predavanj ljubljanske in mariborske univerze oziroma sem zanje izvedel (v obliki predlogov) od obiskovalcev ODPRTE UNIVERZE. Koordinator ciklusa bi bil Ivo MIKLUŠ (Višja agronomska šola) 1. predavanje: Bojan PRETNAR ali Ciril BAŠKOVIČ, Razvojna tehnologija Kaj torej predlagam? Združitev hotenj nove zasnove splošnoizobraževalnih programov in razpoložljivih kadrov, ki lahko v Mariboru predavajo te programe. Predlog predvideva dogovarjanje na ravni univerze, ne posamezne šole. Sodim, da bi s primerno modifikacijo bilo mogoče izpeljati program tudi v Kranju (Visoka šola za organizacijo dela) in na vseh centrih, ki jih imajo šole izven Maribora. Novi programi predvidevajo delitev splošnoizobraževalnih predmetov na pet delov: filozofijo, sociologijo, politično ekonomijo, politologijo in naravoslovje. Za posamezen predmet je predvideno 30 ur (kar pomeni pri dveh urah tedensko tri mesece in pol). Nejasno je, kako zagotoviti pri tej drobitvi enako kakovost za vse predmete. Prav na tej točki se zdi v Mariboru smiselna navezava na obstoječ družboslovni kader (kolikor ga je sploh dovolj za izvedbo predloga; morda bi bilo na ravni univerze treba razmišljati o dolgoročni kadrovski politiki za to področje). Predlagam, da bi profesor, ki je po stroki filozof,predaval za VSE študente mariborske univerze filozofijo; profesor, ki je sociolog, sociologijo; profesor, ki je politični ekonomist, politično ekonomijo; profesor, ki je politolog, politologijo. Naravoslovje se izmika tej delitvi na akademsko uveljavljene stroke in je tudi zato obdelano posebej. Čeprav ta predlog predvideva, da dobi študent najboljše znanje oziroma informacije pri profesorju, ki je za posamezno stroko posebej usosobljen, se predlagatelj zaveda ohranjanja delitve na zgodovinsko nastale posamezne vede. Na tej točki lahko samo dogovor o obliki izvajanja in določena vsebinska usklajenost zagotovijo, da bo študent pri teh predmetih prevzemal vedenje in mišljenje intelektualca. Kako to zagotoviti? Predlagam uvedbo trimesečnih ciklusov (24 ur), ki bi jih predavatelji imeli dvakrat v šolskem letu. Enak ciklus bi ohranili dve šolski leti (velja tudi za naravoslovno petino); torej bi imeli študentje štirikrat možnost, da ga odposlušajo. Vpisovali bi jih v 1. in 2. letniku študentje višjih šol; v 2. in 3. študentje visokih šol oz. fakultete. Ponavljanja bi bila nujna tudi zaradi hkratnosti poteka dveh ciklusov: devet mesecev je dejansko v šolskem letu na razpolago za predavanja; ker bi poslušali predavanja študentje vseh šol, bi morale šole uskladiti za določen dan (morda celo dva, kar je manj smiselno) v tednu svoje urnike; vzporedno bi tekla dva ciklusa, vsi pa bi morali biti tako razporejeni, da se ne bi prekrivali isti v obeh semestrih. •■Eksperiment z naravoslovjem« predvideva največ 20 ur; v končni obliki jih bo 30 Ker je naravoslovni ciklus že znotraj teh ur razdeljen na več profesorjev, ki pripravijo vsak svoje besedilo predavanja, je zagotovljena možnost gostovanj, zamenjav v skladu z dogovorjeno temo dvoletnega ciklusa. Pri »družboslovnih« predavanjih bi »redni profesorji« predavali 24 ur; razliko, znova 24 ur, pa bi izkoristili za predavanja gostujočih profesorjev. Za šolsko leto 1985/86 predlagam ciklus Socialna gibanja, ki ga tre- t,Nadaljevanje na 6. strani) Kaj pa je vse to? Je to produkcija notranje opreme motivov? Do določene mere vsekakor. Vendar samo motivov, ki so vrh vseh motivov, ki so do neke mere v.šok, presežek nujnosti vsakdanjega življenja. Kajti gre za vzpostavljanje odnosov,, ki so višek, ki so več kot najnujnejši odnosi. Gre za odnose, ki so veliko bolj krhki kot temeljni odnosi. Njihova artikulacija je počasna, običajno delna, pogosto negotova. Organiziranjesocialnezaintereširanostijeorganiziranjesrečanja med socialnim poučevanjem in učenjem; je vzpostavljanje mostu med dvema vzgiboma posameznikove družbene razsežnosti, je artikuliranje njegove političnosti kot oblikovanja presežnih odnosov. Presežni odnosi določajo način zadovoljevanja temeljnih potreb, ker so oblikovanje notranje opremljenosti motivov. Možnosti in oblike vzf)ostavljanja presežnih odnosov nam povedo največ o načinu reprodukcije določene družbene skupnosti. Oblikovanje organizatorja je potekalo v delovnem času in v prostem času. Nikoli mu ni bilo povsem priznano, da je njegova osebna rast v sogovornika jx>membna za uspešno opravljanje tehnične strani organizacije in da jo naj zato vmesti v delovni čas. Višek njegove zainteresiranosti, znanje, ki si gaje pridobil v prostem času, je bil humus njegovega organizacijskega dela. Dovolj pogosto je opazil, da se z znanstveniki, raziskovalci pogovarja o delu, ki ga ti velik del opravljajo v svojem prostem času. Vprašal se je, kakšno je razmerje med delovnim časom, tretjino delovnega dne, ki jo moramo preživeti na delovnem mestu, in človekovo družbeno delovno silo; vprašal se je tudi, kakšno je vrednotenje te delovne sile, če so rezultati, ki dobijo za nazaj določeno družbeno priznanje, pridobljeni v višku razpoložljivega časa. Dvoje postane zanimivo: kako bi lahko organizator zajet še kaj več kot zgolj vrh motivov. Vzgibi, kijih pomaga artikulirati, so zmeraj že družbeno posredovani. Njegovo dosedanje delo je merilo predvsem obseg, vrsto zainteresiranosti (ta izraz je v Slovenskem pravopisu 1962 dopolnjen s predlogom za bolj knjižno, lepšo rabo: zavzetosti), ki je že tu, ki obstaja. In: ali je sploh mogoče narediti ta korak kot zgolj organizator. Organizator je bil v opisanem primeru predvsem organizator konsumpcije; v najbolj uspelih primerih svojega dela je zajel tudi cirkulacijo rezultatov znanstvenega, raziskovalnegadela in predmetov za notranjo opremo motivov. Produkcija je bila v tem njegovem delu podrejena. Obči družbeni pogoji produkcije in s tem njen način so posredno in posredovano določali način in pogoje te konsumpcije, deloma cirkulacije,- Odločilen pa bi bil preskok v produkcijo predmetov za opremljanje motivov; v zagotovitev stabilnosti take produkcije in v graditev odnosov, ki bi jih oblikovala produkcija, produkcijska povezanost, ne zgolj konsumpcijska. Preskok bi pomenil zožitve: kot organizator je nagovarjal zelo širok krog znanstvenikov, raziskovalcev in tako rekoč celotno prebivalstvo na področju, ki ga je pokrival s svojo reklamo. Ob tem se je zavedel, da pravzaprav ne gre za zožitev, temveč drugačno razumevanje izseka, ki ga zajema oziroma nagovarja. Kajti, pri artikuliranju Predlagana delitev pristaja na določeno, družbeno uveljavljeno delitev dela, ki je povezana s prevladujočim produkcijskim načinom, zlasti z delitvijo moči med materialno produkcijo in državo (oz. druženo skupnostjo v celoti): razvijanje temeljnih znanj z ne-predvidljivimiučinki podjetja prevalijo na državo oziroma družbeno skupnosfv celoti zaradi prevelikega rizika. Delitve dela, posebne oblike institucionaliziranja znanja so povezane s takim političnim bojem za organiziranje produkcije v družbi kot celoti. Delitev ni utemeljena z vsebinskimi razlogi, ki bi jih produciralo samo znanje, temveč s poslovnim rizikom. Primer za to je bilo predavanje dr. Zdravka Petkovška v okviru ODPRTE UNIVERZE. Ko je govoril o podrobnostih meteoroloških raziskav inverzij, torej o delu temeljnih naravoslovnih raziskav, je postalo njegovo govorjenje politično, družbeno relevantno — ob detajlu smo izvedeli, kaj je ekološko razmišljanje in kako bi lahko reševali tehnične + tehnološke naloge. Ni bilo naključje, da je njegovo predavanje imelo naslov Odnos med naravoslovjem in tehnologijo. Z njim lahko opredelimo vsebnino novega splošnoizobraževalnega programa. Pri obdelavi podrobnosti je treba upoštevati še drugo stran, študente. Ne vemo, v kateri tovarni bo študent pozneje zaposlen. Prav tako ne moremo ločiti znanja o naravoslovju in tehnologiji na naslednje zvrsti: enkrat za pedagoge, drugič za ekonomiste, tretjič za pravnike, četrtič agronome, petič organizatzorje dela, šestič različne tehnične strokovnjake. Kajti upoštevati velja, da splošnoizobraževalni predmeti opravljajo posebno nalogo — preprečili naj bi nastanek strokovnjaka, eksperta, fahidiota; posredovali naj bi znanja, s katerimi bi strokovnjak, ekspert postal intelektualec, torej nekdo, ki s svojo držo, vedenjem, načinom razmišljanja na specifičen način presoja svoje delo, okolje in razmerje med obojim. Predlagam, da predavatelji pri predmetu Tehnologija naravoslovja posredujejo