UREDNIŠTVO in UPRAVA v Gorici v ulici «lva Plazzutta 18 - Cena oglasom po dogovoru. Odprto vsak delavnik od 10. — 12. ure KATOLIŠKI TEDNIK IZIDE VSAKO SREDO Poitnl tek. raiun It. 9-17768 - Poitnlna platana v gotovini — Spedlz In abbonamento postale II Oruppo Leto IV. Štev 38. GORICA DNE 22. SEPTEMBRA 1948. Cena L. 15 Staršem v premislek Te dni se bo začelo vpisovanj otrok v ljudsko šolo. Naši starši bodo ostali spet pred »težkim« vprašanjem, kam naj svojega otroka vpišejo, ali v slov. ali v ital. šolo. Ce pomislimo, kaj bi starši Pred desetimi leti odgovorili na slično vprašanje, je malo častno da imajo nekateri starši to težavo. Saj je vendar tako naravno, da slovenski starši pošljejo otroka slovensko šolo in italijanski starši v italijansko. Ali italijanski starši Pomišljajo, v kako šolo naj pošljejo svoje otroke? V naših mestih pa je precej takih, ki vedno poudarjajo svoje slovenstvo in so pred tremi leti neprestano razobešali slovenske zastave, ki pa danes ne čutijo narodne dolžnosti, da svoje otroke pošljejo v slovenske šole. Zakaj tako? Zdi se jim, da bodo njihovi otroci kot Slovenci prezirani, kot Itali jani pa da bodo spoštovani in bodo imeli tudi več pravic. Znana je zgodba o sraki, ki se je našemila s pavovim perjem, da je bila lepša. Takim srakam so podobni ljudje, ki zamenjajo svoj jezik, spremenijo svojo narodnost in nazadnje pohabijo tudi svoj pri imek zato, da bi bili »bolj spoštova ni«-Prešeren je imenoval take ljudi »uskoke«- Eno je gotovo: to niso značajni ljudje, temveč srake s pavovim perjem, ki zaslužijo le pomilovanje vseh poštenih Slovencev, in Italijanov. Na drugi strani pa tudi ni res. da bi se mi kot Slovenci morali sramovati svojega rodu pred komer koli, tudi pred sosedi Italijani ne. Nuše ljudstvo je pošflpno in ni nič manj delavno kot italijansko. (Komunisti pa so komunisti, pa naj bodo Slovenci ali Italijani. Le primerjajte časopisno kroniko! .Zato se po zločinih peščice narodnih izkoreninjencev ne sme presojati ves narod). Naša kultura, jezik, izobrazba ne zaostaja za ono naših sosedov, na kateri koli strani sveta se nahajajo. Le to je, da jo nekateri naši rojaki v mestu malo ali pa nič ne poznajo. In zato jih je sram, da so Slovenci. Ni častno zanje, da svoj narod tako malo poznajo! Nam se zdi, da je celo v korist staršev in njihovih otrok, da obiskujejo ti slednji slovenske šole, ker imajo tako priliko, da se seznanijo z jezikom in kulturo dveh narodov, svojega in italijanskega; saj je vsem znano, da se na naših šolali polaga prav taka važnost na učenje italijanskega jezika kakor na učenje slovenščine. Kaj pa pomeni znanje jezikov, danes lahko vsakdo ve, ko se narodi tako silno mešajo med sabo. Kolikor jezikov • znaš, toliko mož veljaš. V takih obmejnih krajih, kot so naši. pa je znanje jezikov nujno potrebno za vsakega, ki se hoče uveljaviti na katerem koli polju, zlasti kot trgovec ali obrtnik, ker državff ne bo umetno favorizirala nekaterih ljudi, kot se je godilo v deželi v komaj pretekli dobi. Vsakdo se bo moral uveljaviti s svojimi močmi. 'I'o, kar nekateri Goričani nočejo razumeti, je dobro razumela ustavodajna skupščina v Rimu, ki je določila, da imej vsaka narodnost v italijanski republiki šole v narodnem jeziku. Ima pa naj jih zato. ker izkušnja uči, da je vzgoja, zlasti v ljudski in srednji šoli, popolno uspešna le tedaj,^ če se vrši v materinem jeziku. Tudi v tujem jeziku se otrok lahko izobrazi, toda kaj velikega ne bo nikoli iz njega. Tako je, kakor če bi na črešnjo cepili češpljo: drevo bo sicer rastlo, toda pravega sadu ne bo dalo nikoli. Predragi starši, Bog vam daje pravico, da vzgajate svoje otroke v materinem jeziku, država vam kongres mladeničev Tega kongresa se je udeležilo okrog 350.000 mladeničev K. A. iz Rima in vse Italije. Manifestacija je hila tako veličastna, da bi jo bilo treba na dolgo popisati. I 'parno, da nam napiše kak udeleženec poseben članek o nepozab* nih dneh mladeniškega navdušenja zn božje kraljestvo na zemlji in za Kristu« sovega namestnika sv. očeta. »Sv. noč«, t. j. sv. maša polnočnica na Trgu sv. Petra od sobote na nedeljo 12. IX. je bila ob bajno razsvetljeni prv cerkvi krščanstva in njenega stebrišča, ki se kot objemajoče roke razteza od ccrkve sv. Petra proti vsem, ki prihaja* jo od blizu in daleč, je bila najbolj gan« ljiva točka bogatega sporeda. Pri tej sv. maši je obhajalo ogromno množico mla« deničev 600 duhovnikov. V nedeljo zvečer je govoril mladeničem, ki so napolnili do zadnjega kotič* ka ne le Trg sv. Petra, ampak tudi vso široko Ulico sprave do Angelskega gra* du, sam sv. oče. Priporočal je katoliškim mladeničem, naj si vzamejo k srcu besede sv. apo stola Janeza, ki jc napisal: »To je naša zmaga, ki premaga svet, naša vera* (1 Jan 6, 4). Ta zmaga mora bili trojna: 1. Zmana nad zanikanjem Boga, ki se mora zgubiti s sveta. Tu je sv. oče posebno poudaril, kako neverjetna se zdi možnost zanikanja Boga v časih ta* ko silnega napredka v spoznanju čudo* vitih zakonov v naravi, ki vsi kar vpijejo: Tu je roka neskončno modrega Stvarnika. Omenil je Hrvata Maksa Plancka, ki jc pred smrtjo izjavil, da ga je fizični 'svet .vodil do spoznanja osebnega Boga. Ves tvarni svet od nebesnih teles do podatomskih prvin razo deva spremenljivost in minljivost gmo* tc, ki more imeti svoj izvor le v nemin* ljivcm in nespremenljivem duhovnem bitju izven nje — ki je Bog. 2. Ta zmaga m«ra biti zmaga duha nad materijo, da se ta spravi z duhovnostjo. Ljudje v dobi tehničnega napred* ka in zlasti mladina, bi se tako rada da očarati od modernih pridobitev, so prav posohno potrebni, da jih držii v pravih mejah misel na Boga in na odgo« vornost pred nji:m, kajti sicer jim postane vprav napredek tehnike sredstvo za pokončanje samih sebe. Tehnika brez vere jc slepa sila, ki vse pokonča in napravi človeka nesrečnega, ker po* stane voljno orodje krivice, nasilja in okrutnosti. 3. Ta zmaga mora biti zmaga nad socialno bedo s pravico in ljubeznijo. Sv. oče je poudar'1, da je socialno vpra* sanje pač tudi gospodarsko vprašanje, a da je še bolj moralno in zato tudi ersko vprašanje. Če greh zavzame take iblike, kakor jih je zavzel v sedanji dobi prevrednotenja vseh vreflnot, ko se belo imenuje črno — in dobro zlo, mi prostora več za drugo kot za vojne, lakoto in smrt. Le apokaliptični jezdec na belem konju Kristus more s svojo pravičnostjo in ljubeznijo premagati greh in njegove strašne posledice. to pravico priznava, zato ne bodite tako neznačajni in nezavedni, da bi sc tej pravici hoteli odpovedati za