znanje o drobcu razmerja med produktivnimi silami in produkcijskimi odnosi, o tistem drobcu, ki mu pravi politična ekonomija fiksni kapital, lahko pa ga poimenujemo tudi mašinerija. Gre za formo mišljenja, njegovo pot, ki jo želimo posredovati študentu, prenesti nanj — da bi jo kasneje ubiral sam. Primer: Predavanje naj predstavi Philips—vijak. Pove naj vse njegove značilnosti: mere, kje se uporablja, katera industrija ga predvsem uporablja, skupaj s katerimi stroji je bila poenostavljena oziroma pospešena proizvodnja; kaj pomeni v tej zvezi žensko delo v elektrotehnični industriji ipd. Predlog eksperimenta za šolsko leto 1985/86: Spomladi 1986 izvedemo ciklus 8—10 predavanj za študente 3. letnika visokih šol oz. fakultete in 2. letnika višjih šol. Ciklus bi 2. predavanje: Ivo MIKLUS, Ekonomika kmetijske proizvodnje in tržišče' 3. predavanje: Ivo MIKLUŠ, Urejanje kmetijskega prostora 4. predavanje: Andrej ŠORGO, Proizvodnja rib in ribe v hladilniku 5. predavanje: Dražigost POKORN, Prehranjevanje 6. predavanje: Prane BUČAR, Tehnologija mesa in industrijskih kuhinj 7.in 8- predavanje v krajši varianti oziroma 7., 8., 9. in 10. predavanje v daljši varianti: tehnologija poljedelskih pridelkov, predelava in distribucija (strokovnjaki iz ABC Pomurka, Hmezad in TIMA. Preverjanje znanja: Štirje družboslovni predmeti imajo skupaj na razpolago 90 ur, Tehnologija naravoslovja ob tem še 30 ur. Zato predlagam kolektivni izpit v pismeni obliki. Štirim družboslovnim vprašanjem bi bilo pridruženo peto vprašanje z naravoslovnega področja. O podrobnostih primerjaj predlog za družboslovne predmete. III. PREDLOG ZA SKUPNO POUČEVANJE DRUŽBOSLOVJA Izobraževalne aktivnosti so v Marksističnem centru od njegove ustanovitve najbolj številne, verjetno tudi najbolj učinkovite. Menda je sedanja oblika zastopanosti splošnoizobraževalnih predmetov v študijskih programih delno tudi posledica aktivnosti centra. Tokratni predlog želi povzeti dobre strani sedanje oblike dela; dodati pa ob uvajanju naravoslovja še nekatere vsebinsko-izvedbene novosti. Ciklus predavanj ODPRTA UNIVERZA je združeval naravoslovna in družboslovna predavanja v enoten repertoar — ponudbo organizatorjev. V predlogu »eksperimenta z naravoslovjem« je opisana transformacija »naravoslovnega« dela ODPRTE UNIVERZE. V nadaljevanju bo kot moment v razvitju predloga izpeljana transformacija »družboslovnega« dela. Obe transformaciji pomenita odmik od nespecificiranega obračanja h komurkoli in zagotavljanje obiska v obliki obveze. Izobraževalna dejavnost bo nekoliko ob ost, s katero je oblikovala minimalno radovednost, presežek časa; ne bo več ost, ki je drugi gib, gib, ki sledi pripravljenosti za socialno mobilnost, torej prihodu na predavanje. 5 (Nadaljevanje s 5. strani) nutno (pomlad 1985) izvaja Sekcija za proučevanje socialnih gibanj pri Institutu za sociologijo Univerze E Kardelja v Ljubljani. Vsak predavavatelj bi pripravil dvodelni seznam literature za študij Prvi del bi bila temeljna literatura; drugi pa aktualna in izpod njegovega peresa Gre* za podobno delitev kot pri naravoslovju Za vsak predmet bi bilo izbrano poglavje ali del iz klasične oziroma temeljne knjige posameznega področja (stroke, vede), ki bi obsegalo 100— 150 strani; vsak predavatelj pa bi moral napisati za svoj del samostojno obdelavo izbrane snovi, ki bi jo predaval' dve leti, tudi ta del bi obsegal 100 do 150 strani Skupaj s snovjo za naravoslovje bi moral torej š’udent za izpit predelati: minimalno 1050 strani; maksimalno 1500 strani v dveh letih; polovica bi biliusmerjeni deli iz temeljnih del, polovica izvirni prispevki predavateljev. Preverjanje znanja bi bilo kolektivno. Izpit bi bil pismen; študent bi odgovarjal na pet vprašanj, ki bi jih ločeno ocenjevali predavatelji oziroma pri naravoslovju koordinator. Vprašanja bi bila opisna; merilo uspešnosti pri študiju pa sposobnost povezovanja snovi s specifičnimi temami in vprašanji osnovnega študija. V nekaterih elementih je ta predlog manj dodelan kot predlog za »eksperiment z naravoslovjem«. Vendar bi njegovo sprejetje zahtevalo več hitrih dogovarjanj, če bi hoteli z izvajanjem začeti že v šolskem letu 1985/86.' Dogovarjanje oziroma načrtovanje bi potekalo v okviru Marksističnega centra in s sodelovanjem ustreznega odbora pri svetu univerze. Za predlagatelja je najpomembnejši del -seznam literature«; »temeljne oz. klasične« odlomke naj bi študentje sami poiskali v knjigah, ne bi pripravljali čitank z razmnoženimi poglavji; zato pa bi kot čitanko razmnožili izvirne prispevke predavateljev. Tako bi združili študij s »skripto« in študij po znanstveni knjigi. »Ciklus« z gosti bi lahko potekal podobno kot sedanja predavanja, ki jih organizira Marksistični center VEKŠ. Bil bi torej »auditorium maximum«, družabni in kulturni dogodek. Ohranili pa bi sinopsis, ki bi bil na voljo vsaj teden dni pred predavanjem. PRIHODNJIČ: PREDLOG RAZISKOVALNEGA PROJEKTA NAJNOVEJŠE INFORMACIJE KDO NAS PONEUMLJA? PO POTEH MARIBORSKIH DPO-jev Uvod: Pojdite vsi k vragu. Poglavje I: Pa začnimo od začetka. V glavo mi marca šine zamisel: Organiziraj koncert skupine Laibach v Mariboru! Zakaj pa ne?! Torej: s tovarišem Mitjem Ulrihom najdeva prosto dvorano v študentskem naselju za torek, 23. 4. 1985, in tudi vsa osnovna sredstva za pokritje koncerta. Ozvočenje je bilo pripravljeno, Laibach tudi. Potem je bilo treba zadevo prijaviti na sekretariatu za notranje zadeve. Po napisani prijavi in žigu UK ZSMS Maribor, ki je »stal« za mano, sem nesel to na že omenjen naslov. Pokažem prijavo in opazim: vidno razburjenje prisotnih cenilcev mariborske kulture, ki so izjavili, da so z Laibachom težave in da to v Mariboru že ne bo šlo tako lahko skozi, še prej pa da moram po dovoljenje na MK SZDL. Rečeno — storjeno! Grem na SZDL. Pokličejo tovariša Maksa Veleta, ki čez nekaj časa pride. Pokažem mu listino in razložim, zakaj sem prišel. On se začudi, saj MK SZDL česa takega ne dela, vendar če so me poslali tja z UNZ, bo že treba; kako, kaj, zakaj pa se bo še pozanimal. (Glej: Kafka, Der Pro-zess.) Reče mi, naj ga pokličem čez dan, dva, ko bo vedel, kako je bilo z Laibachom drugod. Poglavje II: Telefoniram tov. Veletu in mi reče, češ kaj sem sploh delal, če pa je dvorana v torek, 23. 4. 1985 zasedena, in še, da so mu rekli na MK ZSMS. SZDL bi sicer dala dovoljenje (če ne MK SZDL, pa OK SZDL — premetavanje odgovornosti prvič), vendar se naj najprej mladinci med sabo zmenimo za prost termin. Potem me je še povabil na osebni razgovor o stvareh, o katerih se ne da govoriti po telefonu. (Razumem?) Naslednji dan urno pohitim k tov. Veletu, še prej pa se oglasim na MK ZSMS pri tovarišici predsednici Alenki Jež. Potrdila je zasedenost dvorane in na moje vprašanje o Laibachu povedala, da se MK ZSMS ni dolžna iz- jasniti o tej zadevi, dokler ne bo potrebno. Malo razočaran grem k tov. Veletu, ki mi sporoči novo informacijo, da študentski domovi oziroma tovariš direktor Mahnič sploh ne dajo dvorane za skupino Laibach. To novico mi je sicer že posredoval tov Mitja Ulrich, ko je bil na sestanku pri tov. direktorju Mariniču. Sam se začudim in tov. Vele pokliče tov. Mariniča, ki se diplomatsko izjasni, da je dvorana pač zasedena le tega dne. Tov. Vele mi je nato pripovedoval, da oni nimajo ničesar proti Laibachu, le da je datum okrog dvajsetega aprila neprimeren (?): lahko bi bila provokacija, saj je v tem času rojstni dan Adolfa Hitlerja, Laibach pa s svojimi križi in držo spominjajo na vse to (čeprav so bili v Evropi lepo sprejeti in na kaj takega ni nihče pomislil op. p.). Sicer pa bodo nastopili v Zagrebu in počakajmo: zakaj bi moral biti prav Maribor tisti, na katerega bi vsa Jugoslavija uperjala prst! Tov. Vele pač pozna zgodovino, slabše pa pozna umetnost in mu je kak Malevič oziroma suprematizem popolna tujka (Rusije, začetek tega stoletja). Tov. Mitja Ulrich je bil spet na sestanku pri tov. Mariniču in načel vprašanje Laibacha, če bi morda našli kak drug termin (na primer maja). Rekli so, da je maja že toplo in da nihče več ne hodi na koncerte (čeprav jih je v Mariboru kar nekaj, sicer pa še Dire Straits na turneji po Jugoslaviji) in da naj počakamo do jeseni. Poglavje III: Kako je bilo 23. aprila, na domnevni dan kbncerta? Ja, dvorana je prazna, v neizmernem veselju samevala. Res, da so se 24. aprila začeli dnevi karavane bratstva in prijateljstva jugoslovanskih študentov, ki so bili v