skledo leče v veliko škodo svojo in svojih otrok, ki bi jim odvzeli možnost prave vzgoje. Še to! Ali mislite na to. da se pripravlja vašim otrokom v deže-ali slovenske govorice po ozdrav-jenju od rdeče kuge obilnejši kruh iot drugod? V soboto zvečer je govoril poleg asi« stenta K. A. tudi predsednik Italijanske mladine Katoliške akcije prof. Karel Carrctto. Povedal je, kaj pričakuje ka* toliška mladina od tistih, ki imajo dr« žavno oblast v rokah. Od njih pričaku« je »dela in strehe«. Glede duhovnikov je povedal nekaj, kar bi si morali dobro zapomniti tudi noii mladeniči, zlasti dijaki in izobraženci: »Duhovniki božji! Od vas ne zahtevamo kruha in dela, ampak svetosti. Ljubite nas, kot ste nas vedno ljubili, in delajte na to, da bo. mo sveti.« Spregovoril je tudi sovraž* nikom: »Vi ste nam razdejali sedeže naših organizacij, sramotili ste nas ob prihodu v Rim, metali ste na nas kame* nje — in vendar vam pravimo: Ljubimo vas! Mi nismo delali takih reči z vami, čeprav nas je veliko. Mi vemo, da kriv« ob osemdesetletnici njihove organizacije da ni vaša, ampak tistih, ki so zastrupili vašo mladost. Rekli so vam celo to, da mi hočemo vojno. Toda kdor je s Kri« stusom, ne more biti z vojno.« O,1b koncu je zagotovil vse, da kato liška mladina bo vedno delala za mir in za spravo med narodi. Take mladine se veselimo vsi in naša želja je, da bi tudi na naši zemlji itali« janska in slovenska mladina delovala v duhu Kristusa, Kralja pravice, ljubezni in miru. Proč z vsem narodnim šo« vinizmom iz katoliških vrst vseh jiaro« dov, zlasti iz tistih, ki so ponosni na to, da so ob nogah namestnika Kneza miru. Tudi naša mladina naj dvigne visoko katoliški prapor. Če bo verna, moralna, vneta za najbolj vzvišene krščanske ideale, bo znala tudi svoji narod tako ljubiti, da mu bo v korist in ponos. Narod s tako mladino bo nujno užival tudi pri drugih narodih spoštovanje. Novice iz katoliškega sveta Papež Pij XII. in ' i«zolktf iz Cin-clnoatija hilandsklm kat. študentom Knezoškof iz Cincinnatija John T. Me Nicholas jc poslal posebno poslani« co v Roterilam, kjer je sedaj trinajsta misijonska konferenca katoliških študentov. Nadpastir omenja v svojem pismu, kako nujno je treba povečati Ste« vilo prostovoljnih misijonarjev, da bo« do lahko katoliški misijoni po svetu u« spešno delovali. Nadškofovo poslanico je poslušalo 3600 delegatov, ki so zastopali več mi« lijonov študentov, nato pa so ga ponov* no izvolili za predsednika tega misijon« skega gibanja. Nadpastir pravi v svojem pismu, da v tem kritičnem času ne sme noben katoliški študent ostati nevtralen, kajti se* daj je čas, ko sc sile dobrega bojujejo s silami teme po vsem svetu. Knezoškof nadalje izraža željo, da naj bi se po« množili prostovoljni misijonski poklici ter dodaja, da ho Amerika skušala na vsak način pospeševati misijonske po« klice ter bo poslala duhovnike, redov« nike in redovnice ter zdravnike na mi* sijonske postaje, ki so raztresene po vsem svetu. Papež Pij XII. pa je v posebni posla« nici konferenci in njenim članom podelil svoj apostolski blagoslov ter jih po« zval, da naj neutrudno pomagajo Cer« k vi. Veroizpovedi v Ameriki Iz pregleda, ki ga je pred kratkim ob« javila neka ameriška revija, je razvid* no, da v Združenih državah 77.38