glavnem »zastonjkarska« požrtija, pijančevanje malega števila študentov in uprave študentskega doma. Tudi na to srečanje so lahko prišli le redki študentje. Saj poleg tega, da so bili plakati le po študentu, so bile potrebne še vstopnice, katerih je bilo le omejeno število. Tudi BRATSTVO in PRIJATELJSTVO med študenti je postalo elitizem, sreča ali veza pri kartah, ki se je sprevrglo v vsesplošno požiranje prehrambenih artiklov in družbenega denarja. Poglavje IV: Tako torej, tu nekje bi se zadeva nezaključena končala. Vmes so bili v Mariboru še dnevi mladinske kulture, ki so izpadli kot največji pankrt. Vse prireditve so morale biti zastonj (komu pa se splača?), od organizacij pa smo dobili le denar in napotek, naj se preveri politična angažiranost vseh skupin, ker v Mariboru angažirane mladinske kulture že ne bo. (Nekdo je pozabil sklepe kongresa ZSMS v Novem mestu I. 1982). Epilog: Za mariborsko kulturo očitno skrbijo nepravi ljudje. Zakaj je tako, pa se vsiljujejo naslednje teze: 1. Ti ljudje namenoma skrbijo za svoj narod, da se ne bi slučajno zavedel česa in se razburil (glej: Laibach — totalitarizem!). Tako ga zavestno poneumlja z vsiljevanjem prireditev za narodno veselje (Novi fosili, diskoteke) in političnimi manifestacijami. Za konec pa povem, da imamo v Mariboru še delitev na študente iz študentskega doma, katerim prireditve dela Obštudijska dejavnost, ki je nosilec mladinskih prireditev v Mariboru vsaj po številu. Prvi imajo prireditve, za katere se zunaj sploh ne ve (plakati so le po študentu), če pa slučajno zveš, nimaš vstopa, če nimaš domske izkaznice. Morda bi to šlo v Ljubljani, v Mariboru, kjer je le ena mladinska dvorana v času, ko ne dela Klub mladih oa si ustvarjanja takega geta ne bi smeli privoščiti. PEC MLADI IN RELIGIJA INDIVIDUALNE VARIACIJE IN RELIGIOZNI SISTEM Sodobne empirične raziskave religije kažejo pomembno raven odnosa med individualnim in družbenim vidikom, ki postane aktualen, če predpostavljamo primarnost družbene narave religioznega sistema. Pojavi se namreč vprašanje, ali je posameznik potem le pasiven sprejemnik, odtis objektivno obstoječega religioznega sistema oz. vprašanje izvora t. i. individualnih variacij in aktivnosti posameznika nasproti ofi-cialnemu, objektivnemu religioznemu sistemu, če izhajamo iz koncepcije religioznega doživetja kot učinka družbeno obstoječega religioznega sistema na posameznika, so glede na to možni naslednji vzroki variacij: — specifična psihična struktura posameznika, na katerega religiozni sistem deluje; — problemi, ki jih posameznik rešuje skozi religiozni sistem; . . — dostopnost ali nedostopnost danega religioznega sistema v okviru odnosov, v katerih nek sistem deluje. Takšna interpretacija lahko tudi pojasni iz tega izhajajočo raznolikost med oficialno religijo in t. i. ljudsko religijo, ki je vedno le nekak izbor in interpretacija obstoječe modne religije, povezan z elementi drugih religioznih sistemov in kultur. Odnos med individualnim in družbenim vidikom religije so ugotovile tudi empirične raziskave na mariborskih srednjih šolah. Ta odnos se je pokazal skozi nepravilen tip: religiozni minimum (doživetje ,,svetega”, nekoherentnost s formiranim religioznim sistemom in neudeležba pri cerkvenih obredih) plus udeležba pri obredih, brez osnovnih značilnosti krščanske religioznosti. če upoštevamo, da ne le obhajilo, ampak celo maša zgubi svoj krščansko religiozni smisel, če za njim ne obstaja vera v Kristusa, posmrtno življenje in božjo naravo cerkve, je očitno, da se ta tip religioznosti vzdržuje zaradi vpliva drugih, nereligioznih in nekrščanskih nnotivov za obiskovanje obredov. Le tako se vzdržuje (kvazi)krščanski značaj religioznosti, ki je v resnici sestavljen iz religioznega minimuma, ki je nastal oz. lahko obstaja brez specifične krščanske nadgradnje in obredno cerkvene sfere. Dejstvo, da je večina religioznih dijakov obiskuje cerkvene obrede in obratno, da je večina obiskovalcev cerkvenih obredov religioznih, govori na prvi pogled proti znani tezi o religioznosti in cerkvenosti kot dveh različnih vprašanjih. Toda prav odsotnost krščanske religioznosti kot veznega člena med religioznim minimumom in cerkvenostjo nam to tezo v bistvu potrjuje: brez religioznih vzrokov zveza med minimumom religije in cerkvenostjo ne bi nastala, saj religiozni minimum ne predpostavlja krščanskih religioznih obredov^ Takšna ugotovitev — razhajanje med obiskovanjem krščanskih verskih obredov in religioznostjo, ki nima uradne cerkvene vsebine — lahko predpostavlja naslednje hipoteze oz. vprašanja: — vprašanje očitno nereligioznega „učinka in nereligioznih funkcij, ki sploh še ohranjajo obstoječi religiozni nauk in obredje, če predpostavljamo, da se prevladujoči religiozni minimum ne oblikuje in izraža v cerkvenih obredih in v zvezi z uradnim cerkvenim naukom, ki tem obredom daje specifično krščansko vsebino; — lahko predpostavimo, da obstoječi krščanski nauk in obredje še imata določen religiozni učinek, da še producirata določeno religioznost, vendar ta učinek in religioznost nista sorazmerna. Za današnjo religioznost, ki se oblikuje pretežno med mladimi, je še značilna potrebnost tradicionalnega religioznega sistema, toda pri tem je posameznost tega sistema dokaj nepomembna. Takšna ugotovitev lahko eksplicira pojav ekumenizma in „nemisijonarskosti", prepričanja o enakovrednosti religij. Po drugi strani pa to osnovno prepričanje vodi nekatere posameznike v samostojna preizkušanja in raziskovanja novih kultov in religioznih sistemov. Skratka, odprto ostaja vprašanje o odnosu religioznost — razni sistemi, rituali, ki se niso izoblikovali kot posebna religija. Peter PODGORELEC TEST O ENERGIJI Da vam ne bomo samo nakladali o ekologiji in energiji in da vam, dragi bralci, če nas sploh kdo bere, ponudimo, da u porabite lastne glave .. Naloge so rešljive z gimnazijskim znanjem. 1. Iz danih lastnosti naše najljubše zvezde G2V izračunajte pretok sončne energije nad atmosfero: a) stomska masa H' je 1,0078, He’ pa 4,0026 b) masa sonca je 2 x 10” kg c) od sonca do zemlje je 150 000 000 km d) predpostavimo, da bo glavno obdobje sonca končano 10 milijard let po vžigu, ko bo porabljenih 10 % vodika. 2. Kolikokrat se povprečna sončna konstanta iz problema (1) zmanjša zaradi absorbcije v atmosferi, vpadnega kota in noči? Predpostavimo, da ena zemljina atmosfera absorbira 50 % sončne energije. 3. Kolikšna površina sončnih celic bi potešila jugoslovanske potrebe po elektriki, če bi si želeli 1 kW na prebivalca (2 x 10' kW)? Bodi izkoristek 10%. Če potrebujete sončno konstanto, poglejte odgovore na nalogi (1) in (2). % 4 Za pridobivanje elektrike bi lahko uporabili satelite v geosinhroni orbiti 36000 km nad zemljo. Kolikšna površina je potrebna za 2 >? 10' kW, če predpostavimo: a) 10% izkoristek sončnih celic, b) 75% izkoristek mikrovalovnega oddajnika, c) 25% izgub pri sprejemu? BOJ PROTI DELU IN LEVIČARJEVA KULTURA 3. nadaljevanje IZBIRA TEKSTA IN PREVOD IGOR KRAMBERGER Da je človek po naravi len, je temeljno pojmovanje politične antropologije, iz katere črpajo vsa gospostva. Ovržba tega interesnega predsodka so vse oblike ustvarjalne dejavnosti, Oskar Negt S tem nadaljevanjem zaključujemo objavljanje prevodov iz dveh zanimivih knjig, ki sta izšli konec leta 1984 — iz knjige Oskarja Negta Živo delo, odvzeti čas in almanaha Klausa Wa-genbacha Fintentisch. Oskar Negt obravnava politične in kulturne razsežnosti boja za delovni čas, Klaus Wagenbach pa predstavlja 20 let svojega samostojnega založniškega dela. Predvidevamo, da bi v eni od naslednjih letošnjih številk objavili še enega od obeh prispevkov Ernsta Blocha, ki sta omenjena v prvem nadaljevanju v Negtovem tekstu, — in tako počastili 100-letnico rojstva filozofa iz »tople struje marksizma«. Za tretje nadaljevanje smo izbrali prispevke, ki naj povzamejo niti iz obeh prejšnjih. Na koncu svojega zahvalnega govora omeni Klaus Wagenbach »preganjanega« intelektualca Petra Briicknerja — zato smo dodali njegov kratek tekst o vzgoji v neposlušnost; Oskar Negt na koncu prevedenega poglavja omeni svoje sodelovanje z Alexandrom Klugejem pri razvijanju politične ekonomije sveta — na to omembo smo navezali kratek ironičen zapis o iskanju praktične, realistične drže (gre za zvrst pisanja, ki jo lahko primerjamo z Brechtovimi zgodbami o gospodu Keunerju). Avtorja obeh dodatkov sta uvedla vsak po eno od obeh prejšnjih nadaljevanj — v prvem nadaljevanju, ki je izšlo v Katedri 2/1985, je bil to prispevek Alexandra Klugeja; v drugem, ki je izšlo v Katedri 3/1985, pa prispevek Petra Briicknerja. Zveza nemških kritikov je leta 1980 podelila Klausu Wagen-bachu nagrado kritikov za leto 1979 za knjigo-zbornik Vaterland, Muttersprache. Deutsche Schrifststeller und ihre Staat von 1945 bis heute (inačica naslova: seit 1945). Sestavil ga je skupaj z Wienfried Stephan in Michaelom Kriigerjem; predgovor je prispeval Peter Riihmkorf. Z antologijo tekstov, ki dokumentirajo posege nemških pisateljev v povojno nemško politično dogajanje, je počastil izid stotega zvezka v zbirki Quarthefte. Za zbirko je namreč značilno, da ne pristaja na ločitev med »politiko« in »literaturo«. »V Nemčiji imajo spoprijemi pisateljev z državo dolgo tradicijo. Pričujoča antologija dokumentira to tradicijo po letu 1945. Ne kaže samo, kot je dejal Erich Kastner, da bi bilo pisateljem včasih bolj ljubo, če ne bi imeli prav, temveč kaže tudi, da so v naši deželi pisatelji slabše slišani (ali: jim ne uspe biti dovolj .razumljivi’), bolj slepo besneče napadani kot drugje.« (Iz pojasnila na hrbtni strani naslovne strani.) Knjige iz imenitne zbirke Quarthefte, najstarejša Wagenba-chove zbirke, z znamenitim ovitkom — črn z belim pasom za naslov, si je mogoče izposoditi v mariborski Univerzitetni knjižnici — razen seveda zadnjih številk, ki so izšle po praktični ukinitvi uvoza tuje literature. Tudi tokrat želimo opozoriti, da bo predelana besedila vseh treh nadaljevanj predvajal Radio Štuent iz Ljubljane — v svojem nedeljskem večernem programu, v terminu Teoretski praktikum. Prav tako so vsa tri nadaljevanja teoretska podlaga ciklusu KULTURA MNOŽIC, MNOŽIČNA KULTURA v salonu ODPRTE UNIVERZE. Z nadaljevanji in s predavanji se salon ODPRTE UNIVERZE vključuje v sedanje razprave o kulturi. Ciljus je obsegal štiri predavanja. France PROSNIK je predaval 27. februarja 1985 na temo Množične histerije v zgodovini; Ervin HLADNIK 6. marca na temo Razlika med terorizmom in Delavsko avtonomijo; Jože VOGRINC 13. marca na temo Množična kultura, mladi in glasba; 20. marca je na zadnjem predavanju Miljana ULE predstavila Portret sodobne nemške mladine (dokončen naslov). Za podporo in pomoč pri pripravi prevodov in čistopisov se prevajalec zahvaljuje Andreju Fištravcu in Snežani Štabi. Uredništvu Katedre pa za prijetno sodelovanje in lepo likovno in grafično opremo. KLAUS \VAGENBACH: O NEKATERIH NAMENIH ZALOŽBE (govor ob prejemu »nagrade kritikov za literaturo«, 1980) To je prva nagrada, ki jo prejemam, in ker mi je bilo še rečeno, da je običaj ob tem nekaj povedati, bom torej ugodno priložnost izkoristil za majhen nedeljski nagovor med poklicnimi brati. Domnevam namreč: Ngrade mi niste dali toliko kot biografu Kafke ali sestavljalcu antologij, temveč bolj kot publicistu, kot kolegu, od katerega pričakujete nekaj razmišljanj o njegovem pokluci in o namenih, s katenmi ga opravlja. Prav vsel sem, da bom nagrado prejel v Berlinu, sedežu založbe, ki ni naključen, opraviti ima z nameni: ko sem 1965 ustanovil založbo, sem bil svoboden pri izbiri sedeža. Kljub temu zame, ki sem takrat živel v Frankfurtu, ni prišel v poštev noben drug kraj. Večina med Vami ve, daje založba ta kraj — dobesedno — drago plačala. V Zahodnem Berlinu sem moral dosti časa -7- namesto za pisalno mizo — prebiti v dvoranah deželnega sodišča, ki s svojo arhitekturo človeka ne prevzamejo preveč.z-meraj v spremstvu svojega ljubega prijatelja Otta Schilya — in vse procese sva (in vsi so bili v zvezi z natisnjenim) pošteno izgubila; Vzhodni Berlin je temu dodal še sedemletno prepoved potovanja (po tranzitnih cestah, ki prek ozemlja NDR povezujejo Z. Berlin z ZRN; pojasnilo I. K.) tako sem se naučil premagati strah pred poleti in sklenil — v to prisiljen, ker sem bil pripet — mtmga prijateljstva. Berlin je imel prednost, da tu človek dokaj gotovo čuti nemška tla: medtem ko je v Frankfurtu bolj v Chicagu, v Dussel-dorfu nekje med Japonsko in Bottroponi, v Hamburgu se mora odločiti med Bond Street in Hans Albers, v Miinchnu pa je kar naprej zaposlen z organizacijo prostega časa, v Berlinu natanko ve: tukaj si doma, med Nemci, vsake toliko te zagrabi jeza, preprosto se vsi predobro poznamo. Vse je tu: red in samopoveličevanje, staronemška sadrena malta in novonemški plastični univerzum, Wustenrot (stanovanjska hipotečna banka, ki podpira individualno gradnjo; izraz pomeni tudi: puščavsko rdeč; pojasnilo 1. K.) in betonski silos, gosposki človek z ovčarskim psom. Hladni vojni je tu kot povsod ime Springer, tisti, ki so se rodili med 1933 in 1945, se imenujejo Hartfest ali Sieglinde — kot povsod. Socialistični enakosti je ime Goldbroiler, kapitalistični Wienerwald (gre za zelo obiskane restavracije z jedmi iz perutninskega mesa; obstaja mreža takih restavracij D; pojasnilo L K.) in zaradi znamenite nemške Fraaa-che (ne v slovarjih knjižnega jezika ne v slovarjih pogovornega jezika, ki so bili dostopni, ni bilo mogoče najti razlage ali prevoda; pojasnilo L K.) naredijo tu ulice pogosto koleno. Na teh Koiemn so običajno krčme, kt so tako dolgo odprte kot nemška Fraache in v katere zahajajo ljudje, ki jih takoj prepoznaš kot rojake: nosijo dobro obutev in proti vremenu odporna oblačila na močnih telesih, za seboj imajo dobro jedačo, v sebi vzravnane misli in nemško pesem pred seboj. Kot založnik sodobne literature in kot levičar pa ne moreš delati brez razmerja do svojega ljudstva in njegove zgodovine. Pravim >razmerja<, kar vključuje konsens in disens. Govorimo torej o disensu, kar pomeni, o anarhiji, zgodovinski zavesti, hedonizmu. Ti trije pojmi približno opisujejo namene založbe. Zelo heterogeni nameni, ki očitno labko veljajo samo za objavljanje knjig za nemške bralce — če bi bil francoski ali italijanski založnik, bi moral namene formulirati povsem drugače. Tudi niso to povsem tradicionalno >leve< kategorije, temveč deloma meščanske, kar je povezano s tem, da nemška levica ne more — v nasprotju s skoraj vsemi drugimi deželami Evrope — računati na omejene zveze z radikalno liberalnim ali konservativnim meščanstvom, ker praktično ne eksistira. Spomnil bom samo na de Gaullov stavek, ko so mu omenili, da je treba zapreti Jeana-Paula Sartra, ker ni samo prevzel redakcije časopisa »Cause du peuple« (ki so ga prepovedali in njegove urednike že pozaprli), temveč je časopis tudi prodajal po ulicah Pariza. De Gaulle je samo rekel: »Voltaira se ne zapira.« S tem je zajeto vse: hedonizem v luksuzu živečega zgornjega sloja, 200 let nazaj segajoč zgodovinski spomin in anarhija predsednika države, ki krši kazenske zakone republike. Ko rečem hedonizem, to tedaj ne pomeni niti lake drže niti prisilnega konsumizma, ki ga upravičeno kritizira Pasolini, temveč nemški kontekst, sindrom uniformnosti, umujoče uporabne vrednote, nezmožnost uživanja, strah pred individualnostjo, zmotno razumevanje literature kot izključno >političnega sporočilai. Hedonizem vsebuje moment samodoločanja, kos civilnega poguma — in oboje pri nas ni ravno nekaj ljudskega, kot tudi literatura ne. Literatura pa, s tem sem pri drugi točki, pripoveduje zgodbe. Na tem je svojčas vztrajal Alfred Andersch, ko je del nemške levice oznanjal »smrt meščanske literature« (novejša literatura pa je lahko, kot je to formuliral komunist, Stephan Hermlin, še leta 1978, komaj kaj drugega kot »meščanska): V trenutku, ko se je buržoazija — erodirajoča v splošno nameščensko kulturo ravno tako kakor delavski razred — že odpovedala enemu od svojih najpomembnejših produktov, prav >meščanski literaturi!, ko je torej del nemške levice to tako rekoč še enkrat slepo ponovil, je Andersch ugovarjal s pripombo, literatura pripoveduje zgodbe o ljudeh in kdor jih noče slišati, mu je sumljiv. Upravičeno. Kajti kdor noče slišati zgodb o ljudeh, noče ničesar vedeti o zgodovini in v tem navedeni del nemške levice ni bil levičarski, temveč zelo nemški. Zato je, se mi zdi, nemški založnik še posebej obvezan, da objavlja zgodbe in zgodovino (Geschichten und Geschichte, v nemškem jeziku pomeni izraz Geschichte tako zgodbo kot zgodovino; pojasnilo I. K.)„ kajti, kakor je dejal Bloch (in sicer jasno v zvezi z nami), kdor ne pozna zgodovine, je preklet, dajo ponavlja. In pred nami so menda bili Kleist, Buchner, Heine, Marx in Kafka? Slednjič in končno: anarhija. Znano je, kako težko je priti do dna nemški duši — ki tako do kolen tiči v »materah« —, eno pa je gotovo: Ena njenih glavnih sestavin je red, disciplina, rednost, zvesta poslušnost. Med absolutno nasprotne podobe, kijih take kolektivne globočine pošiljajo v nacionalno zavest, spada anarhija. V meni ljubem, lepem pozitivnističnem »Etymologisches NVorterbuch« Kluge/Gotza (1881) je »anarhija! definirana kot »stanje brez kolovodij«. Kdo bi hotel dvigniti kamen proti taki definiciji, razen nas. ki očitno ne moremo živeti v »stanju brez kolovodij«? Besedo »anarhisti je v nemški jezik sicer uvedel Joseph Gorres, ki se je 1798 v »Rote Blatt«, ki ga je izdajal, posmehoval, da »skušajo z mojim imenom in mojimi lasmi dokazati, da sem anarhist«. Gorres je bil takrat star 22 let, v najboljši teroristični starosti, bi reldi danes — tudi sedanja razlaga anarhizma s frizuro se ne zdi več tako nova. In »Rote Blatt« tega mojega starejšega kolega je bil seveda takoj prepovedan — in to na zahtevo dežele Hessen. O tem zgodnjem GOrresu nočejo današnji krščanski konservativci, katerih hišni filozofje bil seveda pozni Gorres, prav tako nič vedeti kot o ahlenskem programu CDU. (Program, ki ga je februarja 1947 sprejela conska organizacija CDU v Kolnu in ki je bil izrazito socialno kritičen do velikega kapitala; prim. knjigo Arcadiusa R. L. Gurlanda Die CDU/CSU. Ursprunge und Entwicklungen bis 1953. Izšlo posmrtno. Frankfurt: Europaische Verlagsanstalt 1980, zlasti strani 138—141; pojasnilo I. K.) Se ena definicija, in sicer ena najbolj zgodnjih, v znamenitem Adelungovem »Grammatisch-kritisches Worterbuch der Hochdeutschen Mundart« (1793): »Anarhija je tisto stanje meščanske družbe, v katerem nima nobenega skupnega poveljnika, irrtaka meščanska družba sama, v nasprotju z dižavo v ožjem pomenu.« Treba si je samo predstavljati, kaj se ie medtem moralo zgoditi v javnem meščanskem mišljenju, odlcar je Ade-lung anarhijo razložil kot obliko meščanske družbe in to še povrh »v nasprotju z državo v ožjem pomenu«. Kaj se je zgodilo, bo morda pokazala zadnja leksikonska razlaga, iz Meversovega konverzacijskega leksikona iz leta 1874: »Francija je bila pogosto prizorišče anarhije; zdi se, daje Germanstvu pridržano, da najde pravilno združitev gospostva (oblasti, nasilja) in svobode.« Ta pojmovni in politični imperializem je pretresalo zadnjih sto let nemške zgodovine, političnega krepko skrivilo, pojmovnega nekoliko poškodovalo, odpravilo pa ga ni, — samo spomniti hočem, na kakšen način »gospostvo! še danes, pred očmi vseh, poplesuje z enim od najpomembnejših nemških intelektualcev, s Petrom Briicknerjem. Prav v tem je razlika med konservativcem de Gaullom in konservativcem Carstensom (takratnim predsednikom ZRN; pojasnilo I. K.). Rezultat tega so trije navedeni nameni založbe, ki so pravzaprav povsem normalne obveze nemškega intelektualca, če je tej deželi, pa čeprav kritično, naklonjen. In gre za zelo prijetne obveze, zaradi tega svoi poklic še po tolikih letih opravljam z veliko, da, pravo siadostrastnostjo. Nekomu je v naročje položeno urejeno, bolj ali manj puritansko ljudstvo z močno moteno nacionalno identiteto in kot intelektualcu ti je dodeljen nasproten part. To je skoraj milost! Kajti gotovo je precej bolj veselo zagovaijati več družbe in biti za manj države, biti tako radikalen, kot so v drugih deželah konservativci, biti svobodnejši, kot je zakonsko predpisano, liberalnejši, kot policija dovoli. Iz srca želim, dragi kolegi, da se tako godi tudi vam. Iz almanaha Fintentisch. Geschichten, Bilder und Gedichte aus 20 Jahren (Berlin: K. Wagenbach 1984) so prevedene strani 125 do 128. PETER BRUECKNER: DOLŽNOST BITI NEPOSLUŠEN Politična vzgoja, vzgoja v politično zrelost predpostavlja, da se mišljenje osvobodi tabujev in premaga ujetost v predsodke. Tega ne more nihče zaukazati; zožitev mišljenja in ujetost v predsodke sta vendar rezultat poslušnosti včsti in učni poslušnosti. »Glavni razlog za naše zmote so predsodki našega otroštva, načela, s katerimi sem se pustil v otroštvu prepričati, ne da bi kdajkoli izprašal njihovo resničnost.« (Descartes) Prepoved, ki je kolektivno postavljena v avtoritativnih stilih vzgoje, da bi iskali, dvomili, spraševali zunaj odprtih, dovoljenih problemskih polj, vzbuja v sprašujočem strah, če je te zahteve introjekciral; celo odmiki od etablirane motodike ga vznemiijajo. Tu preneha izobraževanje in se začenja socialna poslušnost. Strategija, ki dominira v družinski in solski vzgoji, sicer s prilagajanjem in učnim uspehom posreduje doraščajočemu obrtne pripomočke, ki jih potrebuje za premišljevanje, ki pa v enaki meri ugodna za nastanek navade, da bi vedno znova premišljevali, kot je predlagal Bert Brecht. Kar nujno potrebujemo, pri tem sledimo Alexandru Mit-scherlichu, je model, ki bo lahko jasno pokazal prehod od dolžnosti, da smo poslušni, k dolžnosti, da odklonimo poslušnost. Vzgoja otroka, ki se ne bi mogla kar naenkrat preprosto in povsod odpovedati poslušnosti, bi kljub temu morala omogočiti neposlušnost, to je razvijanje vrline, da odklonimo konsens. K tehniki vzgoje te vrline spada tudi poduk o tem, kako, kje it) na kakšen način bi bilo treba uriti neposlušnost. Sele pri okostenilvi družbenega aparata in okamnitvi za vse neugodnega socialnega miru bi brezpogojni NE postal brezpogojna vrlina — seveda tako brezpogojna,- kot marsikatera klasična vrlina meščanstva, da je preprosto ne bi bilo mogoče prakticirati. Vsaj za zdaj si moramo zapomniti (se držati tega; pojasnilo I. K.), da mora vzgoja nasploh izpolnjevati dialektično funkcijo: s tem ko nas uri v družbo, nas mora imunizirati pred njo. Vzgoja nas naj imunizira pred ukazi (tudi če so neizrečeni ali celo predjezikovni, ki so položeni v ponudbo vsakdanjika), in sicer zmeraj tam, kjer bi bili prisiljeni, da sledimo namesto izpričano racionalnim in umljivim maksimam kakršnimkoli predsodkom, denimo ukazom vesti, ali drugim stereotipom. Cilj vzgoje bi moral biti, da nauči otroke uporabljati mišljenje kot sredstvo za orientacijo v svetu; vsaka prepoved mišljenja in spraševanja, ki bi lahko z gledišča učne poslušnosti postala jedro vesti, zapira pot. Analitična socialna psihologija ima pri takih razmišljanjih pred očmi to, kar so označili kot »poslišnost jazu«: v »poslušnosti jazu«, ki pravzaprav ni nikakršna poslušnost več, je refleksno notranjim ali zunanjim silam podrejajoče se vedenje preseženo v korist sinteze vpogleda in vživetja, in vsako holenje po gospostvu v socialnem svetu je dopuščeno samo do preklica. Povzeto iz almanaha Zivicbel 1983/84, kjer je na strani 19 n. objavljen odlomek iz knjige Petra Briicknerja Zerstbning des Gehorsams. Aufsžitze zur Politischen Psychologie. Almanah ZVVIEBEL izide enkrat letno na 96 straneh, v niem je izčrpno predstavljen program založbe Wagenbach. Vsakdo si ga lahko naroči na naslovu: Klaus NVagenbacn Verlag, Ahornstrasse 4, D-1000 Berlin 30, BR Deutschland. Naj ne pozabi pripisati svoj naslov. OSKAR NECT: ŽIVO DELO, ODVZETI ČAS IV. Delo kot življenjska potreba — samo utopije so še realistične Pod naslovom: Kriza družbe dela v zadnjem času vsepovsod obravnavajo problem dela v dolgoročni razvojni perspektivi; novemu ovrednotenju so podvržena diferenciranja oblik in funkcionalno med seboj povezane oblike dela pa tudi vsebine dela in socialnopsihološka zaznamovanost delovnega vedenja. Tema je pri tem zmeraj tudi zgodovinska legitimacija industrijske civilizacije v celoti in prognoza njenega možnega konca. Čeprav se zdijo razprave o tem trenutno zelo moderne, nič ne dam na koncepcijo postindustrijske družbe; tudi družba prihodnosti, če naj ne bo doseženo stanje socialnih produktivnih sil nasilno opuščeno (stillgelegt — zaustavljeno, ukinjeno; pojasnilo 1. K.) in stisnjeno v asketski način življenja, bo industrijska družba. Dovolj znakov pa kaže, da se bo morala odpovedati svoji meščansko-kapitalistični dediščini, če noče nekega dne vreči v zrak same sebe. Rušeče nasilje, ki vre v njej, je medtem zajelo podlage produkcije in življenja. Družbene produktivne sile, kakršne so danes na razpolago m kakršne so se razcvetele zgodovinsko skozi roparsko logiko kapitala, že zdavnaj ne gredo več skozi šivankino uho privatnega kapitala, če povsem odmislimo, da prvič v zgodovini njihova vojaška uporaba ni primerna samo za uničenje posameznih ljudstev, temveč-človeštva in celotne zemeljske krogle. Protislovja med vseskozi družbeno produkcijo, razširjenimi prometnimi in komunikacijskimi možnostmi ljudi na eni strani in privatno močjo razpolaganja in prisvajanja družbenega bogastva na drugi strani so se tako zaostrila, da je premeščanje posledic krize, ki ga vedno znova spravljajo v tek, postalo za ljudi nadlega in ogroža pogoje njihovega preživetja. Tako imenovani realisti med obvladovalci krize, ki se toliko bolj oklepajo podedovanega sistema organizacije družbenega dela, kolikor jasneje je mogoče čutiti njegove razpoke, eksperimentirajo s podaljševanjem sedanjosti v prihodnost ali z zaklinjanjem mrtvih iz preteklosti. Ni še povsem prodrlo v zavest, da pri sedanji krizi ne gre samo za to, da bo vedno manj delovnih mest, ki bodo na voljo, temveč bodo številna med njimi v bližnji prihodnosti povsem izginila, druga pa tako temeljito spremenila svoje kvalifikacijske zahteve, da bodo s tem, kar bo iz njih, imela skupno samo še ime. Nobena skrivnost ni več, da velikega števila poklicev, za katere danes še izobražujemo, v desetih ali dvajsetih letih ne bo več. Golo dejstvo, da danes mlad človek pride do izobrazbe za kakršnokoli delovno mesto, lahko morda privede do kratkotrajne umiritve trga z učnimi mesti. Dejanska družbena investicija za prihodnost pa to ne more biti. Kar ne velja samo za obrtniške poklice, na njihovo razširitev s ponosom kažejo ob spektakularni zagarantiranosti učnega mesta, temveč tudi za številne akademske poklice. Posledica vedno večje prisotnosti znanosti v produkcijskih procesih je, da bo teoretsko in praktično znanje, ki si ga denimo danes pridobijo zdravniki, že v enem desetletju v bistvenih delih zastarelo. Nujno bi torej bilo ob ožji poklicni izobrazbi delih zastarelo. Nujno bi torej bilo ob ožji poklicni izobrazbi institucionalizirati sprotno nadaljnje izobraževanje, ki bi spremljalo poklicno dejavnost, in bilo usmerjeno k prihodnjim in ne k preteklim delovnim mestom. In skoraj ni potrebno še izrecno opozoriti na to, da bo mikroelektronika, kije na mnogih področjih šele na začetkih razvoja, v celoti preobrnila ob kvalifikacijskih predpostavkah dela tudi njegove organizacijske oblike in razmerje med delom glave in rok. Struktura delovnih mest, da, delo samo je vpotegnjeno v vrtinec družbene dinamike, ki proizvaja odprtost situacije, ki je primerljiva z odprtostjo v fazi preobrata kapitalističnega produkcijskega procesa v sredini 19. stoletja, ko je bilo ekstenzivno mezdno izkoriščanje nadomeščeno z učinkovitejšim intenzivnim. Preživela je definicija človeka, ki se je oklepala pojmov o razdelitvi časa; delavec sicer ni več zgolj telesna posoda industrijskih časovnih mer, torej personificirani delovni čas.Toda, dokler odtujeno delo obvladuje življenjska razmerja, ostaja celoten prosti čas v risu pravil delovnega časa. Se abstraktno distanciranje od delovnega vsakdanjika, ko demonstrativno preživljamo prosti čas, je zaznamovano z materinimi znamenji delovnih tegob. Privatna lastnina produkcijskih sredstev kot podlaga profitu, kot čas prisvajanja tujega dela je morda bila nekdaj regulator celotne ekonomije. Da ta mehanizem zagotavlja svobodo in blagostanje vseh, je bilo veliko upanje v dobi meščanskega vzpona; od Adama Smitha do Ricarda so ga ekonomsko utemeljevali kot samoregulirajoče se sile trga, tako se je ta mehanizem utrdil tudi v utemeljevalni logiki meščanske ideologije. Zdi se, da to dokončno pripada preteklosti. Kapitalistična ekonomija, ki bi se morala odpovedati nenehnim podpornim posegom države, bi se že zdavnaj izkazala v svoji funkcijski nezmožnosti, da krmili produkcijo in rast. Delavnik, organizacijski časovni center te ekonomije, je bil stoletja izhodiščna baza za dan življenja. Vsa znamenja razvite industrijske družbe kažejo na to, da ho v prihodnosti obratno, dan življenja bo izhodiščna baza za merila presojanja, kako dolg in kakšne vrste mora biti delavnik. Če bo imelo delo za zaslužek v historično postalem smislu načina dejavnosti, ki definira delo nasploh, podrejen pomen v procesu življenja ljudi, zakaj seje potem kljub vsemu smiselno še naprej oklepati pojma delo? Upravičeno smemo vprašati: če se sesuje okrožje podedovanega dela za zaslužek, kaj nas potem ovira, da povsem žrtvujemo ta pojem dela, ki je povsem izpraznjen, glede svojega kulturnega pomena, in izberemo pojme, ki so za sedanjost in prihodnost bolj zgodovinsko določni in je njihov analitični doseg za spoznavanje dosti bolj uporaben? Ni lahko odgovoriti na ta vprašanja. I. Živo delo — hisiorično-fundamentalna kalegorija Boj za politični jezik ali natančneje povedano: ponovna prisvojitev jezikovnega in simbolnega spektra, ki je odvzet v normalno funkcionirajočih gospostvenih razmerjih, je odločilnega pomena za vsa emancipacijska gibanja: kajti pomnožitev živih izraznih medijev, ki imajo izvor v neposrednih interesih, se pa ne izčrpajo v njihovi ponovitvi, je temeljni pogoj za duhovno-moralno bojno sposobnost ljudi, ki so odločeni, da svojo stisko preobrnejo, in vendar ne vidijo povsem natanko, kako lahko njihove vsakdanje korake povežemo s perspektivami prihodnosti. Praktičen občutek za to imajo, da stare besede in pojmi ne zadenejo več brez težav dejstvenosti, za katere so bile skovani, ni paše na voljo novih simbolnih orientacij, ki bi bile uporabne za stabilizacijo zunanjega sveta. Brecht je o pojmih (Begriffen) govoril kot o prijemih (Griffen), s katerimi reči in razmerja spravimo v gibanjt — kar povsem ustreza vedenju obrtnika, ki uporablja orodja, da bi dal kaotičnemu materialu pred seboj podobo, ki mu ustreza glede na zastavljene smotre. Če smo ob te prijeme, izgubijo tudi pojmi in besede svoj zanesljiv način učinkovanja. Mnogi, ki danes govorijo o krizi družbe dela in iščejo koncepte, da bi lahko pojave poznoindustrijske civilizacije, ki nastopajo kot nekaj novega, razložili bolje, kot jih lahko s tradicionalnim pojmom delo, imajo precej zaupanja v svojo sposobnost znanstvenega definiranja. Kar se pri tem izcimi, praviloma ni nič drugega kot zbir iz zadrege poiskanih pojmov. Kot o alternativi izpraznjeni družbi dela govori Rali' Dahrendorf denimo o »družbi dejavnosti«.’ Najbrž je razmišljal o tem, če ta bledi in nespecifični pojem dejavnost dejansko zadošča za označitev novega tipa družbe. Vsekakor se zdi negotov, kako mu vdahniti življenje, ne da bi po substanco segali znova k (pojmu) »delo«. »Dejansko je danes pomembnejše vprašanje, do katere mere lahko delo postane dejavnost, delovna dejavnost, heteronomno delovanje s krepkim dodatkom avtonomije.«10 Tudi drugi pojmi dokumenti- rajo bolj zadrego, ko ima opraviti z besedo delo, kakor da bi dejansko lahko odprli novo razsežnost spoznanja, da bi odločali na trdnih ,tleh, se dokončno poslovili od »družbe« dela« in vendar obdržali bistvene poteze, ki so značilne za družbeni produkcijski proces na visoki tehnološki ravni in s kompleksno politično strukturo. Se zmeraj je ena najbolj spodbudnih in temeljitih raziskav o kulturnozgodovinskih premenah pojma delo knjiga Hannah Arendt Vita Activa ali O dejavnem življenju.11 Znotraj modela Vita Activa, dejavnih, vmes posegajočih in preoblikujočih vezeh-odnosih subjektov do reči in socialnega okolja, razlikuje tri temeljne oblike: delo, proizvajanje in ravnanje. Tudi pri njej ima delo zožen pomen instrumentalnega, pretežno brez jezika in komunikacije potekajočega vedenja kakor v vseh poskusih definiranja, ki se pojavljajo od začetka meščanskega obdobja in ki hočejo bistvo človeka določiti s pomočjo ene same vedenjske poteze, ta nato določa vse druge. V ozadju tega vztrajnega nagnjenja, da bi človeka v njegovih bistvenih življenjskih izkazovanjih dojeli z eno samo, konstantno rodovno potezo, je gotovo zmeraj Aristotelova definicija človeka kot zoon politikon, bitja, ki je nekako po naravi usmerjeno k zadevam polisa, v enaki meri osvobojeno suženjskega dela in obrtništva in povsem izpolnjeno z dejavnostmi občestva; Aristotel pa jo je potegnil iz klasičnega obdobja atenske mestne države. Kot dejanske oblike življenja, ki si zaslužijo sistematično omembo, označi Aristotel samo tiste, ki so oblike življenja svobode; osvobojene nizkih vsakdanjih skrbi. Obrtniki in sploh načini eksistence vseh tistih, ki se morajo podvreči naporom zagotovitve zaslužka, izpadejo iz kataloga dejansko človeških oblik življenja. Na vrhu te hierarhije razvrednotenja dela tudi ne stoji politični človek. Vsakdanjik atenskega meščana je bil zapolnjen z dejavnostmi, ki so zahtevale dosti časa in bile določene s trajnimi skrbmi, kajti zakon mu ni dovojeval, da bi se pri frakcijskih bojih med ljudskimi zborovanji vzdržal glasu, in je grozil z odvzemom statusa meščana tistemu, ki se je skušal izmakniti političnim prepirom polisa. Tako nastane vrednostna razporeditev dejavnosti, v kateri je delo umeščeno povsem na dno in povsem na vrh bios theorerikos, življenje za spoznanje in v njem, torej življenje filozofa, ki je osvobojen celo prisil političnega odločanja. Vse besede za »delo« v evropskih jezikih — latinska in angleška ,labor\ grška ,ponos’, francoska .travaif, nemška .Arbeit’ —, pomenijo prvotno .težavo’ v smislu neugodja in telesnega napora, ki povzroča bolečino, in označujejo tudi porodne krče. .Labor’, soroden z labare, pomeni pravzaprav »omahovanje pod bremenom«, .Arbeit’ kot ,p6nos’ imata enak jezikovni koren kot ,Armut (revščina’, oz, ,penia’.12 Če vzamemo klasifikacijo Hannah Arendt, tedaj proizvajanje reprezentira temu nasproti svet obrtnika in umetnika. Ta nastavljenost subjekta-objekta označuje, če jo primerjamo z delom, že nekoliko bolj avtonomno dejavnost; pred-stavljen model, slika v glavi proizvajalca je s pomočjo orodij, aparatov, instrumentov in na podlagi poznavanja materiala spravljena v izoblikovano obliko, kije sama po sebi trajna. Za novejše razprave o kulturnem položaju dela je značilno (in v tem obstaja nenavadna koalicija med bolj ali manj konservativno in levo kritiko kulture), da se to razvrednotenje dela v težavo in neugodje sicer ohranja, je pa dopolnjeno z dodatnim, spoznavnotogično kakor rodovnozgodovinsko utemeljenim poudarkom: delo načeloma prejme podrejeno obliko dejavnosti, ki je zgolj instrumentalno ravnanje (handeln — delati, ravnati; trgovati, kupčevati, barantati; govoriti, razpravljati o čem; izraz Handeln razumem kot opozicijo k Verhalten: ravnati — vesti se; pojasnilo I. K.), monolog brez jezika in komunikacije. Kjer so skušali razlagati človeka v referenčnem okviru dela, vseeno, ali gre pri tem za ,homo faber’, .animal laborans, .toolmaking animal’ — tej modemi kritiki kulture se prikazujejo bitja, ki so tako definirana, reducirana na vzorce vedenja, ki so bolj ali manj brez jezika, kot bitja, ki so odrezana od sporazumevanja in medsebojnega priznavanja, ki rokujejo s svojimi orodji, aparati in instrumenti tako rekoč znotraj monad brez oken13, ne da bi za uspešno uporabo le-teh potrebovali druge ljudi. Iz tega razloga je tudi za Hannah Arendt ravnanje temeljna kategorija človeškega življenja, da, govorjenje in ravnanje najbolj jasno izražata, v čem se človeško življenje razlikuje od življenja drugih bitij. »Ni človeškega opravila, ki bi v taki meri potrebovalo besedo kot prav ravnanje. Za vse druge dejavnosti igrajo besede podrejeno vlogo.. .«14 Ta odsotnost komunikacije in monadskost dela se zdita tako zanesljivo dejstvo, da oklepanje pojma delo zlahka dobi pridih intelektualne borniranosti. Toda alternativa brez dvoma pravilni kritiki, da delo ni določitev antropološkega bistva človeka, to je, da nanj ne moremo gledati kot na glavno potezo razvoja človekove rodovne zmožnosti, ni abstraktna negacija vseh oblik predmetne in snov spreminjajoče dejavnosti, ki jih je doslej označevala ključna sociološka kategorija delo. Hotenje, da bi si visoko razvite, z delitvijo dela diferencirane industrijske družbe, ki so zaznamovane s kompleksnim preveskom objektov, z blagi, aparati, rečmi in razmerji, predstavljali brez nenehnega dodaja-nja-dotoka živega dela, mora voditi v enak splet fikcij kot domneva, da bi lahko rešili pojem dela, ki ga je zgodovina kapitala zožila in otopila, in ga nadomestili z drugimi potezami dejavnosti povsod tam, kjer v tako bomiranih pogojih ni več uporaben. Kdor se je enkrat prepustil temu zoženemu pojmu dela, ga bo nujno vsrkalo pozitivistično izpraznjevanje pojmovne substance, ker je nemogoče vdihniti živega duha pojmu dela, ki ga definira mrtev kapital. Delo je historično-fundamentalna kategorija, nikakor ne antropološka. Pri tem imam v mislih naslednje: delo v predme-ščanskih družbenih ureditvah je suženjsko delo v dobesednem pomenu. Njegova onstranskost, ki zlomi sedanje težave, je enostavno zanikanje tega dela, odprava-z-ohranitvijo težav. V delu ni vsebovana niti najmanjša sled obljube sreče, utopične razsežnosti, razen če s tem ne razumemo mezde neba. Celo delo v meniškem oblačilu, s tolažilno formulo »ora et labora« (moli in delaj), so razumeli kot poravnano greha, in kjer so samostani lahko obogateli na drugačen način, z ropanjem kmetov in s prisleparjenimi volili, so to storili rade volje. Meščanska družba nasprotno razvije pojem dela, ki je od začetka v dva cepa. Označuje izropanje, potlačitev, odvzem časti, obenem pa tudi tega: medij samoosvoboditve; ustvarila je tudi objektivne predpostavke za to, da so lakota, bolezen in strah odpravljivi-z-ohranitvijo. Vsebnosti kulturne resnice žive delovne sile v vseh njenih izraznih oblikah, ki segajo onstran produkcije industrijskih uporabnih predmetov, ne izčrpa to, da je delo dojeto kot nekaj, kar konstituira svet objektov nasploh, da je delo, absolutizirano v edini vir družbenega bogastva in v vsestransko zdravilo združbenega trpljenja pa tudi trpljenja zaradj družbe, opravilo neprecenljive usluge meščanski ideologiji. Ni usoda modernega sveta poklicno delo za zaslužek, kot je mislil Max VVeber, morda je ta usoda živo delo — delo v vseobsežnem smislu neodpravljive, ker je čutno-predmetna, menjave snovi med človekom in naravo, v kateri nobena od obeh strani ne more eksistirati brez druge. Če gledamo tako, je delo edina dejavnost posredovanja, ki lahko ustreza temeljnemu postulatu emancipacije: namreč naturaliziranju človeka in humaniziranju narave, kot je to formuliral mladi Marx. Da bi lahko jasno pokazal na protestno zmožnost, ki tiči v živi delovni sili sami, se bom zavestno navezal na tradicionalne filozofske povezave dialektike dela, kakor stajo razvila predvsem Hegel in Marx. Za oba je živo delo centralni element konstitucije subjekta-objekta. Svoboda in avtonomija subjektov potrebujeta predmetnost, na katero se lahko vežeta in v kateri naletita nase kot na nekaj potrjenega ali zanikanega. Oba, Hegel kakor Marx, pojmujeta zadevo tako, da bo družbeno bogastvo, ki zajema reči, razmerja in kulturne tvorbe, postalo nekaj, kar bo ljudi smrtno ogrožalo, če bodo hoteli poskusiti iz tega umakniti svoje živo delo in si ob njem (družbenem bogastvu) zgradili ločeno kraljestvo avtonomnega hotenja in svobodne misli. Arhaične poti nazaj, onkraj teh fiksiranih točk zgodovinsko pridobljenega stanja samorefleksije — stran od dela, so nam zaprte. Delali se, kot da bi se lahko potem, ko je svet objektov, ki so ga sproducirali ljudje, začel delovati s silo lastnih zakonov, umaknili v zgolj zroče in uživajoče razmerje, ne bi bilo samo izguba kontrole nad zunanjim svetom objektov, temveč bi bilo tudi izpraznitev subjektov; kot končna bitja so nujno navezani na to, da svoje odslužijo ob predmetih, kar lahko opravijo samo s predmetno dejavnostjo, torej z delom. Že pri Heglu najdemo to utopično razsežnost dialektike subjeta-objekta, ki je zaznamovana z delom, in to ne samo v vedno znova navajani zvezi v Fenomenologiji duha, kjer hlapec s krtjim delom zlomi gospodarjevo gospostvo in pride iz tega protislovnega procesa kot zmagovalec, temveč tudi v Filozofiji zgodovine in v Logiki. »Mnogo mi je do tega, da bi kaj izpeljal in spravil v bivanje; zadovoljitev hočem najti v tem, da to izpeljem. Smoter, ki naj bom zanj dejaven, mora biti na karšen koli način tudi moj smoter; hkrati moram pri tem zadovoljiti svoj smoter, tudi če ima smoter, ki si zanj prizadevam, še mnogo drugih strani, glede katerih se me nič ne tiče. To je neskončna pravica subjekta, da najde svojo zadovoljitev v svoji dejavnosti in delu.«15 Marx povzame to Heglovo misel o konstituciji subjekta-objekta z delom, jo pa hkrati kritizira glede tega, da je živo delo reducirano izključno na produkcijsko obliko mislečega subjekta. Delo kot duhovno-materialna, to je predmetna dejavnost, se pri Heglu razblini v »delo pojma«. Na koncu dolgotrajne poti, na kateri prikazujoči se duh pride do izkušenj na samem sebi in na rečeh s tem, da se utrudi in opravi svoje s predmetnim (inačica prevoda: ko se duh ukvarja s seboj in z rečmi, pride do izkušenj o obojem; pojašnilo Г. K J/šepovnanja in se na vsakokrat razširjeni stopnji zavesti znova najde, se ta predmetnost seveda povsem vrne v subjekt. To je odločilna točka Marxove kritike. »Delo, ki ga Hegel edino pozna in priznava, je abstraktno duhovno delo.«16 Če pa je odprava—z—ohranitvijo (Aufhebung) odtujitve, kot jo razume Hegel, postavljena kot identična s preseženjem predmetne dejavnosti nasploh, potem je doseženo stanje, v katerem so subjekti z delom odstranili vse, kar jim je nasprotno na tujem, ne-subjektnem in kar jih ohranja v gibanju; toda s tem niso postali bogatejši v svoji notranji razsežnosti, temveč so se sesuli v točko svojega samozavedanja. Za Магха je iluzija taka osvoboditev od težnosti lastnega telesa in zunanje narave, da, če bi bila mogoča, je nima za posebej zaželeno; nasproti temu poudarja, da materialno-predmetnega sveta ravno tako ni mogoče razkrojiti v duha, kot tudi ne lastnega .telesa. »Da je človek telesno, po naravi krepko, živo, dejansko, čutno, predmetno bitje, pomeni, da ima dejanske, čutne predmete za predmet svojega bitja, svojega izkazovanja življenja, ali da lahko svoje življenje izkazuje samo na dejanskih, čutnih predmetih. (...) Bitje, ki svoje narave nima izven sebe, ni naravno bitje, ni deležno narave. Bitje, ki izven sebe nima predmeta, ni predmetno bitje. Bitje, ki samo ni predmet za neko tretje bitje, nima za svoj predmet nobenega bitja, tj., ni v predmetnem odnosu, njegova bit ni predmetna. Nepredmetno bitje je ne-bitje.«‘r Najsi gre za osvoboditev od deia ali osvoboditev dela,je s tega gledišča dokaj vseeno: Dokler je človek predmetno-čutno bitje, se ne bo nič spremenilo glede temeljnega dejstva, da iz dialektike subjekta in objekta, ki vendar predstavlja obojestransko razmerje po hk: v konstituaciji in ne zgolj kavzalno zvezo, ne more enostavno izskočiti. Alternativa sistemu meščanskega dela za zaslužek, ki nas je naredilo neumne in enostranske, ni iluzorni idealizem odprave—z—ohranitvijo (Aufhebung) dela, temveč boj za pomno-žitev in razširitev družbeno priznanih oblik dela, ki služijo lastni produkciji in samouresničevanju. Če govorim o historično-fundamentalni kategoriji delo, tem natanko v smislb, da emancipacija človeka ni možna brez kratne osvoboditve reči in razmerij iz njihove mrtve predmetno-sti nasploh, ki se križa s človekovimi samopostavljenimi nameni in jih ogroža. V teh pogojih neodpravljivega procesa menjave snovi med človekom in naravo (vključno z izjemno naraslo drugo, družbeno naravo) je zame nujno, da delu izterjamo vsebovano utopičnost, kot se je delavsko gibanje v svoji prvotni zgodovini upravičeno lotilo tega, da zahteve po bratstvu iz deklaracije o pravicah človeka, ki jih je postavila francoska revolucija, ni preprosto zavrglo kot posmeh dejanski bedi, temveč jo je preobrnilo v solidarnost. Epohalnih kategorij kot delo in svoboda se v njihovi odtujeni podobi ne bomo rešili tako, da jih bomo odslovili in jim pokazali hrbet, temveč tako, da jih bomo vzeli zares v njihovi notranji emancipacijski vsebini (inačica: da bomo vzeli zares v njih vsebovano emancipacijo), to je. da jih bomo napolnili s sedanjim življenjem in jih realizirali.18 To je glavna misel, ki sva ji z Alexandrom Klugejem sledila pri formuliranju politične ekonomije sveta dela.19 Naslovi ostalih poglavij v IV. delu knjige: 2. Prisilna povezanost odtujenega dela, svobode in lenobe — v središču tega poglavja je spis Paula Lafarguea Pravica do lenobe (slovenski prevod v: Časopis za kritiko znanosti 37-38/1980, str. 240 - 274). 3. V najbolj naprednih industrijskih družbah so izpolnjeni vsi pogoji za odpravo—z—ohranitvijo (Aufhebung) kraje časa in prisilnega dela — v središču poglavja so Mantovi Očrti kritike politične ekonomije (izide letos v slovenskem prevodu pri Delavski enotnosti). 4. Družbeno nujno delo in kraljestvo svobode — utopije o času in delu — v središču so utopisti, ki jih najdemo v zborniku Utopični socialisti (uredila Neda Brglez, Ljubljana: Cankarjeva založba 1979), konča pa se z interpretacijo spisa Eros und Kultur Herberta Marcuseja in tretje knjige Mantovega Kapitala. ali ujel parnik proti jugu. Vse je bilo prepočasno, potreben je bil opozorilni čas tri tedne. Kot realist se je lahko odpravil v vsakem trenutku sedanjika, ob naznanitvi konca nevarnosti pa znova nazaj — in bi se bržda vračal ravno v trenutku »dogodka«, peljal bi se torej v sredo nevarnosti. Tako rad bi našel kakšno bolj praktično rešitev. Tako je nazadnje zvrtal vsaj na vrtu svoje najemniške hiše jašek, ki je vodil 52 m v globino in tam spodaj je predvidel votlino za tri osebe z zalogami. Toda, kdo ve, koliko to koristi. Alexander Kluge, Neue Geschichten. Hafte 1—18. ,Unheim-lichkeit der Zeit’. Frankfurt (M: Suhrkamp V. 1977. (edition suhrkamp 819) Prevedena je stran 595 n. prevedel Igor KRAMBERGER maj 1985 Popravki k 1. in 2. nadaljevanju Najbolj moteče napake v 1. nadaljevanju so popravljene na koncu drugega nadaljevanja. Za ostale navajam popravke na tem listu. Najprej je navedena stran, potem, ali gre zalevi ali desni stolpec slednjič še zaporedna številka odstavka (če je začetek stolpca nadaljevanje odstavka iz prejšnjega stolpca, je ta začetek štet kot prvi odstavek novega stolpca). 5. Odprava—z—ohranitvijo (Aufhebung) eksistenčnih strahov in problem morale onstran mezde in dosežka^ — interpretirani so Claus Offe. Andrč Gorz, Marxova spisa Kritika Gothskega programa in Kapital 3, Iring Fetscher. Iz knjige Oskarja Negta Lebendige Arbeit, enteignete Zeit (Frankiurt/ M-New York: Campus 1984) so prevedene strani 165—176. ALEXANDER KLUGE: PRI ISKANJU PRAKTIČNE, REALISTIČNE DRŽE Nekako je hotel biti praktičen, tj., hodil je v univerzitetno knjižnico in st delal izpiske iz knjig o uničenju nemških mest leta 1944. Kot rečeno, se je Fred Harsleben hotel vesti praktično. Od svojega poklica je odvajal ure, si pridobil na privatnem letališču v Darmstadtu pilotsko dovoljenje (uro po cesti tja, uro vožnje nazaj). Oskrbel si je aparat Dotter-XII z vodnimi sanmi. Če je vračunal še vmesni pristanek na severu Norveške, je lahko to najmanjše letalo spravil v 12 urah do Spitzbergov, torbo s perilom in sebe kot prtljago. V primeru nevarnosti je torej potreboval 12 ur prednosti, tj., opozorilni čas. Ko bi prispel tja, je hotel tretjo svetovno vojno prezimiti v koči, stesani iz lesa, ki jo je za zdaj najel za dvanajst let in v kateri je deponiral zaloge konzerv za dve leti in pol. Ni bilo rečeno, da se bo vse skupaj začelo v naši življenjski coni, toliko se mu je zdel opozorilni čas 12 ur še v območju možnega. Potem pa je Fred novembra 1976 postal nezakonski oče: nakliučie, božja sodba, zdaj, v 46. lelu starosti! Hišo je imel na Spitzbergih, kak topol bi se še dalo kje posaditi, zdaj je bilo treba pričakovati otroka, ki je izpolnil življenjski smoter. Iskal je možnosti, da bi otroka in morda tudi mater (če je le mogoče!) vključil v načrt pobega, vzel s seboi v realni pekel na severu. Razen tega pa se je pokazalo, da Spitzbergi sploh niso tako praktični, kot seje zdelo po prvem študiju. Položaj je kazal, da bodo prav ledena polja polarnega področja glavno bojišče. Na eni strani: po izkušnjah druge svetovne vojne so bile vojaške cone tiste, kjer so se nasprotniki — kar se tiče Freda, individualnega borca in borca za ohranjanje rodu, so vsi bili njegovi nasprotniki — še najbolj racionalno vedli, torej nobenih terorizirajočih bombardiranj površin. Toda, morda ne bodo veljale izkušnje iz druge svetovne vojne tudi tokrat. Dvomi, dvomi. Fredov pogled se je uprl v otočje Kergeulen v antarktični ledeni coni. Zdelo se mu je varnejše. Zadostoval je francoski potni list. Ni bilo verjet-no, da bi »nasprotniki« v primeru vojne imeli še sile, da zajamejo tudi te južne cone planeta, celo tedaj ne, če bi bila Južna Afrika izhodišče konflikta. % Harslet^n je meril oddaljenosti: še z Ognjene zemlje ali Captowna merjeno — skrajnje daleč. Obiskal je to otočje, kjer so se pasle k'- morda nekoliko bolj hladno kot na severu Škotske. Oskrbel kočo. Toda skrbela gaje transportna pot za njegovo troedinost (otrok, vojna mati, on sam, morda še kos topolove skoije za spomin). Praktično je prišel samo do Sahare, pri tem je zmeraj predpostavljal, da je najmanjše letalo zamenjal za nekoliko večje. Druga izpeljava linije ga je spravila v bližino Bermu-dov. tam prisilni pristanek v vodi, kajti do otokov ni zneslo. Ni bilo mogoče domnevati, da bi lahko lam predpostavil jadrnico •4 ■ rs, . • vr =* °o, 7 •> . Te,. ® '